Menu
  • Planera

Frågan om aktivitetsbaserat arbetssätt kommer allt oftare till oss som jobbar med effektivitet, och det för det mesta med stor oro för hur det kommer att fungera. Ingen egen arbetsplats, ”pappersfritt”, små förvaringsutrymmen, kommer att bli störd, lyssna på musik, mat vid skrivbordet, ”clean desk” och en hel del andra frågor dyker snabbt upp för de som står inför den här förändringen. Några har redan kommit en bit på väg genom att ha jobbat i öppna kontor (med egen arbetsplats) medan andra går direkt från ett eget kontorsrum till att jobba aktivitetsbaserat.

  • Planera

Hur skapar vi mer struktur i vårt arbetssätt? Hur prioriterar vi vad som ska göras och varför är det viktigt? David Stiernholm reser land och rike runt och föreläser och undervisar om hur vi bättre kan organisera vår vardag. Han kallar sig struktör, än så länge Sveriges enda sådan. Den 8 septemer kommer han till vårt Lunch & Learn med sin föreläsning Prioritera rätt lätt. "Ju mer vi kan strukturera allt det där som bara måste fungera, desto mer kan vi ägna oss åt kreerandet.", säger han.

  • Planera

Effektivitet är ett ord som i stort sett används dagligen i arbetslivet, men vad betyder det egentligen? Forskaren och författaren Niklas Modig menar att de allra flesta organisationer har missförstått begreppet. De lägger fullt fokus på individuell och funktionell effektivitet – som om verksamheten bestod av olika ”öar”. Detta leder till att nya problem uppstår, vilket kallas för ”Effektivitetsparadoxen”. I den här föreläsningen förklarar Niklas Modig vad det här fenomenet beror på, och hur vi bör förändra vår syn på effektivitet.
 

  • Planera

Jag tror knappast att jag är ensam i känslan att tiden inte räcker till. Det är omöjligt att lyckas vara framgångsrik i karriären , den perfekta föräldern, en underbar partner och socialt kompetent  - samtidigt.  Det gäller att hitta balansen, göra en kompromiss. Och då behöver du Getting Things Done (GTD).

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Planera

I dagens arbetsliv är vi på många sätt friare än någonsin. Redan idag är det många som har gått från fast anställning till egen verksamhet, och antalet förutspås växa rejält de närmaste decennierna. Även bland fast anställda blir det allt vanligare att man disponerar sin egen tid under stor frihet. Men hur ska man lägga upp sitt arbete för att fortsätta vara produktiv när friheten lockar? Genom att schemalägga sin tid som ett proffs, säger experterna.

  • Planera

Har du problem med prokrastinering? Det kan bero på att du kategoriserar tiden på fel sätt. En ny studie visar att vi är mer benägna att genomföra en uppgift om vi kategoriserar deadline som en del av nutiden, än om vi ser den som en framtida händelse. Och vår uppfattning om vad som är nutid respektive framtid följer sin egen, skruvade logik.

  • Planera

Att aldrig ta sig tid att fundera över arbetsvardagen kan bli dyrt i längden. Om du inte regelbundet stannar upp och reflekterar kan du heller aldrig vara säker på att du faktiskt ägnar din tid åt rätt saker. Risken är istället stor att du konstant jobbar med saker som inte tar dig mot ditt mål. Har du verkligen tid att strunta i pauserna som ger dig en meningsfull vardag? Att vara effektiv är inte detsamma som att beta av en to-do-lista: för tänk om den är full av fel saker? Att pausa ofta kan leda till en mer effektiv och meningsfull dag.

  • Planera

Hur ska man planera sin arbetsdag för att få ut maximalt av sin tid och bli så produktiv som möjligt? Det är naturligtvis individuellt - men den forskning som finns om exempelvis sömn, produktivitet och kreativitet ger ändå en hint om vad som kan vara bra att tänka på. Låt oss därför titta närmare på några generella riktlinjer för att uppnå "den perfekta arbetsdagen".

  • Planera

Varför har vi människor så svårt att få saker gjorda? En viktig förklaring kan vara att vi försöker hålla för mycket i huvudet samtidigt, vilket gör det svårt att fokusera. Metoden Getting Things Done (GTD) utgår ifrån just detta problem. Syftet med metoden är att skapa kontroll i den operativa vardagen och perspektiv i allt vi tar oss an.


  • Planera

De flesta av oss faller ibland för frestelsen att skjuta upp en svår eller jobbigt uppgift till morgondagen. Men för vissa kan uppskjutarbeteendet rent av bli ett handikapp som riskerar att förstöra deras liv. Vilka mekanismer är det som ligger bakom ett sådant beteende - och vad kan man göra åt det? Alexander Rozental, legitimerad psykolog och en av författarna till boken "Dansa på deadline", hjälper oss att reda ut begreppet prokrastinering.

  • Planera

Att hålla för många saker i huvudet samtidigt är en av de största orsakerna till att vi känner stress. Det finns många metoder och arbetssätt som kan hjälpa oss att angripa problemet. Vår expert på leanfilosofi och agila metoder – Mark Dixon – ger en introduktion till Kanban och andra användbara verktyg. Det börjar med en enkel post-it…

 

  • Planera

Användarberättelser används mer och mer inom agil produktutveckling som ett sätt att fånga ett behov konkret och standardiserat. Med rätt strategi kan de användas som ett universalverktyg för att analysera behov på ett strukturerat sätt - och det börjar med frågan - "Varför?".

  • Planera

Uppskjutandebeteende är ett problem som de flesta av oss drabbas av ibland. Men för vissa människor är problemet så stort att det får allvarliga konsekvenser för studierna, yrkeslivet och karriären. Nu kan det dock finnas en väg ut för dem som är drabbade. I en ny studie ska Stockholms universitet utvärdera världens första internetbaserade behandling mot prokrastinering.

  • Planera

I den här artikel vill jag beskriva en enkel och gammal Lean-metod som kan hjälpa dig både på jobbet och hemma. Metoden heter “5 x Varför” och är ursprungligen en metod för så kallad rotfelsanalys som skapades av Sakichi Toyoda, grundare av Toyota. 

  • Planera

Svenska tjänstemän förlorar tid och energi genom att inte planera sin arbetsdag tillräckligt noga. Det säger effektivitetsexperten Michael Alphov, vars utbildningsföretag Kompetensakademin har låtit kursdeltagare rangordna de största tids- och energitjuvarna i arbetslivet.

  • Planera

Mobila lösningar, mjukvara för mobila datorer och smarta mobiler, har en enorm potential att effektivisera verksamheten och spara pengar för företag som tidigare förlitat sig på pappershantering. Det handlar främst om branscher inom service och installation – och ofta om små och medelstora företag. Digitaliseringen kan leda till minskat dubbelarbete och onödig administration, och samtidigt ge en förbättrad kontroll och överblick över verksamheten. Men det gäller att hitta ett system som passar det egna företaget.

  • Planera

Svenska chefer tycker att hälften av alla möten de deltar i är meningslösa. Det visar en undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av fackförbundet Unionen. Michael Alphov, vd och effektivitetsspecialist på Kompetensakademin, menar att alltför många möten saknar syfte och mål. - Men med rätt upplägg är möten ett verktyg i världsklass, säger han till Motivation.se.

  • Planera

Det är populärt just nu att prata om en agil eller lean arbetsplats. Om hur man motiverar ett helt team eller företag att prestera. Om hur man kan ge sina anställda större mening med vardagen. Men idag tänker jag fokusera på individen och det som händer efter att man åkt tunnelbanan eller bilen hem från jobbet. Om hur du, med hjälp av en lean-filosofi, kan minska stress och få en ökad känsla av kontroll över ditt privata liv.

  • Planera

Idag är trycket större på de flesta arbetsplatser än det någonsin har varit. Men får vi mer gjort? I många organisationer tar de interna processerna allt mer tid. Det leder till en ”kontrollkultur” som ofta stjäl tid och höjer medarbetarnas stressnivåer.

  • Uppleva

Visst är det härligt att få upp farten. Mycket står på spel och målen ska uppnås innan slutet på året har gått. Det är dock lätt hänt att rusa på för fort och glömma bort att tänka igenom milstolparna på vägen. Det är de som får oss att stanna upp en aning och ge oss ny kraft och energi.

  • Planera

Multitasking är ett ord som har hängt med ett tag men som på senare år använts allt mer frekvent. Det kan verka supereffektivt, många organisationer både uppmuntrar och förespråkar multitasking bland sina anställda.

  • Planera

Det finns en mängd applications, ”appar” till mobiltelefonen, som kan hjälpa dig att effektivisera dina möten. Dessa smarta verktyg kan laddas ner till din mobiltelefon på bara ett par minuter och är ofta gratis. 

  • Planera

E-post är ett smart jobbverktyg som förenklar kommunikationen och kan spara mycket tid.  Men när mailfloden tilltar och mängden e-post blir allt större så gäller det att styra upp situationen för att inte tappa kontrollen över e-postflödet och låta en plingande mailbox förvandlas till en stressfaktor.

  • Planera

Den som vill anta utmaningen att arrangera framgångsrika möten behöver definitivt inte uppfinna hjulet på nytt. Det finns en mängd tekniker och metoder att använda sig av. De ger struktur till mötet och varje metod har sitt unika syfte och tillämpningsområde.  De är anpassade utifrån olika mål, exempelvis idégenerering, prototypisering och strategimöten. 

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram