Menu

”Jag vet inte vad jag vill!”

Lena Mangell: Ha ett utvecklingssamtal med dig själv.
”Jag vet inte vad jag vill!”

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.

Är man ung så finns det många vägval att ta ställning till, och ofta väljer man utifrån vad föräldrar tycker är bäst: ”Bli ekonom/ingenjör, det är en bra, bred utbildning”. Eller så väljer man som vännerna gör.

Det finns miljontals möjligheter i dagens arbetsliv. Att gå ut på nätet och leta efter jobb/yrken gör att man lätt blir stressad över pressen att ”göra det rätta valet”. Det kan leda till att man inte gör något medvetet val alls, eftersom man inte kan bestämma sig för vad som är ”det rätta valet”. Många blir osäkra och tror att de bara har en enda chans att välja. I själva verket finns det inget absolut rätt val - man måste pröva sig fram. Men det underlättar om man har självinsikt.

Är man 35+, 40+ eller 50+ kommer man ibland till en fas i livet då man känner att man vill vidare och utvecklas, man har kanske stagnerat, har en dålig balans i livet och vet inte hur man ska ta sig vidare.

Vad ska jag göra de resterande 25 åren i arbetslivet? Många känner att de inte är på rätt ställe just nu och att det är något som skaver i själen. Man vill ha en förändring, men man vet inte vad det är eller hur det ska gå till. Förvirring, oro och vilsenhet uppstår.

Våga göra medvetna val - och välja bort

En del har kanske blivit smickrade över att de har fått ett jobberbjudande, ”hard to resist”! Tyvärr kan man hamna helt fel i en sådan situation om man inte gör ett medvetet val. Många chefer befinner sig tyvärr i den här situationen. Hen var kanske en duktig specialist och blev tillfrågad om att ta ett chefsjobb, som hen egentligen inte hade tillräckliga drivkrafter för. Jag har träffat alltför många chefer som inte gjort ett medvetet val och ställt sig frågan:
”Vill jag vara chef? Vad innebär det? Vilka är mina personliga förutsättningar att vara chef?”. Om vi har bra självinsikt vet vi när vi ska tacka ja och när vi ska tacka nej. Ibland behöver man välja bort för att inte hamna i en situation som inte stämmer med vem man är.

Vilsenhet och stress hänger ihop

Att inte veta vad man vill leder ofta till inre stress och oro, eftersom man känner sig vilsen och gör sina val utifrån vad man tror andra förväntar sig av en.
Människor som känner sig vilsna upplever att tankarna snurrar och att de har svårt att sortera dessa tankar i huvudet. Man har ingen kontroll över situationen och vet inte hur man kommer vidare.

Den inre stressen tar sig ofta uttryck i form av att man inte mår bra. Man kan få sömnproblem för att man ligger och grubblar, man kan drabbas av trötthet (det tar mycket energi att reflektera över att man inte vet riktningen framåt), bli lättirriterad och nedstämd, få ont i magen, uppleva oro och ångest, panikkänslor, bristande självförtroende och självkänsla; en känsla av misslyckande och inlåsning. Man kan till och med bli utmattad av att vara på fel ställe och i fel sammanhang under en längre tid.

Frågor som många ställer sig är:

•    Vad vill jag med mitt liv?
•    Vad vill jag arbeta med?
•    Vart är jag på väg?
•    Har jag gjort rätt val?
•    Hur ska jag nå dit?

Ofta är det så att många människor inte vet vad de riktigt känner innerst inne. Man saknar en inre kompass och egen styrning beroende på att man inte har prioriterat tid till att reflektera och få självinsikt. Många är därför utifrånstyrda och jämför sig med andra – och gör val utifrån vad de tror att andra tycker och tänker att de ska göra, eller vad man ”borde” göra.

”Det är bra att ha på sitt CV”, är ett ofta återkommande svar när jag frågar om deras olika val. Men varför är det bra att ha CV:t? brukar jag fråga. Svaret blir ofta – jo, för att vännerna har lyckats och blivit ”framgångsrika” på det sättet.

Vad är då att vara ”lyckad och framgångsrik”?

Ofta handlar det om att man jämför sig med andra och tänker på den status man tror att man ska uppnå. Men det som är bra för en person är inte alltid bra för en annan. Vi är olika och har olika personligheter, förutsättningar, intressen, engagemang, värderingar.
Att vara inifrånstyrd innebär att man stannar upp och lyssnar inåt:

•    Vad är framgång för mig?
•    Vad känns bra?
•    Vad känns mindre bra?
•    Vad intresserar mig?
•    Vad blir jag lycklig av? När känner jag engagemang och flow?

Alla är vi olika och unika och passar för olika arbetsuppgifter och olika arbetsplatser.
Att vara lycklig är något helt annat än att ”vara lyckad”.
Vem bestämmer vad det är att ” vara lyckad”? Alla behövs men för olika saker.
Lita på din egen känsla! Den är rätt!

Hur kommer man då fram till vad man vill?

1) Bli inifrånstyrd och hitta ditt ”flow”.

Begreppet flow kommer från när forskaren med det svåra namnet Mihály Csíkszentmihályi på 70-talet undersökte och kartlade tusentals människors beskrivningar av sina bästa stunder.

Han kom fram till att flow (eller njutning) uppstår när något är så svårt att vi precis klarar av det och vi presterar på toppen av vår förmåga. Vi går lite utanför vår egen komfortzon. Det upplevs som en känsla av rörelse utan någon större ansträngning. Vi har nog alla upplevt det någon gång, när vi fastnar i en aktivitet och tiden står still. Till exempel just nu när jag skriver den här artikeln. Tiden går, det är middagsdags men jag kan inte slita mig från skrivbordet…

Flow innebär att:

1) Handling och medvetande smälter samman i till exempel en klättrare som vet exakt vad hen ska göra utan att tänka efter. Man blir ett med själva klättrandet. Eller om man skriver en powerpointpresentation och kommer in ett kreativt flöde, då försvinner tid och rum.

2) Det krävs total koncentration för att fokusera och vara uppmärksam på det vi gör här och nu. Man är uppslukad av själva ögonblicket och tänker inte på något annat.

3) Aktiviteten i sig känns belönande och rolig. Man känner en stark inre motivation som är belönande. Hjärnan får dopaminkickar av att göra det som är lustbetonat.

TÄNK PÅ:

•    Hur ofta upplever du flow i ditt arbete?
•    Vad gör du då?
•    Hitta ditt flow - bli medveten om när det uppstår.
•    När får du flow utanför jobbet?

2) Ha ett utvecklingssamtal med dig själv – coacha dig själv eller anlita en coach.

För att komma fram till vad du vill behöver du få en fördjupad självinsikt och känna efter vad du egentligen vill. Du behöver pröva olika saker, reflektera och känna efter.
Grunden är att förstå sig själv, sina drivkrafter, sin kompetens och sina intressen, och att acceptera sig själv för den man är. Känn efter, reflektera och acceptera den du är.

I ditt utvecklingssamtal med dig själv, reflekterar du och känner efter vilken vision du har om framtiden. Därefter formulerar du dina mål.

Att förändra och utveckla sig själv handlar om att vara uthållig och inte ge upp på vägen.

Att ha mål för sitt liv och sig själv, eller åtminstone en vision, ger dig en känsla för vart du är på väg. Det gör att stressen minskar och att man har lättare att uthärda en otillfredsställande situation när man vet vart man är på väg.

Var din egen coach eller anlita en professionell livs- och karriärcoach.


Du kanske även gillar

Genuin generositet och osjälviskhet är bra för karriären, menar psykologen Adam Grant - men alla givare är inte vinnare. Vem har störst chans att bli framgångsrik - den som armbågar...

Evelina Wahlqvist: ”Våra barn behöver bli sedda, hörda och hållna i handen. De behöver bli tagna på fullaste allvar för att de också ska få utrymme att dansa lekande lätt med sommarvinden.” Ibland går jag tillbaka i minnet till den tid och plats då allting...

Great Place To Work 2014: Här är vinnarna. Sveriges bästa arbetsplatser har återigen korats av Great Place To...

Motivera genom regelbunden feedback. Att veta hur arbetet går eller vad som förväntas av mig som...

Bli en omtänksam ledare. Att ha ett genuint intresse för dina medmänniskor gör dig till...

Personlighetens Big Five, del 4: Vänlighet. Vänlighet och värme - "Agreeableness" - är det...

John Maxwell: ”Jag har upptäckt att när jag skriver ner en tanke på papper och sedan undersöker den, kan jag komma på alla möjliga sätt för att förbättra den.” Nyligen frågade en annan ledare mig om hur han skulle gå tillv...

Gästskribent, leg. psykolog Mattias Dahl: ”Om du vill sluta med en negativ vana eller ett destruktivt beteende, ta reda på vad den fyller för funktion och se till att ersätta det med något annat.” Nu när vi klivit in i maj månad är det säkert en och annan...

Magnus Bornäs, produktivitetskonsult; ”Att vara produktiv är inte alltid samma sak som att vara effektiv”. Tid. En ständig kamp att få den att räcka. En strid med livet...

Beteendeförändring, del 2 av 2: Förbered dig för bakslag. Att förändra sitt beteende är egentligen ganska enkelt –...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.