Menu

Skribentbiografi

Artiklar av denna skribent:

  • Har andningen någon betydelse för din hälsa? Är det en myt att du kan prestera bättre och få bättre hälsa med rätt andningsteknik? Jag hade turen att få prata andning med hälsocoachen Anders Olsson och få reda på varför tejpad mun på natten är bra.

  • Ont i ryggen? Stel i kroppen? Så kan det kännas för många efter en lång dag på jobbet. När man sedan äntligen kommer hem efter många timmar av arbete och möten, så hamnar man lätt i ett soffläge… och känner sig ännu tröttare och mer stressad. Tänk efter – hur många timmar i veckan är du stillasittande på jobbet? Vi svenskar är det tredje mest stillasittande folket i Europa. Själv har jag cirka fyra träningspass i veckan, men resten av dagen sitter jag mycket i möten, och tyvärr så är det sittmöten och inte stå-möten. Känner ni igen er? Men det finns en lösning - gör vardagsrörelse till en naturlig och självklar del av arbetslivet.

  • Scouterna är en av Sveriges mest kända barn- och ungdomsorganisationer som jobbar för att ge barn och unga från hela samhället möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Scouterna lovar spänning, äventyr och gemenskap. Organisationen har tydliga och starka värderingar som också återspeglas i personalfrågorna. Därför har Scouterna dragit igång en friskvårdssatsning för sina medarbetare – som ska stärka såväl hälsan som gemenskapen på arbetsplatsen.
    ”Vi vill att det ska vara lustfyllt och energigivande att jobba här”, säger Scouternas HR-ansvarig Tove Sjöblom.

  • Det är väldigt enkelt att vara lat, jag tror (eller ska jag säga "vet"?) att många är lata när ”möjligheten ges”. Detta inkluderar även mig, vilket betyder att jag inte har tänkt sätta dit dig eller någon som du känner som läser detta. Tanken är mer att belysa förbättringsområden och synliggöra vanligt ”feltänk”, som kanske beror på olika myter, önsketänkande eller att man bara är lat.

  • Jag fyllde 50 i somras… många blandade känslor. Det är en underbar ålder, men det är också mycket som förändrats i kroppen de senaste åren. Jag har rört på mig hela mitt liv och plötsligt händer det – min träning fungerar inte på samma sätt som tidigare. Trots att jag kör fem pass i veckan och håller i gång så får jag inte samma resultat som tidigare. Allt tar längre tid och skadorna kommer mycket lättare. Jag måste nog inse att åldern har trots allt betydelse. Så hur ska man då lägga upp träningen? Här kommer några råd från mig!

  • Varje morgon serverar min sambo mig en citrondrink. Fantastisk lyx… En härlig antioxidantchock för kroppen och man blir verkligen piggare och friskare. Eftersom jag sett de positiva effekterna på nära håll vill jag gärna dela med mig av lite inspiration till recept som är enkla att göra. Idag är det också lätt att få tag i fina ekologiska citroner som hjälper dig att slippa förkylningar i höst.

  • Semestern är här och med den kommer härliga kvällsdopp, långa stunder vid frukostbordet, äventyr och nya upplevelser. För de flesta av oss innebär sommaren också glass, fika, vin, grill och allt det där av livets goda. Det är dock lätt att det blir lite mycket av det goda och många är de som kommer tillbaka efter semestern och inser att skärpet plötsligt behöver ett extra hål. Hur ska man egentligen bära sig åt för att inte hamna i den fällan?

  • Vill du bli den bästa versionen av dig själv? Bli den ledare du alltid velat vara? Nå dina hälsomål? Få en motiverad och engagerad arbetsgrupp som arbetar mot samma mål? Goal Mapping är en metod för utveckling av individer, grupper och företag så att de tillsammans kan växa och använda sin fulla potential. Metoden är grundad av engelsmannen Brian Mayne och idag använder sig miljontals människor i Europa av Goal Mapping. Företag som Dell, Siemens, IBM och Microsoft har använt sig av metoden och fått mycket goda resultat i att få medarbetarna att arbeta mot samma mål. Här har Anna Hansson bett Ellen Salén Wettergren berätta mer om metoden. Ellen är företagssköterska i grunden och har arbetat inom företagshälovården i 14 år. Idag föreläser hon och coachar, med bland annat Goal Mapping som verktyg.

  • Anna Hansson fick möjlighet att träffa den Moderata riksdagsledamoten och ordförande i utrikesutskottet, Sofia Arkelsten. Hon jobbar hårt för frågor kring mänskliga rättigheter och behärskar det politiska hantverket. Många av ledarerfarenheterna har hon tagit med sig från näringslivet. ”Därifrån har jag fått med mig vikten av att vara snabb och professionell och att kunna leda team.”

  • Vill du få flyt i vardagen istället för att försöka fly den? Vill du skapa förutsättningar för en mer harmonisk, hållbar och hälsosam vardag? Anna Hansson har träffat Eva Jarlsdotter - pionjären som berättar hur man kan inspireras av den japanska produktionsfilosofin i vardagen.

  • Vi tar för givet att vårda våra maskiner för att de skall fungera bra och hålla under en längre tid, men än har inte alla insikt om att medarbetarna behöver vårdas för att uppnå en hög effektivitet och lång hållbarhet. För att hålla en god standard behöver maskiner oljas och genomgå en del reparationer regelbundet. För att vi människor skall hålla en hög standard i vårt arbete behöver vi samma sak. Hur kommer det sig att vi så flitigt tar hand om, och underhåller det materiella men inte de anställdas behov i lika stor utsträckning?

  • Vi blir dagligen överrösta med råd och rön om vad vi ska äta och inte äta. Du provar den ena dieten efter den andra, men inget tycks funka. Vad hände med att äta vanlig mat? Äta när du är hungrig och sluta när du är mätt borde ju räcka. Du bestämmer dig för att ditt nya liv ska börja på måndag. Ett nytt liv med träning 5 ggr per vecka och en strikt kost efter någon diet. Men efter en stressig dag på jobbet med alldeles för lite näring, allt enligt den nya dieten, blir chokladkakan på vägen hem extra frestande...

  • Många av oss går omkring med ständig smärta i musklerna eller lederna. Det kan vara reumatism, fibromyalgi, artros eller kanske det faktum att åldern tar ut sin rätt. Det kan kännas bättre i kroppen att åka till ett varmt land men faktum är att det finns en lösning som inte innebär varken  medicinering eller någon dyr solresa. Receptet är mänsklig kontakt!

  • Det kan vara svårt att ta sig all den tid som man kan vilja lägga på träning. Men det handlar inte längre om att enbart ta sig tid till ett motionspass. Det handlar om att göra fysisk aktivitet till en del av din vardag. Lägg vikten vid att få in fysisk aktivitet i allt det du gör. Ta dig pauser i vardagen, pauser som inte innebär att stilla sitta ner, utan pauser som ökar din rörelse och som gör hela dig gott. Hälsofördelarna är många, du har säkert hört om dem, ökad psykiskt välbefinnande, lägre blodfetter, lägre midjemått och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, för att nämna några.

  • Under den mörka årstiden går det inte att snabbt och lätt komma ut och jogga i shorts och t-shirt när man kommer hem på kvällen. Dagarna är korta och mörka och vintern är lång. Hur ska man få till motionen och hitta motivationen? Hur ska man hinna se dagsljuset? Hur ska man äta hälsosamt när mys i soffan framför en film lockar? Vi försöker här ge dig några goda råd att ta till under vintermånaderna!