Menu

Skribentbiografi

Artiklar av denna skribent:

  • I det här avsnittet av Pratbart möter vi Parul Sharma, jurist, hållbarhetsexpert och ordförande för regeringens delegation för genomförandet av de nya FN-målen och Pär Larshans, hållbarhetschef på Ragn-Sells. De samtalar med Marie Alani och Helena Timander om hur vi som företag och individer kan arbeta med de globala målen i den konkreta vardagen. Du som lyssnar får kunskap om de utmaningar vi står inför - såväl globalt som i det lilla. Alla steg som tas i rätt riktning är viktiga för en hållbar jord nu och i framtiden. Och för att resan ska lyckas behöver vi modiga ledare med den etiska kompassen påslagen i alla frågor.

  • Berättande är utan tvekan en av de mest kulturbyggande aktiviteter som finns. Genom att dela med oss av historier skapar vi kittlande myter som blir smittsamma sanningar. Berättelser inspirerar, förklarar och bygger gemenskap. Det är en urgammal tradition och en aktivitet som vi alla pysslar med dagligen. Ändå är det ett verktyg som utnyttjas förvånande sällan när det gäller att bygga en gemensam kultur.

  • Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • ”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju kommunicerat att vi vill ha en högre innovation och kreativitet på företaget men ändå så kommer det inga nya idéer.” Känner du igen frustrationen av att vilja få igenom ett nytt beteende men att det inte sker? Detta är ett vanligt scenario som vi genom vårt arbete ofta möter hos ledningsgrupper.

  • Idag tog jag en fika med en gammal kollega. Han hade precis blivit uppsagd från sin nuvarande arbetsgivare och kände sig allmänt förvirrad. ”Vad ska jag göra nu, det är ju ingen som vill anställa någon över 50? Jag kanske ska byta bana helt och hållet, någonstans där det inte är åldern som räknas utan vem man är?”.
    Just i den stunden tänkte jag: ”Allvarligt, vad är det för fel på det här landet?”

  • Det här med värderingsstyrning, är inte det bara flum? Ja det är ju lätt att komma till den slutsatsen – och fullt logiskt när man ser hur många organisationer som, ärligt talat, mest använder värdegrund som färgglatt smink. Hur viktigt är det egentligen att jobba med kultur och värderingar, har det verkligen så stor betydelse för affären? Måste man ha en värdegrund?

  • Nej, det här är inte en krönika om föräldraskap eller barns utveckling. Den här texten handlar om hur man bygger en säljdriven, handlingskraftig, och resultatorienterad affärsverksamhet. Men det paradoxala är att barnens sätt att lära och utvecklas även är de mest kraftfulla verktygen för att bygga en affärsmässig kultur. Det är inte för inte som buzzwords som ”gamification” och ”storytelling” ligger i tiden.

  • Häromveckan såg jag en rolig seriestripp som spreds via sociala media. Den första bilden visade en grupp människor som lyssnade på en talare som säger: ”Who wants change?” Alla räckte entusiastiskt upp handen. I nästa bild säger talaren: ”Who wants to change?” Alla tittar besvärat ner i marken. Hög igenkänningsfaktor! Idag handlar nästan allt i affärslivet om förmågan att förhålla sig till och anpassa sig efter en värld i ständig förändring. Vi är beroende av att kunna utvecklas, vi strävar efter kontinuerlig förbättring – men vi hatar att förändras. Knepig paradox.

  • Många pratar om ”culture fit” – att hitta kandidater som passar in i och stärker den egna kulturen. Men det är få som vare sig vågar eller har förmåga att låta kultur och värderingar styra vem som faktiskt får kliva in på företaget (och därmed direkt påverka såväl kultur som resultat). De flesta tar det säkra före det osäkra och anställer personer med en snygg CV och dokumenterad erfarenhet av den egna branschen. Eftersom många företag heller inte ser rekrytering som en del av kärnverksamheten så är det dessutom vanligt att man låter ett externt rekryteringsföretag ta hand om större delen av processen. Dags för förändring.

  • Världen förändras i en rasande fart, och likaså gör våra företag. De geografiska gränserna utgör inte längre några hinder, och de senaste decennierna har världen öppnat upp sig på ett revolutionerande sätt. De företag som vill kunna anpassa sig till denna nya världsordning, och fortsätta vara öppna för förändring, måste även ta hänsyn till de interkulturella aspekterna av att gå in på nya marknader. Det är helt nya spelregler som gäller om vi vill vara en del av den globala marknaden. Frågan är: hur lyckas vi globalt utan att tumma på våra kärnvärden och företagskultur?

  • Tycker du att det är viktigt med kundfokus, innovation och engagemang på ett företag? Då är du inte ensam, för det är de värdeord som de allra flesta företag har valt, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Om jag istället frågar: ”Tycker du att kundfokus, innovation och engagemang präglar svenska arbetsplatser?”, kommer jag att få ett helt annat svar. Gapet mellan det vi kommunicerar och hur vi agerar är nämligen illavarslande stort. Samtidigt visar all forskning att företag som lever sina värderingar ”på riktigt” är mer lönsamma, har bättre tillväxt och är betydligt bättre på att hantera kriser. Så hur går vi från ord till handling?

  • Transparens har blivit ett modeuttryck som alltfler slänger sig med.  Samtidigt får vi nästan dagligen läsa historier som vittnar om att det är alldeles för många som inte alls förstår innebörden av begreppet. Transparens betyder mycket mer än att "information är lättillgänglig på nätet". Det handlar om att allt du säger och gör med blixtens hastighet kommer till allmänhetens kännedom - vare sig du vill eller inte. Det är då det här med värderingar kommer in i bilden.

  • IKEA har det, H&M har det och Kinnevik-bolagen har det också. En förunderligt stark och nästan magisk företagskultur som får dessa företag att fortsätta växa och blomstra. En identitet som är så tydlig och kraftfull att verksamheten styrs som av en osynlig hand. Men vad är det egentligen som skiljer dessa företag från de flesta andra? Vad gör dom på dagarna? Svaren på de frågorna kanske inte kan besvaras i en enkel krönika, men en sak är säker: det handlar mer om att förstå mänskligt beteende, värderingar och drivkrafter än om strategiska planer och ekonomiska mål.

  • I slutet av november presenterade DN en studie genomförd av Sveriges företagshälsor med nedslående resultat. Även Motivation.se hänvisar till undersökningen. Allt fler människor känner sig omotiverade att gå till jobbet, och allt fler känner till och med psykiskt obehag inför arbetsdagen. Det här är en trend som vi bara måste bryta.

  • Under våren 2013 genomfördes, för femte året i rad, en kartläggning av svenskarnas värderingar och attityder.  Kartläggningen kallas för Sverigestudien och är ett initiativ från de fristående aktörerna Preera, Skandia, Volvo IT och Sveriges Kommuner och Landsting. Summan av Sverigestudien är att svensken blir alltmer frustrerad och missnöjd över hur samhället fungerar och hur människor beter sig. Skillnaden blir allt större mellan det samhälle och arbetsklimat vi vill ha och det vi upplever att vi har i verkligheten. Om vi vill vända den här utvecklingen krävs flera saker: vi måste börja prata med varandra om värderingsfrågor och var och en av oss måste ta ett större personlig ansvar. Vi hoppas kunna ge ett bidrag till det viktiga samtalet med hjälp av denna krönika och vi hälsar alla varmt välkomna.