Menu

Hållbarhet

Tillsammans med Läkarmissionen har vi på Motivation.se tagit fram en film som visar hur tre företag i tre olika branscher jobbar strategiskt med FN’s globala mål i fokus. Vi har alla ansvar för att förflytta oss framåt på ett hållbart sätt och de globala målen fungerar som en bra kompass för företag som lever och verkar i en föränderlig värld. Att inte uppnå målen är inte ett alternativ – så låt oss tillsammans göra det till ett mission possible!

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju kommunicerat att vi vill ha en högre innovation och kreativitet på företaget men ändå så kommer det inga nya idéer.” Känner du igen frustrationen av att vilja få igenom ett nytt beteende men att det inte sker? Detta är ett vanligt scenario som vi genom vårt arbete ofta möter hos ledningsgrupper.

Svenska folkets förtroende för samhällets institutioner – såsom företag, offentlig sektor, media och NGO:er – ligger på anmärkningsvärt låga nivåer. Det visar den årliga undersökningen Edelman Trust Barometer, där Sverige placerar sig näst sist av alla undersökta länder i världen när det gäller förtroende. Samtidigt har vi blivit ett land där folk litar mer på näringslivet än på övriga samhällsinstitutioner – vilket medför ett extra stort ansvar för företagsledare. Men också nya möjligheter.

Som stödgivande institution har Filminstitutet en avgörande betydelse för vilka filmer som produceras i Sverige. År 2013 skärptes jämställdhetsmålen och de tog fram en ny handlingsplan, i vilken det bland annat fastslogs att jämställdhetsperspektivet ännu tydligare skulle genomsyra det dagliga arbetet; från produktionsstöd till val av filmer att lyfta fram från arkivet, från stöd till visningssektorn till rekrytering av ny personal. Idag har man nått målet att stöden fördelas jämnt mellan kvinnor och män när det gäller nyckelpositionerna regissör, manusförfattare och producent. Den strategi Filminstitutet använt kan ses som en riktig framgångssaga då arbetet redan lett fram till nya affärer, fler utmärkelser - och det har Hollywood fått upp ögonen för. Vad är hemligheten?

Kan den globala kapitalmarknaden bli en kraft som driver på social förändring och skapar en mer hållbar värld? Det kanske låter kontraintuitivt, men investeringsexperten Audrey Choi menar att det är fullt möjligt. Vanligt folk har långt mycket större makt över kapitalmarknaden än man kan tro, och vi kan välja att investera våra pengar i bolag som står för sunda värderingar.

Jordens temperatur stiger. Vattenbristen är redan akut i många delar av världen och läget förvärras för varje månad som går. Det går fort och utvecklingen slår inte bara mot individer – världens företag står inför stora risker om inget sker: utan vatten ingen produktion. WWF jobbar med att sprida information och kunskap kring hur företag behöver tänka för att existera även i framtiden. ”Tack vare klimatmötet i Paris och FN:s nya Global Goals for Sustainable Development (SDG:s) så har vi nu ett ramverk att förhålla oss till. Nu gäller det bara att agera – och det gäller att agera nu”, säger Mariann Eriksson, Marketing Director WWF.

Vad krävs för att åstadkomma förändring i vår alltmer komplexa värld? Det postindustriella samhället står inför enorma utmaningar, både ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Men förändring är aldrig enkelt - varken för företag eller för samhällets institutioner – eftersom det handlar om människor med olika viljor och drivkrafter. I ett TED-talk som hölls i Aten år 2010 pratar ekonomie doktor Göran Carstedt om hur ledare inom politik och näringsliv kan driva på förändring för en mer hållbar värld. Bland annat genom att sluta fundera på ”vad som är bra för vårt företag/land” och istället ställa sig frågan: ”Vad är vårt företag/land bra för?”

I Sverige slänger vi varje år hundratusentals ton ätbar mat, samtidigt som det finns människor som har svårt att få mat för dagen. Stockholms Stadsmission har därför bestämt sig för att starta Nordens första Social Super Market – en matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet genom att ta tillvara på matsvinnet och sälja maten till kraftigt reducerade priser.

Nej, det här är inte en krönika om föräldraskap eller barns utveckling. Den här texten handlar om hur man bygger en säljdriven, handlingskraftig, och resultatorienterad affärsverksamhet. Men det paradoxala är att barnens sätt att lära och utvecklas även är de mest kraftfulla verktygen för att bygga en affärsmässig kultur. Det är inte för inte som buzzwords som ”gamification” och ”storytelling” ligger i tiden.

Människor, motivation, beteenden, drivkrafter och ledarskap – allt är en del av företagskulturen. Men hur går vi från de flummiga orden till de konkreta värdeskapande handlingar i vardagen? Marie Alani och Helena Timander på Vision Takeoff pratar om företagskultur och värderingsarbete i praktiken. ”Vi vill bevisa en tes, avliva en myt och starta ett samtal”. Hör och se författarna till boken Lycklig lönsamhet prata om hållbarhetsarbete som en affärsmässig investering.

Häromveckan såg jag en rolig seriestripp som spreds via sociala media. Den första bilden visade en grupp människor som lyssnade på en talare som säger: ”Who wants change?” Alla räckte entusiastiskt upp handen. I nästa bild säger talaren: ”Who wants to change?” Alla tittar besvärat ner i marken. Hög igenkänningsfaktor! Idag handlar nästan allt i affärslivet om förmågan att förhålla sig till och anpassa sig efter en värld i ständig förändring. Vi är beroende av att kunna utvecklas, vi strävar efter kontinuerlig förbättring – men vi hatar att förändras. Knepig paradox.

Julen är en högtid som vi ofta förknippar med familjegemenskap och ett överflöd av mat och julklappar. Men för många människor är julhelgen som salt i ett öppet sår. Det är då fattigdomen, ensamheten och utsattheten gör som ondast. Stockholms Stadsmission driver just nu två kampanjer som riktar sig till företag som vill vara med och stödja arbetet för en mänskligare stad i juletid.

Nu har paket från julklappshjältar över hela landet börjat lämnas in. Genom Aktion Julklappen får barn i Ukraina, Georgien, Moldavien och Rumänien bland annat block, kritor och tandborstar till jul. Förra året fick 29 672 barn en julklapp och i år har redan över paket lämnats in av julklappshjältar i hela Sverige. Läs mer om projektet och om hur du kan bidra till en bättre jul för barn som har det svårt.

Partners

Events

Gruppkommunikation
21 december, 2016 - 08:00

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram