Menu

Kort förmedlar mänskliga rättigheter

Nytt sätt att nå ut med FN:s kvinnokonvention presenteras på internationella kvinnodagen, den 8 mars.

På internationella kvinnodagen lanseras ett helt nytt redskap för att sprida kunskap om mänskliga rättigheter. En ask med 64 vackra kort förmedlar FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s kvinnokonvention på ett konkret, tydligt och jag-stärkande sätt.


Initiativtagare till korten är Emma Wistrand, till vardags marknadschef på ett fackboksförlag.

– Det som satte igång allt var ett reportage på P1. Nils Horner rapporterade om Faria, en kvinna i Afghanistan som flytt från hem och barn då hennes make planerade att döda henne. Faria var en stark kvinna, men hade ingen kunskap om att hon ägde några som helst rättigheter. Därmed hade hon heller inga möjligheter att hävda dem.

Emma Wistrand kände att hon ville göra något. Hur skulle man kunna ge Faria och alla andra kvinnor möjlighet att äga kunskap om sina rättigheter – och mod att våga hävda dem?

Lösningen blev ett en ask med 64 vackra kort som enkelt, tydligt och jag-stärkande förmedlar innehållet i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s kvinnokonvention. Med hjälp av korten kan rättigheterna bli begripliga och användbara för kvinnor över hela världen. I asken finns även en handledning som beskriver hur man kan arbeta med korten i små och stora grupper. Kortens korta texter har även visat sig fungera bra för kvinnor som vill lära sig att läsa.

Materialet, som fått namnet My Human Rights, är skapat av en grupp kvinnliga entreprenörer. Genom ett samarbete med med svenska UN Women, tidigare UNIFEM, fick projektet finansiering av Svenska PostkodLotteriet. Under våren kommer materialet att användas av och spridas genom UN Women.

– Korten är ett helt nytt sätt att kommunicera de mänskliga rättigheterna. De kommer att bli ett utmärkt redskap för att sprida kunskap, säger Maud Edgren Schori, tidigare ordförande i UNIFEM och den som ansvarar för projektet på svenska UN Women.

Materialet testas nu av Hand in Hand i Indien. Nästa steg är att översätta korten till tamil, på så sätt kan de även användas för undervisning både när det gäller mänskliga rättigheter och läs- och skrivkunnighet. Därefter är planen att söka finansiering för översättning till fler språk och att sprida korten till organisationer i Sverige och världen.

Men först blir det vernissage. På internationella kvinnodagen visas 48 av korten på canvas. Det kommer att bli trångt på silversmedjan Platina på Odengatan i Stockholm.


 

Du kanske även gillar

Riksdagsledamoten Sofia Arkelsten: ”Som politiker måste man alltid tänka: Varför behövs jag? Att vara förtroendevald är det finaste man kan vara.” Anna Hansson fick möjlighet att träffa den Moderata riksdagsledamoten...

  • HR

Vad skulle du förvänta dig om du som nybliven entreprenör sökte stöd hos ett riskkapitalbolag? Ja, riskkapital förstås. Men många hoppas också på att få möta människor som är intresserade av mer än bara vinster och skatteminimering. När Fredrik Nillenstedt och hans kollegor sökte investerare till sitt konsultbolag blev de dock besvikna – till den grad att de tackade nej till miljonerna. 15 år senare har de bestämt sig för att bli det riskkapitalbolag som de själva hade velat möta.

  • Ledarskap

I början av min karriär tog jag över en volontärorganisation som hade letts av samma man i 27 år. Jag respekterade den tidigare ledaren och beundrade en hel del av de saker som han gjorde. Men jag visste att jag var en annan sorts person och behövde göra vissa saker på mitt eget sätt. Jag insåg att organisationen hade fastnat på en platå och att jag var den nya killen som skulle frigöra den, och det skulle inte bli en lätt uppgift. Jag började omedelbart genomföra förändringar. Men inte alla i teamet var med ombord. Efter ungefär tre månader kom en volontärledare som hette Chuck och drog mig åt sidan och sa, "John, du har ändrat allt. Allt”. Han var ganska upprörd.

  • Ledarskap

Vad innebär det i praktiken att driva företag utifrån värderingar? Idag säger sig de flesta jobba med värderingar och kärnvärden, men hur? Och vad använder vi värderingarna till i våra verksamheter? Det satsas mycket på PR och jippon kring värdeorden när det egentligen handlar mer om beteenden och handlingar och vad vi gör i vår vardag. Värderingar fungerar både som karta och kompass - men hur får vi medarbetarna att se samma karta och följa kompassnålen i samma riktning? Marie Alani och Helena Timander samtalar med Johanna Frelin, vd på Hyper Island och Louise Ring, HR-direktör i Axfood-koncernen.

  • Motivationsbloggen

Med en del skräck, två delar spänning och en ansenlig mängd nyfikenhet gav vi oss iväg till Almedalen för allra första gången. Förväntningarna var många, oerfarenheten stor. Men någonstans måste man ju börja. Jag fyllde min väska med anteckningsblock, dator, laddarsladdar, en bunt visitkort och telefon och klev ut på Visbys kullerstenar. Så välkända för mig - men den här gången helt nya. Och jag var knappast ensam om att beträda dem…

  • Motivera

Vad det blir för spin-off i våra hjärnor när världen snurrar snabbare än ett turbotrimmat roulett-hjul? Hur skall du förhålla dig till en värld som är ”V U C A” och centrifugerar den dagliga världsbilden till en snurrig kompott av möjligheter och tankeriktningar? Var att börja? Var att sluta?

  • Ledarskap

Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som aldrig har varit här skulle jag nog säga att det är som en musikfestival, fast utan musik och om demokrati istället. Jag älskar Almedalen! Här möts många av oss som är intresserade av samhälls- och framtidsfrågor. Jag ränner Hästgatan upp och ned och möter alla möjliga inspirerande människor: politiker, opinionsbildare, lobbyister, mediapersoner, näringslivsrepresentanter, studenter och en och annan semesterfirare.

  • Motivera

Många av oss har ett stort problem som vi ständigt brottas med: Koncentrationssvårigheter. De yttre distraktionerna kan man förvisso komma undan ganska enkelt genom att logga ut från sociala medier och stänga av ljudet på telefonen. Annat är det med de inre distraktionerna - de oemotståndliga idéerna och tankarna om allt mellan himmel och jord som väller över oss när vi försöker fokusera på jobbet. Vad ska vi stackars tänkare ta oss till när vi helt enkelt inte kan sluta...tänka?

  • Kommunicera

Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen? 

  • Ledning

Efter att ha jobbat med fler än 200 ledningsgrupper har min kollega Per Malmberg och jag sett flera ”röda-trådar”. Dessa har vi delat med oss av i ett antal VD-seminarier med temat ”Den dolda potentialen i ledningsgruppen”. Vid vårt senaste seminarie fick jag en intressant fråga som jag grubblat på sedan dess och som jag tänkte utveckla. 

  • Ledarskap

Människan som resurs i arbetslivet har under de senaste åren fått allt sämre rykte. Människor skapar osäkerhet genom att vabba, gå med i facket eller ha åsikter i största allmänhet. Det skapar förutsättningar för att robotarna kommer att ta över allt arbete, säger förståsigpåarna. Inget blir kvar utom präster, tydligen. Men då glömmer man en grundläggande fråga - människosynen.

  • Motivera

Vissa dagar känns det som att hela världen jobbar emot dig. Det är bilkö till jobbet, datorn krånglar, den inkompetenta kollegan gör dig galen. Dessutom borde du vara mycket mer framgångsrik än vad du är, eller hur? Kort sagt: Du är frustrerad. Frustration är en känsla som kostar enorma mängder energi - helt i onödan. Men med lite träning kan du lära dig att aldrig mer bli frustrerad igen, lovar tidningen Time.

  • Ledarskap

I en tidigare artikel – Pratar vi om samma sak? – förde jag ett resonemang om ”resonans” som en grundläggande ingrediens i ledarskapet. Det handlar om att vi som ledare behöver vi skapa förutsättningar för att få andra – och då inte minst medarbetarna – med på tåget. Det handlar om att tona in den andre så att vi säkerställer ett konstruktivt samtal vari vi pratar om samma sak inom samma ramar och spelplan. 

  • HR

Human Growth Award är en nyinrättad utmärkelse som ska delas ut till Årets HR-chef. Syftet med priset är att sätta HR i rampljuset och uppmärksamma nytänkande personalchefer som har förmågan att lyfta människor och organisationer så att de når sin fulla potential. Juryn står nu beredda att ta emot nomineringar till utmärkelsen, som ska delas ut den 3 november.

  • Projektleda

Ulf Bengtsson arbetar med ledarutveckling och är själv chef på Wenell Management. Här framtidsspanar han om vad vi egentligen behöver lära oss för att utvecklas om ledare. Tänk om vi hittills tänkt helt fel? ”I dagens ledarutveckling ingår för lite träning. Istället är det mycket fokus på kunskap, och väldigt få tillfällen till att öva.”

  • Motivationsbloggen

Alexandra Thomas, Move Management: Livet bjuder på knepiga situationer när det känns som om reservtanken skvalpar ihåligt i själen. Det är trögt när bagaget blivit bortslarvat, planet försenat, man landar på fel terminal, springer i Berlin, landar i en tysk stad vid midnatt och möts av ett 14- gradigt hotellrum där man sover i jeans för att hålla värmen. Det är i de situationerna som två perspektiv måste mötas för att du ska kunna vända situationen: kämpande och möjlighetstänk. Det är också i de situationerna som du inte klarar dig utan hjälp från människor som faktiskt ser och hör.

 

  • HR

Blåa personer är analytiska, noggranna och intresserade av detaljer. De vill gärna ha tydliga ramar för sitt arbete och tycker om fakta, logik och sakliga argument. Många människor med blå personlighetsfärg arbetar som specialister av olika slag och uppskattas för sin förmåga till analys och djupdykning. Samtidigt kan de också framstå som reserverade, skeptiska och rädda för förändring.

Partners