Menu

Vardagslyx är att få massage

Motivation.se reder ut massagebegreppen - hur vill du bli berörd?

Stela muskler? Stressad? För vältränad? Otränad? Ensam? Sur? Nytt år nya möjligheter, men var ska man börja? Kanske med att boka in en massagebehandling. Låt dig knådas, slappna av och få ny energi. Men vilken sorts massage ska man välja?

Men vad är massage egentligen? Branschrådet Svensk Massage reder ut begreppen:

  • Massage är en strukturerad beröring i ett bestämt syfte.
  • Massör är en professionellt välutbildad yrkesutövare som uppfyller ett antal uppställda krav på utbildning och seriositet i yrkesrollen.

Att det finns många olika sorters massage märker man lätt när man börjar undersöka marknaden. Här erbjuds allt från lättaste beröring till kraftfull knådning. Den kan ske utan kläder, med olja, utan olja, påklädd eller med varma stenar eller choklad på ryggen. Vad du än väljer, se till att den som masserar är en professionellt välutbildad yrkesutövare. Fråga, undersök och ställ krav. Här ser du några olika sorters massage att välja mellan.

Klassisk massage

Eller svensk massage som den också kallas, har funnits sedan 1800-talet. Det var Pehr Henrik Ling, gymnastikens fader ni vet, som utarbetade den. Tanken med den här massagen är att den ska efterlikna rörelserna i den svenska gymnastiken och stimulera blodcirkulation och muskler.

Vid en klassisk massagebehandling använder massören fem olika grundtekniker, gnidningar, strykningar och knådningar kombinerat med snabba lätta rytmiska slag, hackningar och bultningar som ger djupgående vibrationer i muskulaturen.

Idrottsmassage

Klassisk massage används ofta i idrottssammanhang både för att förebygga muskelskador och som behandling för skadade och spända muskler.

Bindvävsmassage

På 1930-talet utvecklades bindvävsmassagen av läkare och sjukgymnaster. Bindvävsmassage är en rehabiliterande massagemetod som används vid många olika tillstånd eller sjukdomar. Det är en djup massage som känns ordentligt och inget man går på bara för att njuta.

Shiatsu

Det här är en japansk massageform. Shiatsu betyder fingertryck och massören använder handflatan, tummarna och fingrarna för att trycka på olika delar av kroppen och på så vis lösa upp spänningar.

Ingen knådning sker i shiatsun utan tryck, gungningar och stretching är metoden. Shiatsu har praktiserats i Japan i många århundraden och bygger på samma teorier om energiflöden som finns i traditionell kinesisk medicin och akupunktur.

Taktil massage

Taktil massage är en svensk massagemetod som består av en mjuk, följsam beröring. Den skiljer sig från annan massage eftersom man inte knådar och arbetar med musklerna.

Enligt företrädarna kan den taktila massagen ge smärtlindring, avslappning och välbefinnande. Taktil massage används ibland inom vården på olika patientgrupper till exempel strokepatienter eller kvinnor under förlossning.

Nuat phaen boran – Thai-massage

Thaimassage är en massageform som många svenskar upptäcker på semestern i Thailand. Här använder massören hela sin kropp som redskap, töjer och sträcker och stretchar, ibland på ett kraftfullt och väldigt kännbart sätt. Du är påklädd under massagen.

Tui na

Det kinesiska namnet för massage med akupressur är Tui na. En 2000 år gammal teknik och en del av den kinesiska läkekonsten. Här aktiveras kroppens akupunkturpunkter och massagen påverkar därför inte bara muskler och skelett utan även de inre organen. Olika massagetekniker används beroende av vilket hälsoproblem som ska behandlas.

Energimassage

Det finns traditionellt två former av vad som kallas energimassage.  Den korta som ges på stol. Den sorten brukar förekomma på mässor, event och ute på stan. Sen finns den långa energimassagen som ges på bänk. Energimassage har som syfte att pigga upp, sätta fart på kroppen och de flesta som provat kan intyga att det stämmer.

Ayurvedisk massage

Även Indien har en tusenårig massagetradition att erbjuda. Mardana är en djupvävnads-massage som görs med varm sesamolja.  En helkroppsmassage som till skillnad från klassisk massage även inkluderar även fötter, mage, ansikte och huvudmassage.

Heta stenar eller choklad?

När du går på spa hittar du ofta många olika varianter av massage. Du kan få varma lavastenar placerade på kroppen eller varför inte chokladmassage där massagen avslutas med en kopp choklad? Alla sätt är bra utom de dåliga brukar det heta, blir du nyfiken prova. Googla och läs vad andra som provat tycker.

Massage på jobbet

Många företag erbjuder idag massage till förmånligt pris för de anställda. En personalförmån som brukar uppskattas mycket.

- De flesta tycker det är bra och praktiskt att ha nära till massagen. De kanske inte tycker att de har tid att sticka iväg efter jobbet, men att kunna få massage på sin arbetsplats tycker många är jättelyxigt berättar Kristina Nordin, massör på Ugglapraktiken, med många års erfarenhet av att massera på olika arbetsplatser.

Hur gör man som arbetsgivare, om man vill ordna massage på jobbet?
- Ta kontakt med något större friskvårdsföretag eller massageföretag, säger Kristina Nordin. Lyssna vilka lösningar de har att erbjuda och ta in en massör för några testgånger. Det handlar ju om personkemi också, det gäller att de anställda trivs med massören.

Varför är massage så bra?
- Oavsett vilken sorts massage man väljer så får du en stunds avslappning. Beröringen gör gott i hela kroppen, sätter igång cirkulationen och gör oss piggare, gladare och en smula mer harmoniska. Klart vi jobbar bättre av massagen, säger Kristina.


Du kanske även gillar

Det bli allt vanligare att anställda belönas med volontärresor. Ett växande antal innovativa företag använder sig av volont...

Percy Barneviks största projekt. Han ångrar fortfarande inte de där 250 miljonerna från ABB....

Det kvinnliga affärsnätverket Matrona, med företagardrottningen Lena Törner i spetsen, gör en insamling till förmån för Läkare Utan Gränser. Nätverk är bra av många anledningar – man ger och f...

Enkla tips på gummibandsträning som du kan göra vid skrivbordet eller hemma. Orsakerna till att anställda sjukskriver sig varierar mycket mellan olika...

Stockholms Stadsmissions projekt Blixtjobb ger utsatta en chans att komma tillbaka. Ett jobb är så mycket mer än bara arbetsuppgifterna som ska utf...

Strategikonsulten och entreprenören Margareta Barchan ser möjligheterna i framtidens miljöutmaningar. Prata med näringslivet på rätt sätt och arbeta med l...

Blir man gladare av äkta champagne? Champagne ska vara kall, torr och gratis sa Winston Churchill och visst l...

Tema:vision - Monica Woodhouse är en av inititivtagarna bakom projektet Give a child a family i Sydafrika. Monica Woodhouse och hennes man kunde inte stå och se på när f...

Glögg och julmust – doft, historia och nytänkande. För många innebär december stress och press. Man springer runt...

Chips är mer än bara mys. Det här handlar om chips. Ni vet, tunna friterade potatisskivor. Ett popul...

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

  • Coacha

Människan har ett djupt känt behov av samhörighet och gemenskap. Samtidigt finns det starka krafter i vårt inre – skammen och rädslan för att bli avvisad eller utstött – som hindrar oss från att nå ut till andra människor och leva våra liv fullt ut. I ett uppmärksammat TED-talk förklarar forskaren och författaren Brené Brown varför livet kräver att vi är autentiska – och vågar visa vår sårbarhet.

  • Kommunicera

Det är en del diskussioner om skärmtid för barn just nu. Hur mycket är lagom och är det bra eller dåligt att låta barn spendera tid vid skärmar? Jag låter det vara osagt men tänkte ta upp en relaterad företeelse.

  • Projektleda

Betraktar du dig som en lycklig människa? Det kan i så fall hjälpa dig att prestera och må bättre. Forskning visar att de som ser ljust på tillvaron, och som har en god förmåga att hantera svängningar - i projektet såväl som i känslolivet - lever ett bättre liv.
Men vad är egentligen lycka? En tanke som genererar en skön känsla i kroppen? Eller? Och vad beror det på, om vi är lyckliga eller olyckliga? Omgivningen? Eller mig själv, eller både och?

  • Ledarskap

Vi människor gör saker som vi inte borde i rollen som ledare. Ofta är vi inte medvetna om vilken effekt vårt agerande får eller vilken roll vi själva spelar i hur en given situation utvecklar sig. Det går så snabbt att fälla en värderande kommentar vid fel tillfälle - i stället för att ställa en nyfiken fråga som uppmuntrar till nya förslag. Men det är också enkelt att lära sig hur du undviker ledarskapsfällorna. Det är förstås omöjligt att välja ut det mest ändamålsenliga beteendet i varje situation. Ofta litar vi till sunt förnuft och erfarenhet och tänker att det vi gör brukar fungera. Tyvärr finns väl riggade fällor som många av oss trampar i och vi ska här gå igenom några som du säkert känner igen. För om vi förstår systematiken i hur vårt beteende påverkar andra, kan vi lära oss att ta ett steg åt sidan och hitta nya vägar som stämmer bättre överens med hur vi vill påverka människor i vår omgivning. Ofta är det ganska enkla beteenden det handlar om, men att ändra vanor är - som ni vet - alltid en utmaning.

  • Ledarskap

Kvaliteten på servicen har en stor betydelse för att uppnå goda kundrelationer. Forskningen visar också att kundupplevelsen i allra högsta grad inverkar på ett företags lönsamhet. Det gäller därför att skapa en kultur där medarbetarna har rätt attityd och uppvisar en passion för mänskliga möten. För att få lojala kunder och inte tappa dem till konkurrenter behöver man ha en genomgående och konkret strategi för hur man ska bemöta människor i olika sammanhang så att de får bästa möjliga upplevelse av företaget. När valet står mellan två företag med likvärdiga produkter och tjänster är den upplevda servicen avgörande.