Menu

”Fantastiskt gensvar från alla”

Matronanätverkets insamling till Läkare utan gränser drog in 80.000 kronor till behövande.

Motivation.se gjorde tidigare i höstas en intervju med Matronanätverkens Lena Törner som beslutat sig för att dra igång en insamling till Läkare utan gränser. Hon ville se hur nätverket gemensamt kunde jobba för att åstadkomma något som sträckte sig utanför affärsnätverket.

Den 2 december avslutades Matronainsamlingen med en sopplunch. Det hölls även en auktion där medlemmarna i det kvinnliga affärsnätverket skänkte av sin egen kompetens för att öka donationsviljan ännu mer. Mia Törnblom föreläste, Kristina Bolme berättade om Läkare utan gränses arbete och Titti Schultz var konferencier för hela eventet som hade över 100 gäster.

Hallå där! Lena Törner som tillsammans med Matrona-nätverket samlade in över 80.000 till Läkare utan gränser.

Nu är insamlingen genomförd! Hur känns det?

- Ja du… det känns som om jag sprungit ett Maraton och nu precis kommit i mål. Men det känns ändå som om vi gjort något oerhört viktigt och bidragit med nåt som är ”på riktigt”.

Vi är ett av  de få nätverken i Stockholm som har som ambition att förena affärer med ett socialt ansvarstagande och ändå kallar sig affärsnätverk. I Matrona handlar det om att göra affärer, där alla tjänar på businessen. Affärer ska göras med hjärtat och inte bara för  egen vinnings skull.

Blev det som du hade förväntat dig?

- Det blev mycket, mycket  bättre till och med. Många var delaktiga i insamlingen och det blev ett fantastiskt gensvar från alla som engagerade sig. Insamlingen avslutades med en sopplunch, spännande föreläsningar samt barockmusik. Vi hade även en Matronaauktion som gav lite mer än 20 000 kr.

Vad vill du säga till andra nätverkare som går i insamlingstankar? Vad ska man tänka på?

- Den här insamlingen har enbart kommit så här långt för att vi varit två som dragit lasset gemensamt. Jag hade inte kommit hit ensam. Nu har jag haft stor hjälp av min medarbetare Sanna.

Vi har gemensamt skött insamlingen,  bokat musiker, gjort pressreleaser, ringt artister och anordnat eventet. Hennes företag anordnar event och hon är van att rodda sånt här, det har varit en trygghet för mig.

Så slutsatsen är; gör det inte ensam. Om du ska göra det, gör det med någon du litar på och som kan komplettera dig. Det är en lång väg att gå och många gör liknade insamlingar. Du ska helst sticka ut på något sätt och synas, annars vill ingen bidra med pengar. I Du måste också vara extremt fokuserad, ha mål och som vanligt vara beredd att slita för att nå dit du vill. Mitt motto, som vanligt; the sky is the limit.


Du kanske även gillar

Tema:mod - Carl Dahlberg är VD och volontär hos Stadsmissionen. Carl Dahlberg hade en gedigen yrkeskarriär bakom sig och bland annat...

Glögg och julmust – doft, historia och nytänkande. För många innebär december stress och press. Man springer runt...

Hur briljant din strategi än är… Läs historien om Zappos - det amerikanska skoföretaget som blivit vida kända för sin starka företagskultur, sitt värderingsbaserade ledarskap och sin fantastiska kundservice. Helena Timander och Marie Alani jobbade med bland annat marknadsföring,...

Koppla av med komplicerad matlagning. Är tiden viktig för dig när du ska laga mat? För det m...

Stockholms Stadsmissions treåriga projekt, Barnablick, har gett utsatta familjer guldkant på tillvaron. Stockholms Stadsmissions projekt Barnablick har pågått i tre...

En kvart och middagen är fixad. Äter du soppa på torsdagarna? Om inte är det dags nu. Soppa...

Drick dig pigg, glad och energifylld. Gröna smoothies och gröna juicer är helrätt och inne just...

Nihilist eller hedonist? Eller rakt av lycklig? Hur lever du ditt liv? Har du avgett nyårslöfte inför 2012 för att förb...

Äggkompensera - ge bort kycklingar i påsk till självhjälpsprojekt i El Salvador. Snart är det påsk. Vad sägs om att dra ner lite på p...

Tema:vision - Monica Woodhouse är en av inititivtagarna bakom projektet Give a child a family i Sydafrika. Monica Woodhouse och hennes man kunde inte stå och se på när f...

  • Motivera

Det finns idag mycket kunskap kring hur människans motivationsmotor fungerar – så varför går vi fortfarande mest på känsla? Varför envisas vi med att motivera med externa faktorer som bonusar, när vi därmed i själva verket lägger locket på både kreativitet och driv hos individen? Varför väljer vi vägar som skapar klyftor och orättvisor, när upplevelsen av orättvisa är en av de största anledningarna till att människor aktivt vill motarbeta. Jag läser en roligt skriven bok om ett allvarligt ämne - formandet av en ny typ av ledarskap som kan ge bränsle i en värld som är svår att leva i. ”Det här vet inte näringslivet om.”, säger Tommy Lundberg.

  • Ledarskap
  • Innovation

Organisationer idag kan inte bara fokusera på vinst och pengar, medarbetare vill ha ett syfte och ett högre mål än så med sitt bidrag till företaget. Förändringen går fort och vi rör oss i rask takt ifrån de gamla hierarkiska organisationerna mot mer öppna nätverksorganisationer där den mänskliga kraften får plats. Innovation handlar om att våga testa nytt, våga bidra och om att skapa en trygg plats på företaget för att främja människors kreativitet. Det och mycket mer berättade Årets VD 2015 - Pernilla Dahlman, vd på Screen Interaction, om när hon höll en mycket uppskattad föreläsning på Årets VD’s frukostseminarium i juni.

  • Ledarskap

Varför tycks en del människor alltid ligga steget före?
Hur har det där äldre paret lyckats hålla magin i deras äktenskap levande alla dessa år?
Vad vet fitnessinstruktören på gymmet, hon med de perfekta bicepsen, som du inte vet?
Det är enkelt: hemligheten bakom din framgång bestäms av din dagliga agenda.
Den där killen som alltid blir befordrad vet att han behöver fatta ett beslut varje dag att växa och bli bättre i sitt jobb. Det par som firar sitt 50 års äktenskap vet att de måste välja varje dag att älska och hedra sin relation. Och fitnessinstruktören på gymmet, med de perfekta bicepsen, hon vet att man måste vara disciplinerad i sina dagliga val för hålla sig i form.

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

  • Coacha

Att det har kommit en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket är det nog ingen som har missat. Inte heller att fokusområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, där tre områden är belysta; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstid. Föreskriften som gäller sedan 31 mars har väckt mycket intresse ute hos företagen och den har medfört en massa frågor. Främst handlar det om vad det är som nu behöver göras. Här ska jag lägga fokus på ett av de tre områden som lyfts fram i föreskriften; kränkande särbehandling, och belysa vad din organisation kan göra för att förebygga och hantera detta på arbetsplatsen.