Menu

Hälsa

Tillsammans med Hälsostrategerna satsar Motivation.se nu ännu mer fördjupat på området hälsa. Lars-Göran Kjellin, läkare, strategisk hälsorådgivare och entreprenör samt Anders Wahlberg, leg. psykolog och expert på arbetsmiljö är våra nya experter som kommer att publicera högaktuella artiklar på temat strategisk hälsa, hållbara människor och lönsamhet för företag och individer inom näringsliv och offentlig sektor. Först ut är Lars-Göran Kjellin som skriver om varför hälsostrategier är avgörande för företags framtid och vilka enorma vinster som ligger i att ta ett helhetsgrepp kring hälsoomårdet med en målmedveten och mätbar strategi.

Detta är den första artikeln i en serie som har till syfte att skapa nyfikenhet och öka förståelsen för arbetsmiljöfrågor. En god arbetsmiljö är en investering för alla företag och bidrar både till ökad trivsel, ökad hälsa och högre effektivitet. Med lite mer kunskap kommer du att upptäcka att arbetsmiljön är en del som är lätt att påverka. Den första artikeln berör ett dagsaktuellt ämne kring ett nytt regelverk som är väldigt viktigt för ditt företag och din organisation.

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

”Jag är så trött på att vi ska göra allt och medarbetarna bara ska sitta still och ta emot!”, hör jag många personalansvariga och flera chefer på olika nivåer säga. ”Organisationen måste agera, vi har chefer och ledare som inte ser och förstår någonting när det gäller hur vi mår. Vi ska bara leverera, men vi får inte rätt förutsättningar!”, hör jag många medarbetar säga. Vems är ansvaret för bättre organisatorisk och social hälsa egentligen?

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

Varför är kultur viktigt? För att det ökar vår bildning, naturligtvis. Men inte bara det – kulturella aktiviteter är också bra för hälsan, enligt flera studier. Såväl kulturkonsumtion som eget skapande leder till ökat välmående och minskad risk för stress och depression. Det finns alltså goda skäl att göra kulturella upplevelser till en självklar rutin i vardagen. En bra start kan vara att besöka något av våra statliga muséer, som numera har gratis inträde. Varför inte slinka in en sväng efter jobbet – eller förlägga nästan möte på muséets kafé?

Den psykiska ohälsan debatteras flitigt. I många sammanhang kopplat till äkta vilja att göra något åt de skenande siffrorna, som är så mycket mer än siffror. Bakom varje siffra finns en människa som lider. Och fler blir lidande när de ska täcka upp. I andra fall hör jag en oro för kostnader, produktionsbortfall och, inte minst, för de nya regler som kommer när AFS 2015:4 börjar gälla den 31 mars 2016. Det ska anställas 50 nya inspektörer, arbetsplatser ska kontrolleras noggrannare, åtgärder och viten ska kunna åläggas. Vad ska en arbetsgivare göra?

I oktober, för drygt ett år sedan, såg jag mitt Instagram-konto fyllas med bilder av vänner och bekanta i träningskläder som var leriga från topp till tå. De såg så glada, starka och coola ut. Jag lärde mig att de hade sprungit ett enmilslopp som heter Tjurruset. De här bilderna slog an en avundsjuke-nerv hos mig. Jag som aldrig har lyckats träna kontinuerligt någonsin. Jag är nämligen en av de där personerna som äger årskort på träningsanläggningar, men som jag utnyttjar ungefär tre gånger per år.

Ja, du läste rätt! Jag utnämner året som vi just inlett till ett mäktigt stressår. Året då vi lär oss att bemästra stressen. Mitt i allt annat som vi behöver förhålla oss till med flyktingsituationen, de globala miljöhoten och en svajande ekonomi för många (fast Sverige går bra!). Och kanske just därför. Vi behöver lugn och tillit för att hantera de riktigt stora frågorna klokt. Och faktiskt, stressen är ett relativt litet problem och något som vi absolut själva kan påverka. Jag ska göra allt vad jag kan för att bidra med kunskap i mina artiklar. Jag hoppas att alla som behöver bemästra sin stress är beredda att göra jobbet.

Årets mesta stresshögtid är nära. För den som redan är trött vill jag bjuda på några energibesparande tips inför den stundande Högtiden med stort H. För den som mest är trött på stressen i sig kanske tipsen kan bidra till lite lugn. Tillhör du dem som njuter av julen och redan har gjort kloka val – fortsätt med det. Skicka tipsen vidare till någon som behöver dem bättre!

Vi kan lika bra slänga ut tanken på balans med badvattnet. Det skapar bara stress att sträva efter den perfekta balansen i livet, hur många kurser vi än går på. Det är vettigare att finna en balans i obalansen. Att ständigt jaga perfektion är både ohälsosamt och ineffektivt.

Scouterna är en av Sveriges mest kända barn- och ungdomsorganisationer som jobbar för att ge barn och unga från hela samhället möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Scouterna lovar spänning, äventyr och gemenskap. Organisationen har tydliga och starka värderingar som också återspeglas i personalfrågorna. Därför har Scouterna dragit igång en friskvårdssatsning för sina medarbetare – som ska stärka såväl hälsan som gemenskapen på arbetsplatsen.
”Vi vill att det ska vara lustfyllt och energigivande att jobba här”, säger Scouternas HR-ansvarig Tove Sjöblom.

Kan hjärnan bli trött? Ja, precis som kroppen blir trött av kroppsarbete blir hjärnan trött av mentalt arbete. Vi märker det oftast inte lika tydligt och det är ett av våra stora aber, både när det gäller förmåga att prestera och att må gott. Troligen hade den stressrelaterade psykiska ohälsan varit mindre omfattande om hjärnan skickat ut lika påtagliga signaler om trötthet som kroppen gör. En mjölksyreattack talar sitt tydliga språk medan hjärnans mer subtila signaler, som till exempel irritation, glömska och koncentrationssvårigheter, lätt missförstås eftersom de kan kopplas till så mycket.

Vill du bli lycklig? Agera rättvist, börja i det lilla med dig själv och i din närmiljö. Känn den goa känslan sprida sig i dig själv och i din omgivning. Hjärnan är programmerad för rättvisa och belönar den som agerar därefter!

Partners

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram