Menu

Hälsa

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

Gemenskap och relationer påverkar hälsan och arbetsförmågan mer än många tror. Gamla ”sanningar” om utbildningsnivå och position rubbas i ny studie från Stockholms Universitet. I december 2014 deltog jag i Hjärnkolls konferens med rubriken Hjärnkoll på jobbet - mötesplats för psykisk hälsa i kommuner och landsting.Ett antal forskare deltog och spred intressant och viktig kunskap. Framför allt vill jag berätta om Erik Berntsons studie om hur sociala relationer påverkar både arbetslust och hälsa.

Har nyligen följt en artikelserie i DN om flow. Forskare, konstnärer och en känd idrottsprofil berättade om sina upplevelser av flow. Samtliga sätter förmågan att fokusera, för att komma i flow, högt. Inte så konstigt, den ena förutsätter den andra. Samtidigt är fokustid en stor bristvara i ett samhälle där vi vill och behöver prestera.

Har du verkligen koll på vad du gör och varför? Skulle inte tro det - din hjärna kan ha utsatts för prajming. Prajming är ett fenomen som beskriver hur lätt hjärnan påverkas av olika omständigheter, ofta utanför vår medvetenhet. Följ med till Florida!

Stress är ett allvarligt problem i dagens arbetsliv. Men det är också ett begrepp som omgärdas av missförstånd. Stress beror inte alltid på för mycket jobb - i själva verket kan det vara precis tvärtom. Dessutom är det en myt att stress alltid skulle vara dåligt, skriver New York Times.

Varje morgon serverar min sambo mig en citrondrink. Fantastisk lyx… En härlig antioxidantchock för kroppen och man blir verkligen piggare och friskare. Eftersom jag sett de positiva effekterna på nära håll vill jag gärna dela med mig av lite inspiration till recept som är enkla att göra. Idag är det också lätt att få tag i fina ekologiska citroner som hjälper dig att slippa förkylningar i höst.

Hur står det till med det svenska arbetslivet? Inte så bra, av den senaste Jobbhälsobarometern att döma. Svenskarna känner sig allt mindre motiverade på jobbet, samtidigt som sjukfrånvaron ökar. Många upplever att deras kompetens inte tillvaratas och att det saknas utvecklingsmöjligheter.

Meditation löser inga problem. Men det ger en bra grund att lösa sina problem ifrån. Hörde mig själv säga detta häromdagen och tänkte att det var riktigt bra sagt! Men varför så mycket mindfulness just nu? Och hur funkar det? Vi söker svaret i nutiden och i hjärnan.

Välkommen tillbaka! Nu vimlar tipsen i medierna om hur vi ska komma igång efter semestern. Där finns mycket klokt att ta till sig. Jag skulle vilja tillföra ett långsiktigt tänk, lite 5:2 för hjärnan under hela hösten. Så att du och din hjärna orkar mycket och håller länge. Kanske till och med briljera.

Hälsa är i allra högsta grad en hållbarhetsfråga. I fjärde delen av Pratbart samtalar Marie Alani och Helena Timander med Thomas Petersson på Euro Accident och Johan Holmsäter, grundare av Friskis och Svettis. Hälsoarbete kan aldrig vara ett tillfälligt projekt och ledarskapsansvaret är stort. Men hur kommer man igång snabbt? Thomas ger tre snabba tips.

Semestern är här och med den kommer härliga kvällsdopp, långa stunder vid frukostbordet, äventyr och nya upplevelser. För de flesta av oss innebär sommaren också glass, fika, vin, grill och allt det där av livets goda. Det är dock lätt att det blir lite mycket av det goda och många är de som kommer tillbaka efter semestern och inser att skärpet plötsligt behöver ett extra hål. Hur ska man egentligen bära sig åt för att inte hamna i den fällan?

Ut och spring! Ta en promenad! Gå i trappor i stället för att ta hissen! Vi har hört det länge, kanske till leda. Vi mår bra av att röra på våra kroppar. Inte så svårt att förstå, särskilt i en stillasittande värld. Men hur är det med motivationen? Kan det hjälpa om vi blir övertygade att motion inte bara är bra för kroppen, det påverkar i allra högsta grad knoppen. Fysisk träning stimulerar hjärnan. Promenera dig smart och träna bort din stress, är hjärnforskarnas budskap.

Sömn är en av delarna på den Mentala Hälsotallriken och det är troligen lätt för de flesta att ta till sig. De flesta av oss inser att vi inte klarar oss utan sömn. Men under ett antal decennier har sömnen nedvärderats och människor som skryter med att de sover max 4 timmar per natt blir hjälteförklarade. Det ger farliga signaler. Visst, det finns människor som klarar sig med 4 timmars sömn per natt. Men de är ovanliga. Det finns de som behöver 12 timmar per natt. De är också ovanliga. De flesta av oss behöver fortfarande 7-8 timmar med sömn, varje natt.

Svenskar är mer stressade på fritiden än på jobbet, enligt den nya undersökningen Wise Happiness 2014. Orsaken är dock i högsta grad jobbrelaterad - kravet på att ständigt vara tillgänglig, även under sin lediga tid, gör att tidspressen ökar. Men det finns också hoppingivande signaler i årets studie, som bland annat visar att vi blir lyckligare när vi blir äldre.

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram