Menu

Hälsa

Ja, du läste rätt! Jag utnämner året som vi just inlett till ett mäktigt stressår. Året då vi lär oss att bemästra stressen. Mitt i allt annat som vi behöver förhålla oss till med flyktingsituationen, de globala miljöhoten och en svajande ekonomi för många (fast Sverige går bra!). Och kanske just därför. Vi behöver lugn och tillit för att hantera de riktigt stora frågorna klokt. Och faktiskt, stressen är ett relativt litet problem och något som vi absolut själva kan påverka. Jag ska göra allt vad jag kan för att bidra med kunskap i mina artiklar. Jag hoppas att alla som behöver bemästra sin stress är beredda att göra jobbet.

Årets mesta stresshögtid är nära. För den som redan är trött vill jag bjuda på några energibesparande tips inför den stundande Högtiden med stort H. För den som mest är trött på stressen i sig kanske tipsen kan bidra till lite lugn. Tillhör du dem som njuter av julen och redan har gjort kloka val – fortsätt med det. Skicka tipsen vidare till någon som behöver dem bättre!

Vi kan lika bra slänga ut tanken på balans med badvattnet. Det skapar bara stress att sträva efter den perfekta balansen i livet, hur många kurser vi än går på. Det är vettigare att finna en balans i obalansen. Att ständigt jaga perfektion är både ohälsosamt och ineffektivt.

Scouterna är en av Sveriges mest kända barn- och ungdomsorganisationer som jobbar för att ge barn och unga från hela samhället möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Scouterna lovar spänning, äventyr och gemenskap. Organisationen har tydliga och starka värderingar som också återspeglas i personalfrågorna. Därför har Scouterna dragit igång en friskvårdssatsning för sina medarbetare – som ska stärka såväl hälsan som gemenskapen på arbetsplatsen.
”Vi vill att det ska vara lustfyllt och energigivande att jobba här”, säger Scouternas HR-ansvarig Tove Sjöblom.

Kan hjärnan bli trött? Ja, precis som kroppen blir trött av kroppsarbete blir hjärnan trött av mentalt arbete. Vi märker det oftast inte lika tydligt och det är ett av våra stora aber, både när det gäller förmåga att prestera och att må gott. Troligen hade den stressrelaterade psykiska ohälsan varit mindre omfattande om hjärnan skickat ut lika påtagliga signaler om trötthet som kroppen gör. En mjölksyreattack talar sitt tydliga språk medan hjärnans mer subtila signaler, som till exempel irritation, glömska och koncentrationssvårigheter, lätt missförstås eftersom de kan kopplas till så mycket.

Vill du bli lycklig? Agera rättvist, börja i det lilla med dig själv och i din närmiljö. Känn den goa känslan sprida sig i dig själv och i din omgivning. Hjärnan är programmerad för rättvisa och belönar den som agerar därefter!

Jag har många gånger reflekterat över begreppet ”less is more” och undrat. Vad innebär det egentligen? Hur hänger det samman? Har haft svårt att hitta en verklighetsförankring i uttrycket och ofta avfärdat det som ett rent talesätt. Men i sommar har jag verkligen upplevt hur mindre kan vara mer. Och ge mer.

Lekfullhet förbättrar kapaciteten att uppfinna, kreera, ta till sig och hantera förändring. Det är inte bara en flykt. Leken kan hjälpa oss att hantera svårigheter och motsättningar. Och ofta, kan det vara en väg ut ur våra problem”. Stuart Brown, National Institute for Play.

Rapporterna står som spö i backen. Den psykiska ohälsan ökar, arbetsglädjen sjunker, arbetsbelastning och psykosociala faktorer har ökat med 70 procent sedan 2010, arbetsarbetsgivarna måste ta ansvar, lagstiftning väntar runt hörnet etcetera, etcetera. Men vad är vi beredda att göra själva?  Är du modig nog att testa min sommarpresent?

Enkelt är vackert. Och skönt. Det är dessutom oerhört effektivt och lönsamt. Låt mig få visa hur! I en komplex värld är enkelhet många gånger en bristvara. Ofta tappar vi bort det enkla när livet blir allt mer komplicerat. Det är lätt att fastna i tankar om att det mesta är svårt, som till exempel att påverka arbetsmiljön.

Att få klarhet i att det är skillnad på utmattningsdepression och depression är stort. Inte minst på en personlig nivå. För 10 år sedan ville man ”bota” mig med ”lyckopiller” (en otroligt missvisande benämning) när jag själv kände att jag behövde hjälpa min splittrade hjärna på traven. Det är skönt att få belagt att det behövs olika ”behandlingar”. Depression till följd av utmattning kan vi till stor del påverka själva. Bland annat genom att ta vara på kunskap från neurovetenskapliga studier.

Det är väldigt enkelt att vara lat, jag tror (eller ska jag säga "vet"?) att många är lata när ”möjligheten ges”. Detta inkluderar även mig, vilket betyder att jag inte har tänkt sätta dit dig eller någon som du känner som läser detta. Tanken är mer att belysa förbättringsområden och synliggöra vanligt ”feltänk”, som kanske beror på olika myter, önsketänkande eller att man bara är lat.

”Vi är lite speciella. Vi är inte gjorda för att leva i hierarkier. Vi mår bäst om vi får bestämma själva, men i samarbete med andra. Det är det som är innebörden av att vara mänsklig.” Citatet är hämtat ur Lasse Bergs bok Skymningssång i Kalahari. Det är den andra av tre i en svit som tar oss med på en evolutionär resa genom mänsklig utveckling. Böckerna bjuder på fascinerande, tankeväckande och många gånger både livsbejakande och humoristisk läsning. Lasse tar oss med på en resa genom många miljoner år och sätter livet här och nu i ett perspektiv som väcker intressanta frågor. Och ger många tänkbara förklaringar till mycket av det vi upplever i våra liv idag.

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

Events

Förbättra kommunikationen i arbetsgruppen!
4 maj, 2016 - 08:00

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram