Menu

Riskfyllt att inte jobba med hållbart företagande

Mariann Eriksson, Marketing Director WWF: ”Företag som inte ser potentialen i hållbarhetsarbete kommer få svårt att vara lönsamma.”
Riskfyllt att inte jobba med hållbart företagande

Jordens temperatur stiger. Vattenbristen är redan akut i många delar av världen och läget förvärras för varje månad som går. Det går fort och utvecklingen slår inte bara mot individer – världens företag står inför stora risker om inget sker: utan vatten ingen produktion. WWF jobbar med att sprida information och kunskap kring hur företag behöver tänka för att existera även i framtiden. ”Tack vare klimatmötet i Paris och FN:s nya Global Goals for Sustainable Development (SDG:s) så har vi nu ett ramverk att förhålla oss till. Nu gäller det bara att agera – och det gäller att agera nu”, säger Mariann Eriksson, Marketing Director WWF.

Klimatmötet i Paris hösten 2015 kan, trots en del kritik, ändå ses som en framgång för världen, det tycker Mariann Eriksson, Marketing Director på WWF. Tillsammans med FN:s nya framförhandlade SDG:s är förutsättningarna för en klimatmässig positiv förändring betydligt bättre än för några år sen.

- FN:s nya globala mål skiljer sig från dem som fanns innan. Den här gången har FN förhandlat fram dem tillsammans med regeringar, forskare och ideella organisationer. Det är tydliga mål och delmål som alla har godkänt. Så de är förankrade den här gången och de stöttar dessutom resultatet från Klimatmötet i Paris, berättar Mariann Eriksson.

Hon är positiv och utstrålar en framtidstro - för första gången på länge känns det hoppfullt. Och kanske är det något vi behöver känna för att orka vara med och jobba aktivt nu – det finns en möjlighet att förändra. Men vi måste göra det nu.

Alla måste agera

Så vilka förändringar står vi inför och vad kan svenska företag och ledare göra? För på en punkt är Mariann Eriksson extra säker: alla måste agera.

- Det gäller politiker, företag och ledare och samhällsmedborgare. Det handlar om våra barns framtid, det är alltså i närtid som effekterna av vår klimatpåverkan kommer att bli verklighet. Företagen spelar en nyckelroll och är jätteviktiga. Sverige ligger långt fram men våra företag tenderar att titta på den direkta miljöpåverkan här och nu, när vi också måste ta med hela kedjan – från råvara och transporter till framställning och ända ut i kundledet. Vad händer när kunderna använder det företagen producerar? Den delen måste också vara hållbar och vi måste tänka cirkulärt – allt måste tillbaka in i produktioner igen. Bomull, bokhyllor, plastmöbler, datorer – allt.

Idag använder vi mer resurser än jorden hinner producera. Globalt sett går vi nu inom några år från 7 miljarder människor till 10 miljarder som ska dela på allt. Det betyder att vi måste hushålla med det vi har, återanvända, reparera, byta med varandra.

Vi måste helt enkelt förändra vårt konsumtionsbeteende. Och vi behöver göra det nu.

Mariann Eriksson, WWFVi behöver också bygga städer och infrastruktur på nya sätt och i varje led måste företag tänka igenom sitt bidrag i kedjan. För att det ska bli verklighet behöver hållbarhetsfrågans allvar vara förankrad överallt - hos experter, hos VD och i styrelserna.

Pengar att tjäna på hållbarhet

Mariann Eriksson menar att det finns pengar att tjäna på den effektivisering som hållbarhetsarbete innebär.

När företag tittar närmare på sina produktionskedjor ur ett hållbarhetsperspektiv upptäcks nästan alltid massor av ineffektivitet och glapp eller steg som kostar onödiga pengar.

- Företag som inte ser utvecklingen och potentialen i hållbarhetsarbetet kommer helt enkelt inte att finnas kvar eftersom de inte kommer att vara lönsamma. Att inte se över effektiviseringsmöjligheterna är alltså inte ekonomiskt hållbart. De större företagen i Sverige har ett stort ansvar och stora resurser, men å andra sidan är det också enorma kolosser att vända, rent utvecklingsmässigt. Mindre företag kan vara mer flexibla, men har inte alltid de ekonomiska musklerna. Så det finns olika typer av utmaningar.

Mariann menar att det som företagsledare gäller att se potentialen i nya affärsmöjligheter och nya tjänster. Kunderna blir dessutom alltmer kritiska mot det som inte är hållbart framställt, medvetenheten hos människor ökar hela tiden och företag som inte tar hållbarhetsfrågan på allvar riskerar att drabbas av badwill.

WWF har bra verktyg

WWF sitter på stor kunskap och erfarenhet ur ett globalt perspektiv och hjälper företag att se över sin supply chain – från klimatpåverkan och vattentillgång till råvaruproduktionsledet.

Mariann Eriksson, WWFDet finns idag bra verktyg som kan hjälpa företag att minska sina koldioxidutsläpp eller öka kunskapen om vattenrisker. Tillsammans med företagen kan WWF också agera för att förbättra miljön på utsatta platser runt om i världen – genom kunskapsspridning, ny teknik och effektivisering kan negativa trender få en vändning.

Det finns också en innovationsaspekt och spännande affärsutvecklingsmöjligheter i all form av hållbarhetsarbete, säger Mariann. Många varuberoende branscher ser idag att den största koldioxidpåverkan sker när kunderna använder sina produkter - här finns många nya upptäckter att göra som minskar konsumentents miljöbelastning.

- Det handlar till exempel om transporter till och från inköpsstället, hur länge en produkt används och möjligheterna som ges för att lämna tillbaka de saker man köpt - så att de kan komma tillbaka in i produktionen igen. Företag kommer behöva köpa tillbaka sina varor för att kunna producera nya. Och vi konsumenter kommer behöva använda våra produkter längre.

Sluta kasta - börja tänka cirkulärt

Istället för att producera fysiska saker, kommer företagen behöva bli bättre på att sälja kringtjänster, uppdateringar eller möjlighet att förlänga livet på köpta saker såsom datorer eller kylskåp. Vi måste sluta kasta och istället förstå varför vi återvinner: det finns helt enkelt inte fysiskt material på jordklotet för att ständigt tillverka nya saker.

Men även detta är en fråga om affärsutveckling och Mariann Eriksson ser att vi går en spännande och händelserik framtid till mötes. Nya produkter som grundare köksskåp och mindre kylskåp kan göra att vi slänger mindre mat. Det finns en stor marknad för nya idéer kring återvinning - att de grejer vi köper alltid går att plocka isär och återvinna in i minsta beståndsdel är en rolig utmaning för designindustrin.

Mariann spår att vi står inför en explosion av innovativt tänkande framöver.

- Om vi ska lyckas hålla oss under 1,5 graders global uppvärmning – vilket är ett måste för att inte klimatförändringarna ska innebära stora svårigheter för mänskligheten – måste vi alla hjälpas åt. Och FN:s nya globala mål och det beslut som togs på Klimatmötet i Paris har gjort att vi på WWF lättare kan vara ett stöd för företag och ledare i att få koll på sin egen miljöpåverkan, men vi kan också hjälpa till i processen att hitta nya vägar fram. I grunden har vi bra verktyg för att analysera de risker som företagen annars står inför om inget görs.

Så Mariann och WWF uppmanar alla företag som inte redan är igång med arbetet: börja analysera vilka risker ni löper i er produktion. Det finns många produkter som inte kommer kunna framställas när torka och vattenbrist breder ut sig i exempelvis USA – där vattenbristen redan nu påverkar en stor del av världens mandelproduktion. Är du i en bransch som är beroende av mandlar i din produktion kommer du få göra omställningar. Samma gäller för mycket av den produktion som sker i Kina och som vi är beroende av.

På många platser stänger underleverantörer sina fabriker på grund av att vattnet är förorenat eller tagit slut. Är det någon av dina underleverantörer?

- Man kan ju säga att det till exempel är helt fel väg att gå att bygga stora varuhus och platser som helt bygger på ”slit och släng-konsumtion”. Vi måste snarare tänka småskalighet – köpa få saker som håller länge och som sen lämnas tillbaka för att bli nya grejer. Vi måste satsa på att dela med varandra såsom i bilpooler och andra lösningar. Snart kanske man hyr sitt kylskåp istället för att köpa det. Prylar behöver också hålla längre - vår konsumtion kommer alltmer bygga på tekniska uppgraderingar av det vi redan köpt. Ett tydligt exempel är datorer. Företagen kommer att bli tvungna att tillverka datorer som håller längre – och återvinna varenda detalj i dem. Det kommer saknas råvaror och det kommer inte gå att bryta nytt hela tiden - för det finns inget att bryta.

Ljus framtid

Trots att läget är akut och frågan vår samtids mest relevanta, är Mariann Eriksson positiv och entusiastisk inför framtiden.

Hon tycker att det finns en enorm framsynthet och ser att hållbarhetsfrågorna innebär en stor möjlighet för många. Hon ser också att alla krafter driver mot att vi ska uppnå målen.

- Det som också krävs är att företagen konkretiserar mer – vad exakt ska göras i just vår verksamhet för att jobba åt rätt håll varje dag. Och konsumenterna behöver bli lite mer om sig och kring sig – inte kasta saker i onödan, tänka över sina konsumtionsmönster och återvinna allting.

Marianns ord på vägen:

  1. Få med ledning och styrelse i arbetet
  2. Se över riskerna
  3. Integrera hållbarhet i hela affärsmodellen
  4. Engagera medarbetare, underleverantörer och kunder
  5. Inspirera och engagera andra företag och beslutsfattare i arbetet
  • Ramarna är på plats, regelverket finns, kunskapen finns och innovationerna är konstanta – vi kan verkligen förändra det här.
  • Det är inte svårt! Och vi sparar pengar och får roligare och bättre liv på vägen.

Du kanske även gillar

... vår trend- och omvärldsbevakare Anna Frankzen Starrin blickar in i 2013... Jag säger som Tage Danielsson: ”Om man vägrar att se bakå...

Stadsmissionen söker företag som vill hjälpa ungdomar att få sitt första sommarjobb. Att göra skillnad och ta sitt sociala ansvar behöver inte alltid vara...

Svenskarna måste jobba längre, skriver Framtidskommissionen i ny rapport. Svenskarna behöver arbeta mer och längre. För att det ska vara m...

Vi konsumerar alltmer för socialt hållbar utveckling. Försäljningen av Fairtrade-märkta produkter i Sverige ökade...

"Värdegrunden måste betyda något i verkligheten och vara styrande för beslut, kommunikation och vardagliga handlingar." Tycker du att det är viktigt med kundfokus, innovation och engagemang p...

"Det är i det lilla det stora uppenbarar sig. Tar vi inte de första små stegen får vi inte uppleva det stora. Då blir det bara mer galenskap." Den psykiska ohälsan ökar. Det är hög tid att vi tar den p...

Pratbart #2 - Om Vd-rollen. Sarah McPhee och Karin Ruiz om hur kraven på vd-rollen ser ut idag. Den andra delen i serien handlar om vd-rollens utveckling och ledarskapets...

Spara tid och pengar med videomöten. Många företag har tydliga riktlinjer som syftar till att antalet aff...

20 svenska företag har antagit gemensamma principer för hållbar utveckling. Det privata näringslivet har stora möjligheter att göra skillnad...

Pauline Eriksson blir yr av förändringstakten - på ett bra sätt. I skrivande stund så är det snart dags för finalen av ”...

  • Ledarskap

Varför tycks en del människor alltid ligga steget före?
Hur har det där äldre paret lyckats hålla magin i deras äktenskap levande alla dessa år?
Vad vet fitnessinstruktören på gymmet, hon med de perfekta bicepsen, som du inte vet?
Det är enkelt: hemligheten bakom din framgång bestäms av din dagliga agenda.
Den där killen som alltid blir befordrad vet att han behöver fatta ett beslut varje dag att växa och bli bättre i sitt jobb. Det par som firar sitt 50 års äktenskap vet att de måste välja varje dag att älska och hedra sin relation. Och fitnessinstruktören på gymmet, med de perfekta bicepsen, hon vet att man måste vara disciplinerad i sina dagliga val för hålla sig i form.

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

  • Coacha

Att det har kommit en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket är det nog ingen som har missat. Inte heller att fokusområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, där tre områden är belysta; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstid. Föreskriften som gäller sedan 31 mars har väckt mycket intresse ute hos företagen och den har medfört en massa frågor. Främst handlar det om vad det är som nu behöver göras. Här ska jag lägga fokus på ett av de tre områden som lyfts fram i föreskriften; kränkande särbehandling, och belysa vad din organisation kan göra för att förebygga och hantera detta på arbetsplatsen.

  • Motivera

Vad är det som får människan att jobba? En del av oss har arbeten som är roliga, utvecklande och intellektuellt stimulerande – men merparten av jordens befolkning har jobb som upplevs som monotona och tråkiga, med lönen som enda motivator. Hur har det kunnat bli så? Barry Schwartz, psykolog och författare – bland annat till boken ”Why We Work” – menar att människans felaktiga idéer och uppfattningar om samhället tenderar att bli självuppfyllande. I ett kort men spännande TED-talk förklarar han hur den industriella revolutionens människosyn har lett till att flertalet löntagare än idag är fast i arbeten som upplevs som meningslösa.

  • Hälsa

Det är en häftig resa jag har förmånen att få följa. Den resa där mindfulness gått från att betraktas som något flummigt och oansvarigt till obligatorisk träning för chefer och ledare högt upp i hierarkierna. Tack och lov finns det företag där man inser att chefer behöver närvaro för att ta ansvar och fatta kloka beslut samt för att kunna interagera empatiskt.