Menu

Riskfyllt att inte jobba med hållbart företagande

Mariann Eriksson, Marketing Director WWF: ”Företag som inte ser potentialen i hållbarhetsarbete kommer få svårt att vara lönsamma.”
Riskfyllt att inte jobba med hållbart företagande

Jordens temperatur stiger. Vattenbristen är redan akut i många delar av världen och läget förvärras för varje månad som går. Det går fort och utvecklingen slår inte bara mot individer – världens företag står inför stora risker om inget sker: utan vatten ingen produktion. WWF jobbar med att sprida information och kunskap kring hur företag behöver tänka för att existera även i framtiden. ”Tack vare klimatmötet i Paris och FN:s nya Global Goals for Sustainable Development (SDG:s) så har vi nu ett ramverk att förhålla oss till. Nu gäller det bara att agera – och det gäller att agera nu”, säger Mariann Eriksson, Marketing Director WWF.

Klimatmötet i Paris hösten 2015 kan, trots en del kritik, ändå ses som en framgång för världen, det tycker Mariann Eriksson, Marketing Director på WWF. Tillsammans med FN:s nya framförhandlade SDG:s är förutsättningarna för en klimatmässig positiv förändring betydligt bättre än för några år sen.

- FN:s nya globala mål skiljer sig från dem som fanns innan. Den här gången har FN förhandlat fram dem tillsammans med regeringar, forskare och ideella organisationer. Det är tydliga mål och delmål som alla har godkänt. Så de är förankrade den här gången och de stöttar dessutom resultatet från Klimatmötet i Paris, berättar Mariann Eriksson.

Hon är positiv och utstrålar en framtidstro - för första gången på länge känns det hoppfullt. Och kanske är det något vi behöver känna för att orka vara med och jobba aktivt nu – det finns en möjlighet att förändra. Men vi måste göra det nu.

Alla måste agera

Så vilka förändringar står vi inför och vad kan svenska företag och ledare göra? För på en punkt är Mariann Eriksson extra säker: alla måste agera.

- Det gäller politiker, företag och ledare och samhällsmedborgare. Det handlar om våra barns framtid, det är alltså i närtid som effekterna av vår klimatpåverkan kommer att bli verklighet. Företagen spelar en nyckelroll och är jätteviktiga. Sverige ligger långt fram men våra företag tenderar att titta på den direkta miljöpåverkan här och nu, när vi också måste ta med hela kedjan – från råvara och transporter till framställning och ända ut i kundledet. Vad händer när kunderna använder det företagen producerar? Den delen måste också vara hållbar och vi måste tänka cirkulärt – allt måste tillbaka in i produktioner igen. Bomull, bokhyllor, plastmöbler, datorer – allt.

Idag använder vi mer resurser än jorden hinner producera. Globalt sett går vi nu inom några år från 7 miljarder människor till 10 miljarder som ska dela på allt. Det betyder att vi måste hushålla med det vi har, återanvända, reparera, byta med varandra.

Vi måste helt enkelt förändra vårt konsumtionsbeteende. Och vi behöver göra det nu.

Mariann Eriksson, WWFVi behöver också bygga städer och infrastruktur på nya sätt och i varje led måste företag tänka igenom sitt bidrag i kedjan. För att det ska bli verklighet behöver hållbarhetsfrågans allvar vara förankrad överallt - hos experter, hos VD och i styrelserna.

Pengar att tjäna på hållbarhet

Mariann Eriksson menar att det finns pengar att tjäna på den effektivisering som hållbarhetsarbete innebär.

När företag tittar närmare på sina produktionskedjor ur ett hållbarhetsperspektiv upptäcks nästan alltid massor av ineffektivitet och glapp eller steg som kostar onödiga pengar.

- Företag som inte ser utvecklingen och potentialen i hållbarhetsarbetet kommer helt enkelt inte att finnas kvar eftersom de inte kommer att vara lönsamma. Att inte se över effektiviseringsmöjligheterna är alltså inte ekonomiskt hållbart. De större företagen i Sverige har ett stort ansvar och stora resurser, men å andra sidan är det också enorma kolosser att vända, rent utvecklingsmässigt. Mindre företag kan vara mer flexibla, men har inte alltid de ekonomiska musklerna. Så det finns olika typer av utmaningar.

Mariann menar att det som företagsledare gäller att se potentialen i nya affärsmöjligheter och nya tjänster. Kunderna blir dessutom alltmer kritiska mot det som inte är hållbart framställt, medvetenheten hos människor ökar hela tiden och företag som inte tar hållbarhetsfrågan på allvar riskerar att drabbas av badwill.

WWF har bra verktyg

WWF sitter på stor kunskap och erfarenhet ur ett globalt perspektiv och hjälper företag att se över sin supply chain – från klimatpåverkan och vattentillgång till råvaruproduktionsledet.

Mariann Eriksson, WWFDet finns idag bra verktyg som kan hjälpa företag att minska sina koldioxidutsläpp eller öka kunskapen om vattenrisker. Tillsammans med företagen kan WWF också agera för att förbättra miljön på utsatta platser runt om i världen – genom kunskapsspridning, ny teknik och effektivisering kan negativa trender få en vändning.

Det finns också en innovationsaspekt och spännande affärsutvecklingsmöjligheter i all form av hållbarhetsarbete, säger Mariann. Många varuberoende branscher ser idag att den största koldioxidpåverkan sker när kunderna använder sina produkter - här finns många nya upptäckter att göra som minskar konsumentents miljöbelastning.

- Det handlar till exempel om transporter till och från inköpsstället, hur länge en produkt används och möjligheterna som ges för att lämna tillbaka de saker man köpt - så att de kan komma tillbaka in i produktionen igen. Företag kommer behöva köpa tillbaka sina varor för att kunna producera nya. Och vi konsumenter kommer behöva använda våra produkter längre.

Sluta kasta - börja tänka cirkulärt

Istället för att producera fysiska saker, kommer företagen behöva bli bättre på att sälja kringtjänster, uppdateringar eller möjlighet att förlänga livet på köpta saker såsom datorer eller kylskåp. Vi måste sluta kasta och istället förstå varför vi återvinner: det finns helt enkelt inte fysiskt material på jordklotet för att ständigt tillverka nya saker.

Men även detta är en fråga om affärsutveckling och Mariann Eriksson ser att vi går en spännande och händelserik framtid till mötes. Nya produkter som grundare köksskåp och mindre kylskåp kan göra att vi slänger mindre mat. Det finns en stor marknad för nya idéer kring återvinning - att de grejer vi köper alltid går att plocka isär och återvinna in i minsta beståndsdel är en rolig utmaning för designindustrin.

Mariann spår att vi står inför en explosion av innovativt tänkande framöver.

- Om vi ska lyckas hålla oss under 1,5 graders global uppvärmning – vilket är ett måste för att inte klimatförändringarna ska innebära stora svårigheter för mänskligheten – måste vi alla hjälpas åt. Och FN:s nya globala mål och det beslut som togs på Klimatmötet i Paris har gjort att vi på WWF lättare kan vara ett stöd för företag och ledare i att få koll på sin egen miljöpåverkan, men vi kan också hjälpa till i processen att hitta nya vägar fram. I grunden har vi bra verktyg för att analysera de risker som företagen annars står inför om inget görs.

Så Mariann och WWF uppmanar alla företag som inte redan är igång med arbetet: börja analysera vilka risker ni löper i er produktion. Det finns många produkter som inte kommer kunna framställas när torka och vattenbrist breder ut sig i exempelvis USA – där vattenbristen redan nu påverkar en stor del av världens mandelproduktion. Är du i en bransch som är beroende av mandlar i din produktion kommer du få göra omställningar. Samma gäller för mycket av den produktion som sker i Kina och som vi är beroende av.

På många platser stänger underleverantörer sina fabriker på grund av att vattnet är förorenat eller tagit slut. Är det någon av dina underleverantörer?

- Man kan ju säga att det till exempel är helt fel väg att gå att bygga stora varuhus och platser som helt bygger på ”slit och släng-konsumtion”. Vi måste snarare tänka småskalighet – köpa få saker som håller länge och som sen lämnas tillbaka för att bli nya grejer. Vi måste satsa på att dela med varandra såsom i bilpooler och andra lösningar. Snart kanske man hyr sitt kylskåp istället för att köpa det. Prylar behöver också hålla längre - vår konsumtion kommer alltmer bygga på tekniska uppgraderingar av det vi redan köpt. Ett tydligt exempel är datorer. Företagen kommer att bli tvungna att tillverka datorer som håller längre – och återvinna varenda detalj i dem. Det kommer saknas råvaror och det kommer inte gå att bryta nytt hela tiden - för det finns inget att bryta.

Ljus framtid

Trots att läget är akut och frågan vår samtids mest relevanta, är Mariann Eriksson positiv och entusiastisk inför framtiden.

Hon tycker att det finns en enorm framsynthet och ser att hållbarhetsfrågorna innebär en stor möjlighet för många. Hon ser också att alla krafter driver mot att vi ska uppnå målen.

- Det som också krävs är att företagen konkretiserar mer – vad exakt ska göras i just vår verksamhet för att jobba åt rätt håll varje dag. Och konsumenterna behöver bli lite mer om sig och kring sig – inte kasta saker i onödan, tänka över sina konsumtionsmönster och återvinna allting.

Marianns ord på vägen:

  1. Få med ledning och styrelse i arbetet
  2. Se över riskerna
  3. Integrera hållbarhet i hela affärsmodellen
  4. Engagera medarbetare, underleverantörer och kunder
  5. Inspirera och engagera andra företag och beslutsfattare i arbetet
  • Ramarna är på plats, regelverket finns, kunskapen finns och innovationerna är konstanta – vi kan verkligen förändra det här.
  • Det är inte svårt! Och vi sparar pengar och får roligare och bättre liv på vägen.

Du kanske även gillar

Läkarmissionens satsning Sånger för Livet samlar pengar till Place of Restoration. Intresset för kör och körsång är stort i Sverige idag...

Marie Alani & Helena Timander; "Vi vill bevisa en tes som är en paradox: att företag som drivs utifrån andra värderingar än enbart ekonomiska samtidigt når starka ekonomiska resultat. Att företag som ser ett större syfte med sin verksamhet än att enbart tjäna pengar uppnår, paradoxalt nog, just god ekonomi." Under våren 2013 genomfördes, för femte året i rad, en...

Michel Issa har munkens visdom, entreprenörens drivkraft och välgörarens patos. Han är supertalangen som vägrar att lyssna när folk säger...

Hållbarhetsexperten Love Lönnroth, aktuell med ny bok, berättar om hur värderevolutionen påverkar företagen. De senaste decenniernas globalisering har i grunden förändrat vä...

Percy Barneviks största projekt. Han ångrar fortfarande inte de där 250 miljonerna från ABB....

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. Den andra delen i serien handlar om vd-rollens utveckling och ledarskapets...

Marie Alani och Helena Timander: "Vi anser att kulturen sitter i huvudet på folk som mentala, oftast omedvetna, övertygelser. Övertygelser kan man förändra och luckra upp, men det kräver en del mod att våga." ”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju...

Pratbart #2 - Om Vd-rollen. Sarah McPhee och Karin Ruiz om hur kraven på vd-rollen ser ut idag. Den andra delen i serien handlar om vd-rollens utveckling och ledarskapets...

Sveriges mest hållbara arbetsplats ska utses i tävlingen Green Tenant Award 2013. Jobbar du på Sveriges mest hållbara arbetsplats? I så fall...

... vår trend- och omvärldsbevakare Anna Frankzen Starrin blickar in i 2013... Jag säger som Tage Danielsson: ”Om man vägrar att se bakå...

  • Ledarskap

Pernilla Dahlman, VD på Screen Interaction AB och utsedd till Årets VD i kategorin mindre företag 2015, kommer att hålla föredrag vid Motivation.se:s frukostseminarium den 14 juni. Där tänker hon bland annat berätta om hur organisationer kan skapa innovation med människan och kunden i centrum. Med anledning av detta passade vi på att göra en kort intervju med Pernilla om kultur, värderingar, mångfald och ledarskap.

  • Ledarskap

”Ledarskap är inflytande - varken mer eller mindre.” Ju mer jag talar med ledare av alla slag, desto mer påminns jag om sanningen i detta uttryck. Oavsett vem du är, oavsett i vilket sammanhang - om du utövar ett inflytande på människor så kan du leda dem.
Så frågan blir, hur kan jag få inflytande?
I själva verket får jag den frågan ganska ofta. Och jag ska berätta hemligheten till att kunna påverka här idag. Den är inte svår att förstå, och när du väl har fått den, kommer du att kunna få inflytande nästan överallt.

  • Hälsa

Tillsammans med Hälsostrategerna satsar Motivation.se nu ännu mer fördjupat på området hälsa. Lars-Göran Kjellin, läkare, strategisk hälsorådgivare och entreprenör samt Anders Wahlberg, leg. psykolog och expert på arbetsmiljö är våra nya experter som kommer att publicera högaktuella artiklar på temat strategisk hälsa, hållbara människor och lönsamhet för företag och individer inom näringsliv och offentlig sektor. Först ut är Lars-Göran Kjellin som skriver om varför hälsostrategier är avgörande för företags framtid och vilka enorma vinster som ligger i att ta ett helhetsgrepp kring hälsoomårdet med en målmedveten och mätbar strategi.

  • Hälsa

Detta är den första artikeln i en serie som har till syfte att skapa nyfikenhet och öka förståelsen för arbetsmiljöfrågor. En god arbetsmiljö är en investering för alla företag och bidrar både till ökad trivsel, ökad hälsa och högre effektivitet. Med lite mer kunskap kommer du att upptäcka att arbetsmiljön är en del som är lätt att påverka. Den första artikeln berör ett dagsaktuellt ämne kring ett nytt regelverk som är väldigt viktigt för ditt företag och din organisation.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Självkännedom är att förstå sin personlighet och motivation, sina beteenden, vanor, känslomässiga reaktioner och tankeprocesser. Större självinsikt och mer självkännedom kan också hjälpa oss att göra bättre val, och framför allt att förstå våra beteendemässiga reaktioner. Att lära känna sig själv och sina egna känslor är därför en viktig nyckel till framgång – både privat och i arbetslivet.

  • Ledarskap

Envirotainer utvecklar, tillverkar och hyr ut kylcontainers för flygfrakt av temperaturkänsliga läkemedel och de samarbetar med 95% av världens alla läkemedelsföretag. Simon Angeldorff, vd på Envirotainer och Årets VD 2015, gästade vårt frukostseminarium och berättade hur företaget gått från att vara ett litet familjeföretag till att bli ett stort världsomspännande bolag där till exempel flytt och utbyggnad av fabriken i Rosersberg varit ett av de mest utmanande projekten.

  • Motivera

Att ge människor vad de vill ha tycks vara högsta mode nuförtiden. Genom vår frekventa användning av sökmotorer och sociala medier lämnar vi ständigt ifrån oss information om vad vi tycker om och önskar oss – sedan är det bara för företagen att mata oss med det vi efterfrågar. Samma sak sker ofta i nöjesindustrin; Melodifestivalen och liknande tillställningar förser oss med den ena musikaliska sockerchocken efter den andra, och kvaliteten tycks vara mindre viktig så länge folk får vad de vill ha. Men en sak som vi kan lära oss av kulturens värld – inte minst av rockmusiken – är att de största kreativa genierna ogärna stryker folk medhårs. Istället erbjuder de någonting bättre och mer revolutionerande – för den som har tålamod nog att lyssna.

  • Ledarskap

Pål Burman stod med fötterna i ett hav av effektivitet, storslagna projekt och framtidsplaner när det small. Tempot han höll var omänskligt högt dygnets alla tjugofyra timmar och han sprang - utan att förstå att han var på väg mot ett stup. Tills en dag när tvärniten var ett oundvikligt faktum. Precis innan han nådde stupet drog kroppen i handbromsen. Han hade fått en stroke. Nu har han en förändrad syn på livet, ledarskapet och vad som är den viktigaste parametern när ett bolags framgång mäts: lycka.

  • Hållbarhet

”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju kommunicerat att vi vill ha en högre innovation och kreativitet på företaget men ändå så kommer det inga nya idéer.” Känner du igen frustrationen av att vilja få igenom ett nytt beteende men att det inte sker? Detta är ett vanligt scenario som vi genom vårt arbete ofta möter hos ledningsgrupper.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • HR

Ledarskapet är den faktor som har störst betydelse för vår trivsel på jobbet. Det visar Netigates medarbetarrapport för 2015. Undersökningen visar en positiv utveckling i det svenska arbetslivet – ledarskapet får allt högre betyg och frågor som rör stress tas på större allvar. Samtidigt krävs förbättringar på flera områden. Det finns framför allt en stor efterfrågan på mer kompetensutveckling – och bättre ventilation.

  • Motivationsbloggen

Det här är en av de första frågorna vi ställer varandra när vi träffar nya människor. Vi är starkt förknippade med vad vi jobbar med om dagarna. Detta är generellt extra tydligt bland män. Många män går in i depression när de blir pensionärer och kan uppleva en identitetskris när de inte längre kan presentera sig utifrån sitt yrke.

  • Hälsa

”Jag är så trött på att vi ska göra allt och medarbetarna bara ska sitta still och ta emot!”, hör jag många personalansvariga och flera chefer på olika nivåer säga. ”Organisationen måste agera, vi har chefer och ledare som inte ser och förstår någonting när det gäller hur vi mår. Vi ska bara leverera, men vi får inte rätt förutsättningar!”, hör jag många medarbetar säga. Vems är ansvaret för bättre organisatorisk och social hälsa egentligen?

  • Ledarskap

Hur många dignar inte redan under bördan av att sträva efter perfektion? Den perfekta karriären, relationen, inredningen och träningsrundan. Att istället vara mer av en Real Model snarare än en Role Model – hur låter det alternativet? En människa av kött och blod som både kan älska sitt jobb och slita sitt hår. Som förvisso är en skicklig ledare men också älskar att paddla kajak. Som läser både managementböcker och deckare. Som är på jobbet med hela sig - och därmed bidrar till att öka mångfalden i ledarskapet.

  • Ledarskap

Svenska Filminstitutet vd Anna Serner har sopat banan med sitt jämställdhetsarbete som har gjort avtryck ända bort i Hollywood. Hur kommer det sig att ett filminstitut i ett litet land på norra halvklotet är på allas läppar när det kommer till just jämställdhet? På vårt Lunch & Learn berättar hon med stor inlevelse om hur resan sett ut hittills och vad som krävs för att få en verklig förändring. Jämställdhet är business, hårt arbete och en medveten strategi som kräver allas engagemang.