Menu

Håll dig frisk i höst

Inspirerande tips som håller dig pigg och frisk - både på jobbet och utanför. Ladda batterierna regelbundet!

Hösten är här och nu går snackisen om hur lite sol vi fått i sommar och förkylningarna börjar krypa på oss. Men är det verkligen så att vi kan skylla bara på vädret? Nej inte riktigt, vi måste ta hand om oss året runt!

Man kör igång i hundraåttio efter semestern. Första veckan är ju underbar, sen ökar tempot för de flesta. Höstförkylningarna kommer krypande, snorande näsor, barnen kommer hem med småförkylningar och man kan redan efter några veckor känna att immunförsvaret kanske inte är på topp.

Det är inte konstigt efter semestern när man återigen sitter i öppna landskap på jobbet och stressen ökar i vårt livspussel. Kanske har man inte fått så mycket soljus på sig under sommaren, så hur ska man överleva vår mörka period? Men det går!

När jag pratar med människor så säger de flesta att sommaren inte varit bra och kanske är det så, men man kan ju bestämma sig för vilket tillstånd man vill välja också. Ett positivt tillstånd.

Om man ska överleva en mörk och tung höst så bör vi börja planera nu, så vi tillgodoser oss med dagsljus och ser till att vi har saker att se fram emot. Även enkla saker är bra för vårt belöningssystem och vår vardagshälsa, så vi orkar med de åtta tuffa månaderna vi har framför oss.

Här kommer lite vardagstips som funkar både på jobbet och hemma!

Optimera din energi!

Vissa människor ger dig energi andra tar din energi. Här gäller det att känna efter.

Låt dig inspireras av människor på jobbet. Luncha med dem som du tycker om, eller ta en kort paus. Sitt inte för länge vid datorn, ta korta bensträckare varje timme och lägg handen på hjärtat och andas. Det gör att du sänker ditt stresshormon kortisol. Det är ju väldigt olika på olika arbetsplatser, alla har inte ståbord på sin arbetsplats.

Att ta en kort promenad på lunchen eller innan jobbet är så bra för att ladda hjärnan. Du får igång dina endorfiner och kan stå emot stressiga tankar.

Att stå upp lite mer på jobbet är toppen eftersom du tappar energi när du sitter hela dagarna. Din syreupptagning blir bättre och dina muskler får belastning så din kroppshållning blir mer funktionell och hållbar. Samtidigt säger forskarna att du kan du gå ner i vikt. Men då ska du stå två timmar om dagen. Rekommendationerna är att lägga in det successivt.

Möten och stillasittande

Det är ju så många möten hela tiden. Försök att få in korta ståmöten och ståpauser. På Ericsson i Kista har man infört korta ståuppmöten kring whiteboarden, detta är fantastiskt bra säger medarbetarna. Lägg även in pauser då du ställer dig upp en stund.

Ett gott ledarskap på jobbet där man ger positiv feedback till varandra på alla nivåer, ger både energi och skapar ett trevligt arbetsklimat. Jag upplever att chefer idag har den tiden och den rollen. Ett tips är att uppmuntra sin personal och vänner genom sociala medier och smartphone. Det är ju där man möts i dag trots allt.

Hemma

På fritiden kan man promenera, passa på att plocka svamp, ta hjälp av vår fina natur, gå på museér eller ta en danslektion. Boka in en kort promenad med din vän, res med dina vänner, sambo eller barn eller ta en skön massage. Ha kvalitetstid med ett barn i taget eller gör ingenting.

Planera din boostning så du inte faller ner i groparna när slasket och mörkret börjar. Låt hjärnan byta miljö och skapa en god och avspänd känsla så kommer du att orka mer. Slappa i soffan under värmefilten, köp god kvalitativ choklad och lyssna på intressanta radioprogram som ger dig kraft. Läs en god bok! Det behöver inte vara perfekt städat hemma, sänk ambitionen ibland och släpp kontrollen och andas.

Rörelse

Tänk på vad som är bra för dig. Ibland måste man välja aktivitet utifrån sin känsla. Om man verkligen är jättestressad och inte har haft en bra dag så kan yoga eller bara en kort meditation ge dig ny kraft för att orka motionera eller utföra det som var din önskan från början.

Rörelse måste vi ha, minst 30 minuter om dagen. Gå till jobbet, promenera medvetet se dig runt omkring, ta trapporna, lägg in ett joggingpass. Löpning har blivit en populär aktivitet. Om du lär dig rätt teknik så kan nästan vem som helst lära sig att springa. Jag var på tjejmilen och såg många kvinnor som tog sig runt i den underbara tävling. Trots lera och ösregn var 32.000 brudar på topp för att ta sig runt på Djurgården i Stockholm. Utgångsläget var att ha gemenskap och ha roligt!

Sömnen

Sömnen är viktig. Där återhämtar vi oss och reparerar vårt system. På vintern behöver vi mer sömn och det ska vi komma ihåg och acceptera.

Vi svenskar sover inte så bra, tyvärr. Många sover bra på semestern, sedan när vi drar igång hjärnan ingen så sover man sämre. Därför förespråkar forskarna korta meditationer och att man checkar ut från jobbet ordentligt samt sätta gränser. Man ska göra andra saker, inte jobba utan saker som stimulerar till avkoppling. Klassisk musik och kultur och varma stunder göra att man mår bra. Prova det!

Hoppas du fått lite tips på vägen, och kom ihåg kontinuitet. Lite varje dag, små steg ger superresultat.

Passa på! Det är kantarell- och äppelkaketid, så njut av säsongen med goda marätter, frukt och mycket höstluft.


Du kanske även gillar

"Kan då chefen påverka den anställdes hjärta? Ja, självfallet." En av våra största dagstidningar publicerade nyligen en artikel d...

”Det pratas för lite om att hjärnan blir trött av den myckna splittring den utsätts för när vi hoppar mellan olika arbetsuppgifter, mejl, sms, sociala medier och interaktion med andra.” Kan hjärnan bli trött? Ja, precis som kroppen blir trött av...

"När vi däremot bestämmer oss för något som vi sedan inte förmår att genomföra, det vill säga lägger ribban lite för högt, är det lätt att det istället utsöndras stresshormon som bara ökar pressen och känslan av otillfredsställelse och dåligt samvete". Jag har ett motto: ”Bättre lite som blir av, än mycket som blir...

Anna Hansson har träffat kardiolog Mats Börjesson: ”25 procent av övervikten kan skyllas på genetiken och arvet - resten beror på livsstilen”. Mats Börjesson är kardiolog och en av våra främsta folkh...

Anneli Godman: "Nu är många förhoppningsvis utvilade efter semestern och känner lust inför höstens insatser. Ett utmärkt tillfälle att smörja upp den kognitiva känslobromsen som vi alla är utrustade med. ". Jag brukar ta del av en del undersökningar och annat intressant i Personal...

”Berntsons studie ger tydligt stöd för hur viktigt det är med goda relationer mellan såväl kollegor som mellan arbetstagare och ledning.” Gemenskap och relationer påverkar hälsan och arbetsförmå...

Många positiva effekter – den sura citronen gör dig på bra humör. Varje morgon serverar min sambo mig en citrondrink. Fantastisk lyx… En h...

Anneli Godman intervjuar Lisa - en ung, ambitiös kvinna som höll på att knäckas av stressen. ”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor...

Psykisk ohälsa är fortfarande tabu - men attityderna håller på att förändras. Psykisk ohälsa är det största hälsoproblemet i dagens...

… för både prestation och välmående… Hur lång tid tar det att säga God Morgon och le mot kollegorna? Hur...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

Partners

Webbkurser