Menu
  • Motivationsbloggen

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

  • HR

Bara 1 av 3 som har sökt jobb det senaste året skulle söka sig till samma arbetsgivare igen, visar en ny undersökning från Wise Professionals. Bristande kommunikation och transparens gör att ansökningsprocessen ofta blir en negativ erfarenhet för de sökande. "Många företag pratar om employer branding, samtidigt bemöter de kandidater så illa att var tredje avråder andra från att söka jobb hos den arbetsgivaren", säger Åsa Daxberg på Wise Professionals.

  • Ledarskap

Tänk om alla dina medarbetare var ”rätt person på rätt plats”? Tänk om kraften kunde läggas på att hitta varje individs potential istället för att sparka kompetens? Sådana frågor gick Anders Grillhammar och funderade på under lång tid, tills han tog saken i egna händer och startade Manage Right Nordic AB tillsammans med Gunnel Tolfes.

  • HR

Lön och utvecklingsmöjligheter är inte det enda som räknas om man vill bli en riktigt attraktiv arbetsgivare. En ny undersökning från Stepstone visar att jobbsökande prioriterar företag som tar ett stort samhällsansvar.

  • HR

Företagens svårigheter att hitta talanger har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. Det råder stor brist på talangfull arbetskraft, hävdar vissa, medan andra menar att talangerna finns där - det gäller bara för företagen att värva och sedan behålla dem. Motivation.se ringde upp HR-konsulten Christian Bengtsson-Rossby för att reda ut situationen.

  • Kommunicera


I en värld som befinner sig i ständig förändring gäller det att även företagen är förändringsbenägna. Studier från Lunds universitet visar dock att endast 30 procent av företagsledningarnas beslut genomförs.
"Det beror på att de negligerar eller helt struntar i att kommunicera sina beslut om förändringar", säger Niklas Bodell, kommunikationschef på Involve Communication.

  • HR

På den nystartade sajten jobbkultur.se kan arbetssökande få en bild av hur företagskulturen ser ut på olika arbetsplatser, baserad på de anställdas beskrivningar. "Målet är att göra det lättare för rätt personer att hamna på rätt företag", säger Tommie Cau, en av sajtens grundare.

  • HR

Hög lön och en bra chef är de viktigaste parametrarna för tjänstemän när de ska byta jobb, enligt bemanningsföretaget Poolias kompetensindikator. Men företagen lyfter hellre fram det goda arbetsklimatet när de vill locka till sig kompetent personal. Många arbetsgivare känner emellertid att de inte behöver locka över huvud taget.

  • HR

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.

  • HR

Antalet misslyckade rekryteringar har ökat under de senaste tre åren, enligt en undersökning från Poolia. För att lyckas med rekryteringen måste företagen lära sig att använda rätt verktyg - och att våga tänka nytt, säger bemanningsföretagets rekryteringschef Fredrika Schartau.

  • Kommunicera

Många arbetsgivare som arbetar aktivt för att attrahera attraktiva medarbetare använder Facebook som en allt viktigare del av strategin. På Facebook kan ni föra en dialog med presumtiva medarbetare långt innan de ens kommer på tanken att söka jobb hos er. Men för att framgångsrikt bygga relationer med era kommande medarbetare krävs ett visst mått av strategi och konsekvens.

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram