Menu

Bristen på talang - myt eller verklighet?

Leta brett, leta rätt - och ha tålamod med den du har valt.

Företagens svårigheter att hitta talanger har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. Det råder stor brist på talangfull arbetskraft, hävdar vissa, medan andra menar att talangerna finns där - det gäller bara för företagen att värva och sedan behålla dem. Motivation.se ringde upp HR-konsulten Christian Bengtsson-Rossby för att reda ut situationen.


I en artikel som nyligen publicerades i nättidningen Human Resource Executive Online hävdade artikelförfattaren Gideon Litoff att den påstådda bristen på talang på arbetsmarknaden är en myt. Om ett företag har svårt att rekrytera och behålla topptalanger kan det bero på en dålig företagskultur, absurda krav på kandidaterna eller dåliga rekryteringsprocesser. Någon egentlig brist på topptalanger föreligger dock inte, menade Litoff.

"Utbildas fler än någonsin"

Christian Bengtsson-Rossby är HR-konsult på företaget GreenBullet Solutions, som är specialiserat på Talent Management. Han säger att det delvis kan vara sant att bristen på talanger är en myt - det beror på vilken innebörd man lägger i begreppet talang samt vilken del av arbetsmarknaden man tittar på.

- Generellt kan man säga att det utbildas fler personer än någonsin, så på det sättet är det en myt. Samtidigt finns det undantag, vissa branscher lider mer än andra av det här problemet och på deras marknader är det svårare, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Leta brett

Som Motivation.se tidigare har skrivit om handlar det dock oftast om ett matchningsproblem.

- Hur framgångsrikt ett företag är när det gäller att hitta talanger beror ju också mycket på var man söker och hur man letar. I dagens samhälle måste man leta brett. Ta Google som exempel, när de söker kompetent personal letar de i allt ifrån sociala medier och bloggar till jobbsajter, säger GreenBullets HR-konsult.

- Förutsättningarna är annorlunda idag och frågan är om företagen har hängt med i den utvecklingen. Idag handlar det mer om en jakt, man måste synas ute på utbildningarnas arbetsmarknadsdagar och event och liknande, annars tappar man konkurrensfördelar, tillägger han.

Ha tålamod

Christian Bengtsson-Rossby tycker inte att det är särskilt vanligt att företagen ställer absurda krav när de rekryterar. Däremot gäller det att ha tålamod med den kandidat man till slut väljer.

- Det är inget fel på att ställa höga krav, men ibland har man för höga förväntningar på hur snabbt en nyanställd ska leva upp till de kraven. Frågan är alltså vilken tidsram och vilka förutsättningar man ger den anställde att infria förväntningarna, förklarar han, och fortsätter:

- Om en rekrytering har misslyckats är det viktigt att man analyserar vad det beror på. Det kan ha varit en felrekrytering, men det kan också vara så att den anställde inte har fått rätt förutsättningar att lyckas.

När det gäller själva rekryteringsprocessen tror han att många företag helt enkelt tittar på fel saker när de värderar kandidaterna.

- Man måste matcha den profil man söker mot det man får i en person. Det gäller att inte stirra sig blind på hårda fakta, exempelvis att kandidaten har höga betyg från sin utbildning eller har studerat på en fin skola. Det är viktigt att lära känna kandidaten som person och att uppnå en balans mellan hårda och mjuka värden, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Vårda ditt rykte

En välgenomtänkt och målmedveten rekryteringsprocess är dock ingen garanti för att företaget ska lyckas rekrytera de bästa talangerna. Om man över huvud taget vill ha en chans att locka till sig stjärnorna måste företaget först och främst ha ett gott rykte.

- Att jobba med employer branding och vårda företagets rykte är extra viktigt i dagens samhälle, man säger ju att "bad news travel fast". Idag finns det ju rating-sajter där anställda kan recensera sin arbetsplats anonymt. Därför är det viktigt att vara närvarande i sociala medier och sprida en positiv bild av företaget, säger Christian Bengtsson-Rossby.

För att garantera att företaget har ett gott rykte - och för att få talangerna att vilja stanna - är företagskulturen av avgörande vikt, menar GreenBullets HR-konsult.

- Den påverkar allting. Kulturen speglar allt ifrån hur man snackar i fikarummet till hur man jobbar med belöning. Att ha en väldigt hård och styrd kultur kanske inte är lika bra som att sätta individen i centrum, men det finns ingen företagskultur som passar alla, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Inte bara pengar

Höga löner och goda ekonomiska förmåner är naturligtvis en viktig del i arbetet med att locka till sig och behålla talangerna - men det räcker inte att överösa dem med pengar för att göra dem nöjda och glada.

- En nöjd anställd kan inte köpas för pengar. Om man bara har fokus på pengar så måste man hela tiden ha mer och mer, högre och högre bonusar för att stimuleras. Jag tror att människor tröttnar om det inte finns andra incitament.

Istället bör man erbjuda de anställda blandade förmåner samt ge dem möjligheten att sätta upp egna mål för sin karriär inom företaget.

- Vi människor vill alltid utvecklas och förändras. Om det går två år utan att den anställde får lära sig någonting nytt så blir han eller hon väldigt ostimulerad. Det tror jag gäller i stort sett alla människor. Företaget måste erbjuda utbildningar, konferenser, teambuildingaktiviteter och annat som kan utveckla och stimulera den anställde, säger Christian Bengtsson-Rossby, och tillägger att ledarskapet spelar en väldigt viktig roll. Han understryker också vikten av att jobba med Performance Management.

- Performance Management är otroligt trendigt och inne just nu. Det handlar om att sätta upp mål för bolaget och individen samt att ha individuella uppföljningar. Som anställd är det väldigt bra att få veta vad man förväntas göra och hur. Därför är dialogen med chefen väldigt viktig.


Du kanske även gillar

Men den yngre generationen vill helst bli ingenjörer... Personalchef är svenskarnas drömjobb, visar en ny undersökning...

Goda ledare är möjlighetstänkare Goda ledare tänker positivt. De söker möjligheter till...

Anna Hermes, gästskribent: "Om man vill lyckas med service och kundupplevelse behövs det också en kontinuerlig och långsiktig strategi." Kvaliteten på servicen har en stor betydelse för att uppnå...

"Och kom ihåg: den som kritiserar dig är nästan aldrig ute efter att såra dig. Ta ett djupt andetag, lyssna och ta till dig. Kanske lär du dig någonting riktigt värdefullt." Att utsättas för kritik kan göra väldigt ont, och när...

Artikelserie - del 2 av 3. Bengt Karlöf: "Språkbruket inom management präglas av en semantisk luddighet som ger upphov till omfattande spill av tid och energi". Under det senaste året har det uppstått en diskussion om begreppen...

Läs mer om Harvardprofessorn Chris Argyris teori om hur defensiva mönster uppstår inom verksamheten - och hans lösning på problemet. Lärande, problemlösning och rättvisa är de verkliga hö...

Mats Frid, Ledarskaparna, analyserar VD Barometern 2015. Svaren från VD Barometern 2015 som presenterades på Årets VD...

Identifiera dina känslotriggers – och lär dig att dra nytta av konstruktiv kritik. Att ta emot feedback är väl ingen konst? Det handlar ju bara om att...

Ledarskap i gränslandet - Eva Wetterstrand, proAros i Västerås, leder i sfären mellan kommun och näringsliv. Eva Wetterstrand hade jobbat i näringslivet under hela sin yrkeskarri...

Åsa Helldén Ruocco, Nordisk Kommunikation: "Viktigt att utgå ifrån mätningar när man utvecklar kommunikativt ledarskap." En ledares kommunikativa förmåga är av avgörande vikt f...

  • Ledning

Arbetsmöten kan kännas både kreativa, inspirerande och energigivande. Men den positiva känslan är ingen garanti för att mötet verkligen leder till konkret handling. För att det som sägs på mötet verkligen ska omsättas i praktiken krävs två saker: dokumentation och ansvarsfördelning. Det är bara genom en tydlig kommunikation som ni kan undvika stress och frustration, och samtidigt försäkra er om att mötets momentum verkligen tas tillvara.

  • Projektleda

Våra beteendemönster ger oss många ledtrådar, och faktum är att de utgör en nyckel till hur vi kan bli framgångsrikare i vår strävan att nå fram till andra. Visst vore det underbart att kunna förutse hur vårt budskap om en förändring kommer att tas emot? Eller hur reaktionen på det nya projektet kommer att bli?

  • Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

  • Coacha

Människan har ett djupt känt behov av samhörighet och gemenskap. Samtidigt finns det starka krafter i vårt inre – skammen och rädslan för att bli avvisad eller utstött – som hindrar oss från att nå ut till andra människor och leva våra liv fullt ut. I ett uppmärksammat TED-talk förklarar forskaren och författaren Brené Brown varför livet kräver att vi är autentiska – och vågar visa vår sårbarhet.

  • Kommunicera

Det är en del diskussioner om skärmtid för barn just nu. Hur mycket är lagom och är det bra eller dåligt att låta barn spendera tid vid skärmar? Jag låter det vara osagt men tänkte ta upp en relaterad företeelse.