Menu

Bristen på talang - myt eller verklighet?

Leta brett, leta rätt - och ha tålamod med den du har valt.

Företagens svårigheter att hitta talanger har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. Det råder stor brist på talangfull arbetskraft, hävdar vissa, medan andra menar att talangerna finns där - det gäller bara för företagen att värva och sedan behålla dem. Motivation.se ringde upp HR-konsulten Christian Bengtsson-Rossby för att reda ut situationen.


I en artikel som nyligen publicerades i nättidningen Human Resource Executive Online hävdade artikelförfattaren Gideon Litoff att den påstådda bristen på talang på arbetsmarknaden är en myt. Om ett företag har svårt att rekrytera och behålla topptalanger kan det bero på en dålig företagskultur, absurda krav på kandidaterna eller dåliga rekryteringsprocesser. Någon egentlig brist på topptalanger föreligger dock inte, menade Litoff.

"Utbildas fler än någonsin"

Christian Bengtsson-Rossby är HR-konsult på företaget GreenBullet Solutions, som är specialiserat på Talent Management. Han säger att det delvis kan vara sant att bristen på talanger är en myt - det beror på vilken innebörd man lägger i begreppet talang samt vilken del av arbetsmarknaden man tittar på.

- Generellt kan man säga att det utbildas fler personer än någonsin, så på det sättet är det en myt. Samtidigt finns det undantag, vissa branscher lider mer än andra av det här problemet och på deras marknader är det svårare, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Leta brett

Som Motivation.se tidigare har skrivit om handlar det dock oftast om ett matchningsproblem.

- Hur framgångsrikt ett företag är när det gäller att hitta talanger beror ju också mycket på var man söker och hur man letar. I dagens samhälle måste man leta brett. Ta Google som exempel, när de söker kompetent personal letar de i allt ifrån sociala medier och bloggar till jobbsajter, säger GreenBullets HR-konsult.

- Förutsättningarna är annorlunda idag och frågan är om företagen har hängt med i den utvecklingen. Idag handlar det mer om en jakt, man måste synas ute på utbildningarnas arbetsmarknadsdagar och event och liknande, annars tappar man konkurrensfördelar, tillägger han.

Ha tålamod

Christian Bengtsson-Rossby tycker inte att det är särskilt vanligt att företagen ställer absurda krav när de rekryterar. Däremot gäller det att ha tålamod med den kandidat man till slut väljer.

- Det är inget fel på att ställa höga krav, men ibland har man för höga förväntningar på hur snabbt en nyanställd ska leva upp till de kraven. Frågan är alltså vilken tidsram och vilka förutsättningar man ger den anställde att infria förväntningarna, förklarar han, och fortsätter:

- Om en rekrytering har misslyckats är det viktigt att man analyserar vad det beror på. Det kan ha varit en felrekrytering, men det kan också vara så att den anställde inte har fått rätt förutsättningar att lyckas.

När det gäller själva rekryteringsprocessen tror han att många företag helt enkelt tittar på fel saker när de värderar kandidaterna.

- Man måste matcha den profil man söker mot det man får i en person. Det gäller att inte stirra sig blind på hårda fakta, exempelvis att kandidaten har höga betyg från sin utbildning eller har studerat på en fin skola. Det är viktigt att lära känna kandidaten som person och att uppnå en balans mellan hårda och mjuka värden, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Vårda ditt rykte

En välgenomtänkt och målmedveten rekryteringsprocess är dock ingen garanti för att företaget ska lyckas rekrytera de bästa talangerna. Om man över huvud taget vill ha en chans att locka till sig stjärnorna måste företaget först och främst ha ett gott rykte.

- Att jobba med employer branding och vårda företagets rykte är extra viktigt i dagens samhälle, man säger ju att "bad news travel fast". Idag finns det ju rating-sajter där anställda kan recensera sin arbetsplats anonymt. Därför är det viktigt att vara närvarande i sociala medier och sprida en positiv bild av företaget, säger Christian Bengtsson-Rossby.

För att garantera att företaget har ett gott rykte - och för att få talangerna att vilja stanna - är företagskulturen av avgörande vikt, menar GreenBullets HR-konsult.

- Den påverkar allting. Kulturen speglar allt ifrån hur man snackar i fikarummet till hur man jobbar med belöning. Att ha en väldigt hård och styrd kultur kanske inte är lika bra som att sätta individen i centrum, men det finns ingen företagskultur som passar alla, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Inte bara pengar

Höga löner och goda ekonomiska förmåner är naturligtvis en viktig del i arbetet med att locka till sig och behålla talangerna - men det räcker inte att överösa dem med pengar för att göra dem nöjda och glada.

- En nöjd anställd kan inte köpas för pengar. Om man bara har fokus på pengar så måste man hela tiden ha mer och mer, högre och högre bonusar för att stimuleras. Jag tror att människor tröttnar om det inte finns andra incitament.

Istället bör man erbjuda de anställda blandade förmåner samt ge dem möjligheten att sätta upp egna mål för sin karriär inom företaget.

- Vi människor vill alltid utvecklas och förändras. Om det går två år utan att den anställde får lära sig någonting nytt så blir han eller hon väldigt ostimulerad. Det tror jag gäller i stort sett alla människor. Företaget måste erbjuda utbildningar, konferenser, teambuildingaktiviteter och annat som kan utveckla och stimulera den anställde, säger Christian Bengtsson-Rossby, och tillägger att ledarskapet spelar en väldigt viktig roll. Han understryker också vikten av att jobba med Performance Management.

- Performance Management är otroligt trendigt och inne just nu. Det handlar om att sätta upp mål för bolaget och individen samt att ha individuella uppföljningar. Som anställd är det väldigt bra att få veta vad man förväntas göra och hur. Därför är dialogen med chefen väldigt viktig.


Du kanske även gillar

Vem vill inte vara lycklig? Men vad betyder egentligen ”lycka”? Vad innebär det att vara lycklig och hur blir vi det? Låt oss utforska ordet lycka. ”Lycka” tros ha sitt ursprung...

Ikeas vd, Thomas Carlzon, är ödmjuk, jordnära och ser på livet genom en fyrklöver… Fortfarande återkommer Thomas Carlzon till sin pappas råd då...

Vem är du som ledare? Hur är det att ha dig som ledare? Hur upplever dina medarbetare dig?...

"Forskarna konstaterar att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens." Med fokustid menas att fokusera på en sak i taget, att ha förm...

"Vi har gjort det komplext att vara människa och det kräver en del att stå stadigt mitt i allt detta." Meditation löser inga problem. Men det ger en bra grund att lösa sina...

Alexandra Thomas, Move Management: ”I en värld full av stimuli som ständigt pockar på uppmärksamhet behöver vi knuffa undan plottret och visa oväsentligheterna fingret.” ”Fröken, du har fullständigt gått på grund.”...

Social kompetens, del 2: Vilka egenskaper är värda att eftersträva? Vi har redan konstaterat att social kompetens inte handlar om att vara en ut...

Nyanställning kräver engagemang redan från start. Att anställa en ny medarbetare innebär en stor kostnad för f...

Det första mötet - gör rätt från början En lyckad intervju kräver förberedelser. Ställ frågorna p...

När människor gör sitt allra bästa finns det nästan inget som kan stoppa utveckling och framgång. Motivation handlar inte om hygienfaktorer som lön eller förmå...

  • Kommunicera

Kan du vara dig själv på jobbet eller behöver du spela en roll för att lyckas? Jag funderar en del på detta för jag hör ganska ofta att vi har olika roller i livet, att det är viktigt att ha det. Att det är en roll att vara chef eller ledare, en roll att vara förälder, en roll att ställa sig på en scen och presentera något för andra… Att om man ikläder sig en roll för sina olika åtaganden så går det så mycket lättare att hantera. Samtidigt som de flesta av oss inte har den skådespelartalang som krävs för att leverera våra olika roller trovärdigt om de ligger för långt ifrån oss själva. För tänk om det är så att detta rollspelande, som många av oss håller på med för att vi tror att vi borde, i själva verket är det största kommunikationshinder vi har i vårt samhälle?

  • HR

Vi har alla olika typer av kontakthinder - en del fler eller större, andra färre eller mindre. När något av dessa hinder får växa sig för stort påverkar det vårt sätt att tänka och utföra vårt uppdrag som chef väldigt negativt. De påverkar företagskulturen, hur vi ser på saker och hur vi agerar i affärslivet. Skillnaden i storlek och antal hinder kan vara det som vänder ett företag från att vara som alla andra till succé på marknaden. Det går att identifiera och åtgärda hinder, och att arbeta med detta på individ-, grupp- eller organisationsnivå är oftast mycket lönsamt.

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”