Menu

Bristen på talang - myt eller verklighet?

Leta brett, leta rätt - och ha tålamod med den du har valt.

Företagens svårigheter att hitta talanger har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. Det råder stor brist på talangfull arbetskraft, hävdar vissa, medan andra menar att talangerna finns där - det gäller bara för företagen att värva och sedan behålla dem. Motivation.se ringde upp HR-konsulten Christian Bengtsson-Rossby för att reda ut situationen.


I en artikel som nyligen publicerades i nättidningen Human Resource Executive Online hävdade artikelförfattaren Gideon Litoff att den påstådda bristen på talang på arbetsmarknaden är en myt. Om ett företag har svårt att rekrytera och behålla topptalanger kan det bero på en dålig företagskultur, absurda krav på kandidaterna eller dåliga rekryteringsprocesser. Någon egentlig brist på topptalanger föreligger dock inte, menade Litoff.

"Utbildas fler än någonsin"

Christian Bengtsson-Rossby är HR-konsult på företaget GreenBullet Solutions, som är specialiserat på Talent Management. Han säger att det delvis kan vara sant att bristen på talanger är en myt - det beror på vilken innebörd man lägger i begreppet talang samt vilken del av arbetsmarknaden man tittar på.

- Generellt kan man säga att det utbildas fler personer än någonsin, så på det sättet är det en myt. Samtidigt finns det undantag, vissa branscher lider mer än andra av det här problemet och på deras marknader är det svårare, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Leta brett

Som Motivation.se tidigare har skrivit om handlar det dock oftast om ett matchningsproblem.

- Hur framgångsrikt ett företag är när det gäller att hitta talanger beror ju också mycket på var man söker och hur man letar. I dagens samhälle måste man leta brett. Ta Google som exempel, när de söker kompetent personal letar de i allt ifrån sociala medier och bloggar till jobbsajter, säger GreenBullets HR-konsult.

- Förutsättningarna är annorlunda idag och frågan är om företagen har hängt med i den utvecklingen. Idag handlar det mer om en jakt, man måste synas ute på utbildningarnas arbetsmarknadsdagar och event och liknande, annars tappar man konkurrensfördelar, tillägger han.

Ha tålamod

Christian Bengtsson-Rossby tycker inte att det är särskilt vanligt att företagen ställer absurda krav när de rekryterar. Däremot gäller det att ha tålamod med den kandidat man till slut väljer.

- Det är inget fel på att ställa höga krav, men ibland har man för höga förväntningar på hur snabbt en nyanställd ska leva upp till de kraven. Frågan är alltså vilken tidsram och vilka förutsättningar man ger den anställde att infria förväntningarna, förklarar han, och fortsätter:

- Om en rekrytering har misslyckats är det viktigt att man analyserar vad det beror på. Det kan ha varit en felrekrytering, men det kan också vara så att den anställde inte har fått rätt förutsättningar att lyckas.

När det gäller själva rekryteringsprocessen tror han att många företag helt enkelt tittar på fel saker när de värderar kandidaterna.

- Man måste matcha den profil man söker mot det man får i en person. Det gäller att inte stirra sig blind på hårda fakta, exempelvis att kandidaten har höga betyg från sin utbildning eller har studerat på en fin skola. Det är viktigt att lära känna kandidaten som person och att uppnå en balans mellan hårda och mjuka värden, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Vårda ditt rykte

En välgenomtänkt och målmedveten rekryteringsprocess är dock ingen garanti för att företaget ska lyckas rekrytera de bästa talangerna. Om man över huvud taget vill ha en chans att locka till sig stjärnorna måste företaget först och främst ha ett gott rykte.

- Att jobba med employer branding och vårda företagets rykte är extra viktigt i dagens samhälle, man säger ju att "bad news travel fast". Idag finns det ju rating-sajter där anställda kan recensera sin arbetsplats anonymt. Därför är det viktigt att vara närvarande i sociala medier och sprida en positiv bild av företaget, säger Christian Bengtsson-Rossby.

För att garantera att företaget har ett gott rykte - och för att få talangerna att vilja stanna - är företagskulturen av avgörande vikt, menar GreenBullets HR-konsult.

- Den påverkar allting. Kulturen speglar allt ifrån hur man snackar i fikarummet till hur man jobbar med belöning. Att ha en väldigt hård och styrd kultur kanske inte är lika bra som att sätta individen i centrum, men det finns ingen företagskultur som passar alla, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Inte bara pengar

Höga löner och goda ekonomiska förmåner är naturligtvis en viktig del i arbetet med att locka till sig och behålla talangerna - men det räcker inte att överösa dem med pengar för att göra dem nöjda och glada.

- En nöjd anställd kan inte köpas för pengar. Om man bara har fokus på pengar så måste man hela tiden ha mer och mer, högre och högre bonusar för att stimuleras. Jag tror att människor tröttnar om det inte finns andra incitament.

Istället bör man erbjuda de anställda blandade förmåner samt ge dem möjligheten att sätta upp egna mål för sin karriär inom företaget.

- Vi människor vill alltid utvecklas och förändras. Om det går två år utan att den anställde får lära sig någonting nytt så blir han eller hon väldigt ostimulerad. Det tror jag gäller i stort sett alla människor. Företaget måste erbjuda utbildningar, konferenser, teambuildingaktiviteter och annat som kan utveckla och stimulera den anställde, säger Christian Bengtsson-Rossby, och tillägger att ledarskapet spelar en väldigt viktig roll. Han understryker också vikten av att jobba med Performance Management.

- Performance Management är otroligt trendigt och inne just nu. Det handlar om att sätta upp mål för bolaget och individen samt att ha individuella uppföljningar. Som anställd är det väldigt bra att få veta vad man förväntas göra och hur. Därför är dialogen med chefen väldigt viktig.


Du kanske även gillar

Endast fyra procent av de svenska cheferna vill jobba utomlands, enligt en undersökning.
 Den globaliserade marknadens lockelser till trots - svenska chefer trivs bra...

Den utvecklande mentorns viktiga roll. "Jag har länge upprörts över att man slänger ut en oerfaren person på djupt vatten vid chefstillsättningar." Under min första tid som psykolog hade jag en kvinnlig mentor som var 10...

Höga lägstalöner och strikta anställningsregler hindrar människor från att komma in på arbetsmarknaden, menar Svenskt Näringsliv. Missmatchningen har blivit ett stort problem på den svenska...

Intervju med Charlotte Hågård, författare till boken Stick ut!: ”Om vi inte är införstådda med hur de nya trenderna ser ut så kan vi heller inte veta vad som krävs av oss på LinkedIn." ”Man ska vara på LinkedIn – men vad gör man egentligen d...

John Maxwell: ”Om du alltid är bäst i klassen, då är du förmodligen i fel klass.” Våren är en årstid som förknippas med förnyelse och...

Rapportförfattare: "Vi blev lite förvånade över resultatet". Personer som tidigt i sin sjukskrivning får hjälp av Försä...

Mattias Sunneborn: "Jag vill göra mitt bästa hela vägen och lämnar aldrig något åt slumpen." Mattias Sunneborn är alltid i farten. Till vardags varvar deltagaren i M...

Charlie Söderberg: "Många tar inte sina egna önskningar på allvar." Vad är ett rikare liv - och hur når man dit? I mångt och...

Dennis Westerberg: "Allt fler börjar inse att såväl stress och konflikter som frånvaro och personalomsättning faktiskt minskar när vi känner glädje varje dag." Dennis Westerberg är föreläsare, författare och talare p...

Pauline Eriksson: "Det handlar inte om att blint göra förändringar som någon utomstående tycker". Jag älskar feedback. Det hjälper utvecklingen på traven, f...

  • Ledarskap

Vad innebär det i praktiken att driva företag utifrån värderingar? Idag säger sig de flesta jobba med värderingar och kärnvärden, men hur? Och vad använder vi värderingarna till i våra verksamheter? Det satsas mycket på PR och jippon kring värdeorden när det egentligen handlar mer om beteenden och handlingar och vad vi gör i vår vardag. Värderingar fungerar både som karta och kompass - men hur får vi medarbetarna att se samma karta och följa kompassnålen i samma riktning? Marie Alani och Helena Timander samtalar med Johanna Frelin, vd på Hyper Island och Louise Ring, HR-direktör i Axfood-koncernen.

  • Motivationsbloggen

Med en del skräck, två delar spänning och en ansenlig mängd nyfikenhet gav vi oss iväg till Almedalen för allra första gången. Förväntningarna var många, oerfarenheten stor. Men någonstans måste man ju börja. Jag fyllde min väska med anteckningsblock, dator, laddarsladdar, en bunt visitkort och telefon och klev ut på Visbys kullerstenar. Så välkända för mig - men den här gången helt nya. Och jag var knappast ensam om att beträda dem…

  • Motivera

Vad det blir för spin-off i våra hjärnor när världen snurrar snabbare än ett turbotrimmat roulett-hjul? Hur skall du förhålla dig till en värld som är ”V U C A” och centrifugerar den dagliga världsbilden till en snurrig kompott av möjligheter och tankeriktningar? Var att börja? Var att sluta?

  • Ledarskap

Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som aldrig har varit här skulle jag nog säga att det är som en musikfestival, fast utan musik och om demokrati istället. Jag älskar Almedalen! Här möts många av oss som är intresserade av samhälls- och framtidsfrågor. Jag ränner Hästgatan upp och ned och möter alla möjliga inspirerande människor: politiker, opinionsbildare, lobbyister, mediapersoner, näringslivsrepresentanter, studenter och en och annan semesterfirare.

  • Motivera

Många av oss har ett stort problem som vi ständigt brottas med: Koncentrationssvårigheter. De yttre distraktionerna kan man förvisso komma undan ganska enkelt genom att logga ut från sociala medier och stänga av ljudet på telefonen. Annat är det med de inre distraktionerna - de oemotståndliga idéerna och tankarna om allt mellan himmel och jord som väller över oss när vi försöker fokusera på jobbet. Vad ska vi stackars tänkare ta oss till när vi helt enkelt inte kan sluta...tänka?

  • Kommunicera

Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen? 

  • Ledning

Efter att ha jobbat med fler än 200 ledningsgrupper har min kollega Per Malmberg och jag sett flera ”röda-trådar”. Dessa har vi delat med oss av i ett antal VD-seminarier med temat ”Den dolda potentialen i ledningsgruppen”. Vid vårt senaste seminarie fick jag en intressant fråga som jag grubblat på sedan dess och som jag tänkte utveckla. 

  • Ledarskap

Människan som resurs i arbetslivet har under de senaste åren fått allt sämre rykte. Människor skapar osäkerhet genom att vabba, gå med i facket eller ha åsikter i största allmänhet. Det skapar förutsättningar för att robotarna kommer att ta över allt arbete, säger förståsigpåarna. Inget blir kvar utom präster, tydligen. Men då glömmer man en grundläggande fråga - människosynen.

  • Motivera

Vissa dagar känns det som att hela världen jobbar emot dig. Det är bilkö till jobbet, datorn krånglar, den inkompetenta kollegan gör dig galen. Dessutom borde du vara mycket mer framgångsrik än vad du är, eller hur? Kort sagt: Du är frustrerad. Frustration är en känsla som kostar enorma mängder energi - helt i onödan. Men med lite träning kan du lära dig att aldrig mer bli frustrerad igen, lovar tidningen Time.

  • Ledarskap

I en tidigare artikel – Pratar vi om samma sak? – förde jag ett resonemang om ”resonans” som en grundläggande ingrediens i ledarskapet. Det handlar om att vi som ledare behöver vi skapa förutsättningar för att få andra – och då inte minst medarbetarna – med på tåget. Det handlar om att tona in den andre så att vi säkerställer ett konstruktivt samtal vari vi pratar om samma sak inom samma ramar och spelplan. 

  • HR

Human Growth Award är en nyinrättad utmärkelse som ska delas ut till Årets HR-chef. Syftet med priset är att sätta HR i rampljuset och uppmärksamma nytänkande personalchefer som har förmågan att lyfta människor och organisationer så att de når sin fulla potential. Juryn står nu beredda att ta emot nomineringar till utmärkelsen, som ska delas ut den 3 november.

  • Projektleda

Ulf Bengtsson arbetar med ledarutveckling och är själv chef på Wenell Management. Här framtidsspanar han om vad vi egentligen behöver lära oss för att utvecklas om ledare. Tänk om vi hittills tänkt helt fel? ”I dagens ledarutveckling ingår för lite träning. Istället är det mycket fokus på kunskap, och väldigt få tillfällen till att öva.”

  • Motivationsbloggen

Alexandra Thomas, Move Management: Livet bjuder på knepiga situationer när det känns som om reservtanken skvalpar ihåligt i själen. Det är trögt när bagaget blivit bortslarvat, planet försenat, man landar på fel terminal, springer i Berlin, landar i en tysk stad vid midnatt och möts av ett 14- gradigt hotellrum där man sover i jeans för att hålla värmen. Det är i de situationerna som två perspektiv måste mötas för att du ska kunna vända situationen: kämpande och möjlighetstänk. Det är också i de situationerna som du inte klarar dig utan hjälp från människor som faktiskt ser och hör.

 

  • HR

Blåa personer är analytiska, noggranna och intresserade av detaljer. De vill gärna ha tydliga ramar för sitt arbete och tycker om fakta, logik och sakliga argument. Många människor med blå personlighetsfärg arbetar som specialister av olika slag och uppskattas för sin förmåga till analys och djupdykning. Samtidigt kan de också framstå som reserverade, skeptiska och rädda för förändring.

  • Innovation

Alla offentliga verksamheter behöver ha ett strategiskt tänk kring innovationsprocessen i och utanför sin egen organisation. Genom det innovativa arbetet skapas förutsättningar för att möta utmaningar som generationsväxling, mindre skatteunderlag och ökade klyftor. "Ingen organisation kan lösa de framtida problemen själv, vi måste jobba tillsammans i olika innovationssystem", säger Södertälje Kommuns innovationsledare, Johan Brinck.

  • Ledarskap

Solstrålarna är de små tingen i vardagen som gör oss glada. En icke oväsentlig del av livets mening kan vara att lära sig ta vara på dem. Det kan vara skuggan av ett leende hos någon man möter, ett litet framsteg hos ett barn eller barnbarn, en färgnyans man inte har upptäckt förr, en smakupplevelse i den dagliga måltiden. Livet är fullt av sådana solstrålar. Konsten är att både upptäcka dem och ta vara på dem.