Bristen på talang - myt eller verklighet?

I en artikel som nyligen publicerades i nättidningen Human Resource Executive Online hävdade artikelförfattaren Gideon Litoff att den påstådda bristen på talang på arbetsmarknaden är en myt. Om ett företag har svårt att rekrytera och behålla topptalanger kan det bero på en dålig företagskultur, absurda krav på kandidaterna eller dåliga rekryteringsprocesser. Någon egentlig brist på topptalanger föreligger dock inte, menade Litoff.

"Utbildas fler än någonsin"

Christian Bengtsson-Rossby är HR-konsult på företaget GreenBullet Solutions, som är specialiserat på Talent Management. Han säger att det delvis kan vara sant att bristen på talanger är en myt - det beror på vilken innebörd man lägger i begreppet talang samt vilken del av arbetsmarknaden man tittar på.

- Generellt kan man säga att det utbildas fler personer än någonsin, så på det sättet är det en myt. Samtidigt finns det undantag, vissa branscher lider mer än andra av det här problemet och på deras marknader är det svårare, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Leta brett

Som Motivation.se tidigare har skrivit om handlar det dock oftast om ett matchningsproblem.

- Hur framgångsrikt ett företag är när det gäller att hitta talanger beror ju också mycket på var man söker och hur man letar. I dagens samhälle måste man leta brett. Ta Google som exempel, när de söker kompetent personal letar de i allt ifrån sociala medier och bloggar till jobbsajter, säger GreenBullets HR-konsult.

- Förutsättningarna är annorlunda idag och frågan är om företagen har hängt med i den utvecklingen. Idag handlar det mer om en jakt, man måste synas ute på utbildningarnas arbetsmarknadsdagar och event och liknande, annars tappar man konkurrensfördelar, tillägger han.

Ha tålamod

Christian Bengtsson-Rossby tycker inte att det är särskilt vanligt att företagen ställer absurda krav när de rekryterar. Däremot gäller det att ha tålamod med den kandidat man till slut väljer.

- Det är inget fel på att ställa höga krav, men ibland har man för höga förväntningar på hur snabbt en nyanställd ska leva upp till de kraven. Frågan är alltså vilken tidsram och vilka förutsättningar man ger den anställde att infria förväntningarna, förklarar han, och fortsätter:

- Om en rekrytering har misslyckats är det viktigt att man analyserar vad det beror på. Det kan ha varit en felrekrytering, men det kan också vara så att den anställde inte har fått rätt förutsättningar att lyckas.

När det gäller själva rekryteringsprocessen tror han att många företag helt enkelt tittar på fel saker när de värderar kandidaterna.

- Man måste matcha den profil man söker mot det man får i en person. Det gäller att inte stirra sig blind på hårda fakta, exempelvis att kandidaten har höga betyg från sin utbildning eller har studerat på en fin skola. Det är viktigt att lära känna kandidaten som person och att uppnå en balans mellan hårda och mjuka värden, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Vårda ditt rykte

En välgenomtänkt och målmedveten rekryteringsprocess är dock ingen garanti för att företaget ska lyckas rekrytera de bästa talangerna. Om man över huvud taget vill ha en chans att locka till sig stjärnorna måste företaget först och främst ha ett gott rykte.

- Att jobba med employer branding och vårda företagets rykte är extra viktigt i dagens samhälle, man säger ju att "bad news travel fast". Idag finns det ju rating-sajter där anställda kan recensera sin arbetsplats anonymt. Därför är det viktigt att vara närvarande i sociala medier och sprida en positiv bild av företaget, säger Christian Bengtsson-Rossby.

För att garantera att företaget har ett gott rykte - och för att få talangerna att vilja stanna - är företagskulturen av avgörande vikt, menar GreenBullets HR-konsult.

- Den påverkar allting. Kulturen speglar allt ifrån hur man snackar i fikarummet till hur man jobbar med belöning. Att ha en väldigt hård och styrd kultur kanske inte är lika bra som att sätta individen i centrum, men det finns ingen företagskultur som passar alla, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Inte bara pengar

Höga löner och goda ekonomiska förmåner är naturligtvis en viktig del i arbetet med att locka till sig och behålla talangerna - men det räcker inte att överösa dem med pengar för att göra dem nöjda och glada.

- En nöjd anställd kan inte köpas för pengar. Om man bara har fokus på pengar så måste man hela tiden ha mer och mer, högre och högre bonusar för att stimuleras. Jag tror att människor tröttnar om det inte finns andra incitament.

Istället bör man erbjuda de anställda blandade förmåner samt ge dem möjligheten att sätta upp egna mål för sin karriär inom företaget.

- Vi människor vill alltid utvecklas och förändras. Om det går två år utan att den anställde får lära sig någonting nytt så blir han eller hon väldigt ostimulerad. Det tror jag gäller i stort sett alla människor. Företaget måste erbjuda utbildningar, konferenser, teambuildingaktiviteter och annat som kan utveckla och stimulera den anställde, säger Christian Bengtsson-Rossby, och tillägger att ledarskapet spelar en väldigt viktig roll. Han understryker också vikten av att jobba med Performance Management.

- Performance Management är otroligt trendigt och inne just nu. Det handlar om att sätta upp mål för bolaget och individen samt att ha individuella uppföljningar. Som anställd är det väldigt bra att få veta vad man förväntas göra och hur. Därför är dialogen med chefen väldigt viktig.