Menu

Bristen på talang - myt eller verklighet?

Leta brett, leta rätt - och ha tålamod med den du har valt.

Företagens svårigheter att hitta talanger har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. Det råder stor brist på talangfull arbetskraft, hävdar vissa, medan andra menar att talangerna finns där - det gäller bara för företagen att värva och sedan behålla dem. Motivation.se ringde upp HR-konsulten Christian Bengtsson-Rossby för att reda ut situationen.


I en artikel som nyligen publicerades i nättidningen Human Resource Executive Online hävdade artikelförfattaren Gideon Litoff att den påstådda bristen på talang på arbetsmarknaden är en myt. Om ett företag har svårt att rekrytera och behålla topptalanger kan det bero på en dålig företagskultur, absurda krav på kandidaterna eller dåliga rekryteringsprocesser. Någon egentlig brist på topptalanger föreligger dock inte, menade Litoff.

"Utbildas fler än någonsin"

Christian Bengtsson-Rossby är HR-konsult på företaget GreenBullet Solutions, som är specialiserat på Talent Management. Han säger att det delvis kan vara sant att bristen på talanger är en myt - det beror på vilken innebörd man lägger i begreppet talang samt vilken del av arbetsmarknaden man tittar på.

- Generellt kan man säga att det utbildas fler personer än någonsin, så på det sättet är det en myt. Samtidigt finns det undantag, vissa branscher lider mer än andra av det här problemet och på deras marknader är det svårare, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Leta brett

Som Motivation.se tidigare har skrivit om handlar det dock oftast om ett matchningsproblem.

- Hur framgångsrikt ett företag är när det gäller att hitta talanger beror ju också mycket på var man söker och hur man letar. I dagens samhälle måste man leta brett. Ta Google som exempel, när de söker kompetent personal letar de i allt ifrån sociala medier och bloggar till jobbsajter, säger GreenBullets HR-konsult.

- Förutsättningarna är annorlunda idag och frågan är om företagen har hängt med i den utvecklingen. Idag handlar det mer om en jakt, man måste synas ute på utbildningarnas arbetsmarknadsdagar och event och liknande, annars tappar man konkurrensfördelar, tillägger han.

Ha tålamod

Christian Bengtsson-Rossby tycker inte att det är särskilt vanligt att företagen ställer absurda krav när de rekryterar. Däremot gäller det att ha tålamod med den kandidat man till slut väljer.

- Det är inget fel på att ställa höga krav, men ibland har man för höga förväntningar på hur snabbt en nyanställd ska leva upp till de kraven. Frågan är alltså vilken tidsram och vilka förutsättningar man ger den anställde att infria förväntningarna, förklarar han, och fortsätter:

- Om en rekrytering har misslyckats är det viktigt att man analyserar vad det beror på. Det kan ha varit en felrekrytering, men det kan också vara så att den anställde inte har fått rätt förutsättningar att lyckas.

När det gäller själva rekryteringsprocessen tror han att många företag helt enkelt tittar på fel saker när de värderar kandidaterna.

- Man måste matcha den profil man söker mot det man får i en person. Det gäller att inte stirra sig blind på hårda fakta, exempelvis att kandidaten har höga betyg från sin utbildning eller har studerat på en fin skola. Det är viktigt att lära känna kandidaten som person och att uppnå en balans mellan hårda och mjuka värden, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Vårda ditt rykte

En välgenomtänkt och målmedveten rekryteringsprocess är dock ingen garanti för att företaget ska lyckas rekrytera de bästa talangerna. Om man över huvud taget vill ha en chans att locka till sig stjärnorna måste företaget först och främst ha ett gott rykte.

- Att jobba med employer branding och vårda företagets rykte är extra viktigt i dagens samhälle, man säger ju att "bad news travel fast". Idag finns det ju rating-sajter där anställda kan recensera sin arbetsplats anonymt. Därför är det viktigt att vara närvarande i sociala medier och sprida en positiv bild av företaget, säger Christian Bengtsson-Rossby.

För att garantera att företaget har ett gott rykte - och för att få talangerna att vilja stanna - är företagskulturen av avgörande vikt, menar GreenBullets HR-konsult.

- Den påverkar allting. Kulturen speglar allt ifrån hur man snackar i fikarummet till hur man jobbar med belöning. Att ha en väldigt hård och styrd kultur kanske inte är lika bra som att sätta individen i centrum, men det finns ingen företagskultur som passar alla, säger Christian Bengtsson-Rossby.

Inte bara pengar

Höga löner och goda ekonomiska förmåner är naturligtvis en viktig del i arbetet med att locka till sig och behålla talangerna - men det räcker inte att överösa dem med pengar för att göra dem nöjda och glada.

- En nöjd anställd kan inte köpas för pengar. Om man bara har fokus på pengar så måste man hela tiden ha mer och mer, högre och högre bonusar för att stimuleras. Jag tror att människor tröttnar om det inte finns andra incitament.

Istället bör man erbjuda de anställda blandade förmåner samt ge dem möjligheten att sätta upp egna mål för sin karriär inom företaget.

- Vi människor vill alltid utvecklas och förändras. Om det går två år utan att den anställde får lära sig någonting nytt så blir han eller hon väldigt ostimulerad. Det tror jag gäller i stort sett alla människor. Företaget måste erbjuda utbildningar, konferenser, teambuildingaktiviteter och annat som kan utveckla och stimulera den anställde, säger Christian Bengtsson-Rossby, och tillägger att ledarskapet spelar en väldigt viktig roll. Han understryker också vikten av att jobba med Performance Management.

- Performance Management är otroligt trendigt och inne just nu. Det handlar om att sätta upp mål för bolaget och individen samt att ha individuella uppföljningar. Som anställd är det väldigt bra att få veta vad man förväntas göra och hur. Därför är dialogen med chefen väldigt viktig.


Du kanske även gillar

Ewa Braf: "Studien visade bland annat på att chefer som fokuserar på sina medarbetares styrkor fördubblar sina möjligheter till framgång." Det finns ett talesätt – eller konventionellt visdomsord, om du s...

Andelen kvinnor i börsbolagens styrelser fortsätter att minska - men i ledningsgrupperna blir de fler. Andelen kvinnor i börsbolagens styrelser minskar - för andra å...

Ewa Braf: "Att förtränga, mörklägga och undertrycka delar vi ändå bär med oss, är som att försöka trycka ner en upplåst badboll under vattnet." Lösningsorientering, styrkebaserat förhållningssätt,...

Anna Malmsten: ”Först måste man sköta interninformationen”. (Del 4 av 4) Motivation.se har tidigare skrivit om Tor Niklasson, informatör vid...

Peter Wickberg, Wenell Management: "Det första som är bra att ta reda på är vilken slags konflikt det är. Är det en sakfråga som orsakar den?". Vi människor har sedan vi började vara människor hamnat i...

Plantagons VD Hans Hassle, utsedd till European CEO of the Year: Sweden. Kan ett företag ta sitt fulla sociala ansvar och ändå gå...

"Om några månader kommer jag att hålla boken i handen och förmodligen inte minnas ett skvatt av den deadlineångest som sköljer över mig just nu." Jag är inne i en intensiv skrivperiod just nu. Om cirka tre veckor ska min...

Författaren Malin Trossing senaste bok handlar om något vi alla vill uppvisa – mod. En egenskap som kanske är den mest centrala för en god ledare är...

Många HR-chefer "extremt oroade" över att förlora sina topptalanger, enligt en ny undersökning. Utveckla ledarskapet, engagera medarbetarna och få talangerna att vilja...

”Marknadsekonomi bygger på att människor arbetar, lyfter lön och att priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem baserat på utbud och efterfrågan. Jag ser inte längre friheten i det här systemet.” 1492 seglade Columbus ut från Spanien för att hitta en ny sjöv...

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

  • Coacha

Att det har kommit en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket är det nog ingen som har missat. Inte heller att fokusområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, där tre områden är belysta; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstid. Föreskriften som gäller sedan 31 mars har väckt mycket intresse ute hos företagen och den har medfört en massa frågor. Främst handlar det om vad det är som nu behöver göras. Här ska jag lägga fokus på ett av de tre områden som lyfts fram i föreskriften; kränkande särbehandling, och belysa vad din organisation kan göra för att förebygga och hantera detta på arbetsplatsen.

  • Motivera

Vad är det som får människan att jobba? En del av oss har arbeten som är roliga, utvecklande och intellektuellt stimulerande – men merparten av jordens befolkning har jobb som upplevs som monotona och tråkiga, med lönen som enda motivator. Hur har det kunnat bli så? Barry Schwartz, psykolog och författare – bland annat till boken ”Why We Work” – menar att människans felaktiga idéer och uppfattningar om samhället tenderar att bli självuppfyllande. I ett kort men spännande TED-talk förklarar han hur den industriella revolutionens människosyn har lett till att flertalet löntagare än idag är fast i arbeten som upplevs som meningslösa.

  • Hälsa

Det är en häftig resa jag har förmånen att få följa. Den resa där mindfulness gått från att betraktas som något flummigt och oansvarigt till obligatorisk träning för chefer och ledare högt upp i hierarkierna. Tack och lov finns det företag där man inser att chefer behöver närvaro för att ta ansvar och fatta kloka beslut samt för att kunna interagera empatiskt.

  • HR

Under sommaren är det vanligt att medarbetare bestämmer sig för att säga upp sig och byta jobb. Som personalansvarig eller linjechef är det därför klokt att börja förbereda rekryteringshösten redan nu. Se det som en möjlighet till nystart – om det uppstår en öppning i teamet så har ni chansen att öka mångfalden på arbetsplatsen och på så vis vända utmaningen till någonting positivt. Det finns mängder av forskning som visar att mångfald i arbetsgruppen gynnar kreativitet och innovation och därmed leder till en ökad lönsamhet.