Menu

Filmade platsannonser lockar fler sökande

Videopresentationer ger tre gånger fler jobbansökningar.

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.


För fyra år sedan startade Stefan Lidén företaget iNEED. Affärsidén var nyskapande - företaget skulle lansera videopresentationer för rekrytering och bemanning. Från början jobbade han ensam med projektet, men idag har han 14 anställda. Satsningen har blivit en succé och iNEED jobbar idag med stora företag som Canon, Klarna, BMW och Scandic. Den videobaserade rekryteringen görs via sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook samt iNEED:s hemsida. Videoannonserna går också att hitta på ett flertal stora rekryteringsportaler.

Varje annons har en unik film, utformad för den specifika tjänst som ska tillsättas. Filmerna är oklippta och visar de riktiga människorna i den dagliga miljön på arbetsplatsen.
- Det händer att även cheferna blir lite nervösa när vi kommer ut och filmar. Men det är bara bra, då ser man att de är mänskliga, säger Stefan Lidén och skrattar.

Fler ansökningar

Det finns många fördelar med att göra en videopresentation av företaget i samband med att man söker ny personal, menar Stefan Lidén.

- Enkätundersökningar som vi har gjort visar att cirka 90 procent av de arbetssökande är väldigt nyfikna på vem de ska träffa, vem som är chef på arbetsplatsen och hur det ser ut där. Om de får se en videopresentation blir de förhoppningsvis mer attraherade av jobbet, säger Stefan Lidén.

Mycket riktigt har det också visat sig att intresset för ett visst jobb ökar om platsannonsen inkluderar en film, berättar han.

- Vi får tre gånger fler ansökningar på de jobben, så utfallet blir mycket, mycket bättre. Man blir ju nyfiken om man ser en filmikon intill annonsen. Då får man se hur chefen, kollegorna och arbetsplatsen ser ut, och då blir det mer på riktigt, säger Stefan Lidén.
Videopresentationer kan betraktas som en form av employer branding, förklarar han. Filmen fungerar som marknadsföring för arbetsplatsen, och det blir lättare för jobbkandidaterna att se att företaget är seriöst.

Videoansökningar

Även för de arbetssökande medför videopresentationerna många fördelar, säger Stefan Lidén. Inte bara för att de får se hur arbetsplatsen, chefen och kollergorna ser ut, utan också för att de själva har möjlighet att presentera sig för arbetsgivaren med en videofilm. Man skickar dock inte in en egen film - det är iNEED som gör videopresentationen av kandidaten för att det ska vara så transparent som möjligt för alla parter. Filmen kompletteras sedan med personens fysiska CV.

- Det man ofta ser är att sökande som är bäst på att skriva CV får komma på intervju, även om det kanske inte alltid är de som är bäst lämpade för jobbet i praktiken. Här har företagen möjligheten att lära känna individen på ett annat sätt, säger iNEED:s vd.

- Företagen ställer ofta väldigt höga krav på utbildning och kompetens i sina platsannonser. Med hjälp av videopresentationer kan de upptäcka personer som kanske inte har precis den utbildningen eller erfarenheten de efterfrågar i annonsen, men som är intressanta ändå för att de är så himla bra på filmen, säger Stefan Lidén.


- Vi har haft väldigt många invandrarungdomar som talar perfekt svenska men kanske ändå hade blivit bortsorterade om de bara hade ansökt skriftligt. Det finns också jobbsökande som är lite äldre men kan visa på filmen att de är pigga och alerta, förklarar han.

Framtiden: live

Trots att satsningen på videopresentationer har varit lyckat tror han inte att alla andra rekryterings- och bemanningsföretag kommer att börja erbjuda den tjänsten. Det är nämligen en ganska resurs- och tidskrävande process innan man kommer igång.

- Först och främst måste man bygga system för det, och det är förenat med mycket kostnader. Dessutom måste man utbilda sig och lära sig göra film, säger han.

Stefan Lidén tror att det finns mycket man kan göra för att utveckla iNEED:s tjänster i framtiden. Företaget är fortfarande ungt och har en stor potential - intresset för filmade platsannonser och jobbansökningar är stort, och själv har han inte sett något annat företag som satsar på det.

- Nästa steg är nog att lansera mobila tjänster. I förlängningen funderar vi även på möjligheten att gå live, säger Stefan Lidén.

Du kanske även gillar

Studieskulder och arbetslöshet skapar debatt i USA - men invändningarna till trots talar statistiken sitt tydliga språk; utbildning är och förblir en bra investering. Högre utbildning har alltid betraktats som den bästa och sä...

Bristande kunskap och dåliga attityder gör det svårt att få äldre att arbeta längre. I Sverige råder det brist på kunskap och strategier för att f...

Svenska arbetsgivare saknar strategi för att rekrytera och behålla äldre medarbetare. Sverige placerar sig som ett av de sämsta länderna i den...

De anställda blir färre, småföretagarna blir fler och antalet personer utanför arbetsmarknaden ökar. Framtidens arbetsmarknad blir annorlunda än dagens, verkar de flesta vara...

Fredrik Adolfsson, Naturskyddsföreningen: "Ge cheferna nya utmaningar". Inom större organisationer bör man med jämna mellanrum rotera i...

Unga vill jobba på företag som tar sitt samhällsansvar, enligt en undersökning från Stepstone. Lön och utvecklingsmöjligheter är inte det enda som räknas...

Kompetens väger redan idag tyngre än anställningstid, skriver Saco i ny rapport. Debatten om LAS och arbetsrätten är alltför polariserad och f...

Rekryterare och jobbcoacher ska ge råd och tips till arbetssökande på nystartad blogg. Att vara arbetslös kan ibland kännas hopplöst och frustrerande,...

Höga lägstalöner och strikta anställningsregler hindrar människor från att komma in på arbetsmarknaden, menar Svenskt Näringsliv. Missmatchningen har blivit ett stort problem på den svenska...

Både diskriminering och regleringar utgör hinder för invandrare på arbetsmarknaden, enligt en ny studie. Kvinnliga chefer och bemanningsföretag diskriminerar mindre när de...

  • Ledarskap

Hur många dignar inte redan under bördan av att sträva efter perfektion? Den perfekta karriären, relationen, inredningen och träningsrundan. Att istället vara mer av en Real Model snarare än en Role Model – hur låter det alternativet? En människa av kött och blod som både kan älska sitt jobb och slita sitt hår. Som förvisso är en skicklig ledare men också älskar att paddla kajak. Som läser både managementböcker och deckare. Som är på jobbet med hela sig - och därmed bidrar till att öka mångfalden i ledarskapet.

  • Ledarskap

Svenska Filminstitutet vd Anna Serner har sopat banan med sitt jämställdhetsarbete som har gjort avtryck ända bort i Hollywood. Hur kommer det sig att ett filminstitut i ett litet land på norra halvklotet är på allas läppar när det kommer till just jämställdhet? På vårt Lunch & Learn berättar hon med stor inlevelse om hur resan sett ut hittills och vad som krävs för att få en verklig förändring. Jämställdhet är business, hårt arbete och en medveten strategi som kräver allas engagemang.

  • Ledning

Arbetsmöten kan kännas både kreativa, inspirerande och energigivande. Men den positiva känslan är ingen garanti för att mötet verkligen leder till konkret handling. För att det som sägs på mötet verkligen ska omsättas i praktiken krävs två saker: dokumentation och ansvarsfördelning. Det är bara genom en tydlig kommunikation som ni kan undvika stress och frustration, och samtidigt försäkra er om att mötets momentum verkligen tas tillvara.

  • Projektleda

Våra beteendemönster ger oss många ledtrådar, och faktum är att de utgör en nyckel till hur vi kan bli framgångsrikare i vår strävan att nå fram till andra. Visst vore det underbart att kunna förutse hur vårt budskap om en förändring kommer att tas emot? Eller hur reaktionen på det nya projektet kommer att bli?

  • Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.