BLI MEDLEM IDAG

Bli medlem nu och höj din jobbvardag med ny kunskap kring ledarskap, motivation och prestationer!

Bli medlem nu!

Menu

Filmade platsannonser lockar fler sökande

Videopresentationer ger tre gånger fler jobbansökningar.

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.


För fyra år sedan startade Stefan Lidén företaget iNEED. Affärsidén var nyskapande - företaget skulle lansera videopresentationer för rekrytering och bemanning. Från början jobbade han ensam med projektet, men idag har han 14 anställda. Satsningen har blivit en succé och iNEED jobbar idag med stora företag som Canon, Klarna, BMW och Scandic. Den videobaserade rekryteringen görs via sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook samt iNEED:s hemsida. Videoannonserna går också att hitta på ett flertal stora rekryteringsportaler.

Varje annons har en unik film, utformad för den specifika tjänst som ska tillsättas. Filmerna är oklippta och visar de riktiga människorna i den dagliga miljön på arbetsplatsen.
- Det händer att även cheferna blir lite nervösa när vi kommer ut och filmar. Men det är bara bra, då ser man att de är mänskliga, säger Stefan Lidén och skrattar.

Fler ansökningar

Det finns många fördelar med att göra en videopresentation av företaget i samband med att man söker ny personal, menar Stefan Lidén.

- Enkätundersökningar som vi har gjort visar att cirka 90 procent av de arbetssökande är väldigt nyfikna på vem de ska träffa, vem som är chef på arbetsplatsen och hur det ser ut där. Om de får se en videopresentation blir de förhoppningsvis mer attraherade av jobbet, säger Stefan Lidén.

Mycket riktigt har det också visat sig att intresset för ett visst jobb ökar om platsannonsen inkluderar en film, berättar han.

- Vi får tre gånger fler ansökningar på de jobben, så utfallet blir mycket, mycket bättre. Man blir ju nyfiken om man ser en filmikon intill annonsen. Då får man se hur chefen, kollegorna och arbetsplatsen ser ut, och då blir det mer på riktigt, säger Stefan Lidén.
Videopresentationer kan betraktas som en form av employer branding, förklarar han. Filmen fungerar som marknadsföring för arbetsplatsen, och det blir lättare för jobbkandidaterna att se att företaget är seriöst.

Videoansökningar

Även för de arbetssökande medför videopresentationerna många fördelar, säger Stefan Lidén. Inte bara för att de får se hur arbetsplatsen, chefen och kollergorna ser ut, utan också för att de själva har möjlighet att presentera sig för arbetsgivaren med en videofilm. Man skickar dock inte in en egen film - det är iNEED som gör videopresentationen av kandidaten för att det ska vara så transparent som möjligt för alla parter. Filmen kompletteras sedan med personens fysiska CV.

- Det man ofta ser är att sökande som är bäst på att skriva CV får komma på intervju, även om det kanske inte alltid är de som är bäst lämpade för jobbet i praktiken. Här har företagen möjligheten att lära känna individen på ett annat sätt, säger iNEED:s vd.

- Företagen ställer ofta väldigt höga krav på utbildning och kompetens i sina platsannonser. Med hjälp av videopresentationer kan de upptäcka personer som kanske inte har precis den utbildningen eller erfarenheten de efterfrågar i annonsen, men som är intressanta ändå för att de är så himla bra på filmen, säger Stefan Lidén.


- Vi har haft väldigt många invandrarungdomar som talar perfekt svenska men kanske ändå hade blivit bortsorterade om de bara hade ansökt skriftligt. Det finns också jobbsökande som är lite äldre men kan visa på filmen att de är pigga och alerta, förklarar han.

Framtiden: live

Trots att satsningen på videopresentationer har varit lyckat tror han inte att alla andra rekryterings- och bemanningsföretag kommer att börja erbjuda den tjänsten. Det är nämligen en ganska resurs- och tidskrävande process innan man kommer igång.

- Först och främst måste man bygga system för det, och det är förenat med mycket kostnader. Dessutom måste man utbilda sig och lära sig göra film, säger han.

Stefan Lidén tror att det finns mycket man kan göra för att utveckla iNEED:s tjänster i framtiden. Företaget är fortfarande ungt och har en stor potential - intresset för filmade platsannonser och jobbansökningar är stort, och själv har han inte sett något annat företag som satsar på det.

- Nästa steg är nog att lansera mobila tjänster. I förlängningen funderar vi även på möjligheten att gå live, säger Stefan Lidén.

  • Ledarskap

Den andra delen i serien handlar om vd-rollens utveckling och ledarskapets betydelse för långsiktigt hållbarhetsarbete. Helena Timander och Marie Alani på Vision Takeoff , samtalar med Sarah McPhee, vd på SPP och Karin Ruiz på superinnovativa PeePoople. Hur ser kraven på vd-rollen ut idag? Två ledare från skilda branscher tänker kring sina uppdrag: idag och för framtiden. Här är några citat från samtalet.

  • Motivationsbloggen

Du säger att du är trött, att du inte orkar mer. Du har träningsvärk. Du har fölorat. Du känner dig sjuk. Du har prestationsångest. Rösten i ditt huvud säger att du inte orkar mer. Du känner dig som en förlorare. Du hittar på ursäkter som ska få dig att må bättre. Du vill ge upp. Men i själva verket att det är nu det börjar. Det är nu du utvecklas – på riktigt!

  • Motivera

Min kropp är rak i en planka. På en inandning går jag över i en kobra, huvudet strävar uppåt men min blick vilar mot nästippen. På en utandning går jag över i den nedåtriktade hunden. Blicken strävar mot naveln. Jag andas fem långsamma, djupa andetag innan jag medvetet rör mig ur positionen och steg för steg tar mig tillbaka till utgångsläget. ”Samasthitih” hör jag yogaläraren säga. Vi står upprätt och stilla innan vi påbörjar nästa rörelse.

  • Innovation

Social innovation är ett brett och komplicerat begrepp. Det handlar om innovationer som syftar till att möta olika utmaningar i samhället på ett nytt sätt. Den statliga myndigheten Tillväxtanalys har släppt en rapport där man undersöker fenomenet ur ett internationellt perspektiv. Vad kan Sverige lära sig av omvärlden? Vi kan behöva fler nätverk och mötesplatser för att underlätta matchningen mellan innovatörer och finansiärer, menar rapportförfattaren Martin Wikström.

  • Innovation

Innnovation är ett teamwork, säger Eva-Carin Banka Johnson
Project Manager, Future Homes, IKEA. I sin roll som innovationsledare arbetar hon tillsammans med forskare, industripartners och användare för att bygga funktionella och hållbara hem som fungerar i framtidens urbana miljö. "Det är ett spännande uppdrag där jag aldrig vet vad som ska komma ut av det vi gör.", säger hon till Motivation.se.

  • Motivera

Det svenska IT-konsultbolaget Cygni har utsetts till Europas bästa arbetsplats. Bakom utnämningen ligger ett långvarigt och hårt arbete med rekrytering, kompetensutveckling och medarbetarengagemang. Men i den kompetenstörstande IT-branschen gäller det att inte luta sig tillbaka och vara nöjd. "Vi måste ligga i ständig förändring", säger företagets vd Jon Persson.

  • Uppleva

Att Sverige är vackert och fantastiskt på många sätt och vis, det vet vi redan. Och du har säkert dina egna smultronställen och favoritplatser att besöka. Kanske är rutten redan lagd, men här får du chansen att upptäcka  nya favoriter. Vi har samlat några spännande utställningar väl värda ett sommarbesök. Ta en omväg eller kör raka spåret. Kultur är kul.

  • Motivationsbloggen

Jag har förut lyft frågan om att mäta jämställdhet här i bloggen och nu finns ett till sätt att snabbt ge dig en fingervisning om hur just ditt företag ligger till när det kommer till jämställdhet.

  • Hållbarhet

I första delen av Pratbart samtalar Helena Timander och Marie Alani med Pär Larshans från Max Hambugerrestauranger och Emma Ihre från Finansdepartementet. Temat är hur hållbarhet och företagskultur skapar affärsmässig lönsamhet och stärker varumärket. Här är några citat ur avsnittet.

  • Ledarskap

Tvärtemot vad vissa anser kan en ledare faktiskt inte motivera andra. Som ledare skulle det vara dumt - rent av arrogant - att tro att vi har makten att motivera en annan person. För egentligen finns redan källan till motivation inom varje person vi möter. Den verkliga utmaningen för ledare är istället att utnyttja och kanalisera den redan existerande motivationen.

  • Hälsa

Semestern är här och med den kommer härliga kvällsdopp, långa stunder vid frukostbordet, äventyr och nya upplevelser. För de flesta av oss innebär sommaren också glass, fika, vin, grill och allt det där av livets goda. Det är dock lätt att det blir lite mycket av det goda och många är de som kommer tillbaka efter semestern och inser att skärpet plötsligt behöver ett extra hål. Hur ska man egentligen bära sig åt för att inte hamna i den fällan?

  • Motivera

Hade du tänkt att lägga om din diet, gå upp en timme tidigare varje morgon eller sluta röka? Att pröva någonting nytt i 30 dagar kan vara ett smart och enkelt sätt att utmana sig själv utan att sätta ribban alltför högt. En månad är tillräckligt lång tid för att den nya vanan ska fastna - men ändå inte längre än att experimentet känns överkomligt.

  • Hållbarhet

Tycker du att det är viktigt med kundfokus, innovation och engagemang på ett företag? Då är du inte ensam, för det är de värdeord som de allra flesta företag har valt, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Om jag istället frågar: ”Tycker du att kundfokus, innovation och engagemang präglar svenska arbetsplatser?”, kommer jag att få ett helt annat svar. Gapet mellan det vi kommunicerar och hur vi agerar är nämligen illavarslande stort. Samtidigt visar all forskning att företag som lever sina värderingar ”på riktigt” är mer lönsamma, har bättre tillväxt och är betydligt bättre på att hantera kriser. Så hur går vi från ord till handling?

  • Hållbarhet

Han är supertalangen som vägrar att lyssna när folk säger "det går inte" och "det kommer aldrig att fungera". Vid 28 års ålder driver Michel Issa fyra olika företag - och har också hunnit dra igång flera stora välgörenhetsprojekt. Men egentligen skulle han ha blivit munk.

  • Kommunicera

99 procent av de som hoppas skapa uppmärksamhet och gå igenom bruset med sina events under Almedalsveckan blir besvikna, enligt en intervju jag läste med civil- och bostadsminister Stefan Attefall. Inte så konstigt om man har förväntat sig ett mediagenomslag likt det när Gudrun Schyman eldade upp pengar för några år sedan, fortfarande sedd som Almedalens mest uppmärksammade kampanj. Men även om man har lite mer modesta förväntningar så är det svårt att göra sin röst hörd under denna politikervecka som slår alla rekord i både antalet besökare och events år från år.

  • Uppleva

Läsning tillhör hela året, men av någon anledning blir sommaren den perfekta årstiden för att släppa fram den inre bokmalen extra mycket. Här kommer några utvalda tips om du känner att du inte orkar välja själv i den aldrig sinande bokfloden.