Menu

Filmade platsannonser lockar fler sökande

Videopresentationer ger tre gånger fler jobbansökningar.

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.


För fyra år sedan startade Stefan Lidén företaget iNEED. Affärsidén var nyskapande - företaget skulle lansera videopresentationer för rekrytering och bemanning. Från början jobbade han ensam med projektet, men idag har han 14 anställda. Satsningen har blivit en succé och iNEED jobbar idag med stora företag som Canon, Klarna, BMW och Scandic. Den videobaserade rekryteringen görs via sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook samt iNEED:s hemsida. Videoannonserna går också att hitta på ett flertal stora rekryteringsportaler.

Varje annons har en unik film, utformad för den specifika tjänst som ska tillsättas. Filmerna är oklippta och visar de riktiga människorna i den dagliga miljön på arbetsplatsen.
- Det händer att även cheferna blir lite nervösa när vi kommer ut och filmar. Men det är bara bra, då ser man att de är mänskliga, säger Stefan Lidén och skrattar.

Fler ansökningar

Det finns många fördelar med att göra en videopresentation av företaget i samband med att man söker ny personal, menar Stefan Lidén.

- Enkätundersökningar som vi har gjort visar att cirka 90 procent av de arbetssökande är väldigt nyfikna på vem de ska träffa, vem som är chef på arbetsplatsen och hur det ser ut där. Om de får se en videopresentation blir de förhoppningsvis mer attraherade av jobbet, säger Stefan Lidén.

Mycket riktigt har det också visat sig att intresset för ett visst jobb ökar om platsannonsen inkluderar en film, berättar han.

- Vi får tre gånger fler ansökningar på de jobben, så utfallet blir mycket, mycket bättre. Man blir ju nyfiken om man ser en filmikon intill annonsen. Då får man se hur chefen, kollegorna och arbetsplatsen ser ut, och då blir det mer på riktigt, säger Stefan Lidén.
Videopresentationer kan betraktas som en form av employer branding, förklarar han. Filmen fungerar som marknadsföring för arbetsplatsen, och det blir lättare för jobbkandidaterna att se att företaget är seriöst.

Videoansökningar

Även för de arbetssökande medför videopresentationerna många fördelar, säger Stefan Lidén. Inte bara för att de får se hur arbetsplatsen, chefen och kollergorna ser ut, utan också för att de själva har möjlighet att presentera sig för arbetsgivaren med en videofilm. Man skickar dock inte in en egen film - det är iNEED som gör videopresentationen av kandidaten för att det ska vara så transparent som möjligt för alla parter. Filmen kompletteras sedan med personens fysiska CV.

- Det man ofta ser är att sökande som är bäst på att skriva CV får komma på intervju, även om det kanske inte alltid är de som är bäst lämpade för jobbet i praktiken. Här har företagen möjligheten att lära känna individen på ett annat sätt, säger iNEED:s vd.

- Företagen ställer ofta väldigt höga krav på utbildning och kompetens i sina platsannonser. Med hjälp av videopresentationer kan de upptäcka personer som kanske inte har precis den utbildningen eller erfarenheten de efterfrågar i annonsen, men som är intressanta ändå för att de är så himla bra på filmen, säger Stefan Lidén.


- Vi har haft väldigt många invandrarungdomar som talar perfekt svenska men kanske ändå hade blivit bortsorterade om de bara hade ansökt skriftligt. Det finns också jobbsökande som är lite äldre men kan visa på filmen att de är pigga och alerta, förklarar han.

Framtiden: live

Trots att satsningen på videopresentationer har varit lyckat tror han inte att alla andra rekryterings- och bemanningsföretag kommer att börja erbjuda den tjänsten. Det är nämligen en ganska resurs- och tidskrävande process innan man kommer igång.

- Först och främst måste man bygga system för det, och det är förenat med mycket kostnader. Dessutom måste man utbilda sig och lära sig göra film, säger han.

Stefan Lidén tror att det finns mycket man kan göra för att utveckla iNEED:s tjänster i framtiden. Företaget är fortfarande ungt och har en stor potential - intresset för filmade platsannonser och jobbansökningar är stort, och själv har han inte sett något annat företag som satsar på det.

- Nästa steg är nog att lansera mobila tjänster. I förlängningen funderar vi även på möjligheten att gå live, säger Stefan Lidén.

Du kanske även gillar

Telge Tillväxt ger unga arbetslösa chansen att komma in på arbetsmarknaden - och skapar förändring på riktigt. Ungdomsarbetslöshet är ett stort problem i det svenska samhället...

Både för- och nackdelar med att använda personliga nätverk som rekryteringsväg. En stor majoritet av alla jobb tillsätts genom kontakter och nätverk...

Felmatchningen skadar både individen och samhället, menar Saco Studentråd i en ny rapport. Många nyblivna akademiker har svårt att hitta jobb som matchar...

Fackförbundet Jusek vill öka kunskapen om studentmedarbetaranställningar för att stärka anknytningen till arbetslivet. Många samhällsvetare och humanister kommer att få det tufft p...

Region Västerbotten deltar i europeiskt projekt för kompetensöverföring. Västerbotten är en region som står inför stora...

God karriärrådgivning viktigt när unga väljer jobb. Unga människors yrkesdrömmar matchar inte marknadens behov av...


Projektet Jobbsökarna: Arbetsförmedlare ska leta upp jobben som aldrig blir tillsatta.

 Ett samarbete inleds mellan Företagarna och Arbetsförmedlingen i det...

Men unga som redan är yrkesverksamma inom det offentliga har en betydligt mer positiv bild av sektorn, visar en undersökning från Vision. Dagens studenter drömmer om ett jobb som erbjuder intressanta...

Men framtiden är ljus för bemanningsföretagen, menar Henrik Bäckström. Bemanningsbranschen har gått starkt framåt i Sverige de senaste...

Christel Backman har forskat om arbetsgivares användning av belastningsregister Arbetsgivares användning av belastningsregister i samband med rekrytering...

  • Motivera

Jag var ingen föreläsare. Ingen expert. Jag var bara en ung kille med ett hyfsat jobb, en cd-spelare och en massa tjocka böcker. Men jag hade en fruktansvärd hunger och en stark tro på min framtid. Jag hade aldrig stått framför en publik för att inspirera, men jag ville så gärna göra det. Jag gick runt och berättade för mig själv att jag skulle bli föreläsare. Det var en inspirerande liten bubbla.

  • Ledarskap

Ohälsan ökar på de svenska arbetsplatserna, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket. Nästan var fjärde sysselsatt person i Sverige har någon form av besvär till följd av arbetet. Kvinnor drabbas i högre utsträckning än män, och det är framför allt psykiska och stressrelaterade besvär som blir vanligare.

  • Projektleda

Annika Steiber är nog främst känd som ”hon som fick komma in på Google”. Den 21 november föreläser hon på Projektnäring om att driva projekt i en snabbföränderlig och innovationsdriven värld, en utmaning som många projektledare känner igen från sin vardag. I sin forskning har Annika bland annat sett att ett visionärt, nytänkande och coachande ledarskap är en viktig faktor för Googles framgångar - vad kan vi lära oss av den kunskapen för att stärka våra innovationsprocesser i projekt? Motivation.se har ställt några frågor och en sak klarnar – ett innovativt tänkande sitter i företagskulturen.

 

  • Ledning

Vår förmåga att känna engagemang påverkar vardagens alla inslag. Varför är det så mycket lättare att känna engagemang i saker och aktiviteter som ligger utanför jobbet? Sitter det i ledarskapet…? Varför är det så få som lyckas skapa ett högt engagemang i sina organisationer? De frågorna ställer sig vår gästskribent Claudia Lindström.

  • Ledarskap

Han är barnhemsbarnet som blev fackpamp, socialdemokratisk partiledare och nu statsminister. Men vem är han egentligen, den där tystlåtne norrlänningen som inte vill använda akut accent? Motivation.se tittar närmare på svetsaren, förhandlaren, ledaren - den nye statsministern Stefan Löfven.

  • Ledarskap

Jag funderar ofta på betydelsen av visioner och tydliga mål i politiken och kopplingen till den faktiska utvecklingen i ett land eller samhälle. Min slutsats är enkel utan att vara vetenskaplig: Jag är övertygad om att berättelser om framtiden och tydliga mål måste höra till politikens vardag. Vi medborgare vill helt enkelt veta vart vi är på väg.

  • Ledarskap

Sex unga vd:ar går vidare till finalen av Årets Unga VD. De är mellan 27 och 30 år från olika branscher runtom i landet. Vinnaren av utmärkelsen Årets Unga VD utses den 10 november på Berns i Stockholm.

  • Hälsa

Har du verkligen koll på vad du gör och varför? Skulle inte tro det - din hjärna kan ha utsatts för prajming. Prajming är ett fenomen som beskriver hur lätt hjärnan påverkas av olika omständigheter, ofta utanför vår medvetenhet. Följ med till Florida!

  • Kommunicera

”Man ska vara på LinkedIn – men vad gör man egentligen där?” Det påståendet, följt av den frågan, har Charlotte Hågård fått många gånger. Så pass många att hon till slut valde att skriva en bok på temat. Och eftersom det handlar om att synas i mängden av kompetenta individer så fick den titeln – ”Stick ut!” och handlar om att bygga sitt personliga varumärke och göra en vinnande LinkedIn-profil.

  • Hållbarhet

Går kampen för ett hållbart klimat att förena med fortsatt tillväxt? Ja - det är åtminstone inte omöjligt, skriver ledande forskare i en ny rapport. Men tiden är knapp; de kommande 15 åren blir avgörande för hur världen klarar klimatkrisen. Alla är dock inte lika optimistiska när det gäller världens och den fria marknadens förmåga att hantera utmaningen. Journalisten och aktivisten Naomi Klein släppte nyligen en bok om klimatfrågan - som ifrågasätter hela det kapitalistiska systemet.

  • Kommunicera

Det talas ofta om att ledarskap primärt handlar om kommunikation och kommunikativa förmågor. Som en konsekvens har det under de senaste tio åren publicerats en uppsjö böcker på temat kommunikativt ledarskap. Organisationer utvärderar sitt ledarskap genom att medarbetarna får skatta chefens och ledningens kommunikativa förmågor och vid tillsättandet av nya chefer efterfrågas allt oftare personer med goda kommunikativa färdigheter. Detta är intet nytt och det synes uppenbart vad vi menar. Men är det egentligen så självklart vad vi menar med ”kommunikativa förmågor”? Vad innebär ett kommunikativt ledarskap i praktiken och vilket mervärde skapas i verksamheten och för kunderna genom dess utövande?

  • Ledarskap

Johanna Frelin, vd för Hyper Island fick själv utmärkelsen Årets vd 2013. Nu sitter hon i juryn för Årets Unga VD och vi fick byta några ord med henne om hur det är att vara vd. Åldern – spelar den egentligen någon roll?

  • Ledarskap

Fredrik Reinfeldts eftermäle kommer inte att handla om honom som person, utan om den politik han förde. Under sina åtta år vid makten har den avgående moderatledaren framträtt som en ansvarskännande visionär som lyckats förändra både borgerligheten och Sverige som land. Samtidigt har också svagheterna i hans ledarskap varit tydliga ända från början.

  • Ledarskap

De 18 slutkandidaterna till utmärkelsen Årets vd har nu valts ut av en sakkunnig jury. Det betyder att sex kandidater i varje kategori små, mellanstora och stora företag har gått vidare till final. Totalt har över 100 inkomna nomineringar bedömts. Årets vd delas i år ut för tredje gången och vinnaren i respektive kategori kommer att presenteras den 10 november i samband med en stor festlighet på Berns Salonger. Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda exempel på vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt.

  • Innovation

"Oftast finns ingen färdig lösning eller specification när ett utvecklingsarbete börjar, men det finns en tanke om vad vi vill åstadkomma och tillsammans skapar vi en lösning som inte var given på förhand." Eric Näf är innovationsledare på The Absolut Company och jobbar med Packaging Development - där kreativa samarbeten med bland annat musiker och konstnärer hör till vardagen. Motivation.se ställde några frågor om innovationsledarrollens betydelse för företaget - och Eric själv.

  • Hälsa

Stress är ett allvarligt problem i dagens arbetsliv. Men det är också ett begrepp som omgärdas av missförstånd. Stress beror inte alltid på för mycket jobb - i själva verket kan det vara precis tvärtom. Dessutom är det en myt att stress alltid skulle vara dåligt, skriver New York Times.