Menu

Filmade platsannonser lockar fler sökande

Videopresentationer ger tre gånger fler jobbansökningar.

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.


För fyra år sedan startade Stefan Lidén företaget iNEED. Affärsidén var nyskapande - företaget skulle lansera videopresentationer för rekrytering och bemanning. Från början jobbade han ensam med projektet, men idag har han 14 anställda. Satsningen har blivit en succé och iNEED jobbar idag med stora företag som Canon, Klarna, BMW och Scandic. Den videobaserade rekryteringen görs via sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook samt iNEED:s hemsida. Videoannonserna går också att hitta på ett flertal stora rekryteringsportaler.

Varje annons har en unik film, utformad för den specifika tjänst som ska tillsättas. Filmerna är oklippta och visar de riktiga människorna i den dagliga miljön på arbetsplatsen.
- Det händer att även cheferna blir lite nervösa när vi kommer ut och filmar. Men det är bara bra, då ser man att de är mänskliga, säger Stefan Lidén och skrattar.

Fler ansökningar

Det finns många fördelar med att göra en videopresentation av företaget i samband med att man söker ny personal, menar Stefan Lidén.

- Enkätundersökningar som vi har gjort visar att cirka 90 procent av de arbetssökande är väldigt nyfikna på vem de ska träffa, vem som är chef på arbetsplatsen och hur det ser ut där. Om de får se en videopresentation blir de förhoppningsvis mer attraherade av jobbet, säger Stefan Lidén.

Mycket riktigt har det också visat sig att intresset för ett visst jobb ökar om platsannonsen inkluderar en film, berättar han.

- Vi får tre gånger fler ansökningar på de jobben, så utfallet blir mycket, mycket bättre. Man blir ju nyfiken om man ser en filmikon intill annonsen. Då får man se hur chefen, kollegorna och arbetsplatsen ser ut, och då blir det mer på riktigt, säger Stefan Lidén.
Videopresentationer kan betraktas som en form av employer branding, förklarar han. Filmen fungerar som marknadsföring för arbetsplatsen, och det blir lättare för jobbkandidaterna att se att företaget är seriöst.

Videoansökningar

Även för de arbetssökande medför videopresentationerna många fördelar, säger Stefan Lidén. Inte bara för att de får se hur arbetsplatsen, chefen och kollergorna ser ut, utan också för att de själva har möjlighet att presentera sig för arbetsgivaren med en videofilm. Man skickar dock inte in en egen film - det är iNEED som gör videopresentationen av kandidaten för att det ska vara så transparent som möjligt för alla parter. Filmen kompletteras sedan med personens fysiska CV.

- Det man ofta ser är att sökande som är bäst på att skriva CV får komma på intervju, även om det kanske inte alltid är de som är bäst lämpade för jobbet i praktiken. Här har företagen möjligheten att lära känna individen på ett annat sätt, säger iNEED:s vd.

- Företagen ställer ofta väldigt höga krav på utbildning och kompetens i sina platsannonser. Med hjälp av videopresentationer kan de upptäcka personer som kanske inte har precis den utbildningen eller erfarenheten de efterfrågar i annonsen, men som är intressanta ändå för att de är så himla bra på filmen, säger Stefan Lidén.


- Vi har haft väldigt många invandrarungdomar som talar perfekt svenska men kanske ändå hade blivit bortsorterade om de bara hade ansökt skriftligt. Det finns också jobbsökande som är lite äldre men kan visa på filmen att de är pigga och alerta, förklarar han.

Framtiden: live

Trots att satsningen på videopresentationer har varit lyckat tror han inte att alla andra rekryterings- och bemanningsföretag kommer att börja erbjuda den tjänsten. Det är nämligen en ganska resurs- och tidskrävande process innan man kommer igång.

- Först och främst måste man bygga system för det, och det är förenat med mycket kostnader. Dessutom måste man utbilda sig och lära sig göra film, säger han.

Stefan Lidén tror att det finns mycket man kan göra för att utveckla iNEED:s tjänster i framtiden. Företaget är fortfarande ungt och har en stor potential - intresset för filmade platsannonser och jobbansökningar är stort, och själv har han inte sett något annat företag som satsar på det.

- Nästa steg är nog att lansera mobila tjänster. I förlängningen funderar vi även på möjligheten att gå live, säger Stefan Lidén.

Du kanske även gillar

Stadsmissionen söker företag som vill hjälpa ungdomar att få sitt första sommarjobb. Att göra skillnad och ta sitt sociala ansvar behöver inte alltid vara...

Fredrik Adolfsson, Naturskyddsföreningen: "Ge cheferna nya utmaningar". Inom större organisationer bör man med jämna mellanrum rotera i...

Men fler män än kvinnor kan tänka sig en framtida chefskarriär, enligt Juseks arbetsmarknadsundersökning. En ny rapport från fackförbundet Jusek slår hål p...

Andra spelregler, andra krav. En ny generation är på väg ut på arbetsmarknaden. Den utskällda generation Y börjar etablera sig på...

Karl Wennberg, forskare på Ratio: Kortsiktig problemlösning leder till dyra felrekryteringar. Företagens svårigheter med att hitta kompetent personal är ett...

Margaretha Öström, ledarskapsspecialist: "Employer branding är en långsiktig process. Man får aldrig slå sig till ro". Hög lön och en bra chef är de viktigaste parametrarna för...

LinkedIn:s bästa tips för att söka nytt jobb - utan att visa det för alla. Hur ska man gå tillväga när man söker jobb - om man redan...

Timbros rapport om utanförskap och diskriminering möts av hård kritik. Den höga arbetslösheten bland utrikes födda beror inte på...

Var tredje som bytt jobb ångrar sig - så undviker du förhastade beslut. En knapp tredjedel av alla som har bytt jobb ångrar sitt val, enligt en...

I sista delen i vår artikelserie om Facebook får du veta hur du kan profilera dig som attraktiv arbetsgivare (Del 6 av 6) Många arbetsgivare som arbetar aktivt för att attrahera attraktiva...

  • Ledarskap

Låt oss utforska ordet lycka. ”Lycka” tros ha sitt ursprung som spelterm (eng. gambling) och då i betydelsen ”tur”. Å ena sidan synes detta paradoxalt för med denna innebörd skulle det vara som ett lotteri om vi blir lyckliga eller inte. Blir vi lyckliga så är det slumpen och då synes vi inte kunna påverka vår grad av lycka i särskilt stor utsträckning. Det skulle, å andra sidan, kunna ligga en poäng i detta utifrån tron på att lycka är en känsla och att vi egentligen inte har så stor kontroll över våra känsloliv. Det visar bland annat Silvan Tomkins forskning kring känslor som kroppsliga företeelser som frigör lyckohormonerna serotonin, endorfiner och dopamin.

  • Motivationsbloggen

Många summerar sitt år i december och så även jag. När det kommer till jämställdhet har det hänt en hel del under året. Vi har bytt regering och därmed jämställdhetsminister från Maria Arnholm till Åsa Regnér. Efter valet presenterades en regeringsförklaring som bjöd på en del nyheter när det gäller jämställdhet, bland annat att lönekartläggning nu ska genomföras varje år istället för var tredje som nu. Sedan blev ju det politiska läget lite skakigt så vi får väl se vad som nu händer med det.

  • HR

Att vara introvert i ett samhälle där man alltid måste höras och synas är inte alltid det lättaste. Mingelpartyn, teamwork och öppna kontorslandskap är bara några exempel på företeelser i arbetslivet som kan dränera den inåtvände på energi. Men om naturen har delat in oss i introverta, extroverta och ambiverta så är det inte av en slump - varje personlighetstyp har sina styrkor och svagheter. Kanske är det dags att vi börjar ta större hänsyn till varandras olikheter i arbetslivet?

  • Ledarskap

Hur mäter man ett teams faser och vardagliga utveckling och svängningar? Det enkla svaret: man ställer frågor. Inga konstigheter egentligen – så länge man verkligen gör det. Ofta är det precis det som är utmaningen – utvärdering och reflektion är steget som glöms bort eller prioriteras ner. Men det finns verktyg som gör det lättare att bygga effektiva team baserat på gruppens dynamik. Jag har pratat med en av grundarna av företaget Mentimeter, Johnny Warström, som tillsammans med HR-forskaren Philip Runsten och konsultbolaget Influence tagit fram konceptet ”Effektiva team”.

  • Ledarskap

Snart har ett år gått igen - 2014 går mot sitt slut och ett nytt spännande 2015 står för dörren.  Det gick fort som vanligt. Att stanna upp och reflektera över hur året har varit och vad du vill ta med dig in i nästa är ett bra sätt att ta personligt ansvar för din situation. Det handlar om ledarskap över dig själv och din egen utveckling. I dagens arbetsliv går allt med en rasande fart och vi hinner sällan reflektera. Du kan ändra på det - om du bara bestämmer dig.

  • Ledarskap

I ledarskapet är den första personen vi behöver granska - oss själva. Det är vad jag kallar spegelprincipen. Om vår självuppfattning är förvrängd, då kommer vi att påverka andra i fel riktning.  Läs John Maxwells reflektion kring behovet av självinsikt i ledarskapet.

  • Motivera

Jag fyllde 50 i somras… många blandade känslor. Det är en underbar ålder, men det är också mycket som förändrats i kroppen de senaste åren. Jag har rört på mig hela mitt liv och plötsligt händer det – min träning fungerar inte på samma sätt som tidigare. Trots att jag kör fem pass i veckan och håller i gång så får jag inte samma resultat som tidigare. Allt tar längre tid och skadorna kommer mycket lättare. Jag måste nog inse att åldern har trots allt betydelse. Så hur ska man då lägga upp träningen? Här kommer några råd från mig!

  • Motivera

Positivt tänkande hjälper oss att uppfylla alla våra drömmar. Åtminstone är det vad vi har fått lära oss av populärpsykologin de senaste decennierna. Men tänk om det är så att drömmandet och det positiva tänkandet håller dig tillbaka snarare än att hjälpa dig? I den nya boken "Rethinking Positive Thinking" visar psykologiprofessorn Gabriele Oettingen, med stöd i 20 års forskning, att ensidigt positivt tänkande rent av minskar sannolikheten att vi ska uppfylla våra önskningar. Men det finns en metod som verkligen fungerar...

  • Hälsa

Har nyligen följt en artikelserie i DN om flow. Forskare, konstnärer och en känd idrottsprofil berättade om sina upplevelser av flow. Samtliga sätter förmågan att fokusera, för att komma i flow, högt. Inte så konstigt, den ena förutsätter den andra. Samtidigt är fokustid en stor bristvara i ett samhälle där vi vill och behöver prestera.

  • HR

Vår tids vurm för platta organisationer bygger på begreppsförvirring, floskler och myter. Det menar professor Björn Rombach vid Göteborgs universitet, som bland annat har skrivit boken "Res Pyramiderna". Platta organisationer passar för massproduktion av enkla produkter i en omgivning som inte förändras - men är knappast den bästa strukturen för företag som eftersträvar medarbetartrivsel, kundorientering och ett modernt ledarskap.

  • Sälja

Att tillföra värde är det många som pratar om nu. Från att ha fokuserat mycket på att sätta kunden i centrum och utgå från kundens problem – något som många pratar om men få gör - kan vi nu konstatera att värdebaserad försäljning är någonting som alla ska jobba med. Men vad innebär det egentligen att vara en värdehöjare och kan alla bli det?

  • Ledarskap

Varannan svensk har idag ett yrke som inte kommer att behövas om 20 år. Automatiseringen i arbetslivet gör att jobben försvinner - och tro inte att du går säker bara för att du har ett kvalificerat tjänstemannayrke. De flesta yrken och branscher kommer i olika grad att beröras av förändringen. Frågan är vilka konsekvenserna blir och hur pass förberedda vi är inför det som väntar. ”Även om det tillkommer nya jobb så kan vi få en stor omställningsproblematik", säger Stefan Fölster, nationalekonom på Reforminstitutet.

  • Innovation

Chefen och innovationsledaren på Tillväxtavdelningen i Uddevalla kommun har en brokig bakgrund – han har varit verksam som rörmokare, konststudent, tagit lärarexamen, jobbat som illustratör och egenföretagare. Till slut har banan mynnat ut i innovationsledarrollen. Det bästa med yrket är bland annat att få omsätta visioner till konkreta handlingsplaner som främjar nytänkande.

  • HR

Bara 1 av 3 som har sökt jobb det senaste året skulle söka sig till samma arbetsgivare igen, visar en ny undersökning från Wise Professionals. Bristande kommunikation och transparens gör att ansökningsprocessen ofta blir en negativ erfarenhet för de sökande. "Många företag pratar om employer branding, samtidigt bemöter de kandidater så illa att var tredje avråder andra från att söka jobb hos den arbetsgivaren", säger Åsa Daxberg på Wise Professionals.

  • Uppleva

Det är inte bara barn som uppskattar julkalendrar. Nu kan du räkna ner december tillsammans med oss på Motivation.se. Varje dag, hela vägen fram till den 24:e, öppnar vi upp en artikel eller annat intressant material ur vårt arkiv. Och på julafton ger vi bort något som vi tror att du vill ha... Erkänn att du blir nyfiken? Välkommen in!

Klicka här för att komma till vår julkalender!

  • Motivera

Du är född med potentialen - gjord för att vinna, med celler designade för att bryta ny mark och följa drömmar som är värda att misslyckas för. Precis så, mitt i gnället om tidsbrist, fascinationen för youtube-fenomen, renoveringsprojekt, traditionsbundna taco-kvällar, ifrågasatta rotavdrag och en samhällsneuros av prestationsångest - ska du lyfta blicken, spänna käkarna, stålsätta pannan och stapla medalj efter medalj på dina drömmars altare.