Menu

Filmade platsannonser lockar fler sökande

Videopresentationer ger tre gånger fler jobbansökningar.

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.


För fyra år sedan startade Stefan Lidén företaget iNEED. Affärsidén var nyskapande - företaget skulle lansera videopresentationer för rekrytering och bemanning. Från början jobbade han ensam med projektet, men idag har han 14 anställda. Satsningen har blivit en succé och iNEED jobbar idag med stora företag som Canon, Klarna, BMW och Scandic. Den videobaserade rekryteringen görs via sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook samt iNEED:s hemsida. Videoannonserna går också att hitta på ett flertal stora rekryteringsportaler.

Varje annons har en unik film, utformad för den specifika tjänst som ska tillsättas. Filmerna är oklippta och visar de riktiga människorna i den dagliga miljön på arbetsplatsen.
- Det händer att även cheferna blir lite nervösa när vi kommer ut och filmar. Men det är bara bra, då ser man att de är mänskliga, säger Stefan Lidén och skrattar.

Fler ansökningar

Det finns många fördelar med att göra en videopresentation av företaget i samband med att man söker ny personal, menar Stefan Lidén.

- Enkätundersökningar som vi har gjort visar att cirka 90 procent av de arbetssökande är väldigt nyfikna på vem de ska träffa, vem som är chef på arbetsplatsen och hur det ser ut där. Om de får se en videopresentation blir de förhoppningsvis mer attraherade av jobbet, säger Stefan Lidén.

Mycket riktigt har det också visat sig att intresset för ett visst jobb ökar om platsannonsen inkluderar en film, berättar han.

- Vi får tre gånger fler ansökningar på de jobben, så utfallet blir mycket, mycket bättre. Man blir ju nyfiken om man ser en filmikon intill annonsen. Då får man se hur chefen, kollegorna och arbetsplatsen ser ut, och då blir det mer på riktigt, säger Stefan Lidén.
Videopresentationer kan betraktas som en form av employer branding, förklarar han. Filmen fungerar som marknadsföring för arbetsplatsen, och det blir lättare för jobbkandidaterna att se att företaget är seriöst.

Videoansökningar

Även för de arbetssökande medför videopresentationerna många fördelar, säger Stefan Lidén. Inte bara för att de får se hur arbetsplatsen, chefen och kollergorna ser ut, utan också för att de själva har möjlighet att presentera sig för arbetsgivaren med en videofilm. Man skickar dock inte in en egen film - det är iNEED som gör videopresentationen av kandidaten för att det ska vara så transparent som möjligt för alla parter. Filmen kompletteras sedan med personens fysiska CV.

- Det man ofta ser är att sökande som är bäst på att skriva CV får komma på intervju, även om det kanske inte alltid är de som är bäst lämpade för jobbet i praktiken. Här har företagen möjligheten att lära känna individen på ett annat sätt, säger iNEED:s vd.

- Företagen ställer ofta väldigt höga krav på utbildning och kompetens i sina platsannonser. Med hjälp av videopresentationer kan de upptäcka personer som kanske inte har precis den utbildningen eller erfarenheten de efterfrågar i annonsen, men som är intressanta ändå för att de är så himla bra på filmen, säger Stefan Lidén.


- Vi har haft väldigt många invandrarungdomar som talar perfekt svenska men kanske ändå hade blivit bortsorterade om de bara hade ansökt skriftligt. Det finns också jobbsökande som är lite äldre men kan visa på filmen att de är pigga och alerta, förklarar han.

Framtiden: live

Trots att satsningen på videopresentationer har varit lyckat tror han inte att alla andra rekryterings- och bemanningsföretag kommer att börja erbjuda den tjänsten. Det är nämligen en ganska resurs- och tidskrävande process innan man kommer igång.

- Först och främst måste man bygga system för det, och det är förenat med mycket kostnader. Dessutom måste man utbilda sig och lära sig göra film, säger han.

Stefan Lidén tror att det finns mycket man kan göra för att utveckla iNEED:s tjänster i framtiden. Företaget är fortfarande ungt och har en stor potential - intresset för filmade platsannonser och jobbansökningar är stort, och själv har han inte sett något annat företag som satsar på det.

- Nästa steg är nog att lansera mobila tjänster. I förlängningen funderar vi även på möjligheten att gå live, säger Stefan Lidén.

Du kanske även gillar

Rapportförfattare: "Vi blev lite förvånade över resultatet". Personer som tidigt i sin sjukskrivning får hjälp av Försä...

Tufft för invandrare de första tio åren, visar studie. Sysselsättningsgapet mellan nyanlända invandrare och infödda...

Svårt att hitta erfarna kandidater med spetskompetens. Svårigheten att hitta rätt arbetskraft får svenska chefer att...

Nyanställning kräver engagemang redan från start. Att anställa en ny medarbetare innebär en stor kostnad för f...

Talangernas maktövertag ställer höga krav på HR. "Kriget om talangerna är slut. Talangerna har vunnit." Så...

Cygnis vd Jon Persson om vägen mot utmärkelsen "Europas bästa arbetsplats". Det svenska IT-konsultbolaget Cygni har utsetts till Europas bästa...

Karl Wennberg, forskare på Ratio: Kortsiktig problemlösning leder till dyra felrekryteringar. Företagens svårigheter med att hitta kompetent personal är ett...

Medarbetare har ofta dålig koll på vilka utvecklingsmöjligheter som finns på företaget, visar ny undersökning från LinkedIn. På dagens arbetsmarknad råder det hård konkurrens om...

God karriärrådgivning viktigt när unga väljer jobb. Unga människors yrkesdrömmar matchar inte marknadens behov av...

Som arbetssökande gäller det att förbereda sig noggrannt inför intervjun, säger Anna Edshage. Den första minuten av jobbintervjun avgör vilket intryck rekryteraren...

  • Kommunicera

Kan du vara dig själv på jobbet eller behöver du spela en roll för att lyckas? Jag funderar en del på detta för jag hör ganska ofta att vi har olika roller i livet, att det är viktigt att ha det. Att det är en roll att vara chef eller ledare, en roll att vara förälder, en roll att ställa sig på en scen och presentera något för andra… Att om man ikläder sig en roll för sina olika åtaganden så går det så mycket lättare att hantera. Samtidigt som de flesta av oss inte har den skådespelartalang som krävs för att leverera våra olika roller trovärdigt om de ligger för långt ifrån oss själva. För tänk om det är så att detta rollspelande, som många av oss håller på med för att vi tror att vi borde, i själva verket är det största kommunikationshinder vi har i vårt samhälle?

  • HR

Vi har alla olika typer av kontakthinder - en del fler eller större, andra färre eller mindre. När något av dessa hinder får växa sig för stort påverkar det vårt sätt att tänka och utföra vårt uppdrag som chef väldigt negativt. De påverkar företagskulturen, hur vi ser på saker och hur vi agerar i affärslivet. Skillnaden i storlek och antal hinder kan vara det som vänder ett företag från att vara som alla andra till succé på marknaden. Det går att identifiera och åtgärda hinder, och att arbeta med detta på individ-, grupp- eller organisationsnivå är oftast mycket lönsamt.

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”