Menu

Filmade platsannonser lockar fler sökande

Videopresentationer ger tre gånger fler jobbansökningar.

Företaget iNEED:s satsning på videopresentationer har blivit en succé. De filmade platsannonserna lockar tre gånger fler sökande än de traditionella, berättar företagets vd Stefan Lidén.


För fyra år sedan startade Stefan Lidén företaget iNEED. Affärsidén var nyskapande - företaget skulle lansera videopresentationer för rekrytering och bemanning. Från början jobbade han ensam med projektet, men idag har han 14 anställda. Satsningen har blivit en succé och iNEED jobbar idag med stora företag som Canon, Klarna, BMW och Scandic. Den videobaserade rekryteringen görs via sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook samt iNEED:s hemsida. Videoannonserna går också att hitta på ett flertal stora rekryteringsportaler.

Varje annons har en unik film, utformad för den specifika tjänst som ska tillsättas. Filmerna är oklippta och visar de riktiga människorna i den dagliga miljön på arbetsplatsen.
- Det händer att även cheferna blir lite nervösa när vi kommer ut och filmar. Men det är bara bra, då ser man att de är mänskliga, säger Stefan Lidén och skrattar.

Fler ansökningar

Det finns många fördelar med att göra en videopresentation av företaget i samband med att man söker ny personal, menar Stefan Lidén.

- Enkätundersökningar som vi har gjort visar att cirka 90 procent av de arbetssökande är väldigt nyfikna på vem de ska träffa, vem som är chef på arbetsplatsen och hur det ser ut där. Om de får se en videopresentation blir de förhoppningsvis mer attraherade av jobbet, säger Stefan Lidén.

Mycket riktigt har det också visat sig att intresset för ett visst jobb ökar om platsannonsen inkluderar en film, berättar han.

- Vi får tre gånger fler ansökningar på de jobben, så utfallet blir mycket, mycket bättre. Man blir ju nyfiken om man ser en filmikon intill annonsen. Då får man se hur chefen, kollegorna och arbetsplatsen ser ut, och då blir det mer på riktigt, säger Stefan Lidén.
Videopresentationer kan betraktas som en form av employer branding, förklarar han. Filmen fungerar som marknadsföring för arbetsplatsen, och det blir lättare för jobbkandidaterna att se att företaget är seriöst.

Videoansökningar

Även för de arbetssökande medför videopresentationerna många fördelar, säger Stefan Lidén. Inte bara för att de får se hur arbetsplatsen, chefen och kollergorna ser ut, utan också för att de själva har möjlighet att presentera sig för arbetsgivaren med en videofilm. Man skickar dock inte in en egen film - det är iNEED som gör videopresentationen av kandidaten för att det ska vara så transparent som möjligt för alla parter. Filmen kompletteras sedan med personens fysiska CV.

- Det man ofta ser är att sökande som är bäst på att skriva CV får komma på intervju, även om det kanske inte alltid är de som är bäst lämpade för jobbet i praktiken. Här har företagen möjligheten att lära känna individen på ett annat sätt, säger iNEED:s vd.

- Företagen ställer ofta väldigt höga krav på utbildning och kompetens i sina platsannonser. Med hjälp av videopresentationer kan de upptäcka personer som kanske inte har precis den utbildningen eller erfarenheten de efterfrågar i annonsen, men som är intressanta ändå för att de är så himla bra på filmen, säger Stefan Lidén.


- Vi har haft väldigt många invandrarungdomar som talar perfekt svenska men kanske ändå hade blivit bortsorterade om de bara hade ansökt skriftligt. Det finns också jobbsökande som är lite äldre men kan visa på filmen att de är pigga och alerta, förklarar han.

Framtiden: live

Trots att satsningen på videopresentationer har varit lyckat tror han inte att alla andra rekryterings- och bemanningsföretag kommer att börja erbjuda den tjänsten. Det är nämligen en ganska resurs- och tidskrävande process innan man kommer igång.

- Först och främst måste man bygga system för det, och det är förenat med mycket kostnader. Dessutom måste man utbilda sig och lära sig göra film, säger han.

Stefan Lidén tror att det finns mycket man kan göra för att utveckla iNEED:s tjänster i framtiden. Företaget är fortfarande ungt och har en stor potential - intresset för filmade platsannonser och jobbansökningar är stort, och själv har han inte sett något annat företag som satsar på det.

- Nästa steg är nog att lansera mobila tjänster. I förlängningen funderar vi även på möjligheten att gå live, säger Stefan Lidén.

Du kanske även gillar

Kandidatupplevelse: Dags att börja bemöta jobbsökande som om de vore kunder? Bara 1 av 3 som har sökt jobb det senaste året skulle söka sig...

Fler kvinnliga chefer en av förklaringarna till minskade löneskillnader, skriver Medlingsinstitutet i ny rapport. Löneskillnaderna mellan kvinnor och män minskade med 0.2 procent...

Den största oförklarade löneskillnaden finns bland tjänstemän i privat sektor, visar statistik från Medlingsinstitutet. Löneskillnaderna mellan kvinnor och män fortsätter att minska,...

Medarbetare har ofta dålig koll på vilka utvecklingsmöjligheter som finns på företaget, visar ny undersökning från LinkedIn. På dagens arbetsmarknad råder det hård konkurrens om...

44 procent av svenskarna tycker att de har haft en lyckosam karriär, enligt en undersökning från LinkedIn. Vilka är de viktigaste egenskaperna för att nå framgång i...

Svenska arbetsgivare saknar strategi för att rekrytera och behålla äldre medarbetare. Sverige placerar sig som ett av de sämsta länderna i den...

Göran Hallin, konsult på Kontigo: "Viktigt kunna visa att insatserna ger resultat". Effekterna av likabehandlingsarbete är mätbara - om man använder...

Yngre anställda känner sig mindre motiverade - och tycker inte att deras åsikter respekteras. Yngre trivs sämre på jobbet och känner sig mindre motiveade...

Egen kontroll och minskad påverkan på privatlivet - det är vad som krävs för att dagens unga ska orka jobba längre upp i åldrarna, visar ny forskning. Sveriges befolkning är åldrande, samtidigt som medellivslängden...

"Kulturdriven rekrytering handlar inte om att alla ska vara stöpta i samma form. Tvärtom – mångfald och olika typer av erfarenheter är otroligt värdefullt för alla företag." Många pratar om ”culture fit” – att hitta kandidater...

  • HR

Perfektionism kanske låter som en god egenskap, men är i själva verket en livslång plåga för många människor. Perfektionisten har redan i tidig ålder fått lära sig att hennes värde som människa står i relation till vad hon presterar. Det innebär att hon gång på gång måste återerövra sitt människovärde genom att ständigt vara "perfekt", både på jobbet och i privatlivet. En sådan inställning kan kortsiktigt leda till framgångar - men på längre sikt finns en betydande risk för depression och utbrändhet.

  • Sälja

För ett tag sedan gick Gartner ut med en undersökning som visade att nästan 80% av alla säljare kommer att vara överflödiga till år 2020... 80%! För mig är det inte speciellt svårt att förstå vilka dessa säljare är. Naturligtvis är det de som inte sticker ut på något sätt, som inte finns där som rådgivare eller bollplank utan bara säljer sina produkter.

  • Motivera

Emotionell intelligenskvot, EQ, kan beskrivas som förmågan att känna igen och hantera sina känslor. Forskningen visar att människor med hög EQ har större möjligheter att lyckas i karriären, bättre ledaregenskaper samt högre grad av lycka och välmående. Men lugn - den emotionella intelligensen går åtminstone delvis att träna upp genom självhjälp, coachning och kognitiv beteendeterapi.

  • Ledarskap

Många pratar om ”culture fit” – att hitta kandidater som passar in i och stärker den egna kulturen. Men det är få som vare sig vågar eller har förmåga att låta kultur och värderingar styra vem som faktiskt får kliva in på företaget (och därmed direkt påverka såväl kultur som resultat). De flesta tar det säkra före det osäkra och anställer personer med en snygg CV och dokumenterad erfarenhet av den egna branschen. Eftersom många företag heller inte ser rekrytering som en del av kärnverksamheten så är det dessutom vanligt att man låter ett externt rekryteringsföretag ta hand om större delen av processen. Dags för förändring.

  • Ledarskap

De senaste 20 åren har huvudtrenden när det gäller organisation och ledarskap varit fokus på interna system och kontroll. 80-talets frodiga intresse för kundernas unika situation ersattes snabbt av ökad ekonomisering och standardisering. Men nu verkar vindarna återigen vända…

  • HR

"Vi ser Motivation.se som en naturlig samarbetspartner eftersom det är en plattform eller mötesplats för människor som drivs av utveckling, precis som vi själva gör. Att få jobba med sin egen personliga utveckling samtidigt som du bidrar till andras - kan det vara mer optimalt?". Så säger Kandidatas vd Helen Lagergren om det roliga och kreativa samarbete med Motivation.se som drog igång på allvar efter årsskiftet. Läs snabbintervjun!

  • HR

Svåra samtal och tuffa diskussioner med medarbetare är ett oundvikligt inslag i arbetslivet. Det är därför viktigt att känna till hur man hanterar den typen av konversationer utan att tonläget blir aggressivt och fientligt. Nyckeln till att lyckas med en besvärlig konversation är att hålla sig lugn, använda rätt knep för att lugna ner sin samtalspartner - och avstå från att få sista ordet.

  • Coacha

I slutet av förra året skrev Lena Mangell om vikten av att stanna upp och ha utvecklingssamtal med sig själv då och då. Men hur gör man sen för att förverkliga de mål man satt upp? Hur bibehåller man energin och hur gör man för att inte tappa styrfart och motivation? Här kommer Lenas syn på saken. ”All förändring och utveckling tar mer tid än man tror och därför är uthållighet, påminnelse och belöning viktiga verktyg för din utveckling.”

  • Motivera

Mod är kanske den bästa egenskapen en människa kan ha. Trots det talar vi sällan om vad som gör en människa modig. Modets innersta kärna är sårbarhet - att våga exponera sig och utsätta sig för världen. Att stå för den man är och de värderingar man representerar trots de reella eller inbillade risker det innebär - det är att vara modig.

  • Kommunicera

Det är som att vi aldrig riktigt lär oss. Att kommunikation i första hand inte alls handlar om att prata och skriva. Vi tror att vi kommunicerar då vi sänder ut olika typer av information och så märker vi inte ens att kommunikationen blir torftig, ensidig och i värsta fall obegriplig. För vi kommunicerar egentligen inte. Vi informerar.

  • Motivera

Att dra igång ett nytt, personligt projekt är bland det mest spännande och exalterande man kan göra. Vare sig det handlar om att starta en blogg, skriva en bok eller lära sig spela säckpipa så kan man alltid njuta av nyhetens behag i början - men sedan blir det tuffare. Och visst är det okej att lägga planerna på is ibland, men om du aldrig avslutar det du påbörjat så inser du nog själv att du har ett problem. Vad beror ett sådant beteende på - och vad kan man göra åt det?

  • Motivera

Personlighet är en viktigare framgångsfaktor än intelligens, enligt en ny australiensisk studie. De viktigaste personlighetsdragen för att lyckas är samvetsgrannhet och öppenhet för nya erfarenheter. Människor med dessa egenskaper har fyra gånger större möjlighet att lyckas jämfört med personer som "bara" är intelligenta. Detta får ses som en glad nyhet - personlighetsdrag är nämligen betydligt mer uppträningsbara än intelligens.

  • Ledarskap

Det blir inget nyval i Sverige 22 mars 2015. I stället fick vi Decemberöverenskommelsen (DÖ), som innebär att minoritetsregeringen ska få ökat utrymme, samtidigt som bredare samarbeten och ökat hänsynstagande i riksdagen ska isolera Sverigedemokraterna och knuffa Sverige framåt. De som var för nyval säger att vi missat chansen att skapa en majoritet och få en starkare regering. Många tror att ett nyval skulle ha rensat bordet mellan partier och tvingat fram nya samarbeten.

  • Ledarskap

Sedan jag blev mamma har jag blivit besatt av tid. Jag tror det beror på att min tid med min familj är så värdefull. Jag vill inte längre slösa timmar på oväsentligheter. Det lätt ironiska i det hela är att jag nu spenderar mycket tid på att förstå tid. Och som trendanalytiker vill jag förstå hur vi upplever tid idag, hur vi har upplevt tid historiskt och vad som kommer att förändras i framtiden. Ja, framtiden, FRAM och TID.

  • Motivera

Många människor ser både sin egen och andras personlighet som någonting fast, beständigt och orubbligt. Men forskningen visar att en människas personlighetsdrag kan förändras över tid. Och inte bara det; vår tro på personlighetens föränderliga och utvecklingsbara natur är avgörande för hur väl vi lyckas i livet.

  • Ledarskap

Tomten har varit här, klapparna är öppnade och i sillburken är bara spadet kvar. Vi känner oss stärkta efter ledighet, återhämtning och med förhoppningar om en god start på ett bra, hälsosamt och framgångsrikt år. Men så här efter jul- och nyårshelgerna börjar vardagen snabbt göra sig påmind. Nyårslöftena om bättre livskvalitet har kanske redan börjat svikta på grund av tidsbrist eller trytande motivation. Det är så lätt att hitta ursäkter för att bryta givna löften och grusa goda föresatser.