Innovation med demokrati som utgångspunkt

Friskis&Svettis testar nytt sätt att arbeta med innovationsprocesser – med medlemmarna i centrum. Lotta Törnberg, kommunikationschef: ”En ovärderlig indikator på vilka frågor vi ska driva."

Ledarskap | Innovation | ARTIKEL | DEC 2014

Friskis&Svettis Stockholm, Innovation

Friskis&Svettis Stockholm, Innovation

Att bjuda in kunder att delta i företagets utveckling ligger i tiden - så kallad crowdsourcing har funnits ett tag och är ett sätt att interagera med kunder eller användare. Nu är nästa steg taget och så kallad open innovation är en metod för att fånga upp externa idéer som kan ta företaget framåt. Den ideella organisationen Friskis&Svettis Stockholm testkör nu ett projekt för alla sina medlemmar. Genom ett väl uttänkt gränssnitt bjuds medlemmarna in att delta i framtiden. ”Det handlar mycket om transparens och mod”, säger Lotta Törnberg, kommunikationschef på Friskis&Svettis.

- Friskis&Svettis är en ideell organisation och medlemsdemokrati ligger högt på vår agenda, säger Lotta Törnberg, kommunikationschef och en av de ansvariga bakom Dialogen, ett gränssnitt där medlemmarna bjuds in att medverka till den interna innovationsprocessen.

Sedan oktober är systemet igång för att testas skarpt ut mot användarna. Lotta Törnberg tycker att det är det ultimata demokrativerktyget och än så länge har det fungerat över förväntan.

- Vi fick i uppdrag av styrelsen att skruva upp medlemsengagemanget eftersom vi styrs av deras intressen. Vi är sen tidigare bra på medlemskvällar och har ofta interaktiva möten där vi fångar upp tankar och idéer. Nu ville vi ta det ett steg längre och lyfta blicken ytterligare, berättar Lotta.

Tankar och idéer samlas i molnet

Målet var att gå från de fysiska förslagslådorna som finns ute på anläggningarna och uppnå samma sak – fast digitalt. Tillsammans med företaget Idea2Innovation vidareutvecklades den befintliga molntjänsten WIDE till att passa behoven – och vips hade Dialogen fötts.

- Vi testade lite internt för att känna efter, men nu kör vi skarpt på våra 85.000 medlemmar i Stockholm. Och vad jag vet är vi rätt ensamma om att våga göra så här, säger Lotta.

Lotta Törnberg, Friskis&Svettis

Lotta Törnberg, Friskis&Svettis

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motivation.se

Känner du dig ibland otillräcklig, reaktiv och stressad i din chefsroll?

Upptäck "Leda mig själv" och stärk dig själv i ditt ledarskap:

  • Från stress till kontroll
  • Från händelsestyrd vardag till proaktiv styrning mot mål
  • Från missförstånd och konflikter till engagemang och positiv teamdynamik

Nu kan du köpa onlineutbildningen ”Leda mig själv” till rabatterat pris och samtidigt få ett årsmedlemskap på Motivation.se.

Paketerbjudande: 995 kr – spara över 1.600 kr!

Vässa ditt ledarskap idag!

Vad är det då som Dialogen gör? Det är ett gränssnitt på webben där idéer och tankar från medlemmar samlas upp.

Stort som smått får plats och alla som vill kan skapa ett konto och delta i att utveckla Friskis&Svettis Stockholms framtid.

Här finns utrymme för diskussion och synpunkter, vilket gör att många idéer växer när andra medlemmar bygger på med nya förslag.

- Och det riktigt demokratiska i processen är att medlemmarna också röstar på de förslag de tycker är viktigast. Det gör att vi internt får ett underlag för vilka frågor vi faktiskt vill fortsätta att diskutera och utveckla vidare.

Lotta beskriver att målet är att vara tillmötesgående och transparent. Det här blir också ett sätt att synliggöra idéerna som kommer in, viket gör hela innovationsprocessen mer effektiv, menar Lotta. Utmaningen är naturligtvis prioriteringen – hur väger man nya krokar på väggen i en specifik anläggning mot en idé om att bygga om en hel träningslokal?

- Vissa nivåer är ju väldigt genomförbara, medan andra kräver en djupare diskussion. Men målet är att vi faktiskt ska genomför så mycket som möjligt av det som kommer in – så länge det är förenligt med våra mål för organisationen som helhet.

Mindre jobb - inte mer

Eftersom allt ligger synligt i gränssnittet är det, menar Lotta, också mycket lätt att involvera de i organisationen som äger frågan. Beslutsvägarna kortas och rätt person engageras direkt – byråkratin minskas radikalt.

Och Lotta understryker: det blir inte mer jobb.

- Det blir snarare tvärtom. På sikt när vi blir riktigt bra på att hantera alla förslag effektivt så blir det till och med lättare att hantera. Dessutom får vi en helt ovärderlig indikator på vilka frågor vi ska driva. Vi bjuder in till dialog och det ligger i tiden. Vi bygger den här verksamheten tillsammans och vi vill visa att det är viktigt för oss att alla är med, säger Lotta.

Men vad gör man om förslagen som kommer in och ligger i topp faktiskt inte är bra? Lotta berättar att alla förslag måste vara förenliga med värderingar och målsättningar som Friskis&Svettis har.

- Vi har en idégrupp som träffas varje vecka. De fungerar som ”gatekeepers” och gör en bedömning kring hur väl det stämmer med vårt synsätt i övrigt. Sen tar gruppen det vidare för diskussion och återkopplar direkt i Dialogen om vilket beslut som fattats och vad som händer nu. En väldigt öppen process, med andra ord.

Personligen gör jag reflektionen att processen fungerar som en omvänd enkät – den ger svar på frågor som organisationen själv aldrig hade kunnat ställa sig utan medlemmarnas hjälp.

- Precis så, kommenterar Lotta. När föreningen frågar efter input utifrån finns alltid ett inslag av ”inifråntänk”. Här gör vi tvärtom och har redan märkt hur kraftfullt det är – både för oss och våra medlemmar.

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Vår expert inom kreativ kommunikation och skrivande

  • Följ skribent

Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation. 

Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se

www.skrivplaneten.se

frida@skrivplaneten.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Innovation

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Innovation

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill