Menu

Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.

Allt fler inser fördelarna med medskapande möten och konferenser. Undersökningar visar att deltagarna förstår, minns och gör betydligt mer efter en konferens där de själva varit aktiva jämfört med en konferens där de har varit passiva och bara lyssnat på chefer, föreläsare och paneler. Dessutom är känslan i en konferensdag där deltagarna lyssnat passivt, allt annat än modern. I den här artikeln visar jag på ett antal fallgropar och framgångsfaktorer för hur du hanterar mötet mellan modern konferensteknik, deltagare, arrangör och dramaturgiska förutsättningar. Artikeln bygger på att du som arrangör har tillgång till en mötesapp eller liknande teknik som möjliggör anonym interaktion och delaktighet.

När ett företag riskerar att hamna i kris, eller tvingas utstå hård kritik från kunder och media, krävs en genomtänkt och hållbar strategi för att skydda företagets förtroende och anseende. En central del i krishantering handlar om konsten att be om ursäkt. Det räcker inte med några fina ord. Det krävs mer än så. Det krävs att du tilltalar kritikernas emotionella och rationella sida. Det krävs att du talar både Elefantens och Ryttarens språk.

Har du tänkt på hur du ser ut på bild? Ger din bild rätt intryck av dig och får folk nyfikna på dig?
Att bygga sitt nätverk som ledare och företagare är viktigt och kan ge fler kontakter, fler kunder och ökad lönsamhet. Nätverk bara ökar i betydelse. Exempelvis så förmedlas 8 av 10 jobb via nätverk. Det är mycket.

Envägskommunikationens tid är snart förbi. I dagens samhälle blir delaktighet, interaktivitet och medskapande allt viktigare – både tack vare den nya tekniken och en förnyad syn på ledarskap. Dessvärre har inte alla företag och chefer hängt med i utvecklingen, vilket vi bland annat kan se på möten och konferenser som alltför ofta präglas av föredragshållande snarare än interaktion.

Att göra sig till och anpassa sig efter folks förväntningar fungerar nästan aldrig när man nätverkar. Visst kan det kännas lockande att visa upp en fasad av absolut professionalism och perfektion, men forskningen visar att vi har långt mycket större chanser att knyta viktiga kontakter med främlingar om vi vågar vara autentiska. Men hur går det till egentligen – hur lär man sig att vara autentisk? Självkännedom, närvaro och sårbarhet är tre av nyckelorden om du verkligen vill vara dig själv i sociala situationer.

Berättande är utan tvekan en av de mest kulturbyggande aktiviteter som finns. Genom att dela med oss av historier skapar vi kittlande myter som blir smittsamma sanningar. Berättelser inspirerar, förklarar och bygger gemenskap. Det är en urgammal tradition och en aktivitet som vi alla pysslar med dagligen. Ändå är det ett verktyg som utnyttjas förvånande sällan när det gäller att bygga en gemensam kultur.

Vi vet alla hur viktigt det är att nätverka för att utvecklas i karriären, och när man nätverkar är det väldigt viktigt att göra ett gott första intryck. Därför kan det kännas lockande att anpassa sig efter den andras förväntningar och intressen när man konverserar med någon som man gärna vill imponera på. Men funkar det verkligen?
Nej, det gör det inte, konstaterade en forskare nyligen i Harvard Business Review. Vill man lyckas med sitt nätverkande så måste man vara autentisk, oavsett hur riskabelt det känns.

Vinjettmusiken dånar från högtalarna. Årets stora medarbeterkonferens har precis startat. Efter några takter från Pharrell Williams - Happy, kliver företgets VD med ett stort leende och spänstiga steg upp på scenen. Han, för det är oftast en han som gör så här, blickar ut över den fullsatta läktaren, väntar några sekunder och tar sedan till orda.
”Härligt att vi har en så stor publik här idag…”
Publik? Det är företagets medarbetare han pratar om. När förvandlades de till publik?

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

Det är återigen dags för vår politikervecka i Visby, Almedalen. En vecka som är så mycket mer än politik. Som är samtal, nätverkande, debatt och framåtanda. För mig som moderator är det fjärde året jag är där och det känns just nu som det roligaste och mest givande Almedalen hittills. Av flera skäl, ett är att många av de ämnen jag leder har en tydlig ambition att komma framåt i sin fråga. Inte bara se det lustfyllda i att höra två sidor tuppfäktas mot varandra, utan att på riktigt hitta fungerande lösningar för en bättre tillvaro framåt. Det är sådana samtal jag gillar att leda och vara en del av.

Partners

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram