Menu

Årets Matrona utsedd

Camilla Eivhammar, årets Matrona 2011: ”Det finns inga måndagar på mitt jobb”.

Camilla Eivhammar älskar sitt jobb som försäljningsrepresentant på Viking Line. Och nätverket Solna Matrona älskar Camilla. I slutet av maj utsågs hon till Årets Matrona 2011 – en titel hon bär med stolthet.

Matrona är ett registrerat varumärke för Solna Matrona och Matrona. Det är renodlade relationsbaserade affärsnätverk speciellt för kvinnor i högt uppsatta positioner och företagsamma företagare.

Nätverket är kvalitativt och vänder sig till offensiva kvinnor som satsar på tillväxt och som vill knyta nya kontakter och hitta möjligheter till nya affärer.

Alla nätverk är lokalt förankrade och det började med Solna Matrona våren 2009 . Därefter i tur startades Kista Matrona, Södermalm Matrona och hösten 2011 startar även Bromma Matrona.

- Det är givetvis jättekul att det blev just jag!  Jag var inte alls inställd på att jag skulle vinna. Jag blev helt ställd, vilket inte är likt mig, skrattar Camilla Eivhammar.

Hon tillägger att hon, när chocken lagt sig, kände en stark känsla av att hon är med och bidrar till något positivt.

Solna Matrona är ett nätverk för kvinnor som vill skapa nya kontakter, och framförallt göra affärer. Nätverket har funnit i över ett  år nu och har spridit sig över Stockholm. Kista Matrona är redan sjösatt och till hösten drar Södermalm och Bromma igång. Allting grundades av entreprenören Lena Törner, som också satt i juryn som utsåg Camilla till årets Matrona 2011.

Motiveringen talar för sig själv: Camilla är en härlig personlighet, alltid glad och trevlig. Hon pratar med alla och bjuder på sig själv. Hon har sedan första mötet utnyttjat nätverket så som syftet var, att skaffa sig nya kontakter och hittat möjligheter till att göra affärer, vilket hon också lyckats med.

Jobbar på Viking Line

Camilla jobbar som försäljningsrepresentant på Viking Line till vardags. När hon själv ordnat träffar för Matrona så har hon fixat lokaler och mat ombord på en av båtarna, en annorlunda mötesplats på vatten. När Motivation.se frågar Camilla själv om varför hon tror att det blev just hon som fick priset, svarar hon så här:

- Jag pratar verkligen med alla och låter alla finnas. Alla måste få synas och höras. Vi är många i Matrona som är drivna, viljestarka och som inte har något problem att prata och göra oss hörda. Men alla är inte likadana och även de mer tillbakadragna ska få plats, tycker jag.

Matrona-träffarna sker en gång i månaden ute på medlemsföretagen. Solnagruppen träffas alltid på fredagar och börjar dagen med gemensam frukost. Medlemmarna är ett tjugotal av Solnas företagskvinnor och entreprenörer och det är fritt fram att ta med sig en gäst, som får chans att presentera sig själv och sin verksamhet. På så sätt blir spridningen större och större för varje träff som hålls.

- Det brukar bli tjugo gäster. Alla får såklart en chans att presentera sig och vi håller det på en bra nivå och vill inte bli för många. Vi byter visitkort,  pratar och det är alltid en väldigt avslappnad stämning. Det personliga är viktigt.

”Stärker varandra”

Nätverket utgörs uteslutande av kvinnor, men en träff varje år välkomnar även män. Tanken är att bygga långsiktiga relationer, något Camilla tycker att kvinnor gör i större utsträckning än män.

- Män kan redan det här med nätverkande. Det har varit en naturlig del för dem på ett annat sätt än för oss tjejer, att göra affärer på det sättet. Därför tror jag det är bra att Matrona finns. Det är inte alla som känner sig lika avslappnade och pratsamma när det är män i gruppen. Tillsammans stärker och peppar vi varandra i gruppen och det ger så otroligt mycket.

Att göra affärer är det centrala, även om både den professionella och privata kontaktsfären blandas friskt på träffarna. Camilla ger en hel del exempel på projekt som genomförts och tjänster som tillsatts, tack vare nyvunna kontakter genom Solna Matrona.

Krona och diplom

På hennes arbetsplats drar Matrona-diplomet och den guldfärgade kronan hon fick som pris, uppmärksamhet till sig.

- Jag jobbar ju mest med män i min bransch, och de kommer förbi och pillar lite på min krona. Jag tror de tycker att det är kul att jag blev utsedd, säger Camilla och ler.

Camilla själv älskar sitt jobb och säger att ”det finns inga måndagar på vårt jobb”. Alla dagar är varierade och kreativa. För utan kreativiteten fungerar inte Camilla.

- Det som motiverar mig mest i mitt jobb är att aldrig kunna det till hundra procent. Om jag skulle kunna allt, skulle det inte vara särskilt kreativt längre. Och jag måste få vara kreativ, det är det som driver mig. Och sen älskar jag när andra människor blir nöjda. Ett tackmail eller ett handskak från en nöjd kund betyder så mycket.

Kreativiteten och drivet verkar ligga i släkten. Hon har jobbat tillsammans med sin pappa under många år och som sin största förebild, vid sidan av pappa, har hon mormor.

- Hon har kanske missat en del i sitt liv, men är inte bitter för det. Hon säger alltid att jag ska köra på. ”Ångra ingenting!” brukar hon säga. Så tycker jag att livet ska levas.

Vill du veta mer? Läs om Matronanätverken här.

På bilden; Camilla Eivhammar och Lena Törner.

Du kanske även gillar

Är du en person som äger förmågan att lyssna till andra? Att lyssna är inte en passiv aktivitet. Tvärtom. Att visa att man...

Möt Pontus Bodelsson, vd för mediekoncernen Helsingborgs Dagblad och författare till boken Management by Glädje. Det var när den nykläckte studenten Pontus Bodelsson hamnade mitt i...

Så maximerar du nyttan med LinkedIn. Ett LinkedIn-medlemskap kan vara oerhört användbart eller helt...

Initiativet Ditt Företag Online ska få svenska företagare att använda nätet mer. Svenska små- och medelstora företag ska bli bättre på att...

Koden som gör det möjligt att lägga in länkar i tryckt media blir allt populärare. QR-koden är som en länk mellan gamla och nya medier - genom att...

Kommunikativt ledarskap i praktiken. Som ledare och chef finns det många sätt att utvecklas. Hur du...

Anna Bellman: ”Det handlar om att få dem aktiva. Att inte bara prata på och tro att det räcker.” Så hur gör du då? Du har lyckats säga något...

Att sälja är lika mycket hjärta som hjärna. Vi är styrda av våra känslor, inte bara men till stor del. I en...

Tema:mod - tre enkla knep när du ska prata inför folk. Blir du kallsvettig bara inför tanken att hålla ett föredrag...

Svårt att hitta erfarna kandidater med spetskompetens. Svårigheten att hitta rätt arbetskraft får svenska chefer att...

  • Ledarskap
  • Innovation

Organisationer idag kan inte bara fokusera på vinst och pengar, medarbetare vill ha ett syfte och ett högre mål än så med sitt bidrag till företaget. Förändringen går fort och vi rör oss i rask takt ifrån de gamla hierarkiska organisationerna mot mer öppna nätverksorganisationer där den mänskliga kraften får plats. Innovation handlar om att våga testa nytt, våga bidra och om att skapa en trygg plats på företaget för att främja människors kreativitet. Det och mycket mer berättade Årets VD 2015 - Pernilla Dahlman, vd på Screen Interaction, om när hon höll en mycket uppskattad föreläsning på Årets VD’s frukostseminarium i juni.

  • Ledarskap

Varför tycks en del människor alltid ligga steget före?
Hur har det där äldre paret lyckats hålla magin i deras äktenskap levande alla dessa år?
Vad vet fitnessinstruktören på gymmet, hon med de perfekta bicepsen, som du inte vet?
Det är enkelt: hemligheten bakom din framgång bestäms av din dagliga agenda.
Den där killen som alltid blir befordrad vet att han behöver fatta ett beslut varje dag att växa och bli bättre i sitt jobb. Det par som firar sitt 50 års äktenskap vet att de måste välja varje dag att älska och hedra sin relation. Och fitnessinstruktören på gymmet, med de perfekta bicepsen, hon vet att man måste vara disciplinerad i sina dagliga val för hålla sig i form.

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

  • Coacha

Att det har kommit en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket är det nog ingen som har missat. Inte heller att fokusområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, där tre områden är belysta; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstid. Föreskriften som gäller sedan 31 mars har väckt mycket intresse ute hos företagen och den har medfört en massa frågor. Främst handlar det om vad det är som nu behöver göras. Här ska jag lägga fokus på ett av de tre områden som lyfts fram i föreskriften; kränkande särbehandling, och belysa vad din organisation kan göra för att förebygga och hantera detta på arbetsplatsen.

  • Motivera

Vad är det som får människan att jobba? En del av oss har arbeten som är roliga, utvecklande och intellektuellt stimulerande – men merparten av jordens befolkning har jobb som upplevs som monotona och tråkiga, med lönen som enda motivator. Hur har det kunnat bli så? Barry Schwartz, psykolog och författare – bland annat till boken ”Why We Work” – menar att människans felaktiga idéer och uppfattningar om samhället tenderar att bli självuppfyllande. I ett kort men spännande TED-talk förklarar han hur den industriella revolutionens människosyn har lett till att flertalet löntagare än idag är fast i arbeten som upplevs som meningslösa.