Menu

Årets Matrona utsedd

Camilla Eivhammar, årets Matrona 2011: ”Det finns inga måndagar på mitt jobb”.

Camilla Eivhammar älskar sitt jobb som försäljningsrepresentant på Viking Line. Och nätverket Solna Matrona älskar Camilla. I slutet av maj utsågs hon till Årets Matrona 2011 – en titel hon bär med stolthet.

Matrona är ett registrerat varumärke för Solna Matrona och Matrona. Det är renodlade relationsbaserade affärsnätverk speciellt för kvinnor i högt uppsatta positioner och företagsamma företagare.

Nätverket är kvalitativt och vänder sig till offensiva kvinnor som satsar på tillväxt och som vill knyta nya kontakter och hitta möjligheter till nya affärer.

Alla nätverk är lokalt förankrade och det började med Solna Matrona våren 2009 . Därefter i tur startades Kista Matrona, Södermalm Matrona och hösten 2011 startar även Bromma Matrona.

- Det är givetvis jättekul att det blev just jag!  Jag var inte alls inställd på att jag skulle vinna. Jag blev helt ställd, vilket inte är likt mig, skrattar Camilla Eivhammar.

Hon tillägger att hon, när chocken lagt sig, kände en stark känsla av att hon är med och bidrar till något positivt.

Solna Matrona är ett nätverk för kvinnor som vill skapa nya kontakter, och framförallt göra affärer. Nätverket har funnit i över ett  år nu och har spridit sig över Stockholm. Kista Matrona är redan sjösatt och till hösten drar Södermalm och Bromma igång. Allting grundades av entreprenören Lena Törner, som också satt i juryn som utsåg Camilla till årets Matrona 2011.

Motiveringen talar för sig själv: Camilla är en härlig personlighet, alltid glad och trevlig. Hon pratar med alla och bjuder på sig själv. Hon har sedan första mötet utnyttjat nätverket så som syftet var, att skaffa sig nya kontakter och hittat möjligheter till att göra affärer, vilket hon också lyckats med.

Jobbar på Viking Line

Camilla jobbar som försäljningsrepresentant på Viking Line till vardags. När hon själv ordnat träffar för Matrona så har hon fixat lokaler och mat ombord på en av båtarna, en annorlunda mötesplats på vatten. När Motivation.se frågar Camilla själv om varför hon tror att det blev just hon som fick priset, svarar hon så här:

- Jag pratar verkligen med alla och låter alla finnas. Alla måste få synas och höras. Vi är många i Matrona som är drivna, viljestarka och som inte har något problem att prata och göra oss hörda. Men alla är inte likadana och även de mer tillbakadragna ska få plats, tycker jag.

Matrona-träffarna sker en gång i månaden ute på medlemsföretagen. Solnagruppen träffas alltid på fredagar och börjar dagen med gemensam frukost. Medlemmarna är ett tjugotal av Solnas företagskvinnor och entreprenörer och det är fritt fram att ta med sig en gäst, som får chans att presentera sig själv och sin verksamhet. På så sätt blir spridningen större och större för varje träff som hålls.

- Det brukar bli tjugo gäster. Alla får såklart en chans att presentera sig och vi håller det på en bra nivå och vill inte bli för många. Vi byter visitkort,  pratar och det är alltid en väldigt avslappnad stämning. Det personliga är viktigt.

”Stärker varandra”

Nätverket utgörs uteslutande av kvinnor, men en träff varje år välkomnar även män. Tanken är att bygga långsiktiga relationer, något Camilla tycker att kvinnor gör i större utsträckning än män.

- Män kan redan det här med nätverkande. Det har varit en naturlig del för dem på ett annat sätt än för oss tjejer, att göra affärer på det sättet. Därför tror jag det är bra att Matrona finns. Det är inte alla som känner sig lika avslappnade och pratsamma när det är män i gruppen. Tillsammans stärker och peppar vi varandra i gruppen och det ger så otroligt mycket.

Att göra affärer är det centrala, även om både den professionella och privata kontaktsfären blandas friskt på träffarna. Camilla ger en hel del exempel på projekt som genomförts och tjänster som tillsatts, tack vare nyvunna kontakter genom Solna Matrona.

Krona och diplom

På hennes arbetsplats drar Matrona-diplomet och den guldfärgade kronan hon fick som pris, uppmärksamhet till sig.

- Jag jobbar ju mest med män i min bransch, och de kommer förbi och pillar lite på min krona. Jag tror de tycker att det är kul att jag blev utsedd, säger Camilla och ler.

Camilla själv älskar sitt jobb och säger att ”det finns inga måndagar på vårt jobb”. Alla dagar är varierade och kreativa. För utan kreativiteten fungerar inte Camilla.

- Det som motiverar mig mest i mitt jobb är att aldrig kunna det till hundra procent. Om jag skulle kunna allt, skulle det inte vara särskilt kreativt längre. Och jag måste få vara kreativ, det är det som driver mig. Och sen älskar jag när andra människor blir nöjda. Ett tackmail eller ett handskak från en nöjd kund betyder så mycket.

Kreativiteten och drivet verkar ligga i släkten. Hon har jobbat tillsammans med sin pappa under många år och som sin största förebild, vid sidan av pappa, har hon mormor.

- Hon har kanske missat en del i sitt liv, men är inte bitter för det. Hon säger alltid att jag ska köra på. ”Ångra ingenting!” brukar hon säga. Så tycker jag att livet ska levas.

Vill du veta mer? Läs om Matronanätverken här.

På bilden; Camilla Eivhammar och Lena Törner.

Du kanske även gillar

Ewa Braf: "White menar att 'det är inte personen som är problemet, det är problemet som är problemet'. Med andra ord, människor är inte fel i sig, utan har mer eller mindre svårigheter att handskas med i livet." Vad tänker du när du läser rubriken? Provocerande? Blir du...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du boken "Praktisk Kriskommunikation" - som pdf eller podcast. Den vanligaste definitionen av en kris är att det är en händelse som hotar...

Var tredje anställd tycker inte att det är fel att använda...

Strategi- och kommunikationskonsult Ylva Skoogh: "Vetenskapen har varit väldigt bra på att visa på problemen och även föreslå lösningar, men väldigt dålig på att kommunicera ut sina resultat. Forskare har fått en ökad förståelse för hå...

Forskaren Gergei Farkas berättar om vikten av informella kontakter - och ger några goda råd. Visst snackar politiker och företagsledare jobb med varandra under...

Motivation.se tipsar om hur du hittar fler dimensioner av LinkedIn. LinkedIn har kallats ”Ett Facebook för proffs” och använt...

PR Barometern 2012: Företagens mediehantering utvärderas av journalister. I den nysläppta PR Barometern Näringsliv 2012 har nä...

Åsele Kommun tilldelas Stora pr-priset 2012. En kampanj för att förbättra företagsklimatet i Åsele...

Anna Bellman: "Oavsett vad för slags presentation eller tal du ska hålla så finns det ett bra knep för att fånga folks uppmärksamhet och verkligen få dem att lyssna". Det är augusti. Semestern är slut, eller snart slut, för de...

Kommunikativt ledarskap i praktiken. Som ledare och chef finns det många sätt att utvecklas. Hur du...

  • Motivera

Hej! Jag är din inre röst. Din intuition. Din inre doktor. Din inneboende välvilja. Din mest innerliga och bästa vän. Jag är den som alltid vill dig väl. Jag är inte särskilt högljudd. Jag är snarare finstämd; jag gillar harmoni. Tyvärr blir jag ofta överröstad av stressens röst och orons röst. Det värsta jag vet är när jag blir överröstad av din inre kritiker. Den är intensiv och skriker oproportionerligt högt. Den klandrar dig i onödan då jag hellre vill att du slappnar av och ser din egen skönhet, godhet och storslagenhet. Jag är här för att påminna dig att du gör ditt bästa.

  • Motivationsbloggen

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

  • Ledarskap

I föregående artikel resonerade vi kring hur hjärnan påverkar vårt beteende när förändring är på agendan. Hjärnan gillar belöning och skyr obehag. Att hjärnan dessutom likställer osäkerhet med obehag, gör det än mer begripligt att vi kan upplevas förändringsobenägna utan att egentligen vara ovilliga till förändring. Vi är – via amygdala, hjärnans känslostruktur tillika del av reptilhjärnan – helt enkelt programmerade att undvika det som är jobbigt, besvärligt och osäkert till förmån för det som är roligt, känt och ger kortsiktig belöning.

  • Ledarskap

Internet har med tiden utvecklats från att vara något för några få forskargrupper till att bli något av en livsnödvändighet för de flesta. Men nu kommer motreaktioner. Står hela webben inför en ny fas?

  • Kommunicera

Har du tänkt på hur du ser ut på bild? Ger din bild rätt intryck av dig och får folk nyfikna på dig?
Att bygga sitt nätverk som ledare och företagare är viktigt och kan ge fler kontakter, fler kunder och ökad lönsamhet. Nätverk bara ökar i betydelse. Exempelvis så förmedlas 8 av 10 jobb via nätverk. Det är mycket.

  • Hälsa

Konkret och relevant återkoppling är livsviktigt för hjärnan. Mottagaren belönas med en härlig dopamindusch som ger energi och välmående. Men det finns fallgropar! Så, ge akt på vad och hur du berömmer – hjärnan kommer att sträva efter mer nämligen.

  • Hälsa

Med denna artikel vill jag sticka ut hakan i en fråga som har blivit en ”het potatis” i arbetslivet – det handlar om hälsoundersökningar.
Det är en tradition, inte bara i Sverige utan även internationellt, att regelbundet genomgå medicinska hälsoundersökningar.
I Sverige är det även sedan länge tradition att företag står för denna kostnad för sina anställda, och det finns uttalade eller outtalade krav på detta från såväl anställda som fack.
Det har under senare år diskuterats en hel del gällande hälsoundersökningarnas värde, och de har blivit alltmer ifrågasatta. Kritikerna menar att undersökningarna är olönsamma, medan andra anser att de är strategiskt viktiga för företagen.

  • Innovation

Att jobba med innovation i byggbranschen medför vissa speciella utmaningar, säger Hans Säll, som jobbar som affärsutvecklingschef inom NCC Infra Services. Man gör hellre mer av det man alltid gjort än att hitta nya affärer och marknader. Samtidigt finns det mycket kreativitet bland medarbetarna, och en stor del av Hans Sälls arbete handlar om att identifiera, konceptualisera och lyfta sådant som redan görs på lokal nivå. Han gillar konkretion, och ser en risk att innovationsledarskap i alltför hög grad blir ett ”buzz word” som fylls med för mycket innehåll och därmed blir luddigt.

  • Motivationsbloggen

För några veckor sedan föreläste jag om jämställdhet och jämställdhetsintegrering för en kommun i Sverige, för att publiken skulle engagera sig och inte somna fick de flera gånger under mina en och en halv timmes framförande chansen att prata med den bredvid i bikupor. När jag bad dem att prata upptäckte jag att jag uppmanade dem att prata om vad de kände kring den fakta jag presenterade. Några gånger sa jag tänkte men fler än en gång sa jag kände. Vid fjärde eller femte bikupan bröt en av cheferna in och sa: ”säg inte vad känner ni, säg vad tänker ni!”

  • Ledarskap

De flesta av oss förväntar oss en viss grad av självständighet eller autonomi i vårt arbete. Men vad innebär det egentligen, sett från såväl arbetstagarens som företagets och ledarens perspektiv? Vanligtvis beskriver vi autonomi som frihet att utveckla de arbetsuppgifter och ansvarsområden vi är anställda för att utföra. Autonomi på jobbet handlar också om när och hur vi utför våra arbetsuppgifter, samt om graden av beslut och ansvar som krävs. Känslan av autonomi kan uppfattas på många olika sätt beroende på vem du frågar, vilket gör att det inte finns någon konkret definition – men i generella ordalag betyder det att en anställd kan utöva fri vilja och självkontroll på jobbet. För de flesta individer är det viktigt att de uppfattar och tror att de har valmöjligheter och att det de gör är av egen fri vilja, samt att de äger sina egna handlingar.

  • Ledarskap

Erik Ringertz är VD på Netlight, ett IT-konsultföretag med 800 anställda. Företaget har verksamhet i Stockholm, Berlin, München, Hamburg, Oslo, Helsingfors och London. I dagarna blev han utsedd till Årets VD 2016 i kategorin Stora företag.

  • Ledarskap

Consid AB är ett företag i IT-branschen som startades år 2000. VD, och tillika en av grundarna är Peter Hellgren som just i dagarna utnämnts till Årets VD 2016 i kategorin mellanstora företag. Här kan du läsa om Peters syn på ledarskap och ta del av hans bästa tips.

  • Ledarskap
  • Ledning
  • Innovation
  • Hållbarhet

Tillsammans med Läkarmissionen har vi på Motivation.se tagit fram en film som visar hur tre företag i tre olika branscher jobbar strategiskt med FN’s globala mål i fokus. Vi har alla ansvar för att förflytta oss framåt på ett hållbart sätt och de globala målen fungerar som en bra kompass för företag som lever och verkar i en föränderlig värld. Att inte uppnå målen är inte ett alternativ – så låt oss tillsammans göra det till ett mission possible!

  • Ledarskap

Liza Jonson har varit VD på SPP Fonder i knappt sex år. Under den tiden har hon och hennes medarbetare fått företaget att blomstra och växa. Här berättar hon om sin syn på ledarskap.

  • Ledarskap

Eventet Årets VD 2016 blev en kväll full av intressanta samtal kring FN’s globala klimatmål och ledarskapet som ska ta oss in i en hållbar framtid. På scenen hölls en rad intressanta föredrag och priser till Årets VD i stora, mellanstora och små företag samt Årets Unga VD delades ut. Konferencier var Anna Bellman som ledde gästerna genom en festlig kväll. Se ett reportage av innehållet under galakvällen och ta del av stämningen på  Grand Hôtel den 14 november 2016 när Årets VD firades för femte året i rad.

  • Ledarskap

Mikael Lezdins, 30 år och VD på Energi Funktion Komfort AB, jobbar på som vanligt, dagen efter prisutdelning och Årets VD-galan. Här berättar han vad ett modernt ledarskap innebär för honom och hur framtidens ledare behöver vara.