Menu

Årets Matrona utsedd

Camilla Eivhammar, årets Matrona 2011: ”Det finns inga måndagar på mitt jobb”.

Camilla Eivhammar älskar sitt jobb som försäljningsrepresentant på Viking Line. Och nätverket Solna Matrona älskar Camilla. I slutet av maj utsågs hon till Årets Matrona 2011 – en titel hon bär med stolthet.

Matrona är ett registrerat varumärke för Solna Matrona och Matrona. Det är renodlade relationsbaserade affärsnätverk speciellt för kvinnor i högt uppsatta positioner och företagsamma företagare.

Nätverket är kvalitativt och vänder sig till offensiva kvinnor som satsar på tillväxt och som vill knyta nya kontakter och hitta möjligheter till nya affärer.

Alla nätverk är lokalt förankrade och det började med Solna Matrona våren 2009 . Därefter i tur startades Kista Matrona, Södermalm Matrona och hösten 2011 startar även Bromma Matrona.

- Det är givetvis jättekul att det blev just jag!  Jag var inte alls inställd på att jag skulle vinna. Jag blev helt ställd, vilket inte är likt mig, skrattar Camilla Eivhammar.

Hon tillägger att hon, när chocken lagt sig, kände en stark känsla av att hon är med och bidrar till något positivt.

Solna Matrona är ett nätverk för kvinnor som vill skapa nya kontakter, och framförallt göra affärer. Nätverket har funnit i över ett  år nu och har spridit sig över Stockholm. Kista Matrona är redan sjösatt och till hösten drar Södermalm och Bromma igång. Allting grundades av entreprenören Lena Törner, som också satt i juryn som utsåg Camilla till årets Matrona 2011.

Motiveringen talar för sig själv: Camilla är en härlig personlighet, alltid glad och trevlig. Hon pratar med alla och bjuder på sig själv. Hon har sedan första mötet utnyttjat nätverket så som syftet var, att skaffa sig nya kontakter och hittat möjligheter till att göra affärer, vilket hon också lyckats med.

Jobbar på Viking Line

Camilla jobbar som försäljningsrepresentant på Viking Line till vardags. När hon själv ordnat träffar för Matrona så har hon fixat lokaler och mat ombord på en av båtarna, en annorlunda mötesplats på vatten. När Motivation.se frågar Camilla själv om varför hon tror att det blev just hon som fick priset, svarar hon så här:

- Jag pratar verkligen med alla och låter alla finnas. Alla måste få synas och höras. Vi är många i Matrona som är drivna, viljestarka och som inte har något problem att prata och göra oss hörda. Men alla är inte likadana och även de mer tillbakadragna ska få plats, tycker jag.

Matrona-träffarna sker en gång i månaden ute på medlemsföretagen. Solnagruppen träffas alltid på fredagar och börjar dagen med gemensam frukost. Medlemmarna är ett tjugotal av Solnas företagskvinnor och entreprenörer och det är fritt fram att ta med sig en gäst, som får chans att presentera sig själv och sin verksamhet. På så sätt blir spridningen större och större för varje träff som hålls.

- Det brukar bli tjugo gäster. Alla får såklart en chans att presentera sig och vi håller det på en bra nivå och vill inte bli för många. Vi byter visitkort,  pratar och det är alltid en väldigt avslappnad stämning. Det personliga är viktigt.

”Stärker varandra”

Nätverket utgörs uteslutande av kvinnor, men en träff varje år välkomnar även män. Tanken är att bygga långsiktiga relationer, något Camilla tycker att kvinnor gör i större utsträckning än män.

- Män kan redan det här med nätverkande. Det har varit en naturlig del för dem på ett annat sätt än för oss tjejer, att göra affärer på det sättet. Därför tror jag det är bra att Matrona finns. Det är inte alla som känner sig lika avslappnade och pratsamma när det är män i gruppen. Tillsammans stärker och peppar vi varandra i gruppen och det ger så otroligt mycket.

Att göra affärer är det centrala, även om både den professionella och privata kontaktsfären blandas friskt på träffarna. Camilla ger en hel del exempel på projekt som genomförts och tjänster som tillsatts, tack vare nyvunna kontakter genom Solna Matrona.

Krona och diplom

På hennes arbetsplats drar Matrona-diplomet och den guldfärgade kronan hon fick som pris, uppmärksamhet till sig.

- Jag jobbar ju mest med män i min bransch, och de kommer förbi och pillar lite på min krona. Jag tror de tycker att det är kul att jag blev utsedd, säger Camilla och ler.

Camilla själv älskar sitt jobb och säger att ”det finns inga måndagar på vårt jobb”. Alla dagar är varierade och kreativa. För utan kreativiteten fungerar inte Camilla.

- Det som motiverar mig mest i mitt jobb är att aldrig kunna det till hundra procent. Om jag skulle kunna allt, skulle det inte vara särskilt kreativt längre. Och jag måste få vara kreativ, det är det som driver mig. Och sen älskar jag när andra människor blir nöjda. Ett tackmail eller ett handskak från en nöjd kund betyder så mycket.

Kreativiteten och drivet verkar ligga i släkten. Hon har jobbat tillsammans med sin pappa under många år och som sin största förebild, vid sidan av pappa, har hon mormor.

- Hon har kanske missat en del i sitt liv, men är inte bitter för det. Hon säger alltid att jag ska köra på. ”Ångra ingenting!” brukar hon säga. Så tycker jag att livet ska levas.

Vill du veta mer? Läs om Matronanätverken här.

På bilden; Camilla Eivhammar och Lena Törner.

Du kanske även gillar

Hammer & Hanborg genomför, för femte året i rad, marknadsundersökningen Kommunikatören. Den 22:a mars publicerar nätverket för kommunikatörer, Hammer...

Apoteket AB vann utmärkelsen Årets Kommunikationsteam. Apoteket AB har av svenska kommunikatörer framröstats till Å...

Anna Bellman ny expert inom området Kommunicera. Vi fortsätter att kämpa för att komma igenom bruset och n...

Motivation.se ger dig en guide till Skype-etikett. Möten över Skype blir allt vanligare. Och när tekniken fungerar...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du boken "Praktisk Kriskommunikation" - som pdf eller podcast. Den vanligaste definitionen av en kris är att det är en händelse som hotar...

Kommunikatören 2013: ICA och Skatteverket bäst på kommunikation. ICA och Skatteverket är bäst i Sverige på kommunikation - men...

Ewa Braf: "White menar att 'det är inte personen som är problemet, det är problemet som är problemet'. Med andra ord, människor är inte fel i sig, utan har mer eller mindre svårigheter att handskas med i livet." Vad tänker du när du läser rubriken? Provocerande? Blir du...

”Ett sätt att pröva om du har formulerat ’bra’ mål är att ställa dig frågan ’varför’. Minst tio gånger…” En målbild – en bild som sammanfattar känslan som infinner sig...

Att sälja är lika mycket hjärta som hjärna. Vi är styrda av våra känslor, inte bara men till stor del. I en...

Kompetenslistan.se listar kvinnor som är kvalificerade för styrelseuppdrag. I debatten om den ojämna könsfördelningen i bolagsstyrelser har...

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

  • Motivera

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

  • Planera

Stor och viktig uppgift framför dig? Skjuter du upp att ta tag i den? Stressig vardag och det känns som att uppgiften är ett berg som ska bestigas? När hjärnan tycker att något verkar komplicerat undviker den helst att ta tag i det. Förståelse för hur du kan strukturera uppgifter gör att din hjärna får hjälp att komma igång. En nyckel är att man arbetar bättre när man angriper utmaningar i mindre portioner. Förminska uppgiftsberget till en liten kulle som du lätt kliver över!

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.