Menu

Årets Matrona utsedd

Camilla Eivhammar, årets Matrona 2011: ”Det finns inga måndagar på mitt jobb”.

Camilla Eivhammar älskar sitt jobb som försäljningsrepresentant på Viking Line. Och nätverket Solna Matrona älskar Camilla. I slutet av maj utsågs hon till Årets Matrona 2011 – en titel hon bär med stolthet.

Matrona är ett registrerat varumärke för Solna Matrona och Matrona. Det är renodlade relationsbaserade affärsnätverk speciellt för kvinnor i högt uppsatta positioner och företagsamma företagare.

Nätverket är kvalitativt och vänder sig till offensiva kvinnor som satsar på tillväxt och som vill knyta nya kontakter och hitta möjligheter till nya affärer.

Alla nätverk är lokalt förankrade och det började med Solna Matrona våren 2009 . Därefter i tur startades Kista Matrona, Södermalm Matrona och hösten 2011 startar även Bromma Matrona.

- Det är givetvis jättekul att det blev just jag!  Jag var inte alls inställd på att jag skulle vinna. Jag blev helt ställd, vilket inte är likt mig, skrattar Camilla Eivhammar.

Hon tillägger att hon, när chocken lagt sig, kände en stark känsla av att hon är med och bidrar till något positivt.

Solna Matrona är ett nätverk för kvinnor som vill skapa nya kontakter, och framförallt göra affärer. Nätverket har funnit i över ett  år nu och har spridit sig över Stockholm. Kista Matrona är redan sjösatt och till hösten drar Södermalm och Bromma igång. Allting grundades av entreprenören Lena Törner, som också satt i juryn som utsåg Camilla till årets Matrona 2011.

Motiveringen talar för sig själv: Camilla är en härlig personlighet, alltid glad och trevlig. Hon pratar med alla och bjuder på sig själv. Hon har sedan första mötet utnyttjat nätverket så som syftet var, att skaffa sig nya kontakter och hittat möjligheter till att göra affärer, vilket hon också lyckats med.

Jobbar på Viking Line

Camilla jobbar som försäljningsrepresentant på Viking Line till vardags. När hon själv ordnat träffar för Matrona så har hon fixat lokaler och mat ombord på en av båtarna, en annorlunda mötesplats på vatten. När Motivation.se frågar Camilla själv om varför hon tror att det blev just hon som fick priset, svarar hon så här:

- Jag pratar verkligen med alla och låter alla finnas. Alla måste få synas och höras. Vi är många i Matrona som är drivna, viljestarka och som inte har något problem att prata och göra oss hörda. Men alla är inte likadana och även de mer tillbakadragna ska få plats, tycker jag.

Matrona-träffarna sker en gång i månaden ute på medlemsföretagen. Solnagruppen träffas alltid på fredagar och börjar dagen med gemensam frukost. Medlemmarna är ett tjugotal av Solnas företagskvinnor och entreprenörer och det är fritt fram att ta med sig en gäst, som får chans att presentera sig själv och sin verksamhet. På så sätt blir spridningen större och större för varje träff som hålls.

- Det brukar bli tjugo gäster. Alla får såklart en chans att presentera sig och vi håller det på en bra nivå och vill inte bli för många. Vi byter visitkort,  pratar och det är alltid en väldigt avslappnad stämning. Det personliga är viktigt.

”Stärker varandra”

Nätverket utgörs uteslutande av kvinnor, men en träff varje år välkomnar även män. Tanken är att bygga långsiktiga relationer, något Camilla tycker att kvinnor gör i större utsträckning än män.

- Män kan redan det här med nätverkande. Det har varit en naturlig del för dem på ett annat sätt än för oss tjejer, att göra affärer på det sättet. Därför tror jag det är bra att Matrona finns. Det är inte alla som känner sig lika avslappnade och pratsamma när det är män i gruppen. Tillsammans stärker och peppar vi varandra i gruppen och det ger så otroligt mycket.

Att göra affärer är det centrala, även om både den professionella och privata kontaktsfären blandas friskt på träffarna. Camilla ger en hel del exempel på projekt som genomförts och tjänster som tillsatts, tack vare nyvunna kontakter genom Solna Matrona.

Krona och diplom

På hennes arbetsplats drar Matrona-diplomet och den guldfärgade kronan hon fick som pris, uppmärksamhet till sig.

- Jag jobbar ju mest med män i min bransch, och de kommer förbi och pillar lite på min krona. Jag tror de tycker att det är kul att jag blev utsedd, säger Camilla och ler.

Camilla själv älskar sitt jobb och säger att ”det finns inga måndagar på vårt jobb”. Alla dagar är varierade och kreativa. För utan kreativiteten fungerar inte Camilla.

- Det som motiverar mig mest i mitt jobb är att aldrig kunna det till hundra procent. Om jag skulle kunna allt, skulle det inte vara särskilt kreativt längre. Och jag måste få vara kreativ, det är det som driver mig. Och sen älskar jag när andra människor blir nöjda. Ett tackmail eller ett handskak från en nöjd kund betyder så mycket.

Kreativiteten och drivet verkar ligga i släkten. Hon har jobbat tillsammans med sin pappa under många år och som sin största förebild, vid sidan av pappa, har hon mormor.

- Hon har kanske missat en del i sitt liv, men är inte bitter för det. Hon säger alltid att jag ska köra på. ”Ångra ingenting!” brukar hon säga. Så tycker jag att livet ska levas.

Vill du veta mer? Läs om Matronanätverken här.

På bilden; Camilla Eivhammar och Lena Törner.

Du kanske även gillar

Föreläsaren och businesscoachen Allie Edwardsson om småpratets viktiga funktion: ”Små förändringar ger ofta större effekt än man kan ana” Småprat. Small talk. Prat om väder och vind och semestern och bilen...

Tema:mod - Fritidsresors Lottie Knutson berättar om kommunikationsarbetet vid Tsunamikatastrofen 2004. Många anser att Fritidsresors Lottie Knutson i samband med...

Gästskribent Mats Frid skriver om vd-rollens behov av samtal i nätverk, reflektion och individuell utveckling i ledarskapet. Hur har vd:n det på jobbet, egentligen? Efter att ha jobbat med över...

Strategi och eftertanke krävs för att lyckas med rekrytering via sociala medier. Tack vare möjligheten att utgå från egna behov, spara...

Anna Bellman om knepet för att bli ihågkommen... Hur gör du för att folk ska komma ihåg ditt namn? Eller lever...

Ewa Braf: "Vi behöver prata om våra upplevelser och förstå varandra genom att se på problem från olika perspektiv." I min artikel Får vi inte snacka problem? fördes ett resonemang...

Tema:mod - tre enkla knep när du ska prata inför folk. Blir du kallsvettig bara inför tanken att hålla ett föredrag...

Anna Bellman har nått toppen med Team Aron Kilimanjaro - och bidragit till att samla in 852.850 kr till Barncancerfonden! Efter många dagars vandring, när vi tagit steg för steg, sten f...

Användbara tips i snabbformat: som Silver eller Guldmedlem får du Jeanette Fors-Andrées Modern Kriskommunikation – Din guide för framgångsrik kommunikation i krissituationer i koncentrerad form. Varför går vissa företag på den ena förödande...

Första intrycket har en enorm betydelse - men alla kan lära sig att kontrollera det. Sju sekunder. Så lång tid tar det för en människa att...

  • Ledarskap

Pernilla Dahlman, VD på Screen Interaction AB och utsedd till Årets VD i kategorin mindre företag 2015, kommer att hålla föredrag vid Motivation.se:s frukostseminarium den 14 juni. Där tänker hon bland annat berätta om hur organisationer kan skapa innovation med människan och kunden i centrum. Med anledning av detta passade vi på att göra en kort intervju med Pernilla om kultur, värderingar, mångfald och ledarskap.

  • Ledarskap

”Ledarskap är inflytande - varken mer eller mindre.” Ju mer jag talar med ledare av alla slag, desto mer påminns jag om sanningen i detta uttryck. Oavsett vem du är, oavsett i vilket sammanhang - om du utövar ett inflytande på människor så kan du leda dem.
Så frågan blir, hur kan jag få inflytande?
I själva verket får jag den frågan ganska ofta. Och jag ska berätta hemligheten till att kunna påverka här idag. Den är inte svår att förstå, och när du väl har fått den, kommer du att kunna få inflytande nästan överallt.

  • Hälsa

Tillsammans med Hälsostrategerna satsar Motivation.se nu ännu mer fördjupat på området hälsa. Lars-Göran Kjellin, läkare, strategisk hälsorådgivare och entreprenör samt Anders Wahlberg, leg. psykolog och expert på arbetsmiljö är våra nya experter som kommer att publicera högaktuella artiklar på temat strategisk hälsa, hållbara människor och lönsamhet för företag och individer inom näringsliv och offentlig sektor. Först ut är Lars-Göran Kjellin som skriver om varför hälsostrategier är avgörande för företags framtid och vilka enorma vinster som ligger i att ta ett helhetsgrepp kring hälsoomårdet med en målmedveten och mätbar strategi.

  • Hälsa

Detta är den första artikeln i en serie som har till syfte att skapa nyfikenhet och öka förståelsen för arbetsmiljöfrågor. En god arbetsmiljö är en investering för alla företag och bidrar både till ökad trivsel, ökad hälsa och högre effektivitet. Med lite mer kunskap kommer du att upptäcka att arbetsmiljön är en del som är lätt att påverka. Den första artikeln berör ett dagsaktuellt ämne kring ett nytt regelverk som är väldigt viktigt för ditt företag och din organisation.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Självkännedom är att förstå sin personlighet och motivation, sina beteenden, vanor, känslomässiga reaktioner och tankeprocesser. Större självinsikt och mer självkännedom kan också hjälpa oss att göra bättre val, och framför allt att förstå våra beteendemässiga reaktioner. Att lära känna sig själv och sina egna känslor är därför en viktig nyckel till framgång – både privat och i arbetslivet.

  • Ledarskap

Envirotainer utvecklar, tillverkar och hyr ut kylcontainers för flygfrakt av temperaturkänsliga läkemedel och de samarbetar med 95% av världens alla läkemedelsföretag. Simon Angeldorff, vd på Envirotainer och Årets VD 2015, gästade vårt frukostseminarium och berättade hur företaget gått från att vara ett litet familjeföretag till att bli ett stort världsomspännande bolag där till exempel flytt och utbyggnad av fabriken i Rosersberg varit ett av de mest utmanande projekten.

  • Motivera

Att ge människor vad de vill ha tycks vara högsta mode nuförtiden. Genom vår frekventa användning av sökmotorer och sociala medier lämnar vi ständigt ifrån oss information om vad vi tycker om och önskar oss – sedan är det bara för företagen att mata oss med det vi efterfrågar. Samma sak sker ofta i nöjesindustrin; Melodifestivalen och liknande tillställningar förser oss med den ena musikaliska sockerchocken efter den andra, och kvaliteten tycks vara mindre viktig så länge folk får vad de vill ha. Men en sak som vi kan lära oss av kulturens värld – inte minst av rockmusiken – är att de största kreativa genierna ogärna stryker folk medhårs. Istället erbjuder de någonting bättre och mer revolutionerande – för den som har tålamod nog att lyssna.

  • Ledarskap

Pål Burman stod med fötterna i ett hav av effektivitet, storslagna projekt och framtidsplaner när det small. Tempot han höll var omänskligt högt dygnets alla tjugofyra timmar och han sprang - utan att förstå att han var på väg mot ett stup. Tills en dag när tvärniten var ett oundvikligt faktum. Precis innan han nådde stupet drog kroppen i handbromsen. Han hade fått en stroke. Nu har han en förändrad syn på livet, ledarskapet och vad som är den viktigaste parametern när ett bolags framgång mäts: lycka.

  • Hållbarhet

”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju kommunicerat att vi vill ha en högre innovation och kreativitet på företaget men ändå så kommer det inga nya idéer.” Känner du igen frustrationen av att vilja få igenom ett nytt beteende men att det inte sker? Detta är ett vanligt scenario som vi genom vårt arbete ofta möter hos ledningsgrupper.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • HR

Ledarskapet är den faktor som har störst betydelse för vår trivsel på jobbet. Det visar Netigates medarbetarrapport för 2015. Undersökningen visar en positiv utveckling i det svenska arbetslivet – ledarskapet får allt högre betyg och frågor som rör stress tas på större allvar. Samtidigt krävs förbättringar på flera områden. Det finns framför allt en stor efterfrågan på mer kompetensutveckling – och bättre ventilation.

  • Motivationsbloggen

Det här är en av de första frågorna vi ställer varandra när vi träffar nya människor. Vi är starkt förknippade med vad vi jobbar med om dagarna. Detta är generellt extra tydligt bland män. Många män går in i depression när de blir pensionärer och kan uppleva en identitetskris när de inte längre kan presentera sig utifrån sitt yrke.

  • Hälsa

”Jag är så trött på att vi ska göra allt och medarbetarna bara ska sitta still och ta emot!”, hör jag många personalansvariga och flera chefer på olika nivåer säga. ”Organisationen måste agera, vi har chefer och ledare som inte ser och förstår någonting när det gäller hur vi mår. Vi ska bara leverera, men vi får inte rätt förutsättningar!”, hör jag många medarbetar säga. Vems är ansvaret för bättre organisatorisk och social hälsa egentligen?

  • Ledarskap

Hur många dignar inte redan under bördan av att sträva efter perfektion? Den perfekta karriären, relationen, inredningen och träningsrundan. Att istället vara mer av en Real Model snarare än en Role Model – hur låter det alternativet? En människa av kött och blod som både kan älska sitt jobb och slita sitt hår. Som förvisso är en skicklig ledare men också älskar att paddla kajak. Som läser både managementböcker och deckare. Som är på jobbet med hela sig - och därmed bidrar till att öka mångfalden i ledarskapet.

  • Ledarskap

Svenska Filminstitutet vd Anna Serner har sopat banan med sitt jämställdhetsarbete som har gjort avtryck ända bort i Hollywood. Hur kommer det sig att ett filminstitut i ett litet land på norra halvklotet är på allas läppar när det kommer till just jämställdhet? På vårt Lunch & Learn berättar hon med stor inlevelse om hur resan sett ut hittills och vad som krävs för att få en verklig förändring. Jämställdhet är business, hårt arbete och en medveten strategi som kräver allas engagemang.