Menu

Årets Matrona utsedd

Camilla Eivhammar, årets Matrona 2011: ”Det finns inga måndagar på mitt jobb”.

Camilla Eivhammar älskar sitt jobb som försäljningsrepresentant på Viking Line. Och nätverket Solna Matrona älskar Camilla. I slutet av maj utsågs hon till Årets Matrona 2011 – en titel hon bär med stolthet.

Matrona är ett registrerat varumärke för Solna Matrona och Matrona. Det är renodlade relationsbaserade affärsnätverk speciellt för kvinnor i högt uppsatta positioner och företagsamma företagare.

Nätverket är kvalitativt och vänder sig till offensiva kvinnor som satsar på tillväxt och som vill knyta nya kontakter och hitta möjligheter till nya affärer.

Alla nätverk är lokalt förankrade och det började med Solna Matrona våren 2009 . Därefter i tur startades Kista Matrona, Södermalm Matrona och hösten 2011 startar även Bromma Matrona.

- Det är givetvis jättekul att det blev just jag!  Jag var inte alls inställd på att jag skulle vinna. Jag blev helt ställd, vilket inte är likt mig, skrattar Camilla Eivhammar.

Hon tillägger att hon, när chocken lagt sig, kände en stark känsla av att hon är med och bidrar till något positivt.

Solna Matrona är ett nätverk för kvinnor som vill skapa nya kontakter, och framförallt göra affärer. Nätverket har funnit i över ett  år nu och har spridit sig över Stockholm. Kista Matrona är redan sjösatt och till hösten drar Södermalm och Bromma igång. Allting grundades av entreprenören Lena Törner, som också satt i juryn som utsåg Camilla till årets Matrona 2011.

Motiveringen talar för sig själv: Camilla är en härlig personlighet, alltid glad och trevlig. Hon pratar med alla och bjuder på sig själv. Hon har sedan första mötet utnyttjat nätverket så som syftet var, att skaffa sig nya kontakter och hittat möjligheter till att göra affärer, vilket hon också lyckats med.

Jobbar på Viking Line

Camilla jobbar som försäljningsrepresentant på Viking Line till vardags. När hon själv ordnat träffar för Matrona så har hon fixat lokaler och mat ombord på en av båtarna, en annorlunda mötesplats på vatten. När Motivation.se frågar Camilla själv om varför hon tror att det blev just hon som fick priset, svarar hon så här:

- Jag pratar verkligen med alla och låter alla finnas. Alla måste få synas och höras. Vi är många i Matrona som är drivna, viljestarka och som inte har något problem att prata och göra oss hörda. Men alla är inte likadana och även de mer tillbakadragna ska få plats, tycker jag.

Matrona-träffarna sker en gång i månaden ute på medlemsföretagen. Solnagruppen träffas alltid på fredagar och börjar dagen med gemensam frukost. Medlemmarna är ett tjugotal av Solnas företagskvinnor och entreprenörer och det är fritt fram att ta med sig en gäst, som får chans att presentera sig själv och sin verksamhet. På så sätt blir spridningen större och större för varje träff som hålls.

- Det brukar bli tjugo gäster. Alla får såklart en chans att presentera sig och vi håller det på en bra nivå och vill inte bli för många. Vi byter visitkort,  pratar och det är alltid en väldigt avslappnad stämning. Det personliga är viktigt.

”Stärker varandra”

Nätverket utgörs uteslutande av kvinnor, men en träff varje år välkomnar även män. Tanken är att bygga långsiktiga relationer, något Camilla tycker att kvinnor gör i större utsträckning än män.

- Män kan redan det här med nätverkande. Det har varit en naturlig del för dem på ett annat sätt än för oss tjejer, att göra affärer på det sättet. Därför tror jag det är bra att Matrona finns. Det är inte alla som känner sig lika avslappnade och pratsamma när det är män i gruppen. Tillsammans stärker och peppar vi varandra i gruppen och det ger så otroligt mycket.

Att göra affärer är det centrala, även om både den professionella och privata kontaktsfären blandas friskt på träffarna. Camilla ger en hel del exempel på projekt som genomförts och tjänster som tillsatts, tack vare nyvunna kontakter genom Solna Matrona.

Krona och diplom

På hennes arbetsplats drar Matrona-diplomet och den guldfärgade kronan hon fick som pris, uppmärksamhet till sig.

- Jag jobbar ju mest med män i min bransch, och de kommer förbi och pillar lite på min krona. Jag tror de tycker att det är kul att jag blev utsedd, säger Camilla och ler.

Camilla själv älskar sitt jobb och säger att ”det finns inga måndagar på vårt jobb”. Alla dagar är varierade och kreativa. För utan kreativiteten fungerar inte Camilla.

- Det som motiverar mig mest i mitt jobb är att aldrig kunna det till hundra procent. Om jag skulle kunna allt, skulle det inte vara särskilt kreativt längre. Och jag måste få vara kreativ, det är det som driver mig. Och sen älskar jag när andra människor blir nöjda. Ett tackmail eller ett handskak från en nöjd kund betyder så mycket.

Kreativiteten och drivet verkar ligga i släkten. Hon har jobbat tillsammans med sin pappa under många år och som sin största förebild, vid sidan av pappa, har hon mormor.

- Hon har kanske missat en del i sitt liv, men är inte bitter för det. Hon säger alltid att jag ska köra på. ”Ångra ingenting!” brukar hon säga. Så tycker jag att livet ska levas.

Vill du veta mer? Läs om Matronanätverken här.

På bilden; Camilla Eivhammar och Lena Törner.

Du kanske även gillar

Ewa Braf: "Studien visade bland annat på att chefer som fokuserar på sina medarbetares styrkor fördubblar sina möjligheter till framgång." Det finns ett talesätt – eller konventionellt visdomsord, om du s...

Anna Bellman ny expert inom området Kommunicera. Vi fortsätter att kämpa för att komma igenom bruset och n...

Det sociala spelet, del 1: Trött på att prata om vädret? Våga vara personlig. Få människor älskar att kallprata. Vad finns kvar att säga...

Användbara tips i snabbformat: som Silver eller Guldmedlem får du Jeanette Fors-Andrées Modern Kriskommunikation – Din guide för framgångsrik kommunikation i krissituationer i koncentrerad form. Varför går vissa företag på den ena förödande...

Det kvinnliga affärsnätverket Matrona, med företagardrottningen Lena Törner i spetsen, gör en insamling till förmån för Läkare Utan Gränser. Nätverk är bra av många anledningar – man ger och f...

Svenska företag måste våga använda de sociala medierna mer, menar experten Johannes Sundlo. Sociala medier blir ett allt viktigare verktyg vid rekrytering, och fö...

Utveckla relationer uppåt, neråt och inåt med feedback. Feedback ska få mottagaren att växa och utvecklas, inte krympa och...

”Ett sätt att pröva om du har formulerat ’bra’ mål är att ställa dig frågan ’varför’. Minst tio gånger…” En målbild – en bild som sammanfattar känslan som infinner sig...

Anna Bellman: "... så istället för att tänka på vad du säger ska du börja med att tänka på vad du tänker." Vad är det som gör att vi tror på vissa människor men inte...

Ditt humör, kroppsspråk och sätt att prata har stor betydelse för dina möjligheter att vinna andras förtroende. Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten...

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.

  • Ledarskap

Ofta har jag undrat över varför vi talar så mycket om ledarskap utan att tala om människan bakom chefen. Människan är i ständig tillblivelse - om hon vill. Det betyder att ditt ledarskap också kan vara i ständig tillblivelse - om du vill. I det ögonblick du sagt ja till en chefsbefattning med personalledaransvar ligger din största framgång i hur du leder dig själv och dina medarbetare, vilket ligger i ledarrollen. Så vem är människan bakom dig som chef och ledare?

  • HR

Det sägs ofta att det är svårt att hitta rätt människor att rekrytera. Det talas också om att det råder kandidatbrist. Men är det verkligen så eller är det bara vi som tänker fel?  Vår gästskribent Tove Nylin reflekterar över frågan, och tror att kompetensen nog finns där om vi bara vågar se bortom ytan.

  • Ledarskap

Simon Elvnäs forskning om ledares beteende har fått stor uppmärksamhet. I hans studier framkommer att det är stor skillnad mellan vad chefer tror att de gör och vad de faktiskt gör. På Projektnärings vårträff den 5 maj kommer han att berätta om dessa resultat, vad de får för konsekvenser för arbetslivet – och hur man kan minska glappet mellan formulerat uppdrag och utfört uppdrag. Men redan nu har Motivation.se tagit tillfället i akt att ställa några frågor till KTH:s industridoktorand.

  • Ledning

Oavsett hur effektiv ledningsgruppen har varit historiskt, så finns det en central fråga som alla företag bör ställa sig: Vad behöver ledningsgruppen framöver för att skapa största möjliga värde i en allt mer komplex värld med en accelererande förändringstakt och tilltagande oförutsägbarhet?

  • Hälsa

Det är lätt att tro att kreativa människor är de som är lite ”låt gå” och inte så ordningsamma eller disciplinerade. I själva verket kan det vara precis tvärt om – disciplin och målmedvetenhet är en förutsättning för att lyckas med det kreativa arbetet och i bästa fall uppnå flow.

  • Motivera

Var inte rädd för smärtan. Den är en naturlig del av livet. Lika naturlig som glädjen, kärleken och sorgen. Faktum är att dessa är nära sammanflätande i livets väv. De är alla väsentliga delar av livets helhet. Och för att känna mig hel som människa behöver jag välkomna känslorna. Det tog mig tid att komma hit, men i dag är jag tacksam för att jag ocensurerat vågar känna alla mina känslor. De är en rikedom. De är nyanserna i livets dans. De gör mig mänsklig. Jag känner, därför är jag. Det är fundamentet i det mänskliga varandet. Utan känslan vore jag levande död. Oupplevd. Med känslan upplever jag. Livet. Mig själv. Mötet med dig.

  • Motivera

Vi människor vet ofta vad vi behöver göra för att bli lyckliga och leva ett gott liv. Problemet är bara att vi inte gör det. Du vet att du mår bäst av att vara aktiv och kreativ, ändå väljer du att titta på TV eller slösurfa på datorn. Det kallas för ”lyckans paradox”, och är ett gissel för många människor. Varför gör vi inte sådant som får oss att må bra?

  • Motivera

De flesta av oss människor strävar efter ett hälsosamt och lyckligt liv. Men vad krävs egentligen för att bli lycklig? Många söker det goda livet genom att jaga pengar, framgång och kändisskap, men ingen av dessa faktorer är avgörande för en människas lyckonivå. Psykiatrikern Robert Waldinger från Harvard University berättar här om en unik studie där hundratals amerikanska män har följts under hela sin livstid. Studien, som inleddes för 75 år sedan och fortfarande pågår, visar att det faktiskt finns ett ganska entydigt svar på vad människor behöver för att kunna leva ett gott liv.

  • Motivationsbloggen

Just nu befinner vi oss i ett samhällsskifte. Från Industrialism till en ny samhällsform. I media har det nya samhället kallats vid många namn, exempelvis Postmateriella samhället eller Postindustrialism. För enkelhets skull kallar jag det för det digitala samhället. Så, vad händer när man befinner sig i ett samhällsskifte? Jo, det är kaos…

  • Motivationsbloggen

När jag gick i grundskolan på 1100-talet nötte vi glosor, insjöar, huvudstäder, periodiska system och allt annat mellan himmel och jord. Nötandet var en del av vardagen. Jag minns fortfarande att slaget vid Hastings ägde rum 1066 och att den kemiska beteckningen för Klor är Cl. En del sitter kvar, men rätt mycket har lossnat, om jag ska vara ärlig. Nu är det modern times. Mina ungar lär sig fortfarande sjöar och huvudstäder och franskaglosor - men på nya sätt. När jag ser dem hänga över sina skol-appar, fantasifulla lärspel och klickar och swajpar tänker jag på forntidens nötande. Och så tänker jag att de är lyckans ostar som fått kliva in i en helt annan kunskapsvärld redan från start

  • Motivationsbloggen

Med dagens digitala samhälle och ungdomarna som växt upp i det, är förväntningarna höga på att IT-system fungerar som de ska. De måste vara effektiva och hjälpa användaren att förstå hur de fungerar. App- och speltillverkare blir sågade väldigt snabbt om något är fel, särskilt av andra utvecklare som anser sig veta hur enkelt olika buggar går att lösa. Företagssidor uppdateras också kontinuerligt på marknaden för att ha en bra användarvänlighet så att du som besökare enkelt hittar fram dit du vill och konverteras till att bli kund.

  • Ledarskap

Vad är egentligen ett bra ledarskap? Ibland kan det vara nyttigt att gå tillbaka till grunderna och påminna sig om de verkligt viktiga egenskaperna som utgör ledarskapets kärna. Min tolkning av begreppet ledarskap är att det är det beteende och förhållningssätt du har gentemot dina medarbetare. Utifrån den enkla definitionen kommer här några konkret tips på vilka beteenden som en ledare bör ägna tid och energi åt. Se det som en checklista – finns det några specifika ledaregenskaper som du behöver utveckla mer?