BLI MEDLEM IDAG

Bli medlem nu och höj din jobbvardag med ny kunskap kring ledarskap, motivation och prestationer!

Bli medlem nu!

Menu

Slipa din argumentation

Fyra tänkvärda punkter om retorisk förmåga.

I ditt ledarskap stöter du förmodligen ofta på situationer där du behöver vara extra slipad på att övertyga. Det kan gälla en sakfråga du vill driva eller handla om att du faktiskt har en bestämd åsikt i en viss diskussion.

Medlemsinloggning

Detta är en Silvermedlemsartikel. För att kunna ta del av artikeln behöver du vara betalande Guld- eller Silvermedlem.

Logga in eller bli Guld- eller Silvermedlem här nedan.

  GULDMEDLEM SILVERMEDLEM MEDLEM
  2.995 kr / år 759 kr / år
79 kr / mån
0 kr

Läsa medlemsartiklar

Ingår Ingår 10 senaste dagarnas artiklar*

Vårt nyhetsbrev

Ingår Ingår Ingår

iPhone/iPad app med tillgång till allt material efter medlemsnivå Ladda ned appen här >>

Ingår Ingår Ingår

Arkivet

*Efter 10 dagar övergår publicerade artiklar till Arkivet som endast finns tillgängligt för dig som Guld- och Silvermedlem.

Ingår Ingår Ingår inte

Skapa eget arkiv

Ingår Ingår Ingår inte

Aktuella bokresuméer

Ingår Ingår Ingår inte

Fråga expertpanelen

Ingår Ingår Ingår inte

Lunch & Learn 4 ggr / år Läs mer >>

Ingår 50% rabatt 395 kr/ tillfälle

Tillgång till Motivation.TVs inspelningar av tidigare Lunch & Learntillfällen

Ingår Ingår Ingår inte

Entré och middag till Årets vd.

Ingår 50% rabatt för årsmedlem 2.495 kr

1 års prenumeration på tidningen Entreprenör. (Värde 551 kr)

Ingår Ingår inte Ingår inte

Erbjudanden från våra Partners

Ingår Ingår inte Ingår inte

Göra skillnad

Ingår Ingår inte Ingår inte

Alla priser är exklusive moms.

Du kanske även gillar

Gästskribenterna Alexandra Thomas och Jonas Roth: ”Att vara mellanchef kan innebära att man hamnar i kläm mellan företagets strategi och medarbetarnas behov.” Anders är ekonom och har nyligen blivit teamledare för en grupp...

Anna Bellman: "... så istället för att tänka på vad du säger ska du börja med att tänka på vad du tänker." Vad är det som gör att vi tror på vissa människor men inte...

Föreläsaren och businesscoachen Allie Edwardsson om småpratets viktiga funktion: ”Små förändringar ger ofta större effekt än man kan ana” Småprat. Small talk. Prat om väder och vind och semestern och bilen...

Svenska chefer bäst i Europa på att ge beröm, enligt en undersökning från StepStone. För att känna sig motiverad att höja sin prestationsförm...

Forskaren Gergei Farkas berättar om vikten av informella kontakter - och ger några goda råd. Visst snackar politiker och företagsledare jobb med varandra under...

Jämställdheten ökar för första gången på tre år, enligt Andra AP-fondens Kvinnoindex. Andelen kvinnor i börsbolagens styrelser ökar - för första...

"Budskapen har inget egenvärde om de inte används, och helst konsistent av alla engagerade". Att kunna förmedla tydliga engagerande värdebudskap i mötet med...

Innovationer som förbättrar samhället - i stort och smått. Innovation har seglat upp som ett av de största modeorden på senare...

Vilken sorts ledare är Stefan Löfven? Har Jan Björklund ledaregenskaper för att klara en motgång? Kan Fredrik Reinfeldt motivera sitt parti till en tredje valseger? Annie Lööf har sitt elddop som partiledare just nu. Hennes ledarskap...

"Om interaktiv var modeordet under 90-talet, så är innovation det för företagande under 2000-talet." Företag som på 90-talet talade om innovation, talade nästan...

  • Innovation

Från idé till innovation kan vägen vara brokig och det finns många sätt att ta sig framåt. Processer, strategier, metoder och modeller – olika branscher och organisationer har varierade angreppssätt för att uppnå en innovativ företagskultur. Åse Angland Lindvall sa upp sig och startade företaget Idea2Innovation för att ta fram något som hon själv hade saknat – ett verktyg som samlar människors idéer och tar dem till nästa nivå. Hennes drivkraft? ”Jag ville så gärna tillvarata alla bra idéer som en organisation består av.”

  • Hållbarhet

De senaste decenniernas globalisering har i grunden förändrat världen och samhället. Förutsättningarna i affärsvärlden har förändrats så mycket att det kan beskrivas som en revolution - närmare bestämt en värderevolution. Cynismens tid är snart förbi, företagen måste ta ansvar och leverera samhällsnytta för att överleva. Det menar hållbarhetsexperten Love Lönnroth i en nyutkommen bok.

  • Ledarskap

2010 fick han utmärkelsen ”Sveriges Bästa Unga Chef”. I augusti 2012 blev han vd på 3. Året efter utsågs han till ”Årets ledare i telekombranschen”. Det verkar som Nicholas har hittat rätt i sin ledarstil. Vi blev nyfikna och ställde några snabba frågor om ledarskap för att få veta vad som kännetecknar en bra chef och se vilka råd han ger till nya förmågor.

  • Motivera

Vi är barn av stjärnorna, alla invandrade till denna jord. Jo, så är det faktiskt. När jag tänker på storheten och skönheten i detta livets mysterium så hisnar tanken. Jag får gåshud och rysningar längs ryggraden. Vart kommer jag ifrån, egentligen?

  • Motivera

Ja, du kommer att vara rädd för vad andra människor kommer att tycka när du kliver ut för att förverkliga dina idéer. Och självklart kommer du att bli ifrågasatt och kritiserad. Ju större steg du tar, desto fler åsikter kommer du att utsättas för. Du kommer inte kunna göra förändringar utan att riva upp känslor och skapa reaktioner hos din omgivning som kommer att behöva anpassa sig eller lämna dig. Det är klart du kommer att tvivla och känna dig osäker och då kan det räcka med en liten kommentar från din omgivning för att hela din värld ska sättas i gungning.

  • Innovation

Ingen dag är den andra lik för Maja Påhlman, teamchef för innovation och nylanseringar på ICA Sverige AB. Hon drivs av att skapa värde för kunderna, men också av att coacha medarbetarna i de kreativa processer som pågår längs vägen mot innovation. Och hon har inget alls emot förändring i de projekt hon deltar i.

  • Kommunicera

Hur gör du för att folk ska komma ihåg ditt namn? Eller lever du i tron att du alltid blir ihågkommen när du presenterar dig för någon? I så fall får du tänka om, för andra männsikor fungerar precis på samma sätt som du gör. De glömmer nämligen bort ditt namn så fort du sagt det, precis som du glömmer en ny bekantskaps namn i samma sekund som handskakningen är över. Så hur ska du då göra för att bli ihågkommen? Det finns ett knep.

  • Motivera

Ungdomsarbetslöshet är ett stort problem i det svenska samhället. Men att komma åt problemet är långt ifrån omöjligt - det har kommunägda Telge Tillväxt i Södertälje bevisat. Sedan tre år tillbaka anställer de unga som befinner sig i utanförskap, lär upp dem och skickar ut dem på bemanningsuppdrag hos privata företag. "Vi ser en anmärkningsvärt snabb och kraftig förändring i motivation hos ungdomarna", säger Harry McNeil, vd för Telge Tillväxt.

  • HR

Tänjer du på sanningen när du söker jobb? Det är du i så fall inte ensam om. En ny undersökning från karriärsajten Careerbuilder visar att 6 av 10 rekryteringschefer någon gång har upptäckt en lögn i en kandidats CV. Det handlar om allt ifrån försiktiga överdrifter till absurda lögner om OS-medaljer och hjältedåd. Och förresten, varför inte smyga in pappas karriär på meritlistan?

  • Ledarskap

Jag fick kritik. Jag lyssnade, tog in och reflekterade. Det gick en tid och så kom det igen. En ny slev – en del av samma vara, en del nytt. Jag lyssnade, tog in och reflekterade. Jag kunde se en poäng i delar av det som framfördes. Andra delar hade jag svårt att förstå. Jag kände inte igen mig. Jag vände och vred på det som hade sagt för att skapa mening, göra det begripligt för mig själv.

  • Hållbarhet

Världen förändras i en rasande fart, och likaså gör våra företag. De geografiska gränserna utgör inte längre några hinder, och de senaste decennierna har världen öppnat upp sig på ett revolutionerande sätt. De företag som vill kunna anpassa sig till denna nya världsordning, och fortsätta vara öppna för förändring, måste även ta hänsyn till de interkulturella aspekterna av att gå in på nya marknader. Det är helt nya spelregler som gäller om vi vill vara en del av den globala marknaden. Frågan är: hur lyckas vi globalt utan att tumma på våra kärnvärden och företagskultur?

  • Motivera

Att bli framgångsrik över en natt är snart sagt omöjligt. För att lyckas gäller det därför att vara envis och härda ut över tid. Du kommer att möta många hinder på vägen mot målet, och det finns inga genvägar - för att förverkliga dina drömmar måste du helt enkelt våga misslyckas.

  • Motivationsbloggen

En viktig sak med jämställdhet är att den rör både kvinnor och män. Det blir svårt att arbeta med jämställdhet med bara ett kön. Därför är det viktigt att också lyfta män. Ett bra exempel just nu tycker jag är webbsidan "Hur gör man?" där män delar med sig av berättelser från vardagen hur det är att vara man och förhålla sig till rådande normer för hur män förväntas vara och agera.

  • Kommunicera

Kommunikation är grundläggande för all typ av ledarskap. En otydlig chef som inte lyckas förmedla sitt budskap står inför stora utmaningar. Hur lyckas man då få med sig medarbetarna? Elisabeth Ahremark-Fredrikson och Jenny Leister jobbar med talarskap och coachar ledare som vill slipa sin förmåga att tala inför människor. De har sett processen på nära håll och är övertygade: människor har alltid större potential än de själva tror. Och det händer något i gränslandet mellan ledarskapsutveckling och skådespeleri…

  • Ledarskap

Moderaterna faller tillbaka till tiden före Fredrik Reinfeldt – bildligt talat – och blir på nytt ett 20-procentsparti. Socialdemokraterna stoppar visserligen sin nedgång, men växer inte med Stefan Löfven. Samtliga etablerade partier – från Vänsterpartiet till Kristdemokraterna - tappar mark. Miljöpartiets försök att bli tredje största parti med ökat inflytande i riksdagen, en stark position i en ny regering och brett folkligt stöd inte bara misslyckas, det krossas. Det är bara Sverigedemokraterna som rusar framåt. Därmed har svensk politiks mardrömsscenario inträffat.

  • HR

Svenskarnas syn på status har förändrats. Gamla statussymboler som snygga bilar och sommarhus utomlands har ersatts av nya, mjukare värden, exempelvis balans i arbetslivet. Det visar en ny undersökning från Manpower Group, som också konstaterar att drygt var tredje svensk tycker att det är ganska eller mycket viktigt med status.