BLI MEDLEM IDAG

Bli medlem nu och höj din jobbvardag med ny kunskap kring ledarskap, motivation och prestationer!

Bli medlem nu!

Menu

Slipa din argumentation

Fyra tänkvärda punkter om retorisk förmåga.

I ditt ledarskap stöter du förmodligen ofta på situationer där du behöver vara extra slipad på att övertyga. Det kan gälla en sakfråga du vill driva eller handla om att du faktiskt har en bestämd åsikt i en viss diskussion.

Medlemsinloggning

Detta är en Silvermedlemsartikel. För att kunna ta del av artikeln behöver du vara betalande Guld- eller Silvermedlem.

Logga in eller bli Guld- eller Silvermedlem här nedan.

  GULDMEDLEM SILVERMEDLEM MEDLEM
  2.995 kr / år 759 kr / år
79 kr / mån
0 kr

Läsa medlemsartiklar

Ingår Ingår 10 senaste dagarnas artiklar*

Vårt nyhetsbrev

Ingår Ingår Ingår

iPhone/iPad app med tillgång till allt material efter medlemsnivå Ladda ned appen här >>

Ingår Ingår Ingår

Arkivet

*Efter 10 dagar övergår publicerade artiklar till Arkivet som endast finns tillgängligt för dig som Guld- och Silvermedlem.

Ingår Ingår Ingår inte

Skapa eget arkiv

Ingår Ingår Ingår inte

Aktuella bokresuméer

Ingår Ingår Ingår inte

Fråga expertpanelen

Ingår Ingår Ingår inte

Lunch & Learn 4 ggr / år Läs mer >>

Ingår 50% rabatt 395 kr/ tillfälle

Tillgång till Motivation.TVs inspelningar av tidigare Lunch & Learntillfällen

Ingår Ingår Ingår inte

Entré och middag till Årets vd.

Ingår 50% rabatt för årsmedlem 2.495 kr

1 års prenumeration på tidningen Entreprenör. (Värde 551 kr)

Ingår Ingår inte Ingår inte

Erbjudanden från våra Partners

Ingår Ingår inte Ingår inte

Göra skillnad

Ingår Ingår inte Ingår inte

Alla priser är exklusive moms.

Du kanske även gillar

Användbara tips i snabbformat: som medlem får du boken Frihet & Co i koncentrerad form. Vad händer om man som ledare överger gamla mönster som...

Goda framtidsprognoser för akademiker - men humanister kan få det tufft, visar ny arbetsmarknadsprognos. Framtiden ser ljus ut för personer med akademisk utbildning. Det...

Johan Grip, vd Gaia Leadership: ”Ledare som har förmågan att skapa gemensamma visioner och mål och som ser sitt företagande som en del i ett större livsperspektiv skapar också uthålliga resultat.” Strategiska frågor är inte längre enbart en ledningsfråga...

Om verksamheten har en enkel lättbegriplig struktur för hur en aff...

Lennart Almstedt: "Trenden är tydlig. Att tillhöra de stora vinnarna förutsätter ett stort proaktivt deltagande vad gäller affärsmannaskap från styrelse, företagsledning och från alla som jobbar inom verksamheten." Behovet att hitta och fatta beslut om nya affärsmöjligheter har...

Anneli Godman: "Det finns anledningar att vänja hjärnan vid läsning på skärm. Och det finns vägar att gå för att hjälpa hjärnan på traven. Det gäller att tänka på arbetsminnet när texten och sidorna konstrueras." Text på papper är lättare att förstå och ta till sig...

Artikelserie om medarbetarsamtalet, del 2 av 4. I vår första artikel i serien skrev vi om utvärdering av det g...

De vann utmärkelsen Årets vd 2012. Väntan är över - under torsdagskvällen delades utmä...

Great Place to Work Institute har utnämnt Sveriges Bästa Arbetsplatser 2011. Företag satsar mer och mer på medarbetarna och företagskulturen...

Pauline Eriksson: "Det handlar inte om att blint göra förändringar som någon utomstående tycker". Jag älskar feedback. Det hjälper utvecklingen på traven, f...

  • Motivera

Ungdomsarbetslöshet är ett stort problem i det svenska samhället. Men att komma åt problemet är långt ifrån omöjligt - det har kommunägda Telge Tillväxt i Södertälje bevisat. Sedan tre år tillbaka anställer de unga som befinner sig i utanförskap, lär upp dem och skickar ut dem på bemanningsuppdrag hos privata företag. "Vi ser en anmärkningsvärt snabb och kraftig förändring i motivation hos ungdomarna", säger Harry McNeil, vd för Telge Tillväxt.

  • HR

Tänjer du på sanningen när du söker jobb? Det är du i så fall inte ensam om. En ny undersökning från karriärsajten Careerbuilder visar att 6 av 10 rekryteringschefer någon gång har upptäckt en lögn i en kandidats CV. Det handlar om allt ifrån försiktiga överdrifter till absurda lögner om OS-medaljer och hjältedåd. Och förresten, varför inte smyga in pappas karriär på meritlistan?

  • Ledarskap

Jag fick kritik. Jag lyssnade, tog in och reflekterade. Det gick en tid och så kom det igen. En ny slev – en del av samma vara, en del nytt. Jag lyssnade, tog in och reflekterade. Jag kunde se en poäng i delar av det som framfördes. Andra delar hade jag svårt att förstå. Jag kände inte igen mig. Jag vände och vred på det som hade sagt för att skapa mening, göra det begripligt för mig själv.

  • Hållbarhet

Världen förändras i en rasande fart, och likaså gör våra företag. De geografiska gränserna utgör inte längre några hinder, och de senaste decennierna har världen öppnat upp sig på ett revolutionerande sätt. De företag som vill kunna anpassa sig till denna nya världsordning, och fortsätta vara öppna för förändring, måste även ta hänsyn till de interkulturella aspekterna av att gå in på nya marknader. Det är helt nya spelregler som gäller om vi vill vara en del av den globala marknaden. Frågan är: hur lyckas vi globalt utan att tumma på våra kärnvärden och företagskultur?

  • Motivera

Att bli framgångsrik över en natt är snart sagt omöjligt. För att lyckas gäller det därför att vara envis och härda ut över tid. Du kommer att möta många hinder på vägen mot målet, och det finns inga genvägar - för att förverkliga dina drömmar måste du helt enkelt våga misslyckas.

  • Motivationsbloggen

En viktig sak med jämställdhet är att den rör både kvinnor och män. Det blir svårt att arbeta med jämställdhet med bara ett kön. Därför är det viktigt att också lyfta män. Ett bra exempel just nu tycker jag är webbsidan "Hur gör man?" där män delar med sig av berättelser från vardagen hur det är att vara man och förhålla sig till rådande normer för hur män förväntas vara och agera.

  • Kommunicera

Kommunikation är grundläggande för all typ av ledarskap. En otydlig chef som inte lyckas förmedla sitt budskap står inför stora utmaningar. Hur lyckas man då få med sig medarbetarna? Elisabeth Ahremark-Fredrikson och Jenny Leister jobbar med talarskap och coachar ledare som vill slipa sin förmåga att tala inför människor. De har sett processen på nära håll och är övertygade: människor har alltid större potential än de själva tror. Och det händer något i gränslandet mellan ledarskapsutveckling och skådespeleri…

  • Ledarskap

Moderaterna faller tillbaka till tiden före Fredrik Reinfeldt – bildligt talat – och blir på nytt ett 20-procentsparti. Socialdemokraterna stoppar visserligen sin nedgång, men växer inte med Stefan Löfven. Samtliga etablerade partier – från Vänsterpartiet till Kristdemokraterna - tappar mark. Miljöpartiets försök att bli tredje största parti med ökat inflytande i riksdagen, en stark position i en ny regering och brett folkligt stöd inte bara misslyckas, det krossas. Det är bara Sverigedemokraterna som rusar framåt. Därmed har svensk politiks mardrömsscenario inträffat.

  • HR

Svenskarnas syn på status har förändrats. Gamla statussymboler som snygga bilar och sommarhus utomlands har ersatts av nya, mjukare värden, exempelvis balans i arbetslivet. Det visar en ny undersökning från Manpower Group, som också konstaterar att drygt var tredje svensk tycker att det är ganska eller mycket viktigt med status.

  • HR

Att jobba hemifrån blir allt populärare - såväl arbetsgivare som medarbetare blir mer och mer positiva till distansjobb. Fördelarna är många. Med hemmet som arbetsplats blir du mer kreativ, får större frihet och bättre möjligheter att kombinera arbete med familjeliv. Men det finns också nackdelar med att välja hemmet framför kontoret, exempelvis ensamhet, distraktioner och förlorade rutiner.

  • Ledarskap

Folk frågar mig hela tiden hur jag får så mycket gjort. Först berättar jag för dem att mycket av det är tack vare hög energi i kombination med låg IQ. Jag vet helt enkelt inte bättre. Men det är inte nyckeln till min framgång och anledningen till att jag uppnår en mängd olika mål. Hemligheten är istället något jag har tränat på i många år, men inte riktigt lärt ut så mycket: 10-80-10-principen.

  • Motivera

Det spelar egentligen ingen roll hur talangfull och begåvad du är - för att bli framgångsrik måste du också kunna erbjuda andra människor någonting av värde. Det behöver inte vara kommersiellt gångbart - beroende på hur du själv definierar framgång - men du måste kunna ge människor någonting de vill ha eller behöver.

  • Planera

Hur ska man planera sin arbetsdag för att få ut maximalt av sin tid och bli så produktiv som möjligt? Det är naturligtvis individuellt - men den forskning som finns om exempelvis sömn, produktivitet och kreativitet ger ändå en hint om vad som kan vara bra att tänka på. Låt oss därför titta närmare på några generella riktlinjer för att uppnå "den perfekta arbetsdagen".

  • Ledarskap

Vissa kallar det affärsinnovation. Andra kallar det förändring eller förbättring. Förmåga till kontinuerlig förnyelse betraktas av styrelser och företagsledningar som det viktigaste området att fokusera på för långsiktig överlevnad och framgång. Innovation och förmåga till förnyelse är inte fristående områden utan är naturliga delar av företagets kontinuerliga strategiarbete. Låt oss titta in på några påståenden och frågeställningar som ofta kommer fram i mina dialoger med styrelser och företagsledningar. Det gäller strategi, strategigenomförande, innovation och ledarskap.

  • Ledarskap

Jag har sedan många år tillbaka bestämt mig för epitetet ”frilansjournalist” på visitkortet. Möjligen skribent, copywriter eller andra fräsiga synonymer beroende på sammanhang. Det är det jag har gjort varje dag och det jag har identifierat mig med. Skrivandet är och har alltid varit en stor passion för mig. Sedan jag stolt håvade hem första priset i femteklassarnas novelltävling på Rössparksskolans mellanstadieskola på 90-talet har jag haft mitt kall. Men det bästa är ju att man faktiskt får ändra sig. Och sen ändra sig igen.

  • Uppleva

Ibland undrar man varför lägger folk ut så mycket pengar på simpla viner på krogen, men inte unnar sig något godare hemma för samma pengar? Krogarna använder nästan alltid benämningen ”husets vin” för att tjäna pengar, vilket är helt ok om man vet det. Alla måste leva och tjäna pengar. Men vet du vad du får i glaset? Och vad kostar det egentligen?