Menu

Konflikthantering

Många chefer och ledare tycker att konflikter är svåra att hantera och obehagliga att ta i. Ett bra verktyg för den som vill ha en tydlig struktur att falla tillbaka på är medling.
"Som medlare hjälper man parterna att ta sitt eget ansvar", säger Tamara Maskovic på MedlingsCentrum i Stockholm.

Den som har goda relationer till sina arbetskamrater lever längre, enligt en ny studie från universitetet i Tel Aviv. Men vad kan man som chef göra för att öka trivseln bland medarbetarna? "Vi måste lära oss att hantera konflikter", säger Charlotte Rudenstam, som har skrivit en bok om relationer på jobbet.

Ett gräl på jobbet kan eskalera eller få en snabb och smidig lösning. Och mycket har att göra med hur du som ledare förhåller dig till situationen och de inblandade. När du identifierar de typiska inslagen i en konflikt, kan du ligga steget före och öka förutsättningar för en lösning som alla är nöjda med. Här får du några tips.

När konflikten är ett faktum finns det olika sätt att se situationen på. Att konfronteras med någon som är undfallande, skapar helt andra känslor och frågeställningar än att möta en individ som snarare ser sig som din konkurrent.

Partners

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram