Menu

PR

Svenska valaffischer är i regel unika i sin förmåga att väcka väljarnas ointresse. Men det finns undantag; vissa affischer har skapat debatt, andra har lockat till skratt, åter andra har genom åren fått kultstatus. Så, vilka var det egentligen som ville få oss att "Rösta på Gösta"? Vem har velat framstå som landsfader, vilka har försökt skämta till det - och varför går det inte att locka väljare med "ett mänskligare Sverige"? Men framför allt: Vem var egentligen Lennart?

I den nysläppta PR Barometern Näringsliv 2012 har näringslivsjournalister i hela Sverige fått utvärdera ett antal kända företags sätt att hantera media. Resultaten visar att bland annat Systembolaget och Teliasonera anses vara bra på att bemöta journalister. Av undersökningen framkommer också att svenska journalister i allt högre utsträckning använder sociala medier som nyhetskälla.

En kampanj för att förbättra företagsklimatet i Åsele Kommun och ersätta Jantelagen med Framgångslagen utsågs under tisdagen till vinnare av Stora pr-priset 2012. "Målet med kampanjen var att sluta dala på Svenskt Näringslivs lista och skapa en positiv syn på företagande i Åsele", säger kommunens näringslivschef Robert Borgén.

Vinnaren av Stora pr-priset 2012 avslöjas imorgon, den 24 april vid en prisceremoni i Stockholm. Motivation.se har ställt några frågor till jurymedlemmen Mats Georgson på pr-byrån Georgson & Co.

I april 2011 delades Stora pr-priset ut för första gången. Priset instiftades för att lyfta riktigt bra pr och visa branschens bredd. Bakom priset står föreningen Svenska pr-företagen och MyNewsdesk. Priset premierar kvalificerad och idébärande pr och tävlingen är öppen för alla – både organisationer eller enskilda personer.

När det gäller pr är det lätt att fokusera på de stora byråerna och tro att det måste handla om jättekampanjer för att nå ut. Motivation.se träffade erfarna pr-konsulten Laila Lilliehöök och branschföreningen Svenska pr-företagens ordförande, Jenny Öijermark, för att prata om hur långt man kan komma med pr i mindre skala.

Partners

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram