Menu

Så ordnar du publicitet utomlands

"Det personliga umgänget med utländska reportrar är mer otvunget".

Att synas utomlands behöver inte vara svårt. Men det gäller att veta spelreglerna i utländsk press för att lyckas få in sitt budskap. Vår PR-krönikör, Peter Karaszi, delar med sig av smarta och användbara tips.
 


För alltfler företag finns det nuförtiden all anledning att försöka få publicitet i utländska medier för att stödja försäljning av varor och tjänster, söka finansiering, eller hitta internationella samarbetspartners av olika slag. Många svenska företag, även nystartade och mindre företag, ser helt naturligt hela världen som sin marknad och vill stödja sin verksamhet med utländsk publicitet.

Det är faktiskt rätt så enkelt att få publicitet i utländska facktidningar, av följande skäl:

  • Internet och epost har gjort det lätt att hitta och kontakta utländska publikationer.
     
  • Det finns i de flesta branscher enbart ett fåtal mycket nischade publikationer som är lätta att hitta och som ofta är lätta att ha att göra med. De är i normalfallet mycket intresserade av nya relationer och initierad information från branschen, inklusive insända artiklar.
     
  • Utländska medier ”tänder” på i stort sett samma saker som svenska.
     
  • Pressmeddelanden på engelska är uppbyggda på nästan samma sätt som de svenska.


Det finns emellertid några viktiga skillnader att beakta:

  • Svenska medier har en mycket större försiktighet mot textreklam än utländska. Gentemot utländska redaktioner kan man ”ta i” och ställa sin verksamhet i mycket ljusare dager än mot svenska redaktioner. Snarare förväntas det att man framhäver sina produkters eller tjänsters lysande egenskaper – utan att bli alldeles för skrytsam. Detta gäller även i pressmedelanden. Huvudregeln är att läsarintresset kommer i första hand, även om detta råkar vara gynnsamt för det omnämnda företaget.
     
  • Relevanta utländska publikationer är normalt mycket smalare än de svenska, och reportrarna mycket mer insatta. Således kan pressmeddelanden och annan internationell kommunikation vara väsentligt mer teknisk och initierad än gentemot svenska redaktioner. Upplagorna är ofta små men träffsäkerheten är vanligtvis mycket stor.
     
  • Det personliga umgänget med utländska reportrar är mer otvunget och innefattar ofta dyra middagar – med sprit – och presenter. Kontakterna är mer direkta och de personliga relationerna viktigare. Utländska reportrar förstår förstås likaväl som svenska varför de blir kontaktade men de bryr sig inte om att de ger företaget gratisreklam så länge nyheten är bra eller artikeln läsvärd. Man behöver inte gå som katten runt het gröt utan kan rakt på sak säga saker som att ”det här är en kanonbra nyhet som du får exklusivt om du publicerar den tillsammans med en intervju med vår VD senast på onsdag”.


Om man vill göra det riktigt enkelt för sig och ändå vara effektiv så kan man förlita sig till tre PR-verktyg i umgänget med utländska medier: pressmeddelanden, tipsmejl och andra kontakter per epost, och egenhändigt författade insända artiklar (”contributing articles”).

Det är tidsödande, men inte svårt, att sätta samman en sändlista över relevanta utländska medier. Det är bara att göra sökningar på internet (googla på ”magazines” och den egna branschen). På respektive publikations hemsida återfinns e-postadresser till redaktionen och specialreportrar och ibland även särskilda epostadresser för pressmeddelanden.

Artikeltips och presentationer av den egna verksamheten kan man skicka via ett mejl till redaktören eller en specialreporter, precis som svenska tipsmejl, om man har man något intressant att berätta eller kommentera.

Pressmeddelanden på engelska skrivs på nästan samma sätt som svenska pressmeddelanden, med några kosmetiska (men viktiga) skillnader. Det gäller bland annat tonen (mer skrytsam) och olika val av tempus i rubrik och citat. Leta upp några via Google och studera dem!

Ett sista råd: er engelska måste vara perfekt! Det duger inte med pressmeddelanden och annan kommunikation på dålig engelska. Om du känner dig osäker på det engelska språket, eller behöver annan handfast hjälp i arbetet, så ta hjälp av en duktig PR-konsult med erfarenhet av internationell PR.


Du kanske även gillar

Johannes Hansen: ”Du tränar din viljestyrka precis som du tränar dina biceps - genom att fortsätta framåt när det tar emot.” Hej min vän. Och välkommen tillbaka till verkligheten. Fö...

Åsele Kommun tilldelas Stora pr-priset 2012. En kampanj för att förbättra företagsklimatet i Åsele...

Ulrika Hoffer: "När du låter kroppen gå på stresshormoner är det som att sätta allt annat på standby". Har du barn är jag ganska säker på att du, liksom jag, aldrig...

Anna Bellman: "Denna fantastiska känsla, som när den ges på rätt sätt, kan skapa underverk". Vi vill ha den. Vi behöver den. Men vi vågar inte be om den. I alla...

Pauline Eriksson: "Ändå sitter jag nu här. Med gassande sol utanför fönstret och facebookflödet dränkt av semestrande vänner och bekanta, utan någon som helst plan kring när eller hur jag ska vara ledig". Jag är sämst i världen på att ”ta semester”....

Motivation.se har pratat pr med erfarna konsulten Laila Lilliehöök och Jenny Öijermark, ordförande i Svenska pr-företagen. När det gäller pr är det lätt att fokusera på de...

Evelina Wahlqvist uppmanar oss att bli bättre på att se våra fundamentala likheter och uppmuntra våra individuella olikheter. Vi är barn av stjärnorna, alla invandrade till denna jord. Jo, s...

"En av nycklarna att se andra är att se sig själv. Och det gör man inte genom att ha så många fönster öppna som möjligt på skärmen. Kreativitet föds ur fokus och det som många istället pratar om idag – unitasking." Oj, vad du har bombarderats! Att du orkat kära hjärna!? Efter en...

"Det finns de som hävdar att detta med hur man reagerar på förändringar är en generationsfråga. Det tror inte jag." För att idéer, företag och arbetslag ska få energi, br...

Christer Isaksson: "Är det drömmarna och visionerna eller verkligheten som regerar inom fotbollen?" Mina huvudintressen politik och fotboll går utmärkt att kombinera d...

  • Motivera

För att lyckas med det man vill i livet måste man ha en fantastiskt god självkänsla. Åtminstone är det vad vi har fått lära av självhjälpsindustrin de senaste decennierna. Problemet är att det vi tror är självkänsla ofta förvandlas till någonting helt annat – exempelvis narcissism, självupptagenhet och perfektionism. Detta kan i slutändan leda till att vi blir extremt självkritiska och känner oss otillräckliga.
På senare år har dock flera forskare föreslagit ett alternativ: Självmedkänsla.

  • Innovation

Inom hälso- och sjukvården finns det en stor potential för innovation – både tjänster, processer och organisation kan förbättras med hjälp av idéer från patienter, anhöriga och medarbetare. Men att stödja innovation inom offentlig förvaltning innebär också stora utmaningar, berättar Isis Amer-Wåhlin, innovationsledare vid Stockholms läns landsting, SLL. ”Ju mer man trycker på förändringen desto större blir motkraften”, förklarar hon.

  • Coacha

Stress är ett tidstypiskt problem – tempot är högre såväl på arbetet som privat. Många organisationer genomför förändringar i en takt vi inte skådat tidigare, och den nya tekniken gör oss tillgängliga för andra dygnet runt. Alla dessa faktorer sammantagna bidrar till en hög stressnivå hos många av oss, och stress är nu den vanligaste orsaken till sjukskrivning. I dagarna presenterades en ny undersökning av United Minds om stress, baserat på 4000 personer i Norden. Där framkommer att svenskarna upplever mest stress, följt av norrmännen. Varannan svensk känner arbetsrelaterad stress minst några gånger i veckan. Vi har sedan länge matats med tips och råd om hur vi bör hantera stressen, ändå tycks den öka. Vad beror det på?

  • Ledarskap

”Oavsett om vi pratar om individer eller om en hel grupp så är principen för att komma vidare densamma: lyssna, förklara och kommunicera så att alla förstår. Då skapar du en grund för god motivation.” Det säger Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare för Volvo, som här förklarar hur man motiverar en medarbetare, vad som krävs av en god ledare – och hur han helst njuter av en ledig dag…

  • Ledarskap

I början präglades Internet av frihet och öppenhet. Men på senare år har någonting förändrats – totalitära stater, Big Data och ”Haters” har tagit över utvecklingen allt mer. Idag är nätet på väg att bli begränsat, slutet och kontrollerat. Hur länge till kan den trenden fortsätta innan vi tröttnar på alltihop?

  • Ledarskap

Som barn lekte jag med mina kompisar. Vi var ute, cyklade, byggde kojor, letade efter vackra porslinsbitar på åkern. I tonåren pratade vi. Jag minns särskilt de timslånga telefonsamtalen efter skolans slut, innan det var dags för träning. Mobiltelefoner, datorer, iPads eller appar fanns inte. Idag kan jag stilla undra hur vi klarade oss utan uppkoppling. Vanans makt är stor. Om jag mot förmodan skulle glömma mobiltelefonen när jag åker till jobbet skulle jag bildligt sett känna mig naken. Något skulle fattas mig.

  • Motivera

Alla vill bli lyckliga. Rätten att sträva efter lycka är till och med inskriven i Förenta staternas konstitution. Men vad är det vi jagar egentligen? Och hur vet vi att det vi jagar, vad den nu må vara, är värt all denna ansträngning, alla dessa våndor? Kanske är det så att lycka är en illusion och att vi istället borde sträva efter livet som sådant, att få känna oss levande.

  • Ledarskap

Både erfarenhet och forskning visar att människan är en kreativ och skapande varelse. Varje människa bär på en potential och vill bidra med sin kompetens, förmåga och sin kreativitet tillsammans med andra. Det är denna kraft som tagit hela mänskligheten från att bo i grottor till att både kunna resa runt jorden, ja till och med till månen och tillbaka, bota dödliga sjukdomar och skapa ett högt utvecklat samhälle med allt vad det innebär.
Alla människor kan alltså bli kreativa – om de får rätt förutsättningar.

  • Ledarskap

I responsen jag fick från er läsare efter förra artikeln är nyttan av att prioritera medarbetare och att vara nära dem, ett återkommande inslag. Tack för er input och för att ni delar med er av era ledarerfarenheter! Era viktiga synpunkter tar mig till ämnet i dagens artikel.
Vi har de senaste åren sett en tydlig och skrämmande utveckling - den psykiska ohälsan ökar lavinartat på våra arbetsplatser. Problemet lyfts gång på gång på arbetsplatserna och i media men vad görs konkret för att åstadkomma förändring?  Nu kommer nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket – de är till för att hjälpa dig! Särskilt betydelsefulla är de för dig som är mellanchef.

  • HR

Vem är du? Försök att besvara den frågan utan att samtidigt inordna dig själv i en kategori. Omöjligt, eller hur? Det är just det som är dilemmat – å ena sidan vill vi bli fria från fördomar och diskriminering, å andra sidan kan vi inte sluta dela in oss själva och andra i kategorier. Helt enkelt för att vi måste kategorisera tillvaron för att kunna förstå den.

  • Motivationsbloggen

Nu kommer vi skriva konstiga sexor i våra årtal i några månader när vi försöker revidera våra femmor och ännu ett år har gått till historien. Men vad lärde vi oss 2015? Vad hände när det kommer till jämställdhet?

  • Kommunicera

Bara meter från toppen kom tårarna. Oklart om det var av trötthet eller av ren glädje. Troligt en kombination. Efter 8,5 timmars vandring, först i totalt mörker under en stjärnklar himmel i pannlampornas sken, sedan i ljuset av en magisk soluppgång, så nådde vi i TeamAronKilimanjaro till slut toppen på morgonen den 14e januari. Tillsammans.

  • Motivera

Att människor som följer sitt ”kall” i livet tenderar att vara lyckligare än andra visste du kanske redan. Men ny forskning visar att detta är ännu viktigare än man tidigare trott; människor som inte följer sitt kall är rent av mer olyckliga än dem som upplever att de inte har något kall alls. Exakt hur sambandet ser ut mellan lycka och ”kallelse” är dock inte klarlagt. En sak är emellertid säker; det finns mer än ett sätt att leda in ditt liv på den väg du var menad att gå.

  • Hälsa

Ja, du läste rätt! Jag utnämner året som vi just inlett till ett mäktigt stressår. Året då vi lär oss att bemästra stressen. Mitt i allt annat som vi behöver förhålla oss till med flyktingsituationen, de globala miljöhoten och en svajande ekonomi för många (fast Sverige går bra!). Och kanske just därför. Vi behöver lugn och tillit för att hantera de riktigt stora frågorna klokt. Och faktiskt, stressen är ett relativt litet problem och något som vi absolut själva kan påverka. Jag ska göra allt vad jag kan för att bidra med kunskap i mina artiklar. Jag hoppas att alla som behöver bemästra sin stress är beredda att göra jobbet.

  • Ledarskap

"Jag tycker mitt jobb är väldigt roligt och är passionerad i det jag gör. Bara genom att visa det, att vara passionerad och motiverad kommer man ganska långt. Men om en enskild individ inte är motiverad måste man verkligen gå till botten med varför." Läs ledarskapsintervjun med Ann Krumlinde, VD, Danske Bank Sverige - om motivation, vikten av tydliga målsättningar och vad som ger henne kickarna i vardagen.

  • Ledarskap

Hela livet består av olika typer av förhandlingar – både på jobbet och hemma. Lars-Johan Åge är doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare. Han har forskat på förhandlingsteknik och vad som styr oss människor i en förhandlingssituation. Om det föreläser han på Lunch & Learn 28 januari i Stockholm. Vi ställde honom några frågor och lär oss bland annat att han vill förpassa begreppet ”win-win” till historien…

Partners

Litteraturtips