Menu

Så ordnar du publicitet utomlands

"Det personliga umgänget med utländska reportrar är mer otvunget".

Att synas utomlands behöver inte vara svårt. Men det gäller att veta spelreglerna i utländsk press för att lyckas få in sitt budskap. Vår PR-krönikör, Peter Karaszi, delar med sig av smarta och användbara tips.
 


För alltfler företag finns det nuförtiden all anledning att försöka få publicitet i utländska medier för att stödja försäljning av varor och tjänster, söka finansiering, eller hitta internationella samarbetspartners av olika slag. Många svenska företag, även nystartade och mindre företag, ser helt naturligt hela världen som sin marknad och vill stödja sin verksamhet med utländsk publicitet.

Det är faktiskt rätt så enkelt att få publicitet i utländska facktidningar, av följande skäl:

  • Internet och epost har gjort det lätt att hitta och kontakta utländska publikationer.
     
  • Det finns i de flesta branscher enbart ett fåtal mycket nischade publikationer som är lätta att hitta och som ofta är lätta att ha att göra med. De är i normalfallet mycket intresserade av nya relationer och initierad information från branschen, inklusive insända artiklar.
     
  • Utländska medier ”tänder” på i stort sett samma saker som svenska.
     
  • Pressmeddelanden på engelska är uppbyggda på nästan samma sätt som de svenska.


Det finns emellertid några viktiga skillnader att beakta:

  • Svenska medier har en mycket större försiktighet mot textreklam än utländska. Gentemot utländska redaktioner kan man ”ta i” och ställa sin verksamhet i mycket ljusare dager än mot svenska redaktioner. Snarare förväntas det att man framhäver sina produkters eller tjänsters lysande egenskaper – utan att bli alldeles för skrytsam. Detta gäller även i pressmedelanden. Huvudregeln är att läsarintresset kommer i första hand, även om detta råkar vara gynnsamt för det omnämnda företaget.
     
  • Relevanta utländska publikationer är normalt mycket smalare än de svenska, och reportrarna mycket mer insatta. Således kan pressmeddelanden och annan internationell kommunikation vara väsentligt mer teknisk och initierad än gentemot svenska redaktioner. Upplagorna är ofta små men träffsäkerheten är vanligtvis mycket stor.
     
  • Det personliga umgänget med utländska reportrar är mer otvunget och innefattar ofta dyra middagar – med sprit – och presenter. Kontakterna är mer direkta och de personliga relationerna viktigare. Utländska reportrar förstår förstås likaväl som svenska varför de blir kontaktade men de bryr sig inte om att de ger företaget gratisreklam så länge nyheten är bra eller artikeln läsvärd. Man behöver inte gå som katten runt het gröt utan kan rakt på sak säga saker som att ”det här är en kanonbra nyhet som du får exklusivt om du publicerar den tillsammans med en intervju med vår VD senast på onsdag”.


Om man vill göra det riktigt enkelt för sig och ändå vara effektiv så kan man förlita sig till tre PR-verktyg i umgänget med utländska medier: pressmeddelanden, tipsmejl och andra kontakter per epost, och egenhändigt författade insända artiklar (”contributing articles”).

Det är tidsödande, men inte svårt, att sätta samman en sändlista över relevanta utländska medier. Det är bara att göra sökningar på internet (googla på ”magazines” och den egna branschen). På respektive publikations hemsida återfinns e-postadresser till redaktionen och specialreportrar och ibland även särskilda epostadresser för pressmeddelanden.

Artikeltips och presentationer av den egna verksamheten kan man skicka via ett mejl till redaktören eller en specialreporter, precis som svenska tipsmejl, om man har man något intressant att berätta eller kommentera.

Pressmeddelanden på engelska skrivs på nästan samma sätt som svenska pressmeddelanden, med några kosmetiska (men viktiga) skillnader. Det gäller bland annat tonen (mer skrytsam) och olika val av tempus i rubrik och citat. Leta upp några via Google och studera dem!

Ett sista råd: er engelska måste vara perfekt! Det duger inte med pressmeddelanden och annan kommunikation på dålig engelska. Om du känner dig osäker på det engelska språket, eller behöver annan handfast hjälp i arbetet, så ta hjälp av en duktig PR-konsult med erfarenhet av internationell PR.


Du kanske även gillar

Pauline Grindvall: "Jag kan inte enbart fokusera på jobb och karriär och tro att tårtbiten 'familj och vänner' ska frodas och må bra." Hur går det med nyårslöftena? Har du redan börjat skarva...

Författaren och PR-konsulten Peter Karaszi skriver om annorlunda sätt att synas. Att göra något som sticker ut fungerar utmärkt som PR. Ett...

Evelina Wahlqvist: "Uppvuxen i Sverige var det med fascination jag, under mina första resor till andra delar av världen, förstod att jag mötte de största leendena bland de fattigaste barnen". Det tas för givet av många. Samtidigt efterlängtas det av andra...

Anna Bellman: "Denna fantastiska känsla, som när den ges på rätt sätt, kan skapa underverk". Vi vill ha den. Vi behöver den. Men vi vågar inte be om den. I alla...

Ny antologi om grundskolan som fyller 50 år. Christer Isaksson: "Föräldrar och politiker måste gemensamt bli tydligare om att skolan är oerhört viktig". Grundskolan har nu 50 år på nacken. Det har inte varit någon...

Pauline Eriksson: "Drivkraften och utvecklingstänket hos generation Y är inte att underskatta". Entreprenörskap, och då särskilt ungt entreprenörskap,...

"Det finns de som hävdar att detta med hur man reagerar på förändringar är en generationsfråga. Det tror inte jag." För att idéer, företag och arbetslag ska få energi, br...

"Jag fick fullständig panik på stolen där jag satt och inväntade min timme på scenen. Vad skulle jag möjligen kunna säga som överhuvudtaget kan mäta sig med det som personen innan mig har åstadkommit?" Att utmana sig själv till stordåd varje dag är en mö...

Christer Isaksson; "Frihet, jämlikhet och broderskap räcker inte som projekt 2011 i ett land där de politiska partierna omfattar identiska värden och är intill förvillelse lika." Socialdemokraterna behöver konkreta politiska projekt att enas kring. F...

Ulrika Hoffer ger fem tips som gör det enklare att lämna semesterrutinerna... Det är mycket snack om efter-semesterdepp just nu. Det är det alltid...

  • Hälsa

Det är väldigt enkelt att vara lat, jag tror (eller ska jag säga "vet"?) att många är lata när ”möjligheten ges”. Detta inkluderar även mig, vilket betyder att jag inte har tänkt sätta dit dig eller någon som du känner som läser detta. Tanken är mer att belysa förbättringsområden och synliggöra vanligt ”feltänk”, som kanske beror på olika myter, önsketänkande eller att man bara är lat.

  • Motivera

Att vara neurotisk är inte särskilt roligt. Många av oss är så trötta på den ständiga oron och stressen att vi gärna skulle krypa ner i ett hål i marken och stanna där tills allt är tyst och lugnt igen... Men även neurotiska människor har faktiskt goda möjligheter att lyckas i livet. Åtminstone om de väljer rätt yrke - eller utnyttjar sin tendens till oro på rätt sätt.

  • Kommunicera

Det är så lätt att nöja sig med att sända ut, informera och jaga likes här och nu, istället för att eftersträva en långsiktig strategi - en mer långsiktig plan. Mindfulness, prioritering, fokusering. Följa twitterflödet, blogga regelbundet och beta av mejlen så att de inte läggs på hög och skapar den onödiga stressen, som ändå finns där. Har du också tänkt att du ska bli bättre på att fånga dagen och leva mer i nuet? Det är som att det aldrig varit mer aktuellt: Carpe diem. Och ändå är denna strävan så bristfällig - om den får stå för sig självt.

  • Innovation

Ewa Svensson, innovationsledare på Crearum, sitter på många stolar i sin roll. Och hon är bekväm på dem alla. "Man lär sig hela tiden nya saker, det är många skratt, många knepigheter – men en otrolig bredd! Man får väldigt mycket tillbaka och att jobba nära och coacha andra innovationsledare ger otroligt mycket tillbaka – det syns så tydliga resultat", säger hon till Motivation.se.

  • HR

Personer som är nöjda med sin chef är mindre stressade och mer motiverade än andra människor. Medarbetare som är missnöjda med chefen blir däremot olyckliga, visar undersökningen Happiness 2015 från konsultbolaget Wise Group. Det som krävs av chefen för att vi ska känna oss nöjda är framför allt tydlighet och feedback, enligt studien, som också visar att vänner, familj och kollegor är den allra viktigaste lyckofaktorn.

  • Ledarskap

Att vi blir alltmer synliga är ingen nyhet. Facebook ger oss alltmer inblick i folks privatliv. Men frågan är större än så, och kommer snart att ramma våra organisationer med full kraft. Ända sedan tjänstesamhället såg dagens ljus på 1970-talet har intresset för vad kunder har för sig varit stort. I början handlade det mest om kundenkäter och intervjuundersökningar - idag är det en jätteindustri. Och det mesta sker utan att vi märker det.

  • Motivera

Oj, vad du har bombarderats! Att du orkat kära hjärna!? Efter en blixtrande period av informationsrally i mänsklighetens historia är det nu hög tid att hitta en fredad mental rastplats att svänga in på - och vila hjärnan på en stund. Sträcka lite på hjärncellerna. Landa i sig själv. Bara vara…

  • HR

Blyghet är inte samma sak som introversion, även om de två personlighetsdragen ibland överlappar varandra. Blyga människor är rädda för att bli dömda av andra, vilket leder till att de känner osäkerhet och ångest i sociala situationer. De flesta människor är i någon utsträckning blyga - men hos vissa är problemet så stort att deras arbete och privatliv påverkas negativt. Som chef kan det vara nödvändigt att anstränga sig lite extra för att skapa en förtroendefulla relationer med blyga medarbetare. Här kommer några tips på vägen.

  • Hållbarhet

Häromveckan såg jag en rolig seriestripp som spreds via sociala media. Den första bilden visade en grupp människor som lyssnade på en talare som säger: ”Who wants change?” Alla räckte entusiastiskt upp handen. I nästa bild säger talaren: ”Who wants to change?” Alla tittar besvärat ner i marken. Hög igenkänningsfaktor! Idag handlar nästan allt i affärslivet om förmågan att förhålla sig till och anpassa sig efter en värld i ständig förändring. Vi är beroende av att kunna utvecklas, vi strävar efter kontinuerlig förbättring – men vi hatar att förändras. Knepig paradox.

  • Motivera

I sitt jobb inom praktiskt socialt arbete mötte författaren och coachen Lennart Strandberg många människor utan ork. Som inte hittade tillbaka till lust och energi – människor som helt enkelt tappat sin vilja. Det fick honom att reflektera kring begreppet och ställa sig frågan: kan man tappa sin vilja? Han sökte information kring ämnet, men hittade inget. Så han började skriva själv. Snart såg han att faktorerna Medvetenhet, Kunskap och Frihet är det som får vår vilja att fungera. Han illustrerar det genom att gå över en gata…

  • Ledarskap

Vägen till politisk framgång går via Centerpartiet. Så brukade Moderaterna resonera. Det var när Centerpartiet fanns i den politiska mitten ganska nära Socialdemokraterna. Bara när och om Centerpartiet ville amarbeta högerut kunde en borgerlig regering bli verklighet. Inför valrörelsen 2018 kan det vara dags att påminna om Moderaternas synsätt, men med ny innebörd: Vägen till en ny alliansregering går via Kristdemokraterna. Med Ebba Busch Thor som Kristdemokraternas ledare är det inte mitten utan högersidan som spökar för alliansen.

  • Ledarskap

I det åttonde avsnittet av podcasten Pratbart är temat jämställdhet och jämlikhet. Amanda Lundeteg, vd stiftelsen Allbright, och Jenny Claesson entreprenör och marknadschef på Add Gender samtalar kring förebilder, vems berättelser som får höras och hur vi måste hjälpas åt för att komma framåt. Jämställdhet är en affärsmässig fråga - jämställda företag går bevisat bättre på alla plan - ändå visar den senaste Allbright-rapporten att vi går bakåt i utvecklingen. I den här takten kommer dagens 17-åringar inte få uppleva ett jämställt arbetsliv. Och hur står sig Sverige globalt? "Vi är bra i vissa sammanhang, men vi är fortfarande odugliga. Det finns stora skamfläckar.", säger Amanda Lundeteg.

  • Hälsa

”Vi är lite speciella. Vi är inte gjorda för att leva i hierarkier. Vi mår bäst om vi får bestämma själva, men i samarbete med andra. Det är det som är innebörden av att vara mänsklig.” Citatet är hämtat ur Lasse Bergs bok Skymningssång i Kalahari. Det är den andra av tre i en svit som tar oss med på en evolutionär resa genom mänsklig utveckling. Böckerna bjuder på fascinerande, tankeväckande och många gånger både livsbejakande och humoristisk läsning. Lasse tar oss med på en resa genom många miljoner år och sätter livet här och nu i ett perspektiv som väcker intressanta frågor. Och ger många tänkbara förklaringar till mycket av det vi upplever i våra liv idag.

  • Projektleda

Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta metoder för att locka våra tankar in på nya spår. Läkaren och författaren Edward de Bonos tankemetod ger gamla problem nya infallsvinklar med hjälp av sex hattar. 

  • Motivationsbloggen

Nu runt 8:e mars och internationella kvinnodagen har flertalet kvinnor som uppfunnit, innoverat, forskat och uppräckt lyfts för att visa att historien inte är så mansdominerad som den vill låta påskina. Genom att visa att det finns andra så ska kvinnors självförtroende stärkas och bana väg för fler kvinnor att utveckla sina talanger.

  • Motivera

Vänlighet och värme - "Agreeableness" - är det personlighetsdrag inom Big Five-teorin som innebär att du är sympatisk, trevlig och bra på att samarbeta. Det är det till synes en hundra procent positiv egenskap. Inte kan det finnas några nackdelar med att vara snäll, hjälpsam och empatisk? Forskningen visar dock att frågan är mer komplicerad än man kan tro. Hur förklarar man annars att sympatiska personer har lägre lön?

Partners

Litteraturtips