Menu

Så ordnar du publicitet utomlands

"Det personliga umgänget med utländska reportrar är mer otvunget".

Att synas utomlands behöver inte vara svårt. Men det gäller att veta spelreglerna i utländsk press för att lyckas få in sitt budskap. Vår PR-krönikör, Peter Karaszi, delar med sig av smarta och användbara tips.
 


För alltfler företag finns det nuförtiden all anledning att försöka få publicitet i utländska medier för att stödja försäljning av varor och tjänster, söka finansiering, eller hitta internationella samarbetspartners av olika slag. Många svenska företag, även nystartade och mindre företag, ser helt naturligt hela världen som sin marknad och vill stödja sin verksamhet med utländsk publicitet.

Det är faktiskt rätt så enkelt att få publicitet i utländska facktidningar, av följande skäl:

  • Internet och epost har gjort det lätt att hitta och kontakta utländska publikationer.
     
  • Det finns i de flesta branscher enbart ett fåtal mycket nischade publikationer som är lätta att hitta och som ofta är lätta att ha att göra med. De är i normalfallet mycket intresserade av nya relationer och initierad information från branschen, inklusive insända artiklar.
     
  • Utländska medier ”tänder” på i stort sett samma saker som svenska.
     
  • Pressmeddelanden på engelska är uppbyggda på nästan samma sätt som de svenska.


Det finns emellertid några viktiga skillnader att beakta:

  • Svenska medier har en mycket större försiktighet mot textreklam än utländska. Gentemot utländska redaktioner kan man ”ta i” och ställa sin verksamhet i mycket ljusare dager än mot svenska redaktioner. Snarare förväntas det att man framhäver sina produkters eller tjänsters lysande egenskaper – utan att bli alldeles för skrytsam. Detta gäller även i pressmedelanden. Huvudregeln är att läsarintresset kommer i första hand, även om detta råkar vara gynnsamt för det omnämnda företaget.
     
  • Relevanta utländska publikationer är normalt mycket smalare än de svenska, och reportrarna mycket mer insatta. Således kan pressmeddelanden och annan internationell kommunikation vara väsentligt mer teknisk och initierad än gentemot svenska redaktioner. Upplagorna är ofta små men träffsäkerheten är vanligtvis mycket stor.
     
  • Det personliga umgänget med utländska reportrar är mer otvunget och innefattar ofta dyra middagar – med sprit – och presenter. Kontakterna är mer direkta och de personliga relationerna viktigare. Utländska reportrar förstår förstås likaväl som svenska varför de blir kontaktade men de bryr sig inte om att de ger företaget gratisreklam så länge nyheten är bra eller artikeln läsvärd. Man behöver inte gå som katten runt het gröt utan kan rakt på sak säga saker som att ”det här är en kanonbra nyhet som du får exklusivt om du publicerar den tillsammans med en intervju med vår VD senast på onsdag”.


Om man vill göra det riktigt enkelt för sig och ändå vara effektiv så kan man förlita sig till tre PR-verktyg i umgänget med utländska medier: pressmeddelanden, tipsmejl och andra kontakter per epost, och egenhändigt författade insända artiklar (”contributing articles”).

Det är tidsödande, men inte svårt, att sätta samman en sändlista över relevanta utländska medier. Det är bara att göra sökningar på internet (googla på ”magazines” och den egna branschen). På respektive publikations hemsida återfinns e-postadresser till redaktionen och specialreportrar och ibland även särskilda epostadresser för pressmeddelanden.

Artikeltips och presentationer av den egna verksamheten kan man skicka via ett mejl till redaktören eller en specialreporter, precis som svenska tipsmejl, om man har man något intressant att berätta eller kommentera.

Pressmeddelanden på engelska skrivs på nästan samma sätt som svenska pressmeddelanden, med några kosmetiska (men viktiga) skillnader. Det gäller bland annat tonen (mer skrytsam) och olika val av tempus i rubrik och citat. Leta upp några via Google och studera dem!

Ett sista råd: er engelska måste vara perfekt! Det duger inte med pressmeddelanden och annan kommunikation på dålig engelska. Om du känner dig osäker på det engelska språket, eller behöver annan handfast hjälp i arbetet, så ta hjälp av en duktig PR-konsult med erfarenhet av internationell PR.


Du kanske även gillar

Enkla och användbara tips för dig som vill göra PR på hemmaplan. PR och publicitet är fantastiska vapen för att stödja marknadsf...

Smarta, roliga eller pinsamt dåliga. Vissa valaffischer har etsat sig fast i minnet. Svenska valaffischer är i regel unika i sin förmåga att vä...

"Det finns de som hävdar att detta med hur man reagerar på förändringar är en generationsfråga. Det tror inte jag." För att idéer, företag och arbetslag ska få energi, br...

Evelina Wahlqvist: "Uppvuxen i Sverige var det med fascination jag, under mina första resor till andra delar av världen, förstod att jag mötte de största leendena bland de fattigaste barnen". Det tas för givet av många. Samtidigt efterlängtas det av andra...

"Jag fick fullständig panik på stolen där jag satt och inväntade min timme på scenen. Vad skulle jag möjligen kunna säga som överhuvudtaget kan mäta sig med det som personen innan mig har åstadkommit?" Att utmana sig själv till stordåd varje dag är en mö...

"Är mitt synsätt talande för just min generation eller vad är det som gör att du blir mer restriktiv med att våga gå på känsla när du blir äldre?" Häromdagen höll jag en föreläsning för en nä...

Åsele Kommun tilldelas Stora pr-priset 2012. En kampanj för att förbättra företagsklimatet i Åsele...

Evelina Wahlqvist uppmanar oss att bli bättre på att se våra fundamentala likheter och uppmuntra våra individuella olikheter. Vi är barn av stjärnorna, alla invandrade till denna jord. Jo, s...

"Svagt att arbetsgivarna inte vill uppfatta och medge stödet för lärarna". Ibland känns samhällsdebatten tröttsam, särskilt när...

Vår expert inom PR skriver om ett framgångsrikt case som visar att mycket kan hända när fantasi och kreativitet får fritt spelrum. (Del 1 av 2). Jag har ägnat de senaste tjugo åren av att informera om PR på...

  • Ledarskap

”Jag är handelsresande i ångest, elände och depressioner.”  Så brukar vd:n Anders Gustafsson, resursfabrikör, inleda när han är ute och föreläser och tar upp frågor som ”Vad är bra ledarskap för en sådan som mig”? Och hur kan ni använda och tjäna pengar på ”en sådan som mig”? Han rör om i grytan, utmanar och ger tankeställare i storyn om sin resa från långtidssjukskriven till vd för Resursfabriken. 

  • HR

Den gula personlighetstypen kännetecknas av sin förmåga att inspirera andra. De Gula är utåtriktade och styrs mer av sina känslor än av rationella överväganden. De är positiva och passionerade energiknippen som gärna kommer med egna idéer - men kan också vara flummiga, dåligt organiserade och ha svårt att låta andra komma till tals.

  • Ledarskap

”Fröken, du har fullständigt gått på grund.” Den arabiska skomakaren ser bekymrat på mina skor vars klack är sliten ner till obefintlighet. ”Sprungit på grund”, svarar jag och berättar om några flygplatser och rullstensgator, gränder och terminaler som skorna klapprat över det senaste halvåret. Skomakaren smackar med läpparna. ”Den här sköra klacken är inte gjord för sånt.” I ett ögonblick viner livet genom sinnet och jag blir förälskad i hela situationen. Den här lille mannen är min skomakare. Han tar sig tid att prata och får mig att glömma både mobil, bekymmer och eftermiddagens middagsköp. Jag är fullständigt där, hos en skomakare i västra Göteborg. 

  • Motivationsbloggen

Vi skulle behöva hjälp från er läsare… Vi genomför just nu en liten studie kring interna event och företagskultur. Därför önskar vi samla på oss mer kunskap om hur den här typen av aktiveten används. Vad betyder interna event för medarbetarna i organisationen? Vad ger det för effekt att regelbundet satsa på gemensamma aktiviteter? Hur ofta bör man ha dem och vad får det kosta? En enkel enkät, tre minuter… Utöver att din medverkan uppskattas mycket - får du också en användbar present.

  • Hälsa

Enkelt är vackert. Och skönt. Det är dessutom oerhört effektivt och lönsamt. Låt mig få visa hur! I en komplex värld är enkelhet många gånger en bristvara. Ofta tappar vi bort det enkla när livet blir allt mer komplicerat. Det är lätt att fastna i tankar om att det mesta är svårt, som till exempel att påverka arbetsmiljön.

  • HR

Är du röd, gul, grön eller blå? Ett populärt sätt att beskriva människors grundläggande  beteenden och drivkrafter är ta hjälp av så kallade personlighetsfärger. I den här artikelserien ska vi titta närmare på fyra färger som representerar fyra olika personlighetstyper. Först ut är de Röda, som är dominanta, resultatinriktade och lite otåliga - egenskaper som inte är helt ovanliga bland chefer.

  • Motivera

”Egentligen tror vi inte på lyckan”. Så inleds förordet till boken Lycka på fullt allvar och påståendet väcker onekligen en del frågor. I ett samtal med författarna - psykologen Katarina Blom och journalisten Sara Hammarkrantz – får jag svar på många av dem. Vi pratar bland annat om hur positiv psykologi kan öppna upp våra psyken och ge oss tillgång till en större del av oss själva. Och det slitna ordet ”lycka” fylls med en ny definition som gör det lättare att förhålla sig till tillståndet – och ta det på allvar.

  • Kommunicera

Vi får den uppmärksamhet vi förtjänar. Om du är intressant så kommer folk att lyssna. Så enkelt -  och så svårt - är det. Gå till dig själv. När du ska lyssna på någon som inte direkt faller dig i smaken, eller där ämnet inte känns topprioriterat just nu, så börjar du direkt tänka på annat. Eller hur? Tankarna flyger iväg och det är en kort väg till att ta upp mobilen för att kolla mejlen och utnyttja tiden på bättre sätt. Samma sak är det när andra ska lyssna på dig.

  • Coacha

Vi lever i en tid av ständiga förändringar inom alla områden. Förändringen är närvarande överallt - i teknik, globalisering, politik och samhällsutveckling. Vi har idag också tuffare krav på lönsamhet i företagsvärlden och konkurrensen är stenhård. Parallellt med detta går vi även kontinuerligt igenom privata förändringar. Livet drabbar oss - oavsett hur snabbt världen snurrar eller hur stora externa krav vi har på oss. Den privata sfären är fylld med massor av utmaningar -  förluster av nära och kära, fysiska och psykiska sjukdomar, separationer, arbetslöshet, eller ekonomiska bekymmer. Ingen människa är förskonad. Men hur hanterar vi dessa kriser ?

  • Ledarskap

Stort politiskt ledarskap kan vara att inta positioner som inte alltid är populära. Ett aktuellt exempel: Att varken allianspartierna eller Socialdemokraterna vill samarbeta med Sverigedemokraterna är huvudanledningen till Decemberöverenskommelsen. Genom att alliansens partier förbinder sig att inte rösta på sin egen ekonomiska politik i Riksdagen kan minoritetsregeringen fortsätta styra. Detta har partieliterna bestämt. På andra håll är DÖ både impopulär och obegriplig.

  • Ledning

På eventet Årets VD i höstas presenterade Motivation.se, i samarbete med Ledarskaparna, resultatet av undersökningen VD Barometern 2014. 90 tillfrågade vd:ar hade besvarat ett antal frågor om hållbarhet, lönsamhet och arbetsbelastning i vardagen. Bland annat visade svaren ett intressant glapp i relationen mellan tillväxt och medarbetarengagemang, men också att många inte tycker sig se en given koppling mellan hållbarhet och lönsamhet. Mats Frid, en av initiativtagarna bakom undersökningen, ville veta mer: hur kan man hitta goda exempel på vd:ar som jobbar framgångsrikt med hållbarhet på ett konstruktivt sätt? Han djupintervjuade ett antal vd:ar från skilda branscher, men som har en gemensam nämnare: alla var nominerade till Årets VD 2014. Hans intressanta slutsats är att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och kreativitet…

  • Ledarskap

De senaste 20 åren har handlat mest om nedskärningar, system och kontroll. Men nu ska det bli en ändring. Kontrollsamhället ifrågasätts alltmer av inflytelserika politiker och forskare. Och lösningen är att återupprätta statusen hos en kuvad skara - de yrkeskunniga.

  • Kommunicera

Ditt professionella rykte är på många sätt det viktigaste du har i karriären. Trots det är få människor medvetna om hur deras eget rykte ser ut och hur de själva kan utveckla det.
Per Frykman driver företaget Your Professional Reputation tillsammans med Karin Sandin och samarbetspartners. Han menar att fler borde tänka på hur deras rykte påverkar deras professionella liv, vare sig du är anställd eller entreprenör. "Ditt rykte går ju alltid före dig", säger han till Motivation.se.

  • HR

Är det bara jag, eller har du läst något positivt om chefskapet på senaste? Är det bara jag, eller har du sett någon rapport om fördelarna om att vara chef? Är det bara jag, eller har du sett någon artikel om en glad, välmående chef nyligen. Anyone? Är det inte dags att vända på den trenden? För det speglar ju inte verkligheten.

  • Ledarskap

Hur får du andra att göra som du vill? Ja, det är sannolikt en fråga som många skulle vilja ha svaret på. Det är nog till och med en och annan som gärna skulle vilja gå just den kursen. Tänk vad mycket enklare livet skulle bli om vi visste vad vi skulle göra för att få andra dit vi själva vill. Samtidigt är det en rätt provocerande fråga och det ligger nära till hands att tycka att bara tanken, på att vilja få andra människor dit vi själva vill, synes vara rätt manipulativ.

  • Projektleda

Att få möjligheten att gå utbildningar på jobbet är inspirerande och givande. Men hur lyckas man förförlytta sina nyvunna kunskaper, insikter och redskap in i en arbetsvardag? Det är lätt att den energin läcker ut mellan alla måsten och möten. Maria Forsgren och Annika Strömsten har många goda råd kring hur du kan jobba med träning och uthållighet – och få dina nya ledarskapstankar att bli till verklighet.

Partners

Litteraturtips