Menu

Sociala medier

Medarbetarnas användning av sociala medier på arbetstid har varit ett hett diskussionsämne de senaste åren. Nu har det kommit en ny undersökning som visar att den nya tekniken kan komplicera förhållandet mellan jobb och privatliv. Den ofrivilliga sammanblandningen får många att helt enkelt sluta använda sociala medier, visar enkäten som har genomförts av AVG Technologies.

Mattias Jansson på Katrineholms kommun är förmodligen Sveriges mest aktive kommunchef i sociala medier. Han twittrar, facebookar och bloggar ut åsikter och tankar av såväl professionell som personlig natur. Med sitt engagemang har han satt Katrineholm på kartan - men också blivit föremål för kritik. "För mig personligen handlar det om att jobba för mera öppenhet", säger Mattias Jansson till Motivation.se.

Behöver man ha ett regelverk eller en policy som reglerar medarbetarnas användning av sociala medier? Synen på detta splittrar Sveriges chefer och varierar också stort mellan olika branscher, enligt en undersökning från chefsorganisationen Ledarna. Ledarskapsexperten Anki Udd säger till Motivation.se att det är viktigt att ha en policy - men att man också måste föra en dialog inom företaget om vad som är okej och inte.

Sociala medier blir ett allt viktigare verktyg vid rekrytering, och företagen har allt att vinna på att söka nya talanger genom de sociala nätverken. Men svenska arbetsgivare halkar efter i utvecklingen, menar Academic Works sociala medier-expert Johannes Sundlo.

Var tredje anställd tycker inte att det är fel att använda sociala medier när man jobbar – även om det många gånger påverkar arbetsinsatsen negativt, visar en ny undersökning.

Det sociala nätverket Twitter har blivit en allt viktigare kommunikationskanal för företag, organisationer och myndigheter på senare tid - inte minst på grund av mediets höga popularitet bland journalister och opinionsbildare. För att lyckas nå ut gäller det att veta när och hur man ska twittra. Motivation.se ringde upp experten Hampus Brynolf och lät honom vägleda oss bland Twitterstormar och hashtags.

Den globala nätverkssajten LinkedIn växer i rasande takt – nu är vi en miljon svenskar som använder nätverket. Och vi blir bara fler och fler för varje månad. Håller synen på rekrytering att förändras i Sverige? Vi ringde upp LinkedIns Nordenchef, Lars Ingerslev, för att få svar på frågan.

Berättelser om anställda som fått sparken efter att ha smutskastat sin arbetsgivare på Facebook eller Twitter blir allt vanligare. De sociala medierna har tagit ut fikarumsskvallret i offentligheten. "Mycket av det här beror på okunskap. Som arbetsgivare måste man vara tydlig med vad man får och inte får göra", säger advokaten Torbjörn Lindmark.

Många arbetsgivare som arbetar aktivt för att attrahera attraktiva medarbetare använder Facebook som en allt viktigare del av strategin. På Facebook kan ni föra en dialog med presumtiva medarbetare långt innan de ens kommer på tanken att söka jobb hos er. Men för att framgångsrikt bygga relationer med era kommande medarbetare krävs ett visst mått av strategi och konsekvens.

På senare år har antalet Facebookrelaterade rättstvister ökat. Det du och dina kollegor skriver och gör på Facebook på ren impuls eller i stundens hetta kan i värsta fall få allvarliga juridiska konsekvenser.

Facebook är mycket mer än ett socialt forum. Där många människor möts finns också möjlighet att lära sig något nytt och att utvecklas som person. På Facebook finns gott om möjligheter till kompetensutveckling, inte minst genom de många intressegrupper, ”gillasidor” och forum som skapats.

För den som vill bli en populär och omtyckt person på Facebook lönar det sig att visa ett genuint intresse för andra människor, bjuda på sin egen kompetens, bekräfta sina vänner och våga vara personlig i sina statusuppdateringar.

Som chef ingår det i din yrkesroll att agera förebild. Du har ständigt omgivningens granskande ögon på dig och kan därför känna dig osäker när det kommer till Facebook.  Det finns ingen självklar manual för hur man som chef bör agera på Facebook, vilket kan ge upphov till många frågor och dilemman.

Facebook är ett forum med många möjligheter, inte minst för karriären. Men det gäller att se upp, Facebook kan lätt utvecklas till en tidstjuv om man inte agerar målmedvetet och hittar ett användarmönster som fungerar i vardagen, utan att stjäla tid eller uppmärksamhet från andra punkter i agendan.

Partners

Events

Förbättra kommunikationen i arbetsgruppen!
19 april, 2017 - 08:00

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram