Sociala medier ett viktigt verktyg vid rekrytering

Svenska företag måste våga använda de sociala medierna mer, menar experten Johannes Sundlo.

Kommunicera | HR | ARTIKEL | NOV 2012

Sociala medier blir ett allt viktigare verktyg vid rekrytering, och företagen har allt att vinna på att söka nya talanger genom de sociala nätverken. Men svenska arbetsgivare halkar efter i utvecklingen, menar Academic Works sociala medier-expert Johannes Sundlo.

En undersökning som Jobsite genomförde under 2012 visar att 54 procent av rekryterarna använder Twitter, 66 procent använder Facebook och hela 97 procent använder LinkedIn som rekryteringsverktyg.

Svenska arbetsgivare halkar dock efter när det gäller användningen av sociala medier vid rekrytering. Det hävdar Johannes Sundlo, Social Media Specialist på Academic Work.

- Svenska arbetsgivare använder inte sociala medier så mycket som de borde, säger han till Motivation.se.

- Jag tror det beror på en osäkerhet och rädsla för att göra fel. Företagen vet inte hur de ska förhålla sig till de sociala medierna, förklarar han.

Många fördelar

Det finns många fördelar med att använda sig av sociala medier - både vid rekrytering och i andra syften, säger Johannes Sundlo.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motivation.se

Känner du dig ibland otillräcklig, reaktiv och stressad i din chefsroll?

Upptäck "Leda mig själv" och stärk dig själv i ditt ledarskap:

  • Från stress till kontroll
  • Från händelsestyrd vardag till proaktiv styrning mot mål
  • Från missförstånd och konflikter till engagemang och positiv teamdynamik

Nu kan du köpa onlineutbildningen ”Leda mig själv” till rabatterat pris och samtidigt få ett årsmedlemskap på Motivation.se.

Paketerbjudande: 995 kr – spara över 1.600 kr!

Vässa ditt ledarskap idag!

- Det är ett medium där folk finns och syns. Över hälften av svenska folket är med på Facebook, och för ett företag är det alltid attraktivt att synas där folk är, säger han, och fortsätter:

- Men man måste ha en lite annorlunda approach jämfört med vad vissa företag är vana vid - i de sociala medierna måste man vara ödmjuk och kunna lyssna.

Några direkta nackdelar med att rekrytera via sociala medier kan han inte se.

- Det tar naturligtvis lite tid att komma igång, det går inte att göra i en handvändning. Sedan är det ju en kostnadsfråga också, men i övrigt är det bara positivt. Vi på Academic Work får mycket positiv feedback i de sociala medierna, säger Johannes Sundlo.

Våga testa

Att komma igång med rekrytering och annat engagemang i de sociala medierna behöver inte vara särskilt svårt. Det viktigaste är att verkligen våga ta steget.

- Det gäller att våga slänga sig ut och testa sig fram. Titta på hur andra arbetsgivare gör och vad som fungerar för dem. Men det viktigaste är att våga komma igång, säger Johannes Sundlo.

- När man börjar tycker jag att man ska begränsa sig till en kanal, och sedan om det fungerar bra så kan man gå till nästa. Om man sätter igång med alla samtidigt så finns det en risk att ingen blir bra. LinkedIn är ett bra ställe att börja på eftersom folk är där för att skaffa jobb, säger Academic Works sociala medier-expert.

Viktigt för arbetssökande

Även för arbetssökande gäller det att våga ta steget ut i de sociala medierna och utnyttja deras enorma potential. Johannes Sundlo säger att allt fler kandidater har börjat använda sociala medier för att hitta jobb, och i framtiden kommer det att bli ännu vanligare.

För att lyckas måste man vara aktiv och våga ta kontakt med de arbetsgivare man är intresserad av. Det är också viktigt att tänka på hur man framstår i de sociala medierna - även om media ibland ger en överdriven bild av hur hårt arbetsgivarna granskar kandidaternas digital profil.

- Det är klart att man ska tänka på vad man skriver och fråga sig om man kan stå för det. Men det gäller ju överlag, inte bara när man söker jobb. Men man ska få vara den individ man är, och jag vill gärna minska hetsen lite kring det där. Jag kan ju inte tala för alla företag, men vi på Academic Work skulle aldrig sålla bort någon för att han står och dricker öl på Facebook, såvida han inte är alkoholist. Det måste finnas en tolerans också, säger Johannes Sundlo.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • HR

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill