Menu

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Immaterialrätt skapar förutsättningar för utveckling för företag och samhälle.

Patent och varumärkesskydd skyddar inte bara en innovation eller affärsidé från ovälkomna imitationer och plagiat. Rätt immaterialrättsligt skydd kan också vara en god investering som kan förhöjer värdet på företaget och gör er mer attraktiva för omvärlden.


Visst kan man betrakta materialrätten som ett regelverk, men det är lika mycket en möjlighet för den som är mån om att ta vara på sina idéer. Såväl patent som varumärken kan öppna upp nya affärsmöjligheter och ge företaget välkomna konkurrensfördelar om de förvaltas på rätt sätt. Det menar Markus Dahlberg, varumärkesexpert på Patent- och registreringsverket, PRV.

Möjligheten att skydda en affärsidé, uppfinning eller ett varumärke sammanfattas ofta med begreppet immaterialrätt, som består av områdena patent, varumärkesskydd, designskydd och upphovsrätt.

Syftet med immaterialrätt är att uppmuntra till utveckling och ge företagare och upphovsmakare en möjlighet att skydda sitt verk eller sin idé.

- Den som är beredd att lägga lite omsorg på sin ansökan och dessutom formulerar en tydlig målsättning med sin patentansökan har goda möjligheter att tjäna in sin investering, exempelvis om du så småningom väljer att licensiera ut din idé eller sälja hela företaget, säger Anna Rapp, patentingenjör på PRV.

Patentskydd kan öka bolagets värde

För företag som söker riskkapital kan en väl underbyggd patentportfölj göra det lättare att attrahera riskkapitalisters intresse, inte minst eftersom patenten ofta bidrar till att öka bolagets värde.

Eftersom det kan ta uppemot två år från det att du lämnar in ansökan tills patentet är beviljat rekommenderar Anna Rapp att man lämnar in ansökan på ett så tidigt stadium som möjligt.

- Samtidigt är det viktigt att beskriva innovationen på ett så detaljerat sätt som möjligt i ansökan. En specifik ansökan ökar sannolikheten att beviljas. När vi fått in en ansökan slår vi i databaser för att undersöka om det finns någon motsvarande eller liknande innovation i Sverige eller i något annat land. Den ska skilja sig tillräckligt mycket från andra produkter och dessutom kunna reproduceras för att beviljas ett patent, säger hon.

Lämna in patentansökan innan du offentliggör din idé

Anna Rapp påminner om vikten av att ansöka om patent innan man offentliggör sin idé. En förutsättning för att beviljas patent är nämligen att innovationen eller idén inte redan har visats upp för omvärlden på exempelvis en mässa.

Det kan därför vara klokt att ligga lågt med sin idé tills patentansökan har beviljats. Den som funderar på att utöka sitt svenska patent med en internationell motsvarighet behöver inte ta beslut direkt. Du kan nämligen utöka din ansökan i uppemot ett år efter att ursprungsansökan lämnats in.

- Ibland kan det löna sig att ta hjälp av ett patentombud, en konsult som specialiserat sig på patentansökningar och hanteringen av patent. Professionellt skrivna ansökningar ökar ofta sannolikheten att patentet går igenom direkt. Ett patent gäller i tjugo år och kan inte förnyas, säger Anna Rapp.

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Ett varumärkesskydd ger företag en möjlighet att med ensamrätt sälja tjänster eller produkter under ett varumärkesnamn. Den som är osäker på om varumärkesnamnet är upptaget kan göra en egen sökning på PRV:s hemsida. Sökningen ger en fingervisning om varumärkesnamnet är upptaget i Sverige eller i andra delar av världen.

Ett starkt varumärkesskydd är en viktig tillgång för företag, inte minst eftersom det ökar verksamhetens attraktionskraft för presumtiva samarbetspartners, kunder och leverantörer. När ni väl lyckats registrera ert varumärke är det dags att fylla det med innehåll och värde.

Här gäller det att tänka till kring vilka värderingar ni vill att er målgrupp ska associera varumärket med.  Ett starkt varumärke kan ibland befoga ett högre pris och därmed också högre marginaler. Varumärket kan också bidra till att skapa trovärdighet för er verksamhet.

En bolagsregistrering skyddar rätten till företagets namn, medan en varumärkesregistrering skyddar rätten till företagets varumärke, som i sin tur kan förekomma i en mängd olika produkter och tjänster. Om varumärket ska lanseras globalt på sikt är det förstås klokt att välja ett varumärkesnamn som är internationellt gångbart.

- Ett grundläggande råd som ökar sannolikheten att lyckas med varumärkesregistreringen är att välja ett namn som inte direkt beskriver vad ni säljer. Ett företag som marknadsför kattmat gör det svårt för sig om de väljer att ha ordet kattmat med i sitt varumärkesnamn, det minskar sannolikheten att kunna skydda varumärket, säger Markus Dahlberg.

Kartlägg företagets framtidsplaner

I samband med att man registrerar sitt varumärke bör man ta reda på om varumärket uppfyller PRV:s krav för varumärkesskydd. Markus Dahlberg rekommenderar dessutom att man funderar över företagets utveckling utifrån ett femårsperspektiv. Det tar drygt två månader att få ett varumärkesskydd beviljat, men skyddet räcker i tio år och kan inte korrigeras efterhand.

- Det är därför viktigt att du har en tydlig målsättning för ditt varumärke redan vid ansökningstillfället. Fundera på vilken sorts produkter eller tjänster du vill marknadsföra under varumärket. Den som har svårt att inrikta sig på en specifik målgrupp kan välja att ha en portfölj av olika varumärken som vänder sig till olika målgrupper, säger han.


  • Coacha

Det är mer fokus på ledarskapsroller än på uppgiften att lösa själva uppdraget i verksamheten. En verksamhet som matchas i riktning mot individers upplevda prestation gör att medarbetarna också upplever ett lustfyllt arbete. Centralt är det mänskliga samspelet, att göra något tillsammans, och att få äga sin arbetsuppgift. Det menar Pär Pettersson Fil dr psykologi, forskare Kristianstad högskola och coach till hockeylaget Tre Kronor.

  • Ledarskap

Martin Geijer beskriver sig själv som en ”teatermaskin”. Han regisserar, skriver, utbildar, spelar, coachar. Och mycket genomsyras av ledarskapet – både av sig själv och av andra. Motivation.se träffade honom och pratade kreativt ledarskap, improvisation och den gränslösa fantasin som tillsammans skapar något nytt – K-ledarskap. Kom ihåg var du hörde det först…

  • HR

Det må vara sant att det bara finns en av dig och en av mig, men det finns många sätt vi kan leva våra liv på – och det är aldrig försent att välja en ny väg i livet. Att återuppfinna sig själv med jämna mellanrum är en nödvändighet för att behålla sin livskraft och motivation. Men hur går det till egentligen? Här kommer några tips på vägen.

  • Hållbarhet

Människor, motivation, beteenden, drivkrafter och ledarskap – allt är en del av företagskulturen. Men hur går vi från de flummiga orden till de konkreta värdeskapande handlingar i vardagen? Marie Alani och Helena Timander på Vision Takeoff pratar om företagskultur och värderingsarbete i praktiken. ”Vi vill bevisa en tes, avliva en myt och starta ett samtal”. Hör och se författarna till boken Lycklig lönsamhet prata om hållbarhetsarbete som en affärsmässig investering.

  • Ledarskap

Tänk dig att följande händer när du faciliterar ett möte. Sara, senior chef i organisationen, hjälper dig att hänga upp ett blädderblocksblad och viskar mycket bestämt till dig: ”Du måste få gruppen att sluta prata om det här nu!”. Sara återvänder till sin plats innan du hinner svara och gruppen väntar på nästa steg. Vad gör du?

  • Ledarskap

Jag har tidigare berättat om hur jag i slutet av december alltid gör en utvärdering av det gångna året och planerar för nästa. För mig är det en perfekt tid för eftertanke och en strategi som jag sätter högt varje år. En praxis som har tjänat mig väl. Men december är inte den enda gången som jag reflekterar strategiskt. Jag tror att det är viktigt att göra en bedömning av våra mål och prioriteringar ofta.

  • Motivera

Under sin tid som forskare på toxiner och bakterier började Marie Ryd, chefredaktör på tidskriften Holone, på allvar aktivt jobba med uppmärksamhetsträning och meditation. Till slut fick hon så många insikter kring hur hjärnans potential påverkas av växlingen mellan olika tillstånd, att hon nu ägnar sig på heltid åt att sprida den kunskapen. Tiden är förbi då vi tänkte på kroppens och känslornas samhörighet som något flummigt. Den nya forskningen är hardcore – vi kan bygga om både hjärnor och organisationer med hjälp av de nya rönen. Och till vår hjälp finns en mental tallriksmodell.

  • HR

Vem har störst chans att bli framgångsrik - den som armbågar sig fram och sätter sig själv i första rummet, eller den som tvärtom generöst delar med sig av sin kompetens utan att förvänta sig någonting tillbaka? Svaret är långt ifrån självklart, men enligt psykologen Adam Grants teori om Givers, Takers och Matchers är det faktiskt de generösa och osjälviska givarna som har bäst möjlighet att nå toppen.

  • Coacha

Under min första tid som psykolog hade jag en kvinnlig mentor som var 10 år äldre än jag. Vi träffades varje månad under fyra års tid. Vi satt hemma  i hennes soffa och drack thé från Harrods och åt små smörgåsar. Bilden och känslan har etsat sig fast hos mig och nu - 24 år senare - är jag vän och kollega med min före detta mentor. Hon har betytt otroligt mycket för mig både professionellt och privat. Jag känner stor tacksamhet för att jag fick möjlighet att samtala öppet om allt, ta del av hennes erfarenheter och bli lyssnad på. Hon lotsade mig rätt och lärde mig att utvecklas, gav mig stöd och inspiration och lät mig bli en del av hennes stora nätverk.

  • Planera

Jag tror knappast att jag är ensam i känslan att tiden inte räcker till. Det är omöjligt att lyckas vara framgångsrik i karriären , den perfekta föräldern, en underbar partner och socialt kompetent  - samtidigt.  Det gäller att hitta balansen, göra en kompromiss. Och då behöver du Getting Things Done (GTD).

  • Motivera

Ibland är livet så fullt av motgångar att man tappar tron på sig själv. Om du är arbetslös, eller om karriären står och stampar, så kanske du börjar undra om du över huvud taget kan åstadkomma någonting. I dessa lägen kan det vara bra att erinra sig tidigare framgångar för att återvinna motivationen; dra dig till minnes din högstanivå innan du stämplar dig själv som värdelös. Och kom ihåg att livskraften alltid finns kvar inom dig - det gäller bara att hitta den.

  • Ledarskap

På spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö jobbar 380 personer från 30 olika länder. Företaget ägs av en fransk koncern, är en mansdominerad värld och det är en utmaning att få in kvinnor. Jenny Berg Nilson, Senior Vibe Manager berättar att de ser mångfalden som en styrka, har påbörjat ett nytt stort värdegrundsarbete, och jobbar med jämställdheten. En stor utmaning i en global arbetsplatskultur. 

  • Motivera

Nej, det krävs inte mycket för att hjälpa medmänniskors motivation på traven. Å andra sidan – det krävs heller inte särskilt mycket för att snabbt och effektivt sänka den med bara några få ord. Liria Ortiz är psykolog och författare och använder metoden Motivational Interviewing tillsammans med sina klienter i förändringsprocesser - såväl individuella som organisatoriska. Som så ofta handlar det om kunskap. Och om att vara uppmärksam på hur man samtalar.

  • HR

EQ eller emotionell intelligens är det nya orangea, åtminstone när det kommer till förmågor som gör dig framgångsrik i yrkeslivet och mer tillfreds med dig själv och ditt liv. Därmed inte sagt att emotionell intelligens är en sommarfluga. Tvärtom, vetenskaplig forskning på området visar allt tydligare att individer med en kombination av högt IQ och EQ har lättare att lyckas än individer som enbart har ett högt IQ. Emotionell intelligens är här för att stanna, och det kanske bästa av allt: den går att träna upp.

  • Motivera

Arbetslivet har förändrats i snabb takt under de senaste åren. Arbetsgivare släpper allt mer på kontrollen över sina medarbetare, och många är inte ens anställda utan jobbar som frilansar eller konsulter. Det innebär också att behovet av självkontroll är större än någonsin tidigare. Att sätta egna deadlines och sedan hålla dem är inte alltid det lättaste - men det finns olika knep för att lyckas.

  • Sälja

Marknadsföring och försäljning hänger ihop. Det vet vi redan och vet vi inte det så ligger vi ganska illa till, skulle jag säga. Utmaningen vi ser idag är inte att företagen med dess anställda är omedvetna om att det finns ett problem i att inte prata med varandra. Utmaningen ligger i att inte veta hur vi ska implementera det vi tror är rätt. Gång på gång ser vi hur man köper system utan en tydlig plan. Vi träffar kunder som kontaktar oss för att de ha köpt in ett verktyg men inte får ut de resultat de förväntar sig. Så ser världen ut idag och det är vad vi har att jobba med.

Partners