Menu

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Immaterialrätt skapar förutsättningar för utveckling för företag och samhälle.

Patent och varumärkesskydd skyddar inte bara en innovation eller affärsidé från ovälkomna imitationer och plagiat. Rätt immaterialrättsligt skydd kan också vara en god investering som kan förhöjer värdet på företaget och gör er mer attraktiva för omvärlden.


Visst kan man betrakta materialrätten som ett regelverk, men det är lika mycket en möjlighet för den som är mån om att ta vara på sina idéer. Såväl patent som varumärken kan öppna upp nya affärsmöjligheter och ge företaget välkomna konkurrensfördelar om de förvaltas på rätt sätt. Det menar Markus Dahlberg, varumärkesexpert på Patent- och registreringsverket, PRV.

Möjligheten att skydda en affärsidé, uppfinning eller ett varumärke sammanfattas ofta med begreppet immaterialrätt, som består av områdena patent, varumärkesskydd, designskydd och upphovsrätt.

Syftet med immaterialrätt är att uppmuntra till utveckling och ge företagare och upphovsmakare en möjlighet att skydda sitt verk eller sin idé.

- Den som är beredd att lägga lite omsorg på sin ansökan och dessutom formulerar en tydlig målsättning med sin patentansökan har goda möjligheter att tjäna in sin investering, exempelvis om du så småningom väljer att licensiera ut din idé eller sälja hela företaget, säger Anna Rapp, patentingenjör på PRV.

Patentskydd kan öka bolagets värde

För företag som söker riskkapital kan en väl underbyggd patentportfölj göra det lättare att attrahera riskkapitalisters intresse, inte minst eftersom patenten ofta bidrar till att öka bolagets värde.

Eftersom det kan ta uppemot två år från det att du lämnar in ansökan tills patentet är beviljat rekommenderar Anna Rapp att man lämnar in ansökan på ett så tidigt stadium som möjligt.

- Samtidigt är det viktigt att beskriva innovationen på ett så detaljerat sätt som möjligt i ansökan. En specifik ansökan ökar sannolikheten att beviljas. När vi fått in en ansökan slår vi i databaser för att undersöka om det finns någon motsvarande eller liknande innovation i Sverige eller i något annat land. Den ska skilja sig tillräckligt mycket från andra produkter och dessutom kunna reproduceras för att beviljas ett patent, säger hon.

Lämna in patentansökan innan du offentliggör din idé

Anna Rapp påminner om vikten av att ansöka om patent innan man offentliggör sin idé. En förutsättning för att beviljas patent är nämligen att innovationen eller idén inte redan har visats upp för omvärlden på exempelvis en mässa.

Det kan därför vara klokt att ligga lågt med sin idé tills patentansökan har beviljats. Den som funderar på att utöka sitt svenska patent med en internationell motsvarighet behöver inte ta beslut direkt. Du kan nämligen utöka din ansökan i uppemot ett år efter att ursprungsansökan lämnats in.

- Ibland kan det löna sig att ta hjälp av ett patentombud, en konsult som specialiserat sig på patentansökningar och hanteringen av patent. Professionellt skrivna ansökningar ökar ofta sannolikheten att patentet går igenom direkt. Ett patent gäller i tjugo år och kan inte förnyas, säger Anna Rapp.

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Ett varumärkesskydd ger företag en möjlighet att med ensamrätt sälja tjänster eller produkter under ett varumärkesnamn. Den som är osäker på om varumärkesnamnet är upptaget kan göra en egen sökning på PRV:s hemsida. Sökningen ger en fingervisning om varumärkesnamnet är upptaget i Sverige eller i andra delar av världen.

Ett starkt varumärkesskydd är en viktig tillgång för företag, inte minst eftersom det ökar verksamhetens attraktionskraft för presumtiva samarbetspartners, kunder och leverantörer. När ni väl lyckats registrera ert varumärke är det dags att fylla det med innehåll och värde.

Här gäller det att tänka till kring vilka värderingar ni vill att er målgrupp ska associera varumärket med.  Ett starkt varumärke kan ibland befoga ett högre pris och därmed också högre marginaler. Varumärket kan också bidra till att skapa trovärdighet för er verksamhet.

En bolagsregistrering skyddar rätten till företagets namn, medan en varumärkesregistrering skyddar rätten till företagets varumärke, som i sin tur kan förekomma i en mängd olika produkter och tjänster. Om varumärket ska lanseras globalt på sikt är det förstås klokt att välja ett varumärkesnamn som är internationellt gångbart.

- Ett grundläggande råd som ökar sannolikheten att lyckas med varumärkesregistreringen är att välja ett namn som inte direkt beskriver vad ni säljer. Ett företag som marknadsför kattmat gör det svårt för sig om de väljer att ha ordet kattmat med i sitt varumärkesnamn, det minskar sannolikheten att kunna skydda varumärket, säger Markus Dahlberg.

Kartlägg företagets framtidsplaner

I samband med att man registrerar sitt varumärke bör man ta reda på om varumärket uppfyller PRV:s krav för varumärkesskydd. Markus Dahlberg rekommenderar dessutom att man funderar över företagets utveckling utifrån ett femårsperspektiv. Det tar drygt två månader att få ett varumärkesskydd beviljat, men skyddet räcker i tio år och kan inte korrigeras efterhand.

- Det är därför viktigt att du har en tydlig målsättning för ditt varumärke redan vid ansökningstillfället. Fundera på vilken sorts produkter eller tjänster du vill marknadsföra under varumärket. Den som har svårt att inrikta sig på en specifik målgrupp kan välja att ha en portfölj av olika varumärken som vänder sig till olika målgrupper, säger han.


  • Planera

Jag tror knappast att jag är ensam i känslan att tiden inte räcker till. Det är omöjligt att lyckas vara framgångsrik i karriären , den perfekta föräldern, en underbar partner och socialt kompetent  - samtidigt.  Det gäller att hitta balansen, göra en kompromiss. Och då behöver du Getting Things Done (GTD).

  • Motivera

Alla människor strävar efter lycka, och oftast sätter vi likhetstecken mellan lycka och att få det vi vill ha. Men är det verkligen så lycka fungerar? Författaren och forskaren Dan Gilbert, som bland annat har skrivit boken ”Snubbla på lyckan”, berättar i sitt TED Talk att forskningen ger en helt annan bild. Vi människor tenderar att överskatta skillnaden mellan olika livssituationer – vi tror att det vi drömmer om kommer att göra oss mycket lyckligare än alla andra alternativ. I själva verket har vi ett ”psykologiskt immunförsvar” som ser till att vi lär oss att bli lyckliga med det vi får. Man kan kalla det för ”syntetisk lycka” – men forskningen tyder på att den är lika autentisk som ”naturlig” lycka, förklarar Gilbert.

  • Motivera

Kan positivt tänkande vara någonting… negativt? Det låter kontraintuitivt, men faktum är att den rörelse inom självhjälpsindustrin som förespråkar positivt tänkande har fått utstå allt hårdare kritik på senare år. Visst ska man försöka se livet från den ljusa sidan – men att konstant tränga undan negativa tankar är direkt skadligt, menar kritikerna. Ett alternativt förhållningssätt är att anamma ”emotionell rörlighet”. Låt tankarna komma, försök inte blockera dem – men låt dem heller inte styra ditt liv.

  • Ledarskap

Har du någonsin lagt märke till hur små barn tillbringar en hel del tid åt att tala om "en dag"?
"En dag ska jag vara tillräckligt stor för att åka på den där resan.”
"En dag kommer jag att kunna fatta mina egna beslut."
"En dag kommer jag att ha en ponny."
När du är ett litet barn, vill du vara en stor vuxen. Du behöver inte ägna uppmärksamhet åt detaljerna i vuxenlivet. Du ser bara att vuxna - stora människor - får fler privilegier, får ha roligare.
Vad vi inte förstår förrän vi är vuxna är att det finns ett pris att betala för att växa upp.

  • Motivationsbloggen

Nog för att schack för tankarna till Bergman och döden, men denna ruta ska du inte ducka. Då kommer dämonerna och biter dig där bak. Schackrutan handlar om styrdokument och ramar, ledarskap och business intelligence. Men ofta kopplas styrdokument inom jämställdhet – som till exempel jämställdhetsplaner – snarare ihop med hyllvärmare än med ett företags affärsidé och kärnverksamhet.

  • Motivera

För att lyckas med det man vill i livet måste man ha en fantastiskt god självkänsla. Åtminstone är det vad vi har fått lära av självhjälpsindustrin de senaste decennierna. Problemet är att det vi tror är självkänsla ofta förvandlas till någonting helt annat – exempelvis narcissism, självupptagenhet och perfektionism. Detta kan i slutändan leda till att vi blir extremt självkritiska och känner oss otillräckliga.
På senare år har dock flera forskare föreslagit ett alternativ: Självmedkänsla.

  • Motivera

Att förändra sitt beteende är egentligen ganska enkelt – det svåra är att upprätthålla den önskade förändringen. Ofta har vi orealistiska förväntningar och överskattar vår egen förmåga till självkontroll. När vi sedan återfaller i dåliga vanor, vilket vi tenderar att göra, ser vi det som ett bevis på att vi helt enkelt inte kan förändras. Men risken för bakslag finns alltid med som en naturlig del av förändringsprocessen, och man bör räkna med att de kommer. För att lyckas med förändringen krävs det därför att man planerar för motgångarna.

  • Ledarskap

På 90-talet var koncept som knowledge management och intellektuella kapitalet i ropet. Det följdes av kompetens management samtidigt som organisatoriskt lärande och lärande organisation fick en återfödelse. Aktuellt nu är talent management. Nya koncept dyker upp hela tiden; de kommer och går. Är det kejsarens nya kläder? Något nytt och märkvärdigt som i själva verket inte är annat än nya benämningar på gamla fenomen?
Oavsett vilket så är medarbetarna företagets viktigaste tillgång. Men inte medarbetarna per se. Det är medarbetarnas förmåga att åstadkomma (mer)värde, bidra till verksamhetens utveckling och kreera innovativa erbjudanden till nytta för kunden som utgör tillgången. Det är förmågan – kompetensen, motivationen, talangen – som gör skillnaden.

  • Motivera

Alla vill bli lyckliga. Rätten att sträva efter lycka är till och med inskriven i Förenta staternas konstitution. Men vad är det vi jagar egentligen? Och hur vet vi att det vi jagar, vad den nu må vara, är värt all denna ansträngning, alla dessa våndor? Kanske är det så att lycka är en illusion och att vi istället borde sträva efter livet som sådant, att få känna oss levande.

  • Ledarskap

Som ledare kan du främja nya beteenden och individens utveckling genom att använda dig av så kallade beteendeförstärkare. Det innebär att du på olika sätt uppmärksammar och uppmuntrar beteenden som leder till goda prestationer, och som du därför vill att medarbetaren ska utveckla. Det finns generellt sett sex olika typer av beteendeförstärkare, och dessa ska vi titta närmare på här.

  • Motivationsbloggen

Visby är en förunderlig plats, det vet alla som varit här någon gång. Den gör något med sin besökare – man andas lite lättare. Det är något med havet som gör atmosfären extra syresatt. Så är det alla veckor, men just under Almedalsveckan är vi extremt många som ska andas tillsammans. Men Visby är en luttrad stad och verkar inte nämnvärt påverkad av alla oss som stretar upp och ner i gränderna, hejar på varandra, knyter nya band och debatterar om allt mellan Östersjön och den molnfria himlen.

  • Motivera

Att förändra ett beteende är något av det svåraste en människa kan göra. Alla har någonting de vill ändra på i livet – karriären, äktenskapet, dieten, privatekonomin. Även inom organisationer är förändring ibland lika nödvändigt som det är utmanande. Forskning tyder på att vi i de flesta fall misslyckas. Men egentligen är det inte förändringen i sig som är svår att uppnå, utan det svåra är att slå vakt om framstegen. Vi överskattar vår egen självkontroll, och förr eller senare återfaller vi i våra gamla vanor igen – och tror då att vi har misslyckats en gång för alla.

  • Ledning

Boken 179 år av ensamhet är sprungen ur ett skriande behov av att lyfta berättelser som sällan får höras. Antologin speglar tio kvinnors historier, tankar och strategier för att ta sig fram i den manliga bastionen Handelshögskolan. Under produktionen av boken var 32 av 35 professorer vid Handelshögskolan män - vilket också speglar hur det ser ut på chefsnivå ute i näringslivet. Hur kan vi bryta det mönstret? Vad tar man sig till när möjligheten att göra karriär är så begränsad? Hör redaktörerna till 179 år av ensamhet - Jenny Lantz och Linda Portnoff - samtala med Helena Timander och Marie Alani om boken, drivkraften bakom dess tillblivelse och hur vi kan påverka samtiden för att förändra framtiden.

  • Hälsa

I skrivande stund prunkar grönskan frisk och fräsch utanför mitt fönster. Det är ljuvligt ute i försommarens livskraftiga frodighet. Många vill ut men hinner inte. Sjukdomar och andra hinder kan också göra utevistelsen svårtillgänglig. Men misströsta inte, det räcker att vara nära ett grönområde för att vi ska få del av naturens lugnande och läkande kraft. Äntligen något vi kan få glädje av utan att behöva göra så mycket själva. Byt sjuksalen mot naturens frisk-sal!

  • Kommunicera

Det är återigen dags för vår politikervecka i Visby, Almedalen. En vecka som är så mycket mer än politik. Som är samtal, nätverkande, debatt och framåtanda. För mig som moderator är det fjärde året jag är där och det känns just nu som det roligaste och mest givande Almedalen hittills. Av flera skäl, ett är att många av de ämnen jag leder har en tydlig ambition att komma framåt i sin fråga. Inte bara se det lustfyllda i att höra två sidor tuppfäktas mot varandra, utan att på riktigt hitta fungerande lösningar för en bättre tillvaro framåt. Det är sådana samtal jag gillar att leda och vara en del av.

  • Coacha

Semester! Nästan alla längtar efter ledighet just nu. Vi är lite slitna efter en lång vinter och vår. Men innan vi får ledigt ska allt hinnas med och avslutas. På jobbet ska alla projekt komma i hamn och nya planer sättas i verket. Dessutom ska sommarfester arrangeras, utvecklingssamtalen klaras av och nya rekryteringar inför hösten planeras. På hemmaplan är det studentfirande, skolavslutningar, dagisavslutningar, sociala aktiviteter och planering inför semestrar. Det är som att allting eskalerar ända fram till semesterns första dag när vi äntligen får slappna av. Men det finns saker som kan få dig att varva ner redan innan dess.

Partners