Menu

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Immaterialrätt skapar förutsättningar för utveckling för företag och samhälle.

Patent och varumärkesskydd skyddar inte bara en innovation eller affärsidé från ovälkomna imitationer och plagiat. Rätt immaterialrättsligt skydd kan också vara en god investering som kan förhöjer värdet på företaget och gör er mer attraktiva för omvärlden.


Visst kan man betrakta materialrätten som ett regelverk, men det är lika mycket en möjlighet för den som är mån om att ta vara på sina idéer. Såväl patent som varumärken kan öppna upp nya affärsmöjligheter och ge företaget välkomna konkurrensfördelar om de förvaltas på rätt sätt. Det menar Markus Dahlberg, varumärkesexpert på Patent- och registreringsverket, PRV.

Möjligheten att skydda en affärsidé, uppfinning eller ett varumärke sammanfattas ofta med begreppet immaterialrätt, som består av områdena patent, varumärkesskydd, designskydd och upphovsrätt.

Syftet med immaterialrätt är att uppmuntra till utveckling och ge företagare och upphovsmakare en möjlighet att skydda sitt verk eller sin idé.

- Den som är beredd att lägga lite omsorg på sin ansökan och dessutom formulerar en tydlig målsättning med sin patentansökan har goda möjligheter att tjäna in sin investering, exempelvis om du så småningom väljer att licensiera ut din idé eller sälja hela företaget, säger Anna Rapp, patentingenjör på PRV.

Patentskydd kan öka bolagets värde

För företag som söker riskkapital kan en väl underbyggd patentportfölj göra det lättare att attrahera riskkapitalisters intresse, inte minst eftersom patenten ofta bidrar till att öka bolagets värde.

Eftersom det kan ta uppemot två år från det att du lämnar in ansökan tills patentet är beviljat rekommenderar Anna Rapp att man lämnar in ansökan på ett så tidigt stadium som möjligt.

- Samtidigt är det viktigt att beskriva innovationen på ett så detaljerat sätt som möjligt i ansökan. En specifik ansökan ökar sannolikheten att beviljas. När vi fått in en ansökan slår vi i databaser för att undersöka om det finns någon motsvarande eller liknande innovation i Sverige eller i något annat land. Den ska skilja sig tillräckligt mycket från andra produkter och dessutom kunna reproduceras för att beviljas ett patent, säger hon.

Lämna in patentansökan innan du offentliggör din idé

Anna Rapp påminner om vikten av att ansöka om patent innan man offentliggör sin idé. En förutsättning för att beviljas patent är nämligen att innovationen eller idén inte redan har visats upp för omvärlden på exempelvis en mässa.

Det kan därför vara klokt att ligga lågt med sin idé tills patentansökan har beviljats. Den som funderar på att utöka sitt svenska patent med en internationell motsvarighet behöver inte ta beslut direkt. Du kan nämligen utöka din ansökan i uppemot ett år efter att ursprungsansökan lämnats in.

- Ibland kan det löna sig att ta hjälp av ett patentombud, en konsult som specialiserat sig på patentansökningar och hanteringen av patent. Professionellt skrivna ansökningar ökar ofta sannolikheten att patentet går igenom direkt. Ett patent gäller i tjugo år och kan inte förnyas, säger Anna Rapp.

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Ett varumärkesskydd ger företag en möjlighet att med ensamrätt sälja tjänster eller produkter under ett varumärkesnamn. Den som är osäker på om varumärkesnamnet är upptaget kan göra en egen sökning på PRV:s hemsida. Sökningen ger en fingervisning om varumärkesnamnet är upptaget i Sverige eller i andra delar av världen.

Ett starkt varumärkesskydd är en viktig tillgång för företag, inte minst eftersom det ökar verksamhetens attraktionskraft för presumtiva samarbetspartners, kunder och leverantörer. När ni väl lyckats registrera ert varumärke är det dags att fylla det med innehåll och värde.

Här gäller det att tänka till kring vilka värderingar ni vill att er målgrupp ska associera varumärket med.  Ett starkt varumärke kan ibland befoga ett högre pris och därmed också högre marginaler. Varumärket kan också bidra till att skapa trovärdighet för er verksamhet.

En bolagsregistrering skyddar rätten till företagets namn, medan en varumärkesregistrering skyddar rätten till företagets varumärke, som i sin tur kan förekomma i en mängd olika produkter och tjänster. Om varumärket ska lanseras globalt på sikt är det förstås klokt att välja ett varumärkesnamn som är internationellt gångbart.

- Ett grundläggande råd som ökar sannolikheten att lyckas med varumärkesregistreringen är att välja ett namn som inte direkt beskriver vad ni säljer. Ett företag som marknadsför kattmat gör det svårt för sig om de väljer att ha ordet kattmat med i sitt varumärkesnamn, det minskar sannolikheten att kunna skydda varumärket, säger Markus Dahlberg.

Kartlägg företagets framtidsplaner

I samband med att man registrerar sitt varumärke bör man ta reda på om varumärket uppfyller PRV:s krav för varumärkesskydd. Markus Dahlberg rekommenderar dessutom att man funderar över företagets utveckling utifrån ett femårsperspektiv. Det tar drygt två månader att få ett varumärkesskydd beviljat, men skyddet räcker i tio år och kan inte korrigeras efterhand.

- Det är därför viktigt att du har en tydlig målsättning för ditt varumärke redan vid ansökningstillfället. Fundera på vilken sorts produkter eller tjänster du vill marknadsföra under varumärket. Den som har svårt att inrikta sig på en specifik målgrupp kan välja att ha en portfölj av olika varumärken som vänder sig till olika målgrupper, säger han.


  • Ledarskap

Hur många dignar inte redan under bördan av att sträva efter perfektion? Den perfekta karriären, relationen, inredningen och träningsrundan. Att istället vara mer av en Real Model snarare än en Role Model – hur låter det alternativet? En människa av kött och blod som både kan älska sitt jobb och slita sitt hår. Som förvisso är en skicklig ledare men också älskar att paddla kajak. Som läser både managementböcker och deckare. Som är på jobbet med hela sig - och därmed bidrar till att öka mångfalden i ledarskapet.

  • Ledarskap

Svenska Filminstitutet vd Anna Serner har sopat banan med sitt jämställdhetsarbete som har gjort avtryck ända bort i Hollywood. Hur kommer det sig att ett filminstitut i ett litet land på norra halvklotet är på allas läppar när det kommer till just jämställdhet? På vårt Lunch & Learn berättar hon med stor inlevelse om hur resan sett ut hittills och vad som krävs för att få en verklig förändring. Jämställdhet är business, hårt arbete och en medveten strategi som kräver allas engagemang.

  • Ledning

Arbetsmöten kan kännas både kreativa, inspirerande och energigivande. Men den positiva känslan är ingen garanti för att mötet verkligen leder till konkret handling. För att det som sägs på mötet verkligen ska omsättas i praktiken krävs två saker: dokumentation och ansvarsfördelning. Det är bara genom en tydlig kommunikation som ni kan undvika stress och frustration, och samtidigt försäkra er om att mötets momentum verkligen tas tillvara.

  • Projektleda

Våra beteendemönster ger oss många ledtrådar, och faktum är att de utgör en nyckel till hur vi kan bli framgångsrikare i vår strävan att nå fram till andra. Visst vore det underbart att kunna förutse hur vårt budskap om en förändring kommer att tas emot? Eller hur reaktionen på det nya projektet kommer att bli?

  • Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

Partners