Menu

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Immaterialrätt skapar förutsättningar för utveckling för företag och samhälle.

Patent och varumärkesskydd skyddar inte bara en innovation eller affärsidé från ovälkomna imitationer och plagiat. Rätt immaterialrättsligt skydd kan också vara en god investering som kan förhöjer värdet på företaget och gör er mer attraktiva för omvärlden.


Visst kan man betrakta materialrätten som ett regelverk, men det är lika mycket en möjlighet för den som är mån om att ta vara på sina idéer. Såväl patent som varumärken kan öppna upp nya affärsmöjligheter och ge företaget välkomna konkurrensfördelar om de förvaltas på rätt sätt. Det menar Markus Dahlberg, varumärkesexpert på Patent- och registreringsverket, PRV.

Möjligheten att skydda en affärsidé, uppfinning eller ett varumärke sammanfattas ofta med begreppet immaterialrätt, som består av områdena patent, varumärkesskydd, designskydd och upphovsrätt.

Syftet med immaterialrätt är att uppmuntra till utveckling och ge företagare och upphovsmakare en möjlighet att skydda sitt verk eller sin idé.

- Den som är beredd att lägga lite omsorg på sin ansökan och dessutom formulerar en tydlig målsättning med sin patentansökan har goda möjligheter att tjäna in sin investering, exempelvis om du så småningom väljer att licensiera ut din idé eller sälja hela företaget, säger Anna Rapp, patentingenjör på PRV.

Patentskydd kan öka bolagets värde

För företag som söker riskkapital kan en väl underbyggd patentportfölj göra det lättare att attrahera riskkapitalisters intresse, inte minst eftersom patenten ofta bidrar till att öka bolagets värde.

Eftersom det kan ta uppemot två år från det att du lämnar in ansökan tills patentet är beviljat rekommenderar Anna Rapp att man lämnar in ansökan på ett så tidigt stadium som möjligt.

- Samtidigt är det viktigt att beskriva innovationen på ett så detaljerat sätt som möjligt i ansökan. En specifik ansökan ökar sannolikheten att beviljas. När vi fått in en ansökan slår vi i databaser för att undersöka om det finns någon motsvarande eller liknande innovation i Sverige eller i något annat land. Den ska skilja sig tillräckligt mycket från andra produkter och dessutom kunna reproduceras för att beviljas ett patent, säger hon.

Lämna in patentansökan innan du offentliggör din idé

Anna Rapp påminner om vikten av att ansöka om patent innan man offentliggör sin idé. En förutsättning för att beviljas patent är nämligen att innovationen eller idén inte redan har visats upp för omvärlden på exempelvis en mässa.

Det kan därför vara klokt att ligga lågt med sin idé tills patentansökan har beviljats. Den som funderar på att utöka sitt svenska patent med en internationell motsvarighet behöver inte ta beslut direkt. Du kan nämligen utöka din ansökan i uppemot ett år efter att ursprungsansökan lämnats in.

- Ibland kan det löna sig att ta hjälp av ett patentombud, en konsult som specialiserat sig på patentansökningar och hanteringen av patent. Professionellt skrivna ansökningar ökar ofta sannolikheten att patentet går igenom direkt. Ett patent gäller i tjugo år och kan inte förnyas, säger Anna Rapp.

Varumärkesskydd öppnar upp affärsmöjligheter

Ett varumärkesskydd ger företag en möjlighet att med ensamrätt sälja tjänster eller produkter under ett varumärkesnamn. Den som är osäker på om varumärkesnamnet är upptaget kan göra en egen sökning på PRV:s hemsida. Sökningen ger en fingervisning om varumärkesnamnet är upptaget i Sverige eller i andra delar av världen.

Ett starkt varumärkesskydd är en viktig tillgång för företag, inte minst eftersom det ökar verksamhetens attraktionskraft för presumtiva samarbetspartners, kunder och leverantörer. När ni väl lyckats registrera ert varumärke är det dags att fylla det med innehåll och värde.

Här gäller det att tänka till kring vilka värderingar ni vill att er målgrupp ska associera varumärket med.  Ett starkt varumärke kan ibland befoga ett högre pris och därmed också högre marginaler. Varumärket kan också bidra till att skapa trovärdighet för er verksamhet.

En bolagsregistrering skyddar rätten till företagets namn, medan en varumärkesregistrering skyddar rätten till företagets varumärke, som i sin tur kan förekomma i en mängd olika produkter och tjänster. Om varumärket ska lanseras globalt på sikt är det förstås klokt att välja ett varumärkesnamn som är internationellt gångbart.

- Ett grundläggande råd som ökar sannolikheten att lyckas med varumärkesregistreringen är att välja ett namn som inte direkt beskriver vad ni säljer. Ett företag som marknadsför kattmat gör det svårt för sig om de väljer att ha ordet kattmat med i sitt varumärkesnamn, det minskar sannolikheten att kunna skydda varumärket, säger Markus Dahlberg.

Kartlägg företagets framtidsplaner

I samband med att man registrerar sitt varumärke bör man ta reda på om varumärket uppfyller PRV:s krav för varumärkesskydd. Markus Dahlberg rekommenderar dessutom att man funderar över företagets utveckling utifrån ett femårsperspektiv. Det tar drygt två månader att få ett varumärkesskydd beviljat, men skyddet räcker i tio år och kan inte korrigeras efterhand.

- Det är därför viktigt att du har en tydlig målsättning för ditt varumärke redan vid ansökningstillfället. Fundera på vilken sorts produkter eller tjänster du vill marknadsföra under varumärket. Den som har svårt att inrikta sig på en specifik målgrupp kan välja att ha en portfölj av olika varumärken som vänder sig till olika målgrupper, säger han.


  • Ledarskap

"Jag kan motstå allt utom frestelse", skrev författaren Oscar Wilde en gång. Självkontroll är en värdefull och eftertraktad egenskap som ökar chanserna till framgång i karriären och i livet. Men hur kan vi bli bättre på att motstå alla lockelser runt omkring oss och istället fokusera på de mål vi vill uppnå? Genom att tänka mer abstrakt, menar forskarna.

  • Motivera

Den japanske kemiprofessorn Kikunae Ikeda slog 1908 fast att det finns en femte smak kallad umami – även kallad den osynliga smaken av protein. Smaken som behövs för att vi skall få en bra totalupplevelse och som hittas i diverse olika maträtter och smakupplevelser. Men som sällan står helt för sig själv som de andra grundsmakerna salt, sött, surt och beskt.

  • Motivera

I mars 2011 slog Motivation.se upp sina webbportar för omvärlden. Det har gått fyra händelserika år sen dess. Nya samarbeten har inletts, roliga produkter har sett dagens ljus och läsarskaran har konstant ökat i omfång. Motivation.se’s vd och chefredaktör Per Winblad har all anledning att vara stolt över utvecklingen. 

  • Projektleda

2011 skrev Tomas Gustavsson boken Agil Projektledning. Den ligger fortfarande högt på topplistan över populär projektledningslitteratur och en ny upplaga kom förra året. Intresset för agila metoder har uppenbarligen kommit för att stanna. Efterfrågan på konkreta exempel och övningar som är applicerbara i skarpt läge, har också ökat. Det märkte Tomas. Så han bestämde sig för att komplettera med en bok till – en praktisk övningsbok där det finns något för alla som vill utveckla sitt agila arbetssätt. 

  • Ledarskap

”Alla borde besöka Paris minst en gång om året”, säger min vän när vi promenerar längs Boulevard St-Germain denna soliga sista måndag i februari. Jag instämmer. Den här gången är jag i Paris för att känna på stämningen, jobba och göra research, men jag kan tänka mig att komma oftare och av andra anledningar. Sedan jag var ung har jag älskat staden, ständigt återkommit och alltid känt mig hemma, men utan att göra staden till min. Just kvarteren i femte och sjätte arrondissementet i centrala Paris är klassiska, här finns Sorbonne, ministerier och myndigheter. På andra sidan Seine bor presidenten.

  • HR

För att uppnå ett mål i livet måste du visualisera framgången; om du kan se dig själv lyckas så kommer du också att göra det. Åtminstone är det vad vi ofta får lära oss i självhjälpsböcker. Men vad säger egentligen forskningen? Sanningen är att visualisering kan leda till antingen framgång eller totalt misslyckande - beroende på vad du visualiserar.

  • Motivera

Att vara människa på denna jord innebär att leva med naturens olika element. Både bildligt och bokstavligt. Jord, luft, vind och vatten. Alla naturfolk vet det och har relationerna till elementen inbäddade i sina livsfilosofier. Naturfolken vet att elementen orkestrerar jordelivets mest grundläggande lagar. Därför har de lärt sig att leva med elementen istället för att kämpa emot dem.

  • Motivera

Graden av extraversion-introversion har en grundläggande inverkan på vår personlighet. Extroverta människor är lyckligare än introverta, menar forskarna. Men vad är egentligen lycka, och vem bestämmer om och i så fall när du är lycklig? Och hur kan introverta ta sig fram i en värld dominerad av extroverta - utan att svika sin sanna natur?

  • Sälja

För att lyckas med det mesta vi gör här i livet är det en bra förutsättning att vara förberedd. Att ha en tydlig plan för vart vi vill ta oss, varför vi vill ta oss just dit och även hur, brukar vara en bra start. I vår marknadsföring idag jobbar de flesta av oss i flera olika kanaler, både analogt och digitalt. Vi kommunicerar på olika sätt med olika mottagare och använder olika typer av content (läs innehåll) för att nå våra mål med kommunikationen. För du har väl en målsättning med allt du kommunicerar? När det gäller content så är det kanske viktigare än någonsin att ha en plan för hur vi bör kommunicera, gärna för ett helt år framöver.

  • Ledarskap

Kan konflikter vara trevliga? Förmodligen svarar du nej. Däremot kan vi öka kompetensen kring hur vi hanterar dem – och därmed ta kommando över situationen och de beteenden den väcker i oss. Vi kan öka vår ”Relationsship Awareness”. Thomas Erdös och Catarina Dehlin på Personal Strengths arbetar dagligen med att öka människors konfliktkompetens. ”Det är som vilken annan skill som helst – och går givetvis att träna upp”, säger Thomas. Have a Nice Conflict är möjligt – och det angår oss alla.

  • Hälsa

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

  • Motivera

Av Big Five-teorins fem personlighetsfaktorer är samvetsgrannhet den som är tydligast förknippad med framgång i karriären och i livet. Samvetsgranna människor är pålitliga, välorganiserade och duktiga på att planera. Visst kan deras brist på spontanitet få dem att framstå som lite tråkiga - men deras självdisciplin är ändå både imponerande och väl värd att försöka efterlikna.

  • Kommunicera

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Påståendet är taget från en undersökning som gjordes i USA 1977. Men jag tror inte att den stämmer. Inte då. Inte nu. För om man konkret skulle sätta en revolver mot tinningen i utbyte mot en mikrofon på en scen, borde valet vara givet. Men det jag vet stämmer, är att väldigt många känner sig oerhört nervösa när de ska göra ett framträdande inför andra. Något som kan vara enormt begränsande och förlamande. Men det finns sätt att hantera sin nervositet.

  • Motivera

Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? Ditt svar på den frågan kan vara avgörande för hur väl du lyckas i livet. Forskning visar att människor med ett dynamiskt tänkesätt (Growth Mindset) är bättre på att kämpa sig igenom utmaningar, medan personer med ett statiskt tänkesätt (Fixed Mindset) stannar i komfortzonen och skyller på bristande talang. Men det är aldrig försent att anamma ett tänkesätt som tillåter dig att växa som människa.  

  • Ledarskap

Om vi tror på idén om att vi lär oss mest av det vi gör bäst och att det är mer konstruktivt att utforska goda erfarenheter och framgångar, snarare än att grotta i problemen, hur ska vi då gå tillväga för att starta upp och genomföra en kreativ och utvecklande förändringsprocess i organisationen? Med inspiration från den chilenske neurobiologen Humberto Maturana finns det några centrala ingredienser i all förändring som förtjänar uppmärksamhet och en påminnelse.

  • Motivera

Öppenhet för nya erfarenheter är ett av de fem personlighetsdragen i den så kallade Femfaktorteorin. Personer med en hög grad av öppenhet är fantasirika och intellektuellt nyfikna - vilket gör att de har mycket goda möjligheter att lyckas inom kreativt arbete. Men hur vet man att man är en öppen människa?

Partners