Menu

Ledarskap

Som ledare är det din skyldighet att ge medarbetarna relevant och meningsfull feedback, vilket innefattar såväl beröm som konstruktiv kritik. Visst kan det kännas lättare att bara säga ”bra jobbat!”, men som chef har du en viktigare uppgift än så – din respons på utfört arbete ska leda till att medarbetaren korrigerar eventuella misstag och gör arbetet ännu lite bättre nästa gång.

Martin Geijer beskriver sig själv som en ”teatermaskin”. Han regisserar, skriver, utbildar, spelar, coachar. Och mycket genomsyras av ledarskapet – både av sig själv och av andra. Motivation.se träffade honom och pratade kreativt ledarskap, improvisation och den gränslösa fantasin som tillsammans skapar något nytt – K-ledarskap. Kom ihåg var du hörde det först…

Tänk dig att följande händer när du faciliterar ett möte. Sara, senior chef i organisationen, hjälper dig att hänga upp ett blädderblocksblad och viskar mycket bestämt till dig: ”Du måste få gruppen att sluta prata om det här nu!”. Sara återvänder till sin plats innan du hinner svara och gruppen väntar på nästa steg. Vad gör du?

Jag har tidigare berättat om hur jag i slutet av december alltid gör en utvärdering av det gångna året och planerar för nästa. För mig är det en perfekt tid för eftertanke och en strategi som jag sätter högt varje år. En praxis som har tjänat mig väl. Men december är inte den enda gången som jag reflekterar strategiskt. Jag tror att det är viktigt att göra en bedömning av våra mål och prioriteringar ofta.

På spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö jobbar 380 personer från 30 olika länder. Företaget ägs av en fransk koncern, är en mansdominerad värld och det är en utmaning att få in kvinnor. Jenny Berg Nilson, Senior Vibe Manager berättar att de ser mångfalden som en styrka, har påbörjat ett nytt stort värdegrundsarbete, och jobbar med jämställdheten. En stor utmaning i en global arbetsplatskultur. 

I början av min karriär tog jag över en volontärorganisation som hade letts av samma man i 27 år. Jag respekterade den tidigare ledaren och beundrade en hel del av de saker som han gjorde. Men jag visste att jag var en annan sorts person och behövde göra vissa saker på mitt eget sätt. Jag insåg att organisationen hade fastnat på en platå och att jag var den nya killen som skulle frigöra den, och det skulle inte bli en lätt uppgift. Jag började omedelbart genomföra förändringar. Men inte alla i teamet var med ombord. Efter ungefär tre månader kom en volontärledare som hette Chuck och drog mig åt sidan och sa, "John, du har ändrat allt. Allt”. Han var ganska upprörd.

Vad innebär det i praktiken att driva företag utifrån värderingar? Idag säger sig de flesta jobba med värderingar och kärnvärden, men hur? Och vad använder vi värderingarna till i våra verksamheter? Det satsas mycket på PR och jippon kring värdeorden när det egentligen handlar mer om beteenden och handlingar och vad vi gör i vår vardag. Värderingar fungerar både som karta och kompass - men hur får vi medarbetarna att se samma karta och följa kompassnålen i samma riktning? Marie Alani och Helena Timander samtalar med Johanna Frelin, vd på Hyper Island och Louise Ring, HR-direktör i Axfood-koncernen.

Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som aldrig har varit här skulle jag nog säga att det är som en musikfestival, fast utan musik och om demokrati istället. Jag älskar Almedalen! Här möts många av oss som är intresserade av samhälls- och framtidsfrågor. Jag ränner Hästgatan upp och ned och möter alla möjliga inspirerande människor: politiker, opinionsbildare, lobbyister, mediapersoner, näringslivsrepresentanter, studenter och en och annan semesterfirare.

Människan som resurs i arbetslivet har under de senaste åren fått allt sämre rykte. Människor skapar osäkerhet genom att vabba, gå med i facket eller ha åsikter i största allmänhet. Det skapar förutsättningar för att robotarna kommer att ta över allt arbete, säger förståsigpåarna. Inget blir kvar utom präster, tydligen. Men då glömmer man en grundläggande fråga - människosynen.

I en tidigare artikel – Pratar vi om samma sak? – förde jag ett resonemang om ”resonans” som en grundläggande ingrediens i ledarskapet. Det handlar om att vi som ledare behöver vi skapa förutsättningar för att få andra – och då inte minst medarbetarna – med på tåget. Det handlar om att tona in den andre så att vi säkerställer ett konstruktivt samtal vari vi pratar om samma sak inom samma ramar och spelplan. 

Solstrålarna är de små tingen i vardagen som gör oss glada. En icke oväsentlig del av livets mening kan vara att lära sig ta vara på dem. Det kan vara skuggan av ett leende hos någon man möter, ett litet framsteg hos ett barn eller barnbarn, en färgnyans man inte har upptäckt förr, en smakupplevelse i den dagliga måltiden. Livet är fullt av sådana solstrålar. Konsten är att både upptäcka dem och ta vara på dem.

Forskaren Annika Engström har fått förfrågningar och önskemål kring att omformulera sin avhandling till en populärvetenskaplig bok som kan nå ut brett. När man tar del av hennes forskningsresultat förstår man varför. I hennes studie kring lärande samspel för effektivitet i organisationen, finns en hel knippa nycklar till hur vi kan undvika att bygga in problem i våra processer. Enkelt uttryckt handlar det om mellanrummet – att förstå vad som händer i mötet och i den mänskliga kommunikationen i organisationen. Det är när vi förstår det som vi också kan börja se våra svaga punkter som hämmar produktivitet och i förlängningen påverkar lönsamheten negativt.

Vem blir du till i mötet med andra? Vad betyder kommunikationen, språket och relationerna för att skapa vår identitet? Vår expertskribent Ewa Braf höll ett engagerande Lunch & Learn på temat. Tittaren får lära sig mer om ordens betydelse i mötet med andra. Och om ledarens möjligheter och ansvar att positionera och stärka medarbetarna. Vad händer till exempel i dig när du får höra ”Gud vad du ser trött ut idag…”? Eller ”Du behövde prata, var det något viktigt?”. Lär dig att kommunicera medvetet och förstå hur dina ord landar hos andra.

Nyligen frågade en annan ledare mig om hur han skulle gå tillväga för att vässa sina färdigheter i de områden där han var naturligt begåvad. Han hade redan gjort det viktigaste: han hade upptäckt sina styrkor. Nu var han redo att fokusera sina ansträngningar på tillväxt inom de områden, där det ger störst genomslag.

Partners

Events

Mät och utveckla framgång samtidigt som kommunikationen förbättras!
17 september, 2015 - 08:00
Trendspaning, inspirerande perspektiv, lysande föreläsare, bra pedagogik.
24 september, 2015 - 08:30
Förbättra kommunikationen i arbetsgruppen!
30 september, 2015 - 08:00
Emotionell intelligens och hur du kan mäta den!
6 oktober, 2015 - 08:00
WPT, test för problemlösningsförmåga
15 oktober, 2015 - 16:00

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram