Menu

Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

Vi människor gör saker som vi inte borde i rollen som ledare. Ofta är vi inte medvetna om vilken effekt vårt agerande får eller vilken roll vi själva spelar i hur en given situation utvecklar sig. Det går så snabbt att fälla en värderande kommentar vid fel tillfälle - i stället för att ställa en nyfiken fråga som uppmuntrar till nya förslag. Men det är också enkelt att lära sig hur du undviker ledarskapsfällorna. Det är förstås omöjligt att välja ut det mest ändamålsenliga beteendet i varje situation. Ofta litar vi till sunt förnuft och erfarenhet och tänker att det vi gör brukar fungera. Tyvärr finns väl riggade fällor som många av oss trampar i och vi ska här gå igenom några som du säkert känner igen. För om vi förstår systematiken i hur vårt beteende påverkar andra, kan vi lära oss att ta ett steg åt sidan och hitta nya vägar som stämmer bättre överens med hur vi vill påverka människor i vår omgivning. Ofta är det ganska enkla beteenden det handlar om, men att ändra vanor är - som ni vet - alltid en utmaning.

Kvaliteten på servicen har en stor betydelse för att uppnå goda kundrelationer. Forskningen visar också att kundupplevelsen i allra högsta grad inverkar på ett företags lönsamhet. Det gäller därför att skapa en kultur där medarbetarna har rätt attityd och uppvisar en passion för mänskliga möten. För att få lojala kunder och inte tappa dem till konkurrenter behöver man ha en genomgående och konkret strategi för hur man ska bemöta människor i olika sammanhang så att de får bästa möjliga upplevelse av företaget. När valet står mellan två företag med likvärdiga produkter och tjänster är den upplevda servicen avgörande.

"Det blir allt tydligare att det är ett värderingsstyrt ledarskap som behövs och fungerar för att bygga framtidens företag. Vi vill att Årets VD ska bli en arena för dialog, reflektion och nätverkande för de som antagit utmaningen att leda svenska företag in i framtiden." Nu är nomineringen öppen för Årets VD 2016! Per Winblad, VD och chefredaktör för Motivation.se, berättar om varför priset är så viktigt.

Simon Angeldorff, VD för företagen Envirotainer, är föredragshållare vid årets första Årets VD-frukostseminarium den 11 april. Där kommer han bland annat att berätta om hur hans företag har lyckats i en för många okänd bransch. Han kommer också att ge sin bild av vad framgångsrikt förändringsarbete egentligen är. Motivation.se tog tillfället i akt att ställa några korta frågor inför seminariet.

Att lära sig ställa rätt frågor är ett utmärkt sätt att engagera andra och samtidigt dra lärdom av deras kunskap och erfarenheter. När jag kommer till ett möte är jag alltid beväpnad med frågor som hjälper mig att förstå vem den jag möter är och hur vi kan vara värdefulla för varandra. Men vad ska man fråga om? Här kommer några tips på vägen.

Att kunna ge konstruktiv feedback är idag väldigt viktigt oavsett om du är chef eller vanlig medarbetare. Men vad är det egentligen som utmärker god och användbar återkoppling? En grundregel att hålla i minnet är att det inte alltid räcker med glada tillrop och en klapp på axeln - feedback bör vara mer specifik och konkret än så.

Förmågan att fokusera är en av de viktigaste egenskaperna hos en ledare. Författaren och psykologen Daniel Goleman menar att man behöver ha trippel fokus för att kunna leda. Du måste ha ett inre fokus som möjliggör självkontroll och ett yttre som gör att du kan hantera dina relationer med andra, samtidigt som du måste vara uppmärksam på vad som händer i omvärlden. I den här videon förklarar Goleman varför dessa tre fokus är så viktiga – och ger exempel på vad som händer om man låter sig distraheras.

Begreppet makt har sagts vara lika viktigt för samhällsvetenskapen som begreppet energi är för fysiken. Men vad är makt, och varför är ämnet så känsligt att prata om?
En människas makt kan vara både formell och informell, och dess påverkan på omgivningen kan vara såväl positiv som negativ. Alla som i någon mån är ledare behöver därför jobba kontinuerligt med sin maktmedvetenhet. På vilket sätt påverkar du andra människor?

Partners

Events

Förbättra kommunikationen i arbetsgruppen!
4 maj, 2016 - 08:00
Minimässa för dig som jobbar inom HR
10 maj, 2016 - 08:30

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram