Menu

Tidlösa Principer för Gott Ledarskap - Artikelserie del 9

Goda ledare tar till vara på tiden.

Goda ledare avsätter regelbundet tid för planering för sig själv och sina medarbetare. De planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Genom klok reflektion bakåt skapas klarhet i vad uppgiften kräver i arbete och tid. Genom ett långsiktigt perspektiv framåt blir det möjligt att vara förutseende för att göra de rätta valen för en framgångsrik insats. Som ledare får vi saker att hända genom att vi planerar för att de ska hända.

Konung Salomo, en av de visaste ledarna för alla tider, säger, ”Sätt inte dina planer i verket utan att först fråga andra om råd.”

Goda ledare väljer rådgivare som vet mer och är klokare än de själva. De vet att de behöver stöd av olika personer när det gäller planering och genomförande. En del tänker mera långsiktigt, medan andra ser lösningar i den mer närliggande situationen.

”Jag, visheten, ska göra dagens timmar effektivare och dina år ännu fruktsammare!”

Goda ledare koncentrerar sin tid och energi till de 20 procent av aktiviteter som bidrar till 80 procent av resultatet. Det innebär att de prioriterar de saker som ger högsta möjliga avkastning på investerad insats. Svårigheten med att prioritera och göra det viktigaste först kan liknas vid kontrasten mellan en klocka och en kompass. Klockan står för möten, aktiviteter och åtaganden, vad vi gör och hur vi använder vår tid. Kompassen står för riktning, vision, värderingar, principer, vad som är viktigt för vårt ledarskap över oss själva och andra.

Den gode ledaren stödjer sina medarbetare att konstruktivt hantera tiden. Den ledare som får sina medarbetares prioriteringar att stämma överens med gruppens viktigaste val leder effektivt arbetet framåt. Ledaren är viktig för medarbetaren som bollplank för att denne ska vara säker på att använda sin tid på bästa möjliga sätt. Goda ledare vet att använda sin tid att hjälpa sina medarbetare att utvecklas och växa. De vet att detta är det säkraste sättet att få sitt företag eller sin organisation att utvecklas och växa.

”Ja, bättre är en handfull ro än båda händerna fulla med möda och jagande efter vind.”

Goda ledare söker arbeta klokt. De inser att allt kanske inte är så livsnödvändigt och därför kan skjutas upp, delegeras eller helt enkelt väljas bort. De planerar sin tid med insikt om att ha balans inom livets alla viktiga områden. Naturligtvis, kan ingen hålla denna balans hela tiden, men det är något vi kan sträva efter. Det är få människor som säger på sin dödsbädd: ”Det enda jag ångrar är att jag inte var mer på kontoret!". Genom att skapa balans i vårt behov och intresse för arbete, familj, relationer, rekreation öppnar vi våra sinnen. Vi får mer energi och blir mer konstruktiva och positiva som ledare.

”Om du väntar på alltför goda förutsättningar, får du aldrig något gjort.”

Goda ledare vet att tiden är dyrbar. I samma stund som sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor, månader och år passerar förbi är de borta för alltid. Tid kan aldrig återkallas eller tas igen när den väl är försvunnen. En förlorad dag kan inte återvinnas och den låter sig inte heller ersättas av en annan. Tiden är vår dyrbaraste tillgång. Den är också den mest rättvisa. Om vi så vore den mest förmögna människan på jorden skulle vi inte kunna köpa mer tid än vad någon annan har.

”Intensivt arbete betyder välgång. Det är bara en dåre som slösar bort sin tid.”

Vi lär oss successivt att säga nej till sådant som inte är långsiktigt viktigt för oss. Vi får lättare att säja ”Nej” till olika krav från omgivningen om det finns ett tillräckligt förankrat ”Ja” inom oss själva. Ett ”Ja” som guidar oss mot detta långsiktigt viktiga.

”Det är uppmuntrande att se sina planer ta form.”

Goda ledare utvärderar med jämna mellanrum sina framsteg själv och tillsammans med sin grupp. Utvärdering är både sista och första steget i att lära och utvecklas. Vi utvärderar och lär, sätter nya mål, planerar hur vi når dem och agerar målmedvetet.

”Det är dåraktigt att drömma i stället för att handla, och en mängd tomma ord kan förorsaka fördärv.”

Vårt dagliga agerande följer en viss rutin. För var och en av oss är det viktigt att regelbundet se över hur vi vill utveckla denna rutin. Vi lär oss hela tiden nytt. Erfarenheter och kunskaper byggs på. Vi har inom oss en potential att växa vilket innebär att börja agera på ett nytt sätt. En av våra viktigaste uppgifter är denna självförnyelse som i realiteten är kopplad till vad vi väljer att planera och genomföra.

Bli en visare ledare genom att:

  • Investera din tid klokt då tiden är din dyrbaraste tillgång. Tid aldrig kan sparas eller återvinnas när den väl har passerat.
     
  • Fokusera tid och energi till de allra viktigaste aktiviteterna och ställ dig regelbundet frågan: "bidrar det jag just nu gör till mina viktigaste mål i livet"?
     
  • Gör dig kvitt aktiviteter som är ineffektiva eller improduktiva.
     
  • Involvera och engagera ditt team i planeringsprocessen.
     
  • Investera tid att stödja och hjälpa dina chefer/medarbetare att utvecklas och växa.
     
  • Delegera så fort du har möjlighet.
     
  • Lär dig att säja ”Nej” genom att ha ett starkt förankrat ”Ja” inom dig för vad som är allra viktigast ett längre perspektiv.
     
  • Utvärderar med jämna mellanrum dina framsteg och tillsammans med din grupp era framsteg.
     
  • Skapa balans i ditt behov och intresse för arbete, familj, relationer och rekreation. Det öppnar upp dina sinnen och du får mer energi och blir mer konstruktiv och positiv som ledare.
     
  • Börja din dag på bästa möjliga sätt genom att ta kontrollen och skapa en bild för just denna dagen.
     
  • Agera – det är bara handling som gör att drömmar blir verklighet.

Du kanske även gillar

Richard Bergfors, Årets vd 2012: "Utmärkelsen har fungerat som en sporre". I höst är det dags att utnämna Årets vd igen. Motivation....

De sex slutkandidaterna för Årets Unga VD är klara. Sex unga vd:ar går vidare till finalen av Årets Unga VD. De är...

Elisabeth Bjufors, ledarskapscoach: "Misstro mot chefen leder till oro och minskad arbetsglädje." Nästan tre av tio anställda misstror ledarna på sin arbetsplats...

Ambiverta personer är sociala och utåtriktade - men kan också ta ett steg tillbaka. På senare år har det pratats mycket om att människor är...

Vilka faktorer är avgörande när medarbetare fattar beslut om sin framtid i företaget? I dagens arbetsliv talas det mycket om vikten av att locka till sig talangerna...

Sveriges bästa chefer fick pris på Kompetensgalan på Grand Hotel i Stockholm. Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens värld, blev Årets Chef...

Möt Pontus Bodelsson, vd för mediekoncernen Helsingborgs Dagblad och författare till boken Management by Glädje. Det var när den nykläckte studenten Pontus Bodelsson hamnade mitt i...

Vad krävs för att driva ett rörligt projekt? Det finns olika projektmetoder som ersätter de gamla traditionella arbetss...

Kunskapsteater går från teori till praktik. Vill du lära dig mer om hur du hanterar ett lönesamtal, utan att beh...

Körlegenden Bosse Johansson ser varenda unge - och skapar delaktighet utöver det vanliga. Vad symboliserar en samspelt grupp bättre än en kör? Takten,...

  • HR

I del 1 tittade vi närmare på medarbetarskap som teoretiskt begrepp. Vi konstaterade att denna nya och moderna syn på medarbetaren är affärskritisk och kommer att bli allt viktigare i ett arbets- och affärsliv som präglas av snabb förändring. Slutligen såg vi att medarbetarens grundläggande drivkrafter kan sammanfattas i den så kallade SCARF-modellen.
I den andra och sista delen ska vi istället se vad du som chef kan göra i det praktiska arbetet för att främja ett gott medarbetarskap. Det är bland annat en fråga om effektiv delegering, dialog och konstruktiv feedback.

  • Innovation

Helena Karlberg är innovationsledare på SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), men börjar snart sitt nya jobb som VD på Piteå Science Park. I sitt arbete har hon bland annat engagerat sig i social innovation och platsinnovation, som handlar om att skapa attraktiva miljöer som främjar exempelvis integration, jämställdhet och hälsa. Design spelar en central roll i denna utveckling, men hon använder sig också av ”Appreciative Inquiry” – ett förhållningssätt där man utgår ifrån det som fungerar istället för att fokusera på problem.

  • Ledarskap

Möten har blivit en stor stressfaktor i vår arbetsmiljö. En bidragande orsak till det är att vi alltför sällan får någon klar uppfattning om vad syftet med mötet är och varför vi behöver närvara. Utan en tydlig agenda och ett uttalat mål riskerar sammankomsten att bli föga mer än ett utdraget slöseri av tid och energi.
Känner du igen känslan av att komma oförberedd till ett möte efter att precis ha lämnat ett annat? Hur många möten har du suttit på där tiden bara rusar iväg – och när du går där ifrån vet du inte vad ni har beslutat?
Problemet är inte mötena i sig – att träffas regelbundet och konversera är tvärtom ett absolut måste i det moderna kunskapssamhället. Kruxet är istället att folk måste vara införstådda med varför de ska gå på mötet, och hur man håller ett möte som faktiskt ger konkreta resultat.

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.