Menu

Tidlösa Principer för Gott Ledarskap - Artikelserie del 9

Goda ledare tar till vara på tiden.

Goda ledare avsätter regelbundet tid för planering för sig själv och sina medarbetare. De planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Genom klok reflektion bakåt skapas klarhet i vad uppgiften kräver i arbete och tid. Genom ett långsiktigt perspektiv framåt blir det möjligt att vara förutseende för att göra de rätta valen för en framgångsrik insats. Som ledare får vi saker att hända genom att vi planerar för att de ska hända.

Konung Salomo, en av de visaste ledarna för alla tider, säger, ”Sätt inte dina planer i verket utan att först fråga andra om råd.”

Goda ledare väljer rådgivare som vet mer och är klokare än de själva. De vet att de behöver stöd av olika personer när det gäller planering och genomförande. En del tänker mera långsiktigt, medan andra ser lösningar i den mer närliggande situationen.

”Jag, visheten, ska göra dagens timmar effektivare och dina år ännu fruktsammare!”

Goda ledare koncentrerar sin tid och energi till de 20 procent av aktiviteter som bidrar till 80 procent av resultatet. Det innebär att de prioriterar de saker som ger högsta möjliga avkastning på investerad insats. Svårigheten med att prioritera och göra det viktigaste först kan liknas vid kontrasten mellan en klocka och en kompass. Klockan står för möten, aktiviteter och åtaganden, vad vi gör och hur vi använder vår tid. Kompassen står för riktning, vision, värderingar, principer, vad som är viktigt för vårt ledarskap över oss själva och andra.

Den gode ledaren stödjer sina medarbetare att konstruktivt hantera tiden. Den ledare som får sina medarbetares prioriteringar att stämma överens med gruppens viktigaste val leder effektivt arbetet framåt. Ledaren är viktig för medarbetaren som bollplank för att denne ska vara säker på att använda sin tid på bästa möjliga sätt. Goda ledare vet att använda sin tid att hjälpa sina medarbetare att utvecklas och växa. De vet att detta är det säkraste sättet att få sitt företag eller sin organisation att utvecklas och växa.

”Ja, bättre är en handfull ro än båda händerna fulla med möda och jagande efter vind.”

Goda ledare söker arbeta klokt. De inser att allt kanske inte är så livsnödvändigt och därför kan skjutas upp, delegeras eller helt enkelt väljas bort. De planerar sin tid med insikt om att ha balans inom livets alla viktiga områden. Naturligtvis, kan ingen hålla denna balans hela tiden, men det är något vi kan sträva efter. Det är få människor som säger på sin dödsbädd: ”Det enda jag ångrar är att jag inte var mer på kontoret!". Genom att skapa balans i vårt behov och intresse för arbete, familj, relationer, rekreation öppnar vi våra sinnen. Vi får mer energi och blir mer konstruktiva och positiva som ledare.

”Om du väntar på alltför goda förutsättningar, får du aldrig något gjort.”

Goda ledare vet att tiden är dyrbar. I samma stund som sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor, månader och år passerar förbi är de borta för alltid. Tid kan aldrig återkallas eller tas igen när den väl är försvunnen. En förlorad dag kan inte återvinnas och den låter sig inte heller ersättas av en annan. Tiden är vår dyrbaraste tillgång. Den är också den mest rättvisa. Om vi så vore den mest förmögna människan på jorden skulle vi inte kunna köpa mer tid än vad någon annan har.

”Intensivt arbete betyder välgång. Det är bara en dåre som slösar bort sin tid.”

Vi lär oss successivt att säga nej till sådant som inte är långsiktigt viktigt för oss. Vi får lättare att säja ”Nej” till olika krav från omgivningen om det finns ett tillräckligt förankrat ”Ja” inom oss själva. Ett ”Ja” som guidar oss mot detta långsiktigt viktiga.

”Det är uppmuntrande att se sina planer ta form.”

Goda ledare utvärderar med jämna mellanrum sina framsteg själv och tillsammans med sin grupp. Utvärdering är både sista och första steget i att lära och utvecklas. Vi utvärderar och lär, sätter nya mål, planerar hur vi når dem och agerar målmedvetet.

”Det är dåraktigt att drömma i stället för att handla, och en mängd tomma ord kan förorsaka fördärv.”

Vårt dagliga agerande följer en viss rutin. För var och en av oss är det viktigt att regelbundet se över hur vi vill utveckla denna rutin. Vi lär oss hela tiden nytt. Erfarenheter och kunskaper byggs på. Vi har inom oss en potential att växa vilket innebär att börja agera på ett nytt sätt. En av våra viktigaste uppgifter är denna självförnyelse som i realiteten är kopplad till vad vi väljer att planera och genomföra.

Bli en visare ledare genom att:

  • Investera din tid klokt då tiden är din dyrbaraste tillgång. Tid aldrig kan sparas eller återvinnas när den väl har passerat.
     
  • Fokusera tid och energi till de allra viktigaste aktiviteterna och ställ dig regelbundet frågan: "bidrar det jag just nu gör till mina viktigaste mål i livet"?
     
  • Gör dig kvitt aktiviteter som är ineffektiva eller improduktiva.
     
  • Involvera och engagera ditt team i planeringsprocessen.
     
  • Investera tid att stödja och hjälpa dina chefer/medarbetare att utvecklas och växa.
     
  • Delegera så fort du har möjlighet.
     
  • Lär dig att säja ”Nej” genom att ha ett starkt förankrat ”Ja” inom dig för vad som är allra viktigast ett längre perspektiv.
     
  • Utvärderar med jämna mellanrum dina framsteg och tillsammans med din grupp era framsteg.
     
  • Skapa balans i ditt behov och intresse för arbete, familj, relationer och rekreation. Det öppnar upp dina sinnen och du får mer energi och blir mer konstruktiv och positiv som ledare.
     
  • Börja din dag på bästa möjliga sätt genom att ta kontrollen och skapa en bild för just denna dagen.
     
  • Agera – det är bara handling som gör att drömmar blir verklighet.

Du kanske även gillar

Fyra tänkvärda punkter om retorisk förmåga. I ditt ledarskap stöter du förmodligen ofta på situationer d...

Tufft för glesbygden att klara generationsväxlingen på arbetsmarknaden, skriver Arbetsförmedlingen i ny rapport. Glesbygden kommer att få det allt tuffare i konkurrensen om arbetskraft....

"Meningen finner du i det du gör, i sättet du gör ditt jobb. Om det skulle vara sant så skulle vi kanske spendera mindre tid åt att finna ett meningsfullt jobb, och istället ägna mer tid åt att göra jobbet meningsfullt." När min son fyllde sex år fick han en bok – med titeln ”...

John Maxwell: "Skapa konkurrensfördelar genom att utveckla medarbetarna". Är människor med mycket pengar bara lyckligt lottade? Beror vå...

Skapa motivation hos dina medarbetare – råd, tips och idéer. Motivation kommer inifrån. Det kan låta klyschigt, men det är...

Intervju med psykologerna Maria Forsgren och Annika Strömsten – om OBM, beteenden och organisationsutveckling. ”Mål och planer behövs, men vi får inte glömma att vi lever i vardagen där mycket annat påverkar vårt beteende.” KBT - Kognitiv Beteendeterapi - har många hört talas om....

Ulf Bengtsson på Wenell Management om de agila projektmetodernas fördelar utanför IT-sfären. Frågan om hur agila metoder kan appliceras på projekt utanför...

Ditt humör, kroppsspråk och sätt att prata har stor betydelse för dina möjligheter att vinna andras förtroende. Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten...

Att ta emot kritik och använda den på ett utvecklande sätt är en utmaning. När du som ledare får kritik från medarbetare finns det m...

Elisabeth Kamél; "Vi har bråttom och vi lyssnar dåligt. Vi tar i och ska göra så mycket på en gång att vi spricker." Den senaste perioden har vi kunnat läsa om ännu ett projekt som inte...

  • Motivera

Vi lever i en ny tid. Och så plötsligt – en ny tid igen! När drönare flyger in med Amazons bokpaket, pyttesmå innovationer knackar på nanodörren och digitaliseringen sprutar ut nya affärsmodeller på löpande band så ändras allt och hela tiden. Från steg – till steglöst.

  • HR

Medarbetarskap är ett hett ämne som är på tapeten i många organisationer, men vad innebär det egentligen - och visst är det dubbeltydigt? Å ena sidan vill vi att våra medarbetare ska ta ett stort eget ansvar på arbetet och bidra till ett gott arbetsklimat, men å andra sidan betyder det att vi som chefer måste delegera och släppa ifrån oss ansvar.
I den första av två artiklar om medarbetarskap ska vi titta närmare på varför detta begrepp blir allt viktigare i ett alltmer dynamiskt arbetsliv.

  • Projektleda

Har du också funderat vad det är som gör att vissa människor alltid ser så lyckliga och glada ut? Varför de ler och alltid är vänliga? Varför de alltid har ett vänligt ord på vägen till sina medmänniskor? Vad det är som gör att de orkar? Att de inte lika ofta tappar humöret eller verkar håglösa?

  • Planera

Hur skapar vi mer struktur i vårt arbetssätt? Hur prioriterar vi vad som ska göras och varför är det viktigt? David Stiernholm reser land och rike runt och föreläser och undervisar om hur vi bättre kan organisera vår vardag. Han kallar sig struktör, än så länge Sveriges enda sådan. Den 8 septemer kommer han till vårt Lunch & Learn med sin föreläsning Prioritera rätt lätt. "Ju mer vi kan strukturera allt det där som bara måste fungera, desto mer kan vi ägna oss åt kreerandet.", säger han.

  • Planera

Frågan om aktivitetsbaserat arbetssätt kommer allt oftare till oss som jobbar med effektivitet, och det för det mesta med stor oro för hur det kommer att fungera. Ingen egen arbetsplats, ”pappersfritt”, små förvaringsutrymmen, kommer att bli störd, lyssna på musik, mat vid skrivbordet, ”clean desk” och en hel del andra frågor dyker snabbt upp för de som står inför den här förändringen. Några har redan kommit en bit på väg genom att ha jobbat i öppna kontor (med egen arbetsplats) medan andra går direkt från ett eget kontorsrum till att jobba aktivitetsbaserat.

  • Ledarskap

Hösten är i antågande, och med den lär förkylningarna komma som ett brev på posten. Men sjukfrånvarons omfattning beror inte bara på hur mycket handsprit ni använder på arbetsplatsen, utan också på hur sammansvetsat ert team är. En ny undersökning visar nämligen att människor är mer benägna att stanna hemma från jobbet om deras medarbetare ofta gör det. Detta gäller dock inte i team som är tätt sammankopplade och som bygger sina relationer på ömsesidig tillit.

  • Coacha

Känns det trögt och omotiverat att sätta igång igen efter sommarens semester?
Har du varit mobilfri, fri från mailen, fri från att fatta beslut och prestera hela tiden? Kanske har du legat i hängmattan och inte gjort så mycket, kanske har du tagit promenader på stranden eller strosat runt i naturen. Och funderat på dagens viktigaste fråga: ”Vad ska vi ha till middag idag?”
Du har varit i nuet och din hjärna har lugnat ner sig och fått kontroll på tankarna.
Möjligen har du till och med haft lite tråkigt på slutet av semestern och känt behov av att göra någonting.
Du kanske har fått nya idéer och tankar om ditt liv och arbete?

  • Projektleda

Än så länge finns det ingen app som kan hjälpa oss att se in i framtiden. Osäkerhet är något vi måste leva med och vi kan inte avgöra hur saker och ting kommer att förändras över tid – hur mycket vi än kontrollerar, styr och skapar regelverk. Varför är det så svårt för oss att förhålla oss till ovissheten i projektvärlden? Den frågan, och många andra, ställer sig författarna Mats Ragnarsson och Lars Marmgren i boken ”Att leda osäkra och komplexa projekt”. Jag träffade Mats Ragnarsson och pratade ledarskap, leverans, mänskligt välmående – och myror.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa, inte minst i form av stress och utmattningssyndrom, är ett stort problem i vårt arbetsliv. Stressen leder till att vi lätt blir självcentrerade och frustrerade, och i allra värsta fall slår den ut vår förmåga fullständigt. När vi är stressade så luras vi av våra egna tankar till att bli rädda. Vissa människor använder alkohol och droger, eller andra former av missbruk, för att kunna slappna av och få tyst på de påträngande tankarna. Det är ett mycket destruktivt sätt att hantera problemet, och som ledare är det viktigt att man känner till varningssignalerna om en medarbetare skulle drabbas av sådana problem.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • Motivationsbloggen

Under många år arbetade jag som brevbärare i en lokal under Kungliga Tennishallen på Gärdet. Lokalen var stor och vi hade en bastu vilket kändes lyxigt, men det som utmärkte den var att den saknade fönster. Det är konstigt att inte se väder och dygnet skifta. Den fönsterruta jag tar upp här är dock en metafor så det hade fungerat alldeles utmärkt att knalla in där och se hur vår fönsterruta såg ut.

  • Innovation

Philip Engström är innovationsledare på IT-konsultbolaget Cybercom, som hjälper företag att tillvarata den digitala världens möjligheter. Han arbetar både strategiskt och operativt, och tycker om såväl tekniska som ledarskapsrelaterade utmaningar. Mindre roligt är det när innovationsarbetet inte får den uppmärksamhet och det mandat det förtjänar i organisationen – men nu börjar allt fler företag förstå hur viktigt innovation är och att ordet måste omsättas i handling. Det är då man kan utveckla nya lösningar – som ibland förefaller som ren magi.

  • Hälsa

Jag har funderat en hel del över ordet lagom. Det är ett ord som fått onödigt negativ klang. I betydelsen lagom ligger att det är den mängd som det ska vara, till skillnad från motsatsen när något är i olag och det råder obalans. Det är mycket som är i olag och inte som det ska vara i dagens arbets- och livssituation. Tänk om det är så att stressen och den psykiska ohälsan ökade samtidigt som vi började smutskasta ordet lagom?

  • Coacha

Stress är ett tidstypiskt problem – tempot är högre såväl på arbetet som privat. Många organisationer genomför förändringar i en takt vi inte skådat tidigare, och den nya tekniken gör oss tillgängliga för andra dygnet runt. Alla dessa faktorer sammantagna bidrar till en hög stressnivå hos många av oss, och stress är nu den vanligaste orsaken till sjukskrivning. I dagarna presenterades en ny undersökning av United Minds om stress, baserat på 4000 personer i Norden. Där framkommer att svenskarna upplever mest stress, följt av norrmännen. Varannan svensk känner arbetsrelaterad stress minst några gånger i veckan. Vi har sedan länge matats med tips och råd om hur vi bör hantera stressen, ändå tycks den öka. Vad beror det på?

  • Planera

Effektivitet är ett ord som i stort sett används dagligen i arbetslivet, men vad betyder det egentligen? Forskaren och författaren Niklas Modig menar att de allra flesta organisationer har missförstått begreppet. De lägger fullt fokus på individuell och funktionell effektivitet – som om verksamheten bestod av olika ”öar”. Detta leder till att nya problem uppstår, vilket kallas för ”Effektivitetsparadoxen”. I den här föreläsningen förklarar Niklas Modig vad det här fenomenet beror på, och hur vi bör förändra vår syn på effektivitet.
 

  • Motivera

Självhjälpsindustrins budskap innehåller ofta ett löfte om att ta fram superhjälten i var och en av oss: ”Du kan bli störst, bäst och vackrast! Du kan bli Stålmannen!” Människor som försöker följa en sådan linje blir i bästa fall produktiva men ytliga, i värsta fall sönderstressade perfektionister. Det som saknas i ekvationen är sårbarhet. Att vara autentisk och våga visa sig sårbar är den kanske viktigaste komponenten i alla mänskliga relationer – och därmed en helt omistlig egenskap för den som vill lyckas i arbetslivet.