Menu

Tidlösa Principer för Gott Ledarskap - Artikelserie del 9

Goda ledare tar till vara på tiden.

Goda ledare avsätter regelbundet tid för planering för sig själv och sina medarbetare. De planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Genom klok reflektion bakåt skapas klarhet i vad uppgiften kräver i arbete och tid. Genom ett långsiktigt perspektiv framåt blir det möjligt att vara förutseende för att göra de rätta valen för en framgångsrik insats. Som ledare får vi saker att hända genom att vi planerar för att de ska hända.

Konung Salomo, en av de visaste ledarna för alla tider, säger, ”Sätt inte dina planer i verket utan att först fråga andra om råd.”

Goda ledare väljer rådgivare som vet mer och är klokare än de själva. De vet att de behöver stöd av olika personer när det gäller planering och genomförande. En del tänker mera långsiktigt, medan andra ser lösningar i den mer närliggande situationen.

”Jag, visheten, ska göra dagens timmar effektivare och dina år ännu fruktsammare!”

Goda ledare koncentrerar sin tid och energi till de 20 procent av aktiviteter som bidrar till 80 procent av resultatet. Det innebär att de prioriterar de saker som ger högsta möjliga avkastning på investerad insats. Svårigheten med att prioritera och göra det viktigaste först kan liknas vid kontrasten mellan en klocka och en kompass. Klockan står för möten, aktiviteter och åtaganden, vad vi gör och hur vi använder vår tid. Kompassen står för riktning, vision, värderingar, principer, vad som är viktigt för vårt ledarskap över oss själva och andra.

Den gode ledaren stödjer sina medarbetare att konstruktivt hantera tiden. Den ledare som får sina medarbetares prioriteringar att stämma överens med gruppens viktigaste val leder effektivt arbetet framåt. Ledaren är viktig för medarbetaren som bollplank för att denne ska vara säker på att använda sin tid på bästa möjliga sätt. Goda ledare vet att använda sin tid att hjälpa sina medarbetare att utvecklas och växa. De vet att detta är det säkraste sättet att få sitt företag eller sin organisation att utvecklas och växa.

”Ja, bättre är en handfull ro än båda händerna fulla med möda och jagande efter vind.”

Goda ledare söker arbeta klokt. De inser att allt kanske inte är så livsnödvändigt och därför kan skjutas upp, delegeras eller helt enkelt väljas bort. De planerar sin tid med insikt om att ha balans inom livets alla viktiga områden. Naturligtvis, kan ingen hålla denna balans hela tiden, men det är något vi kan sträva efter. Det är få människor som säger på sin dödsbädd: ”Det enda jag ångrar är att jag inte var mer på kontoret!". Genom att skapa balans i vårt behov och intresse för arbete, familj, relationer, rekreation öppnar vi våra sinnen. Vi får mer energi och blir mer konstruktiva och positiva som ledare.

”Om du väntar på alltför goda förutsättningar, får du aldrig något gjort.”

Goda ledare vet att tiden är dyrbar. I samma stund som sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor, månader och år passerar förbi är de borta för alltid. Tid kan aldrig återkallas eller tas igen när den väl är försvunnen. En förlorad dag kan inte återvinnas och den låter sig inte heller ersättas av en annan. Tiden är vår dyrbaraste tillgång. Den är också den mest rättvisa. Om vi så vore den mest förmögna människan på jorden skulle vi inte kunna köpa mer tid än vad någon annan har.

”Intensivt arbete betyder välgång. Det är bara en dåre som slösar bort sin tid.”

Vi lär oss successivt att säga nej till sådant som inte är långsiktigt viktigt för oss. Vi får lättare att säja ”Nej” till olika krav från omgivningen om det finns ett tillräckligt förankrat ”Ja” inom oss själva. Ett ”Ja” som guidar oss mot detta långsiktigt viktiga.

”Det är uppmuntrande att se sina planer ta form.”

Goda ledare utvärderar med jämna mellanrum sina framsteg själv och tillsammans med sin grupp. Utvärdering är både sista och första steget i att lära och utvecklas. Vi utvärderar och lär, sätter nya mål, planerar hur vi når dem och agerar målmedvetet.

”Det är dåraktigt att drömma i stället för att handla, och en mängd tomma ord kan förorsaka fördärv.”

Vårt dagliga agerande följer en viss rutin. För var och en av oss är det viktigt att regelbundet se över hur vi vill utveckla denna rutin. Vi lär oss hela tiden nytt. Erfarenheter och kunskaper byggs på. Vi har inom oss en potential att växa vilket innebär att börja agera på ett nytt sätt. En av våra viktigaste uppgifter är denna självförnyelse som i realiteten är kopplad till vad vi väljer att planera och genomföra.

Bli en visare ledare genom att:

  • Investera din tid klokt då tiden är din dyrbaraste tillgång. Tid aldrig kan sparas eller återvinnas när den väl har passerat.
     
  • Fokusera tid och energi till de allra viktigaste aktiviteterna och ställ dig regelbundet frågan: "bidrar det jag just nu gör till mina viktigaste mål i livet"?
     
  • Gör dig kvitt aktiviteter som är ineffektiva eller improduktiva.
     
  • Involvera och engagera ditt team i planeringsprocessen.
     
  • Investera tid att stödja och hjälpa dina chefer/medarbetare att utvecklas och växa.
     
  • Delegera så fort du har möjlighet.
     
  • Lär dig att säja ”Nej” genom att ha ett starkt förankrat ”Ja” inom dig för vad som är allra viktigast ett längre perspektiv.
     
  • Utvärderar med jämna mellanrum dina framsteg och tillsammans med din grupp era framsteg.
     
  • Skapa balans i ditt behov och intresse för arbete, familj, relationer och rekreation. Det öppnar upp dina sinnen och du får mer energi och blir mer konstruktiv och positiv som ledare.
     
  • Börja din dag på bästa möjliga sätt genom att ta kontrollen och skapa en bild för just denna dagen.
     
  • Agera – det är bara handling som gör att drömmar blir verklighet.

Du kanske även gillar

Åtta hemligheter för framgång, del 2: Hårt arbete. Talang är överskattat. Visst kan medfödd begåvning vara en...

Leta brett, leta rätt - och ha tålamod med den du har valt. Företagens svårigheter att hitta talanger har varit ett hett samtals...

Identifiera dina känslotriggers – och lär dig att dra nytta av konstruktiv kritik. Att ta emot feedback är väl ingen konst? Det handlar ju bara om att...

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. Hälsa är i allra högsta grad en hållbarhetsfråga. I...

Spännande utmaning att leda i offentlig sektor, säger LTH:s näringslivskoordinator Camilla Persson. Seg, orörlig och omöjlig att påverka - det har länge varit...

Professor Björn Rombach vill resa pyramiderna - och riva ner illusionen om platta organisationer. Vår tids vurm för platta organisationer bygger på begreppsf...

Men fler män än kvinnor kan tänka sig en framtida chefskarriär, enligt Juseks arbetsmarknadsundersökning. En ny rapport från fackförbundet Jusek slår hål p...

Olle Hillborg, Innovation manager Stockholms läns landsting: "För att skapa ett nytt klimat bör man tro på sig själv, vara uthållig och inte ha alltför mycket respekt för överheten." Olle Hillborg är Innovation manager Stockholms läns landsting. Att...

Hållbarhetsexperten Love Lönnroth, aktuell med ny bok, berättar om hur värderevolutionen påverkar företagen. De senaste decenniernas globalisering har i grunden förändrat vä...

Att leda i tillväxtfaser kräver mycket av både chefer och anställda. Ekonomisk framgång och en konstant ökning av andelen marknadsandelar...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.