Menu

Hon motiveras av utmaningarna

Therese Albrechtson; ”Jag gillar att vara ledare, att skapa visioner, få med mig andra på tåget och att vara en förebild.”

Som nittonåring tackade hon nej till Handels och startade istället sitt första företag. Idag är hon 25, och redan en erfaren entreprenör. Med sitt driv och sin förmåga att fokusera på möjligheterna är hon en inspiration för andra. Therese Albrechtson väljer att gå mot strömmen.


Therese Albrechtson är en stor inspiratör  - såväl för högt uppsatta ledare i näringslivet som för skolelever som funderar över framtiden. Trots sin ringa ålder har hon redan drivit  ett antal mindre aktiebolag, det första startade hon redan som nittonåring. Idag har hon företaget Academy of Excellence.

Kanske är hennes förmåga att fokusera på möjligheter istället för hindren, en av anledningarna till att framgångarna avlöst varandra. Fast inte bara. Det har inte varit en dans på rosor och självklart har Therese stött på motgångar. Men något hon lärt sig på vägen är att det inte är farligt att misslyckas. Tvärtom. Det är av misstagen man lär sig och ur varje tungt sammanhang har hon klivit ut - mer erfaren och starkare, både som person och ledare.

Men hur går hennes tankar kring sin roll som ledare?

- Jag gillar att vara ledare, att skapa visioner, få med mig andra på tåget och att vara en förebild. Sträva efter att vara det i alla de olika situationerna som kan uppstå. Och det är individerna – med känslor, tankar och åsikter - som både är det roligaste och svåraste med rollen.

Therese tror att några av de viktigaste egenskaperna en ledare måste ha är förmågan att lyssna och skapa delaktighet. Alla måste känna att deras insats är värdefull.

- Man måste våga sticka ut lite för att ta position och få med sig andra på den linjen. Engagemang! Tydlighet och kommunikation är också två nyckelord jag tror på. Då blir det inte lika mycket missförstånd som ofta är grunden till konflikter.

Hon beskriver sig själv som en social människa, som har ett stort intresse för andra. Själv tror hon att mycket av hennes sociala förmågor kommer från idrotten.

- Jag har nog en del från idrotten. Som att ingen spelare kan avgöra någonting själv, man är beroende av ett team. Därför tror jag att jag är väldigt noga med att få med mig alla och skapa delaktigheten.

Hur tror du att andra uppfattar dig som ledare?

- Entusiastisk! Få med mig folk. Och jag ger energi, är noga med rättvisa och att skapa delaktighet. Det är grejer jag får höra om mig själv i alla fall.

När Therese är ute och kör sina föreläsningar bjuder hon på sig själv. Hon delar friskt med sig av misstag, ledord och milstolpar som varit bidragande till hennes utveckling, som varit stor sen hon började som ung nittonåring. Hon jobbar mycket med  positivt tänkande och att vända motgång till medgång. Vad i sitt ledarskap har hon förändrat över tid, och hur gjorde hon det?

- Oerhört mycket har förändrats. Mina grundvärderingar är nog kvar men har nog fått mer insikter. Ett konkret exempel är att när jag var 19 år så trodde jag att jag var oersättlig och byggde bolaget så mycket genom mig själv som person. När jag sen var med om en olycka och blev långtidssjuk så dök ju bolaget. Nu däremot så har jag nog funnit mina styrkor och svagheter mycket mer och insett att jag är bra på att leda, få med mig människor. Däremot… ledarskapet som VD med rapporter och kontinuitet och så vidare, är inte min grej i dagsläget. I Academy of Excellence har vi tagit in en extern VD som styr skeppet. Jag vill inte heller bygga ett bolag beroende av några nyckelpersoner.

Therese vill inte göra några särskilda skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap, utan menar att det är individerna och vilken typ av ledarskap som krävs i olika organisationer som blir avgörande.

- Är det militärer, dagisgrupp eller företag? Sen tror jag det beror på om det är fem anställda, 100 eller 1000 som man skall leda. Jag tror de anställda på sådana olika bolag ibland har olika drivkrafter. I ett mindre bolag är delaktighet i beslutsprocesser kanske en viktig drivkraft. Då krävs olika ledarskap. Dock så tror jag att kvinnor har lite mer fokus på de mjuka värdena än vad män har. Generellt så tror jag att kvinnorna har lite mer av ledarstilen ” se så att alla är med”. Medan män är lite mer rakt på. Men trots allt - likheterna är stora eftersom jag tror mycket på att det beror på individen. Då är det inte könet som avgör.

Vilka fördelar tror du en kvinnlig ledare har, jämför med en man?

- Konkurrensen hårdnar mer och mer ute i världen så de hårda delarna och konkurrensfördelarna är snart inte en fördel, utan snarare ett minimikrav. Då tror jag att de mjuka värdena får allt större betydelse. Även att behålla och utveckla sin personal kommer att bli tuffare och då är det än viktigare att skapa en trivsam, utvecklande och attraktiv miljö med mycket mjuka värden inbyggda, som gör att folk vill stanna.

Hur kan man lära sig att bli en bra ledare?

- Nu är ju inte jag någon expert på det här men jag tror det är viktigt att lyssna på de personer man skall leda och vara öppen för feedback, det är utvecklande. Sen ska man vara flexibel. Det är individer man skall leda och styra och alla har olika behov.

Hur lyckas man, som ledare, hänga med i utvecklingen och kontinuerligt förbättra och förändra sitt ledarskap?

- Jag tror det handlar om att vara öppen för feedback och kontinuerligt jobba med det och sträva efter förbättringar. Kanske göra en utvärdering på sig själv.

På vilket sätt hittar du balans mellan jobb och privatliv?

- Det är en konst. En stor utmaning för mig! Min största svaghet är ju att om jag brinner för något så gör jag det så mycket att risken till slut finns att jag brinner upp. Därför måste jag avsätta tid i kalendern för mig själv, som om det vore ett möte fast det kan vara avkoppling. Till exempel en massage eller tid för familj och vänner och så vidare. Gör jag inte det så finns det risk att jag jobbar för mycket.

Vad motiverar dig varje dag? Särskilt när det tar emot.

- Människor som jag har i min närhet och jobbar tillsammans med. Och utmaningarna man ställs inför, till exempel i en motgång. Tävlingsinstinkten att vilja mer och bli bättre varje dag. Men framförallt att jag gör saker som jag tycker är kul och brinner för.

Therese tre viktiga och konkreta tips för en nybliven ledare:

  1. Jag tror att om man skall leda andra så är det väldigt viktigt att man vet vad man själv vill och vem man själv är samt har tydliga mål. Vet inte du vart du vill så är det svårt att få andra att följa den vägen.
  2. Man brukar säga; Barn gör inte som föräldrar säger, barn gör som föräldrar gör. Och det tror jag stämmer in som ledare i en organisation också. Annars försvinner trovärdigheten hos dig som ledare.
  3. Lyssna och ta till sig vad de olika individerna man skall leda har för tankar, värderingar och åsikter. Va ödmjuk och ta till dig feedback.

Foto: Daniel Roos

Du kanske även gillar

Att delegera ansvaret blir en vinst för alla. Curlingföräldrar är ett begrepp som de flesta är bekanta...

Vissa arbetsuppgifter är dötrista - men det finns knep för att göra dem roligare. Även det mest stimulerande av arbeten kan ibland vara... tråkigt....

Goda idéer tar tid och uppstår i möten mellan människor. Det finns stora idéer som nedtecknats på en oansenlig servett p...

Det vi kallar lathet handlar i själva verket om dålig självkänsla och bristande motivation. Vad menar vi när vi säger att en person är lat? Inom psykologin...

Johan Plate, edvisor ab: ”Det viktiga för en idrottstränare är att skapa en prestationsvänlig miljö”. Idrottscoachen Johan Plate, som också är doktorand i...

Anneli Godman: ”Man kan bränna ut sig av för mycket, för lite eller helt lagom att göra - beroende på hur man hanterar situationen. Man kan bli utmattad i en miljö där ingen ler. Vi har alla ett stort ansvar, nu gäller det att ta det.” Den psykiska ohälsan debatteras flitigt. I många sammanhang kopplat...

John Maxwell: ”Omsätt dina lärdomar till praktik”. Motivation.se inleder unikt samarbete med en av de största. John Maxwell är en av de största på ledarskapsutveckling i USA...

Förbered noga och kommunicera löpande. Var tydlig med förväntningarna. Ställ lagom höga krav p...

Vem är du som ledare? Hur är det att ha dig som ledare? Hur upplever dina medarbetare dig?...

"Vänsterpartiet har lika stor ambition som Miljöpartiet att ingå i en rödgrön regering. Inför denna ambition imponerar inte Jonas Sjöstedt." Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt lyckas utmärkt med en sak i sin...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.