Menu

Hon motiveras av utmaningarna

Therese Albrechtson; ”Jag gillar att vara ledare, att skapa visioner, få med mig andra på tåget och att vara en förebild.”

Som nittonåring tackade hon nej till Handels och startade istället sitt första företag. Idag är hon 25, och redan en erfaren entreprenör. Med sitt driv och sin förmåga att fokusera på möjligheterna är hon en inspiration för andra. Therese Albrechtson väljer att gå mot strömmen.


Therese Albrechtson är en stor inspiratör  - såväl för högt uppsatta ledare i näringslivet som för skolelever som funderar över framtiden. Trots sin ringa ålder har hon redan drivit  ett antal mindre aktiebolag, det första startade hon redan som nittonåring. Idag har hon företaget Academy of Excellence.

Kanske är hennes förmåga att fokusera på möjligheter istället för hindren, en av anledningarna till att framgångarna avlöst varandra. Fast inte bara. Det har inte varit en dans på rosor och självklart har Therese stött på motgångar. Men något hon lärt sig på vägen är att det inte är farligt att misslyckas. Tvärtom. Det är av misstagen man lär sig och ur varje tungt sammanhang har hon klivit ut - mer erfaren och starkare, både som person och ledare.

Men hur går hennes tankar kring sin roll som ledare?

- Jag gillar att vara ledare, att skapa visioner, få med mig andra på tåget och att vara en förebild. Sträva efter att vara det i alla de olika situationerna som kan uppstå. Och det är individerna – med känslor, tankar och åsikter - som både är det roligaste och svåraste med rollen.

Therese tror att några av de viktigaste egenskaperna en ledare måste ha är förmågan att lyssna och skapa delaktighet. Alla måste känna att deras insats är värdefull.

- Man måste våga sticka ut lite för att ta position och få med sig andra på den linjen. Engagemang! Tydlighet och kommunikation är också två nyckelord jag tror på. Då blir det inte lika mycket missförstånd som ofta är grunden till konflikter.

Hon beskriver sig själv som en social människa, som har ett stort intresse för andra. Själv tror hon att mycket av hennes sociala förmågor kommer från idrotten.

- Jag har nog en del från idrotten. Som att ingen spelare kan avgöra någonting själv, man är beroende av ett team. Därför tror jag att jag är väldigt noga med att få med mig alla och skapa delaktigheten.

Hur tror du att andra uppfattar dig som ledare?

- Entusiastisk! Få med mig folk. Och jag ger energi, är noga med rättvisa och att skapa delaktighet. Det är grejer jag får höra om mig själv i alla fall.

När Therese är ute och kör sina föreläsningar bjuder hon på sig själv. Hon delar friskt med sig av misstag, ledord och milstolpar som varit bidragande till hennes utveckling, som varit stor sen hon började som ung nittonåring. Hon jobbar mycket med  positivt tänkande och att vända motgång till medgång. Vad i sitt ledarskap har hon förändrat över tid, och hur gjorde hon det?

- Oerhört mycket har förändrats. Mina grundvärderingar är nog kvar men har nog fått mer insikter. Ett konkret exempel är att när jag var 19 år så trodde jag att jag var oersättlig och byggde bolaget så mycket genom mig själv som person. När jag sen var med om en olycka och blev långtidssjuk så dök ju bolaget. Nu däremot så har jag nog funnit mina styrkor och svagheter mycket mer och insett att jag är bra på att leda, få med mig människor. Däremot… ledarskapet som VD med rapporter och kontinuitet och så vidare, är inte min grej i dagsläget. I Academy of Excellence har vi tagit in en extern VD som styr skeppet. Jag vill inte heller bygga ett bolag beroende av några nyckelpersoner.

Therese vill inte göra några särskilda skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap, utan menar att det är individerna och vilken typ av ledarskap som krävs i olika organisationer som blir avgörande.

- Är det militärer, dagisgrupp eller företag? Sen tror jag det beror på om det är fem anställda, 100 eller 1000 som man skall leda. Jag tror de anställda på sådana olika bolag ibland har olika drivkrafter. I ett mindre bolag är delaktighet i beslutsprocesser kanske en viktig drivkraft. Då krävs olika ledarskap. Dock så tror jag att kvinnor har lite mer fokus på de mjuka värdena än vad män har. Generellt så tror jag att kvinnorna har lite mer av ledarstilen ” se så att alla är med”. Medan män är lite mer rakt på. Men trots allt - likheterna är stora eftersom jag tror mycket på att det beror på individen. Då är det inte könet som avgör.

Vilka fördelar tror du en kvinnlig ledare har, jämför med en man?

- Konkurrensen hårdnar mer och mer ute i världen så de hårda delarna och konkurrensfördelarna är snart inte en fördel, utan snarare ett minimikrav. Då tror jag att de mjuka värdena får allt större betydelse. Även att behålla och utveckla sin personal kommer att bli tuffare och då är det än viktigare att skapa en trivsam, utvecklande och attraktiv miljö med mycket mjuka värden inbyggda, som gör att folk vill stanna.

Hur kan man lära sig att bli en bra ledare?

- Nu är ju inte jag någon expert på det här men jag tror det är viktigt att lyssna på de personer man skall leda och vara öppen för feedback, det är utvecklande. Sen ska man vara flexibel. Det är individer man skall leda och styra och alla har olika behov.

Hur lyckas man, som ledare, hänga med i utvecklingen och kontinuerligt förbättra och förändra sitt ledarskap?

- Jag tror det handlar om att vara öppen för feedback och kontinuerligt jobba med det och sträva efter förbättringar. Kanske göra en utvärdering på sig själv.

På vilket sätt hittar du balans mellan jobb och privatliv?

- Det är en konst. En stor utmaning för mig! Min största svaghet är ju att om jag brinner för något så gör jag det så mycket att risken till slut finns att jag brinner upp. Därför måste jag avsätta tid i kalendern för mig själv, som om det vore ett möte fast det kan vara avkoppling. Till exempel en massage eller tid för familj och vänner och så vidare. Gör jag inte det så finns det risk att jag jobbar för mycket.

Vad motiverar dig varje dag? Särskilt när det tar emot.

- Människor som jag har i min närhet och jobbar tillsammans med. Och utmaningarna man ställs inför, till exempel i en motgång. Tävlingsinstinkten att vilja mer och bli bättre varje dag. Men framförallt att jag gör saker som jag tycker är kul och brinner för.

Therese tre viktiga och konkreta tips för en nybliven ledare:

  1. Jag tror att om man skall leda andra så är det väldigt viktigt att man vet vad man själv vill och vem man själv är samt har tydliga mål. Vet inte du vart du vill så är det svårt att få andra att följa den vägen.
  2. Man brukar säga; Barn gör inte som föräldrar säger, barn gör som föräldrar gör. Och det tror jag stämmer in som ledare i en organisation också. Annars försvinner trovärdigheten hos dig som ledare.
  3. Lyssna och ta till sig vad de olika individerna man skall leda har för tankar, värderingar och åsikter. Va ödmjuk och ta till dig feedback.

Foto: Daniel Roos

Du kanske även gillar

Intervju Martin William-Olsson, innovationsledare SEB. Martin William-Olsson, innovationsledare på SEB, ser många...

"Nästa gång ni gör en allmän konkurrentanalys eller en bedömning av hur lätt eller svårt det kan vara att vinna en specifik affär, gör det med hela värdeerbjudandet som bas." Ingen tycker om att betala för en produkt eller tjänst. Men alla...

Medlaren Tamara Maskovic, Medlingscentrum: ”Konflikter är nyttiga. Homogenitet är rena döden för en verksamhet.” Konflikter – detta tillstånd som kräver så mycket energi...

Meningsfullhet och sammanhang råder bot på statusångest. Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och...

Del två i John Maxwells artikelserie: Nyckeln till att maximera din tid och prestation. I min förra artikel delade jag med mig av mitt favoritsätt att...

Känsla för samarbete och väl förankrade mål förenar medarbetarna på Stockholms Filmfestival. Idag går startskottet för Stockholms 22:a internationella...

Thomas Rakar Försäljningschef på Tele2 Business, är vår 4000:e medlem: "Jag tror att om medarbetaren känner en genuin välvilja och omtanke från sin chef så underlättas även tuffa beslut ibland." Thomas Rakar, Försäljningschef på Tele2 Business, blev den 4000...

Kommunikativt ledarskap i praktiken. Som ledare och chef finns det många sätt att utvecklas. Hur du...

"Om vi menar allvar med att göra justeringar i våra liv, då skulle det vara klokt att anlita en 'guide' i stället för att samla på fler kartor”. Innan det fanns GPS var handskfacket i min bil fyllt med kartor som jag anv...

Sveriges främsta tränare inom ridsporten har samlats för att utveckla sig som ledare, motivatörer och kreatörer. Många har någon gång börjat rida och nästan lika m...

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

  • Motivera

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

  • Planera

Stor och viktig uppgift framför dig? Skjuter du upp att ta tag i den? Stressig vardag och det känns som att uppgiften är ett berg som ska bestigas? När hjärnan tycker att något verkar komplicerat undviker den helst att ta tag i det. Förståelse för hur du kan strukturera uppgifter gör att din hjärna får hjälp att komma igång. En nyckel är att man arbetar bättre när man angriper utmaningar i mindre portioner. Förminska uppgiftsberget till en liten kulle som du lätt kliver över!

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.