Menu

”Jag har ett turbointresse”

Nätverket Kista Matrona har fått sin första Ciceron – Pia Lönnroth.

Pia Lönnroth är platschef på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Hennes ledarskap präglas av positiva vibbar och raka puckar. Kanske var det sådana egenskaper som också gjorde att hon handplockades till Ciceron i Matrona-nätverken – nätverket för kvinnor i näringslivet. Motivation.se träffade Pia för att höra henne berätta mer om sin roll.

Matronanätverken är lokala affärsnätverk som vänder sig till drivna företagare och kvinnor i ledande befattningar. Gemensamt för alla medlemmar är en vilja att knyta nya kontakter och hitta förutsättningar och möjligheter för att göra affärer. Medlemmarna är stora företag och det är också grundtanken med Matrona.

Nätverken är en branschöverskridande sammanslutning och att vara medlem ska vara nyttigt, lärorikt, utvecklande och roligt.

Matronas värdegrund är; Give2Give, kvalitet för alla medlemmar, exklusivt och till för drivna kvinnor och entreprenörer.

Läs mer på matronanatverken.se.

När Motivation.se möter Pia Lönnroth kommer hon lite med andan i halsen. En kyl har gått sönder och morgonen har börjat med något hon är bra på - improvisation. Den nya kylen som levererades fick inte plats där den gamla stod. Det händer alltid något, konstaterar Pia när vi slår oss ner i konferensanläggningens cafédel. Hon lägger sina tre mobiler vid sidan av sig och skrattar.

- Ja. Det är improvisation hela tiden i det här jobbet. Ständigt snabba beslut och nya händelser att ta ställning till.

Det är nu ett år sen Pia Lönnroth började på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Företaget är en del av Sabis som har anläggningar över Stockholmsområdet. Pia, som varit i branschen många år, hade bred vana av att drifta hotell och konferensanläggningar.

- Jag har bland annat varit ansvarig för Värdshuset Lassemaja, Barkaby Gård och Riddersviks Gård. Vi hade en ganska småskalig verksamhet med bröllop och privatfester. Så det var väldigt speciellt för mig att komma hit till Kista för det var en helt annan miljö.

Jobbar för synlighet

En av hennes första uppgifter – och kanske svåraste - på det nya jobbet var att få verksamheten att synas i större utsträckning. Det är tätt mellan konferensanläggningarna i Kista. Men Pia har lyckats sätta personlig prägel på verksamheten och förklarar att hennes personal alltid strävar efter att bemöta gästerna väl.

- Jag kom ju från en ganska personlig miljö där relationer var väldigt viktigt. Jag tog med mig det hit och hälsar alltid glatt på alla våra besökare, som vissa dagar i veckan är mer än 700 personer.

Hon beskriver också Sabis som ett företag där det finns närhet till det mänskliga. Man tar hand om sin personal och visar ett genuint intresse för alla medarbetare – på alla nivåer.

- Här i Kista är det ju en rätt annorlunda värld. Det är mycket fokus på business och folk är väldigt uppbokade. När jag och mitt gäng tog över var den här anläggningen var stämningen ganska opersonlig. Vi satsade mycket på att bygga upp relationer och började servera välbalanserade måltider med en stor portion kärlek. Nu står vi varje dag och hälsar välkommen till lunchen. Till en början hälsade få tillbaka. Idag tror jag att det är minst 95 % av våra gäster svarar med ett ”Hej”.

Tvekade aldrig

När Pia blev tillfrågad om att anta utmaningen som Ciceron för Kista Matrona tvekade hon inte ett ögonblick. Matrona har öppnat många dörrar för Pia och rollen som Ciceron kändes som ett sätt att få betala tillbaka lite.

- Det funkar verkligen så – när man ger, får man också tillbaka. Matronas idé om Give2give köper jag rakt av. Inom nätverket hjälper vi varandra, men inte på det där krävande sättet. Alla vet att det lönar sig i längden att hitta vägar till samarbete och min nya roll är bara rolig och inte alls betungande. Jag fungerar som en länk mellan nätverket och Lena Törner som startat upp. Jag blir en kontaktperson som man kan vända sig till med frågor och mer information om Matrona. Eftersom jag varit med på tåget ett tag nu har jag blivit lite av en spindel i nätet, kan man säga.

Personalen det viktigaste

Om sin egen roll som ledare och chef säger Pia att hon tror på att locka fram motivationen och viljan i varje individ. Hon talar om att ”putta rätt grejer” till sin personal, låta var och en förstå att de är nyckelpersoner i verksamheten och att deras åsikter räknas.

- Det kan handla om att se behov – en extra lampa vid arbetsplatsen eller en ny musmatta. Man måste vara lyhörd och se vad som är viktigt. Allt som kan förenkla själva jobbet ska man som chef bara fixa, tycker jag. Det är konkreta enkla saker att åtgärda.

Men när det handlar om mindre greppbara saker, än en ny kontorsstol då? Pia tror på ödmjukhet och att bjuda på sig själv. Hon säger själv att hon vill ha ”medarbetare”, inte ”motarbetare”. När jobbrelationer har varit problematiska längs vägen har Pia försökt lösa det genom att förändra och förbättra arbetsuppgifterna. Hon tror på att anpassa verksamheten efter individen behov så att alla är nöjda.

- Jag minns att jag omplacerade en person som först blev arg och frustrerad. Några månader senare ringde hon upp mig och tackade för att jag vågat ta det steget. Hon var mycket nöjdare på sin nya plats och utvecklades i precis rätt riktning.

Pia återkommer till vikten av att alla ska känna sig som delen av ett team. Hon menar att man som ledare måste vara mottaglig för känslolägen bland personalen och ta tag i eventuella konflikter på en gång.

- Man måste möta upp behov som finns, men det handlar också om att vi alla måste respektera varandras olikheter. En sån här verksamhet fungerar inte om inte samarbetet flyter. Det kan vara en stressig miljö och samverkan och delaktighet är en förutsättning för att vi ska kunna göra vårt jobb och serva våra kunder.

För Pia är varje dag fylld av energi. Hon får den av alla sina anställda och av gästerna som kommer till anläggningen. Det finns ingen tid att vara sur och varje dag när hon får frågan om hur läget är svarar hon alltid ”Fantastiskt!”.

- För att jag tror att det sätter ribban, helt enkelt. Det är så mycket som är en inställningsfråga. Attityden sprider sig. När man jobbar här så ska man gilla Sabis koncept och man ska gilla dynamiken i mötet med människor. Det är jobbigt och skitkul! Det tar musten ur en totalt, men det ger också en massa energi.

Energi får Pia också via Matrona-nätverket.

- Våra möten är på våra villkor. Det är informellt men också affärsmässigt rätt. Det handlar såklart mycket om personliga relationer. Vi vill se kollegor, snarare än ett motstånd eller konkurrens när vi pratar affärer. Det här kan bli hur stort som helst!

Pia är stolt över sin Ciceron-titel och tror hon anar varför Matronas initiativtagare Lena Törner tillfrågade just henne.

- Jag har, som Lena uttryckte det, ett äkta turbointresse! skrattar Pia.

Du kanske även gillar

Ellen Landberg, ansvarig för arbetsmarknadsfrågor på Fryshuset i Stockholm: ” Jag har aldrig någonsin haft pengar som drivkraft” Ellen Landberg jobbar med arbetsmarknadsfrågor och metodutveckling p...

Motivation.se fyller fyra år i mars. Vd och chefredaktör Per Winblad: ”Fler och fler företag och organisationer inser att det finns en enorm outnyttjad kraft i engagerade medarbetare.” I mars 2011 slog Motivation.se upp sina webbportar för omvärlden. Det...

Bra knep för att varva ner. Som ledare är det viktigt att kunna koppla bort arbetet och våga s...

Mia Winqvist, Skatteverket: ”Fakta om sjukdomen lindrar”. (Del 2 av 4) För ett år sedan dog Tor Niklasson i en allvarlig tarmcancer, efter...

Årets HR-chef, Paulina Ekvall, Senior HR Director på Arla: ”Vi måste vara med och driva affären för det är i människor som kraften finns att ta företaget framåt.” Årets HR-chef drivs av en stark passion för både affären...

Känner du Årets vd 2014? Det är dags att nominera! Känner du en vd som visat goda resultat, har förmåga att leda m...

Selectas VD – Catherine Sahlgren – sätter glädje och samarbete högt på listan. En öppen och rak kommunikation kommer man långt med, menar Catherine...

Ledarskap i gränslandet - Eva Wetterstrand, proAros i Västerås, leder i sfären mellan kommun och näringsliv. Eva Wetterstrand hade jobbat i näringslivet under hela sin yrkeskarri...

Friskis&Svettis testar nytt sätt att arbeta med innovationsprocesser – med medlemmarna i centrum. Lotta Törnberg, kommunikationschef: ”En ovärderlig indikator på vilka frågor vi ska driva." Att bjuda in kunder att delta i företagets utveckling ligger i tiden - s...

John Maxwell: ”Om du alltid är bäst i klassen, då är du förmodligen i fel klass.” Våren är en årstid som förknippas med förnyelse och...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.