Menu

”Jag har ett turbointresse”

Nätverket Kista Matrona har fått sin första Ciceron – Pia Lönnroth.

Pia Lönnroth är platschef på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Hennes ledarskap präglas av positiva vibbar och raka puckar. Kanske var det sådana egenskaper som också gjorde att hon handplockades till Ciceron i Matrona-nätverken – nätverket för kvinnor i näringslivet. Motivation.se träffade Pia för att höra henne berätta mer om sin roll.

Matronanätverken är lokala affärsnätverk som vänder sig till drivna företagare och kvinnor i ledande befattningar. Gemensamt för alla medlemmar är en vilja att knyta nya kontakter och hitta förutsättningar och möjligheter för att göra affärer. Medlemmarna är stora företag och det är också grundtanken med Matrona.

Nätverken är en branschöverskridande sammanslutning och att vara medlem ska vara nyttigt, lärorikt, utvecklande och roligt.

Matronas värdegrund är; Give2Give, kvalitet för alla medlemmar, exklusivt och till för drivna kvinnor och entreprenörer.

Läs mer på matronanatverken.se.

När Motivation.se möter Pia Lönnroth kommer hon lite med andan i halsen. En kyl har gått sönder och morgonen har börjat med något hon är bra på - improvisation. Den nya kylen som levererades fick inte plats där den gamla stod. Det händer alltid något, konstaterar Pia när vi slår oss ner i konferensanläggningens cafédel. Hon lägger sina tre mobiler vid sidan av sig och skrattar.

- Ja. Det är improvisation hela tiden i det här jobbet. Ständigt snabba beslut och nya händelser att ta ställning till.

Det är nu ett år sen Pia Lönnroth började på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Företaget är en del av Sabis som har anläggningar över Stockholmsområdet. Pia, som varit i branschen många år, hade bred vana av att drifta hotell och konferensanläggningar.

- Jag har bland annat varit ansvarig för Värdshuset Lassemaja, Barkaby Gård och Riddersviks Gård. Vi hade en ganska småskalig verksamhet med bröllop och privatfester. Så det var väldigt speciellt för mig att komma hit till Kista för det var en helt annan miljö.

Jobbar för synlighet

En av hennes första uppgifter – och kanske svåraste - på det nya jobbet var att få verksamheten att synas i större utsträckning. Det är tätt mellan konferensanläggningarna i Kista. Men Pia har lyckats sätta personlig prägel på verksamheten och förklarar att hennes personal alltid strävar efter att bemöta gästerna väl.

- Jag kom ju från en ganska personlig miljö där relationer var väldigt viktigt. Jag tog med mig det hit och hälsar alltid glatt på alla våra besökare, som vissa dagar i veckan är mer än 700 personer.

Hon beskriver också Sabis som ett företag där det finns närhet till det mänskliga. Man tar hand om sin personal och visar ett genuint intresse för alla medarbetare – på alla nivåer.

- Här i Kista är det ju en rätt annorlunda värld. Det är mycket fokus på business och folk är väldigt uppbokade. När jag och mitt gäng tog över var den här anläggningen var stämningen ganska opersonlig. Vi satsade mycket på att bygga upp relationer och började servera välbalanserade måltider med en stor portion kärlek. Nu står vi varje dag och hälsar välkommen till lunchen. Till en början hälsade få tillbaka. Idag tror jag att det är minst 95 % av våra gäster svarar med ett ”Hej”.

Tvekade aldrig

När Pia blev tillfrågad om att anta utmaningen som Ciceron för Kista Matrona tvekade hon inte ett ögonblick. Matrona har öppnat många dörrar för Pia och rollen som Ciceron kändes som ett sätt att få betala tillbaka lite.

- Det funkar verkligen så – när man ger, får man också tillbaka. Matronas idé om Give2give köper jag rakt av. Inom nätverket hjälper vi varandra, men inte på det där krävande sättet. Alla vet att det lönar sig i längden att hitta vägar till samarbete och min nya roll är bara rolig och inte alls betungande. Jag fungerar som en länk mellan nätverket och Lena Törner som startat upp. Jag blir en kontaktperson som man kan vända sig till med frågor och mer information om Matrona. Eftersom jag varit med på tåget ett tag nu har jag blivit lite av en spindel i nätet, kan man säga.

Personalen det viktigaste

Om sin egen roll som ledare och chef säger Pia att hon tror på att locka fram motivationen och viljan i varje individ. Hon talar om att ”putta rätt grejer” till sin personal, låta var och en förstå att de är nyckelpersoner i verksamheten och att deras åsikter räknas.

- Det kan handla om att se behov – en extra lampa vid arbetsplatsen eller en ny musmatta. Man måste vara lyhörd och se vad som är viktigt. Allt som kan förenkla själva jobbet ska man som chef bara fixa, tycker jag. Det är konkreta enkla saker att åtgärda.

Men när det handlar om mindre greppbara saker, än en ny kontorsstol då? Pia tror på ödmjukhet och att bjuda på sig själv. Hon säger själv att hon vill ha ”medarbetare”, inte ”motarbetare”. När jobbrelationer har varit problematiska längs vägen har Pia försökt lösa det genom att förändra och förbättra arbetsuppgifterna. Hon tror på att anpassa verksamheten efter individen behov så att alla är nöjda.

- Jag minns att jag omplacerade en person som först blev arg och frustrerad. Några månader senare ringde hon upp mig och tackade för att jag vågat ta det steget. Hon var mycket nöjdare på sin nya plats och utvecklades i precis rätt riktning.

Pia återkommer till vikten av att alla ska känna sig som delen av ett team. Hon menar att man som ledare måste vara mottaglig för känslolägen bland personalen och ta tag i eventuella konflikter på en gång.

- Man måste möta upp behov som finns, men det handlar också om att vi alla måste respektera varandras olikheter. En sån här verksamhet fungerar inte om inte samarbetet flyter. Det kan vara en stressig miljö och samverkan och delaktighet är en förutsättning för att vi ska kunna göra vårt jobb och serva våra kunder.

För Pia är varje dag fylld av energi. Hon får den av alla sina anställda och av gästerna som kommer till anläggningen. Det finns ingen tid att vara sur och varje dag när hon får frågan om hur läget är svarar hon alltid ”Fantastiskt!”.

- För att jag tror att det sätter ribban, helt enkelt. Det är så mycket som är en inställningsfråga. Attityden sprider sig. När man jobbar här så ska man gilla Sabis koncept och man ska gilla dynamiken i mötet med människor. Det är jobbigt och skitkul! Det tar musten ur en totalt, men det ger också en massa energi.

Energi får Pia också via Matrona-nätverket.

- Våra möten är på våra villkor. Det är informellt men också affärsmässigt rätt. Det handlar såklart mycket om personliga relationer. Vi vill se kollegor, snarare än ett motstånd eller konkurrens när vi pratar affärer. Det här kan bli hur stort som helst!

Pia är stolt över sin Ciceron-titel och tror hon anar varför Matronas initiativtagare Lena Törner tillfrågade just henne.

- Jag har, som Lena uttryckte det, ett äkta turbointresse! skrattar Pia.

Du kanske även gillar

Tema:vision - Affärsutvecklaren Britta Sjöström: "Ett företags vision omfattar allting - från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap". Vision är detsamma som dröm. När vi formulerar drömmen i...

Lennart Almstedt: "Att 'bejaka kompetensen runtomkring sig' är ofta ett bra ordspråk att följa". När vi skall skapa värde för kunden, vad har vi för mö...

De vann utmärkelsen Årets vd 2012. Väntan är över - under torsdagskvällen delades utmä...

Motivation.se träffade författaren och föreläsaren Linus Jonkman och pratade generationsanpassat ledarskap: ”Generation Y har en idealism som jag tror alltid kommer vara en stor del av deras generationssjäl”. Linus Jonkman åker kors och tvärs över landet - alla vill h...

Svårt att hitta erfarna kandidater med spetskompetens. Svårigheten att hitta rätt arbetskraft får svenska chefer att...

Motivation.se har pratat kreativitet med en av de största. Är det någon på det här jordklotet som vet något om...

Att leda dig själv Avsätt tid för personlig reflektion och fördjupat tänkande...

Microsoft Sveriges vd om ett ledarskap som får medarbetarna att trivas och utvecklas: ”Om vi pratar om en ny generation arbetstagare så måste vi även prata om en ny generation arbetsgivare, eller hur?”. Sveriges bästa arbetsplats - flera år i rad. Det finns säkert...

Leif Denti, forskare i innovationspsykologi, om vikten av att undanröja hinder och bevara medarbetarnas motivation Vad har innovation med psykologi att göra? En hel del, säger Leif...

Marie Alani och Helena Timander om vad en företagskultur egentligen är och varför vi ska bry oss om det? IKEA har det, H&M har det och Kinnevik-bolagen har det också. En f...

  • Motivationsbloggen

Det som ligger närmast till hands när vi tänker trivsel på jobbet är ofta det sociala samspelet. Hur känns det att gå till fikarasten och vad pratar vi om där? Tyvärr följer alla maktordningar och normer med oss även till kaffemaskinen. Inte minst i form av lappar av typen: DIN MAMMA JOBBAR INTE HÄR! Vilket egentligen är ett uttryck för ojämlik fördelning av arbete i fikarummet.

  • Motivera

Det finns idag mycket kunskap kring hur människans motivationsmotor fungerar – så varför går vi fortfarande mest på känsla? Varför envisas vi med att motivera med externa faktorer som bonusar, när vi därmed i själva verket lägger locket på både kreativitet och driv hos individen? Varför väljer vi vägar som skapar klyftor och orättvisor, när upplevelsen av orättvisa är en av de största anledningarna till att människor aktivt vill motarbeta. Jag läser en roligt skriven bok om ett allvarligt ämne - formandet av en ny typ av ledarskap som kan ge bränsle i en värld som är svår att leva i. ”Det här vet inte näringslivet om.”, säger Tommy Lundberg.

  • Ledarskap
  • Innovation

Organisationer idag kan inte bara fokusera på vinst och pengar, medarbetare vill ha ett syfte och ett högre mål än så med sitt bidrag till företaget. Förändringen går fort och vi rör oss i rask takt ifrån de gamla hierarkiska organisationerna mot mer öppna nätverksorganisationer där den mänskliga kraften får plats. Innovation handlar om att våga testa nytt, våga bidra och om att skapa en trygg plats på företaget för att främja människors kreativitet. Det och mycket mer berättade Årets VD 2015 - Pernilla Dahlman, vd på Screen Interaction, om när hon höll en mycket uppskattad föreläsning på Årets VD’s frukostseminarium i juni.

  • Ledarskap

Varför tycks en del människor alltid ligga steget före?
Hur har det där äldre paret lyckats hålla magin i deras äktenskap levande alla dessa år?
Vad vet fitnessinstruktören på gymmet, hon med de perfekta bicepsen, som du inte vet?
Det är enkelt: hemligheten bakom din framgång bestäms av din dagliga agenda.
Den där killen som alltid blir befordrad vet att han behöver fatta ett beslut varje dag att växa och bli bättre i sitt jobb. Det par som firar sitt 50 års äktenskap vet att de måste välja varje dag att älska och hedra sin relation. Och fitnessinstruktören på gymmet, med de perfekta bicepsen, hon vet att man måste vara disciplinerad i sina dagliga val för hålla sig i form.

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?