Menu

”Jag har ett turbointresse”

Nätverket Kista Matrona har fått sin första Ciceron – Pia Lönnroth.

Pia Lönnroth är platschef på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Hennes ledarskap präglas av positiva vibbar och raka puckar. Kanske var det sådana egenskaper som också gjorde att hon handplockades till Ciceron i Matrona-nätverken – nätverket för kvinnor i näringslivet. Motivation.se träffade Pia för att höra henne berätta mer om sin roll.

Matronanätverken är lokala affärsnätverk som vänder sig till drivna företagare och kvinnor i ledande befattningar. Gemensamt för alla medlemmar är en vilja att knyta nya kontakter och hitta förutsättningar och möjligheter för att göra affärer. Medlemmarna är stora företag och det är också grundtanken med Matrona.

Nätverken är en branschöverskridande sammanslutning och att vara medlem ska vara nyttigt, lärorikt, utvecklande och roligt.

Matronas värdegrund är; Give2Give, kvalitet för alla medlemmar, exklusivt och till för drivna kvinnor och entreprenörer.

Läs mer på matronanatverken.se.

När Motivation.se möter Pia Lönnroth kommer hon lite med andan i halsen. En kyl har gått sönder och morgonen har börjat med något hon är bra på - improvisation. Den nya kylen som levererades fick inte plats där den gamla stod. Det händer alltid något, konstaterar Pia när vi slår oss ner i konferensanläggningens cafédel. Hon lägger sina tre mobiler vid sidan av sig och skrattar.

- Ja. Det är improvisation hela tiden i det här jobbet. Ständigt snabba beslut och nya händelser att ta ställning till.

Det är nu ett år sen Pia Lönnroth började på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Företaget är en del av Sabis som har anläggningar över Stockholmsområdet. Pia, som varit i branschen många år, hade bred vana av att drifta hotell och konferensanläggningar.

- Jag har bland annat varit ansvarig för Värdshuset Lassemaja, Barkaby Gård och Riddersviks Gård. Vi hade en ganska småskalig verksamhet med bröllop och privatfester. Så det var väldigt speciellt för mig att komma hit till Kista för det var en helt annan miljö.

Jobbar för synlighet

En av hennes första uppgifter – och kanske svåraste - på det nya jobbet var att få verksamheten att synas i större utsträckning. Det är tätt mellan konferensanläggningarna i Kista. Men Pia har lyckats sätta personlig prägel på verksamheten och förklarar att hennes personal alltid strävar efter att bemöta gästerna väl.

- Jag kom ju från en ganska personlig miljö där relationer var väldigt viktigt. Jag tog med mig det hit och hälsar alltid glatt på alla våra besökare, som vissa dagar i veckan är mer än 700 personer.

Hon beskriver också Sabis som ett företag där det finns närhet till det mänskliga. Man tar hand om sin personal och visar ett genuint intresse för alla medarbetare – på alla nivåer.

- Här i Kista är det ju en rätt annorlunda värld. Det är mycket fokus på business och folk är väldigt uppbokade. När jag och mitt gäng tog över var den här anläggningen var stämningen ganska opersonlig. Vi satsade mycket på att bygga upp relationer och började servera välbalanserade måltider med en stor portion kärlek. Nu står vi varje dag och hälsar välkommen till lunchen. Till en början hälsade få tillbaka. Idag tror jag att det är minst 95 % av våra gäster svarar med ett ”Hej”.

Tvekade aldrig

När Pia blev tillfrågad om att anta utmaningen som Ciceron för Kista Matrona tvekade hon inte ett ögonblick. Matrona har öppnat många dörrar för Pia och rollen som Ciceron kändes som ett sätt att få betala tillbaka lite.

- Det funkar verkligen så – när man ger, får man också tillbaka. Matronas idé om Give2give köper jag rakt av. Inom nätverket hjälper vi varandra, men inte på det där krävande sättet. Alla vet att det lönar sig i längden att hitta vägar till samarbete och min nya roll är bara rolig och inte alls betungande. Jag fungerar som en länk mellan nätverket och Lena Törner som startat upp. Jag blir en kontaktperson som man kan vända sig till med frågor och mer information om Matrona. Eftersom jag varit med på tåget ett tag nu har jag blivit lite av en spindel i nätet, kan man säga.

Personalen det viktigaste

Om sin egen roll som ledare och chef säger Pia att hon tror på att locka fram motivationen och viljan i varje individ. Hon talar om att ”putta rätt grejer” till sin personal, låta var och en förstå att de är nyckelpersoner i verksamheten och att deras åsikter räknas.

- Det kan handla om att se behov – en extra lampa vid arbetsplatsen eller en ny musmatta. Man måste vara lyhörd och se vad som är viktigt. Allt som kan förenkla själva jobbet ska man som chef bara fixa, tycker jag. Det är konkreta enkla saker att åtgärda.

Men när det handlar om mindre greppbara saker, än en ny kontorsstol då? Pia tror på ödmjukhet och att bjuda på sig själv. Hon säger själv att hon vill ha ”medarbetare”, inte ”motarbetare”. När jobbrelationer har varit problematiska längs vägen har Pia försökt lösa det genom att förändra och förbättra arbetsuppgifterna. Hon tror på att anpassa verksamheten efter individen behov så att alla är nöjda.

- Jag minns att jag omplacerade en person som först blev arg och frustrerad. Några månader senare ringde hon upp mig och tackade för att jag vågat ta det steget. Hon var mycket nöjdare på sin nya plats och utvecklades i precis rätt riktning.

Pia återkommer till vikten av att alla ska känna sig som delen av ett team. Hon menar att man som ledare måste vara mottaglig för känslolägen bland personalen och ta tag i eventuella konflikter på en gång.

- Man måste möta upp behov som finns, men det handlar också om att vi alla måste respektera varandras olikheter. En sån här verksamhet fungerar inte om inte samarbetet flyter. Det kan vara en stressig miljö och samverkan och delaktighet är en förutsättning för att vi ska kunna göra vårt jobb och serva våra kunder.

För Pia är varje dag fylld av energi. Hon får den av alla sina anställda och av gästerna som kommer till anläggningen. Det finns ingen tid att vara sur och varje dag när hon får frågan om hur läget är svarar hon alltid ”Fantastiskt!”.

- För att jag tror att det sätter ribban, helt enkelt. Det är så mycket som är en inställningsfråga. Attityden sprider sig. När man jobbar här så ska man gilla Sabis koncept och man ska gilla dynamiken i mötet med människor. Det är jobbigt och skitkul! Det tar musten ur en totalt, men det ger också en massa energi.

Energi får Pia också via Matrona-nätverket.

- Våra möten är på våra villkor. Det är informellt men också affärsmässigt rätt. Det handlar såklart mycket om personliga relationer. Vi vill se kollegor, snarare än ett motstånd eller konkurrens när vi pratar affärer. Det här kan bli hur stort som helst!

Pia är stolt över sin Ciceron-titel och tror hon anar varför Matronas initiativtagare Lena Törner tillfrågade just henne.

- Jag har, som Lena uttryckte det, ett äkta turbointresse! skrattar Pia.

Du kanske även gillar

Motivation.se inleder en serie artiklar som dyker ner i de nya forskningsresultaten kring motivation, ledarskap och människans beteenden. Den gamla modellen har slutat fungera – vad ersätter vi den med? Forskningen kring vår hjärnas förmåga och potential...

Christer Isaksson skriver om det minskade intresset för livsmedelsproduktion i Sverige: "För alliansen och de rödgröna handlar det om att visa politiskt ledarskap och klargöra vad de vill på dessa områden". Låt oss anta att det finns uppemot 15 breda politikområden som m...

Maxwell om Konceptuellt Ledarskap – lagarbete som stärker organisationen. Den första dagen på jobbet kan vara lätt svindlande för en...

Tydlig delegering och löpande coachning ger önskat resultat. Hur delegerar du på ett effektivt sätt? Tydlighet i överlä...

Jan Furuvald, Facesso: ”Ledarskapet påverkar vilken kultur som finns på ett företag”. Varje kultur är lokal. Även närliggande länder som Sverige...

Bosse Brixeman, Executive People AB, skriver om vd-rollen. Ledarrollen är både tuff och utmanande. Är du dessutom vd i...

Om inte, ta dig tid, tänk och träna på ditt ledarskap... gästskribent Ulf Bengtsson, Wenell: "Annars är risken att du blir en otränad chef som gärna undviker allt som är jobbigt". Det är inte lätt att vara chef idag, ofta är arbetsbördan...

Italiens förre premiärminister har inte gett upp - men är mer pressad än någonsin. I 20 år har italiensk inrikespolitik dominerats av en enda man: Silvio...

Tema:mod - Kristina Aspemos yrkeskarriär var till synes spikrak. Då ändrade hon riktning. Tillvaron drog iväg i full fart. Möte efter möte och en kä...

15 procent av cheferna kan tänka sig att använda mutor. Chefer i globala företag har blivit mer korrupta under de senaste tv...

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

  • Motivera

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

  • Planera

Stor och viktig uppgift framför dig? Skjuter du upp att ta tag i den? Stressig vardag och det känns som att uppgiften är ett berg som ska bestigas? När hjärnan tycker att något verkar komplicerat undviker den helst att ta tag i det. Förståelse för hur du kan strukturera uppgifter gör att din hjärna får hjälp att komma igång. En nyckel är att man arbetar bättre när man angriper utmaningar i mindre portioner. Förminska uppgiftsberget till en liten kulle som du lätt kliver över!

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.