Menu

Att förstå sin bransch – fokus på värdekedjan

Var är ditt företag idag och var borde det vara imorgon?

Ett av de mest spännande – och lönsamma – områdena att spendera tid på är att förstå sin egen värdekedja, var man befinner sig idag och var man kanske borde vara i framtiden. Alla branscher förändras och en av de största orsakerna till att en del gamla fina företag kan få svårt att överleva är att de inte tillräckligt snabbt lyckas förstå att hela branscher förändras och att de därmed behöver vidareutvecklas och förändras.


Samma förändringar skapar möjligheter för de nya, de som förstår hur man skall jobba i värdekedjan fram till slutkunden.

Det finns fyra områden som man bör fokusera på när man stegvis utvecklar tankarna kring detta.

1)    Makro och Micro

De flesta brukar vara tämligen väl införstådda i och kunna beskriva den del av värdekedjan som man själv är aktiv inom, micro-värdekedjan. Det vill säga personer i ledande befattningar brukar vara väl införstådd i hur bolaget arbetar inom exempelvis utveckling, underleverantörsrelationer, logistik, tillverkning, marknadsföring, försäljning, kanalhantering, service och support samt hur har bolaget lagt upp verksamheten inom de mer stödjande områdena IT, HR och kvalitetssäkring.

Att regelbundet diskutera vilken del av micro-värdekedjan som adderar mest kundnytta och därmed bidrar till verksamhetens framgång brukar finnas med på ett bra sätt i de strategiska dialogerna. Frågor som huruvida man bör lägga ner mer innovationspengar på produktutveckling, partnerhantering eller kanalutveckling brukar finnas med i det dagliga arbetet.

Ett komplement till detta kan dock vara att vidga vyn till ett något större makro-perspektiv, att börja fundera på hur värdekedjan fungerar om man även inkluderar underleverantörerna till underleverantörerna och – framför allt – börja fundera på hur kundernas kunder kommer in i värdekedjan och hur de påverkar den.

2)    Var finns pengarna och dynamiken?

Att förstå värdekedjans uppbyggnad är steg ett. Men har vi tillräcklig förståelse för vem som tjänar pengar i värdekedjan fram till kund (och kundens kund), och varför vinsterna och värdet genereras just där? Och kommer detta att gälla även i framtiden, eller finns det några tydliga trender? Om vi förstår var vinsterna genereras och varför, hur kan vi utnyttja det till vår fördel?

Några av de mer vanliga och viktigaste dialogerna är:
a)    Skall vi ta en mindre del av värdekedjan och börja jobba mer globalt och mot fler segment? Eller skall vi ta en större del av värdekedjan med vår egen verksamhet men bli lite smalare vad gäller val av marknad och segment?

b)    Om vi exempelvis är ett produktbolag, bör vi förflytta upp uppströms och i större utsträckning lägga vårt fokus på att sälja delsystem eller komponenter, eller varför inte förflytta oss ytterligare och lägga mer fokus på att sälja licenser eller rent av patent?

c)    Samma produktbolag kan behöva reflektera över att förflytta sig nerströms istället, dvs att börja komplettera upp produkterna till mer kompletta system, komplettera med tjänster till bredare lösningar och kanske börja sälja det man har mer, med en annan affärsmodell, t.ex. som en integrerad tjänst i ställer för en produkt eller ett system.

I samtliga dessa dialoger bör man naturligtvis se vad konkurrenterna, underleverantörerna, kanalen och kunderna gör i sitt förändringsarbete. Lika spännande är det att bedöma vilka substitut som växer fram.

3)    Sker stora förändringar?

Ibland kan det vara fel att spendera alltför mycket tid på att försöka blicka utåt från sitt eget perspektiv. Det kan vara bättre att lyfta blicken rejält och börja fundera på om den värdekedja som man befinner sig i överhuvudtaget kommer att finnas om några år, eller om det kommer att ske betydande branschförändringar och branschförflyttningar under den närmaste tiden. Vi läser dagligen i media om att det med jämna mellanrum sker stora dramatiska förändringar inom vissa branscher. Kommer detta även att gälla oss, och hur lång tid har vi på oss att ställa om? Skall vi följa utvecklingen eller skall vi leda utvecklingen?

4)    Vad kan vi lära från andra branscher och värdekedjor?

Detta leder oss till den fjärde frågeställningen som ofta kan vara den mest intressanta. Låt oss för en stund glömma vår egen micro-värdekedja, vår egen makro-värdekedja och de stora förändringar som eventuellt kommer att påverka dessa. Låt oss istället lägga fokus på att titta på helt andra branscher som trots allt har en snarlik affärslogik. Vad har hänt inom dessa områden under de senaste 10 åren? Kan säkerhetsbranschen lära från IT-branschen? Kan vår bransch lära från den globala och starkt konkurrensutsatta bilbranschen? Vilken bransch kan den växande cleantechbranschen lära från? När avregleringar sker inom en bransch, kan man lära från helt andra branscher som genomgått samma förändring tidigare?

Att förstå sin bransch är viktigt och kul. Att förstå värdekedjan och dess dynamik är själva plattformen.

Nästa artikel – ”Att förstå sin bransch – fokus på branschens grundläggande strategier” - kommer att fokusera på ett antal frågor som kan vara bra att beakta när man önskar förstå vilka grundläggande strategier som kan välja mellan.


Du kanske även gillar

Migrationsverket kräver bättre skydd efter våg av attentat och skadegörelser. Migrationsverket har under en längre tid utsatts för ett stort antal...

Entreprenören Lena Törner undrade var alla tjejer fanns och startade det kvinnliga nätverket Matrona. Affärskvinnorna lyste med sin frånvaro, trots att Lena Törner...

Tufft för glesbygden att klara generationsväxlingen på arbetsmarknaden, skriver Arbetsförmedlingen i ny rapport. Glesbygden kommer att få det allt tuffare i konkurrensen om arbetskraft....

Pauline Eriksson: "Vad jag också har märkt är att varje gång du tar tag i något som känns jobbigt och lite ångestladdat så växer du lite grann som människa." Uppskjutarsjukan är en utbredd diagnos. Det är alldeles för...

Gästskribent Per Malmberg, Ledarskaparna: De flesta företag kommer inte lyckas utveckla en innovativ kultur. Alla vill vara innovativa. Alla vill lyckas utveckla ett innovativt fö...

Spännande utmaning att leda i offentlig sektor, säger LTH:s näringslivskoordinator Camilla Persson. Seg, orörlig och omöjlig att påverka - det har länge varit...

Nya individuella krav på personlig utveckling kräver också ny ledarstil. Arbetsmarknaden är i förändring. Unga välutbildade...

Orealistiska ideal gör att många chefer känner sig misslyckade, enligt svensk forskning. Den idealiske ledaren ska vara en karismatisk visionär som motiverar sina...

Körlegenden Bosse Johansson ser varenda unge - och skapar delaktighet utöver det vanliga. Vad symboliserar en samspelt grupp bättre än en kör? Takten,...

Svenskarna tycker att chefen är dålig på att lyssna, enligt en ny undersökning. Hela 75 procent av Sveriges befolkning skulle vilja byta jobb, enligt en f...

  • Motivationsbloggen

Är det okej att arbeta med en sak och tycka något annat på fritiden? Polisen har sitt välkända fall med Göran Lindberg som enligt hans Wikipediasida ”var en drivande kraft för att uppmärksamma problem kring könsdiskriminering, sexuella trakasserier och våld mot kvinnor, särskilt bland poliser” men som dömdes för bland annat grov våldtäkt och sexköp. Det är ett drastiskt och olagligt, extremt exempel, men tv-rutan symboliserar det du gör utanför arbetet. Vilka tv-program väljer du att se? Engagerar du dig i någon förening? Är du politiskt aktiv? Hur ser din familj ut?

  • HR

En viktig uppgift för dig som är chef är att löpande fylla på med rätt kompetens i gruppen. Men hur gör du för att se till att du verkligen väljer rätt man eller kvinna för jobbet? Vilka frågor bör du ställa till kandidaterna och vad ska du se till att du faktiskt inte får reda på? Genom att aktivt styra in på det personliga men undvika det privata kommer du öka dina chanser att välja rätt person för jobbet, och därmed inte falla i diskrimineringsfällan.

  • Ledarskap

Samhalls VD Monica Lingegård utsågs till Årets VD i kategorin Stora företag 2015. Den 16 september kommer hon att hålla föredrag vid Motivation.se:s frukostseminarium. Där tänker hon dela med sig av sina kunskaper om hållbart företagande, socialt ansvar och lönsamma affärer. Hon kommer också att berätta om det hon kallar för hållbarhetens 4:e dimension. Vi har därför tagit tillfället i akt att ställa några frågor till Monica, som här berättar mer om vad vi kan förvänta oss av hennes föredrag.

  • Motivationsbloggen

I ett samtal häromdagen kom det fram att den jag pratade med känner sig som en grå mus ibland. Andra gånger är hen en briljant Bagheera som äger hela scenen. Alla rädslor är försvunna och den egna förmågan inspirerar människor till andnöd. Den naturliga följdfrågan blir förstås: vad skapar den tysta musen och när kommer Bagheera?

  • Motivera

Vi lever i en ny tid. Och så plötsligt – en ny tid igen! När drönare flyger in med Amazons bokpaket, pyttesmå innovationer knackar på nanodörren och digitaliseringen sprutar ut nya affärsmodeller på löpande band så ändras allt och hela tiden. Från steg – till steglöst.

  • HR

Medarbetarskap är ett hett ämne som är på tapeten i många organisationer, men vad innebär det egentligen - och visst är det dubbeltydigt? Å ena sidan vill vi att våra medarbetare ska ta ett stort eget ansvar på arbetet och bidra till ett gott arbetsklimat, men å andra sidan betyder det att vi som chefer måste delegera och släppa ifrån oss ansvar.
I den första av två artiklar om medarbetarskap ska vi titta närmare på varför detta begrepp blir allt viktigare i ett alltmer dynamiskt arbetsliv.

  • Projektleda

Har du också funderat vad det är som gör att vissa människor alltid ser så lyckliga och glada ut? Varför de ler och alltid är vänliga? Varför de alltid har ett vänligt ord på vägen till sina medmänniskor? Vad det är som gör att de orkar? Att de inte lika ofta tappar humöret eller verkar håglösa?

  • Planera

Hur skapar vi mer struktur i vårt arbetssätt? Hur prioriterar vi vad som ska göras och varför är det viktigt? David Stiernholm reser land och rike runt och föreläser och undervisar om hur vi bättre kan organisera vår vardag. Han kallar sig struktör, än så länge Sveriges enda sådan. Den 8 septemer kommer han till vårt Lunch & Learn med sin föreläsning Prioritera rätt lätt. "Ju mer vi kan strukturera allt det där som bara måste fungera, desto mer kan vi ägna oss åt kreerandet.", säger han.

  • Planera

Frågan om aktivitetsbaserat arbetssätt kommer allt oftare till oss som jobbar med effektivitet, och det för det mesta med stor oro för hur det kommer att fungera. Ingen egen arbetsplats, ”pappersfritt”, små förvaringsutrymmen, kommer att bli störd, lyssna på musik, mat vid skrivbordet, ”clean desk” och en hel del andra frågor dyker snabbt upp för de som står inför den här förändringen. Några har redan kommit en bit på väg genom att ha jobbat i öppna kontor (med egen arbetsplats) medan andra går direkt från ett eget kontorsrum till att jobba aktivitetsbaserat.

  • Ledarskap

Hösten är i antågande, och med den lär förkylningarna komma som ett brev på posten. Men sjukfrånvarons omfattning beror inte bara på hur mycket handsprit ni använder på arbetsplatsen, utan också på hur sammansvetsat ert team är. En ny undersökning visar nämligen att människor är mer benägna att stanna hemma från jobbet om deras medarbetare ofta gör det. Detta gäller dock inte i team som är tätt sammankopplade och som bygger sina relationer på ömsesidig tillit.

  • Coacha

Känns det trögt och omotiverat att sätta igång igen efter sommarens semester?
Har du varit mobilfri, fri från mailen, fri från att fatta beslut och prestera hela tiden? Kanske har du legat i hängmattan och inte gjort så mycket, kanske har du tagit promenader på stranden eller strosat runt i naturen. Och funderat på dagens viktigaste fråga: ”Vad ska vi ha till middag idag?”
Du har varit i nuet och din hjärna har lugnat ner sig och fått kontroll på tankarna.
Möjligen har du till och med haft lite tråkigt på slutet av semestern och känt behov av att göra någonting.
Du kanske har fått nya idéer och tankar om ditt liv och arbete?

  • Projektleda

Än så länge finns det ingen app som kan hjälpa oss att se in i framtiden. Osäkerhet är något vi måste leva med och vi kan inte avgöra hur saker och ting kommer att förändras över tid – hur mycket vi än kontrollerar, styr och skapar regelverk. Varför är det så svårt för oss att förhålla oss till ovissheten i projektvärlden? Den frågan, och många andra, ställer sig författarna Mats Ragnarsson och Lars Marmgren i boken ”Att leda osäkra och komplexa projekt”. Jag träffade Mats Ragnarsson och pratade ledarskap, leverans, mänskligt välmående – och myror.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa, inte minst i form av stress och utmattningssyndrom, är ett stort problem i vårt arbetsliv. Stressen leder till att vi lätt blir självcentrerade och frustrerade, och i allra värsta fall slår den ut vår förmåga fullständigt. När vi är stressade så luras vi av våra egna tankar till att bli rädda. Vissa människor använder alkohol och droger, eller andra former av missbruk, för att kunna slappna av och få tyst på de påträngande tankarna. Det är ett mycket destruktivt sätt att hantera problemet, och som ledare är det viktigt att man känner till varningssignalerna om en medarbetare skulle drabbas av sådana problem.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • Motivationsbloggen

Under många år arbetade jag som brevbärare i en lokal under Kungliga Tennishallen på Gärdet. Lokalen var stor och vi hade en bastu vilket kändes lyxigt, men det som utmärkte den var att den saknade fönster. Det är konstigt att inte se väder och dygnet skifta. Den fönsterruta jag tar upp här är dock en metafor så det hade fungerat alldeles utmärkt att knalla in där och se hur vår fönsterruta såg ut.

  • Innovation

Philip Engström är innovationsledare på IT-konsultbolaget Cybercom, som hjälper företag att tillvarata den digitala världens möjligheter. Han arbetar både strategiskt och operativt, och tycker om såväl tekniska som ledarskapsrelaterade utmaningar. Mindre roligt är det när innovationsarbetet inte får den uppmärksamhet och det mandat det förtjänar i organisationen – men nu börjar allt fler företag förstå hur viktigt innovation är och att ordet måste omsättas i handling. Det är då man kan utveckla nya lösningar – som ibland förefaller som ren magi.