Menu

Att förstå sin bransch – fokus på värdekedjan

Var är ditt företag idag och var borde det vara imorgon?

Ett av de mest spännande – och lönsamma – områdena att spendera tid på är att förstå sin egen värdekedja, var man befinner sig idag och var man kanske borde vara i framtiden. Alla branscher förändras och en av de största orsakerna till att en del gamla fina företag kan få svårt att överleva är att de inte tillräckligt snabbt lyckas förstå att hela branscher förändras och att de därmed behöver vidareutvecklas och förändras.


Samma förändringar skapar möjligheter för de nya, de som förstår hur man skall jobba i värdekedjan fram till slutkunden.

Det finns fyra områden som man bör fokusera på när man stegvis utvecklar tankarna kring detta.

1)    Makro och Micro

De flesta brukar vara tämligen väl införstådda i och kunna beskriva den del av värdekedjan som man själv är aktiv inom, micro-värdekedjan. Det vill säga personer i ledande befattningar brukar vara väl införstådd i hur bolaget arbetar inom exempelvis utveckling, underleverantörsrelationer, logistik, tillverkning, marknadsföring, försäljning, kanalhantering, service och support samt hur har bolaget lagt upp verksamheten inom de mer stödjande områdena IT, HR och kvalitetssäkring.

Att regelbundet diskutera vilken del av micro-värdekedjan som adderar mest kundnytta och därmed bidrar till verksamhetens framgång brukar finnas med på ett bra sätt i de strategiska dialogerna. Frågor som huruvida man bör lägga ner mer innovationspengar på produktutveckling, partnerhantering eller kanalutveckling brukar finnas med i det dagliga arbetet.

Ett komplement till detta kan dock vara att vidga vyn till ett något större makro-perspektiv, att börja fundera på hur värdekedjan fungerar om man även inkluderar underleverantörerna till underleverantörerna och – framför allt – börja fundera på hur kundernas kunder kommer in i värdekedjan och hur de påverkar den.

2)    Var finns pengarna och dynamiken?

Att förstå värdekedjans uppbyggnad är steg ett. Men har vi tillräcklig förståelse för vem som tjänar pengar i värdekedjan fram till kund (och kundens kund), och varför vinsterna och värdet genereras just där? Och kommer detta att gälla även i framtiden, eller finns det några tydliga trender? Om vi förstår var vinsterna genereras och varför, hur kan vi utnyttja det till vår fördel?

Några av de mer vanliga och viktigaste dialogerna är:
a)    Skall vi ta en mindre del av värdekedjan och börja jobba mer globalt och mot fler segment? Eller skall vi ta en större del av värdekedjan med vår egen verksamhet men bli lite smalare vad gäller val av marknad och segment?

b)    Om vi exempelvis är ett produktbolag, bör vi förflytta upp uppströms och i större utsträckning lägga vårt fokus på att sälja delsystem eller komponenter, eller varför inte förflytta oss ytterligare och lägga mer fokus på att sälja licenser eller rent av patent?

c)    Samma produktbolag kan behöva reflektera över att förflytta sig nerströms istället, dvs att börja komplettera upp produkterna till mer kompletta system, komplettera med tjänster till bredare lösningar och kanske börja sälja det man har mer, med en annan affärsmodell, t.ex. som en integrerad tjänst i ställer för en produkt eller ett system.

I samtliga dessa dialoger bör man naturligtvis se vad konkurrenterna, underleverantörerna, kanalen och kunderna gör i sitt förändringsarbete. Lika spännande är det att bedöma vilka substitut som växer fram.

3)    Sker stora förändringar?

Ibland kan det vara fel att spendera alltför mycket tid på att försöka blicka utåt från sitt eget perspektiv. Det kan vara bättre att lyfta blicken rejält och börja fundera på om den värdekedja som man befinner sig i överhuvudtaget kommer att finnas om några år, eller om det kommer att ske betydande branschförändringar och branschförflyttningar under den närmaste tiden. Vi läser dagligen i media om att det med jämna mellanrum sker stora dramatiska förändringar inom vissa branscher. Kommer detta även att gälla oss, och hur lång tid har vi på oss att ställa om? Skall vi följa utvecklingen eller skall vi leda utvecklingen?

4)    Vad kan vi lära från andra branscher och värdekedjor?

Detta leder oss till den fjärde frågeställningen som ofta kan vara den mest intressanta. Låt oss för en stund glömma vår egen micro-värdekedja, vår egen makro-värdekedja och de stora förändringar som eventuellt kommer att påverka dessa. Låt oss istället lägga fokus på att titta på helt andra branscher som trots allt har en snarlik affärslogik. Vad har hänt inom dessa områden under de senaste 10 åren? Kan säkerhetsbranschen lära från IT-branschen? Kan vår bransch lära från den globala och starkt konkurrensutsatta bilbranschen? Vilken bransch kan den växande cleantechbranschen lära från? När avregleringar sker inom en bransch, kan man lära från helt andra branscher som genomgått samma förändring tidigare?

Att förstå sin bransch är viktigt och kul. Att förstå värdekedjan och dess dynamik är själva plattformen.

Nästa artikel – ”Att förstå sin bransch – fokus på branschens grundläggande strategier” - kommer att fokusera på ett antal frågor som kan vara bra att beakta när man önskar förstå vilka grundläggande strategier som kan välja mellan.


Du kanske även gillar

Användbara tips kring mål och strategier som fungerar i en organisation. 94 procent av ledarna i börsnoterade företag har en tydlig affä...

Att motivera medarbetarna är en ledares viktigaste utmaning. Delaktighet och insikt i helheten är viktiga delar för att individen...

Sofie Öhman berättar om verktyget Human Dynamics på Mångfaldsdagen. Att mångfald är av godo vet många idag. Men om man som ledare...

Svårt att hitta erfarna kandidater med spetskompetens. Svårigheten att hitta rätt arbetskraft får svenska chefer att...

Ett nyckelord är: perspektiv. Som framgår av populariteten av följande filmer är biobesö...

"Jag lever varje dag med beskrivningen av vad jag vill lämna vidare tydligt formulerat för mig". Ett arv är inte något som vi inte har någon kontroll över...

Christina Karlsson, Alingsås kommun, tror på delaktighet och engagemang. Tidningen Offentliga Affärer delar varje år ut priset Årets...

Både diskriminering och regleringar utgör hinder för invandrare på arbetsmarknaden, enligt en ny studie. Kvinnliga chefer och bemanningsföretag diskriminerar mindre när de...

Miljöförvaltningen i Stockholm och Naturvårdsverket bäst på jämställdhet, enligt ny rapport. Miljöförvaltningen i Stockholm och Naturvårdverket är b...

Saeid Esmaeilzadeh, vd Serendipity Innovations: "Det handlar inte bara om integration och rättvisa. Det är en fråga om kompetensförsörjning och ledarskap" Svenska företag har långsamt börjat förändra sin...

  • Hälsa

Har andningen någon betydelse för din hälsa? Är det en myt att du kan prestera bättre och få bättre hälsa med rätt andningsteknik? Jag hade turen att få prata andning med hälsocoachen Anders Olsson och få reda på varför tejpad mun på natten är bra.

  • Ledarskap

Min första artikel avslutade jag med en fråga: Är våra organisationer mogna och villiga att skapa en ny typ av ledare? I den här artikeln får du ytterligare del av min syn på ledarskap utifrån ledarrollen, då jag menar att det är den som är ledarskapets kärna ur vilken allt det goda kan utvecklas. I grunden handlar det om att utveckla ett tjänande ledarskap baserat på tillit och meningsfullhet.

  • Motivera

Får man skämta på jobbet? Är det bra eller bara riskfyllt? De flesta skulle nog säga att humor berikar arbetsplatsen – men att man måste tänka på hur man skämtar. Den bilden bekräftas också i forskningen. En ny studie visar att ett lyckat skämt får dig att framstå som mer kompetent. Om skämtet faller platt finns det heller ingen anledning att oroa sig – tvärtom, det faktum att du skämtar kan, även när skämtet misslyckas, ses som ett tecken på att du har gott självförtroende. Om skämtet är direkt olämpligt finns det däremot en risk att du uppfattas som inkompetent.

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.