Menu

Att förstå sin bransch – fokus på värdekedjan

Var är ditt företag idag och var borde det vara imorgon?

Ett av de mest spännande – och lönsamma – områdena att spendera tid på är att förstå sin egen värdekedja, var man befinner sig idag och var man kanske borde vara i framtiden. Alla branscher förändras och en av de största orsakerna till att en del gamla fina företag kan få svårt att överleva är att de inte tillräckligt snabbt lyckas förstå att hela branscher förändras och att de därmed behöver vidareutvecklas och förändras.


Samma förändringar skapar möjligheter för de nya, de som förstår hur man skall jobba i värdekedjan fram till slutkunden.

Det finns fyra områden som man bör fokusera på när man stegvis utvecklar tankarna kring detta.

1)    Makro och Micro

De flesta brukar vara tämligen väl införstådda i och kunna beskriva den del av värdekedjan som man själv är aktiv inom, micro-värdekedjan. Det vill säga personer i ledande befattningar brukar vara väl införstådd i hur bolaget arbetar inom exempelvis utveckling, underleverantörsrelationer, logistik, tillverkning, marknadsföring, försäljning, kanalhantering, service och support samt hur har bolaget lagt upp verksamheten inom de mer stödjande områdena IT, HR och kvalitetssäkring.

Att regelbundet diskutera vilken del av micro-värdekedjan som adderar mest kundnytta och därmed bidrar till verksamhetens framgång brukar finnas med på ett bra sätt i de strategiska dialogerna. Frågor som huruvida man bör lägga ner mer innovationspengar på produktutveckling, partnerhantering eller kanalutveckling brukar finnas med i det dagliga arbetet.

Ett komplement till detta kan dock vara att vidga vyn till ett något större makro-perspektiv, att börja fundera på hur värdekedjan fungerar om man även inkluderar underleverantörerna till underleverantörerna och – framför allt – börja fundera på hur kundernas kunder kommer in i värdekedjan och hur de påverkar den.

2)    Var finns pengarna och dynamiken?

Att förstå värdekedjans uppbyggnad är steg ett. Men har vi tillräcklig förståelse för vem som tjänar pengar i värdekedjan fram till kund (och kundens kund), och varför vinsterna och värdet genereras just där? Och kommer detta att gälla även i framtiden, eller finns det några tydliga trender? Om vi förstår var vinsterna genereras och varför, hur kan vi utnyttja det till vår fördel?

Några av de mer vanliga och viktigaste dialogerna är:
a)    Skall vi ta en mindre del av värdekedjan och börja jobba mer globalt och mot fler segment? Eller skall vi ta en större del av värdekedjan med vår egen verksamhet men bli lite smalare vad gäller val av marknad och segment?

b)    Om vi exempelvis är ett produktbolag, bör vi förflytta upp uppströms och i större utsträckning lägga vårt fokus på att sälja delsystem eller komponenter, eller varför inte förflytta oss ytterligare och lägga mer fokus på att sälja licenser eller rent av patent?

c)    Samma produktbolag kan behöva reflektera över att förflytta sig nerströms istället, dvs att börja komplettera upp produkterna till mer kompletta system, komplettera med tjänster till bredare lösningar och kanske börja sälja det man har mer, med en annan affärsmodell, t.ex. som en integrerad tjänst i ställer för en produkt eller ett system.

I samtliga dessa dialoger bör man naturligtvis se vad konkurrenterna, underleverantörerna, kanalen och kunderna gör i sitt förändringsarbete. Lika spännande är det att bedöma vilka substitut som växer fram.

3)    Sker stora förändringar?

Ibland kan det vara fel att spendera alltför mycket tid på att försöka blicka utåt från sitt eget perspektiv. Det kan vara bättre att lyfta blicken rejält och börja fundera på om den värdekedja som man befinner sig i överhuvudtaget kommer att finnas om några år, eller om det kommer att ske betydande branschförändringar och branschförflyttningar under den närmaste tiden. Vi läser dagligen i media om att det med jämna mellanrum sker stora dramatiska förändringar inom vissa branscher. Kommer detta även att gälla oss, och hur lång tid har vi på oss att ställa om? Skall vi följa utvecklingen eller skall vi leda utvecklingen?

4)    Vad kan vi lära från andra branscher och värdekedjor?

Detta leder oss till den fjärde frågeställningen som ofta kan vara den mest intressanta. Låt oss för en stund glömma vår egen micro-värdekedja, vår egen makro-värdekedja och de stora förändringar som eventuellt kommer att påverka dessa. Låt oss istället lägga fokus på att titta på helt andra branscher som trots allt har en snarlik affärslogik. Vad har hänt inom dessa områden under de senaste 10 åren? Kan säkerhetsbranschen lära från IT-branschen? Kan vår bransch lära från den globala och starkt konkurrensutsatta bilbranschen? Vilken bransch kan den växande cleantechbranschen lära från? När avregleringar sker inom en bransch, kan man lära från helt andra branscher som genomgått samma förändring tidigare?

Att förstå sin bransch är viktigt och kul. Att förstå värdekedjan och dess dynamik är själva plattformen.

Nästa artikel – ”Att förstå sin bransch – fokus på branschens grundläggande strategier” - kommer att fokusera på ett antal frågor som kan vara bra att beakta när man önskar förstå vilka grundläggande strategier som kan välja mellan.


Du kanske även gillar

Hälften av alla möten är meningslösa, säger svenska chefer i en undersökning. Svenska chefer tycker att hälften av alla möten de deltar i är...

Småföretag bör placera ett professionellt ledarskap högre upp på agendan. Ett tydligt och professionellt ledarskap bortprioriteras  i många sm...

Pauline Eriksson: "Vad jag också har märkt är att varje gång du tar tag i något som känns jobbigt och lite ångestladdat så växer du lite grann som människa." Uppskjutarsjukan är en utbredd diagnos. Det är alldeles för...

Christer Isaksson: "Efter åtta år vill väljare och medier se förändringar och ge andra sidan chansen". Under hösten hörde jag rätt många allianspolitiker och...

Läs mer om Harvardprofessorn Chris Argyris teori om hur defensiva mönster uppstår inom verksamheten - och hans lösning på problemet. Lärande, problemlösning och rättvisa är de verkliga hö...

Pauline Eriksson: "Vem vet, jobbar du extra smart kanske ditt ansikte dyker upp på ett flingpaket framöver?" Att ha ett ”personligt varumärke” är inte endast unnat de...

John Maxwell: ”Chefer arbetar med processer - ledare arbetar med människor”. 360-gradersledare leder i alla riktningar. Att leda uppåt till sin egen...

"Tillväxt tar tid, och tiden är det enda som kan lära oss vissa saker." En grupp amerikanska turister gick genom en pittoresk engelsk by i fö...

Frågorna som tar dig vidare i konflikthantering på arbetsplatsen. När en konfliktfylld situation uppstår på arbetsplatsen,...

Ewa Braf om chefen som organisationens hjärna – medarbetarna som dess händer och fötter. Jag läste nyligen en intressant artikel av Ph.D. Gervase Bushe, grundaren...

  • Motivera

Naturen gav oss den fantastiska möjligheten att tänka och skapa våra virtuella tankevärldar med hjärnan. Denna härligt röriga och smarta kombo av 100 miljarder neuroner där alla våra kalkyleringar, planeringar och livsfunderingar bor. Ett med tiden alltmer personligt inrett huvudkontor där vi kan bygga scenarier om framtiden och relatera till dåtiden. Och där allt annat som kommunikation, överlevnadsstrategier, statusmarkörer och personligt ledarskap knådas och bearbetas. Rädslor, glädje och eufori. Ditt eget du!

  • Kommunicera

Oavsett om du har titeln säljare på ditt visitkort eller inte -så är du säljare. Varje dag försöker du få någon att köpa dina idéer, förbättringsförslag, tjänster, produkter eller middagstips. Om du lyckas sälja in det du vill till den du vill handlar mycket om din trovärdighet och om du lyckas sälja in dig själv.

  • Motivera

Har du ett mål som du vill uppnå? Funderar du på hur man hittar motivation och disciplin nog för att verkligen nå hela vägen fram? Att vara hängiven och dedikerad är inte detsamma som att jobba ihjäl sig. Det viktiga är att du gör någonting varje dag – om det så bara är ett enda spadtag. Unna dig gärna vilodagar, men inte nolldagar – se till att ditt liv blir en obruten kedja av positiva åtgärder som till slut ger resultat.

  • HR

Att Sverige ofta används som testland för nya trender är inte så konstigt. Vi anpassar oss efter händelser i omvärlden och tar lätt till oss förändringar. Det gäller även på arbetsmarknaden. Världen förändras i snabbare takt än någonsin. Den stora utmaningen idag för företagen är att säkerställa arbetsglädje, ledarskapskvalitet och lärande i en tid när förändring är normen. Kan vi hitta en magisk formel för att säkra detta? Och finns det en universalformel?

  • Motivera

Nyfikenhet är inte bara nyckeln till kreativitet – det är också ett sätt att leva sitt liv till fullo som intellektuell varelse. Forskningen visar att nyfikenhet under vissa omständigheter kan fylla igen gapet mellan de normalbegåvade och de superbegåvade. Att vara nyfiken är alltid ett val – och kan lätt förvandlas till en god vana som man har glädje av både i yrkeslivet och privat.

  • Motivera

Detta är min hyllning till ensamheten. Räds den inte, min vän. Ty den är en gåva. Liksom du. Och om du vill fortsätta att vara en gåva för världen, så behöver du behandla dig själv värdigt och ärligt. Det mest grundläggande steget i denna goda självbehandling är att ge dig själv den stillsamma typ av egentid som gör att du kan höra din inre röst; din bästa vän, din inre doktor, ditt eget orakel.

  • Motivationsbloggen

Har ni hört berättelsen om grodorna som ordnade en tävling i vem som först kunde ta sig upp i vattentornet? Alla grodorna kastade sig upp för väggarna på vattentornet men när de hörde publiken ropa att det var för högt eller för svårt så ramlade de en efter en ner från tornet. Då ropade publiken mer och skrek till grodorna att det var för högt, att det var vansinne och att de skulle ge upp vilket alla grodor också gjorde. Alla utom en. Den groda som tog sig hela vägen upp var döv och kunde inte höra publikens vrål.

  • HR

Social kompetens är en egenskap som ofta efterfrågas i jobbannonser. Men vad innebär det egentligen att vara socialt kompetent? Är det att vara festens medelpunkt och ständigt ha ett bländande vitt leende? Är det att snacka mer, högre och självsäkrare än alla andra? Eller är det någonting helt annat?

  • Teambuilda

Jämställdhet är en fråga som ständigt är på tapeten i Sverige, och de flesta företagare och chefer vill nog dra sitt strå till stacken. Att sätta ihop mixade arbetsteam är dock inte alltid lika lätt som det låter, bland annat för att vissa branscher är väldigt homogena. Är det värt ”besväret” att skapa en könsmixad arbetsplats? Och är politisk korrekthet verkligen bra för verksamheten?

  • Hälsa

Jag har många gånger reflekterat över begreppet ”less is more” och undrat. Vad innebär det egentligen? Hur hänger det samman? Har haft svårt att hitta en verklighetsförankring i uttrycket och ofta avfärdat det som ett rent talesätt. Men i sommar har jag verkligen upplevt hur mindre kan vara mer. Och ge mer.

  • Projektleda

Allt fler är överens om att vi står inför en förändring i sättet att se på och arbeta i projekt och organisationer. Trender kommer och går men det finns några som kommer att bestå och förstärkas i framtiden. Exempel på sådana är globaliseringen, den instabila ekonomin, den allt snabbare förändringstakten och den virtuella verkligheten. Som någon sa “Så långsamt som allt går idag, så långsamt kommer det inte att gå i morgon och aldrig mer i framtiden!”

  • HR

Meditation, det är väl ingenting för dig? Du är ju varken hippie, New Age-flummare eller buddhist. Nej, meditation har inte världens bästa rykte. Men det finns en fördel med att meditera: Det fungerar. Forskningen visar att meditation hjälper mot ångest och depression, samt stärker vår förmåga att fatta beslut och känna medlidande. Men vad är meditation egentligen, och hur går det till?

  • Ledarskap

När min son fyllde sex år fick han en bok – med titeln ”Meningen med livet” – av en kär vän. Strålande, tänkte jag, den där boken är nog minst lika mycket till mig som till min son… och nu kanske svaret kommer på den stora frågan: Vad är meningen med livet! Innan vi började läsa frågade jag sonen: Vad är meningen med livet? Vad menar du? frågade han tillbaka. Jag förklarade vad jag menade med ”mening” och landade i en ny fråga: Varför lever vi? Han blev tyst en stund, varpå han svarade: Men, mamma det är ju enkelt, meningen med livet är att uppleva livet.

  • Motivera

Många chefer är väldigt bra på att säga till medarbetarna vad de gör för fel. Det kan förstås vara nödvändigt ibland, men en mer långsiktig metod är att fokusera på vad de gör rätt. Positiv förstärkning är ett psykologiskt knep som innebär att man uppmuntrar ett beteende genom att låta det följas av en positiv konsekvens, exempelvis i form av omedelbar positiv feedback.

  • Hållbarhet

Nej, det här är inte en krönika om föräldraskap eller barns utveckling. Den här texten handlar om hur man bygger en säljdriven, handlingskraftig, och resultatorienterad affärsverksamhet. Men det paradoxala är att barnens sätt att lära och utvecklas även är de mest kraftfulla verktygen för att bygga en affärsmässig kultur. Det är inte för inte som buzzwords som ”gamification” och ”storytelling” ligger i tiden.

  • Hälsa

Lekfullhet förbättrar kapaciteten att uppfinna, kreera, ta till sig och hantera förändring. Det är inte bara en flykt. Leken kan hjälpa oss att hantera svårigheter och motsättningar. Och ofta, kan det vara en väg ut ur våra problem”. Stuart Brown, National Institute for Play.