Menu

Att förstå sin bransch – hur lär man snabbast av konkurrenterna?

Gör en översikt av konkurrenterna och ligg steget före.

Vad är viktigast – att förstå dagens konkurrenssituation i stor detalj eller att försöka förstå huvudkonkurrentens strategi för morgondagen? Svaret är som det brukar vara; det beror på. Men rekommendationen i det generella fallet är att prioritera huvuddelen av konkurrentanalysen på att försöka bedöma framtiden och att tona ner detaljrikedomen vad gäller historisk fakta.


De flesta konkurrentanalyser brukar beskriva de viktiga företagen inom branschen, hur stora de är, deras lönsamhet, deras marknadsandel, deras erbjudanden, och liknande. Det vill säga - konkurrentanalysen brukar utgöra en sammanställning över känd fakta från det senaste året, eller något föregående år. Detta är ofta bra information att känna till.

Frågan är dock hur detaljerad denna del behöver vara och om det inte vore bättre att fokusera huvuddelen av energin på att försöka förstå vad huvudkonkurrenten och/eller den mest farliga nykomlingen tänker göra under de närmaste 3-5 åren, och att försöka förstå det i detalj. Låt oss beröra dessa tre områden lite närmare för att kunna avgöra var energin bör läggas.  

A. Översikt över konkurrenterna

Den första man bör göra är att skapa en helikoptervy över konkurrenterna: är de få eller många, stora eller små, växande eller minskande, lokala eller globala, lönsamma eller olönsamma, nischaktörer eller breda aktörer, hanterar de en eller många delar av värdekedjan, samt andra frågeställningar som är bra att ha insikt i för att förstå helheten. Med en sådan överblick brukar man kunna gruppera in konkurrenterna i några olika grupper och man får därmed lättare att beskriva och tolka den information som man har.

Som komplement till den stora helikopterbilden bör de viktiga aktörerna beskrivas något mer i detalj

  • Ekonomi: Omsättning, tillväxt, lönsamhet, gärna med detaljer kring något intressant segment eller erbjudande.
  • Position: Marknadsandel installerad bas, marknadsandel omsättning, varumärke.
  • Vad gör de?: Valda segment, positionering, erbjudandeportfölj, erbjudandenas fas i produktlivscykeln, affärsmodell.
  • Hur arbetar de?: Kompetens, organisation, vilka funktioner/processer är de bra på, partner- & samverkansmodeller.
  • Vald ”Excellence-modell”: Innovation/teknik, infrastruktur/process, kundrelation.
  • Styrkor, svagheter.

Dessutom, eftersom konkurrenten i praktiken ofta är ett substitut, eller helt enkelt att kunden gör arbetet själv, bör även dessa s.k. konkurrenter beskrivas.

B. Fokus på dagens huvudkonkurrent

Vid fokusering på huvudkonkurrenten bör man naturligtvis arbeta igenom punkterna enligt ovan, gärna med en större noggrannhet än när man skummar igenom ett flertal aktörer. Men när man nu fokuserar på en aktör finns det mer tid tillgänglig för att försöka förstå och bedöma framtiden. Och framtiden är trots allt det som en affärsplan handlar om. Det bästa är att helt enkelt försöka skriva huvudkonkurrentens affärsplan för de närmaste 3-5 åren, dvs skriva deras affärsplan såsom man tror att den ser ut. Vilken är deras vision? Vilka mål har de? Vilka drivkrafter har de? Vilka segment kommer de att fokusera på? Vilka erbjudanden och vilka affärsmodeller?

Bra källor för att kunna bedöma huvudkonkurrentens affärsplan är ofta lättillgänglig information såsom årsredovisningar, kvartalsrapporter, broschyrer, hemsidor, pressreleaser, jobbannonser och liknande. En stund framför sin webbläsare kan ge mycket information, snabbt. Att fråga runt i den egna organisationen brukar vara ett utmärkt komplement. Den information och de rykten som man har fångat upp hos kunder, hört på mässor, läst i offerter, m.m. brukar vara ovärderlig.

När materialet börjar strömma in kan det vara bra att sätta sig ner i en grupp och tolka det man har, inklusive att ställa sig kritiska frågor såsom: varför kommer de att lyckas? varför kommer de att misslyckas?

Troligtvis blir man inte tillräckligt färdig med att ”återskapa huvudkonkurrentens affärsplan” vid en första övning. Men man kommer troligtvis så lågt så att man kan identifiera de 3-5 viktigaste områdena som man önskar förstå bättre. Arbete kan nu fortsätta med att alla försöker fånga upp information om just dessa frågeställningar under den närmaste tiden. En process och ett arbetssätt har påbörjats.

C. Fokus på ett snabbväxande framgångsföretag (morgondagens huvudkonkurrent?)

Ibland är kanske inte det viktigaste att försöka förstå affärsplanen för dagens huvudkonkurrent. Det viktigaste är kanske att förstå vad det är som gör att en snabbväxande nykomling har tagit sig in på marknaden. Vad borde vi förstå om deras framgångskoncept? Processen för hemläxan blir densamma som för huvudkonkurrenten enligt ovan. Men svaren blir troligtvis annorlunda.

Nästa artikel – ”Att förstå sitt företag – att skapa en översikt”

I nästa artikel kommer vi att lämna branschanalysen för att börja fokusera på företagsanalysen, en analys som skall ge oss svaret på frågan ”Hur väl passar vi in i branschen?”. Det första område som vi kommer att beröra är hur vi skapar en överblick över det egna företaget.


Du kanske även gillar

Christer Isaksson: "Å ena sidan kan Stefan Löfven beskrivas som en politiker med mycket stark förankring i sitt parti. Å andra sidan antyder en rad svar att han lutar åt vänster". Det är inte så himla långt till nästa val och det bö...

John Maxwell: ”Att vara en 360-graders ledare som leder horisontellt handlar inte om att få det som du vill. Det handlar om att vinna respekt och inflytande hos dina kollegor så att du kan hjälpa hela laget att vinna.” För att lyckas som 360-graders ledare som leder "kollega till kollega...

Mikaela Hannervik, HR-projektledare, Consultatum: ”HR-funktioners bristande samarbete med chefer är en risk som kan bli onödigt dyr”. I de flesta organisationer identifierar och mäter man risker på ett...

"Vikten av en bra målande beskrivning är extra stor när det gäller beskrivningen av vision och värderingar". Vem vill vi vara? Vad vill vi åstadkomma, nu och i framtiden? Att kunna...

Fyra strategier - fyra resultat. Vilken är din? Det är ytterst sällan som det bara finns en uppsättning framg...

Tema:vision - Marika Markovits älskar att se människor utvecklas. Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission och präst i...

Tema:mod - Pauline Eriksson skriver om vilket mod som krävs av unga ledare idag. Att som ung kliva in i en ledarroll är förenat med mycket glä...

Om inte, ta dig tid, tänk och träna på ditt ledarskap... gästskribent Ulf Bengtsson, Wenell: "Annars är risken att du blir en otränad chef som gärna undviker allt som är jobbigt". Det är inte lätt att vara chef idag, ofta är arbetsbördan...

Agneta Saxeby: "Den nya generationen som nu kommer in i arbetslivet ställer också andra krav på ledarskapet och utvecklingsmöjligheter, och är inte lika lojala mot sina arbetsgivare". Svenska företag har hamnat i bakvattnet vad gäller Talent Management...

Grundaren av Metro - Monica Lindstedt - har lärt sig mycket om ledarskap från hästvärlden. Ledarskap handlar om att se individer och att få kollegor att våga...

  • Ledarskap

Som ledare är det din skyldighet att ge medarbetarna relevant och meningsfull feedback, vilket innefattar såväl beröm som konstruktiv kritik. Visst kan det kännas lättare att bara säga ”bra jobbat!”, men som chef har du en viktigare uppgift än så – din respons på utfört arbete ska leda till att medarbetaren korrigerar eventuella misstag och gör arbetet ännu lite bättre nästa gång.

  • Motivera

Zlatan Ibrahimovic är på många sätt ett unikum. Med en vinnarmentalitet som kan få vilken säljcoach som helst att blekna har Zlatan tagit sig hela vägen från Rosengård till Paris. Han är idag en av världens bästa fotbollsspelare. Hur gjorde han - och vad kan vi andra lära oss av den gode "Ibra"? Motivation.se vaskar fram sju lärdomar ur Zlatans karriär - och några sköna citat som förklarar vad det handlar om.

  • Coacha

Det är mer fokus på ledarskapsroller än på uppgiften att lösa själva uppdraget i verksamheten. En verksamhet som matchas i riktning mot individers upplevda prestation gör att medarbetarna också upplever ett lustfyllt arbete. Centralt är det mänskliga samspelet, att göra något tillsammans, och att få äga sin arbetsuppgift. Det menar Pär Pettersson Fil dr psykologi, forskare Kristianstad högskola och coach till hockeylaget Tre Kronor.

  • Ledarskap

Martin Geijer beskriver sig själv som en ”teatermaskin”. Han regisserar, skriver, utbildar, spelar, coachar. Och mycket genomsyras av ledarskapet – både av sig själv och av andra. Motivation.se träffade honom och pratade kreativt ledarskap, improvisation och den gränslösa fantasin som tillsammans skapar något nytt – K-ledarskap. Kom ihåg var du hörde det först…

  • HR

Det må vara sant att det bara finns en av dig och en av mig, men det finns många sätt vi kan leva våra liv på – och det är aldrig försent att välja en ny väg i livet. Att återuppfinna sig själv med jämna mellanrum är en nödvändighet för att behålla sin livskraft och motivation. Men hur går det till egentligen? Här kommer några tips på vägen.

  • Hållbarhet

Människor, motivation, beteenden, drivkrafter och ledarskap – allt är en del av företagskulturen. Men hur går vi från de flummiga orden till de konkreta värdeskapande handlingar i vardagen? Marie Alani och Helena Timander på Vision Takeoff pratar om företagskultur och värderingsarbete i praktiken. ”Vi vill bevisa en tes, avliva en myt och starta ett samtal”. Hör och se författarna till boken Lycklig lönsamhet prata om hållbarhetsarbete som en affärsmässig investering.

  • Ledarskap

Tänk dig att följande händer när du faciliterar ett möte. Sara, senior chef i organisationen, hjälper dig att hänga upp ett blädderblocksblad och viskar mycket bestämt till dig: ”Du måste få gruppen att sluta prata om det här nu!”. Sara återvänder till sin plats innan du hinner svara och gruppen väntar på nästa steg. Vad gör du?

  • Ledarskap

Jag har tidigare berättat om hur jag i slutet av december alltid gör en utvärdering av det gångna året och planerar för nästa. För mig är det en perfekt tid för eftertanke och en strategi som jag sätter högt varje år. En praxis som har tjänat mig väl. Men december är inte den enda gången som jag reflekterar strategiskt. Jag tror att det är viktigt att göra en bedömning av våra mål och prioriteringar ofta.

  • Motivera

Under sin tid som forskare på toxiner och bakterier började Marie Ryd, chefredaktör på tidskriften Holone, på allvar aktivt jobba med uppmärksamhetsträning och meditation. Till slut fick hon så många insikter kring hur hjärnans potential påverkas av växlingen mellan olika tillstånd, att hon nu ägnar sig på heltid åt att sprida den kunskapen. Tiden är förbi då vi tänkte på kroppens och känslornas samhörighet som något flummigt. Den nya forskningen är hardcore – vi kan bygga om både hjärnor och organisationer med hjälp av de nya rönen. Och till vår hjälp finns en mental tallriksmodell.

  • HR

Vem har störst chans att bli framgångsrik - den som armbågar sig fram och sätter sig själv i första rummet, eller den som tvärtom generöst delar med sig av sin kompetens utan att förvänta sig någonting tillbaka? Svaret är långt ifrån självklart, men enligt psykologen Adam Grants teori om Givers, Takers och Matchers är det faktiskt de generösa och osjälviska givarna som har bäst möjlighet att nå toppen.

  • Coacha

Under min första tid som psykolog hade jag en kvinnlig mentor som var 10 år äldre än jag. Vi träffades varje månad under fyra års tid. Vi satt hemma  i hennes soffa och drack thé från Harrods och åt små smörgåsar. Bilden och känslan har etsat sig fast hos mig och nu - 24 år senare - är jag vän och kollega med min före detta mentor. Hon har betytt otroligt mycket för mig både professionellt och privat. Jag känner stor tacksamhet för att jag fick möjlighet att samtala öppet om allt, ta del av hennes erfarenheter och bli lyssnad på. Hon lotsade mig rätt och lärde mig att utvecklas, gav mig stöd och inspiration och lät mig bli en del av hennes stora nätverk.

  • Planera

Jag tror knappast att jag är ensam i känslan att tiden inte räcker till. Det är omöjligt att lyckas vara framgångsrik i karriären , den perfekta föräldern, en underbar partner och socialt kompetent  - samtidigt.  Det gäller att hitta balansen, göra en kompromiss. Och då behöver du Getting Things Done (GTD).

  • Motivera

Ibland är livet så fullt av motgångar att man tappar tron på sig själv. Om du är arbetslös, eller om karriären står och stampar, så kanske du börjar undra om du över huvud taget kan åstadkomma någonting. I dessa lägen kan det vara bra att erinra sig tidigare framgångar för att återvinna motivationen; dra dig till minnes din högstanivå innan du stämplar dig själv som värdelös. Och kom ihåg att livskraften alltid finns kvar inom dig - det gäller bara att hitta den.

  • Ledarskap

På spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö jobbar 380 personer från 30 olika länder. Företaget ägs av en fransk koncern, är en mansdominerad värld och det är en utmaning att få in kvinnor. Jenny Berg Nilson, Senior Vibe Manager berättar att de ser mångfalden som en styrka, har påbörjat ett nytt stort värdegrundsarbete, och jobbar med jämställdheten. En stor utmaning i en global arbetsplatskultur. 

  • Motivera

Nej, det krävs inte mycket för att hjälpa medmänniskors motivation på traven. Å andra sidan – det krävs heller inte särskilt mycket för att snabbt och effektivt sänka den med bara några få ord. Liria Ortiz är psykolog och författare och använder metoden Motivational Interviewing tillsammans med sina klienter i förändringsprocesser - såväl individuella som organisatoriska. Som så ofta handlar det om kunskap. Och om att vara uppmärksam på hur man samtalar.

  • HR

EQ eller emotionell intelligens är det nya orangea, åtminstone när det kommer till förmågor som gör dig framgångsrik i yrkeslivet och mer tillfreds med dig själv och ditt liv. Därmed inte sagt att emotionell intelligens är en sommarfluga. Tvärtom, vetenskaplig forskning på området visar allt tydligare att individer med en kombination av högt IQ och EQ har lättare att lyckas än individer som enbart har ett högt IQ. Emotionell intelligens är här för att stanna, och det kanske bästa av allt: den går att träna upp.