Menu

Att förstå sin bransch – hur lär man snabbast av konkurrenterna?

Gör en översikt av konkurrenterna och ligg steget före.

Vad är viktigast – att förstå dagens konkurrenssituation i stor detalj eller att försöka förstå huvudkonkurrentens strategi för morgondagen? Svaret är som det brukar vara; det beror på. Men rekommendationen i det generella fallet är att prioritera huvuddelen av konkurrentanalysen på att försöka bedöma framtiden och att tona ner detaljrikedomen vad gäller historisk fakta.


De flesta konkurrentanalyser brukar beskriva de viktiga företagen inom branschen, hur stora de är, deras lönsamhet, deras marknadsandel, deras erbjudanden, och liknande. Det vill säga - konkurrentanalysen brukar utgöra en sammanställning över känd fakta från det senaste året, eller något föregående år. Detta är ofta bra information att känna till.

Frågan är dock hur detaljerad denna del behöver vara och om det inte vore bättre att fokusera huvuddelen av energin på att försöka förstå vad huvudkonkurrenten och/eller den mest farliga nykomlingen tänker göra under de närmaste 3-5 åren, och att försöka förstå det i detalj. Låt oss beröra dessa tre områden lite närmare för att kunna avgöra var energin bör läggas.  

A. Översikt över konkurrenterna

Den första man bör göra är att skapa en helikoptervy över konkurrenterna: är de få eller många, stora eller små, växande eller minskande, lokala eller globala, lönsamma eller olönsamma, nischaktörer eller breda aktörer, hanterar de en eller många delar av värdekedjan, samt andra frågeställningar som är bra att ha insikt i för att förstå helheten. Med en sådan överblick brukar man kunna gruppera in konkurrenterna i några olika grupper och man får därmed lättare att beskriva och tolka den information som man har.

Som komplement till den stora helikopterbilden bör de viktiga aktörerna beskrivas något mer i detalj

  • Ekonomi: Omsättning, tillväxt, lönsamhet, gärna med detaljer kring något intressant segment eller erbjudande.
  • Position: Marknadsandel installerad bas, marknadsandel omsättning, varumärke.
  • Vad gör de?: Valda segment, positionering, erbjudandeportfölj, erbjudandenas fas i produktlivscykeln, affärsmodell.
  • Hur arbetar de?: Kompetens, organisation, vilka funktioner/processer är de bra på, partner- & samverkansmodeller.
  • Vald ”Excellence-modell”: Innovation/teknik, infrastruktur/process, kundrelation.
  • Styrkor, svagheter.

Dessutom, eftersom konkurrenten i praktiken ofta är ett substitut, eller helt enkelt att kunden gör arbetet själv, bör även dessa s.k. konkurrenter beskrivas.

B. Fokus på dagens huvudkonkurrent

Vid fokusering på huvudkonkurrenten bör man naturligtvis arbeta igenom punkterna enligt ovan, gärna med en större noggrannhet än när man skummar igenom ett flertal aktörer. Men när man nu fokuserar på en aktör finns det mer tid tillgänglig för att försöka förstå och bedöma framtiden. Och framtiden är trots allt det som en affärsplan handlar om. Det bästa är att helt enkelt försöka skriva huvudkonkurrentens affärsplan för de närmaste 3-5 åren, dvs skriva deras affärsplan såsom man tror att den ser ut. Vilken är deras vision? Vilka mål har de? Vilka drivkrafter har de? Vilka segment kommer de att fokusera på? Vilka erbjudanden och vilka affärsmodeller?

Bra källor för att kunna bedöma huvudkonkurrentens affärsplan är ofta lättillgänglig information såsom årsredovisningar, kvartalsrapporter, broschyrer, hemsidor, pressreleaser, jobbannonser och liknande. En stund framför sin webbläsare kan ge mycket information, snabbt. Att fråga runt i den egna organisationen brukar vara ett utmärkt komplement. Den information och de rykten som man har fångat upp hos kunder, hört på mässor, läst i offerter, m.m. brukar vara ovärderlig.

När materialet börjar strömma in kan det vara bra att sätta sig ner i en grupp och tolka det man har, inklusive att ställa sig kritiska frågor såsom: varför kommer de att lyckas? varför kommer de att misslyckas?

Troligtvis blir man inte tillräckligt färdig med att ”återskapa huvudkonkurrentens affärsplan” vid en första övning. Men man kommer troligtvis så lågt så att man kan identifiera de 3-5 viktigaste områdena som man önskar förstå bättre. Arbete kan nu fortsätta med att alla försöker fånga upp information om just dessa frågeställningar under den närmaste tiden. En process och ett arbetssätt har påbörjats.

C. Fokus på ett snabbväxande framgångsföretag (morgondagens huvudkonkurrent?)

Ibland är kanske inte det viktigaste att försöka förstå affärsplanen för dagens huvudkonkurrent. Det viktigaste är kanske att förstå vad det är som gör att en snabbväxande nykomling har tagit sig in på marknaden. Vad borde vi förstå om deras framgångskoncept? Processen för hemläxan blir densamma som för huvudkonkurrenten enligt ovan. Men svaren blir troligtvis annorlunda.

Nästa artikel – ”Att förstå sitt företag – att skapa en översikt”

I nästa artikel kommer vi att lämna branschanalysen för att börja fokusera på företagsanalysen, en analys som skall ge oss svaret på frågan ”Hur väl passar vi in i branschen?”. Det första område som vi kommer att beröra är hur vi skapar en överblick över det egna företaget.


Du kanske även gillar

Forskaren Gergei Farkas berättar om vikten av informella kontakter - och ger några goda råd. Visst snackar politiker och företagsledare jobb med varandra under...

Nya individuella krav på personlig utveckling kräver också ny ledarstil. Arbetsmarknaden är i förändring. Unga välutbildade...

Ewa Braf: "Resultatet visade också på att genom att sätta medarbetarnas styrkor i centrum blev deras svagheter mer eller mindre oviktiga". Det vi fokuserar på, det tänker vi på. Det vi tänker p...

Tema:vision - Visioner och visionärer, pristagare och inspiratörer. Visionärer tittar framåt och ser något vi andra inte ser. De t...

Saeid Esmaeilzadeh, vd Serendipity Innovations: "Det handlar inte bara om integration och rättvisa. Det är en fråga om kompetensförsörjning och ledarskap" Svenska företag har långsamt börjat förändra sin...

Tema:mod - Stavros Louca tänker utanför ramarna och reflekterar ständigt över sitt ledarskap i klassrummet. Stavros Louca planerade inte att bli mattelärare. Han skulle bli sjö...

Selectas VD – Catherine Sahlgren – sätter glädje och samarbete högt på listan. En öppen och rak kommunikation kommer man långt med, menar Catherine...

Strategikonsulten och entreprenören Margareta Barchan ser möjligheterna i framtidens miljöutmaningar. Prata med näringslivet på rätt sätt och arbeta med l...

Christer Isaksson: "Å ena sidan kan Stefan Löfven beskrivas som en politiker med mycket stark förankring i sitt parti. Å andra sidan antyder en rad svar att han lutar åt vänster". Det är inte så himla långt till nästa val och det bö...

Pauline Grindvall: "Även fast alla i din omgivning säger nej och stopp så är det den som brinner som vinner." Jag arbetar just nu med mitt andra bokprojekt. En reportagebok där jag...

  • Ledarskap

”Alla borde besöka Paris minst en gång om året”, säger min vän när vi promenerar längs Boulevard St-Germain denna soliga sista måndag i februari. Jag instämmer. Den här gången är jag i Paris för att känna på stämningen, jobba och göra research, men jag kan tänka mig att komma oftare och av andra anledningar. Sedan jag var ung har jag älskat staden, ständigt återkommit och alltid känt mig hemma, men utan att göra staden till min. Just kvarteren i femte och sjätte arrondissementet i centrala Paris är klassiska, här finns Sorbonne, ministerier och myndigheter. På andra sidan Seine bor presidenten.

  • HR

För att uppnå ett mål i livet måste du visualisera framgången; om du kan se dig själv lyckas så kommer du också att göra det. Åtminstone är det vad vi ofta får lära oss i självhjälpsböcker. Men vad säger egentligen forskningen? Sanningen är att visualisering kan leda till antingen framgång eller totalt misslyckande - beroende på vad du visualiserar.

  • Motivera

Att vara människa på denna jord innebär att leva med naturens olika element. Både bildligt och bokstavligt. Jord, luft, vind och vatten. Alla naturfolk vet det och har relationerna till elementen inbäddade i sina livsfilosofier. Naturfolken vet att elementen orkestrerar jordelivets mest grundläggande lagar. Därför har de lärt sig att leva med elementen istället för att kämpa emot dem.

  • Motivera

Graden av extraversion-introversion har en grundläggande inverkan på vår personlighet. Extroverta människor är lyckligare än introverta, menar forskarna. Men vad är egentligen lycka, och vem bestämmer om och i så fall när du är lycklig? Och hur kan introverta ta sig fram i en värld dominerad av extroverta - utan att svika sin sanna natur?

  • Sälja

För att lyckas med det mesta vi gör här i livet är det en bra förutsättning att vara förberedd. Att ha en tydlig plan för vart vi vill ta oss, varför vi vill ta oss just dit och även hur, brukar vara en bra start. I vår marknadsföring idag jobbar de flesta av oss i flera olika kanaler, både analogt och digitalt. Vi kommunicerar på olika sätt med olika mottagare och använder olika typer av content (läs innehåll) för att nå våra mål med kommunikationen. För du har väl en målsättning med allt du kommunicerar? När det gäller content så är det kanske viktigare än någonsin att ha en plan för hur vi bör kommunicera, gärna för ett helt år framöver.

  • Ledarskap

Kan konflikter vara trevliga? Förmodligen svarar du nej. Däremot kan vi öka kompetensen kring hur vi hanterar dem – och därmed ta kommando över situationen och de beteenden den väcker i oss. Vi kan öka vår ”Relationsship Awareness”. Thomas Erdös och Catarina Dehlin på Personal Strengths arbetar dagligen med att öka människors konfliktkompetens. ”Det är som vilken annan skill som helst – och går givetvis att träna upp”, säger Thomas. Have a Nice Conflict är möjligt – och det angår oss alla.

  • Hälsa

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

  • Motivera

Av Big Five-teorins fem personlighetsfaktorer är samvetsgrannhet den som är tydligast förknippad med framgång i karriären och i livet. Samvetsgranna människor är pålitliga, välorganiserade och duktiga på att planera. Visst kan deras brist på spontanitet få dem att framstå som lite tråkiga - men deras självdisciplin är ändå både imponerande och väl värd att försöka efterlikna.

  • Kommunicera

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Påståendet är taget från en undersökning som gjordes i USA 1977. Men jag tror inte att den stämmer. Inte då. Inte nu. För om man konkret skulle sätta en revolver mot tinningen i utbyte mot en mikrofon på en scen, borde valet vara givet. Men det jag vet stämmer, är att väldigt många känner sig oerhört nervösa när de ska göra ett framträdande inför andra. Något som kan vara enormt begränsande och förlamande. Men det finns sätt att hantera sin nervositet.

  • Motivera

Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? Ditt svar på den frågan kan vara avgörande för hur väl du lyckas i livet. Forskning visar att människor med ett dynamiskt tänkesätt (Growth Mindset) är bättre på att kämpa sig igenom utmaningar, medan personer med ett statiskt tänkesätt (Fixed Mindset) stannar i komfortzonen och skyller på bristande talang. Men det är aldrig försent att anamma ett tänkesätt som tillåter dig att växa som människa.  

  • Ledarskap

Om vi tror på idén om att vi lär oss mest av det vi gör bäst och att det är mer konstruktivt att utforska goda erfarenheter och framgångar, snarare än att grotta i problemen, hur ska vi då gå tillväga för att starta upp och genomföra en kreativ och utvecklande förändringsprocess i organisationen? Med inspiration från den chilenske neurobiologen Humberto Maturana finns det några centrala ingredienser i all förändring som förtjänar uppmärksamhet och en påminnelse.

  • Motivera

Öppenhet för nya erfarenheter är ett av de fem personlighetsdragen i den så kallade Femfaktorteorin. Personer med en hög grad av öppenhet är fantasirika och intellektuellt nyfikna - vilket gör att de har mycket goda möjligheter att lyckas inom kreativt arbete. Men hur vet man att man är en öppen människa?

  • Projektleda

Det finns två grupper av människor: de som förstår hur en Rubiks kub fungerar, och de som frustrerat kliar sig i huvudet. I somras tog jag beslutet: jag skulle byta grupp – något jag velat göra sen jag var barn. Det gick sådär. Men det förde tankarna till varför det är bättre att jobba agilt än att jobba enligt de så kallade vattenfallsmetoderna. Och till hur hjärnan lär sig. Att jobba agilt är att acceptera att sann insikt kommer inifrån.

  • HR

Att avsluta dagen på rätt sätt är viktigt av flera orsaker. Det påverkar både din upplevelse av dagens arbete och dina förutsättningar att få en bra start på morgondagen. Dessutom minskar risken för arbetsrelaterad stress om du lär dig att avsluta din arbetsdag ordentligt. Här kommer några tips på vägen.

  • Motivera

Har du några förebilder? Det borde du ha. Inte bara för att det är bra att lära sig av de bästa, utan också för att andra människors exempel kan hjälpa dig att förstå vilka möjligheter som verkligen finns i livet. Förebilder är en viktig källa till motivation och självförtroende - när människor som liknar oss själva gör någonting bra så inser vi att vi kan göra samma sak.

  • Ledarskap

Jennie Jerome, Winston Churchills mor, var högaktad och beundrad och gled genom de mest upphöjda sociala kretsarna i Storbritannien. Vid ett par tillfällen åt hon middag med två av Englands främsta politiker: premiärminister Benjamin Disraeli och hans störste konkurrent, William Gladstone. När frågan ställdes om hennes intryck av de två männen gjorde hon följande iakttagelse…