Menu

Att förstå sin bransch – hur lär man snabbast av konkurrenterna?

Gör en översikt av konkurrenterna och ligg steget före.

Vad är viktigast – att förstå dagens konkurrenssituation i stor detalj eller att försöka förstå huvudkonkurrentens strategi för morgondagen? Svaret är som det brukar vara; det beror på. Men rekommendationen i det generella fallet är att prioritera huvuddelen av konkurrentanalysen på att försöka bedöma framtiden och att tona ner detaljrikedomen vad gäller historisk fakta.


De flesta konkurrentanalyser brukar beskriva de viktiga företagen inom branschen, hur stora de är, deras lönsamhet, deras marknadsandel, deras erbjudanden, och liknande. Det vill säga - konkurrentanalysen brukar utgöra en sammanställning över känd fakta från det senaste året, eller något föregående år. Detta är ofta bra information att känna till.

Frågan är dock hur detaljerad denna del behöver vara och om det inte vore bättre att fokusera huvuddelen av energin på att försöka förstå vad huvudkonkurrenten och/eller den mest farliga nykomlingen tänker göra under de närmaste 3-5 åren, och att försöka förstå det i detalj. Låt oss beröra dessa tre områden lite närmare för att kunna avgöra var energin bör läggas.  

A. Översikt över konkurrenterna

Den första man bör göra är att skapa en helikoptervy över konkurrenterna: är de få eller många, stora eller små, växande eller minskande, lokala eller globala, lönsamma eller olönsamma, nischaktörer eller breda aktörer, hanterar de en eller många delar av värdekedjan, samt andra frågeställningar som är bra att ha insikt i för att förstå helheten. Med en sådan överblick brukar man kunna gruppera in konkurrenterna i några olika grupper och man får därmed lättare att beskriva och tolka den information som man har.

Som komplement till den stora helikopterbilden bör de viktiga aktörerna beskrivas något mer i detalj

  • Ekonomi: Omsättning, tillväxt, lönsamhet, gärna med detaljer kring något intressant segment eller erbjudande.
  • Position: Marknadsandel installerad bas, marknadsandel omsättning, varumärke.
  • Vad gör de?: Valda segment, positionering, erbjudandeportfölj, erbjudandenas fas i produktlivscykeln, affärsmodell.
  • Hur arbetar de?: Kompetens, organisation, vilka funktioner/processer är de bra på, partner- & samverkansmodeller.
  • Vald ”Excellence-modell”: Innovation/teknik, infrastruktur/process, kundrelation.
  • Styrkor, svagheter.

Dessutom, eftersom konkurrenten i praktiken ofta är ett substitut, eller helt enkelt att kunden gör arbetet själv, bör även dessa s.k. konkurrenter beskrivas.

B. Fokus på dagens huvudkonkurrent

Vid fokusering på huvudkonkurrenten bör man naturligtvis arbeta igenom punkterna enligt ovan, gärna med en större noggrannhet än när man skummar igenom ett flertal aktörer. Men när man nu fokuserar på en aktör finns det mer tid tillgänglig för att försöka förstå och bedöma framtiden. Och framtiden är trots allt det som en affärsplan handlar om. Det bästa är att helt enkelt försöka skriva huvudkonkurrentens affärsplan för de närmaste 3-5 åren, dvs skriva deras affärsplan såsom man tror att den ser ut. Vilken är deras vision? Vilka mål har de? Vilka drivkrafter har de? Vilka segment kommer de att fokusera på? Vilka erbjudanden och vilka affärsmodeller?

Bra källor för att kunna bedöma huvudkonkurrentens affärsplan är ofta lättillgänglig information såsom årsredovisningar, kvartalsrapporter, broschyrer, hemsidor, pressreleaser, jobbannonser och liknande. En stund framför sin webbläsare kan ge mycket information, snabbt. Att fråga runt i den egna organisationen brukar vara ett utmärkt komplement. Den information och de rykten som man har fångat upp hos kunder, hört på mässor, läst i offerter, m.m. brukar vara ovärderlig.

När materialet börjar strömma in kan det vara bra att sätta sig ner i en grupp och tolka det man har, inklusive att ställa sig kritiska frågor såsom: varför kommer de att lyckas? varför kommer de att misslyckas?

Troligtvis blir man inte tillräckligt färdig med att ”återskapa huvudkonkurrentens affärsplan” vid en första övning. Men man kommer troligtvis så lågt så att man kan identifiera de 3-5 viktigaste områdena som man önskar förstå bättre. Arbete kan nu fortsätta med att alla försöker fånga upp information om just dessa frågeställningar under den närmaste tiden. En process och ett arbetssätt har påbörjats.

C. Fokus på ett snabbväxande framgångsföretag (morgondagens huvudkonkurrent?)

Ibland är kanske inte det viktigaste att försöka förstå affärsplanen för dagens huvudkonkurrent. Det viktigaste är kanske att förstå vad det är som gör att en snabbväxande nykomling har tagit sig in på marknaden. Vad borde vi förstå om deras framgångskoncept? Processen för hemläxan blir densamma som för huvudkonkurrenten enligt ovan. Men svaren blir troligtvis annorlunda.

Nästa artikel – ”Att förstå sitt företag – att skapa en översikt”

I nästa artikel kommer vi att lämna branschanalysen för att börja fokusera på företagsanalysen, en analys som skall ge oss svaret på frågan ”Hur väl passar vi in i branschen?”. Det första område som vi kommer att beröra är hur vi skapar en överblick över det egna företaget.


Du kanske även gillar

Vilken sorts ledare är Stefan Löfven? Har Jan Björklund ledaregenskaper för att klara en motgång? Kan Fredrik Reinfeldt motivera sitt parti till en tredje valseger? Annie Lööf har sitt elddop som partiledare just nu. Hennes ledarskap...

Goda ledare tar till vara på tiden. Goda ledare avsätter regelbundet tid för planering för sig sj...

Ett nyckelord är: perspektiv. Som framgår av populariteten av följande filmer är biobesö...

Lita på dina medarbetares förmåga att ta ansvar - delegera betydelsefulla uppgifter. Att du som chef är bra på att delegera är helt nödv...

Låt alla i organisationen vara med och göra SWOT-analysen. För att lyckas med en god nulägesanalys, i stort och smått,...

Agneta Saxeby, Ennova: Mer fokus på prestation ger svenskarna större arbetsglädje. Prestationsinriktat ledarskap bidrar till att företagen når sina m...

Jan Furuvald, Facesso: ”Ledarskapet påverkar vilken kultur som finns på ett företag”. Varje kultur är lokal. Även närliggande länder som Sverige...

Ny avhandling av Karin Kilhammar vid Linköpings universitet; "Chefen måste våga överlåta ansvar". Ett utvecklat medarbetarskap kan innebära stora fördelar för s...

Författaren Malin Trossing senaste bok handlar om något vi alla vill uppvisa – mod. En egenskap som kanske är den mest centrala för en god ledare är...

Raoul Stubbe, författare och affärscoach på Stockholm Innovation & Growth; "Vi tittar på teamet. Att gruppen har viljan, kunskapen och drivkraften att skapa något stort". Vägen från idé till innovation är lång och nyckeln...

  • Kommunicera

Jag skulle vilja påstå att det finns en önskan och vilja hos de flesta av oss att vara perfekta, att bli omtyckta och respekterade. Inte bara för det vi är, utan också för det vi gör. Det kanske är därför det är så många av oss som lider av förlamande nervositet när vi ska framföra något inför andra.
För tänk om det inte är perfekt? Tänk om jag säger något som uppfattas fel och att de som lyssnar inte tycker om mig?

  • Sälja

Är det dags att sluta prata content som om det vore någonting digitalt kanske? Jag brukar under mina föreläsningar ofta ta upp content som ett exempel på hur allting idag ska kläs i nya kläder. Vi pratar om social selling som enligt mig är värdebaserad försäljning i nya kläder, kejsarens nya kläder faktiskt. På samma sätt är Content Marketing någonting som stora bolag som Coca Cola gjorde för över hundra år sedan. Vart vill jag komma med detta? Jo, att egentligen har det inte hänt så mycket inom försäljning och marknadsföring alls. Det som har hänt är att vi har fått nya förutsättningar, nya verktyg och en helt ny spelplan.

  • Motivera

Företag som inte fanns förra veckan, som skymtades igår, springer förbi idag! Snabbare än en swishöverföring kan man tappa marknadsandelar till en betydligt mer snabbfotad konkurrent. För att de vågat släppa på de mentala säkerhetsbältena om hur saker och ting alltid varit i branschen – och utmanat strukturerna.

  • Kommunicera

Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten, mingel eller anställningsintervjuer - avgörs inte bara av vad du säger, utan också av hur du säger det och vilka verbala och icke-verbala signaler du sänder ut. Att bli omtyckt, skapa förtroende och framstå som intressant handlar förstås om att faktiskt vara trevlig, ansvarsfull och genuin. Men du måste också veta hur du ska förmedla dessa egenskaper och hur du undviker att sända ut fel signaler till den du pratar med.

  • Ledarskap

Utan att vi riktigt märkt det, har kravet på koordination ökat. Så mycket att dagens chefer är närmast dränkta av all administration som koordinationen genererar. Och som kommer att bli allt viktigare. Det finns en rad anledningar till den här utvecklingen - här är några trender inom området.

  • Teambuilda

Att hitta på bra aktiviteter för teambuilding är inte alltid det lättaste. Risken är stor att övningen får motsatt effekt och att någon eller några i teamet känner sig exkluderade. Lyckad teambuilding bygger på att man respekterar de individuella olikheterna i gruppen - det är trots allt dessa som gör er dynamiska och kreativa.

  • HR

Framför mig står en märkbart nöjd man med pigga ögon och ett brett leende. Vi kan kalla honom Johan och vi möttes för första gången för drygt sex månader sedan i ett ledarprogram jag höll i. Johan är en framgångsrik projektledare i teknikbranschen och utvald som talang och ledarämne på sitt företag. På dessa månader har det skett en tydlig förändring hos honom. Men vägen dit har kantats av träning, träning och träning...

  • Ledarskap

Om vi kokar ner allt som ledarskap handlar om, så finner vi kommunikation som kärnan i ledarskapet. En ledare som inte kan kommunicera får det svårt – frågan är om det överhuvudtaget går att leda andra utan god kommunikation. Men vad menar vi då med denna kommunikativa förmåga? Vad innebär den i praktiken? Låt oss fortsätta långkoket… Om vi kokar ner kommunikation så kommer vi på botten av kastrullen finna resonans.

  • Kommunicera

Sju sekunder. Så lång tid tar det för en människa att fastställa sina första elva omdömen om en annan människa. Det kan kännas hemskt att det allra första intrycket har så stor betydelse - men att sticka huvudet i sanden gör inte saken bättre. Det bästa du kan göra är att ta makten över situationen och lära dig hur man gör ett gott första intryck. "Det vanligaste misstaget är att över huvud taget inte ha koll på hur människor fungerar", säger doktor i psykologi och föreläsare Angela Ahola.

  • HR

EQ påverkar din karriär. Det påverkar ditt ledarskap, hälsan, relationerna - och din känsla av tillfredsställelse och lycka. Det är också en bra buffert mot stress - sammantaget har EQ en stor betydelse för din framgång i arbetet och livet i övrigt. Allt detta visar studier gällande emotionell intelligens.

  • Motivera

Vissa sprutar ur sig idéer, medan andra begränsar sig själva. Men det finns inga genetiska förutsättningar som avgör om en människa är kreativ eller inte. Det finns många sätt att jobba upp sin kreativitet med motivation och nya tankesätt. Här kommer några enkla knep som hjälper hjärnan att skapa nya tankevägar - som leder till kreativiteten.

  • Motivera

Jag har under årens lopp haft som hobby att samla citat och aforismer. Ett citat är en upprepning av någonting klokt eller kvickt som någon sagt eller nedtecknat i det förflutna. En aforism är ett visdomsord, ofta en litterärt och elegant formulerad tanke. De bästa citaten har en oerhörd genomslagskraft och kan fortsätta att flyga genom århundraden. Redan Homeros kallade dem épea pteróenta, flygande ord.

  • Hälsa

Att få klarhet i att det är skillnad på utmattningsdepression och depression är stort. Inte minst på en personlig nivå. För 10 år sedan ville man ”bota” mig med ”lyckopiller” (en otroligt missvisande benämning) när jag själv kände att jag behövde hjälpa min splittrade hjärna på traven. Det är skönt att få belagt att det behövs olika ”behandlingar”. Depression till följd av utmattning kan vi till stor del påverka själva. Bland annat genom att ta vara på kunskap från neurovetenskapliga studier.

  • Motivationsbloggen

Det hade varit en härlig kväll med god mat, bra musik och många skratt när hela gänget till slut hade samlats framför den öppna spisen hemma hos Jack. Det blev tyst medan Jack lyfte upp sitt glas högt upp i luften. Han log genuint mot oss alla och sade: Jag vill skåla för er mina kära vänner och för alla våra drömmar som blivit sanna. Vi lyfte alla upp våra glas, skålade och drack av den goda drycken. Jack fortsatte: Låt mig berätta en historia om en ung pojke vars stora passion i livet var hästar.

  • Motivera

Hur är det, tror du på telepati mellan människor och råttor? Nej, inte jag heller. Icke desto mindre har forskningen visat att våra tankar kan påverka råttans prestation när den springer genom labyrinten. Förväntningarnas makt är stor - större än vi kan föreställa oss. Om till och med en råtta presterar bättre eller sämre beroende på vad vi förväntar oss av den, hur stor inverkan har då inte förväntningarna på människor?

  • Motivera

Det bästa sättet att förändra sitt liv och sin karriär till det bättre är att förändra sina vanor. De flesta av oss vet nog på ett ungefär vilka vanor vi borde ha. Men hur får man dem att fastna och bli ihållande? En lösning kan vara att göra det så enkelt som möjligt att hålla fast vid de nya vanorna - genom att länka samman dem med redan befintliga rutiner samt anpassa sin miljö efter det man vill uppnå.