Menu

Trender

Internet har med tiden utvecklats från att vara något för några få forskargrupper till att bli något av en livsnödvändighet för de flesta. Men nu kommer motreaktioner. Står hela webben inför en ny fas?

Trenden är klar. Medarbetarrollen är het. Organisationer är idag så komplexa att medarbetarskapet vidgas till att omfatta en del av de klassiska chefsuppgifterna. Som trendspanare så är det förstås en intressant utveckling. Men det finns ett pas aspekter som man måste hålla ett öga på.

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

Framtidens arbetsmarknad blir annorlunda än dagens, verkar de flesta vara eniga om.
Det finns däremot en stor politisk oenighet om vad som är en önskvärd inriktning. Här har jag försökt mig på att spekulera utifrån vad som verkar vara en trolig utveckling ur en trendspanares perspektiv.

I början präglades Internet av frihet och öppenhet. Men på senare år har någonting förändrats – totalitära stater, Big Data och ”Haters” har tagit över utvecklingen allt mer. Idag är nätet på väg att bli begränsat, slutet och kontrollerat. Hur länge till kan den trenden fortsätta innan vi tröttnar på alltihop?

För några decennier sedan inträffade ett skifte i synen på löntagare. De som tidigare bara hade setts som ”anställda” blev nu ”medarbetare” och förväntades vara personligt engagerade i sina jobb. Nu håller medarbetarrollen återigen på att förändras. Gränsen mellan chef och medarbetare blir allt mer flytande – samtidigt som fler och fler går från anställning till egen verksamhet.

Framtidens ledare kommer att ställas inför en helt ny typ av medarbetare: Filtermänniskan. Vad händer med vårt sätt att se på världen när giganter som Google och Youtube skräddarsyr sina tjänster utifrån den världsbild vi redan har - och filtrerar bort alla alternativa perspektiv? Och vad får det för konsekvenser för framtidens organisationer?

Att spela en roll gör inte bara skådespelare. Kravet på att medarbetare ska förstå sina roller växer allt mer. Och blir allt svårare. På de gamla stelbenta hierarkiernas tid var begreppet ”roll” rätt okänt i organisationssammanhang. Det handlade mer om yrke och arbetsuppgifter. När pyramiderna kollapsade på 1980-talet under trycket av tjänsteproduktion, marknadsanpassning och effektivitetskrav, blev frågan hur varje medarbetare på ett maximalt sätt kunde bidra i flexibla system under ständig förändring. Ett svar på denna problematik blev begreppet ”roll”, som betyder ungefär ”summan av förväntningar”.

Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som aldrig har varit här skulle jag nog säga att det är som en musikfestival, fast utan musik och om demokrati istället. Jag älskar Almedalen! Här möts många av oss som är intresserade av samhälls- och framtidsfrågor. Jag ränner Hästgatan upp och ned och möter alla möjliga inspirerande människor: politiker, opinionsbildare, lobbyister, mediapersoner, näringslivsrepresentanter, studenter och en och annan semesterfirare.

Människan som resurs i arbetslivet har under de senaste åren fått allt sämre rykte. Människor skapar osäkerhet genom att vabba, gå med i facket eller ha åsikter i största allmänhet. Det skapar förutsättningar för att robotarna kommer att ta över allt arbete, säger förståsigpåarna. Inget blir kvar utom präster, tydligen. Men då glömmer man en grundläggande fråga - människosynen.

De senaste 20 åren har handlat mest om nedskärningar, system och kontroll. Men nu ska det bli en ändring. Kontrollsamhället ifrågasätts alltmer av inflytelserika politiker och forskare. Och lösningen är att återupprätta statusen hos en kuvad skara - de yrkeskunniga.

Utan att vi riktigt märkt det, har kravet på koordination ökat. Så mycket att dagens chefer är närmast dränkta av all administration som koordinationen genererar. Och som kommer att bli allt viktigare. Det finns en rad anledningar till den här utvecklingen - här är några trender inom området.

Att vi blir alltmer synliga är ingen nyhet. Facebook ger oss alltmer inblick i folks privatliv. Men frågan är större än så, och kommer snart att ramma våra organisationer med full kraft. Ända sedan tjänstesamhället såg dagens ljus på 1970-talet har intresset för vad kunder har för sig varit stort. I början handlade det mest om kundenkäter och intervjuundersökningar - idag är det en jätteindustri. Och det mesta sker utan att vi märker det.

Just nu fylls media om larmrapporter om robotarnas antågande. Inom bara några år är vi ersatta av robotar, och arbetsplatserna fylls av metalliskt skrammel istället för glada skratt, är farhågan. Låtom oss begrunda frågan lite närmare.

Partners

Events

Emotionell intelligens, EQ
7 december, 2016 - 08:00
En värdig uppsägning
14 december, 2016 - 08:00
Gruppkommunikation
21 december, 2016 - 08:00

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram