Menu

Våra 15 minutes of fame

Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är.

Gränsen mellan det privata och det offentliga blir alltmer oklar - vi jobbar på fritiden och Facebookar på arbetstid. Våra privata identiteter blandas med våra proffesionella yrkesroller. Den nya transparenstrenden påverkar oss i alla våra olika sfärer.


I takt med att transparens-trenden växer och mognar, tar den också nya former och intar nya scener.

Det var inte länge sedan som medievärlden började förändras och bana väg för en ny typ av transparent journalism. Journalister tar i allt större grad hjälp av privatpersoner att skapa sina artiklar och lägger helt öppet ut vad de har hittat hittills och ber om allmänhetens hjälp att fylla kunskapsluckor.  Den nya tendensen möts av både kritiska och positiva röster. Bland kritikerna hörs de som talar om bristen på kvalitetsjournalistik och insikt om journalistik i samhällets tjänst. De positiva kommentarerna handlar ofta om hur mycket effektivare journalistiken blir, och om hur ofta allmänheten är korrekt i sina iakttagelser. Och faktum är att journalister i allt högre utsträckning söker information i publika forum för att snabbare nå fram till nya insikter med allmänhetens hjälp. Wikileaks är bara ett forum vi har hört om på senare tid.

Privat och personligt, men ändå offentligt
Trenden transparens har även nått djupt in i vår privata sfär.  För även privat ska vi vara transparenta. Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är. Vi vårdar våra personliga varumärken ömt. Vi slipar på hur vi vill bli uppfattade och hur vi vill ses och vi är personliga på gränsen till privata.  Vi berättar på Facebook och Twitter VAD vi gör, genom applikationerna Gowalla eller Foursquare visar vi VAR vi gör det och på Youtube och Flickr visar vi HUR vi gör det. Det råder en stämning som i det närmaste kan liknas vid att vi måste synas, annars finns vi inte.

15 minuter
Andy Warhol hade mer rätt än vi kunde ana när han 1968 sa att i framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter. Och idag har vi tillgång till sociala media, vi har publiceringsverktyg, kamera, video och GPS i våra mobiler och vi är villiga att visa upp oss i dokusåpor. Denna trend verkar inte ha någon gräns.

Det finns en stark baksida, som jag ser det. Privatpersoner är inte rustade som stora företag att hantera mediala kriser. Företag har en stor apparat som hanterar medieflödet och deras informationsavdelningar är välbemannade och kunniga på hantera kriser.  För det finns en privat baksida, nätmobbing är ett utspritt fenomen. Vänner publicerar kanske bilder på dig som inte är till din fördel. Själv kanske du vädrar åsikter som du inte står för senare. Allt som sker kring ditt digitala och högst personliga varumärke kan ibland få ett eget liv på nätet, som har möjlighet att nå många och det kan få långtgående effekter.

Hur gör du då? Som svar vill jag göra en pastisch på Andy Warhols”I framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter”.

Jag väljer att säga ”I framtiden kommer alla att behöva en privat PR-avdelning”.


Du kanske även gillar

Anna Frankzén Starrin: "Teknik som tidigare mest har använts för lek i spelmiljöer börjar nu hitta användningsområden i vår vardag." Den mest spännande tekniktrenden, enligt mig, är hur vi med teknikens...

Artikelserie - del 3 av 3. Bengt Karlöf: "Man kan med fog påstå att management är ett så komplext ämne att det inte enkelt låter sig behandlas med sedvanlig vetenskaplig metodik - mycket beroende på att management är en yrkesroll snarare än en vetenskap". Om man utgår från att management består av de tre...

Allt fler använder sociala medier i jobbet – samtidigt som fler företag inför förbud. En undersökning av sociala medievanor visar att andelen anställda som...

Christina Hammer, delägare Hammer & Hanborg: "Det finns en fara i att ignorera den kanalen totalt" Sociala medier blir en allt viktigare kommunikationskanal för företag...

Tema:mod - Fritidsresors Lottie Knutson berättar om kommunikationsarbetet vid Tsunamikatastrofen 2004. Många anser att Fritidsresors Lottie Knutson i samband med...

Om ditt företag vill närvara på rätt sätt och göra avtryck i den sociala medie-floden, behövs en strategi. Dialog, debatt och samtal som sker i sociala medier hade förmodligen...

”Marknadsekonomi bygger på att människor arbetar, lyfter lön och att priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem baserat på utbud och efterfrågan. Jag ser inte längre friheten i det här systemet.” 1492 seglade Columbus ut från Spanien för att hitta en ny sjöv...

Anna Frankzen Starrin: "Min tidigare positiva inställning till transparenstrenden har fördunklats nämnvärt." Jag tror att de flesta av oss tog emot transparenstrenden med öppna armar...

Så maximerar du nyttan med LinkedIn. Ett LinkedIn-medlemskap kan vara oerhört användbart eller helt...

Att dölja företagets strategier är omodernt. Att jobba med dolda agendor och hemlighålla företagsstrategier tillh...

  • Motivera

Mats Ekdahl är författaren som har jobbat som chef, ledare och redaktör i mediesfären under nästan hela sitt liv. Lika länge har han haft ett särskilt intresse för citat och genom åren har han skapat en samling som blivit både omfattande och innehållsrik - en samling som nu kommer att publiceras löpande här på Motivation.se. Det är en ära att få lyfta upp denna guldgruva till läsning. Tillsammans med Mats kommer vi så smånignom lansera en e-bok med hans klokheter och aforismer. Men vem är Mats? Vi har ställt några frågor till en man som bär på enorma mängder av livets lättaste börda: kunskap.

  • Ledarskap

” Snälla, pappa, snäääälla”, sagt av min fyraåriga son med mjuk, len barnröst i kombination med ett glatt leende och lite gosande i knät får mitt hjärta att smälta - så klart! Som småbarnsförälder utsätts jag då och då för intensiv kärleksfull lobbying från de yngsta familjemedlemmarna. Senaste i raden av övertalningskampanjer har handlat om att skaffa katt, vilket inneburit långa samtal om katters förträfflighet särskilt som trofast vän till barn. För mig har samtalen inneburit utmaningar, då det handlat om se på mig själv utifrån nya perspektiv eftersom jag alltid betraktat mig som en trogen hundmänniska. 

  • Hälsa

Det är väldigt enkelt att vara lat, jag tror (eller ska jag säga "vet"?) att många är lata när ”möjligheten ges”. Detta inkluderar även mig, vilket betyder att jag inte har tänkt sätta dit dig eller någon som du känner som läser detta. Tanken är mer att belysa förbättringsområden och synliggöra vanligt ”feltänk”, som kanske beror på olika myter, önsketänkande eller att man bara är lat.

  • Motivera

Att vara neurotisk är inte särskilt roligt. Många av oss är så trötta på den ständiga oron och stressen att vi gärna skulle krypa ner i ett hål i marken och stanna där tills allt är tyst och lugnt igen... Men även neurotiska människor har faktiskt goda möjligheter att lyckas i livet. Åtminstone om de väljer rätt yrke - eller utnyttjar sin tendens till oro på rätt sätt.

  • Kommunicera

Det är så lätt att nöja sig med att sända ut, informera och jaga likes här och nu, istället för att eftersträva en långsiktig strategi - en mer långsiktig plan. Mindfulness, prioritering, fokusering. Följa twitterflödet, blogga regelbundet och beta av mejlen så att de inte läggs på hög och skapar den onödiga stressen, som ändå finns där. Har du också tänkt att du ska bli bättre på att fånga dagen och leva mer i nuet? Det är som att det aldrig varit mer aktuellt: Carpe diem. Och ändå är denna strävan så bristfällig - om den får stå för sig självt.

  • Innovation

Ewa Svensson, innovationsledare på Crearum, sitter på många stolar i sin roll. Och hon är bekväm på dem alla. "Man lär sig hela tiden nya saker, det är många skratt, många knepigheter – men en otrolig bredd! Man får väldigt mycket tillbaka och att jobba nära och coacha andra innovationsledare ger otroligt mycket tillbaka – det syns så tydliga resultat", säger hon till Motivation.se.

  • HR

Personer som är nöjda med sin chef är mindre stressade och mer motiverade än andra människor. Medarbetare som är missnöjda med chefen blir däremot olyckliga, visar undersökningen Happiness 2015 från konsultbolaget Wise Group. Det som krävs av chefen för att vi ska känna oss nöjda är framför allt tydlighet och feedback, enligt studien, som också visar att vänner, familj och kollegor är den allra viktigaste lyckofaktorn.

  • Ledarskap

Att vi blir alltmer synliga är ingen nyhet. Facebook ger oss alltmer inblick i folks privatliv. Men frågan är större än så, och kommer snart att ramma våra organisationer med full kraft. Ända sedan tjänstesamhället såg dagens ljus på 1970-talet har intresset för vad kunder har för sig varit stort. I början handlade det mest om kundenkäter och intervjuundersökningar - idag är det en jätteindustri. Och det mesta sker utan att vi märker det.

  • Motivera

Oj, vad du har bombarderats! Att du orkat kära hjärna!? Efter en blixtrande period av informationsrally i mänsklighetens historia är det nu hög tid att hitta en fredad mental rastplats att svänga in på - och vila hjärnan på en stund. Sträcka lite på hjärncellerna. Landa i sig själv. Bara vara…

  • HR

Blyghet är inte samma sak som introversion, även om de två personlighetsdragen ibland överlappar varandra. Blyga människor är rädda för att bli dömda av andra, vilket leder till att de känner osäkerhet och ångest i sociala situationer. De flesta människor är i någon utsträckning blyga - men hos vissa är problemet så stort att deras arbete och privatliv påverkas negativt. Som chef kan det vara nödvändigt att anstränga sig lite extra för att skapa en förtroendefulla relationer med blyga medarbetare. Här kommer några tips på vägen.

  • Hållbarhet

Häromveckan såg jag en rolig seriestripp som spreds via sociala media. Den första bilden visade en grupp människor som lyssnade på en talare som säger: ”Who wants change?” Alla räckte entusiastiskt upp handen. I nästa bild säger talaren: ”Who wants to change?” Alla tittar besvärat ner i marken. Hög igenkänningsfaktor! Idag handlar nästan allt i affärslivet om förmågan att förhålla sig till och anpassa sig efter en värld i ständig förändring. Vi är beroende av att kunna utvecklas, vi strävar efter kontinuerlig förbättring – men vi hatar att förändras. Knepig paradox.

  • Motivera

I sitt jobb inom praktiskt socialt arbete mötte författaren och coachen Lennart Strandberg många människor utan ork. Som inte hittade tillbaka till lust och energi – människor som helt enkelt tappat sin vilja. Det fick honom att reflektera kring begreppet och ställa sig frågan: kan man tappa sin vilja? Han sökte information kring ämnet, men hittade inget. Så han började skriva själv. Snart såg han att faktorerna Medvetenhet, Kunskap och Frihet är det som får vår vilja att fungera. Han illustrerar det genom att gå över en gata…

  • Ledarskap

Vägen till politisk framgång går via Centerpartiet. Så brukade Moderaterna resonera. Det var när Centerpartiet fanns i den politiska mitten ganska nära Socialdemokraterna. Bara när och om Centerpartiet ville amarbeta högerut kunde en borgerlig regering bli verklighet. Inför valrörelsen 2018 kan det vara dags att påminna om Moderaternas synsätt, men med ny innebörd: Vägen till en ny alliansregering går via Kristdemokraterna. Med Ebba Busch Thor som Kristdemokraternas ledare är det inte mitten utan högersidan som spökar för alliansen.

  • Ledarskap

I det åttonde avsnittet av podcasten Pratbart är temat jämställdhet och jämlikhet. Amanda Lundeteg, vd stiftelsen Allbright, och Jenny Claesson entreprenör och marknadschef på Add Gender samtalar kring förebilder, vems berättelser som får höras och hur vi måste hjälpas åt för att komma framåt. Jämställdhet är en affärsmässig fråga - jämställda företag går bevisat bättre på alla plan - ändå visar den senaste Allbright-rapporten att vi går bakåt i utvecklingen. I den här takten kommer dagens 17-åringar inte få uppleva ett jämställt arbetsliv. Och hur står sig Sverige globalt? "Vi är bra i vissa sammanhang, men vi är fortfarande odugliga. Det finns stora skamfläckar.", säger Amanda Lundeteg.

  • Hälsa

”Vi är lite speciella. Vi är inte gjorda för att leva i hierarkier. Vi mår bäst om vi får bestämma själva, men i samarbete med andra. Det är det som är innebörden av att vara mänsklig.” Citatet är hämtat ur Lasse Bergs bok Skymningssång i Kalahari. Det är den andra av tre i en svit som tar oss med på en evolutionär resa genom mänsklig utveckling. Böckerna bjuder på fascinerande, tankeväckande och många gånger både livsbejakande och humoristisk läsning. Lasse tar oss med på en resa genom många miljoner år och sätter livet här och nu i ett perspektiv som väcker intressanta frågor. Och ger många tänkbara förklaringar till mycket av det vi upplever i våra liv idag.

  • Projektleda

Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta metoder för att locka våra tankar in på nya spår. Läkaren och författaren Edward de Bonos tankemetod ger gamla problem nya infallsvinklar med hjälp av sex hattar.