Menu

Våra 15 minutes of fame

Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är.

Gränsen mellan det privata och det offentliga blir alltmer oklar - vi jobbar på fritiden och Facebookar på arbetstid. Våra privata identiteter blandas med våra proffesionella yrkesroller. Den nya transparenstrenden påverkar oss i alla våra olika sfärer.


I takt med att transparens-trenden växer och mognar, tar den också nya former och intar nya scener.

Det var inte länge sedan som medievärlden började förändras och bana väg för en ny typ av transparent journalism. Journalister tar i allt större grad hjälp av privatpersoner att skapa sina artiklar och lägger helt öppet ut vad de har hittat hittills och ber om allmänhetens hjälp att fylla kunskapsluckor.  Den nya tendensen möts av både kritiska och positiva röster. Bland kritikerna hörs de som talar om bristen på kvalitetsjournalistik och insikt om journalistik i samhällets tjänst. De positiva kommentarerna handlar ofta om hur mycket effektivare journalistiken blir, och om hur ofta allmänheten är korrekt i sina iakttagelser. Och faktum är att journalister i allt högre utsträckning söker information i publika forum för att snabbare nå fram till nya insikter med allmänhetens hjälp. Wikileaks är bara ett forum vi har hört om på senare tid.

Privat och personligt, men ändå offentligt
Trenden transparens har även nått djupt in i vår privata sfär.  För även privat ska vi vara transparenta. Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är. Vi vårdar våra personliga varumärken ömt. Vi slipar på hur vi vill bli uppfattade och hur vi vill ses och vi är personliga på gränsen till privata.  Vi berättar på Facebook och Twitter VAD vi gör, genom applikationerna Gowalla eller Foursquare visar vi VAR vi gör det och på Youtube och Flickr visar vi HUR vi gör det. Det råder en stämning som i det närmaste kan liknas vid att vi måste synas, annars finns vi inte.

15 minuter
Andy Warhol hade mer rätt än vi kunde ana när han 1968 sa att i framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter. Och idag har vi tillgång till sociala media, vi har publiceringsverktyg, kamera, video och GPS i våra mobiler och vi är villiga att visa upp oss i dokusåpor. Denna trend verkar inte ha någon gräns.

Det finns en stark baksida, som jag ser det. Privatpersoner är inte rustade som stora företag att hantera mediala kriser. Företag har en stor apparat som hanterar medieflödet och deras informationsavdelningar är välbemannade och kunniga på hantera kriser.  För det finns en privat baksida, nätmobbing är ett utspritt fenomen. Vänner publicerar kanske bilder på dig som inte är till din fördel. Själv kanske du vädrar åsikter som du inte står för senare. Allt som sker kring ditt digitala och högst personliga varumärke kan ibland få ett eget liv på nätet, som har möjlighet att nå många och det kan få långtgående effekter.

Hur gör du då? Som svar vill jag göra en pastisch på Andy Warhols”I framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter”.

Jag väljer att säga ”I framtiden kommer alla att behöva en privat PR-avdelning”.


Du kanske även gillar

Anna Frankzén Starrin: "Teknik som tidigare mest har använts för lek i spelmiljöer börjar nu hitta användningsområden i vår vardag." Den mest spännande tekniktrenden, enligt mig, är hur vi med teknikens...

Vi vill sticka ut! Individualismen som trend och personligheten som vårt varumärke. Vad...

Kommunikatören 2013: ICA och Skatteverket bäst på kommunikation. ICA och Skatteverket är bäst i Sverige på kommunikation - men...

Även en ledningsgrupp behöver ha syfte och mål. Oavsett hur effektiv ledningsgruppen har varit historiskt, så finns det...

Anna Frankzen Starrin: Samhällsansvar ger affärsnytta för företagen. Ansvaret för en hållbar framtid låg tidigare i högst...

Viktigt att informera anställda om sociala mediers spridningskraft, säger advokaten Torbjörn Lindmark. Berättelser om anställda som fått sparken efter att ha...

Christer Bang, Celavi: ”Hur gör vi om våra planer från snygga dokument till tydliga, praktiska styrverktyg för verksamheten och ledningen? Det är sällan affärsplanens kvalité som är problemet, utan genomförandet.” I många företag och organisationer läggs mycket energi och...

Var tredje anställd tycker inte att det är fel att använda...

Svenska företag måste våga använda de sociala medierna mer, menar experten Johannes Sundlo. Sociala medier blir ett allt viktigare verktyg vid rekrytering, och fö...

Ny bok reder ut managementbegreppen. S-kurva, empowerment och insourcing – begreppen inom management är m...

  • Kommunicera

Kan du vara dig själv på jobbet eller behöver du spela en roll för att lyckas? Jag funderar en del på detta för jag hör ganska ofta att vi har olika roller i livet, att det är viktigt att ha det. Att det är en roll att vara chef eller ledare, en roll att vara förälder, en roll att ställa sig på en scen och presentera något för andra… Att om man ikläder sig en roll för sina olika åtaganden så går det så mycket lättare att hantera. Samtidigt som de flesta av oss inte har den skådespelartalang som krävs för att leverera våra olika roller trovärdigt om de ligger för långt ifrån oss själva. För tänk om det är så att detta rollspelande, som många av oss håller på med för att vi tror att vi borde, i själva verket är det största kommunikationshinder vi har i vårt samhälle?

  • HR

Vi har alla olika typer av kontakthinder - en del fler eller större, andra färre eller mindre. När något av dessa hinder får växa sig för stort påverkar det vårt sätt att tänka och utföra vårt uppdrag som chef väldigt negativt. De påverkar företagskulturen, hur vi ser på saker och hur vi agerar i affärslivet. Skillnaden i storlek och antal hinder kan vara det som vänder ett företag från att vara som alla andra till succé på marknaden. Det går att identifiera och åtgärda hinder, och att arbeta med detta på individ-, grupp- eller organisationsnivå är oftast mycket lönsamt.

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”