Menu

Våra 15 minutes of fame

Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är.

Gränsen mellan det privata och det offentliga blir alltmer oklar - vi jobbar på fritiden och Facebookar på arbetstid. Våra privata identiteter blandas med våra proffesionella yrkesroller. Den nya transparenstrenden påverkar oss i alla våra olika sfärer.


I takt med att transparens-trenden växer och mognar, tar den också nya former och intar nya scener.

Det var inte länge sedan som medievärlden började förändras och bana väg för en ny typ av transparent journalism. Journalister tar i allt större grad hjälp av privatpersoner att skapa sina artiklar och lägger helt öppet ut vad de har hittat hittills och ber om allmänhetens hjälp att fylla kunskapsluckor.  Den nya tendensen möts av både kritiska och positiva röster. Bland kritikerna hörs de som talar om bristen på kvalitetsjournalistik och insikt om journalistik i samhällets tjänst. De positiva kommentarerna handlar ofta om hur mycket effektivare journalistiken blir, och om hur ofta allmänheten är korrekt i sina iakttagelser. Och faktum är att journalister i allt högre utsträckning söker information i publika forum för att snabbare nå fram till nya insikter med allmänhetens hjälp. Wikileaks är bara ett forum vi har hört om på senare tid.

Privat och personligt, men ändå offentligt
Trenden transparens har även nått djupt in i vår privata sfär.  För även privat ska vi vara transparenta. Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är. Vi vårdar våra personliga varumärken ömt. Vi slipar på hur vi vill bli uppfattade och hur vi vill ses och vi är personliga på gränsen till privata.  Vi berättar på Facebook och Twitter VAD vi gör, genom applikationerna Gowalla eller Foursquare visar vi VAR vi gör det och på Youtube och Flickr visar vi HUR vi gör det. Det råder en stämning som i det närmaste kan liknas vid att vi måste synas, annars finns vi inte.

15 minuter
Andy Warhol hade mer rätt än vi kunde ana när han 1968 sa att i framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter. Och idag har vi tillgång till sociala media, vi har publiceringsverktyg, kamera, video och GPS i våra mobiler och vi är villiga att visa upp oss i dokusåpor. Denna trend verkar inte ha någon gräns.

Det finns en stark baksida, som jag ser det. Privatpersoner är inte rustade som stora företag att hantera mediala kriser. Företag har en stor apparat som hanterar medieflödet och deras informationsavdelningar är välbemannade och kunniga på hantera kriser.  För det finns en privat baksida, nätmobbing är ett utspritt fenomen. Vänner publicerar kanske bilder på dig som inte är till din fördel. Själv kanske du vädrar åsikter som du inte står för senare. Allt som sker kring ditt digitala och högst personliga varumärke kan ibland få ett eget liv på nätet, som har möjlighet att nå många och det kan få långtgående effekter.

Hur gör du då? Som svar vill jag göra en pastisch på Andy Warhols”I framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter”.

Jag väljer att säga ”I framtiden kommer alla att behöva en privat PR-avdelning”.


Du kanske även gillar

Anna Frankzén Starrin spanar från Almedalen - denna älskade och hatade plats. Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som...

Anna Bellman ny expert inom området Kommunicera. Vi fortsätter att kämpa för att komma igenom bruset och n...

Hyrchefer kan öka lönsamheten och ge verksamheten en skjuts i rätt riktning. Allt fler företag väljer att hyra in en chef när den egna...

Många anställda undviker sociala medier för att skydda sitt privatliv. Medarbetarnas användning av sociala medier på arbetstid har varit...

"Om interaktiv var modeordet under 90-talet, så är innovation det för företagande under 2000-talet." Företag som på 90-talet talade om innovation, talade nästan...

Allt fler använder sociala medier i jobbet – samtidigt som fler företag inför förbud. En undersökning av sociala medievanor visar att andelen anställda som...

Fem knep att övertyga ledningen om att framtiden redan är här. Du vet det. Din personal vet det. Men ledningen vet det inte; att arbetet med...

Fördelarna med bloggen är många. Men vad ska man tänka på? Självklart att företagets VD ska ha en blogg. Det skapar kontakt,...

Numera är det vanligt att få jobbtips genom en kompis som känner en kompis på Facebook. Rekryteringar till arbetsplatser bygger alltmer på kontakter. Nä...

Claudia Lindström: En ledare förstår att deras egen och verksamhetens framgång består av medarbetarnas samlade prestationer. När infaller medarbetarnas bäst-före-datum? Den unge mannen,...

  • Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

  • Coacha

Människan har ett djupt känt behov av samhörighet och gemenskap. Samtidigt finns det starka krafter i vårt inre – skammen och rädslan för att bli avvisad eller utstött – som hindrar oss från att nå ut till andra människor och leva våra liv fullt ut. I ett uppmärksammat TED-talk förklarar forskaren och författaren Brené Brown varför livet kräver att vi är autentiska – och vågar visa vår sårbarhet.

  • Kommunicera

Det är en del diskussioner om skärmtid för barn just nu. Hur mycket är lagom och är det bra eller dåligt att låta barn spendera tid vid skärmar? Jag låter det vara osagt men tänkte ta upp en relaterad företeelse.

  • Projektleda

Betraktar du dig som en lycklig människa? Det kan i så fall hjälpa dig att prestera och må bättre. Forskning visar att de som ser ljust på tillvaron, och som har en god förmåga att hantera svängningar - i projektet såväl som i känslolivet - lever ett bättre liv.
Men vad är egentligen lycka? En tanke som genererar en skön känsla i kroppen? Eller? Och vad beror det på, om vi är lyckliga eller olyckliga? Omgivningen? Eller mig själv, eller både och?

  • Ledarskap

Vi människor gör saker som vi inte borde i rollen som ledare. Ofta är vi inte medvetna om vilken effekt vårt agerande får eller vilken roll vi själva spelar i hur en given situation utvecklar sig. Det går så snabbt att fälla en värderande kommentar vid fel tillfälle - i stället för att ställa en nyfiken fråga som uppmuntrar till nya förslag. Men det är också enkelt att lära sig hur du undviker ledarskapsfällorna. Det är förstås omöjligt att välja ut det mest ändamålsenliga beteendet i varje situation. Ofta litar vi till sunt förnuft och erfarenhet och tänker att det vi gör brukar fungera. Tyvärr finns väl riggade fällor som många av oss trampar i och vi ska här gå igenom några som du säkert känner igen. För om vi förstår systematiken i hur vårt beteende påverkar andra, kan vi lära oss att ta ett steg åt sidan och hitta nya vägar som stämmer bättre överens med hur vi vill påverka människor i vår omgivning. Ofta är det ganska enkla beteenden det handlar om, men att ändra vanor är - som ni vet - alltid en utmaning.