Menu

Våra 15 minutes of fame

Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är.

Gränsen mellan det privata och det offentliga blir alltmer oklar - vi jobbar på fritiden och Facebookar på arbetstid. Våra privata identiteter blandas med våra proffesionella yrkesroller. Den nya transparenstrenden påverkar oss i alla våra olika sfärer.


I takt med att transparens-trenden växer och mognar, tar den också nya former och intar nya scener.

Det var inte länge sedan som medievärlden började förändras och bana väg för en ny typ av transparent journalism. Journalister tar i allt större grad hjälp av privatpersoner att skapa sina artiklar och lägger helt öppet ut vad de har hittat hittills och ber om allmänhetens hjälp att fylla kunskapsluckor.  Den nya tendensen möts av både kritiska och positiva röster. Bland kritikerna hörs de som talar om bristen på kvalitetsjournalistik och insikt om journalistik i samhällets tjänst. De positiva kommentarerna handlar ofta om hur mycket effektivare journalistiken blir, och om hur ofta allmänheten är korrekt i sina iakttagelser. Och faktum är att journalister i allt högre utsträckning söker information i publika forum för att snabbare nå fram till nya insikter med allmänhetens hjälp. Wikileaks är bara ett forum vi har hört om på senare tid.

Privat och personligt, men ändå offentligt
Trenden transparens har även nått djupt in i vår privata sfär.  För även privat ska vi vara transparenta. Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är. Vi vårdar våra personliga varumärken ömt. Vi slipar på hur vi vill bli uppfattade och hur vi vill ses och vi är personliga på gränsen till privata.  Vi berättar på Facebook och Twitter VAD vi gör, genom applikationerna Gowalla eller Foursquare visar vi VAR vi gör det och på Youtube och Flickr visar vi HUR vi gör det. Det råder en stämning som i det närmaste kan liknas vid att vi måste synas, annars finns vi inte.

15 minuter
Andy Warhol hade mer rätt än vi kunde ana när han 1968 sa att i framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter. Och idag har vi tillgång till sociala media, vi har publiceringsverktyg, kamera, video och GPS i våra mobiler och vi är villiga att visa upp oss i dokusåpor. Denna trend verkar inte ha någon gräns.

Det finns en stark baksida, som jag ser det. Privatpersoner är inte rustade som stora företag att hantera mediala kriser. Företag har en stor apparat som hanterar medieflödet och deras informationsavdelningar är välbemannade och kunniga på hantera kriser.  För det finns en privat baksida, nätmobbing är ett utspritt fenomen. Vänner publicerar kanske bilder på dig som inte är till din fördel. Själv kanske du vädrar åsikter som du inte står för senare. Allt som sker kring ditt digitala och högst personliga varumärke kan ibland få ett eget liv på nätet, som har möjlighet att nå många och det kan få långtgående effekter.

Hur gör du då? Som svar vill jag göra en pastisch på Andy Warhols”I framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter”.

Jag väljer att säga ”I framtiden kommer alla att behöva en privat PR-avdelning”.


Du kanske även gillar

Claudia Lindström: En ledare förstår att deras egen och verksamhetens framgång består av medarbetarnas samlade prestationer. När infaller medarbetarnas bäst-före-datum? Den unge mannen,...

PR Barometern 2012: Företagens mediehantering utvärderas av journalister. I den nysläppta PR Barometern Näringsliv 2012 har nä...

Vår trend- och omvärldsbevakare Anna Frankzén Starrin åker till händelsernas centrum. En vecka varje sommar förvandlas Almedalen på Gotland till Sveriges...

Anna Frankzen Starrin; Hur kom det sig att man bestämde sig för att sätta kön på ledarskap? Fram till början av 1900-talet fanns i stort sett bara ett sorts ledarskap...

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. Kicki Theander, grundare av Middagsfrid och Niklas Axelsson, vd och medgrundare...

"Medarbetare vill inte ha perfekta svar, de vill ha ärliga och genomskinliga ledare." Många företag och organisationer brottas med utmaningen att stä...

Gästskribent Claudia Lindström, Humagic Group: ”I engagerade verksamheter jobbar man tillsammans för att nå målen. För allas skull. Att vara engagerad är ett val. Ett val att vilja bidra och göra skillnad.” Vår förmåga att känna engagemang påverkar vardagens...

Christina Hammer, delägare Hammer & Hanborg: "Det finns en fara i att ignorera den kanalen totalt" Sociala medier blir en allt viktigare kommunikationskanal för företag...

Anna Frankzen Starrin: "Städer och deras näringsliv blir mer framgångsrika av mångfald". Förenta Nationerna lade fram en rapport 2007 som säger att 2030...

Ny bok reder ut managementbegreppen. S-kurva, empowerment och insourcing – begreppen inom management är m...

  • Kommunicera

Jag skulle vilja påstå att det finns en önskan och vilja hos de flesta av oss att vara perfekta, att bli omtyckta och respekterade. Inte bara för det vi är, utan också för det vi gör. Det kanske är därför det är så många av oss som lider av förlamande nervositet när vi ska framföra något inför andra.
För tänk om det inte är perfekt? Tänk om jag säger något som uppfattas fel och att de som lyssnar inte tycker om mig?

  • Sälja

Är det dags att sluta prata content som om det vore någonting digitalt kanske? Jag brukar under mina föreläsningar ofta ta upp content som ett exempel på hur allting idag ska kläs i nya kläder. Vi pratar om social selling som enligt mig är värdebaserad försäljning i nya kläder, kejsarens nya kläder faktiskt. På samma sätt är Content Marketing någonting som stora bolag som Coca Cola gjorde för över hundra år sedan. Vart vill jag komma med detta? Jo, att egentligen har det inte hänt så mycket inom försäljning och marknadsföring alls. Det som har hänt är att vi har fått nya förutsättningar, nya verktyg och en helt ny spelplan.

  • Motivera

Företag som inte fanns förra veckan, som skymtades igår, springer förbi idag! Snabbare än en swishöverföring kan man tappa marknadsandelar till en betydligt mer snabbfotad konkurrent. För att de vågat släppa på de mentala säkerhetsbältena om hur saker och ting alltid varit i branschen – och utmanat strukturerna.

  • Kommunicera

Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten, mingel eller anställningsintervjuer - avgörs inte bara av vad du säger, utan också av hur du säger det och vilka verbala och icke-verbala signaler du sänder ut. Att bli omtyckt, skapa förtroende och framstå som intressant handlar förstås om att faktiskt vara trevlig, ansvarsfull och genuin. Men du måste också veta hur du ska förmedla dessa egenskaper och hur du undviker att sända ut fel signaler till den du pratar med.

  • Ledarskap

Utan att vi riktigt märkt det, har kravet på koordination ökat. Så mycket att dagens chefer är närmast dränkta av all administration som koordinationen genererar. Och som kommer att bli allt viktigare. Det finns en rad anledningar till den här utvecklingen - här är några trender inom området.

  • Teambuilda

Att hitta på bra aktiviteter för teambuilding är inte alltid det lättaste. Risken är stor att övningen får motsatt effekt och att någon eller några i teamet känner sig exkluderade. Lyckad teambuilding bygger på att man respekterar de individuella olikheterna i gruppen - det är trots allt dessa som gör er dynamiska och kreativa.

  • HR

Framför mig står en märkbart nöjd man med pigga ögon och ett brett leende. Vi kan kalla honom Johan och vi möttes för första gången för drygt sex månader sedan i ett ledarprogram jag höll i. Johan är en framgångsrik projektledare i teknikbranschen och utvald som talang och ledarämne på sitt företag. På dessa månader har det skett en tydlig förändring hos honom. Men vägen dit har kantats av träning, träning och träning...

  • Ledarskap

Om vi kokar ner allt som ledarskap handlar om, så finner vi kommunikation som kärnan i ledarskapet. En ledare som inte kan kommunicera får det svårt – frågan är om det överhuvudtaget går att leda andra utan god kommunikation. Men vad menar vi då med denna kommunikativa förmåga? Vad innebär den i praktiken? Låt oss fortsätta långkoket… Om vi kokar ner kommunikation så kommer vi på botten av kastrullen finna resonans.

  • Kommunicera

Sju sekunder. Så lång tid tar det för en människa att fastställa sina första elva omdömen om en annan människa. Det kan kännas hemskt att det allra första intrycket har så stor betydelse - men att sticka huvudet i sanden gör inte saken bättre. Det bästa du kan göra är att ta makten över situationen och lära dig hur man gör ett gott första intryck. "Det vanligaste misstaget är att över huvud taget inte ha koll på hur människor fungerar", säger doktor i psykologi och föreläsare Angela Ahola.

  • HR

EQ påverkar din karriär. Det påverkar ditt ledarskap, hälsan, relationerna - och din känsla av tillfredsställelse och lycka. Det är också en bra buffert mot stress - sammantaget har EQ en stor betydelse för din framgång i arbetet och livet i övrigt. Allt detta visar studier gällande emotionell intelligens.

  • Motivera

Vissa sprutar ur sig idéer, medan andra begränsar sig själva. Men det finns inga genetiska förutsättningar som avgör om en människa är kreativ eller inte. Det finns många sätt att jobba upp sin kreativitet med motivation och nya tankesätt. Här kommer några enkla knep som hjälper hjärnan att skapa nya tankevägar - som leder till kreativiteten.

  • Motivera

Jag har under årens lopp haft som hobby att samla citat och aforismer. Ett citat är en upprepning av någonting klokt eller kvickt som någon sagt eller nedtecknat i det förflutna. En aforism är ett visdomsord, ofta en litterärt och elegant formulerad tanke. De bästa citaten har en oerhörd genomslagskraft och kan fortsätta att flyga genom århundraden. Redan Homeros kallade dem épea pteróenta, flygande ord.

  • Hälsa

Att få klarhet i att det är skillnad på utmattningsdepression och depression är stort. Inte minst på en personlig nivå. För 10 år sedan ville man ”bota” mig med ”lyckopiller” (en otroligt missvisande benämning) när jag själv kände att jag behövde hjälpa min splittrade hjärna på traven. Det är skönt att få belagt att det behövs olika ”behandlingar”. Depression till följd av utmattning kan vi till stor del påverka själva. Bland annat genom att ta vara på kunskap från neurovetenskapliga studier.

  • Motivationsbloggen

Det hade varit en härlig kväll med god mat, bra musik och många skratt när hela gänget till slut hade samlats framför den öppna spisen hemma hos Jack. Det blev tyst medan Jack lyfte upp sitt glas högt upp i luften. Han log genuint mot oss alla och sade: Jag vill skåla för er mina kära vänner och för alla våra drömmar som blivit sanna. Vi lyfte alla upp våra glas, skålade och drack av den goda drycken. Jack fortsatte: Låt mig berätta en historia om en ung pojke vars stora passion i livet var hästar.

  • Motivera

Hur är det, tror du på telepati mellan människor och råttor? Nej, inte jag heller. Icke desto mindre har forskningen visat att våra tankar kan påverka råttans prestation när den springer genom labyrinten. Förväntningarnas makt är stor - större än vi kan föreställa oss. Om till och med en råtta presterar bättre eller sämre beroende på vad vi förväntar oss av den, hur stor inverkan har då inte förväntningarna på människor?

  • Motivera

Det bästa sättet att förändra sitt liv och sin karriär till det bättre är att förändra sina vanor. De flesta av oss vet nog på ett ungefär vilka vanor vi borde ha. Men hur får man dem att fastna och bli ihållande? En lösning kan vara att göra det så enkelt som möjligt att hålla fast vid de nya vanorna - genom att länka samman dem med redan befintliga rutiner samt anpassa sin miljö efter det man vill uppnå.