Menu

Våra 15 minutes of fame

Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är.

Gränsen mellan det privata och det offentliga blir alltmer oklar - vi jobbar på fritiden och Facebookar på arbetstid. Våra privata identiteter blandas med våra proffesionella yrkesroller. Den nya transparenstrenden påverkar oss i alla våra olika sfärer.


I takt med att transparens-trenden växer och mognar, tar den också nya former och intar nya scener.

Det var inte länge sedan som medievärlden började förändras och bana väg för en ny typ av transparent journalism. Journalister tar i allt större grad hjälp av privatpersoner att skapa sina artiklar och lägger helt öppet ut vad de har hittat hittills och ber om allmänhetens hjälp att fylla kunskapsluckor.  Den nya tendensen möts av både kritiska och positiva röster. Bland kritikerna hörs de som talar om bristen på kvalitetsjournalistik och insikt om journalistik i samhällets tjänst. De positiva kommentarerna handlar ofta om hur mycket effektivare journalistiken blir, och om hur ofta allmänheten är korrekt i sina iakttagelser. Och faktum är att journalister i allt högre utsträckning söker information i publika forum för att snabbare nå fram till nya insikter med allmänhetens hjälp. Wikileaks är bara ett forum vi har hört om på senare tid.

Privat och personligt, men ändå offentligt
Trenden transparens har även nått djupt in i vår privata sfär.  För även privat ska vi vara transparenta. Genom sociala medier visar vi upp oss och vilka vi är. Vi vårdar våra personliga varumärken ömt. Vi slipar på hur vi vill bli uppfattade och hur vi vill ses och vi är personliga på gränsen till privata.  Vi berättar på Facebook och Twitter VAD vi gör, genom applikationerna Gowalla eller Foursquare visar vi VAR vi gör det och på Youtube och Flickr visar vi HUR vi gör det. Det råder en stämning som i det närmaste kan liknas vid att vi måste synas, annars finns vi inte.

15 minuter
Andy Warhol hade mer rätt än vi kunde ana när han 1968 sa att i framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter. Och idag har vi tillgång till sociala media, vi har publiceringsverktyg, kamera, video och GPS i våra mobiler och vi är villiga att visa upp oss i dokusåpor. Denna trend verkar inte ha någon gräns.

Det finns en stark baksida, som jag ser det. Privatpersoner är inte rustade som stora företag att hantera mediala kriser. Företag har en stor apparat som hanterar medieflödet och deras informationsavdelningar är välbemannade och kunniga på hantera kriser.  För det finns en privat baksida, nätmobbing är ett utspritt fenomen. Vänner publicerar kanske bilder på dig som inte är till din fördel. Själv kanske du vädrar åsikter som du inte står för senare. Allt som sker kring ditt digitala och högst personliga varumärke kan ibland få ett eget liv på nätet, som har möjlighet att nå många och det kan få långtgående effekter.

Hur gör du då? Som svar vill jag göra en pastisch på Andy Warhols”I framtiden kommer alla att bli världskändisar i 15 minuter”.

Jag väljer att säga ”I framtiden kommer alla att behöva en privat PR-avdelning”.


Du kanske även gillar

Vi vill sticka ut! Individualismen som trend och personligheten som vårt varumärke. Vad...

Fem knep att övertyga ledningen om att framtiden redan är här. Du vet det. Din personal vet det. Men ledningen vet det inte; att arbetet med...

Kjell Lindström: "Sverige har kanske världens bästa chefer - men vi håller på att förstöra chefsrollen totalt". Verklighetens organisationer ser inte längre ut som vi förestä...

Många anställda undviker sociala medier för att skydda sitt privatliv. Medarbetarnas användning av sociala medier på arbetstid har varit...

Var tredje anställd tycker inte att det är fel att använda...

PR Barometern 2012: Företagens mediehantering utvärderas av journalister. I den nysläppta PR Barometern Näringsliv 2012 har nä...

HR-året 2013, del 2: Social Performance Management. Nätverk som LinkedIn och Twitter blir de viktigaste verktygen vid...

Gunnel Tolfes, HR-strateg: ”Om man inte plockar in nytt tänk från andra branscher kommer man heller aldrig bli bättre än sina konkurrenter”. Strategiskt HR-arbete är kanske inte lika vanligt som det borde vara idag...

Anna Frankzen Starrin: Samhällsansvar ger affärsnytta för företagen. Ansvaret för en hållbar framtid låg tidigare i högst...

Hur tar du ditt bolag till nästa nivå? Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – ä...

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

  • Motivera

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

  • Planera

Stor och viktig uppgift framför dig? Skjuter du upp att ta tag i den? Stressig vardag och det känns som att uppgiften är ett berg som ska bestigas? När hjärnan tycker att något verkar komplicerat undviker den helst att ta tag i det. Förståelse för hur du kan strukturera uppgifter gör att din hjärna får hjälp att komma igång. En nyckel är att man arbetar bättre när man angriper utmaningar i mindre portioner. Förminska uppgiftsberget till en liten kulle som du lätt kliver över!

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.