Menu

100 miljoner rikare - men ändå fattig

Hur tar du ditt bolag till nästa nivå?
100 miljoner rikare - men ändå fattig

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

För ett halvår sedan satt jag i ett samtal med en ägare där vi försökte resonera oss fram till vad han ville med sitt företag. Han hade stora planer. Han ville dubblera omsättningen och ta in en extern vd som skulle kunna ”fixa” detta för honom. Själv skulle han vara kvar i företaget och göra det han själv tyckte var stimulerande och roligt och han skulle inte ha några som helst problem att släppa vd-stolen.

-    Är du helt säker på detta? frågade jag.
-    Självklart, sa han, det har varit min plan länge.
-    Okej, vi parkerar just den frågan om extern VD, men vad vill du med företaget på lång sikt, vad är din ägarvilja?
-    Jag vill att företaget ska gå i generationer och att mina barn, om de vill, ska få chans att ta över bolaget. Men bara om de vill, det är inget tvång. Fast jag skulle bli väldigt glad om de gjorde det, sa han.
-    Så du skulle till exempel aldrig vilja sälja bolaget?
-    Nej, aldrig i livet, sa ägaren med eftertryck.

100 miljoner skäl att sälja?

Jag pressade på lite ytterligare.
- Är du verkligen helt säker på detta? Inte idag, men kanske om några år?
Han var tyst ett bra tag, och jag såg att han genomgick en kamp med sig själv och sina tankar, jag kunde nästan se flipperspelet av tankar i hans huvud och tillslut säger han:
- Jo, om någon knackar på dörren imorgon och erbjuder mig 100 miljoner kronor, så säljer jag mig ta mig sjutton direkt.  
- Är du helt säker nu?
- Ja, helt säker är jag, säger ägaren och lutar sig tillbaka med ett belåtet leende, redan borta i tankarna på vad han ska göra för de 100 miljoner kronorna han mentalt redan har på banken.
- Okej, säger jag, låt oss säga att du nu får 100 miljoner kronor för företaget, check på det. Föreställ dig att det är veckan efter att du har sålt företaget. Det är någon annans företag där du faktiskt inte har något mer att säga till om och du har ingen ångerrätt. Ingen extern vd du kan avskeda om du skulle vilja styra det själv igen.
Låt den tanken sjunka in. Hur känns det inom dig nu?

Han var tyst en väldigt lång stund samtidigt som hela hans ansiktsuttryck växlade från solsken till gråmulenhet och sedan kom en smärta och sorg in i hans ansiktsdrag och han svarade:
- Nej, det skulle inte kännas så bra faktiskt. Inte bra alls faktiskt. Nej, vet du vad Agneta, jag tror jag ångrar mig, jag säljer inte!

Som ett sjökort

Det här var början på vår resa till att göra ett ägardirektiv. Nämligen insikten, att förstå vad man vill med sitt företag på lång sikt. Ett ägardirektiv är ett av de allra viktigaste styrdokumenten för ett bolags utveckling. Det ska tala om vart man vill med bolaget och besvara övergripande; Vart är vi på väg med vårt bolag? Och när ska vi vara där?

För om du som ägare inte vet vad du vill med ditt bolag, hur ska då din styrelse eller vd kunna veta det? När du själv sitter på alla stolarna vet du det på en intuitiv nivå och parerar alla frågor just intuitivt. Men när du ska släppa vd-stolen kommer det att ställas frågor som du aldrig har behövt fundera på tidigare.

När du inte sitter på vd-stolen längre behöver du också säkerställa att den nya kaptenen styr skutan i den riktning du själv önskar. Och det gör du inte genom att själv ta över rodret varje gång du upplever att denne kör i fel riktning, utan genom att ge henne ett sjökort med både grunden, grynnor, skär men framförallt farleden och målet utritat på kartan.

I ett ägardirektiv behöver man också vara tydlig med vilka tankar man har kring företaget, värderingar, företagskultur och framtidsvisioner.

Ett ägardirektiv kan bl.a. innehålla:

  •        Ägarambitioner - strategisk destination och målbild
  •        Risker – industriella och finansiella risker
  •        Finansiellt åtagande och beredskap
  •        Målsatt avkastning och värdetillväxt
  •        Ägarnas roller och ansvar
  •        Ägarinformation och ägarstyrning

Har man funderat igenom frågorna och inte minst svaren ordentligt samt skrivit ner detta i ett tydligt dokument, ja då är en viktig del på plats för att ditt bolag ska kunna ta nästa steg i utvecklingen. Det kommer att underlätta för dig/er som ägare att ha en samsyn om ni har enats och bottnat i ett ägardirektiv. Det kommer också att förenkla för resten av organisationen i alla led. Både styrelse, vd och den operativa driften kommer att ”takta” åt samma håll, vilket kan ge en hävstångseffekt både på tillväxten och resultatet.

Ett ägardirektiv skapar förutsättningar för en strategisk styrning av bolaget vilket gör att du som ägare fortfarande kan vara högst aktiv och känna dig behövd - utan att vara operativ.

Tydlighet – och familjefrid

Så tillbaka till 100 miljoners-bolaget. Tog vi fram ett ägardirektiv? Ja, det gjorde vi. Ett ägardirektiv som blev ett centralt verktyg för att ta bolaget till nästa nivå vilket ökade både lönsamhet och tillväxten kraftig. De fick också effekterna att det löste osynliga konflikter som hade pyrt under ytan en längre tid i familjen. När det blev tydligt vad ägaren ville med sitt företag – även för hans egen familj – blev det transparent, och ingen behövde längre spekulera i vilka förväntningar ägaren hade.

Det gjorde att den osynliga prestationsångesten som funnits bland barnen löstes upp. Summeringen av ägardirektivet i detta fall blev att styrelsen och organisationen kunde prestera bättre, och när den nya vd:n skrev på sitt anställningsavtal var det glasklart vart ägaren ville med sitt bolag. Den nya vd:n förstod vart ägaren ville med sitt bolag och fick en strategisk destination att ta sikte på vilket gav den positiva effekten att den externa vd:n fick en flygande start.

Och familjen, de fick en trygghet genom tydligheten som främjade deras relationer på ett ovärderligt sätt. Så var beredd på att ditt bolag tenderar att öka dramatiskt i värde i flera dimensioner genom ett väl förankrat ägardirektiv. Fast å andra sidan, vem vill sälja ett vinnande koncept?


Du kanske även gillar

Jeanette Fors-Andrée: ”Få medieformat tillåter en komplex bild. Och svar kan i många fall inte paketeras på ett sådant sätt som journalisten förväntar sig.” När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering...

Christer Isaksson: "Centerpartiets moderna problem är olika partiledningars tvära kast i jakten på ny identitet". Under våren och sommaren har jag på denna plats försökt...

Körlegenden Bosse Johansson ser varenda unge - och skapar delaktighet utöver det vanliga. Vad symboliserar en samspelt grupp bättre än en kör? Takten,...

Johan Grundström Eriksson, innovationsledare, Sony Mobile: ”När man väl har upplevt skaparglädje är det svårt att låta bli innovationsarbete i någon form.” Där strategi, affärsutveckling och verksamhetsutveckling möts,...

Intervju med Ann Krumlinde, VD för Danske Bank Sverige - "En bra ledare kan åstadkomma hur mycket som helst och en dålig ledare kan förstöra lika mycket." "Jag tycker mitt jobb är väldigt roligt och är passionerad...

"Förslösad tid kommer inte tillbaka – den är borta för alltid. Det finns ingen möjlighet till kredittid och det finns ingen möjlighet att spara tid för framtiden." Det är inte så länge sedan det var jul och samtidigt känns...

De olympiska spelen borde inte handla om politik - men det gör de. Alltid. Idrott och politik hör inte ihop, brukar det heta. Men när de...

"Och kom ihåg: den som kritiserar dig är nästan aldrig ute efter att såra dig. Ta ett djupt andetag, lyssna och ta till dig. Kanske lär du dig någonting riktigt värdefullt." Att utsättas för kritik kan göra väldigt ont, och när...

Lennart Almstedt: "Att 'bejaka kompetensen runtomkring sig' är ofta ett bra ordspråk att följa". När vi skall skapa värde för kunden, vad har vi för mö...

Motivation.se fyller fyra år i mars. Vd och chefredaktör Per Winblad: ”Fler och fler företag och organisationer inser att det finns en enorm outnyttjad kraft i engagerade medarbetare.” I mars 2011 slog Motivation.se upp sina webbportar för omvärlden. Det...

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.

  • Ledarskap

Ofta har jag undrat över varför vi talar så mycket om ledarskap utan att tala om människan bakom chefen. Människan är i ständig tillblivelse - om hon vill. Det betyder att ditt ledarskap också kan vara i ständig tillblivelse - om du vill. I det ögonblick du sagt ja till en chefsbefattning med personalledaransvar ligger din största framgång i hur du leder dig själv och dina medarbetare, vilket ligger i ledarrollen. Så vem är människan bakom dig som chef och ledare?

  • HR

Det sägs ofta att det är svårt att hitta rätt människor att rekrytera. Det talas också om att det råder kandidatbrist. Men är det verkligen så eller är det bara vi som tänker fel?  Vår gästskribent Tove Nylin reflekterar över frågan, och tror att kompetensen nog finns där om vi bara vågar se bortom ytan.

  • Ledarskap

Simon Elvnäs forskning om ledares beteende har fått stor uppmärksamhet. I hans studier framkommer att det är stor skillnad mellan vad chefer tror att de gör och vad de faktiskt gör. På Projektnärings vårträff den 5 maj kommer han att berätta om dessa resultat, vad de får för konsekvenser för arbetslivet – och hur man kan minska glappet mellan formulerat uppdrag och utfört uppdrag. Men redan nu har Motivation.se tagit tillfället i akt att ställa några frågor till KTH:s industridoktorand.

  • Ledning

Oavsett hur effektiv ledningsgruppen har varit historiskt, så finns det en central fråga som alla företag bör ställa sig: Vad behöver ledningsgruppen framöver för att skapa största möjliga värde i en allt mer komplex värld med en accelererande förändringstakt och tilltagande oförutsägbarhet?

  • Hälsa

Det är lätt att tro att kreativa människor är de som är lite ”låt gå” och inte så ordningsamma eller disciplinerade. I själva verket kan det vara precis tvärt om – disciplin och målmedvetenhet är en förutsättning för att lyckas med det kreativa arbetet och i bästa fall uppnå flow.

  • Motivera

Var inte rädd för smärtan. Den är en naturlig del av livet. Lika naturlig som glädjen, kärleken och sorgen. Faktum är att dessa är nära sammanflätande i livets väv. De är alla väsentliga delar av livets helhet. Och för att känna mig hel som människa behöver jag välkomna känslorna. Det tog mig tid att komma hit, men i dag är jag tacksam för att jag ocensurerat vågar känna alla mina känslor. De är en rikedom. De är nyanserna i livets dans. De gör mig mänsklig. Jag känner, därför är jag. Det är fundamentet i det mänskliga varandet. Utan känslan vore jag levande död. Oupplevd. Med känslan upplever jag. Livet. Mig själv. Mötet med dig.

  • Motivera

Vi människor vet ofta vad vi behöver göra för att bli lyckliga och leva ett gott liv. Problemet är bara att vi inte gör det. Du vet att du mår bäst av att vara aktiv och kreativ, ändå väljer du att titta på TV eller slösurfa på datorn. Det kallas för ”lyckans paradox”, och är ett gissel för många människor. Varför gör vi inte sådant som får oss att må bra?

  • Motivera

De flesta av oss människor strävar efter ett hälsosamt och lyckligt liv. Men vad krävs egentligen för att bli lycklig? Många söker det goda livet genom att jaga pengar, framgång och kändisskap, men ingen av dessa faktorer är avgörande för en människas lyckonivå. Psykiatrikern Robert Waldinger från Harvard University berättar här om en unik studie där hundratals amerikanska män har följts under hela sin livstid. Studien, som inleddes för 75 år sedan och fortfarande pågår, visar att det faktiskt finns ett ganska entydigt svar på vad människor behöver för att kunna leva ett gott liv.

  • Motivationsbloggen

Just nu befinner vi oss i ett samhällsskifte. Från Industrialism till en ny samhällsform. I media har det nya samhället kallats vid många namn, exempelvis Postmateriella samhället eller Postindustrialism. För enkelhets skull kallar jag det för det digitala samhället. Så, vad händer när man befinner sig i ett samhällsskifte? Jo, det är kaos…

  • Motivationsbloggen

När jag gick i grundskolan på 1100-talet nötte vi glosor, insjöar, huvudstäder, periodiska system och allt annat mellan himmel och jord. Nötandet var en del av vardagen. Jag minns fortfarande att slaget vid Hastings ägde rum 1066 och att den kemiska beteckningen för Klor är Cl. En del sitter kvar, men rätt mycket har lossnat, om jag ska vara ärlig. Nu är det modern times. Mina ungar lär sig fortfarande sjöar och huvudstäder och franskaglosor - men på nya sätt. När jag ser dem hänga över sina skol-appar, fantasifulla lärspel och klickar och swajpar tänker jag på forntidens nötande. Och så tänker jag att de är lyckans ostar som fått kliva in i en helt annan kunskapsvärld redan från start

  • Motivationsbloggen

Med dagens digitala samhälle och ungdomarna som växt upp i det, är förväntningarna höga på att IT-system fungerar som de ska. De måste vara effektiva och hjälpa användaren att förstå hur de fungerar. App- och speltillverkare blir sågade väldigt snabbt om något är fel, särskilt av andra utvecklare som anser sig veta hur enkelt olika buggar går att lösa. Företagssidor uppdateras också kontinuerligt på marknaden för att ha en bra användarvänlighet så att du som besökare enkelt hittar fram dit du vill och konverteras till att bli kund.