Menu

100 miljoner rikare - men ändå fattig

Hur tar du ditt bolag till nästa nivå?
100 miljoner rikare - men ändå fattig

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

För ett halvår sedan satt jag i ett samtal med en ägare där vi försökte resonera oss fram till vad han ville med sitt företag. Han hade stora planer. Han ville dubblera omsättningen och ta in en extern vd som skulle kunna ”fixa” detta för honom. Själv skulle han vara kvar i företaget och göra det han själv tyckte var stimulerande och roligt och han skulle inte ha några som helst problem att släppa vd-stolen.

-    Är du helt säker på detta? frågade jag.
-    Självklart, sa han, det har varit min plan länge.
-    Okej, vi parkerar just den frågan om extern VD, men vad vill du med företaget på lång sikt, vad är din ägarvilja?
-    Jag vill att företaget ska gå i generationer och att mina barn, om de vill, ska få chans att ta över bolaget. Men bara om de vill, det är inget tvång. Fast jag skulle bli väldigt glad om de gjorde det, sa han.
-    Så du skulle till exempel aldrig vilja sälja bolaget?
-    Nej, aldrig i livet, sa ägaren med eftertryck.

100 miljoner skäl att sälja?

Jag pressade på lite ytterligare.
- Är du verkligen helt säker på detta? Inte idag, men kanske om några år?
Han var tyst ett bra tag, och jag såg att han genomgick en kamp med sig själv och sina tankar, jag kunde nästan se flipperspelet av tankar i hans huvud och tillslut säger han:
- Jo, om någon knackar på dörren imorgon och erbjuder mig 100 miljoner kronor, så säljer jag mig ta mig sjutton direkt.  
- Är du helt säker nu?
- Ja, helt säker är jag, säger ägaren och lutar sig tillbaka med ett belåtet leende, redan borta i tankarna på vad han ska göra för de 100 miljoner kronorna han mentalt redan har på banken.
- Okej, säger jag, låt oss säga att du nu får 100 miljoner kronor för företaget, check på det. Föreställ dig att det är veckan efter att du har sålt företaget. Det är någon annans företag där du faktiskt inte har något mer att säga till om och du har ingen ångerrätt. Ingen extern vd du kan avskeda om du skulle vilja styra det själv igen.
Låt den tanken sjunka in. Hur känns det inom dig nu?

Han var tyst en väldigt lång stund samtidigt som hela hans ansiktsuttryck växlade från solsken till gråmulenhet och sedan kom en smärta och sorg in i hans ansiktsdrag och han svarade:
- Nej, det skulle inte kännas så bra faktiskt. Inte bra alls faktiskt. Nej, vet du vad Agneta, jag tror jag ångrar mig, jag säljer inte!

Som ett sjökort

Det här var början på vår resa till att göra ett ägardirektiv. Nämligen insikten, att förstå vad man vill med sitt företag på lång sikt. Ett ägardirektiv är ett av de allra viktigaste styrdokumenten för ett bolags utveckling. Det ska tala om vart man vill med bolaget och besvara övergripande; Vart är vi på väg med vårt bolag? Och när ska vi vara där?

För om du som ägare inte vet vad du vill med ditt bolag, hur ska då din styrelse eller vd kunna veta det? När du själv sitter på alla stolarna vet du det på en intuitiv nivå och parerar alla frågor just intuitivt. Men när du ska släppa vd-stolen kommer det att ställas frågor som du aldrig har behövt fundera på tidigare.

När du inte sitter på vd-stolen längre behöver du också säkerställa att den nya kaptenen styr skutan i den riktning du själv önskar. Och det gör du inte genom att själv ta över rodret varje gång du upplever att denne kör i fel riktning, utan genom att ge henne ett sjökort med både grunden, grynnor, skär men framförallt farleden och målet utritat på kartan.

I ett ägardirektiv behöver man också vara tydlig med vilka tankar man har kring företaget, värderingar, företagskultur och framtidsvisioner.

Ett ägardirektiv kan bl.a. innehålla:

  •        Ägarambitioner - strategisk destination och målbild
  •        Risker – industriella och finansiella risker
  •        Finansiellt åtagande och beredskap
  •        Målsatt avkastning och värdetillväxt
  •        Ägarnas roller och ansvar
  •        Ägarinformation och ägarstyrning

Har man funderat igenom frågorna och inte minst svaren ordentligt samt skrivit ner detta i ett tydligt dokument, ja då är en viktig del på plats för att ditt bolag ska kunna ta nästa steg i utvecklingen. Det kommer att underlätta för dig/er som ägare att ha en samsyn om ni har enats och bottnat i ett ägardirektiv. Det kommer också att förenkla för resten av organisationen i alla led. Både styrelse, vd och den operativa driften kommer att ”takta” åt samma håll, vilket kan ge en hävstångseffekt både på tillväxten och resultatet.

Ett ägardirektiv skapar förutsättningar för en strategisk styrning av bolaget vilket gör att du som ägare fortfarande kan vara högst aktiv och känna dig behövd - utan att vara operativ.

Tydlighet – och familjefrid

Så tillbaka till 100 miljoners-bolaget. Tog vi fram ett ägardirektiv? Ja, det gjorde vi. Ett ägardirektiv som blev ett centralt verktyg för att ta bolaget till nästa nivå vilket ökade både lönsamhet och tillväxten kraftig. De fick också effekterna att det löste osynliga konflikter som hade pyrt under ytan en längre tid i familjen. När det blev tydligt vad ägaren ville med sitt företag – även för hans egen familj – blev det transparent, och ingen behövde längre spekulera i vilka förväntningar ägaren hade.

Det gjorde att den osynliga prestationsångesten som funnits bland barnen löstes upp. Summeringen av ägardirektivet i detta fall blev att styrelsen och organisationen kunde prestera bättre, och när den nya vd:n skrev på sitt anställningsavtal var det glasklart vart ägaren ville med sitt bolag. Den nya vd:n förstod vart ägaren ville med sitt bolag och fick en strategisk destination att ta sikte på vilket gav den positiva effekten att den externa vd:n fick en flygande start.

Och familjen, de fick en trygghet genom tydligheten som främjade deras relationer på ett ovärderligt sätt. Så var beredd på att ditt bolag tenderar att öka dramatiskt i värde i flera dimensioner genom ett väl förankrat ägardirektiv. Fast å andra sidan, vem vill sälja ett vinnande koncept?


Du kanske även gillar

Madeleine Roeck Hansen von Gyllenpalm, gästskribent: ”Tydligt ledarskap ger motiverade och självgående medarbetare.” En av de viktigaste uppgifterna i ledarskapet är att skapa tydlighet och...

Bli kreativ genom att övervinna dina rädslor – och ge dig hän åt din naturliga skaparkraft. Vi föreställer oss ofta att det finns två typer av mä...

Den perfekta arbetsplatsen - en lycklig kompisklubb som aldrig gör fel? Inte riktigt... Föreställ dig den perfekta arbetsplatsen. Vad ser du? Kanske tä...

Anna Frankzén Starrin: "Teknik som tidigare mest har använts för lek i spelmiljöer börjar nu hitta användningsområden i vår vardag." Den mest spännande tekniktrenden, enligt mig, är hur vi med teknikens...

Caroline Söder, vd för Sveriges bästa arbetsplats 2013: "Involvera och engagera medarbetarna" Sveriges bästa arbetsplatser 2013 har utsetts av Great Place to Work....

Självkänslans betydelse för det moderna arbetslivet, ledarrollen och karriärutveckling. Vad hindrar dig från att komma vidare? Vad hindrar dina medarbetare fr...

Madeleine Roeck Hansen von Gyllenpalm, gästskribent: "Vad är egentligen makt? Frågan är känslig – men blir allt viktigare att ställa." Begreppet makt har sagts vara lika viktigt för samhällsvetenskapen...

Christer Isaksson: ”Uppbrotten från DÖ kan likaväl leda Sverige in på en ny väg – mot den politiska mitten.” Decemberöverenskommelsen finns inte längre. Sverige kliver nu in i en...

Många fördelar med att lära sig hur hjärnan fungerar, säger forskaren och författaren David Rock. Kunskaper om hjärnan kan revolutionera vårt sätt att förh...

Ray Mauritsson, Axis Communications, Årets vd 2013, Stora företag. Juryn lyfte, i sin slutbedömning, fram att Ray Mauritsson inte bara har...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.