Menu

Utveckling eller avveckling?

Ett aktivt styrelsearbete kan göra skillnad.

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

Ägarlett kontra börsnoterad styrelse

Styrelsearbetet i börsnoterade kontra ägarledda bolag skiljer sig en del åt. Till exempel är det ganska vanligt att ägaren är representerad i ett ägarlett företag medan ägarkretsen sällan är representerad i börsnoterade styrelser. I ägarledda bolag är styrelsen ofta mer rådgivande till skillnad från börsnoterade där den är mer exekutiv.

Mix av externa och interna styrelseledamöter

En sund styrelsesammansättning i ett ägarlett bolag har en bra mix av externa och interna styrelserepresentanter samt även en blandning av både kompetens och personligheter. Externa är viktiga i det här sammanhanget för att de förhoppningsvis tillför ny kompetens och vågar utmana ”gamla sanningar”. De är också ett viktigt bollplank till den externa vd:n, men har även den centrala uppgiften att hålla isär operativa- och styrelsefrågor som annars lätt har en tendens att flyta in i varandra.

Som ägare ska man helst inte välja de som stryker medhårs och säger de saker du som ägare vill höra. Kandidaterna ska ha integritet, mod och kunna förhålla sig sakligt objektiva och se till bolagets bästa – även om det kan innebära att trampa på en och annan öm tå ibland…

Arbeta i styrelsen

Alldeles för många ägarledda bolag har en pappersdrake som styrelse.
Färre har aktiverat och formaliserat styrelsearbetet. Anledningarna är flera, enligt en undersökning gjord 2016 av Chair Management*, där de fem främsta är:

1) Oro för att det tar för mycket tid och det blir för lite gjort (d.v.s. dyrt).
2) Osäkerhet på ”hur man gör” och rädsla för att blotta sina tillkortakommanden.
3) Känsla av att tappa kontrollen över sitt bolag.  
4) Rädsla för vad som kan ”hittas bakom skåpsluckorna”.
5) Bristande kunskap i vad det kan tillföra företaget med ett aktivt styrelsearbete.

Begreppet ”sitta” i en styrelse är djupt rotat när det egentligen borde vara mer praxis att uttrycka sig att man arbetar i en styrelse. För det är ett jobb precis som vilket annat som helst.

Att ha personer i styrelsen med rätt kompetens och attityd som engagerar sig i företaget är en låg investering, och ofta det extra energitillskott som ett företag – oavsett om det har extern vd eller inte - behöver för att utvecklas och ta nästa steg. Liksom en extern vd ska dessa personer väljas med omsorg. De ska vara där av rätt skäl; kompetens, engagemang och intresse i bolaget, inte för att få en stämpel i sitt CV.

Tycker man att tröskeln känns hög så kan man ta det i mindre steg. Dessa skulle kunna vara:

• Utse ett bollplank, en ”storebror” eller ”storasyster” att rådfråga och som har den uttalade rollen att finnas där för dig vid behov.
• Skapa ett advisory board av kloka människor utan de formella kraven som en registrerad styrelse kräver.
• Tillsätta en styrelseordförande som ett första steg till en formaliserad styrelse och som samtidigt kan agera bollplank mellan möten.

Oavsett vad du gör så rekommenderar jag dig att ta första steget. Det kommer både du och företaget att växa på. Risken är annars att man till slut väljer att inte göra något och företaget står kvar i startblocket medan mer proaktiva konkurrenter springer förbi.

För kom ihåg, det finns bara utveckling eller avveckling. Och står du kvar i startblocket för länge och saknar ”sense of urgency” finns det en risk att ditt företag får en avvecklingsresa. Och du står kvar och undrar vad som hände…

*Baserad på 20 djupintervjuer med ägare 2016


Du kanske även gillar

Hur tar du ditt bolag till nästa nivå? Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – ä...

"I Sverige, som har ett mycket gruppintensivt företagsklimat, är detta oerhört viktigt att känna till och börja agera utifrån. En basal faktor för effektiva grupper är trygghet och tillit". Varje dag utsätts vi för livshot på jobbet. Enligt hjärnan...

Anki Udd, ledarskapsexpert inom chefsorganisationen Ledarna; "Offentliga verksamheter är komplexa, så det är ett svårt jobb och en stor utmaning att vara chef inom det offentliga". Den offentliga sektorn har dåligt rykte bland chefer, enligt den nya...

Friskis&Svettis testar nytt sätt att arbeta med innovationsprocesser – med medlemmarna i centrum. Lotta Törnberg, kommunikationschef: ”En ovärderlig indikator på vilka frågor vi ska driva." Att bjuda in kunder att delta i företagets utveckling ligger i tiden - s...

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. Gäster i avsnitt tre av Pratbart är Marie Dahllöf, vd på...

Gästskribent Susanne Askwall: ”Begreppet ’job transition’ står för den inre process av anpassning som sätts igång när en yttre förändring av betydelse sker på jobbet. Den inre processen fortlöper över tid, är individuell och följer ett karakteristiskt förlopp.” I en undersökning som vi gjorde häromåret bland nordiska ledare...

Annika Engström, forskare vid Tekniska Högskolan i Jönköping: ”Lärandet sker i spänningsfältet, i mellanrummet mellan önskan om struktur och den oförutsägbara verkligheten." Forskaren Annika Engström har fått förfrågningar och...

Motivation.se fyller fyra år i mars. Vd och chefredaktör Per Winblad: ”Fler och fler företag och organisationer inser att det finns en enorm outnyttjad kraft i engagerade medarbetare.” I mars 2011 slog Motivation.se upp sina webbportar för omvärlden. Det...

Migrationsverket kräver bättre skydd efter våg av attentat och skadegörelser. Migrationsverket har under en längre tid utsatts för ett stort antal...

Att leda i tillväxtfaser kräver mycket av både chefer och anställda. Ekonomisk framgång och en konstant ökning av andelen marknadsandelar...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.