Menu

Spaning: Framtidens arbetsmarknad

De anställda blir färre, småföretagarna blir fler och antalet personer utanför arbetsmarknaden ökar.
Kjell Lindström, Noden, Trender, Framtidens arbetsmarknad

Framtidens arbetsmarknad blir annorlunda än dagens, verkar de flesta vara eniga om.
Det finns däremot en stor politisk oenighet om vad som är en önskvärd inriktning. Här har jag försökt mig på att spekulera utifrån vad som verkar vara en trolig utveckling ur en trendspanares perspektiv.

Spaningen bygger på tre antaganden:

De stora organisationerna blir mindre och antalet anställda minskar

Det har varit en trend en längre tid att de stora kolossernas tid är över. Även om varumärkena är stora, är de konglomerat av olika verksamheter som samverkar på olika sätt.
Men livslängden blir, på grund av teknologiutvecklingen, allt kortare. Och man erbjuder allt mindre trygghet till de enskilda medarbetarna.

Antalet småföretagare ökar

Delvis på grund av att stora verksamheter inte kan erbjuda trygghet och långsiktighet - utan mer ett virrvarr av olika kontrollsystem, organisationsformer och administration.
Men framförallt på att Internet, datorer, mobiler och annan teknologi gör det möjligt för många fler att starta eget i stället för att underkasta sig storföretagens internpolitiska nycker.

Antalet personer utanför arbetskraften ökar

Kraven på data- och språkkunskaper i kombination med en ökad automatisering och robotisering gör att allt fler ställs utanför arbetskraften.

OK - det var själva utgångspunkten. Hur kommer det då att se ut i Sverige om tio år?

Sammanfattar man trendspanarnas utsagor så kommer vi i framtiden att ha 30 procent anställda, 50 procent egenföretagare och 20 procent utanför arbetskraften. Med utgångspunkt från dagsläget skulle det då bli ungefär så här:

30 procent är anställda

Idag har vi ca 4 miljoner anställda - i framtiden 1,2 miljoner
I dag har vi 255 000 chefer - i framtiden 75 000 chefer

Det är alltså dags att sluta prata om drömanställningen eller om att kunna göra en chefskarriär. Det kommer inte att finnas så stora möjligheter till det, helt enkelt.

50 procent är egenföretagare

Idag finns det 800 000 småföretagare - i framtiden 2,4 miljoner
Här kommer det att finnas gott om möjligheter för den som kan hantera informationsteknologi, språk och relationer. Har man dessutom lite driv och något att erbjuda som andra kan haka på, så är lyckan gjord.

20 procent är utanför arbetskraften - det så kallade "Prekariatet"

I dag 341 000 - i framtiden 1,5 miljoner
Här kommer den stora utmaningen för staten. Att med olika åtgärder, utbildningar och uppmuntran hålla den här gruppen så liten som möjligt.

Vi följer utvecklingen med spänning.


Du kanske även gillar

Svenska folket efterfrågar hälsa, glädje och humor på arbetsplatsen - men verkligheten präglas av kostnadsjakt och förvirring, visar Sverigestudien. Svenskar vill att hälsa och glädje ska vara de dominerande vä...

Christian Jansson, Handelshögskolan: "Kollektiva belöningssystem ökar produktiviteten". Genom att satsa på att ha nöjda och motiverade medarbetare kan ett f...

Tufft för invandrare de första tio åren, visar studie. Sysselsättningsgapet mellan nyanlända invandrare och infödda...

Arbetsmotivationen sjunker och den psykiska arbetsmiljön är problemfylld, visar nya Jobbhälsobarometern. Hur står det till med det svenska arbetslivet? Inte så bra, av den...

Great Place To Work 2014: Här är vinnarna. Sveriges bästa arbetsplatser har återigen korats av Great Place To...

Många anställda undviker sociala medier för att skydda sitt privatliv. Medarbetarnas användning av sociala medier på arbetstid har varit...

SPP satsar på att stärka ledarskapet - och uppmärksamma kärnmedarbetarna. De levererar dag efter dag, år efter år - men får sällan...

Madeleine Roeck Hansen von Gyllenpalm, gästskribent: "Självkännedom viktigt på arbetsplatsen, i ledarskapet – och i privatlivet." Självkännedom är att förstå sin personlighet och...

Göran Arrius: "Fackförbunden måste anpassa sig till förändrade villkor och en ny mentalitet." Svenska folkets förtroende för fackförbunden är på v...

Migrationsverket kräver bättre skydd efter våg av attentat och skadegörelser. Migrationsverket har under en längre tid utsatts för ett stort antal...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.

Partners

Webbkurser