Transparens – trend ur ett företagsperspektiv

Att dölja företagets strategier är omodernt.

Ledning | ARTIKEL | MARS 2011

Transparens

Transparens

Att jobba med dolda agendor och hemlighålla företagsstrategier tillhör dåtiden. I det öppna informationssamhälle vi är på väg mot, är det omöjligt att ignorera åsikter från kunder och anställda. Transparens är ett krav, åtminstone om du gör anspråk på att driva en respekterad verksamhet.

Transparens är vid det här laget en etablerad trend. Att hålla företagets strategier bakom lykta dörrar känns oerhört omodernt. Naturligtvis finns det företag och organisationer som fortfarande försöker hemlighålla sina förehavanden.

Jag besökte Tokyo för ett år sedan för att kartlägga framtidens städer och intervjuade Tokyobor och fick då höra om hur stora, publika, japanska företag hemlighåller sin ekonomiska status och hux flux står inför en jättekris och hotande konkurs. Investerare, anställda och underleverantörer blir alla lidande och kravet på transparens ljuder. I dagarna fick vi också läsa om hur japanska myndigheter anklagas för att mörklägga faran efter atomexplosionen i anslutning till jordbävningen i Japan härom dagen.

My Starbucks idea
Framgångsrika företag, organisationer och myndigheter visar upp sig med sina fördelar och brister. Bristerna avhjälper moderna företag genom att bjuda in allmänheten att tycka och tänka och kanske föreslå förbättringar. Två företag som var tidiga med detta är Starbucks och Dell.

2008 lanserades My Starbucks idea. En portal där Starbucks låter kunder och anställda samla idéer och feedback till nya produkter, tjänster och processförbättringar. Här kan Starbucks kunder vädra sina åsikter om allt från dåligt kundbemötande till vilka nya kaffesmaker de vill kunna köpa i framtiden. Anställda modererar och kommenterar samtalen. Sedan starten har Starbucks låtit förverkliga hundratals idéer.

Datorföretaget Dell frågade sig hur de kan ta reda på vilka produkter och tjänster som kommer att bli de viktigaste och mest relevanta för sina kunder. Lösningen blev siten Dell ideastorm som lanserades 2007. På siten kan registrerade besökare addera artiklar, marknadsföra dem, ranka och kommentera. Siten är hela tiden uppdaterad med de idéer som är mest relevanta och skapar mest intresse och kommentarer. På så vis får Dell royaltyfria, nya idéer, helt gratis.

Framgångsfaktorer
Det är inte så enkelt som det kanske låter att skapa så lyckade case som My Starbucks idea eller Dells Ideastorm. Det är både kostsamt och tidskrävande. Det viktigaste är naturligtvis, att dessa företag redan från början har ett attraktivt varumärke och produkter värda att lägga sin energi och tankekraft på.

Utöver det har studier visat att framgångsfaktorer är att:

  1. Skapa ett enkelt och inbjudande forum/site.
  2. Marknadsför forumet/siten.
  3. Skapa en dialog och bemöta/moderera dialogen.
  4. Erbjuda kunden möjlighet att faktiskt vara med och skapa förändring.
  5. Som tack synliggöra kunden genom att visa upp henne/honom på forumet eller erbjuda till exempel online statussymboler att visa på privata, sociala forum.

Anna Frankzen Starrin

Vår trend- och omvärldsbevakare

  • Följ skribent

Anna Frankzen Starrin är trend- och omvärldsanalytikern som har kommit att kallas för Robot Anna i media. Hon talar trots sitt smeknamn om de mänskliga aspekterna i den digitala revolutionen. Anna är kulturantropolog och hjälper företag och organisationer att navigera in i framtiden genom att identifiera vad människor tänker, tycker, vill och behöver. Anna har genomfört flera globala framtidsstudier och är en mycket anlitad föreläsare och trendspanar regelbundet i SR och TV.

Följ Anna på Instagram: @robotannas

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill