Menu

Motivationsbloggen

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

För några veckor sedan föreläste jag om jämställdhet och jämställdhetsintegrering för en kommun i Sverige, för att publiken skulle engagera sig och inte somna fick de flera gånger under mina en och en halv timmes framförande chansen att prata med den bredvid i bikupor. När jag bad dem att prata upptäckte jag att jag uppmanade dem att prata om vad de kände kring den fakta jag presenterade. Några gånger sa jag tänkte men fler än en gång sa jag kände. Vid fjärde eller femte bikupan bröt en av cheferna in och sa: ”säg inte vad känner ni, säg vad tänker ni!”

Jag roade mig med att bildgoogla ”vd” och ”CEO” för ett tag sedan när jag skulle tala på ämnet representation. Det är både typiskt och skrattretande vilket resultat som kommer upp. Testa gärna själva.

Men utöver den uppenbara stereotypen, spelar det någon roll? Ja som jag skrivit om tidigare så påverkar bilder i media hur barn upplever sina möjligheter i livet och det är inte svårt att tänka sig att det inte skulle påverka oss vuxna på samma sätt.

Börjar det bli dags att rekrytera? Du kanske funderar på hur du kan komma undan billigt men ändå hitta rätt person? Det kan väl inte vara så svårt tänker du, eller hur? Samtidigt vet du att konkurrensen om talangerna är hård. Hur stor tror du att effekten egentligen blir om du skulle lägga upp en jobbannons bland hundratals andra… och du representerar den okända arbetsgivaren? Stort grattis till dig om du får relevanta ansökningar, men det kommer troligtvis inte vara talangerna, tyvärr!

Jag ser plötsligt bilden på Instagram med streckgubben som slängt sig på golvet och utbrister – ”Jag vill inte!”. I situationer som för oss känns ovana, okända och osäkra kommer ofta tanken som bilden visar. Men som behärskade vuxna slänger vi oss sällan på golvet, inombords kan dock reaktionen vara lika kraftig, påtaglig och starkt känslosam. Vi har olika sätt att visa eller uppleva starka känslor, en del kan sätta ord på dem medan andra bara ”känner”.

Jag minns när jag läste Katarina Wennstams bok Flickan och skulden för många år sedan. Den gav ett uppvaknande om hur det ser ut i våldtäktsdomar och den hade en besk eftersmak.

Nu har jag precis läst hennes senaste bok Flickan och skammen som tar upp hur kvinnors sexualitet är en gemensam angelägenhet och att vi gemensamt kontrollerar den genom skam.

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

Är det okej att arbeta med en sak och tycka något annat på fritiden? Polisen har sitt välkända fall med Göran Lindberg som enligt hans Wikipediasida ”var en drivande kraft för att uppmärksamma problem kring könsdiskriminering, sexuella trakasserier och våld mot kvinnor, särskilt bland poliser” men som dömdes för bland annat grov våldtäkt och sexköp. Det är ett drastiskt och olagligt, extremt exempel, men tv-rutan symboliserar det du gör utanför arbetet. Vilka tv-program väljer du att se? Engagerar du dig i någon förening? Är du politiskt aktiv? Hur ser din familj ut?

I ett samtal häromdagen kom det fram att den jag pratade med känner sig som en grå mus ibland. Andra gånger är hen en briljant Bagheera som äger hela scenen. Alla rädslor är försvunna och den egna förmågan inspirerar människor till andnöd. Den naturliga följdfrågan blir förstås: vad skapar den tysta musen och när kommer Bagheera?

Under många år arbetade jag som brevbärare i en lokal under Kungliga Tennishallen på Gärdet. Lokalen var stor och vi hade en bastu vilket kändes lyxigt, men det som utmärkte den var att den saknade fönster. Det är konstigt att inte se väder och dygnet skifta. Den fönsterruta jag tar upp här är dock en metafor så det hade fungerat alldeles utmärkt att knalla in där och se hur vår fönsterruta såg ut.

Nog för att schack för tankarna till Bergman och döden, men denna ruta ska du inte ducka. Då kommer dämonerna och biter dig där bak. Schackrutan handlar om styrdokument och ramar, ledarskap och business intelligence. Men ofta kopplas styrdokument inom jämställdhet – som till exempel jämställdhetsplaner – snarare ihop med hyllvärmare än med ett företags affärsidé och kärnverksamhet.

Visby är en förunderlig plats, det vet alla som varit här någon gång. Den gör något med sin besökare – man andas lite lättare. Det är något med havet som gör atmosfären extra syresatt. Så är det alla veckor, men just under Almedalsveckan är vi extremt många som ska andas tillsammans. Men Visby är en luttrad stad och verkar inte nämnvärt påverkad av alla oss som stretar upp och ner i gränderna, hejar på varandra, knyter nya band och debatterar om allt mellan Östersjön och den molnfria himlen.

Det som ligger närmast till hands när vi tänker trivsel på jobbet är ofta det sociala samspelet. Hur känns det att gå till fikarasten och vad pratar vi om där? Tyvärr följer alla maktordningar och normer med oss även till kaffemaskinen. Inte minst i form av lappar av typen: DIN MAMMA JOBBAR INTE HÄR! Vilket egentligen är ett uttryck för ojämlik fördelning av arbete i fikarummet.

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

Våra bloggare

Bloggar om ledarskap, unga talanger och rekrytering
Bloggar om strategisk jämställdhet

Våra experter

Leg. psykolog och expert på arbetsmiljö
Vår expert på Kommunikation
Vår trend- och omvärldsbevakare
Vår expert inom Hälsa & Livsstil
Vår expert på hjärna, stress och prestation
Vår expert inom Projektledning och projektkommunikation
Vår expert på Ledarskap & Kommunikation
Expert på kriskommunikation, krishantering och förtroendekriser.
Läkare, entreprenör och hälsostrategisk rådgivare
Vår expert på karriärutveckling, mentorskap och coaching
Våra experter inom Kultur & Värderingsfrågor
Vår expert på leanfilosofi och agila metoder
Ledarskap, beteende och medarbetarutmaningar
Expert på evenemang, konferenser och medskapande möten

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram