Menu

Vänd 180 grader och omfamna framtiden

På höstens Projektnäring finns en tydlig gemensam nämnare bland talarna på scenen. Annika Steiber pratar om innovation, Anna Dyhre om employer branding och de båda vinnarna av Årets Projektledare - Göran Östling, Scania och Jan-Erik Larsson, Volvo – berättar om arbetet med stora komplexa projekt. Och de skilda infallsvinklarna till trots, lägger de allihopa tyngdpunkten samma sak; människan och ledarskapet.

Vi hör det överallt, det är inget nytt - den viktigaste resursen är medarbetaren. Vi vet att vi är på väg bort från en industrialistiskt betonad och materialistisk tid och rör oss i det vi kallar ett ”kunskapssamhälle” – kompetens är i fokus. Social och emotionell klokhet är hårdvalutan. Livstimmar, tankar, insikter och innovationsförmåga är vårt kapital och insatsen är individen.

Och med den utvecklingen förändras också kraven på ledarskapet. Radikalt. För om det som ska komma ut i änden av Professor Balthazar-maskinen inte är en Rolexklocka utan istället en genialisk idé, sprungen ur teamwork – då fungerar inte stämpelklockor, morötter och piskor.

Annika Steiber pratar om att vi behöver göra en 180-gradig vändning i vårt synsätt kring ledarskap för att lyckas driva företag som är att räkna med även i framtiden. Ingen lätt sak när det kan vara svårt att vänja sig vid en sån enkel och nytänkande sak som att hänga upp handduken efter duschen hemma i badrummet…

Hon pratar om en hyperkonkurrens och en snabbhet som knappt går att föreställa sig – det tog 75 år för telefonen att nå marknaden. Angry Birds gjorde samma resa på 35 dagar och nådde då miljontals användare världen över. Svindlande. Några runda rädda grisar och ett par arga fåglar som ammunition– who would have guessed? Oberäkneligheten. Precis som vi får snabba idéer och hittar roliga lösningar i våra vardagsliv – på samma sätt driver vi våra företag. Idéerna är affärerna idag.

Steiber är ju välkänd för sin forskning kring Google, men hon understryker att många företag hade kunnat stå som exempel – Spotify, Twitter, LinkedIn, Tesla. De andas innovation och mod, vågar testa nytt, präglas av extrem snabbhet (om jag minns henne rätt – Google gjorde om hela sin säljprocess på två veckor, en förändring som påverkade flera tusen anställda i bolaget – två veckor?!), öppenhet, attraherar de bästa, är förändringsinriktade, entreprenöriella och har förmågan att skriva med vänster och höger hand samtidigt (bildligt talat…).

Alla inslag är kopplade till människorna och det ledarskap som präglar en innovationsdriven organisation – systematiskt och som ett naturligt inslag i företagskulturen. Idéer uppstår endast inuti mänskliga hjärnor – och i interaktionen mellan dem.

När Anna Dyhre – detta energiverk – tar över scenutrymmet pratar hon nästan uteslutande om människan. Employer branding – individerna bakom företaget, inuti företaget och runtomkring. Affärer sker mellan människor, en anställning är ett ömsesidigt kontrakt och skarpa kompetenser växer inte på träd. Ett jobb är inte lägre bara ett jobb, det är en del av ett liv. Ett företag är inte längre bara ett företag, det är en gemenskap som man vill – eller inte vill – tillhöra. Vi söker oss till varandra och ingen (eller i alla fall väldigt få) vill vara bland de som lämnas utanför.

Vi kan inte längre förvänta oss att en medarbetares lojalitet uppnås med enkla metoder som höga löner, bonusar eller pensionslösningar. Delaktighet, mening och synkade värderingar är det vi söker… kan vi kalla det ”mänsklighet”? De flesta sätter livskvalitet först idag. Och det handlar inte om korta arbetsdagar och fler semesterdagar. Det handlar snarare om halten av meningsfullhet i det liv vi lever.

En av Årets Projektledare avslutar med att visa ansikten på projektmedlemmarna, individerna bakom. Han understryker att inget hade varit möjligt utan de många kompetenser och kreativa medarbetare som tog projektet framåt. I hans fall cirka 1500 personer. Ledaren är galjonsfiguren men det är teamet som bygger företagskulturen – och de klarar sig inte utan varandra.

Om vi måste göra en 180-gradig ledarskapsvändning för att förstå ur vilka omständigheter som människans innovationskraft växer fram, då måste vi också bygga organisationer som gör detta möjligt. Företag måste andas innovation, precis som människor andas syre.

En ledares uppgift blir då att modigt öppna upp och släppa in.

En ledare som inte förstår allt - är en bra ledare.


Våra bloggare

Bloggar om ledarskap, unga talanger och rekrytering
Bloggar om normer och strategisk jämställdhet

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram