Menu

Skriv ett kärleksbrev till dig själv!

Beröm, uppskattning och bekräftelse är en mänsklig nödvändighet. Varför inte ge lite till dig själv?
Skriv ett kärleksbrev till dig själv!

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

Beröm, uppskattning, bekräftelse… Naturens urgamla metod att skapa glada hormonduschar i hjärnan så att ditt tankeuniversum färgas rosaskimrande av välbehag och tillfredsställelse. En mekanism som belönar gott uppförande gentemot normer, kultur och kollektivets förväntan – och din egen.

Men varför glöms berömmet ofta bort? När vi vet hur bra vi alla mår både av att ge och av att få? Är det så att vi bara vill ha - men - har svårt att ge fast vi egentligen kan? Men tänk efter - vi är egentligen superexperter som både kan och excellerar i denna flödande konstart när kärleken under livets resa någon gång (eller flera?) slagit ner som en berusande bomb i hjärtat – bam!

Vår formuleringskonst, och vilja att få den som kramat hjärtat att må bra, når nya höjder! Du skriver och berömmer och höjer föremålet för din förälskelse till nya himlande skyar. Från den sjunde och vidare upp i det befriande blå. Du vill skapa det varma leendet som får mottagaren att må sitt bästa. Någonsin!

Affärernas bästa och mest lönsamma muskel heter Risorius på latin. Muskelresåren som drar i dina mungipor – uppåt! Leendet som smittar, skapar tillit och förtroende. Det som låser upp spänningar och harmonierar kommunikationen mellan kund och leverantör. Som sprider kärlek och välbefinnande i en grupp människor. Eller bara mellan två.

Men tänk om det också går att sprida detta mellan dig - och dig själv?!

Att få igång gladhormonerna med leendet som nyckel är skönt varje gång. När någon säger något vänligt är det svårt att inte känna välbehaget sprida sig varmt från de egna mungiporna och ner i mitten på kroppen. Ditt emotionella epicentrum. Men kanske får du inte det du är värd – eller så är det alltför sällan? Risorius hamnar i träda. Ostretchad. Gravitationen drar åt andra hållet. Du tappar humörfarten…

Vill du vara kreativ och prova ett lika enkelt som fungerande knep för att boosta din egen självkänsla på ett lekfullt sätt? Skriv då ett alldeles tvättäkta kärleksbrev till dig själv!

Men inte kan väl jag…? Verkar ju knäppt… Vad skall folk säga…?

Med humor och kreativitet skapar vi en bättre värld. Att kreativt hjälpa sig själv till fler besök i den positiva hormonduschen är en god gärning som du borde unna dig själv så ofta du kan. Så våga lek leken att du sitter i den andra fåtöljen eller på andra sidan bordet och ser vilken fin och bra människa du är. Vilken fantastisk kollega, medmänniska och medborgare på planeten jorden som sitter där – woaw!

Bestäm dig för att helt Jantefritt skriva det finaste brev du skrivit någonsin. Se detaljerna i din sköna helhet. Beröm egenskaper som humor, medkänsla och din vänskap med dig själv. Ingen kanske kan göra just den där köttfärssåsen till söndagsmiddagen som du. Eller skotta gångarna utanför huset så snyggt och noggrant. Eller göra så sköna moves på vardagsrumsgolvet till danslåtarna på Spotifylistan att livet spritter i hela systemet.

Hitta fördelarna med att ha just dig som kollega och motor i den del av organisationen du jobbar i. Du är kanske den som göra de snyggaste PowerPoint-bilderna – ever!? Så att ALLA förstår. Eller som får alla att bli på bättre humör efter ett tungt möte eftersom du är så bra på att bry dig om andra. Ingen kan peppa som du.

Tankeleken ger nya perspektiv och efter en stunds mental inkörning så går det lättare och lättare. Det är ju kul att berömma sig själv och visa uppskattning utan att vara egocentrerat narcissistisk. Du bjuder bara på goda reflektioner och superlativ om den människa som du måste tycka om mest.

Kan du skriva brevet för hand och kanske på ett rosafärgat papper också så är den emotionella succén total. Lägg brevet åt sidan en vecka eller två och släng det på lådan när det passar. För när det gått ett tag är det roligare. Du har glömt vissa formuleringar och själva tilltaget i sig. Men så vittjar du brevlådan och så plötsligt sprättar du upp kuvertet till din egen glada stund. Du läser och ger dig själv en vänlig klapp på axeln och konstaterar att du ju är en fantastiskt fin människa!

Kan det bli bättre? All din kärlek!


Du kanske även gillar

Evelina Wahlqvist uppmanar oss att bli bättre på att se våra fundamentala likheter och uppmuntra våra individuella olikheter. Vi är barn av stjärnorna, alla invandrade till denna jord. Jo, s...

Upplevelsen av lönen och löneprocessen är viktigare för medarbetarnas motivation än den faktiska lönenivån, säger Sacos Karin Karlström. Lönesättning är i allra högsta grad en fråga om...

Nya tankar utifrån bidrar till utveckling internt. Känslan av gemenskap och en positiv företagskultur internt, kan...

"Meningen finner du i det du gör, i sättet du gör ditt jobb. Om det skulle vara sant så skulle vi kanske spendera mindre tid åt att finna ett meningsfullt jobb, och istället ägna mer tid åt att göra jobbet meningsfullt." När min son fyllde sex år fick han en bok – med titeln ”...

John Maxwell: Fyra tips för bättre relationer. I de två första delarna av den här artikelserien har vi...

John Maxwell: ”Varje dag i ditt liv är bara en förberedelse för nästa. Vad du blir i morgon är resultatet av vad du gör idag. Med andra ord ... Du förbereder dig för något.” Hur skulle du beskriva ditt liv? Håller du på att uppnå vad...

Del två i John Maxwells artikelserie: Nyckeln till att maximera din tid och prestation. I min förra artikel delade jag med mig av mitt favoritsätt att...

Bästa sättet att påverka som ledare är att vara ett föredöme och leva organisationens värderingar, säger ledarskapskonsulten Ulrika Sedell. Är du ett föredöme som ledare? Ditt sätt att leva och agera...

John Maxwell: ”Jag har upptäckt att när jag skriver ner en tanke på papper och sedan undersöker den, kan jag komma på alla möjliga sätt för att förbättra den.” Nyligen frågade en annan ledare mig om hur han skulle gå tillv...

Subtila medel som gör avtryck. Ewa Braf skriver om kommunikation som väcker motivation. Det finns många former av prefix till begreppet ledarskap:...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.