Menu

Sätt ord på din vision

Tema:vision - Affärsutvecklaren Britta Sjöström: "Ett företags vision omfattar allting - från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap".

Vision är detsamma som dröm. När vi formulerar drömmen i ord börjar vår resa dit. Det viktiga är inte börja med vad vi ska göra, utan hur vi vill att det ska bli. Oavsett om det gäller företaget, gruppen, jobbet eller livet. 


Att formulera sin vision handlar inte om att sätta upp absoluta mål i pengar eller antal anställda eller allt man ska göra, utan istället hur man vill ha det sen. Att se hur situationen är idag och fokusera på hur man vill att det ska bli.

Att börja inifrån och hitta känslan man vill uppleva och tillståndet man vill ha när det är som bäst. Sen gäller det att formulera drömmarna i ord och skriva ner dem.

Sak samma oavsett om det handlar om ett företag, en grupp eller mig själv.

- Bäst är att använda ord som beskriver tillstånd som du vill ha. Skriv ner dem och se till att då och då stämma av val och beslut du gör i livet mot orden. Säg att jag vill ha lugn och harmoni framöver och sen bosätter mig i två olika länder och jobbar med flera projekt, uppnår jag då lugn och harmoni? Utåt sett nej, men för mig kanske resor och mångsysslande innebära att jag blir harmonisk och lugn? Själva poängen är att stämma av sitt eget liv eller affärsidén mot visionen och inte låta sig styras av andras åsikter, säger Britta Sjöström.

Bli medveten

Britta Sjöström arbetar med affärsutveckling för såväl enskilda personer som ledningsgrupper och hela företag. Hon menar att medvetenhet är a och o för visionsarbetet. Att stanna upp och bli medveten om hur man har det och hur man vill att det ska bli.

- Den här arbetsmetoden är enkel men oerhört kraftfull. Ta till exempel en ledningsgrupp. Hur ser deras arbetssituation ut och hur vill de ha det i framtiden? I en workshop enas deltagarna om några ord, säg dynamiskt, tryggt och roligt. Då har vi introducerat en riktning som alla är ense om och det finns något att förhålla sig till. De har en gemensam vision om hur de vill ha det, vad ska de då göra för att nå dit, och hur ska det bete sig i olika situationer för att nå den? Och visionen omfattar allting, från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap.  Alla nivåer involveras efterhand: För att få dynamiska och roliga möten – vad krävs av mig? Hur ska jag bete mig innan och under själva mötet? Jag måste kanske läsa igenom frågorna, eftersom det blir ett tråkigt möte om ingen är förberedd, säger Britta.

Genom att fokusera på tillstånd och hur man vill ha det öppnar man också för fler lösningar, vilket ger större kreativitet, mer frihet och mindre tvång. Flera alternativa vägar leder fram till det önskade målet, vilket ger större valmöjlighet.

Framgångsfaktor

För företag och organisationer är det viktigt att så tydligt som möjligt sätta ord på sin vision, så att den kan delas av samtliga medarbetare. Då alla kan hitta sin motivation och samtidigt gå åt samma håll skapas gruppdynamik och förändring.

- Det gäller att få personerna att hitta sin motivation inom ramen för gruppen, laget eller företaget. Ta anställda på Apple, de gillar produkterna och är utifrån sin egen motivation de allra bästa ambassadörerna för företaget. Att få personalen att vara stolt över det man jobbar med är en enorm framgångsfaktor. Viktigare är lönen, säger Britta.

I en process ändras förhållanden hela tiden och tillståndsorden bör bytas ut efter hand då de förlorar sin betydelse. För en grupp som tidigare eftersträvat trygghet och nu fått arbetsro kan ord som nytänkande och utmaning bli aktuella för att gå vidare och fokusera framåt.

- Bara att bli medveten leder ofta till förändring. Jag arbetade med en företagsledare som identifierade oro och hot som sin drivkraft. Hans fokus låg på vad som skulle kunna hända om konkurrenterna gjorde framsteg, om en nyckelperson slutade eller något annat som kunde skada företaget. Hans orosperspektiv var jobbigt, både för honom själv och för medarbetarna som också blev oroliga. Han såg det som sin naturliga läggning, men när han skulle sätta ord på sin vision kunde han ändå inte välja oro och hot. Det kändes inte bra helt enkelt. Hans insikt fick honom att helt ändra arbetssätt, och det fick honom att må bättre också. Ordens kraft är fascinerande, säger Britta Sjöström.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin


Du kanske även gillar

Jonas Dahl, Partner Gaia Leadership, ek. mag. och doktorand Handelshögskolan i Stockholm: ”Förtroende, nytänkande och livskraft är resultat av gott ledarskap.” Prestation och resultat står högt i kurs i dagens moderna...

Anders Nordmark, gästskribent: ”Många forskare säger idag att man måste börja se på ledarskap som något som uppstår mellan människor, i rollerna chef och medarbetare, snarare än som heroiska inslag av en stark person." Anders Nordmark är inne på sin tredje karriär. Han har...

John Maxwell ger dig fem ledarskapsråd för ökat inflytande och avslutar med ett test. Behöver du en attitydförändring? Många människor kommer till mig och är bekymrade över sin...

Att delegera kräver mod och tillit. Som ledare är det viktigt att kunna delegera - en av de viktiga...

Fem tips från tidningen Forbes - så jobbar framgångsrika ledare med förtroende och god kommunikation i vardagen. Motivation.se har tidigare skrivit om den starka kopplingen mellan...

Affärsutveckling och medarbetarnas livskvalitet hänger ihop - helhetssyn i arbetslivet behövs. Det finns många undersökningar som visar att alltför må...

Sex snabba frågor till innovationsledaren Maja Påhlman, Teamchef Innovation & Nylanseringar, ICA Sverige AB. Ingen dag är den andra lik för Maja Påhlman, teamchef för...

Barack Obamas ledarstil kritiseras allt hårdare. USA:s president Barack Obama har gjort sig känd som en skicklig talare och...

Orden du väljer formar dina relationer. En man och en kvinna satt och småspråkade på pendeltå...

Hållbarhetsexperten Love Lönnroth, aktuell med ny bok, berättar om hur värderevolutionen påverkar företagen. De senaste decenniernas globalisering har i grunden förändrat vä...

  • Ledarskap

Just nu fylls media om larmrapporter om robotarnas antågande. Inom bara några år är vi ersatta av robotar, och arbetsplatserna fylls av metalliskt skrammel istället för glada skratt, är farhågan. Låtom oss begrunda frågan lite närmare.

  • HR

”Det är mycket nu!” Sucka lite och längta tills även denna deadline har passerats så att livet blir lite mer i balans igen? Känner du igen dig?  Eller hör du till dem som stressar hem efter jobbet, kastar i dig middagen och sladdar in på parkeringen utanför yogastudion fem sekunder innan passet börjar? Konstaterar du bekymrat, att den harmoniska, balanserade känslan efter julledigheten sedan länge är borta? Well. Jag vill sticka ut hakan lite och säga: fuck balance. För den kommer aldrig att inträffa.

  • Ledarskap

"Jag kan motstå allt utom frestelse", skrev författaren Oscar Wilde en gång. Självkontroll är en värdefull och eftertraktad egenskap som ökar chanserna till framgång i karriären och i livet. Men hur kan vi bli bättre på att motstå alla lockelser runt omkring oss och istället fokusera på de mål vi vill uppnå? Genom att tänka mer abstrakt, menar forskarna.

  • Motivera

Den japanske kemiprofessorn Kikunae Ikeda slog 1908 fast att det finns en femte smak kallad umami – även kallad den osynliga smaken av protein. Smaken som behövs för att vi skall få en bra totalupplevelse och som hittas i diverse olika maträtter och smakupplevelser. Men som sällan står helt för sig själv som de andra grundsmakerna salt, sött, surt och beskt.

  • Motivera

I mars 2011 slog Motivation.se upp sina webbportar för omvärlden. Det har gått fyra händelserika år sen dess. Nya samarbeten har inletts, roliga produkter har sett dagens ljus och läsarskaran har konstant ökat i omfång. Motivation.se’s vd och chefredaktör Per Winblad har all anledning att vara stolt över utvecklingen. 

  • Projektleda

2011 skrev Tomas Gustavsson boken Agil Projektledning. Den ligger fortfarande högt på topplistan över populär projektledningslitteratur och en ny upplaga kom förra året. Intresset för agila metoder har uppenbarligen kommit för att stanna. Efterfrågan på konkreta exempel och övningar som är applicerbara i skarpt läge, har också ökat. Det märkte Tomas. Så han bestämde sig för att komplettera med en bok till – en praktisk övningsbok där det finns något för alla som vill utveckla sitt agila arbetssätt. 

  • Ledarskap

”Alla borde besöka Paris minst en gång om året”, säger min vän när vi promenerar längs Boulevard St-Germain denna soliga sista måndag i februari. Jag instämmer. Den här gången är jag i Paris för att känna på stämningen, jobba och göra research, men jag kan tänka mig att komma oftare och av andra anledningar. Sedan jag var ung har jag älskat staden, ständigt återkommit och alltid känt mig hemma, men utan att göra staden till min. Just kvarteren i femte och sjätte arrondissementet i centrala Paris är klassiska, här finns Sorbonne, ministerier och myndigheter. På andra sidan Seine bor presidenten.

  • HR

För att uppnå ett mål i livet måste du visualisera framgången; om du kan se dig själv lyckas så kommer du också att göra det. Åtminstone är det vad vi ofta får lära oss i självhjälpsböcker. Men vad säger egentligen forskningen? Sanningen är att visualisering kan leda till antingen framgång eller totalt misslyckande - beroende på vad du visualiserar.

  • Motivera

Att vara människa på denna jord innebär att leva med naturens olika element. Både bildligt och bokstavligt. Jord, luft, vind och vatten. Alla naturfolk vet det och har relationerna till elementen inbäddade i sina livsfilosofier. Naturfolken vet att elementen orkestrerar jordelivets mest grundläggande lagar. Därför har de lärt sig att leva med elementen istället för att kämpa emot dem.

  • Motivera

Graden av extraversion-introversion har en grundläggande inverkan på vår personlighet. Extroverta människor är lyckligare än introverta, menar forskarna. Men vad är egentligen lycka, och vem bestämmer om och i så fall när du är lycklig? Och hur kan introverta ta sig fram i en värld dominerad av extroverta - utan att svika sin sanna natur?

  • Sälja

För att lyckas med det mesta vi gör här i livet är det en bra förutsättning att vara förberedd. Att ha en tydlig plan för vart vi vill ta oss, varför vi vill ta oss just dit och även hur, brukar vara en bra start. I vår marknadsföring idag jobbar de flesta av oss i flera olika kanaler, både analogt och digitalt. Vi kommunicerar på olika sätt med olika mottagare och använder olika typer av content (läs innehåll) för att nå våra mål med kommunikationen. För du har väl en målsättning med allt du kommunicerar? När det gäller content så är det kanske viktigare än någonsin att ha en plan för hur vi bör kommunicera, gärna för ett helt år framöver.

  • Ledarskap

Kan konflikter vara trevliga? Förmodligen svarar du nej. Däremot kan vi öka kompetensen kring hur vi hanterar dem – och därmed ta kommando över situationen och de beteenden den väcker i oss. Vi kan öka vår ”Relationsship Awareness”. Thomas Erdös och Catarina Dehlin på Personal Strengths arbetar dagligen med att öka människors konfliktkompetens. ”Det är som vilken annan skill som helst – och går givetvis att träna upp”, säger Thomas. Have a Nice Conflict är möjligt – och det angår oss alla.

  • Hälsa

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

  • Motivera

Av Big Five-teorins fem personlighetsfaktorer är samvetsgrannhet den som är tydligast förknippad med framgång i karriären och i livet. Samvetsgranna människor är pålitliga, välorganiserade och duktiga på att planera. Visst kan deras brist på spontanitet få dem att framstå som lite tråkiga - men deras självdisciplin är ändå både imponerande och väl värd att försöka efterlikna.

  • Kommunicera

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Påståendet är taget från en undersökning som gjordes i USA 1977. Men jag tror inte att den stämmer. Inte då. Inte nu. För om man konkret skulle sätta en revolver mot tinningen i utbyte mot en mikrofon på en scen, borde valet vara givet. Men det jag vet stämmer, är att väldigt många känner sig oerhört nervösa när de ska göra ett framträdande inför andra. Något som kan vara enormt begränsande och förlamande. Men det finns sätt att hantera sin nervositet.

  • Motivera

Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? Ditt svar på den frågan kan vara avgörande för hur väl du lyckas i livet. Forskning visar att människor med ett dynamiskt tänkesätt (Growth Mindset) är bättre på att kämpa sig igenom utmaningar, medan personer med ett statiskt tänkesätt (Fixed Mindset) stannar i komfortzonen och skyller på bristande talang. Men det är aldrig försent att anamma ett tänkesätt som tillåter dig att växa som människa.