Menu

Sätt ord på din vision

Tema:vision - Affärsutvecklaren Britta Sjöström: "Ett företags vision omfattar allting - från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap".

Vision är detsamma som dröm. När vi formulerar drömmen i ord börjar vår resa dit. Det viktiga är inte börja med vad vi ska göra, utan hur vi vill att det ska bli. Oavsett om det gäller företaget, gruppen, jobbet eller livet. 


Att formulera sin vision handlar inte om att sätta upp absoluta mål i pengar eller antal anställda eller allt man ska göra, utan istället hur man vill ha det sen. Att se hur situationen är idag och fokusera på hur man vill att det ska bli.

Att börja inifrån och hitta känslan man vill uppleva och tillståndet man vill ha när det är som bäst. Sen gäller det att formulera drömmarna i ord och skriva ner dem.

Sak samma oavsett om det handlar om ett företag, en grupp eller mig själv.

- Bäst är att använda ord som beskriver tillstånd som du vill ha. Skriv ner dem och se till att då och då stämma av val och beslut du gör i livet mot orden. Säg att jag vill ha lugn och harmoni framöver och sen bosätter mig i två olika länder och jobbar med flera projekt, uppnår jag då lugn och harmoni? Utåt sett nej, men för mig kanske resor och mångsysslande innebära att jag blir harmonisk och lugn? Själva poängen är att stämma av sitt eget liv eller affärsidén mot visionen och inte låta sig styras av andras åsikter, säger Britta Sjöström.

Bli medveten

Britta Sjöström arbetar med affärsutveckling för såväl enskilda personer som ledningsgrupper och hela företag. Hon menar att medvetenhet är a och o för visionsarbetet. Att stanna upp och bli medveten om hur man har det och hur man vill att det ska bli.

- Den här arbetsmetoden är enkel men oerhört kraftfull. Ta till exempel en ledningsgrupp. Hur ser deras arbetssituation ut och hur vill de ha det i framtiden? I en workshop enas deltagarna om några ord, säg dynamiskt, tryggt och roligt. Då har vi introducerat en riktning som alla är ense om och det finns något att förhålla sig till. De har en gemensam vision om hur de vill ha det, vad ska de då göra för att nå dit, och hur ska det bete sig i olika situationer för att nå den? Och visionen omfattar allting, från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap.  Alla nivåer involveras efterhand: För att få dynamiska och roliga möten – vad krävs av mig? Hur ska jag bete mig innan och under själva mötet? Jag måste kanske läsa igenom frågorna, eftersom det blir ett tråkigt möte om ingen är förberedd, säger Britta.

Genom att fokusera på tillstånd och hur man vill ha det öppnar man också för fler lösningar, vilket ger större kreativitet, mer frihet och mindre tvång. Flera alternativa vägar leder fram till det önskade målet, vilket ger större valmöjlighet.

Framgångsfaktor

För företag och organisationer är det viktigt att så tydligt som möjligt sätta ord på sin vision, så att den kan delas av samtliga medarbetare. Då alla kan hitta sin motivation och samtidigt gå åt samma håll skapas gruppdynamik och förändring.

- Det gäller att få personerna att hitta sin motivation inom ramen för gruppen, laget eller företaget. Ta anställda på Apple, de gillar produkterna och är utifrån sin egen motivation de allra bästa ambassadörerna för företaget. Att få personalen att vara stolt över det man jobbar med är en enorm framgångsfaktor. Viktigare är lönen, säger Britta.

I en process ändras förhållanden hela tiden och tillståndsorden bör bytas ut efter hand då de förlorar sin betydelse. För en grupp som tidigare eftersträvat trygghet och nu fått arbetsro kan ord som nytänkande och utmaning bli aktuella för att gå vidare och fokusera framåt.

- Bara att bli medveten leder ofta till förändring. Jag arbetade med en företagsledare som identifierade oro och hot som sin drivkraft. Hans fokus låg på vad som skulle kunna hända om konkurrenterna gjorde framsteg, om en nyckelperson slutade eller något annat som kunde skada företaget. Hans orosperspektiv var jobbigt, både för honom själv och för medarbetarna som också blev oroliga. Han såg det som sin naturliga läggning, men när han skulle sätta ord på sin vision kunde han ändå inte välja oro och hot. Det kändes inte bra helt enkelt. Hans insikt fick honom att helt ändra arbetssätt, och det fick honom att må bättre också. Ordens kraft är fascinerande, säger Britta Sjöström.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin


Du kanske även gillar

Sveriges bästa chefer fick pris på Kompetensgalan på Grand Hotel i Stockholm. Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens värld, blev Årets Chef...

"Jag kan inte påstå att jag är någon expert på begreppet 'känna sig själv', men jag har på nära håll sett rätt många politiska ledare på hög nivå". Tre kvällar, tre böcker och tre politiska ledare: De två f...

Intellektuell nyfikenhet och arbetsmoral är viktigare än intelligens för att nå framgång, visar ny forskning. Personlighet är en viktigare framgångsfaktor än intelligens,...

Neuroledarskap kombinerar hjärnforskning och ledarskapsutveckling. Intervju med Anneli Ekström Godman, ICC-certifierad coach på området. Genom att förstå hur hjärnan fungerar kan du bli bättre p...

Bli kreativ genom att övervinna dina rädslor – och ge dig hän åt din naturliga skaparkraft. Vi föreställer oss ofta att det finns två typer av mä...

I 1.352 dagar satt Karin Volo fängslad för ett brott hon inte begått. Hon lyckades vända mardrömmen till ett användbart mentalt verktyg. Har du någon gång stått vid gaten på en flygplats n...

”Det är lätt att tro att vi har mindre fritid i dag. Men det stämmer faktiskt inte. Vi har genom historien aldrig haft så mycket lagstadgad fritid som vi har i dag.” Sedan jag blev mamma har jag blivit besatt av tid. Jag tror det beror på...

Mia Kleregård: ”En varumärkesambassadör kostar företaget inget extra, hur många har du?” Att driva ett framgångsrikt förändringsarbete är...

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. Den andra delen i serien handlar om vd-rollens utveckling och ledarskapets...

Medarbetarrapporten 2011 uttrycker mindre tillfredsställelse med ledarskapet på arbetsplatsen, enligt undersökning från Netigate.

 Allt fler svenskar är missnöjda med sin arbetsplats, enligt en ny...

  • Ledarskap

Svenska Filminstitutet vd Anna Serner har sopat banan med sitt jämställdhetsarbete som har gjort avtryck ända bort i Hollywood. Hur kommer det sig att ett filminstitut i ett litet land på norra halvklotet är på allas läppar när det kommer till just jämställdhet? På vårt Lunch & Learn berättar hon med stor inlevelse om hur resan sett ut hittills och vad som krävs för att få en verklig förändring. Jämställdhet är business, hårt arbete och en medveten strategi som kräver allas engagemang.

  • Ledning

Arbetsmöten kan kännas både kreativa, inspirerande och energigivande. Men den positiva känslan är ingen garanti för att mötet verkligen leder till konkret handling. För att det som sägs på mötet verkligen ska omsättas i praktiken krävs två saker: dokumentation och ansvarsfördelning. Det är bara genom en tydlig kommunikation som ni kan undvika stress och frustration, och samtidigt försäkra er om att mötets momentum verkligen tas tillvara.

  • Projektleda

Våra beteendemönster ger oss många ledtrådar, och faktum är att de utgör en nyckel till hur vi kan bli framgångsrikare i vår strävan att nå fram till andra. Visst vore det underbart att kunna förutse hur vårt budskap om en förändring kommer att tas emot? Eller hur reaktionen på det nya projektet kommer att bli?

  • Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

  • Coacha

Människan har ett djupt känt behov av samhörighet och gemenskap. Samtidigt finns det starka krafter i vårt inre – skammen och rädslan för att bli avvisad eller utstött – som hindrar oss från att nå ut till andra människor och leva våra liv fullt ut. I ett uppmärksammat TED-talk förklarar forskaren och författaren Brené Brown varför livet kräver att vi är autentiska – och vågar visa vår sårbarhet.