Menu

Sätt ord på din vision

Tema:vision - Affärsutvecklaren Britta Sjöström: "Ett företags vision omfattar allting - från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap".

Vision är detsamma som dröm. När vi formulerar drömmen i ord börjar vår resa dit. Det viktiga är inte börja med vad vi ska göra, utan hur vi vill att det ska bli. Oavsett om det gäller företaget, gruppen, jobbet eller livet. 


Att formulera sin vision handlar inte om att sätta upp absoluta mål i pengar eller antal anställda eller allt man ska göra, utan istället hur man vill ha det sen. Att se hur situationen är idag och fokusera på hur man vill att det ska bli.

Att börja inifrån och hitta känslan man vill uppleva och tillståndet man vill ha när det är som bäst. Sen gäller det att formulera drömmarna i ord och skriva ner dem.

Sak samma oavsett om det handlar om ett företag, en grupp eller mig själv.

- Bäst är att använda ord som beskriver tillstånd som du vill ha. Skriv ner dem och se till att då och då stämma av val och beslut du gör i livet mot orden. Säg att jag vill ha lugn och harmoni framöver och sen bosätter mig i två olika länder och jobbar med flera projekt, uppnår jag då lugn och harmoni? Utåt sett nej, men för mig kanske resor och mångsysslande innebära att jag blir harmonisk och lugn? Själva poängen är att stämma av sitt eget liv eller affärsidén mot visionen och inte låta sig styras av andras åsikter, säger Britta Sjöström.

Bli medveten

Britta Sjöström arbetar med affärsutveckling för såväl enskilda personer som ledningsgrupper och hela företag. Hon menar att medvetenhet är a och o för visionsarbetet. Att stanna upp och bli medveten om hur man har det och hur man vill att det ska bli.

- Den här arbetsmetoden är enkel men oerhört kraftfull. Ta till exempel en ledningsgrupp. Hur ser deras arbetssituation ut och hur vill de ha det i framtiden? I en workshop enas deltagarna om några ord, säg dynamiskt, tryggt och roligt. Då har vi introducerat en riktning som alla är ense om och det finns något att förhålla sig till. De har en gemensam vision om hur de vill ha det, vad ska de då göra för att nå dit, och hur ska det bete sig i olika situationer för att nå den? Och visionen omfattar allting, från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap.  Alla nivåer involveras efterhand: För att få dynamiska och roliga möten – vad krävs av mig? Hur ska jag bete mig innan och under själva mötet? Jag måste kanske läsa igenom frågorna, eftersom det blir ett tråkigt möte om ingen är förberedd, säger Britta.

Genom att fokusera på tillstånd och hur man vill ha det öppnar man också för fler lösningar, vilket ger större kreativitet, mer frihet och mindre tvång. Flera alternativa vägar leder fram till det önskade målet, vilket ger större valmöjlighet.

Framgångsfaktor

För företag och organisationer är det viktigt att så tydligt som möjligt sätta ord på sin vision, så att den kan delas av samtliga medarbetare. Då alla kan hitta sin motivation och samtidigt gå åt samma håll skapas gruppdynamik och förändring.

- Det gäller att få personerna att hitta sin motivation inom ramen för gruppen, laget eller företaget. Ta anställda på Apple, de gillar produkterna och är utifrån sin egen motivation de allra bästa ambassadörerna för företaget. Att få personalen att vara stolt över det man jobbar med är en enorm framgångsfaktor. Viktigare är lönen, säger Britta.

I en process ändras förhållanden hela tiden och tillståndsorden bör bytas ut efter hand då de förlorar sin betydelse. För en grupp som tidigare eftersträvat trygghet och nu fått arbetsro kan ord som nytänkande och utmaning bli aktuella för att gå vidare och fokusera framåt.

- Bara att bli medveten leder ofta till förändring. Jag arbetade med en företagsledare som identifierade oro och hot som sin drivkraft. Hans fokus låg på vad som skulle kunna hända om konkurrenterna gjorde framsteg, om en nyckelperson slutade eller något annat som kunde skada företaget. Hans orosperspektiv var jobbigt, både för honom själv och för medarbetarna som också blev oroliga. Han såg det som sin naturliga läggning, men när han skulle sätta ord på sin vision kunde han ändå inte välja oro och hot. Det kändes inte bra helt enkelt. Hans insikt fick honom att helt ändra arbetssätt, och det fick honom att må bättre också. Ordens kraft är fascinerande, säger Britta Sjöström.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin


Du kanske även gillar

John Maxwell: ”För att lyfta och leda andra på lång sikt, måste du vara en ledare som ständigt förtjänar inflytande genom dina handlingar.” ”Ledarskap är inflytande - varken mer eller mindre.” Ju mer...

Som ledare måste du kunna delegera. Delaktighet hos medarbetarna kan skapas på många sätt. Att...

Evelina Wahlqvist: ”Våra barn behöver bli sedda, hörda och hållna i handen. De behöver bli tagna på fullaste allvar för att de också ska få utrymme att dansa lekande lätt med sommarvinden.” Ibland går jag tillbaka i minnet till den tid och plats då allting...

Christer Isaksson läser Ingvar Carlssons bok Lärdomar: personliga och politiska. "Den passar som kurslitteratur alternativt obligatorisk bredvidläsning för alla framtida svenska ledare." Det är snart val till Europaparlamentet och jag tänker på...

Kreativitet uppstår när det logiska tänkandet sätts ur spel. Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos m...

John Maxwell: ”Att vara en 360-graders ledare som leder horisontellt handlar inte om att få det som du vill. Det handlar om att vinna respekt och inflytande hos dina kollegor så att du kan hjälpa hela laget att vinna.” För att lyckas som 360-graders ledare som leder "kollega till kollega...

Ewa Braf: ”Att verkligen förstå vad EQ och dess olika komponenter innebär är viktigt av det skälet att en ledare kan ha en utvecklad förmåga inom vissa områden men svag inom andra.” Om jag i skrivandet stund tillåter mig svara spontant på frå...

Tre faktorer är avgörande för vår lycka: grundnivån, omständigheterna – och de medvetna handlingarna. Betraktar du dig som en lycklig människa? Det kan i så fall hjä...

Gästskribent, leg. psykolog Mattias Dahl: ”Om du vill sluta med en negativ vana eller ett destruktivt beteende, ta reda på vad den fyller för funktion och se till att ersätta det med något annat.” Nu när vi klivit in i maj månad är det säkert en och annan...

Caroline Eriksson, skönlitterär författare, berättar om vägen från idé till bokhandlarnas skyltfönster. Som skönlitterär författare är man helt utlämnad...

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa i form av stress och utbrändhet är ett växande problem i dagens arbetsliv. Vad beror det på? I USA använder man akronymen PAID för att förklara vad det handlar om. PAID står för Pressure, Always on, Information overload och Distractions. Enligt denna teori så beror alltså ohälsan på att vi är pressade, alltid ska vara tillgängliga, har ett överskott av information samt utsätts för alltför många störningar och distraktioner. I den här artikeln ska vi titta närmare på dessa fyra delförklaringar.

  • Ledarskap

De flesta är nog överens om att en positiv arbetskultur är ett eftersträvansvärt mål. Men kan man verkligen ”bestämma” att de anställda ska vara positiva? Frågan har aktualiserats i USA efter att en positivitets-policy på ett företag underkänts för att den bryter mot nationella arbetsrättsregler. Juridiken åsido har beslutet väckt en diskussion om huruvida positivt tänkande kan ”beordras” uppifrån – eller om det snarare har motsatt effekt. Vad får det för konsekvenser när arbetsgivaren försöker styra medarbetarens känslor?