Menu

Sätt ord på din vision

Tema:vision - Affärsutvecklaren Britta Sjöström: "Ett företags vision omfattar allting - från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap".

Vision är detsamma som dröm. När vi formulerar drömmen i ord börjar vår resa dit. Det viktiga är inte börja med vad vi ska göra, utan hur vi vill att det ska bli. Oavsett om det gäller företaget, gruppen, jobbet eller livet. 


Att formulera sin vision handlar inte om att sätta upp absoluta mål i pengar eller antal anställda eller allt man ska göra, utan istället hur man vill ha det sen. Att se hur situationen är idag och fokusera på hur man vill att det ska bli.

Att börja inifrån och hitta känslan man vill uppleva och tillståndet man vill ha när det är som bäst. Sen gäller det att formulera drömmarna i ord och skriva ner dem.

Sak samma oavsett om det handlar om ett företag, en grupp eller mig själv.

- Bäst är att använda ord som beskriver tillstånd som du vill ha. Skriv ner dem och se till att då och då stämma av val och beslut du gör i livet mot orden. Säg att jag vill ha lugn och harmoni framöver och sen bosätter mig i två olika länder och jobbar med flera projekt, uppnår jag då lugn och harmoni? Utåt sett nej, men för mig kanske resor och mångsysslande innebära att jag blir harmonisk och lugn? Själva poängen är att stämma av sitt eget liv eller affärsidén mot visionen och inte låta sig styras av andras åsikter, säger Britta Sjöström.

Bli medveten

Britta Sjöström arbetar med affärsutveckling för såväl enskilda personer som ledningsgrupper och hela företag. Hon menar att medvetenhet är a och o för visionsarbetet. Att stanna upp och bli medveten om hur man har det och hur man vill att det ska bli.

- Den här arbetsmetoden är enkel men oerhört kraftfull. Ta till exempel en ledningsgrupp. Hur ser deras arbetssituation ut och hur vill de ha det i framtiden? I en workshop enas deltagarna om några ord, säg dynamiskt, tryggt och roligt. Då har vi introducerat en riktning som alla är ense om och det finns något att förhålla sig till. De har en gemensam vision om hur de vill ha det, vad ska de då göra för att nå dit, och hur ska det bete sig i olika situationer för att nå den? Och visionen omfattar allting, från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap.  Alla nivåer involveras efterhand: För att få dynamiska och roliga möten – vad krävs av mig? Hur ska jag bete mig innan och under själva mötet? Jag måste kanske läsa igenom frågorna, eftersom det blir ett tråkigt möte om ingen är förberedd, säger Britta.

Genom att fokusera på tillstånd och hur man vill ha det öppnar man också för fler lösningar, vilket ger större kreativitet, mer frihet och mindre tvång. Flera alternativa vägar leder fram till det önskade målet, vilket ger större valmöjlighet.

Framgångsfaktor

För företag och organisationer är det viktigt att så tydligt som möjligt sätta ord på sin vision, så att den kan delas av samtliga medarbetare. Då alla kan hitta sin motivation och samtidigt gå åt samma håll skapas gruppdynamik och förändring.

- Det gäller att få personerna att hitta sin motivation inom ramen för gruppen, laget eller företaget. Ta anställda på Apple, de gillar produkterna och är utifrån sin egen motivation de allra bästa ambassadörerna för företaget. Att få personalen att vara stolt över det man jobbar med är en enorm framgångsfaktor. Viktigare är lönen, säger Britta.

I en process ändras förhållanden hela tiden och tillståndsorden bör bytas ut efter hand då de förlorar sin betydelse. För en grupp som tidigare eftersträvat trygghet och nu fått arbetsro kan ord som nytänkande och utmaning bli aktuella för att gå vidare och fokusera framåt.

- Bara att bli medveten leder ofta till förändring. Jag arbetade med en företagsledare som identifierade oro och hot som sin drivkraft. Hans fokus låg på vad som skulle kunna hända om konkurrenterna gjorde framsteg, om en nyckelperson slutade eller något annat som kunde skada företaget. Hans orosperspektiv var jobbigt, både för honom själv och för medarbetarna som också blev oroliga. Han såg det som sin naturliga läggning, men när han skulle sätta ord på sin vision kunde han ändå inte välja oro och hot. Det kändes inte bra helt enkelt. Hans insikt fick honom att helt ändra arbetssätt, och det fick honom att må bättre också. Ordens kraft är fascinerande, säger Britta Sjöström.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin


Du kanske även gillar

Med bra ledarskap blir det lättare att utforma och att genomföra rätt strategi. Och med en genomtänkt strategi vet man vilket ledarskap som kommer att behövas. I en serie artiklar kommer jag att på ett enkelt och praktiskt sätt...

Gästskribent Lennart Koskinen: Arbetslivskvalitet, del 2 av 2. Särskilt i större företag och organisationer där besluten...

Dimitris Gioulekas, Årets VD 2014, vill utmana befintliga sätt att tänka: ”Sverige har inte kommit så långt i jämförelse med ambitionerna.” Dimitris Gioulekas är visionär. Det blir uppenbart i samma stund som...

Åtta hemligheter för framgång, del 6: Bli bättre. Framgångsrika människor jobbar ständigt för att bli b...

Saeid Esmaeilzadeh, vd Serendipity Innovations: "Det handlar inte bara om integration och rättvisa. Det är en fråga om kompetensförsörjning och ledarskap" Svenska företag har långsamt börjat förändra sin...

Åsa Helldén Ruocco, ny vd för Nordisk Kommunikation, om vikten av kommunikativt ledarskap. Åsa Helldén Ruocco tillträdde rollen som vd för Nordisk...

”Goda ledare skapar vägledande värderingar för sig själva och de organisationer de leder” De värden och värderingar som du som ledare står för,...

Tommy Lundberg, författare till Motivationskoden: ”Cheferna är beroende av medarbetarna, ändå känns det alltför ofta som om de tror att det är tvärtom.” Det finns idag mycket kunskap kring hur människans motivationsmotor...

Utvecklingen går långsamt - dags att sluta dalta, skriver AllBright i sin nya rapport. Den goda nyheten är att minst en kvinna i ledningsgruppen nu har blivit...

Daniel Pink; ”Ekonomiska bonusar stryper kreativiteten, skapar tunnelseende och begränsar utvecklingen”. Den nya tiden kräver nya motivatorer. Författaren och förel...

  • Motivera

Hej! Jag är din inre röst. Din intuition. Din inre doktor. Din inneboende välvilja. Din mest innerliga och bästa vän. Jag är den som alltid vill dig väl. Jag är inte särskilt högljudd. Jag är snarare finstämd; jag gillar harmoni. Tyvärr blir jag ofta överröstad av stressens röst och orons röst. Det värsta jag vet är när jag blir överröstad av din inre kritiker. Den är intensiv och skriker oproportionerligt högt. Den klandrar dig i onödan då jag hellre vill att du slappnar av och ser din egen skönhet, godhet och storslagenhet. Jag är här för att påminna dig att du gör ditt bästa.

  • Motivationsbloggen

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

  • Ledarskap

I föregående artikel resonerade vi kring hur hjärnan påverkar vårt beteende när förändring är på agendan. Hjärnan gillar belöning och skyr obehag. Att hjärnan dessutom likställer osäkerhet med obehag, gör det än mer begripligt att vi kan upplevas förändringsobenägna utan att egentligen vara ovilliga till förändring. Vi är – via amygdala, hjärnans känslostruktur tillika del av reptilhjärnan – helt enkelt programmerade att undvika det som är jobbigt, besvärligt och osäkert till förmån för det som är roligt, känt och ger kortsiktig belöning.

  • Ledarskap

Internet har med tiden utvecklats från att vara något för några få forskargrupper till att bli något av en livsnödvändighet för de flesta. Men nu kommer motreaktioner. Står hela webben inför en ny fas?

  • Kommunicera

Har du tänkt på hur du ser ut på bild? Ger din bild rätt intryck av dig och får folk nyfikna på dig?
Att bygga sitt nätverk som ledare och företagare är viktigt och kan ge fler kontakter, fler kunder och ökad lönsamhet. Nätverk bara ökar i betydelse. Exempelvis så förmedlas 8 av 10 jobb via nätverk. Det är mycket.

  • Hälsa

Konkret och relevant återkoppling är livsviktigt för hjärnan. Mottagaren belönas med en härlig dopamindusch som ger energi och välmående. Men det finns fallgropar! Så, ge akt på vad och hur du berömmer – hjärnan kommer att sträva efter mer nämligen.

  • Hälsa

Med denna artikel vill jag sticka ut hakan i en fråga som har blivit en ”het potatis” i arbetslivet – det handlar om hälsoundersökningar.
Det är en tradition, inte bara i Sverige utan även internationellt, att regelbundet genomgå medicinska hälsoundersökningar.
I Sverige är det även sedan länge tradition att företag står för denna kostnad för sina anställda, och det finns uttalade eller outtalade krav på detta från såväl anställda som fack.
Det har under senare år diskuterats en hel del gällande hälsoundersökningarnas värde, och de har blivit alltmer ifrågasatta. Kritikerna menar att undersökningarna är olönsamma, medan andra anser att de är strategiskt viktiga för företagen.

  • Innovation

Att jobba med innovation i byggbranschen medför vissa speciella utmaningar, säger Hans Säll, som jobbar som affärsutvecklingschef inom NCC Infra Services. Man gör hellre mer av det man alltid gjort än att hitta nya affärer och marknader. Samtidigt finns det mycket kreativitet bland medarbetarna, och en stor del av Hans Sälls arbete handlar om att identifiera, konceptualisera och lyfta sådant som redan görs på lokal nivå. Han gillar konkretion, och ser en risk att innovationsledarskap i alltför hög grad blir ett ”buzz word” som fylls med för mycket innehåll och därmed blir luddigt.

  • Motivationsbloggen

För några veckor sedan föreläste jag om jämställdhet och jämställdhetsintegrering för en kommun i Sverige, för att publiken skulle engagera sig och inte somna fick de flera gånger under mina en och en halv timmes framförande chansen att prata med den bredvid i bikupor. När jag bad dem att prata upptäckte jag att jag uppmanade dem att prata om vad de kände kring den fakta jag presenterade. Några gånger sa jag tänkte men fler än en gång sa jag kände. Vid fjärde eller femte bikupan bröt en av cheferna in och sa: ”säg inte vad känner ni, säg vad tänker ni!”

  • Ledarskap

De flesta av oss förväntar oss en viss grad av självständighet eller autonomi i vårt arbete. Men vad innebär det egentligen, sett från såväl arbetstagarens som företagets och ledarens perspektiv? Vanligtvis beskriver vi autonomi som frihet att utveckla de arbetsuppgifter och ansvarsområden vi är anställda för att utföra. Autonomi på jobbet handlar också om när och hur vi utför våra arbetsuppgifter, samt om graden av beslut och ansvar som krävs. Känslan av autonomi kan uppfattas på många olika sätt beroende på vem du frågar, vilket gör att det inte finns någon konkret definition – men i generella ordalag betyder det att en anställd kan utöva fri vilja och självkontroll på jobbet. För de flesta individer är det viktigt att de uppfattar och tror att de har valmöjligheter och att det de gör är av egen fri vilja, samt att de äger sina egna handlingar.

  • Ledarskap

Erik Ringertz är VD på Netlight, ett IT-konsultföretag med 800 anställda. Företaget har verksamhet i Stockholm, Berlin, München, Hamburg, Oslo, Helsingfors och London. I dagarna blev han utsedd till Årets VD 2016 i kategorin Stora företag.

  • Ledarskap

Consid AB är ett företag i IT-branschen som startades år 2000. VD, och tillika en av grundarna är Peter Hellgren som just i dagarna utnämnts till Årets VD 2016 i kategorin mellanstora företag. Här kan du läsa om Peters syn på ledarskap och ta del av hans bästa tips.

  • Ledarskap
  • Ledning
  • Innovation
  • Hållbarhet

Tillsammans med Läkarmissionen har vi på Motivation.se tagit fram en film som visar hur tre företag i tre olika branscher jobbar strategiskt med FN’s globala mål i fokus. Vi har alla ansvar för att förflytta oss framåt på ett hållbart sätt och de globala målen fungerar som en bra kompass för företag som lever och verkar i en föränderlig värld. Att inte uppnå målen är inte ett alternativ – så låt oss tillsammans göra det till ett mission possible!

  • Ledarskap

Liza Jonson har varit VD på SPP Fonder i knappt sex år. Under den tiden har hon och hennes medarbetare fått företaget att blomstra och växa. Här berättar hon om sin syn på ledarskap.

  • Ledarskap

Eventet Årets VD 2016 blev en kväll full av intressanta samtal kring FN’s globala klimatmål och ledarskapet som ska ta oss in i en hållbar framtid. På scenen hölls en rad intressanta föredrag och priser till Årets VD i stora, mellanstora och små företag samt Årets Unga VD delades ut. Konferencier var Anna Bellman som ledde gästerna genom en festlig kväll. Se ett reportage av innehållet under galakvällen och ta del av stämningen på  Grand Hôtel den 14 november 2016 när Årets VD firades för femte året i rad.

  • Ledarskap

Mikael Lezdins, 30 år och VD på Energi Funktion Komfort AB, jobbar på som vanligt, dagen efter prisutdelning och Årets VD-galan. Här berättar han vad ett modernt ledarskap innebär för honom och hur framtidens ledare behöver vara.