Menu

Sätt ord på din vision

Tema:vision - Affärsutvecklaren Britta Sjöström: "Ett företags vision omfattar allting - från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap".

Vision är detsamma som dröm. När vi formulerar drömmen i ord börjar vår resa dit. Det viktiga är inte börja med vad vi ska göra, utan hur vi vill att det ska bli. Oavsett om det gäller företaget, gruppen, jobbet eller livet. 


Att formulera sin vision handlar inte om att sätta upp absoluta mål i pengar eller antal anställda eller allt man ska göra, utan istället hur man vill ha det sen. Att se hur situationen är idag och fokusera på hur man vill att det ska bli.

Att börja inifrån och hitta känslan man vill uppleva och tillståndet man vill ha när det är som bäst. Sen gäller det att formulera drömmarna i ord och skriva ner dem.

Sak samma oavsett om det handlar om ett företag, en grupp eller mig själv.

- Bäst är att använda ord som beskriver tillstånd som du vill ha. Skriv ner dem och se till att då och då stämma av val och beslut du gör i livet mot orden. Säg att jag vill ha lugn och harmoni framöver och sen bosätter mig i två olika länder och jobbar med flera projekt, uppnår jag då lugn och harmoni? Utåt sett nej, men för mig kanske resor och mångsysslande innebära att jag blir harmonisk och lugn? Själva poängen är att stämma av sitt eget liv eller affärsidén mot visionen och inte låta sig styras av andras åsikter, säger Britta Sjöström.

Bli medveten

Britta Sjöström arbetar med affärsutveckling för såväl enskilda personer som ledningsgrupper och hela företag. Hon menar att medvetenhet är a och o för visionsarbetet. Att stanna upp och bli medveten om hur man har det och hur man vill att det ska bli.

- Den här arbetsmetoden är enkel men oerhört kraftfull. Ta till exempel en ledningsgrupp. Hur ser deras arbetssituation ut och hur vill de ha det i framtiden? I en workshop enas deltagarna om några ord, säg dynamiskt, tryggt och roligt. Då har vi introducerat en riktning som alla är ense om och det finns något att förhålla sig till. De har en gemensam vision om hur de vill ha det, vad ska de då göra för att nå dit, och hur ska det bete sig i olika situationer för att nå den? Och visionen omfattar allting, från tillväxtfrågor, ledarskap, delegering, medarbetarskap.  Alla nivåer involveras efterhand: För att få dynamiska och roliga möten – vad krävs av mig? Hur ska jag bete mig innan och under själva mötet? Jag måste kanske läsa igenom frågorna, eftersom det blir ett tråkigt möte om ingen är förberedd, säger Britta.

Genom att fokusera på tillstånd och hur man vill ha det öppnar man också för fler lösningar, vilket ger större kreativitet, mer frihet och mindre tvång. Flera alternativa vägar leder fram till det önskade målet, vilket ger större valmöjlighet.

Framgångsfaktor

För företag och organisationer är det viktigt att så tydligt som möjligt sätta ord på sin vision, så att den kan delas av samtliga medarbetare. Då alla kan hitta sin motivation och samtidigt gå åt samma håll skapas gruppdynamik och förändring.

- Det gäller att få personerna att hitta sin motivation inom ramen för gruppen, laget eller företaget. Ta anställda på Apple, de gillar produkterna och är utifrån sin egen motivation de allra bästa ambassadörerna för företaget. Att få personalen att vara stolt över det man jobbar med är en enorm framgångsfaktor. Viktigare är lönen, säger Britta.

I en process ändras förhållanden hela tiden och tillståndsorden bör bytas ut efter hand då de förlorar sin betydelse. För en grupp som tidigare eftersträvat trygghet och nu fått arbetsro kan ord som nytänkande och utmaning bli aktuella för att gå vidare och fokusera framåt.

- Bara att bli medveten leder ofta till förändring. Jag arbetade med en företagsledare som identifierade oro och hot som sin drivkraft. Hans fokus låg på vad som skulle kunna hända om konkurrenterna gjorde framsteg, om en nyckelperson slutade eller något annat som kunde skada företaget. Hans orosperspektiv var jobbigt, både för honom själv och för medarbetarna som också blev oroliga. Han såg det som sin naturliga läggning, men när han skulle sätta ord på sin vision kunde han ändå inte välja oro och hot. Det kändes inte bra helt enkelt. Hans insikt fick honom att helt ändra arbetssätt, och det fick honom att må bättre också. Ordens kraft är fascinerande, säger Britta Sjöström.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin


Du kanske även gillar

Evelina Wahlqvist: "Under en skogspromenad fick vi syn på varandra. Ekorren och jag. Jag smög mig nära, slog mig ned och iakttog..." Temperaturen sjunker, de första gulnade löven virvlar runt i vinden....

Anna Bellman: "När jag häromdagen träffade en engelska som nyligen bestigit Kilimanjaro bekräftade hon utmaningen med: 'It was hard'." Det närmar sig. En fantastisk julhelg har passerat, snart är det nytt...

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. Den moderna människan är närvarande cirka 50% av sin vakna tid....

Christer Bang, Celavi: ”Hur gör vi om våra planer från snygga dokument till tydliga, praktiska styrverktyg för verksamheten och ledningen? Det är sällan affärsplanens kvalité som är problemet, utan genomförandet.” I många företag och organisationer läggs mycket energi och...

Blyghet kan vara ett stort handikapp - men det finns sätt att vinna den blyges förtroende. Blyghet är inte samma sak som introversion, även om de två...


Hans Säll, innovationsledare och affärsutvecklingschef, NCC: ”Det finns alltid en risk att man fokuserar för mycket på teknik och problemlösning och för lite på marknaden och kundvärdet.”

 Att jobba med innovation i byggbranschen medför vissa speciella utmaningar...

Företaget Cygni har utsetts till Europas bästa arbetsplats i kategorin Små och medelstora företag. Som första svenska företag någonsin har IT-konsultbolaget Cygni...

Nyanställning kräver engagemang redan från start. Att anställa en ny medarbetare innebär en stor kostnad för f...

Raoul Stubbe, författare och affärscoach på Stockholm Innovation & Growth; "Vi tittar på teamet. Att gruppen har viljan, kunskapen och drivkraften att skapa något stort". Vägen från idé till innovation är lång och nyckeln...

”…när hon ber om min uppmärksamhet hummar jag ett svar som om jag lyssnar, men i själva verket är jag inte där. Och jag inser att jag agerar likadant i många situationer, både på jobbet och privat.” En av de absolut viktigaste aspekterna i framgångsrik kommunikation...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.