Menu

Motivation att ta sig fram i en mansdominerad bransch

Jessica Stålhammar, delägare i Gärde Wesslau Advokatbyrå: "Vi kvinnor borde lyfta fram varandra mer".

Jessica Stålhammar har arbetat på advokatbyrå i elva år och sett både för- och nackdelar med sin starkt mansdominerade bransch. Här ger hon sina bästa tips för hur du som kvinna gör för att hävda dig.


- Advokatbranschen är väldigt mansdominerad, främst på delägarnivå, säger Jessica. Ändå är antalet kvinnliga studerande på juristlinjen i majoritet. Det är på yrkesnivå som det är fler män. Bara 7-10% av delägarna på svenska affärsjuridiska advokatbyråer är kvinnor. Kvinnorna faller av olika anledningar ifrån när de bildar familj.

Varför tror du att det är så?

- Näringslivet är fortfarande i mångt och mycket ”männens värld”. Jag tror att det generellt är så att män uppfattar att det är "tryggt" för män att arbeta med män, det är normen, har länge varit så, och det finns nog en del förutfattade meningar mot kvinnor, menar Jessica.

- Att man ibland är tveksam till att anställa kvinnor kan tyvärr ha att göra med att vi kan bli gravida, och därmed behöva vara mammalediga, hemma med sjukt barn eller jobba deltid. Svenska kvinnor är överhuvudtaget dåliga på att ta hjälp med städning och barnpassning - vi känner att vi måste klara allt själva, vilket gör karriärlivet svårare. Vi är också dåliga på att ställa krav på våra män. Jag tror att många kvinnor ångrar sig senare i livet över att de stannat hemma i stor utsträckning eller jobbat deltid.

Jessica är idag själv delägare i Gärde Wesslau Advokatbyrå, och förklarar att hon sedan hon blev delägare upplevt mindre särbehandling på grund av sitt kön.

- Som anställd blev man oftare utsatt för härskarteknik som att bli tilltalad med "lilla gumman" och liknande, minns Jessica. Kvinnor får dessutom ofta sämre uppdrag och mindre kunder, medan männen oftare får de större, mer attraktiva. Jag kände också att kvinnor måste bevisa att de är duktiga mer än män gör.

Hur är konkurrensen kvinnor emellan?

- Väldigt hög, konkurrensen är starkare mellan kvinnor och kvinnor än kvinnor och män, enligt min egen uppfattning. Vi svenska kvinnor borde hjälpa att lyfta varandra mer, nätverka istället för att konkurrera.

Finns det fördelar med att vara kvinna i ett manligt klimat?

- Absolut, det finns ju positiv särbehandling. Man blir lite tagen i med silkesvantar ibland, märker jag, avslutar Jessica. Men som sagt finns där också betydande nackdelar som exempelvis att kvinnor kan ses som ett hot på ledningsnivå.

Jessicas tips till dig som jobbar i en mansdominerad bransch

  1. Jobba hårt! Självklart kämpar också män, men kvinnor måste tyvärr ofta jobba ännu hårdare för att ta sig fram i arbetslivet. Det är slitigt men mödan värt. Visa att du kan!
     
  2. Se till att ha mycket skinn på näsan. Godta inte härskartekniker utan se till att plocka ned folk på jorden och visa att du inte kan köras med.
     
  3. Gå gärna kurser i talarteknik. Kvinnor har ofta ljusa röster som ibland sviker oss. Att kunna tala bestämt och lita på din röst under föredrag och presentationer är ett bra verktyg.
     
  4. Samarbeta med andra kvinnor. Gå med i nätverk med både män och kvinnor och ta varje tillfälle för att knyta nya kontakter. Utan ett kontaktnät kommer du garanterat ingenstans. Samarbete är A och O i näringslivet.
     
  5. Stå på dig! Kvinnor är lika bra som män, även om vi inte alltid behandlas därefter. Låt dig inte trampas på utan var bestämd och låt omgivningen veta ditt värde.
     
  6. Våga visa ditt entreprenörskap!
     

Du kanske även gillar

Motivation.se träffade Dolph Lundgren när han var i Stockholm för att signera sin nya bok ”Fit forever - Träning som livsstil" Han är ett av landets största namn utomlands och har visat sig vara...

John Maxwell: "Vi tenderar att fokusera på eventet i sig själv istället för på inlärningsprocessen. Jag försöker hjälpa människor att vidta åtgärder och steg som hjälper dem att genomföra det de lär sig.” Att vara läraktig handlar inte så mycket om kompetens och mental...

Teambuilding skapar ”vi”-känsla. När medarbetarna släpper de etablerade och traditionella...

”Ett gott ledarskap är att få med hela laget.” Den som vill bli coachad av Tina Thörner kan räkna med att få...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du boken "Klick – plötsligt händer det" i koncentrerad form. Berättelser om framgångsrika företag innehåller ofta ett...

Lotta Bengtsson på FlowPartner tipsar om hur du tar dig ur negativa tankespiraler och vidgar dina vyer. Har du en massa viljor, men stoppar dig själv från att följa...

Sveriges främsta tränare inom ridsporten har samlats för att utveckla sig som ledare, motivatörer och kreatörer. Många har någon gång börjat rida och nästan lika m...

Förtroende för närmaste chefen väldigt viktigt för motivationen, visar ny undersökning. Det finns en tydlig koppling mellan motivationen och förtroendet för...

Positivt tänkande är tillfredsställande för stunden - men får oss inte att agera, menar psykologiprofessorn Gabriele Oettingen. Positivt tänkande hjälper oss att uppfylla alla våra drö...

Caroline Eriksson, skönlitterär författare, berättar om vägen från idé till bokhandlarnas skyltfönster. Som skönlitterär författare är man helt utlämnad...

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

  • Motivera

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

  • Planera

Stor och viktig uppgift framför dig? Skjuter du upp att ta tag i den? Stressig vardag och det känns som att uppgiften är ett berg som ska bestigas? När hjärnan tycker att något verkar komplicerat undviker den helst att ta tag i det. Förståelse för hur du kan strukturera uppgifter gör att din hjärna får hjälp att komma igång. En nyckel är att man arbetar bättre när man angriper utmaningar i mindre portioner. Förminska uppgiftsberget till en liten kulle som du lätt kliver över!

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.