Menu

Motivation att ta sig fram i en mansdominerad bransch

Jessica Stålhammar, delägare i Gärde Wesslau Advokatbyrå: "Vi kvinnor borde lyfta fram varandra mer".

Jessica Stålhammar har arbetat på advokatbyrå i elva år och sett både för- och nackdelar med sin starkt mansdominerade bransch. Här ger hon sina bästa tips för hur du som kvinna gör för att hävda dig.


- Advokatbranschen är väldigt mansdominerad, främst på delägarnivå, säger Jessica. Ändå är antalet kvinnliga studerande på juristlinjen i majoritet. Det är på yrkesnivå som det är fler män. Bara 7-10% av delägarna på svenska affärsjuridiska advokatbyråer är kvinnor. Kvinnorna faller av olika anledningar ifrån när de bildar familj.

Varför tror du att det är så?

- Näringslivet är fortfarande i mångt och mycket ”männens värld”. Jag tror att det generellt är så att män uppfattar att det är "tryggt" för män att arbeta med män, det är normen, har länge varit så, och det finns nog en del förutfattade meningar mot kvinnor, menar Jessica.

- Att man ibland är tveksam till att anställa kvinnor kan tyvärr ha att göra med att vi kan bli gravida, och därmed behöva vara mammalediga, hemma med sjukt barn eller jobba deltid. Svenska kvinnor är överhuvudtaget dåliga på att ta hjälp med städning och barnpassning - vi känner att vi måste klara allt själva, vilket gör karriärlivet svårare. Vi är också dåliga på att ställa krav på våra män. Jag tror att många kvinnor ångrar sig senare i livet över att de stannat hemma i stor utsträckning eller jobbat deltid.

Jessica är idag själv delägare i Gärde Wesslau Advokatbyrå, och förklarar att hon sedan hon blev delägare upplevt mindre särbehandling på grund av sitt kön.

- Som anställd blev man oftare utsatt för härskarteknik som att bli tilltalad med "lilla gumman" och liknande, minns Jessica. Kvinnor får dessutom ofta sämre uppdrag och mindre kunder, medan männen oftare får de större, mer attraktiva. Jag kände också att kvinnor måste bevisa att de är duktiga mer än män gör.

Hur är konkurrensen kvinnor emellan?

- Väldigt hög, konkurrensen är starkare mellan kvinnor och kvinnor än kvinnor och män, enligt min egen uppfattning. Vi svenska kvinnor borde hjälpa att lyfta varandra mer, nätverka istället för att konkurrera.

Finns det fördelar med att vara kvinna i ett manligt klimat?

- Absolut, det finns ju positiv särbehandling. Man blir lite tagen i med silkesvantar ibland, märker jag, avslutar Jessica. Men som sagt finns där också betydande nackdelar som exempelvis att kvinnor kan ses som ett hot på ledningsnivå.

Jessicas tips till dig som jobbar i en mansdominerad bransch

  1. Jobba hårt! Självklart kämpar också män, men kvinnor måste tyvärr ofta jobba ännu hårdare för att ta sig fram i arbetslivet. Det är slitigt men mödan värt. Visa att du kan!
     
  2. Se till att ha mycket skinn på näsan. Godta inte härskartekniker utan se till att plocka ned folk på jorden och visa att du inte kan köras med.
     
  3. Gå gärna kurser i talarteknik. Kvinnor har ofta ljusa röster som ibland sviker oss. Att kunna tala bestämt och lita på din röst under föredrag och presentationer är ett bra verktyg.
     
  4. Samarbeta med andra kvinnor. Gå med i nätverk med både män och kvinnor och ta varje tillfälle för att knyta nya kontakter. Utan ett kontaktnät kommer du garanterat ingenstans. Samarbete är A och O i näringslivet.
     
  5. Stå på dig! Kvinnor är lika bra som män, även om vi inte alltid behandlas därefter. Låt dig inte trampas på utan var bestämd och låt omgivningen veta ditt värde.
     
  6. Våga visa ditt entreprenörskap!
     

Du kanske även gillar

Mats Ekdahl: "Citaten kan, i sin koncentrerade, pricksäkra och underhållande form peka på klokskap, klarsynthet, levnadsvisdom och viktiga tankemönster." Mats Ekdahl är författaren som har jobbat som chef, ledare och redakt...

"Ett incitamentsprogram kan göra drivna medarbetare ännu mer drivna". Ett incitamentsprogram är ett effektivt sätt för tillvä...

Låt medarbetare utvecklas tillsammans med företaget. Vet du vad dina medarbetare vill? Känner du till vilka individuella m...

Kaj Hattenhauer, AchieveGlobal: ”Vi valde att flytta en hel del av makten från ledningen till medarbetarna. Det skapade en enorm aktivitet, och även en del förvirring. Den största förvirringen kom från ledarna”. Det du gör som ledare har stor påverkan på dina medarbetares...

Vad är lycka - och hur mycket handlar det om jobbet? Alla människor drömmer om att bli, eller få fortsätta vara...

"Livet har alltid något nytt att erbjuda. Det bästa återstår alltid." Det finns en oskriven lag - "lagen om livets väsentligheter."...

Motverka stress och ohälsa – var en förebild. Fysisk träning är bra, det vet alla nuförtiden och de flesta...

Åtta motivationstips från en supertalang. I början av året korade Veckans Affärer Thomas Torounidis, 34-...

Charlotte Hågård: "Alla har talang! Hitta och utveckla din och andras potential". Ingen människa föds framgångsrik. Vi bär alla på en...

Evelina Wahlqvist - forskare, föreläsare och flanör med fokus på kreativa miljöer. Evelina Wahlqvist är kreativitetsforskare och flitigt anlitad förel...

  • Kommunicera

Kan du vara dig själv på jobbet eller behöver du spela en roll för att lyckas? Jag funderar en del på detta för jag hör ganska ofta att vi har olika roller i livet, att det är viktigt att ha det. Att det är en roll att vara chef eller ledare, en roll att vara förälder, en roll att ställa sig på en scen och presentera något för andra… Att om man ikläder sig en roll för sina olika åtaganden så går det så mycket lättare att hantera. Samtidigt som de flesta av oss inte har den skådespelartalang som krävs för att leverera våra olika roller trovärdigt om de ligger för långt ifrån oss själva. För tänk om det är så att detta rollspelande, som många av oss håller på med för att vi tror att vi borde, i själva verket är det största kommunikationshinder vi har i vårt samhälle?

  • HR

Vi har alla olika typer av kontakthinder - en del fler eller större, andra färre eller mindre. När något av dessa hinder får växa sig för stort påverkar det vårt sätt att tänka och utföra vårt uppdrag som chef väldigt negativt. De påverkar företagskulturen, hur vi ser på saker och hur vi agerar i affärslivet. Skillnaden i storlek och antal hinder kan vara det som vänder ett företag från att vara som alla andra till succé på marknaden. Det går att identifiera och åtgärda hinder, och att arbeta med detta på individ-, grupp- eller organisationsnivå är oftast mycket lönsamt.

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”