Menu

Små insikter skapar stora idéer

Goda idéer tar tid och uppstår i möten mellan människor.

Det finns stora idéer som nedtecknats på en oansenlig servett på ett café under väldigt informella omständigheter. Kreativitet uppstår inte mellan nio och fem. Och det är i interaktion med andra människor som tankeprocesser startar och små insikter blir till en ny helhet – en god idé.
 


De första tankarna kring GPS:en, en uppfinning som nu finns i varje människas ficka i form av en mobiltelefon, formulerades på en fikarast. Glödlampan tillskrivs Thomas Alva Edison, men i själva verket finns en rad andra namn som bidrog till den slutgiltiga produkten. Han var inte ett ensamt geni. Det är få som är det.

En idé uppstår inte i ett isolerat vaakum.

Steven Johnson är författare och redaktör och har hittills givit ut sju böcker. Hans arbete har haft stor inverkan på politiska internetkampanjer i U.S.A. och forskning kring modern stadsplanering. I sin omskrivna Everything bad is good for you från 2005 ifrågasätter han kritiken av teve, film och dataspel som fördummande.

I klippet från Royal Society for the encouragement of Arts (RSA) pratar han inspirerande om hur idéer föds, ett ämne han studerat under ett antal år.

Johnsons studier visar att idéer nästan aldrig kommer som en enda stor färdig insikt. Snarare handlar det om en sorts magkänsla som kan bli mer konkret först i mötet och diskussioner med andra individer. Han menar att en riktigt bra idé alltid växer ur flera små. Som ett pussel där enskilda individer äger varsin bit och långsamt bygger helheten. Ibland tar det ett par år, men det kan också dröja årtionden innan idéens styrka blir synlig och användningsområdet klart.

Han testar också sina idéargument på vår nya uppkopplade livsstil och menar att dagens internet bara är en förlängning av upplysningstidens cafékultur. Vi möts, minglar och utbyter tankar och idéer på nätet nu, men väldigt lite har egentligen förändrats.

Forumet är nytt, syftet och målet detsamma – att mötas och forma utvecklingen framåt.

Du kanske även gillar

Moment Projektkonsult rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser: "Motivation och engagemang extra viktigt i konsultbranschen." Efter en målmedveten satsning på motivation och...

Max Söderpalm peppar inför en framgångsrik säljhöst. Mantrat är "Allt går!". Äntligen! Augusti är här och en av årets viktigaste s...

Anneli Godman: ”Träna på arbetssättet att göra och följa en sund daglig planering, ta fokustid när du gör uppgifter som kräver tankekraft och ta små pauser mellan olika arbetsuppgifter.” Ja, du läste rätt! Jag utnämner året som vi just inlett...

Beteendeförändring, del 2 av 2: Förbered dig för bakslag. Att förändra sitt beteende är egentligen ganska enkelt –...

Låt inte rädslan styra ditt liv - exponera dig för världen och våga visa dig sårbar. Mod är kanske den bästa egenskapen en människa kan ha. Trots det...

Arbetsmotivationen sjunker och den psykiska arbetsmiljön är problemfylld, visar nya Jobbhälsobarometern. Hur står det till med det svenska arbetslivet? Inte så bra, av den...

Claes Knutson, författare och tillväxtkonsult ägnar sig åt passionen i snabbväxande företag. ”Att vilja förändra världen är ett mindset”. Regler och detaljerade planer. Processer och byråkrati. Disciplin och...

Johnny Sundin: ”Förkortningen består av fyra engelska ord - där V står för ”Volatility”, U för ”Uncertainty”, C för ”Complexity” och A för ”Ambuigity”. Så som världen är - instabil, osäker, komplex och tvetydig.” Vad det blir för spin-off i våra hjärnor när världen...

Fem tips från tidningen Forbes - så jobbar framgångsrika ledare med förtroende och god kommunikation i vardagen. Motivation.se har tidigare skrivit om den starka kopplingen mellan...

Idrottspsykologen Fredrik Sandin om prestation, drivkraft och teambuilding. En elitidrottare måste alltid vara bäst när det verkligen g...

  • HR

I del 1 tittade vi närmare på medarbetarskap som teoretiskt begrepp. Vi konstaterade att denna nya och moderna syn på medarbetaren är affärskritisk och kommer att bli allt viktigare i ett arbets- och affärsliv som präglas av snabb förändring. Slutligen såg vi att medarbetarens grundläggande drivkrafter kan sammanfattas i den så kallade SCARF-modellen.
I den andra och sista delen ska vi istället se vad du som chef kan göra i det praktiska arbetet för att främja ett gott medarbetarskap. Det är bland annat en fråga om effektiv delegering, dialog och konstruktiv feedback.

  • Innovation

Helena Karlberg är innovationsledare på SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), men börjar snart sitt nya jobb som VD på Piteå Science Park. I sitt arbete har hon bland annat engagerat sig i social innovation och platsinnovation, som handlar om att skapa attraktiva miljöer som främjar exempelvis integration, jämställdhet och hälsa. Design spelar en central roll i denna utveckling, men hon använder sig också av ”Appreciative Inquiry” – ett förhållningssätt där man utgår ifrån det som fungerar istället för att fokusera på problem.

  • Ledarskap

Möten har blivit en stor stressfaktor i vår arbetsmiljö. En bidragande orsak till det är att vi alltför sällan får någon klar uppfattning om vad syftet med mötet är och varför vi behöver närvara. Utan en tydlig agenda och ett uttalat mål riskerar sammankomsten att bli föga mer än ett utdraget slöseri av tid och energi.
Känner du igen känslan av att komma oförberedd till ett möte efter att precis ha lämnat ett annat? Hur många möten har du suttit på där tiden bara rusar iväg – och när du går där ifrån vet du inte vad ni har beslutat?
Problemet är inte mötena i sig – att träffas regelbundet och konversera är tvärtom ett absolut måste i det moderna kunskapssamhället. Kruxet är istället att folk måste vara införstådda med varför de ska gå på mötet, och hur man håller ett möte som faktiskt ger konkreta resultat.

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.