Menu

Små insikter skapar stora idéer

Goda idéer tar tid och uppstår i möten mellan människor.

Det finns stora idéer som nedtecknats på en oansenlig servett på ett café under väldigt informella omständigheter. Kreativitet uppstår inte mellan nio och fem. Och det är i interaktion med andra människor som tankeprocesser startar och små insikter blir till en ny helhet – en god idé.
 


De första tankarna kring GPS:en, en uppfinning som nu finns i varje människas ficka i form av en mobiltelefon, formulerades på en fikarast. Glödlampan tillskrivs Thomas Alva Edison, men i själva verket finns en rad andra namn som bidrog till den slutgiltiga produkten. Han var inte ett ensamt geni. Det är få som är det.

En idé uppstår inte i ett isolerat vaakum.

Steven Johnson är författare och redaktör och har hittills givit ut sju böcker. Hans arbete har haft stor inverkan på politiska internetkampanjer i U.S.A. och forskning kring modern stadsplanering. I sin omskrivna Everything bad is good for you från 2005 ifrågasätter han kritiken av teve, film och dataspel som fördummande.

I klippet från Royal Society for the encouragement of Arts (RSA) pratar han inspirerande om hur idéer föds, ett ämne han studerat under ett antal år.

Johnsons studier visar att idéer nästan aldrig kommer som en enda stor färdig insikt. Snarare handlar det om en sorts magkänsla som kan bli mer konkret först i mötet och diskussioner med andra individer. Han menar att en riktigt bra idé alltid växer ur flera små. Som ett pussel där enskilda individer äger varsin bit och långsamt bygger helheten. Ibland tar det ett par år, men det kan också dröja årtionden innan idéens styrka blir synlig och användningsområdet klart.

Han testar också sina idéargument på vår nya uppkopplade livsstil och menar att dagens internet bara är en förlängning av upplysningstidens cafékultur. Vi möts, minglar och utbyter tankar och idéer på nätet nu, men väldigt lite har egentligen förändrats.

Forumet är nytt, syftet och målet detsamma – att mötas och forma utvecklingen framåt.

Du kanske även gillar

Intervju med psykologerna Maria Forsgren och Annika Strömsten – om OBM, beteenden och organisationsutveckling. ”Mål och planer behövs, men vi får inte glömma att vi lever i vardagen där mycket annat påverkar vårt beteende.” KBT - Kognitiv Beteendeterapi - har många hört talas om....

Evelina Wahlqvist - forskare, föreläsare och flanör med fokus på kreativa miljöer. Evelina Wahlqvist är kreativitetsforskare och flitigt anlitad förel...

Tror du att en människas intelligens och begåvning går att utveckla? Då har du ett Growth Mindset. Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmå...

Beteendeförändring, del 1 av 2: Att genomföra en förändring är lätt. Att bibehålla förändringen är svårare. Att förändra ett beteende är något av det svåraste...

"I en tid som alltid och oavsett bara flyter på, blir årsskiftet en markör och kan fungera både som ett avslut och att avstamp. För vad? Det bestämmer förstås bara du..." ”En elefant balanserade på en liten, liten spindeltråd. Det...

Claes Knutson, författare och tillväxtkonsult ägnar sig åt passionen i snabbväxande företag. ”Att vilja förändra världen är ett mindset”. Regler och detaljerade planer. Processer och byråkrati. Disciplin och...

Att vara sig själv är att ständigt förändras och uppdatera sin identitet. Det må vara sant att det bara finns en av dig och en av mig, men det...

Nyfikenhet är bra för kreativiteten – och gör livet roligare. Nyfikenhet är inte bara nyckeln till kreativitet – det är ocks...

"Meningen finner du i det du gör, i sättet du gör ditt jobb. Om det skulle vara sant så skulle vi kanske spendera mindre tid åt att finna ett meningsfullt jobb, och istället ägna mer tid åt att göra jobbet meningsfullt." När min son fyllde sex år fick han en bok – med titeln ”...

Claudia Lindström: En ledare förstår att deras egen och verksamhetens framgång består av medarbetarnas samlade prestationer. När infaller medarbetarnas bäst-före-datum? Den unge mannen,...

  • Kommunicera

Kan du vara dig själv på jobbet eller behöver du spela en roll för att lyckas? Jag funderar en del på detta för jag hör ganska ofta att vi har olika roller i livet, att det är viktigt att ha det. Att det är en roll att vara chef eller ledare, en roll att vara förälder, en roll att ställa sig på en scen och presentera något för andra… Att om man ikläder sig en roll för sina olika åtaganden så går det så mycket lättare att hantera. Samtidigt som de flesta av oss inte har den skådespelartalang som krävs för att leverera våra olika roller trovärdigt om de ligger för långt ifrån oss själva. För tänk om det är så att detta rollspelande, som många av oss håller på med för att vi tror att vi borde, i själva verket är det största kommunikationshinder vi har i vårt samhälle?

  • HR

Vi har alla olika typer av kontakthinder - en del fler eller större, andra färre eller mindre. När något av dessa hinder får växa sig för stort påverkar det vårt sätt att tänka och utföra vårt uppdrag som chef väldigt negativt. De påverkar företagskulturen, hur vi ser på saker och hur vi agerar i affärslivet. Skillnaden i storlek och antal hinder kan vara det som vänder ett företag från att vara som alla andra till succé på marknaden. Det går att identifiera och åtgärda hinder, och att arbeta med detta på individ-, grupp- eller organisationsnivå är oftast mycket lönsamt.

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”