Menu

Interaktivitet gör möten inspirerande

Mötesteknologier i tiden lyfter mötena till nästa nivå.

Det finns en mängd intressanta och användbara tekniska verktyg som underlättar, effektiviserar och gör organisationers möten roligare. Tekniker som Mindmapping, mentometerknappar och Idéa Builder ger gruppen hjälp på traven i arbetet med att generera konstruktiva möten som verkligen ger resultat.


Trots att det finns en mängd tekniska lösningar att välja mellan för organisationer som planerar och förbereder sina interna arbetsmöten så används de i mycket liten utsträckning i svenska organisationer. Det beror ofta på att kännedomen och vetskapen om dessa tekniska verktyg som rationaliserar och förhöjer effekten av såväl vardagsmöten som konferenser är relativt låg. Det menar mötesexperten Caroline Dunne, som driver företaget Möteslabbet.

Ett av de mest beprövade verktygen för att effektivisera möten är mindmapping. Tack vare mjukvaruprogram som Mindmanager och Mindmaister så kan traditionell mindmapping tas ett steg längre. Med hjälp av modern teknik kan en mindmap skapas i realtid, under mötets gång och i takt med att diskussionen växer fram. Det har en dokumenterad psykologisk effekt som visualiserar mötets framsteg för deltagarna, samtidigt som dokumentationen sker i realtid. Mindmapen hjälper mötesdeltagare att se samband och logiska kopplingar i resonemang. Efter mötet kan alla snabbt ta del av den digitala tankekartan.

- Med hjälp av ett visuellt språk kan vi lättare överblicka och förstå komplexa sammanhang. Mindmanager och Mindmaister är även utmärkta verktyg för presentationer och ett betydligt mer dynamiskt alternativ till konventionella Powerpointpresentationer, säger Caroline Dunne.

Idéa builder ger oanade möjligheter till interaktivitet

Ytterligare ett kraftfullt mötesverktyg som verkligen ligger i tiden är Idéa builder powered by Zing.

Mötesdeltagarna delas in i smågrupper med minst tre deltagare i varje. Grupperna förses med trådlösa tangentbord. De diskuterar de för mötet kritiska frågeställningarna och skriver ner sina tankar och idéer på tangentborden. Samtliga inlägg presenteras i realtid på en storbildsskärm.

Idéa Builder är ett kraftfullt verktyg för att skapa interaktiva möten och seminarier exempelvis vid medarbetardagar, kundträffar, kickoffs, föreläsningar och utbildningar.

- Flera sinnen används under mötet, vilket har en god pedagogisk effekt. Deltagarna kan dela med sig av sina synpunkter och åsikter skriftligt och anonymt, utan att behöva prata inför den stora gruppen.  Grupper som vill få ut mesta möjliga av den här metoden gör klokt i att anlita en certifierad facilitator, som bland annat kan konsten att formulera frågor på bästa möjliga sätt utifrån syftet med mötet, säger Caroline Dunne.

Idéa Builder väcker engagemang och skapar intresse bland deltagarna eftersom det uppmuntrar till interaktivitet, säger Caroline Dunne, som tillägger att användandet av Idéa Builder ger mötesdeltagarna en rejäl AHA-upplevelse.

Mentometerknappar för snabb individuell respons

En annan teknik som öppnar upp många möjligheter till delaktighet och inflytande över mötet är mentometerknappar. Med hjälp av mentometerknappar ges mötesdeltagarna en möjlighet att besvara frågor genom att rösta på det alternativ de föredrar. Eftersom röstningen sker anonymt är sannolikheten stor att deltagarna vågar dela med sig av sina uppriktiga åsikter. Mentometeromröstningar är ett effektivt sätt att snabbt ta pulsen på publiken och pejla av deras åsikt i en viss fråga.

- I framtiden ersätts förmodligen mycket av den mjukvara och den tekniska utrustning som används idag av mötesdeltagarnas egna mobiltelefoner och läsplattor. Det tyder inte minst det stora antal mötesappar som regelbundet lanseras till smartphones, säger Caroline Dunne.


Du kanske även gillar

Mark Dixon: ”Kom ihåg - en paus är inte något passivt. Det är en aktiv handling som hjälper dig att bli bättre.” Att aldrig ta sig tid att fundera över arbetsvardagen kan bli dyrt i l...

Stefan Graff-Lonnevig, Centigo: "GTD-metoden gör att man med kan lita på sitt intuitiva beslut om vad som ska göras – och inte göras." Varför har vi människor så svårt att få saker...

Affärssystem och uppkoppling påverkar effektiviteten på jobbet och ökar stressen. Idag är trycket större på de flesta arbetsplatser än det n...

Anneli Godman: "Hjärnans arbetsminne har begränsat med resurser och behöver pauser, för de flesta varje timme, för att orka hålla fokus på det som sker för stunden." I mina samtal med högpresterande personer kommer ofta det här med...

Spar värdefull arbetstid genom tydlighet, dagordning och färre detaljdiskussioner. Att träffas och ta ett projektbeslut kan väl inte vara så sv...

Tips och tekniker för att variera mötesmetoderna. Den som vill anta utmaningen att arrangera framgångsrika möten beh...

Mässor en utmärkt plats att knyta nya kontakter. Snart är det semestertider och inte många av oss tänker p...

Prokrastinering är ett beteende som går att förändra, säger Alexander Rozental, författare till boken "Dansa på deadline". De flesta av oss faller ibland för frestelsen att skjuta upp en svår...

Magnus Bornäs på Life Group delar med sig av sina bästa tips för ökad effektivtet. Det går att hitta balansen mellan ett stressigt yrkesliv och en fullsp...

Intervju med David Stiernholm, föreläsare på Lunch & Learn: "Den som kommer till föreläsningen får veta hur den med enkla medel kan sluta prioritera bara efter brådska och istället prioritera det som är viktigt, med gott samvete och skön magkänsla." Hur skapar vi mer struktur i vårt arbetssätt? Hur prioriterar vi vad...

  • Innovation

Helena Karlberg är innovationsledare på SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), men börjar snart sitt nya jobb som VD på Piteå Science Park. I sitt arbete har hon bland annat engagerat sig i social innovation och platsinnovation, som handlar om att skapa attraktiva miljöer som främjar exempelvis integration, jämställdhet och hälsa. Design spelar en central roll i denna utveckling, men hon använder sig också av ”Appreciative Inquiry” – ett förhållningssätt där man utgår ifrån det som fungerar istället för att fokusera på problem.

  • Ledarskap

Möten har blivit en stor stressfaktor i vår arbetsmiljö. En bidragande orsak till det är att vi alltför sällan får någon klar uppfattning om vad syftet med mötet är och varför vi behöver närvara. Utan en tydlig agenda och ett uttalat mål riskerar sammankomsten att bli föga mer än ett utdraget slöseri av tid och energi.
Känner du igen känslan av att komma oförberedd till ett möte efter att precis ha lämnat ett annat? Hur många möten har du suttit på där tiden bara rusar iväg – och när du går där ifrån vet du inte vad ni har beslutat?
Problemet är inte mötena i sig – att träffas regelbundet och konversera är tvärtom ett absolut måste i det moderna kunskapssamhället. Kruxet är istället att folk måste vara införstådda med varför de ska gå på mötet, och hur man håller ett möte som faktiskt ger konkreta resultat.

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.