Menu

Hjälpsam med risk för att bli utmattad?

”Jag tror att många behöver stämma av rimligheten i sin ambitionsnivå. Att prata med någon, en coach eller mentor eller en god vän och kollega kan hjälpa långt. Vilken nivå på arbetsinsats är rimlig?”
Hjälpsam med risk för att bli utmattad?

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

Men vad kan vår hjälpsamhet föra med sig egentligen? I media kan vi läsa om hur sjukskrivningarna för stressrelaterade problem fortsätter att öka, och man skriver ofta om hur stressen påverkar oss negativt. En sökning här på motivation.se genererar ett flertal artiklar under det senaste kvartalet, och du hittar förstås ännu mer om du googlar. De flesta artiklar behandlar hur stressen påverkar oss och vad den gör med kroppen och dess funktioner. Och ganska många lyfter mindfulness och träning som lösningar.

Alltför sällan behandlas förväntningar i det här sammanhanget. Och då menar jag både våra förväntningar på oss själva och vad vi ska kunna prestera, och det vi uppfattar som andras förväntningar på vår insats.

Ambitionsnivå

Förväntningar på den egna prestationen handlar ofta om vår ambitionsnivå. För ett tag sedan lanserade Birgitta Ohlsson boken ”Duktiga flickors revansch”. I ärlighetens namn ska sägas att jag inte läst boken. Den är säkert bra på sitt sätt. Men den fick mig att tänka på en av mina första chefer som fortfarande minns hur imponerad hon blev över min ambitionsnivå, efter nästan 30 år. Hon sa för några år sedan att ”hon aldrig träffat någon som haft en sådan ambitionsnivå som jag hade”.  Det är lätt att bli smickrad av ett sådant utlåtande, men det ger också en inte så trevlig bismak, eller hur?

Jag minns hur det var, och idag är det lätt att se det orimliga i situationen. Två små barn, heltidsstudier på universitetet och nytt jobb på ett stort internationellt konsultbolag. En del av studieuppgifterna fick jag möjlighet att göra på arbetstid, medan andra fick utföras när barnen somnat.

Ett gammalt hus som krävde sitt av renovering och underhåll, en båt, ett sommarställe… ja, listan på saker att göra var lång. Känslan av att aldrig räcka till fanns alltid närvarande. Och när jag var trött och kände efter kan jag än idag minnas att jag tänkte ”Men det går ju bra, jag står upp och kroppen fungerar! Kom igen nu!”. Jag blev expert på att inte känna efter eller lyssna på kroppens signaler.  

Jag tror att många behöver stämma av rimligheten i sin ambitionsnivå. Att prata med någon, en coach eller mentor eller en god vän och kollega kan hjälpa långt. Vilken nivå på arbetsinsats är rimlig? Vad förväntar sig din chef egentligen?

Känner du igen dig så prata med kollegor och stäm av att det verkligen är den nivå som du tror.  Att vara ambitiös och duktig är absolut bra, men det är viktigt att det inte går till överdrift, så att vi identifierar oss med det vi presterar. Och inte minst är det viktigt att vi stämmer av hur hårt vi driver oss själva.

Diskutera med andra om hur din arbetsdag ser ut, vad du upplever som utmanande, och hur vardagen ser ut när du kommer hem. Genom att beskriva den för andra sätter du ord på det som händer dig, och då blir bilden av hur det verkligen ser ut så mycket tydligare. Det händer ofta att man direkt ser vilka åtgärder som behöver vidtas, och på så sätt kan du snabbt komma en bit på vägen till förändrad situation.

Omgivningens förväntningar

”Jo, men du vet, jag måste göra detta för att…” eller ”Jo, du har rätt, men i vår familj är det annorlunda och det krävs att jag…”. Betrakta orden ”måste” och ”krävs” i dessa uttalanden. Om din allra bästa vän skulle säga så, vad skulle du tänka om det?

Vi har ofta många föreställningar om hur saker måste vara för att vara bra, fungera eller för att vi ska duga. Det är intressant att då och då ta sig en funderare över hur mycket sanning eller relevans som finns i dem. Det kan också vara värt att fundera över om du verkligen vill leva upp till dem, eller om det är vad du behöver prioritera i den livssituation du är i just nu. Kanske är det lämpligt att använda sig av talspråket ”Var sak har sin tid”?

Hemifrån hade jag med många föreställningar om hur saker och ting måste vara. Föreställningar som uppstod i en tid då kvinnor framförallt arbetade i hemmet. Med lite perspektiv är det lika lätt att se det orimliga här, som när det gällde ambitionsnivån.

Livet blev avsevärt mycket enklare när jag gjort min hemläxa och sett över mina ”måsten och borden”. De var många och alla var inte lika enkla att avfärda, men de som jag kunde lägga bakom mig gjorde livet mycket roligare.

Hjälpsamhet i all ära

”Vi har hjälpsam som en värdering i vårt företag”.  Det är fint och eftersträvansvärt när hela företaget anammar en sådan värdering och alla hjälps åt. I verkligheten ser det sällan ut så, och risken att någon råkar illa ut är stor. Exempelvis den nyanställde eller konsulten.

De som jobbar i ett projekt tilldelas arbetsuppgifter och som projektledare är det inte lätt att beskriva exakt var ansvarsgränserna går. Som ny (och ambitiös!) finns det en risk att du går i fällan och tar ansvar som går (långt?) utanför ditt område. I början av uppdraget och projektet är det mycket uppskattat och du lär dig säkert mycket som du kommer att ha nytta av.

Men se upp, för det finns en risk att ditt hjälpsamma beteende påverkar din omgivning i en riktning som du inte alls hade i tankarna. Det är inte helt osannolikt att du kommer att få ännu mer jobb framöver eftersom du fått omgivningen att förstå att du tar ansvar och ser till att lösa det som kommer upp. Är du dessutom en person som alltid svarar snabbt på mejl så ökar risken ännu mer. Risken för utmattning och utbrändhet är stor!

Nej, jag tycker inte att vi ska underprestera eller bli medelmåttor. Jag tycker inte heller att vi ska hålla oss hårt till det som vi fått oss tilldelat och inte hjälpa till.

Jag vill att du i rollen som ledare identifierar den här risken. Att du ser att det finns en risk i att du driver en medarbetare med det här beteendet in i sjukskrivning för stress, och att du gör vad du kan för att förhindra det. Stanna upp i en minut. Vem har det här beteendet i din grupp? Vem är i riskzonen?

Självklart finns också ett ansvar hos oss individer att jobba och utveckla oss själva. Att förstå vilka konsekvenser som det kan få när man ställer alltför tuffa krav på sig själv. Men hur ska dessa individer få den insikten? I skolan? I hemmet? Eller någon annanstans? Vi måste hjälpas åt och visa vägen till ett sundare beteende, ett mer hållbart beteende.

Känner du igen dig i de här beskrivningarna om förväntningar och egna krav?  Låt mig då få ge dig några tips på vägen så att du har en möjlighet att hinna stanna upp innan kroppen säger ifrån på allvar.

  1.  Se över och jämför din ambitionsnivå med dina kollegor, vänner eller en coach/mentor. Skriv ner vad du upptäcker och vilka åtgärder du behöver vidta.
  2.  Ta ett vitt papper och skriv ner alla dina tankar och känslor kring ditt liv utifrån ”måsten och borden”. Följande exempel kan hjälpa dig på traven:
    a.  Vi lagar alltid mat från grunden i vår familj, det är otänkbart att köpa färdiglagat.
    b.  Det är helt omöjligt att göra (eller tänka)…, för på mitt jobb krävs det att…
    c.  När svärmor kommer på besök så måste jag alltid…
    d.  Jag måste lägga ett schema för att få ihop vårt liv hemma.
    e.  Jag måste se till att det är helt rätt innan jag lämnar det till min chef.
    Skriv ner allt du kommer på.
  3.  Fortsätt med listan från punkt 2 och börja prioritera. Du vet att tiden inte räcker till allt. Vilka effekter får det om du skulle strunta i att följa det du skrivit? Vad kan du ta bort utan att det egentligen påverkar någon annan (än ditt ego)? Vad är good enough? Hur ser ett hållbart beteende i längden? Hur ser ditt ut?
  4.  Njut av den frihetskänsla och lätthet som det ger när du rensat upp bland sådant som tagit för givet!

Du kanske även gillar

Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision och Årets projektledare 2013: "Jag gillar inte när saker är mediokra" Föreställ dig ett sinnessjukt stort projekt. Du har ett år p...

Innovationsforskaren Annika Steiber: ”Människan är källan till innovation och måste skötas om så att den vill föra med sig sin kreativa sida varje dag till jobbet.” Annika Steiber är nog främst känd som ”hon som fick komma...

Att planera för mycket kan vara en orsak till slöseri. Erfarenheten som projektet i sig skapar - blir den kunskap som hjälper dig att fortsätta jobba åt rätt håll. Det finns två grupper av människor: de som förstår hur en...

Annika Strömsten och Maria Forsgren, Wenell – om att förändra beteenden systematiskt. ”Mycket tyder på att ledare ägnar en stor del av sin tid åt ’fel’ saker - sådant som inte bidrar till resultaten.” Vad sägs om att lägga en kvart om dagen på något som...

Modellering, del 2: Ställ rätt frågor för att lära dig av den som redan kan. I första delen av den här tudelade artikeln konstaterade vi att alltf...

Författaren och managementkonsulten, Erika Bellander, hittar rätt affärsflöden och frigör kreativiteten i organisationen. Med rätt syn på affärsflöden kan vi skapa större...

Del 2 i artikelserien om beteendemönster. I del 2 av artikelserien om beteendemönster ska vi titta närmare p...

Att bryta tankesätt är både produktivt och nyttigt. Edward de Bonos metod ger projektet verktyg. Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta...

Använd rätt metoder för att hantera negativa känslor. Vi närmar oss jul och jag undrar hur det ser ut runt dig just nu? Det...

Ta kontroll över din vardag med en skräddarsydd leanmetod som du uppfinner själv. Det är populärt just nu att prata om en agil eller lean arbetsplats....

  • Coacha

Känns det trögt och omotiverat att sätta igång igen efter sommarens semester?
Har du varit mobilfri, fri från mailen, fri från att fatta beslut och prestera hela tiden? Kanske har du legat i hängmattan och inte gjort så mycket, kanske har du tagit promenader på stranden eller strosat runt i naturen. Och funderat på dagens viktigaste fråga: ”Vad ska vi ha till middag idag?”
Du har varit i nuet och din hjärna har lugnat ner sig och fått kontroll på tankarna.
Möjligen har du till och med haft lite tråkigt på slutet av semestern och känt behov av att göra någonting.
Du kanske har fått nya idéer och tankar om ditt liv och arbete?

  • Planera

Det finns olika uppfattningar om hur mycket tid vi spiller på att leta efter digitala dokument, men klart är att letandet bland filerna utgör ett synnerligen oönskat avbrott i vårt arbete. Nog går det att betrakta också detta som en distraktion. Vi är i färd med att få en sak gjord men blir hindrade i vår framfart bara för att vi inte hittar det där dokumentet vi söker. Frustrerande är ordet. Men att få ordning bland sina filer är lättare än du tror.

  • Ledning

Att anställa en extern ledare kan vara en svår och riskfylld process, både för bolaget och för den tilltänkta personen. Förbereder man ledarskiftet väl och tar rätt steg i rätt ordning finns det en fantastisk tillväxtpotential för företaget. Hastar man igenom och inte tar uppgiften på allvar väntar det motsatta. 

  • Motivera

Naturen gav oss den fantastiska möjligheten att tänka och skapa våra virtuella tankevärldar med hjärnan. Denna härligt röriga och smarta kombo av 100 miljarder neuroner där alla våra kalkyleringar, planeringar och livsfunderingar bor. Ett med tiden alltmer personligt inrett huvudkontor där vi kan bygga scenarier om framtiden och relatera till dåtiden. Och där allt annat som kommunikation, överlevnadsstrategier, statusmarkörer och personligt ledarskap knådas och bearbetas. Rädslor, glädje och eufori. Ditt eget du!

  • Ledarskap

Som chef har du hela tiden medarbetare runt omkring dig: Någon pockar på uppmärksamhet. Någon vill stämma av något. Någon vill ha hjälp att prioritera. Någon vill ha ett klargörande. Detta är ju själva poängen med organisationen... som ledare kan du inte fullfölja verksamhetens uppdrag på egen hand, utan ska snarare ha fokus på att styra, leda och följa upp i syfte att säkerställa att medarbetarna gör rätt saker på ett effektivt sätt så att ni tillsammans skapar största möjliga nytta och värde för kunden. Med andra ord, du är inte ensam, men innebär det att du aldrig känner dig ensam?

  • Hälsa

Vi kan lika bra slänga ut tanken på balans med badvattnet. Det skapar bara stress att sträva efter den perfekta balansen i livet, hur många kurser vi än går på. Det är vettigare att finna en balans i obalansen. Att ständigt jaga perfektion är både ohälsosamt och ineffektivt.

  • Ledarskap

I den första artikeln om hjärnans elasticitet gick vi igenom nio olika egenskaper som är typiska för människor med en hög grad av ”elastisk” förmåga. Vi konstaterade att dessa egenskaper är av avgörande vikt för att nå dit vi vill i karriären och i livet.
Men hur gör man då för att utveckla sin elasticitet? I del 2 ska vi titta närmare på åtta olika tekniker för att utveckla rätt mindset i en föränderlig värld.

  • Projektleda

”Det du förväntar dig är det du upplever…” Visste du att du avgör om ditt projekt kommer att ha väl fungerande kommunikation med intressenterna eller inte? I rollen som projektledare har vi ofta fokus på förväntningar – det vill säga de förväntningar som finns hos projektets intressenter. Det är inte alltid lätt att hitta rätt; frågor som kommer upp är till exempel vad som är möjligt och hur långt man kan, och borde, sträcka sig i form av anpassningar. Det här är frågor vi som projektledare brottas med dagligen. Tänk om det faktiskt finns en silver bullet för detta? Visst vore det häftigt?

  • Kommunicera

Ofta har du publikens intressse från första början - men hur behåller du människors uppmärksamshet hela vägen? Anna Bellman ger användbara råd kring hur du håller energin uppe när du pratar inför större grupper. Bland annat får du lära dig knep såsom tresekundersregeln... Här ser du andra delen i hennes videoserie om presentationsteknik där hon delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Motivationsbloggen

Är det okej att arbeta med en sak och tycka något annat på fritiden? Polisen har sitt välkända fall med Göran Lindberg som enligt hans Wikipediasida ”var en drivande kraft för att uppmärksamma problem kring könsdiskriminering, sexuella trakasserier och våld mot kvinnor, särskilt bland poliser” men som dömdes för bland annat grov våldtäkt och sexköp. Det är ett drastiskt och olagligt, extremt exempel, men tv-rutan symboliserar det du gör utanför arbetet. Vilka tv-program väljer du att se? Engagerar du dig i någon förening? Är du politiskt aktiv? Hur ser din familj ut?

  • Motivera

Hade du tänkt att lägga om din diet, gå upp en timme tidigare varje morgon eller sluta röka? Att pröva någonting nytt i 30 dagar kan vara ett smart och enkelt sätt att utmana sig själv utan att sätta ribban alltför högt. En månad är tillräckligt lång tid för att den nya vanan ska fastna - men ändå inte längre än att experimentet känns överkomligt.

  • Kommunicera

Att vara pirrig när du ska tala inför större grupper är bra, att vara förlamad av nervositet är riktigt dåligt. Känner du igen dig? Det är det många som gör... Men det finns metoder för att minska stresspåslaget och bli kompis med rampljuset. Första delen i Anna Bellmans serie om presentationsteknik foksuerar på det som drabbar så många: nervositet. Anna delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Coacha

Det finns många undersökningar som visar att alltför många människor i arbetslivet idag inte använder alla sina drivkrafter, inte känner sig motiverade och saknar balans i livet. Det medför att de upplever ohälsa i form av inre stress som leder till psykiska och fysiska åkommor med sjukskrivningar som följd. Idag är till exempel utmattningsdepression en stor orsak till sjukskrivningar. Det behöver inte gå så långt att man blir sjukskriven - man kan ändå känna brist på motivation på arbetet.

  • Projektleda

– Jamen, jag vet ju att jag inte är kreativ!
I många år var jag helt övertygad om att jag inte är kreativ. Så fort en uppgift uttryckligen krävde kreativitet och nytänkande så låste det sig. Ibland utan att jag ens märkte det. Men innerst inne ”visste” jag ju att jag inte var kreativ, att jag var urdålig på att skapa och tänka nytt.

  • Ledarskap

Det tog Sara Lund drygt 50 år att komma ut ur garderoben. Under dessa år hade Sara hållits gömd och dold för omgivningen, detta trots att hon var en central del av Claes Schmidt. Claes hade inte vågat visa upp henne av rädsla för vad andra skulle tycka och tänka. Men från den dagen Claes visade upp Sara har han aldrig mött det han var så rädd för – snarare tvärtom.

  • Hälsa

Slår du ihjäl en mygga i sommar gör du av med mindre hjärnenergi än när du vilar. Det är lätt att inbilla sig att hjärnan får vila när vi slappar, till exempel under semestern. Men hjärnan är komplex och går inte alltid att förstå utifrån våra vanliga föreställningar. Neurologisk forskning visar att viloläge för kroppen inte betyder vila för hjärnan. Det är till och med så att hjärnan arbetar för högtryck när vi lämnar den ifred.