Menu

Hjälpsam med risk för att bli utmattad?

”Jag tror att många behöver stämma av rimligheten i sin ambitionsnivå. Att prata med någon, en coach eller mentor eller en god vän och kollega kan hjälpa långt. Vilken nivå på arbetsinsats är rimlig?”
Hjälpsam med risk för att bli utmattad?

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

Men vad kan vår hjälpsamhet föra med sig egentligen? I media kan vi läsa om hur sjukskrivningarna för stressrelaterade problem fortsätter att öka, och man skriver ofta om hur stressen påverkar oss negativt. En sökning här på motivation.se genererar ett flertal artiklar under det senaste kvartalet, och du hittar förstås ännu mer om du googlar. De flesta artiklar behandlar hur stressen påverkar oss och vad den gör med kroppen och dess funktioner. Och ganska många lyfter mindfulness och träning som lösningar.

Alltför sällan behandlas förväntningar i det här sammanhanget. Och då menar jag både våra förväntningar på oss själva och vad vi ska kunna prestera, och det vi uppfattar som andras förväntningar på vår insats.

Ambitionsnivå

Förväntningar på den egna prestationen handlar ofta om vår ambitionsnivå. För ett tag sedan lanserade Birgitta Ohlsson boken ”Duktiga flickors revansch”. I ärlighetens namn ska sägas att jag inte läst boken. Den är säkert bra på sitt sätt. Men den fick mig att tänka på en av mina första chefer som fortfarande minns hur imponerad hon blev över min ambitionsnivå, efter nästan 30 år. Hon sa för några år sedan att ”hon aldrig träffat någon som haft en sådan ambitionsnivå som jag hade”.  Det är lätt att bli smickrad av ett sådant utlåtande, men det ger också en inte så trevlig bismak, eller hur?

Jag minns hur det var, och idag är det lätt att se det orimliga i situationen. Två små barn, heltidsstudier på universitetet och nytt jobb på ett stort internationellt konsultbolag. En del av studieuppgifterna fick jag möjlighet att göra på arbetstid, medan andra fick utföras när barnen somnat.

Ett gammalt hus som krävde sitt av renovering och underhåll, en båt, ett sommarställe… ja, listan på saker att göra var lång. Känslan av att aldrig räcka till fanns alltid närvarande. Och när jag var trött och kände efter kan jag än idag minnas att jag tänkte ”Men det går ju bra, jag står upp och kroppen fungerar! Kom igen nu!”. Jag blev expert på att inte känna efter eller lyssna på kroppens signaler.  

Jag tror att många behöver stämma av rimligheten i sin ambitionsnivå. Att prata med någon, en coach eller mentor eller en god vän och kollega kan hjälpa långt. Vilken nivå på arbetsinsats är rimlig? Vad förväntar sig din chef egentligen?

Känner du igen dig så prata med kollegor och stäm av att det verkligen är den nivå som du tror.  Att vara ambitiös och duktig är absolut bra, men det är viktigt att det inte går till överdrift, så att vi identifierar oss med det vi presterar. Och inte minst är det viktigt att vi stämmer av hur hårt vi driver oss själva.

Diskutera med andra om hur din arbetsdag ser ut, vad du upplever som utmanande, och hur vardagen ser ut när du kommer hem. Genom att beskriva den för andra sätter du ord på det som händer dig, och då blir bilden av hur det verkligen ser ut så mycket tydligare. Det händer ofta att man direkt ser vilka åtgärder som behöver vidtas, och på så sätt kan du snabbt komma en bit på vägen till förändrad situation.

Omgivningens förväntningar

”Jo, men du vet, jag måste göra detta för att…” eller ”Jo, du har rätt, men i vår familj är det annorlunda och det krävs att jag…”. Betrakta orden ”måste” och ”krävs” i dessa uttalanden. Om din allra bästa vän skulle säga så, vad skulle du tänka om det?

Vi har ofta många föreställningar om hur saker måste vara för att vara bra, fungera eller för att vi ska duga. Det är intressant att då och då ta sig en funderare över hur mycket sanning eller relevans som finns i dem. Det kan också vara värt att fundera över om du verkligen vill leva upp till dem, eller om det är vad du behöver prioritera i den livssituation du är i just nu. Kanske är det lämpligt att använda sig av talspråket ”Var sak har sin tid”?

Hemifrån hade jag med många föreställningar om hur saker och ting måste vara. Föreställningar som uppstod i en tid då kvinnor framförallt arbetade i hemmet. Med lite perspektiv är det lika lätt att se det orimliga här, som när det gällde ambitionsnivån.

Livet blev avsevärt mycket enklare när jag gjort min hemläxa och sett över mina ”måsten och borden”. De var många och alla var inte lika enkla att avfärda, men de som jag kunde lägga bakom mig gjorde livet mycket roligare.

Hjälpsamhet i all ära

”Vi har hjälpsam som en värdering i vårt företag”.  Det är fint och eftersträvansvärt när hela företaget anammar en sådan värdering och alla hjälps åt. I verkligheten ser det sällan ut så, och risken att någon råkar illa ut är stor. Exempelvis den nyanställde eller konsulten.

De som jobbar i ett projekt tilldelas arbetsuppgifter och som projektledare är det inte lätt att beskriva exakt var ansvarsgränserna går. Som ny (och ambitiös!) finns det en risk att du går i fällan och tar ansvar som går (långt?) utanför ditt område. I början av uppdraget och projektet är det mycket uppskattat och du lär dig säkert mycket som du kommer att ha nytta av.

Men se upp, för det finns en risk att ditt hjälpsamma beteende påverkar din omgivning i en riktning som du inte alls hade i tankarna. Det är inte helt osannolikt att du kommer att få ännu mer jobb framöver eftersom du fått omgivningen att förstå att du tar ansvar och ser till att lösa det som kommer upp. Är du dessutom en person som alltid svarar snabbt på mejl så ökar risken ännu mer. Risken för utmattning och utbrändhet är stor!

Nej, jag tycker inte att vi ska underprestera eller bli medelmåttor. Jag tycker inte heller att vi ska hålla oss hårt till det som vi fått oss tilldelat och inte hjälpa till.

Jag vill att du i rollen som ledare identifierar den här risken. Att du ser att det finns en risk i att du driver en medarbetare med det här beteendet in i sjukskrivning för stress, och att du gör vad du kan för att förhindra det. Stanna upp i en minut. Vem har det här beteendet i din grupp? Vem är i riskzonen?

Självklart finns också ett ansvar hos oss individer att jobba och utveckla oss själva. Att förstå vilka konsekvenser som det kan få när man ställer alltför tuffa krav på sig själv. Men hur ska dessa individer få den insikten? I skolan? I hemmet? Eller någon annanstans? Vi måste hjälpas åt och visa vägen till ett sundare beteende, ett mer hållbart beteende.

Känner du igen dig i de här beskrivningarna om förväntningar och egna krav?  Låt mig då få ge dig några tips på vägen så att du har en möjlighet att hinna stanna upp innan kroppen säger ifrån på allvar.

  1.  Se över och jämför din ambitionsnivå med dina kollegor, vänner eller en coach/mentor. Skriv ner vad du upptäcker och vilka åtgärder du behöver vidta.
  2.  Ta ett vitt papper och skriv ner alla dina tankar och känslor kring ditt liv utifrån ”måsten och borden”. Följande exempel kan hjälpa dig på traven:
    a.  Vi lagar alltid mat från grunden i vår familj, det är otänkbart att köpa färdiglagat.
    b.  Det är helt omöjligt att göra (eller tänka)…, för på mitt jobb krävs det att…
    c.  När svärmor kommer på besök så måste jag alltid…
    d.  Jag måste lägga ett schema för att få ihop vårt liv hemma.
    e.  Jag måste se till att det är helt rätt innan jag lämnar det till min chef.
    Skriv ner allt du kommer på.
  3.  Fortsätt med listan från punkt 2 och börja prioritera. Du vet att tiden inte räcker till allt. Vilka effekter får det om du skulle strunta i att följa det du skrivit? Vad kan du ta bort utan att det egentligen påverkar någon annan (än ditt ego)? Vad är good enough? Hur ser ett hållbart beteende i längden? Hur ser ditt ut?
  4.  Njut av den frihetskänsla och lätthet som det ger när du rensat upp bland sådant som tagit för givet!

Du kanske även gillar

Att bryta tankesätt är både produktivt och nyttigt. Edward de Bonos metod ger projektet verktyg. Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta...

Elisabeth Kamél; "Vi har bråttom och vi lyssnar dåligt. Vi tar i och ska göra så mycket på en gång att vi spricker." Den senaste perioden har vi kunnat läsa om ännu ett projekt som inte...

När någonting går fel på jobbet så gäller den enkla regeln från Toyota: finn fem fel... I den här artikel vill jag beskriva en enkel och gammal Lean-metod som kan...

Viktigt att förstå hur styrgruppen tänker och agerar i samband med risker. I många projekt finns det en ”det löser vi sen”-...

Moment Projektkonsult rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser: "Motivation och engagemang extra viktigt i konsultbranschen." Efter en målmedveten satsning på motivation och...

Jobba kontinuerligt för att kommunicera bättre. Jag möter människor med olika sätt att hantera sin kommunikation...

Ulf Bengtsson på Wenell Management om de agila projektmetodernas fördelar utanför IT-sfären. Frågan om hur agila metoder kan appliceras på projekt utanför...

Använd rätt metoder för att hantera negativa känslor. Vi närmar oss jul och jag undrar hur det ser ut runt dig just nu? Det...

Innovationsforskaren Annika Steiber: ”Människan är källan till innovation och måste skötas om så att den vill föra med sig sin kreativa sida varje dag till jobbet.” Annika Steiber är nog främst känd som ”hon som fick komma...

Författaren och managementkonsulten, Erika Bellander, hittar rätt affärsflöden och frigör kreativiteten i organisationen. Med rätt syn på affärsflöden kan vi skapa större...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.