Menu

Hjälpsam med risk för att bli utmattad?

”Jag tror att många behöver stämma av rimligheten i sin ambitionsnivå. Att prata med någon, en coach eller mentor eller en god vän och kollega kan hjälpa långt. Vilken nivå på arbetsinsats är rimlig?”
Hjälpsam med risk för att bli utmattad?

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

Men vad kan vår hjälpsamhet föra med sig egentligen? I media kan vi läsa om hur sjukskrivningarna för stressrelaterade problem fortsätter att öka, och man skriver ofta om hur stressen påverkar oss negativt. En sökning här på motivation.se genererar ett flertal artiklar under det senaste kvartalet, och du hittar förstås ännu mer om du googlar. De flesta artiklar behandlar hur stressen påverkar oss och vad den gör med kroppen och dess funktioner. Och ganska många lyfter mindfulness och träning som lösningar.

Alltför sällan behandlas förväntningar i det här sammanhanget. Och då menar jag både våra förväntningar på oss själva och vad vi ska kunna prestera, och det vi uppfattar som andras förväntningar på vår insats.

Ambitionsnivå

Förväntningar på den egna prestationen handlar ofta om vår ambitionsnivå. För ett tag sedan lanserade Birgitta Ohlsson boken ”Duktiga flickors revansch”. I ärlighetens namn ska sägas att jag inte läst boken. Den är säkert bra på sitt sätt. Men den fick mig att tänka på en av mina första chefer som fortfarande minns hur imponerad hon blev över min ambitionsnivå, efter nästan 30 år. Hon sa för några år sedan att ”hon aldrig träffat någon som haft en sådan ambitionsnivå som jag hade”.  Det är lätt att bli smickrad av ett sådant utlåtande, men det ger också en inte så trevlig bismak, eller hur?

Jag minns hur det var, och idag är det lätt att se det orimliga i situationen. Två små barn, heltidsstudier på universitetet och nytt jobb på ett stort internationellt konsultbolag. En del av studieuppgifterna fick jag möjlighet att göra på arbetstid, medan andra fick utföras när barnen somnat.

Ett gammalt hus som krävde sitt av renovering och underhåll, en båt, ett sommarställe… ja, listan på saker att göra var lång. Känslan av att aldrig räcka till fanns alltid närvarande. Och när jag var trött och kände efter kan jag än idag minnas att jag tänkte ”Men det går ju bra, jag står upp och kroppen fungerar! Kom igen nu!”. Jag blev expert på att inte känna efter eller lyssna på kroppens signaler.  

Jag tror att många behöver stämma av rimligheten i sin ambitionsnivå. Att prata med någon, en coach eller mentor eller en god vän och kollega kan hjälpa långt. Vilken nivå på arbetsinsats är rimlig? Vad förväntar sig din chef egentligen?

Känner du igen dig så prata med kollegor och stäm av att det verkligen är den nivå som du tror.  Att vara ambitiös och duktig är absolut bra, men det är viktigt att det inte går till överdrift, så att vi identifierar oss med det vi presterar. Och inte minst är det viktigt att vi stämmer av hur hårt vi driver oss själva.

Diskutera med andra om hur din arbetsdag ser ut, vad du upplever som utmanande, och hur vardagen ser ut när du kommer hem. Genom att beskriva den för andra sätter du ord på det som händer dig, och då blir bilden av hur det verkligen ser ut så mycket tydligare. Det händer ofta att man direkt ser vilka åtgärder som behöver vidtas, och på så sätt kan du snabbt komma en bit på vägen till förändrad situation.

Omgivningens förväntningar

”Jo, men du vet, jag måste göra detta för att…” eller ”Jo, du har rätt, men i vår familj är det annorlunda och det krävs att jag…”. Betrakta orden ”måste” och ”krävs” i dessa uttalanden. Om din allra bästa vän skulle säga så, vad skulle du tänka om det?

Vi har ofta många föreställningar om hur saker måste vara för att vara bra, fungera eller för att vi ska duga. Det är intressant att då och då ta sig en funderare över hur mycket sanning eller relevans som finns i dem. Det kan också vara värt att fundera över om du verkligen vill leva upp till dem, eller om det är vad du behöver prioritera i den livssituation du är i just nu. Kanske är det lämpligt att använda sig av talspråket ”Var sak har sin tid”?

Hemifrån hade jag med många föreställningar om hur saker och ting måste vara. Föreställningar som uppstod i en tid då kvinnor framförallt arbetade i hemmet. Med lite perspektiv är det lika lätt att se det orimliga här, som när det gällde ambitionsnivån.

Livet blev avsevärt mycket enklare när jag gjort min hemläxa och sett över mina ”måsten och borden”. De var många och alla var inte lika enkla att avfärda, men de som jag kunde lägga bakom mig gjorde livet mycket roligare.

Hjälpsamhet i all ära

”Vi har hjälpsam som en värdering i vårt företag”.  Det är fint och eftersträvansvärt när hela företaget anammar en sådan värdering och alla hjälps åt. I verkligheten ser det sällan ut så, och risken att någon råkar illa ut är stor. Exempelvis den nyanställde eller konsulten.

De som jobbar i ett projekt tilldelas arbetsuppgifter och som projektledare är det inte lätt att beskriva exakt var ansvarsgränserna går. Som ny (och ambitiös!) finns det en risk att du går i fällan och tar ansvar som går (långt?) utanför ditt område. I början av uppdraget och projektet är det mycket uppskattat och du lär dig säkert mycket som du kommer att ha nytta av.

Men se upp, för det finns en risk att ditt hjälpsamma beteende påverkar din omgivning i en riktning som du inte alls hade i tankarna. Det är inte helt osannolikt att du kommer att få ännu mer jobb framöver eftersom du fått omgivningen att förstå att du tar ansvar och ser till att lösa det som kommer upp. Är du dessutom en person som alltid svarar snabbt på mejl så ökar risken ännu mer. Risken för utmattning och utbrändhet är stor!

Nej, jag tycker inte att vi ska underprestera eller bli medelmåttor. Jag tycker inte heller att vi ska hålla oss hårt till det som vi fått oss tilldelat och inte hjälpa till.

Jag vill att du i rollen som ledare identifierar den här risken. Att du ser att det finns en risk i att du driver en medarbetare med det här beteendet in i sjukskrivning för stress, och att du gör vad du kan för att förhindra det. Stanna upp i en minut. Vem har det här beteendet i din grupp? Vem är i riskzonen?

Självklart finns också ett ansvar hos oss individer att jobba och utveckla oss själva. Att förstå vilka konsekvenser som det kan få när man ställer alltför tuffa krav på sig själv. Men hur ska dessa individer få den insikten? I skolan? I hemmet? Eller någon annanstans? Vi måste hjälpas åt och visa vägen till ett sundare beteende, ett mer hållbart beteende.

Känner du igen dig i de här beskrivningarna om förväntningar och egna krav?  Låt mig då få ge dig några tips på vägen så att du har en möjlighet att hinna stanna upp innan kroppen säger ifrån på allvar.

  1.  Se över och jämför din ambitionsnivå med dina kollegor, vänner eller en coach/mentor. Skriv ner vad du upptäcker och vilka åtgärder du behöver vidta.
  2.  Ta ett vitt papper och skriv ner alla dina tankar och känslor kring ditt liv utifrån ”måsten och borden”. Följande exempel kan hjälpa dig på traven:
    a.  Vi lagar alltid mat från grunden i vår familj, det är otänkbart att köpa färdiglagat.
    b.  Det är helt omöjligt att göra (eller tänka)…, för på mitt jobb krävs det att…
    c.  När svärmor kommer på besök så måste jag alltid…
    d.  Jag måste lägga ett schema för att få ihop vårt liv hemma.
    e.  Jag måste se till att det är helt rätt innan jag lämnar det till min chef.
    Skriv ner allt du kommer på.
  3.  Fortsätt med listan från punkt 2 och börja prioritera. Du vet att tiden inte räcker till allt. Vilka effekter får det om du skulle strunta i att följa det du skrivit? Vad kan du ta bort utan att det egentligen påverkar någon annan (än ditt ego)? Vad är good enough? Hur ser ett hållbart beteende i längden? Hur ser ditt ut?
  4.  Njut av den frihetskänsla och lätthet som det ger när du rensat upp bland sådant som tagit för givet!

Du kanske även gillar

Del 2 i artikelserien om beteendemönster. I del 2 av artikelserien om beteendemönster ska vi titta närmare p...

Ta kontroll över din vardag med en skräddarsydd leanmetod som du uppfinner själv. Det är populärt just nu att prata om en agil eller lean arbetsplats....

Modellering, del 1: Försök inte uppfinna hjulet på nytt – lär dig av dem som redan kan! - Jag vill bli som du när jag blir stor! När vi är små...

KTH Education utökar uppdragsutbildning med färdigpaketerade kurser, öppna för deltagare från många olika företag. KTH Education har sedan länge bedrivit uppdragsutbildning direkt anpassad...

Gästskribent Ulf Bengtsson – om att öva och träna för att hålla ditt ledarskap i trim. Ulf Bengtsson arbetar med ledarutveckling och är själv chef på...

Viktigt att förstå hur styrgruppen tänker och agerar i samband med risker. I många projekt finns det en ”det löser vi sen”-...

Per Rydberg tog över bygget av Hallandsåstunneln 2008. Nu har han utsetts till Årets projektledare. Få infrastrukturprojekt har varit så förknippade med fiasko...

Beteendemönster en viktig nyckel till att förstå sig själv och hur man interagerar med andra. Våra beteendemönster ger oss många ledtrådar, och faktum...

Modellering, del 2: Ställ rätt frågor för att lära dig av den som redan kan. I första delen av den här tudelade artikeln konstaterade vi att alltf...

Prioritering ger tydligare mål i produktutvecklingsprojektet. Framgångsfaktorn för en lyckad slutprodukt är att avgränsa...

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.

  • Ledarskap

Ofta har jag undrat över varför vi talar så mycket om ledarskap utan att tala om människan bakom chefen. Människan är i ständig tillblivelse - om hon vill. Det betyder att ditt ledarskap också kan vara i ständig tillblivelse - om du vill. I det ögonblick du sagt ja till en chefsbefattning med personalledaransvar ligger din största framgång i hur du leder dig själv och dina medarbetare, vilket ligger i ledarrollen. Så vem är människan bakom dig som chef och ledare?

  • HR

Det sägs ofta att det är svårt att hitta rätt människor att rekrytera. Det talas också om att det råder kandidatbrist. Men är det verkligen så eller är det bara vi som tänker fel?  Vår gästskribent Tove Nylin reflekterar över frågan, och tror att kompetensen nog finns där om vi bara vågar se bortom ytan.

  • Ledarskap

Simon Elvnäs forskning om ledares beteende har fått stor uppmärksamhet. I hans studier framkommer att det är stor skillnad mellan vad chefer tror att de gör och vad de faktiskt gör. På Projektnärings vårträff den 5 maj kommer han att berätta om dessa resultat, vad de får för konsekvenser för arbetslivet – och hur man kan minska glappet mellan formulerat uppdrag och utfört uppdrag. Men redan nu har Motivation.se tagit tillfället i akt att ställa några frågor till KTH:s industridoktorand.

  • Ledning

Oavsett hur effektiv ledningsgruppen har varit historiskt, så finns det en central fråga som alla företag bör ställa sig: Vad behöver ledningsgruppen framöver för att skapa största möjliga värde i en allt mer komplex värld med en accelererande förändringstakt och tilltagande oförutsägbarhet?

  • Hälsa

Det är lätt att tro att kreativa människor är de som är lite ”låt gå” och inte så ordningsamma eller disciplinerade. I själva verket kan det vara precis tvärt om – disciplin och målmedvetenhet är en förutsättning för att lyckas med det kreativa arbetet och i bästa fall uppnå flow.

  • Motivera

Var inte rädd för smärtan. Den är en naturlig del av livet. Lika naturlig som glädjen, kärleken och sorgen. Faktum är att dessa är nära sammanflätande i livets väv. De är alla väsentliga delar av livets helhet. Och för att känna mig hel som människa behöver jag välkomna känslorna. Det tog mig tid att komma hit, men i dag är jag tacksam för att jag ocensurerat vågar känna alla mina känslor. De är en rikedom. De är nyanserna i livets dans. De gör mig mänsklig. Jag känner, därför är jag. Det är fundamentet i det mänskliga varandet. Utan känslan vore jag levande död. Oupplevd. Med känslan upplever jag. Livet. Mig själv. Mötet med dig.

  • Motivera

Vi människor vet ofta vad vi behöver göra för att bli lyckliga och leva ett gott liv. Problemet är bara att vi inte gör det. Du vet att du mår bäst av att vara aktiv och kreativ, ändå väljer du att titta på TV eller slösurfa på datorn. Det kallas för ”lyckans paradox”, och är ett gissel för många människor. Varför gör vi inte sådant som får oss att må bra?

  • Motivera

De flesta av oss människor strävar efter ett hälsosamt och lyckligt liv. Men vad krävs egentligen för att bli lycklig? Många söker det goda livet genom att jaga pengar, framgång och kändisskap, men ingen av dessa faktorer är avgörande för en människas lyckonivå. Psykiatrikern Robert Waldinger från Harvard University berättar här om en unik studie där hundratals amerikanska män har följts under hela sin livstid. Studien, som inleddes för 75 år sedan och fortfarande pågår, visar att det faktiskt finns ett ganska entydigt svar på vad människor behöver för att kunna leva ett gott liv.

  • Motivationsbloggen

Just nu befinner vi oss i ett samhällsskifte. Från Industrialism till en ny samhällsform. I media har det nya samhället kallats vid många namn, exempelvis Postmateriella samhället eller Postindustrialism. För enkelhets skull kallar jag det för det digitala samhället. Så, vad händer när man befinner sig i ett samhällsskifte? Jo, det är kaos…

  • Motivationsbloggen

När jag gick i grundskolan på 1100-talet nötte vi glosor, insjöar, huvudstäder, periodiska system och allt annat mellan himmel och jord. Nötandet var en del av vardagen. Jag minns fortfarande att slaget vid Hastings ägde rum 1066 och att den kemiska beteckningen för Klor är Cl. En del sitter kvar, men rätt mycket har lossnat, om jag ska vara ärlig. Nu är det modern times. Mina ungar lär sig fortfarande sjöar och huvudstäder och franskaglosor - men på nya sätt. När jag ser dem hänga över sina skol-appar, fantasifulla lärspel och klickar och swajpar tänker jag på forntidens nötande. Och så tänker jag att de är lyckans ostar som fått kliva in i en helt annan kunskapsvärld redan från start

  • Motivationsbloggen

Med dagens digitala samhälle och ungdomarna som växt upp i det, är förväntningarna höga på att IT-system fungerar som de ska. De måste vara effektiva och hjälpa användaren att förstå hur de fungerar. App- och speltillverkare blir sågade väldigt snabbt om något är fel, särskilt av andra utvecklare som anser sig veta hur enkelt olika buggar går att lösa. Företagssidor uppdateras också kontinuerligt på marknaden för att ha en bra användarvänlighet så att du som besökare enkelt hittar fram dit du vill och konverteras till att bli kund.