Menu

Sälja

För inte alls länge sedan levde vi i en värld där bara några människor var säljare. Alla vi andra arbetade med att tillverka de produkter som säljarna sålde. Men världen förändrades, och länge förutspåddes säljarens död - internet skulle göra honom eller henne överflödig. Istället blev det tvärtom - alla människor blev säljare. Vissa av oss sysslar med säljande försäljning, andra ägnar sig helt åt vad Daniel Pink kallar icke-säljande försäljning. Vi försöker påverka andra att ge upp någonting de har i utbyte mot någonting vi har. Det är kort sagt mänskligt att sälja.

Det finns många presumtiva fällor att akta sig för som säljare. Att prata sönder sin kund, inte vara tillräckligt lyhörd eller att inte vilja erkänna sina egna misstag är några av de vanligast förekommande säljmisstagen.

När det är dags att kontakta kunder och sälja in företagets tjänster eller produkter är det lätt att drabbas av osäkerhet, rädsla och en känsla av att inte våga vara alltför offensiv och ”gåpåig”. Rädslan för att känna sig som en klassisk ”krängartyp” begränsar många i försäljningssammanhang. Utgå från att du ska vårda relationer och uppfylla kundens behov snarare än att ”kränga”.

Vill du utveckla dig som säljare och ta nya oväntade steg?  Vill du jobba för att öka din försäljning generellt eller kanske kämpa för att få upp motivationen i säljteamet? Har du provat allt, men är fortfarande inte nöjd? Gör tvärtom!  Nu kan du läsa säljcoachen och föreläsaren Max Söderpalms bok, Tvärtom, i kortformat. Mycket nöje!

Du kanske inte är en violinist eller konstnär, men vill du lära dig säljtänket och framgångsrika metoder  - så kan du. Med övning, utbildning och erfarenhet kan du förstå hur affären fungerar och förbättra dina säljprestationer. Det menar Brian Tracy.
 

Var inte rädd för att bli avvisad och jobba på din självkänsla som säljare. Det är Brian Tracy’s tips för dig som vill nå nya säljhöjder. Hur gör man det? Ring, ring och ring. Och ring igen. Varje ny erfarenhet ger dig nytt mod och gör dig till en bättre säljperson.
 

Som företagare är det lätt att fastna i en lågprisfälla, särskilt om man skjuter från höften när man sätter priser och inte vågar höja sina priser av rädsla för att förlora kunden.

Webbprestandaexperten Sven Hammar ger dig tio användbara tekniska tips för att optimera din sajt för bättre e-handel.

Säljteknik är en hel vetenskap. Valet av metod är ofta beroende av vilken produkt som säljs och i vilket sammanhang säljaren och kunden befinner sig i. Oavsett hur eller vad du säljer är fokus på kunden viktigt. Här får du några tanketips.

En säljares arbete handlar delvis om att överföra och sälja idéer till andra människor. Att kommunicera tydligt är då grundläggande för att uppnå målet. Och att förstå kundens situation.

Vi är styrda av våra känslor, inte bara men till stor del. I en säljprocess är förtroende och ärlighet centrala delar. Genom att lägga samtalet på rätt känslomässig nivå i säljsituationen, skapas den dialog som för affären vidare.

KTH-studenterna Tora Jansson och Anna Kvernplassen har undersökt hur surf- och läsplattornas framtid ser ut i Sverige, och har tittat närmare på två avgörande faktorer. Dels vilka intäktsmöjligheter som finns, dels hur läsarna vill att annonser ska se ut.

Det finns lika många sätt att sälja som det finns säljare. Men hur man än ser på säljsituationen och vilken metod man än använder, så är en god relation till kunden alltid central. Att vårda sin kundrelation leder till det långsiktigt samarbete du eftersträvar.

En marknad där förutsättningarna hela tiden förändras kräver också flexibla säljmetoder. Kunder idag vågar ifrågasätta gamla sanningar och tvekar inte att byta leverantör om de inte är nöjda. Hur möter säljteamen den nya marknaden bäst?

Partners

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram