Menu

Med respekt för känslan

Att sälja är lika mycket hjärta som hjärna.

Vi är styrda av våra känslor, inte bara men till stor del. I en säljprocess är förtroende och ärlighet centrala delar. Genom att lägga samtalet på rätt känslomässig nivå i säljsituationen, skapas den dialog som för affären vidare.


Människor köper från människor, inte från bolag och det är samtalet mellan individer som når resultat. Kunden vill lära känna sin säljkontakt, på ett professionellt plan som inte blir för personligt. Vi köper känslomässigt och motiverar sedan det tagna beslutet med logik. Logiken och känslan kompletterar därmed varandra och väldigt få människor fattar beslut baserade på endast det ena eller det andra.

Kunden vill kunna känna förtroende för säljaren och kunna lita på att det han eller hon säger är sant. Ärlighet är en självklarhet, men det får heller inte bli en alldeles för öppen relation. Kunden vill inte veta allt och inleda en för personlig relation. En balans mellan integritet och säljskicklighet är nödvändig.

Säljdialogen och känslan

  • Den personliga dialogen, småpratet om väder och vind fyller sin funktion, men har ingenting att göra med själva säljprocessen. Här kan det vara bra att försöka hitta ett gemensamt intresse för att fördjupa relationen ytterligare.
     
  • Affärsdialogen är småpratets motsats. Här är syftet endast att försöka kartlägga hur produkten eller tjänsten kan lösa kundens problem. Att få kunden att förstå värdet i det som säljs.
     
  • Den personliga affärsdialogen hamnar mittemellan de ovanstående. Här blir syftet att, genom känslan, försöka förstå kundens behov och önskemål för att kunna uppfylla det. Hur känner kunden för ditt förslag eller erbjudande?

Det är den personliga affärsdialogen som är avgörande för hur affären ska fortskrida. Kunden vill inte känna sig som en i mängden, och säljarens uppgift är att få kunden att känna sig utvald. Även om känslan inte är direkt, utan snarare undermedveten, kommer kunden att känna den och ett förtroende är på väg att byggas upp.

Genom att få till stånd en personlig affärsdialog, kommer också ärlighet och respekt automatiskt att ta plats i relationen. Du kommer få utvecklande och fördjupande frågor och svar från kunden, istället för standardsvar.

Ett alltför affärsmässigt förhållningssätt, riskerar att bli för opersonligt och hela samtalet blir därmed lättare att bortse från. Undivk till exempel att fråga hur "bloaget känner". Du för ett samtal mellan personer, inte bolag.

Du kanske även gillar

Apoteket AB vann utmärkelsen Årets Kommunikationsteam. Apoteket AB har av svenska kommunikatörer framröstats till Å...

Twitter – affärsmöjligheter, nätverkande och omvärldskontroll. Sophia Sundberg är nätverksproffs och har jobbat med nä...

Var tredje anställd tycker inte att det är fel att använda...

Anna Bellman: "Allt kommunicerar. Och det som inte är ord kommunicerar oftast mest". Tänk mindre på innehållet i det du kommunicerar. Lägg...

Möt Pontus Bodelsson, vd för mediekoncernen Helsingborgs Dagblad och författare till boken Management by Glädje. Det var när den nykläckte studenten Pontus Bodelsson hamnade mitt i...

PR Barometern 2012: Företagens mediehantering utvärderas av journalister. I den nysläppta PR Barometern Näringsliv 2012 har nä...

Att ge och ta emot feedback – så gör du. Feedback är ett samarbete mellan givare och mottagare. Att hitta den...

Oliver Lopez: ”Jag vill helst benämna denna process affärsprocess eftersom den handlar lika mycket om hur kunden köper, som om hur vi säljer.” Jag jobbar med komplex försäljning. När jag nu går in p...

Bli glad av att le och uthålligare av att korsa armarna. Kroppsspråket talar ibland tydligare än orden som sägs och hur...

Smarta, roliga eller pinsamt dåliga. Vissa valaffischer har etsat sig fast i minnet. Svenska valaffischer är i regel unika i sin förmåga att vä...

  • Motivera

”Egentligen tror vi inte på lyckan”. Så inleds förordet till boken Lycka på fullt allvar och påståendet väcker onekligen en del frågor. I ett samtal med författarna - psykologen Katarina Blom och journalisten Sara Hammarkrantz – får jag svar på många av dem. Vi pratar bland annat om hur positiv psykologi kan öppna upp våra psyken och ge oss tillgång till en större del av oss själva. Och det slitna ordet ”lycka” fylls med en ny definition som gör det lättare att förhålla sig till tillståndet – och ta det på allvar.

  • Kommunicera

Vi får den uppmärksamhet vi förtjänar. Om du är intressant så kommer folk att lyssna. Så enkelt -  och så svårt - är det. Gå till dig själv. När du ska lyssna på någon som inte direkt faller dig i smaken, eller där ämnet inte känns topprioriterat just nu, så börjar du direkt tänka på annat. Eller hur? Tankarna flyger iväg och det är en kort väg till att ta upp mobilen för att kolla mejlen och utnyttja tiden på bättre sätt. Samma sak är det när andra ska lyssna på dig.

  • Coacha

Vi lever i en tid av ständiga förändringar inom alla områden. Förändringen är närvarande överallt - i teknik, globalisering, politik och samhällsutveckling. Vi har idag också tuffare krav på lönsamhet i företagsvärlden och konkurrensen är stenhård. Parallellt med detta går vi även kontinuerligt igenom privata förändringar. Livet drabbar oss - oavsett hur snabbt världen snurrar eller hur stora externa krav vi har på oss. Den privata sfären är fylld med massor av utmaningar -  förluster av nära och kära, fysiska och psykiska sjukdomar, separationer, arbetslöshet, eller ekonomiska bekymmer. Ingen människa är förskonad. Men hur hanterar vi dessa kriser ?

  • Ledarskap

Stort politiskt ledarskap kan vara att inta positioner som inte alltid är populära. Ett aktuellt exempel: Att varken allianspartierna eller Socialdemokraterna vill samarbeta med Sverigedemokraterna är huvudanledningen till Decemberöverenskommelsen. Genom att alliansens partier förbinder sig att inte rösta på sin egen ekonomiska politik i Riksdagen kan minoritetsregeringen fortsätta styra. Detta har partieliterna bestämt. På andra håll är DÖ både impopulär och obegriplig.

  • Ledning

På eventet Årets VD i höstas presenterade Motivation.se, i samarbete med Ledarskaparna, resultatet av undersökningen VD Barometern 2014. 90 tillfrågade vd:ar hade besvarat ett antal frågor om hållbarhet, lönsamhet och arbetsbelastning i vardagen. Bland annat visade svaren ett intressant glapp i relationen mellan tillväxt och medarbetarengagemang, men också att många inte tycker sig se en given koppling mellan hållbarhet och lönsamhet. Mats Frid, en av initiativtagarna bakom undersökningen, ville veta mer: hur kan man hitta goda exempel på vd:ar som jobbar framgångsrikt med hållbarhet på ett konstruktivt sätt? Han djupintervjuade ett antal vd:ar från skilda branscher, men som har en gemensam nämnare: alla var nominerade till Årets VD 2014. Hans intressanta slutsats är att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och kreativitet…

  • Ledarskap

De senaste 20 åren har handlat mest om nedskärningar, system och kontroll. Men nu ska det bli en ändring. Kontrollsamhället ifrågasätts alltmer av inflytelserika politiker och forskare. Och lösningen är att återupprätta statusen hos en kuvad skara - de yrkeskunniga.

  • Kommunicera

Ditt professionella rykte är på många sätt det viktigaste du har i karriären. Trots det är få människor medvetna om hur deras eget rykte ser ut och hur de själva kan utveckla det.
Per Frykman driver företaget Your Professional Reputation tillsammans med Karin Sandin och samarbetspartners. Han menar att fler borde tänka på hur deras rykte påverkar deras professionella liv, vare sig du är anställd eller entreprenör. "Ditt rykte går ju alltid före dig", säger han till Motivation.se.

  • HR

Är det bara jag, eller har du läst något positivt om chefskapet på senaste? Är det bara jag, eller har du sett någon rapport om fördelarna om att vara chef? Är det bara jag, eller har du sett någon artikel om en glad, välmående chef nyligen. Anyone? Är det inte dags att vända på den trenden? För det speglar ju inte verkligheten.

  • Ledarskap

Hur får du andra att göra som du vill? Ja, det är sannolikt en fråga som många skulle vilja ha svaret på. Det är nog till och med en och annan som gärna skulle vilja gå just den kursen. Tänk vad mycket enklare livet skulle bli om vi visste vad vi skulle göra för att få andra dit vi själva vill. Samtidigt är det en rätt provocerande fråga och det ligger nära till hands att tycka att bara tanken, på att vilja få andra människor dit vi själva vill, synes vara rätt manipulativ.

  • Projektleda

Att få möjligheten att gå utbildningar på jobbet är inspirerande och givande. Men hur lyckas man förförlytta sina nyvunna kunskaper, insikter och redskap in i en arbetsvardag? Det är lätt att den energin läcker ut mellan alla måsten och möten. Maria Forsgren och Annika Strömsten har många goda råd kring hur du kan jobba med träning och uthållighet – och få dina nya ledarskapstankar att bli till verklighet.

  • HR

Lönesättning är i allra högsta grad en fråga om psykologi. Sambandet mellan lön och motivation är komplicerat - det viktigaste är inte den faktiska lönenivån, utan hur medarbetaren upplever lönen och löneprocessen. Som lönesättande chef har man därför ett stort ansvar som kräver att man har en policy och tydliga kriter att utgå ifrån. "En medarbetare kan uppleva samma lön som rättvis eller orättvis beroende på hur processen har sett ut", säger Karin Karlström, psykolog och utredare på Saco.

  • Kommunicera

Att vara pirrig när du ska tala inför större grupper är bra, att vara förlamad av nervositet är riktigt dåligt. Känner du igen dig? Det är det många som gör... Men det finns metoder för att minska stresspåslaget och bli kompis med rampljuset. Första delen i Anna Bellmans serie om presentationsteknik foksuerar på det som drabbar så många: nervositet. Anna delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Ledarskap

Gott ledarskap, medvetet hållbarhetstänk, ansvarsfullt företagande - det har blivit dags att nominera till Årets VD 2015. Den 9 november kommer utmärkelsen att delas ut på Berns Salonger i Stockholm och för fjärde året i rad uppmärksammas därmed goda exempel på vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt. Nu kan du nominera din vd-kandidat i kategorierna mindre, mellanstora, stora bolag samt Årets Unga VD. Vinnarna kommer att utses av en namnkunnig jury och presenteras på eventet på Berns i höst.

  • Innovation

Martin William-Olsson, innovationsledare på SEB, ser många utmaningar i att prioritera rätt, bibehålla de positiva effekterna som redan har uppnåtts - och samtidigt höja värdet på och accelerera antalet innovationslanseringar. Och för honom är innovation samma sak som överlevnad. "På sikt är jag övertygad om att de företag som på ett effektivt sätt lyckas integrera sitt innovationsarbete med den ordinära verksamheten, är de som kommer att stå starka och kunna parera omvärldens ständigt ökande förändringstryck.”

  • HR

Nu när vi klivit in i maj månad är det säkert en och annan som tvingats inse att det inte blev något med det där nyårslöftet i år heller. Träna mera, äta nyttigare, sluta röka, dricka mindre… Vad det än är vi vill förändra hos oss själva, som vi i grund och botten vet skulle få oss att må bättre – tycks den dåliga vanan ha en nästan magisk kraft att fortsätta leva sitt eget liv, utanför vår kontroll.

  • Motivera

Övning ger färdighet, brukar man ju säga. Att träning och övning är viktigare än talang är en populär uppfattning. Ni som känner till den berömda teorin om att det krävs 10 000 timmars övning för att bli expert är säkert också bekanta med uttrycket "Deliberate Practice", alltså fokuserad, medveten träning. Men vad innebär det i praktiken? Hur ska man träna för att verkligen bli bättre på någonting?