Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Gästskribent Gunnar Holmen, Celavi Verksamhetsutveckling: ”En viktig del i det strategiska arbetet är, som vi alla vet, konsten att välja bort. Men man ska välja bort med omsorg…". Är det viktigt med strategiska kunder och vad är egentligen en...

Niclas Schüler på Curt Design: "Att vara kreativ handlar mycket om hur man är som person". Oavsett om du har ett skapande yrke eller ej kan kreativitet och fritt tä...

”Ett gott ledarskap är att få med hela laget.” Den som vill bli coachad av Tina Thörner kan räkna med att få...

En säljanekdot och några väl valda sommartips att reflektera över. Max Söderpalm skickar några kraftfulla sommartankar att klura p...

Leif Israelsson, Celavi: ”Min tes är egentligen att om vi, nästan till besatthet, intresserar oss för att på olika sätt bidra till våra kunders framgång så blir vi långsiktigt framgångsrika själva." Den gamla fabeln om Haren och Sköldpaddan fungerar som en bra metafor i m...


Träning, viljestyrka, talang - vad är viktigast?

 Det har sagts att det finns tre sätt att bli riktigt bra på nå...

Utveckla människor genom att identifiera styrkor och svagheter. Ditt företags potential finns bland dina medarbetare. Om du inte tar den...

Oliver Lopez: "Vem skulle du anlita för att bygga om badrummet? Någon som har gjort det för 500 personer innan, eller någon som säger att de kan göra det?". Insiktsförsäljning handlar om att bearbeta kunder på ett...

Tydlig delegering och löpande coachning ger önskat resultat. Hur delegerar du på ett effektivt sätt? Tydlighet i överlä...

Visar du uppskattning för dina medarbetare? Veckans motivationstips är enkelt och något du kan börja med...

  • Hållbarhet

Nu har paket från julklappshjältar över hela landet börjat lämnas in. Genom Aktion Julklappen får barn i Ukraina, Georgien, Moldavien och Rumänien bland annat block, kritor och tandborstar till jul. Förra året fick 29 672 barn en julklapp och i år har redan över paket lämnats in av julklappshjältar i hela Sverige. Läs mer om projektet och om hur du kan bidra till en bättre jul för barn som har det svårt.

  • Ledarskap

Det blir en annorlunda krönika den här gången. I samband med Årets VD hade jag förmånen att få prata om politik från scenen på Berns i Stockholm. Jag kände ett stort gensvar från publiken, som också levererade frågor. Några svarade jag på från scenen. Några besvarar jag här.

  • Ledarskap

Den 10 november delades utmärkelsen Årets VD 2014 ut på Berns Salonger i Stockholm. En händelserik galakväll med spännande talare på scenen, förväntansfull publik och många intressanta diskussioner kring vd:rollen, hållbarhetsarbete och framtidens ledarskap. Här kan du se ett sammandrag från kvällen.

  • Motivera

Zlatan Ibrahimovic är på många sätt ett unikum. Med en vinnarmentalitet som kan få vilken säljcoach som helst att blekna har Zlatan tagit sig hela vägen från Rosengård till Paris. Han är idag en av världens bästa fotbollsspelare. Hur gjorde han - och vad kan vi andra lära oss av den gode "Ibra"? Motivation.se vaskar fram sju lärdomar ur Zlatans karriär - och några sköna citat som förklarar vad det handlar om.

  • Ledarskap

Dimitris Gioulekas är VD för Knightec, ett konsultföretag inom teknik och ledarskap som har haft konstant tillväxt under de senaste tio åren. En av de viktigaste framgångsfaktorerna för företaget är mångfald. Ett team som enbart består av kopior av en själv blir inte särskilt dynamiskt - tvärtom riskerar det att somna in i outmanad självgodhet, menar Gioulekas, som nu kan titulera sig Årets VD 2014.

  • Ledarskap

Hur har en vd det på jobbet? Hur tänker en vd och på vad? Enda sättet att få svar är att fråga - och det är just det VD-Barometern gör. Svaren i undersökningen blev underlag till en mycket intressant paneldiskussion vid prisutdelningen av Årets VD den 10 november på Berns. Här kan du läsa mer om bakgrunden till Barometern och ta del av Mats Frids reflektioner och kommentarer kring resultatet.
 

  • Ledarskap

Under åtta års tid har Alliansen ägt problemformuleringsprivilegiet i svensk arbetsmarknadspolitik. I de tre senaste riksdagsvalen har svenska folket fått ta ställning för eller emot jobbskatteavdrag och sänkta ersättningar i bidragssystemet. Nu ligger bollen istället vid de rödgrönas fötter, och frågan infinner sig: Vad vill egentligen vänstern med svensk arbetsmarknad?
Motivation.se ringde upp den vänsterinriktade nationalekonomen Sandro Scocco för att prata ideologi. Och upptäckte att alla inte är lika "triangulerade" som Stefan Löfven och Magdalena Andersson.

  • Ledarskap

Redan som 13-åring visste Ruth Westberg att hon ville bli VD - möjligheten att påverka, förbättra och förändra har alltid varit viktig för henne. Nu, 14 år senare, leder hon teknikföretaget Concept mot allt större framgångar - trots att hon själv i allt väsentligt saknar tekniska kunskaper. Istället satsar hon på att få med sig alla på tåget och lita på sina medarbetares kompetens. En strategi som har fungerat tillräckligt bra för att göra henne till Årets Unga VD 2014.

  • Ledarskap

Nästan hälften av allt som vi människor gör går på ren vana. Vi är inte alltid medvetna om våra vanor - ändå finns de alltid där och styr våra liv. Det är de som avgör vad du äter, hur ofta du tränar, hur du kommunicerar och hur du arbetar. Vanans makt är stor. Men den fria viljans makt är större - om du vågar tro på den.

  • Ledarskap

Dålig nattsömn, ständig oro och ett dygnet runt-arbete, berättar folk för mig att det är vad jag har att vänta. Nej, jag ska inte starta något nytt företag, däremot blir jag mamma för första gången vilken dag som helst.

  • Motivera

Nej, det krävs inte mycket för att hjälpa medmänniskors motivation på traven. Å andra sidan – det krävs heller inte särskilt mycket för att snabbt och effektivt sänka den med bara några få ord. Liria Ortiz är psykolog och författare och använder metoden Motivational Interviewing tillsammans med sina klienter i förändringsprocesser - såväl individuella som organisatoriska. Som så ofta handlar det om kunskap. Och om att vara uppmärksam på hur man samtalar.

  • Ledarskap

Idag har Årets VD och Årets Unga VD utsetts. Vinnaren i kategori stora företag är Jonas Wiström, vd, ÅF, Solna. Årets VD i kategori mellanstora företag är Dimitris Gioulekas, Knightec, Örnsköldsvik. I kategorin små företag vann Ida Backlund, Rapunzel of Sweden, Umeå (Priset mottogs av Ann-Christin Backlund). Totalt har juryn bedömt cirka 128 inkomna nomineringar från hela landet. För första gången har också utmärkelsen Årets Unga VD delats ut. Vinnaren är Ruth Westberg, vd, Concept i Göteborg.

  • HR

Du har ingen schemalagd arbetstid. Du kan ta semester när du vill, hur länge du vill - bara du sköter dina projekt. Så kommer dina anställningsvillkor att se ut om du börjar jobba för den excentriske entreprenören Richard Bransons flyg- och underhållningsbolag Virgin. Total frihet under ansvar - är det så framtidens arbetsliv kommer att fungera? Ja, kanske - åtminstone för vissa, säger Ulf Boman på Kairos Future.

  • Sälja

Jag pratar ofta om hur viktigt det är att ifrågasätta och utmana våra kunder. Ofta vet inte kunden vad han eller hon behöver och resultatet blir därför en dålig beställning av tjänster och produkter. Betyder det att den klassiska relationsförsäljningen inte längre är relevant? Svaret är både ja och nej.

  • Ledarskap

Förra året fick han utmärkelsen Årets vd i kategorin stora företag. Vi har pratat med Ray för att höra hur det var att få utmärkelsen. Vi hann också prata hållbarhet och vd-roll.

  • HR

En knapp tredjedel av alla som har bytt jobb ångrar sitt val, enligt en ny undersökning från Careerbuilder. De vanligaste orsakerna är att man är missnöjd med arbetsuppgifterna på nya jobbet och att man inte kommer överens med chefen.