BLI MEDLEM IDAG

Bli medlem nu och höj din jobbvardag med ny kunskap kring ledarskap, motivation och prestationer!

Bli medlem nu!

Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


  • Motivationsbloggen

Du säger att du är trött, att du inte orkar mer. Du har träningsvärk. Du har fölorat. Du känner dig sjuk. Du har prestationsångest. Rösten i ditt huvud säger att du inte orkar mer. Du känner dig som en förlorare. Du hittar på ursäkter som ska få dig att må bättre. Du vill ge upp. Men i själva verket att det är nu det börjar. Det är nu du utvecklas – på riktigt!

  • Motivera

Min kropp är rak i en planka. På en inandning går jag över i en kobra, huvudet strävar uppåt men min blick vilar mot nästippen. På en utandning går jag över i den nedåtriktade hunden. Blicken strävar mot naveln. Jag andas fem långsamma, djupa andetag innan jag medvetet rör mig ur positionen och steg för steg tar mig tillbaka till utgångsläget. ”Samasthitih” hör jag yogaläraren säga. Vi står upprätt och stilla innan vi påbörjar nästa rörelse.

  • Innovation

Social innovation är ett brett och komplicerat begrepp. Det handlar om innovationer som syftar till att möta olika utmaningar i samhället på ett nytt sätt. Den statliga myndigheten Tillväxtanalys har släppt en rapport där man undersöker fenomenet ur ett internationellt perspektiv. Vad kan Sverige lära sig av omvärlden? Vi kan behöva fler nätverk och mötesplatser för att underlätta matchningen mellan innovatörer och finansiärer, menar rapportförfattaren Martin Wikström.

  • Innovation

Innnovation är ett teamwork, säger Eva-Carin Banka Johnson
Project Manager, Future Homes, IKEA. I sin roll som innovationsledare arbetar hon tillsammans med forskare, industripartners och användare för att bygga funktionella och hållbara hem som fungerar i framtidens urbana miljö. "Det är ett spännande uppdrag där jag aldrig vet vad som ska komma ut av det vi gör.", säger hon till Motivation.se.

  • Motivera

Det svenska IT-konsultbolaget Cygni har utsetts till Europas bästa arbetsplats. Bakom utnämningen ligger ett långvarigt och hårt arbete med rekrytering, kompetensutveckling och medarbetarengagemang. Men i den kompetenstörstande IT-branschen gäller det att inte luta sig tillbaka och vara nöjd. "Vi måste ligga i ständig förändring", säger företagets vd Jon Persson.

  • Uppleva

Att Sverige är vackert och fantastiskt på många sätt och vis, det vet vi redan. Och du har säkert dina egna smultronställen och favoritplatser att besöka. Kanske är rutten redan lagd, men här får du chansen att upptäcka  nya favoriter. Vi har samlat några spännande utställningar väl värda ett sommarbesök. Ta en omväg eller kör raka spåret. Kultur är kul.

  • Motivationsbloggen

Jag har förut lyft frågan om att mäta jämställdhet här i bloggen och nu finns ett till sätt att snabbt ge dig en fingervisning om hur just ditt företag ligger till när det kommer till jämställdhet.

  • Hållbarhet

I första delen av Pratbart samtalar Helena Timander och Marie Alani med Pär Larshans från Max Hambugerrestauranger och Emma Ihre från Finansdepartementet. Temat är hur hållbarhet och företagskultur skapar affärsmässig lönsamhet och stärker varumärket. Här är några citat ur avsnittet.

  • Ledarskap

Tvärtemot vad vissa anser kan en ledare faktiskt inte motivera andra. Som ledare skulle det vara dumt - rent av arrogant - att tro att vi har makten att motivera en annan person. För egentligen finns redan källan till motivation inom varje person vi möter. Den verkliga utmaningen för ledare är istället att utnyttja och kanalisera den redan existerande motivationen.

  • Hälsa

Semestern är här och med den kommer härliga kvällsdopp, långa stunder vid frukostbordet, äventyr och nya upplevelser. För de flesta av oss innebär sommaren också glass, fika, vin, grill och allt det där av livets goda. Det är dock lätt att det blir lite mycket av det goda och många är de som kommer tillbaka efter semestern och inser att skärpet plötsligt behöver ett extra hål. Hur ska man egentligen bära sig åt för att inte hamna i den fällan?

  • Motivera

Hade du tänkt att lägga om din diet, gå upp en timme tidigare varje morgon eller sluta röka? Att pröva någonting nytt i 30 dagar kan vara ett smart och enkelt sätt att utmana sig själv utan att sätta ribban alltför högt. En månad är tillräckligt lång tid för att den nya vanan ska fastna - men ändå inte längre än att experimentet känns överkomligt.

  • Hållbarhet

Tycker du att det är viktigt med kundfokus, innovation och engagemang på ett företag? Då är du inte ensam, för det är de värdeord som de allra flesta företag har valt, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Om jag istället frågar: ”Tycker du att kundfokus, innovation och engagemang präglar svenska arbetsplatser?”, kommer jag att få ett helt annat svar. Gapet mellan det vi kommunicerar och hur vi agerar är nämligen illavarslande stort. Samtidigt visar all forskning att företag som lever sina värderingar ”på riktigt” är mer lönsamma, har bättre tillväxt och är betydligt bättre på att hantera kriser. Så hur går vi från ord till handling?

  • Hållbarhet

Han är supertalangen som vägrar att lyssna när folk säger "det går inte" och "det kommer aldrig att fungera". Vid 28 års ålder driver Michel Issa fyra olika företag - och har också hunnit dra igång flera stora välgörenhetsprojekt. Men egentligen skulle han ha blivit munk.

  • Kommunicera

99 procent av de som hoppas skapa uppmärksamhet och gå igenom bruset med sina events under Almedalsveckan blir besvikna, enligt en intervju jag läste med civil- och bostadsminister Stefan Attefall. Inte så konstigt om man har förväntat sig ett mediagenomslag likt det när Gudrun Schyman eldade upp pengar för några år sedan, fortfarande sedd som Almedalens mest uppmärksammade kampanj. Men även om man har lite mer modesta förväntningar så är det svårt att göra sin röst hörd under denna politikervecka som slår alla rekord i både antalet besökare och events år från år.

  • Uppleva

Läsning tillhör hela året, men av någon anledning blir sommaren den perfekta årstiden för att släppa fram den inre bokmalen extra mycket. Här kommer några utvalda tips om du känner att du inte orkar välja själv i den aldrig sinande bokfloden.

  • Motivera

Du vet att du verkligen måste jobba. Det är bråttom nu. Deadline närmar sig med stormsteg - och ändå låter du dig distraheras. Visst vore det enkelt att få jobbet gjort om det inte vore för Facebook, Twitter och allt annat som den nya tekniken lockar med? Det finns dock psykologiska förklaringar till att du låter dig distraheras. Och med rätt strategier kan du lära dig att motstå nätets lömska lockelser.