BLI MEDLEM IDAG

Bli medlem nu och höj din jobbvardag med ny kunskap kring ledarskap, motivation och prestationer!

Bli medlem nu!

Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


  • Ledarskap

Livet och döden är som två sidor av samma mynt – och kanske pratar vi för lite om bådadera. Men när dödens ansikte visar sig, väcks sannerligen tankarna om livet. Sommaren har varit ljuvligt fantastisk. En välbehövlig tid för återhämtning och kontemplation. Tid för att bara vara och umgås med nära och kära. Tid för att låtar tankar komma och få utrymme på ett annat sätt än de får i vardagens pusslande och görande.

  • Motivationsbloggen

En vän till mig frågade häromdagen hur man förändrar normer, rent konkret. Jag tänkte ge er lite verktyg för det, men först krävs en definition av normer och ett tydligt varför. Normer styr vår vardag och är det som hjälper oss att veta hur vi ska bete oss mot varandra, det är som en uppsättning överenskommelser som vi skapat tillsammans mer eller mindre medvetet.

  • Motivera

Få framgångsrika människor har haft en enkel resa mot sina drömmars mål. De flesta måste ta sig förbi hinder som blyghet, rädsla, dåligt självförtroende och bristande självdisciplin. De gör det genom att pusha sig själva över komfortzonens gränser. Att välja bort den bekväma vägen är aldrig lätt - men med rätt metod kan du steg för steg utmana och besegra din rädsla.

  • Ledarskap

Bioteria och Middagsfrid är två snabbväxande företag som på kort tid blivit väldigt framgångsrika. Hur håller man i företagskulturen under den resan? Samtalet mellan Kicki Theander och Niklas Axelson handlar om rekrytering, ledarskap, feedback och målbilder. Och förmågan att ”walk the talk”. Här är några citat från samtalet.

  • Coacha

Sommar, ledighet, sol och bad ger tid för lugn och stillhet. Då hör vi plötsligt vår inre röst och våra tankar. Rösten kanske säger: ”Jag är egentligen ganska trött på jobbet och chefen.”. ”Jag vill utvecklas , men vet inte riktigt hur.”. ”Jag har varit på samma ställe i åtta år, jag borde nog gå vidare och göra något annat. Men jag vet inte vad jag vill…”. Känner ni igen tankarna?

  • Motivera

Förmågan att fokusera är någonting som de flesta framgångsrika människor har gemensamt. Ingen kan vara bäst på allt eller göra allting samtidigt. Möjligheten att lyckas blir långt mycket större om du fokuserar på ett enda mål - gärna efter att först ha testat dig fram på flera olika områden. Långsiktig fokusering och kortsiktig koncentration handlar i grund och botten om en och samma princip: Att göra en sak i taget.

  • Motivera

Talang är överskattat. Visst kan medfödd begåvning vara en fördel på vägen mot framgång - men den är ändå inte värd någonting utan hårt arbete och träget slit. Del 2 i vår artikelserie om framgång handlar om varför du inte kommer undan att jobba - hårt, mycket och länge. Vi försöker också ta reda på om det finns något sätt att träna upp sin arbetsmoral.

  • Hälsa

Hälsa är i allra högsta grad en hållbarhetsfråga. I fjärde delen av Pratbart samtalar Marie Alani och Helena Timander med Thomas Petersson på Euro Accident och Johan Holmsäter, grundare av Friskis och Svettis. Hälsoarbete kan aldrig vara ett tillfälligt projekt och ledarskapsansvaret är stort. Men hur kommer man igång snabbt? Thomas ger tre snabba tips.

  • Motivera

Passion förvandlar underpresterare till superpresterare. Många framgångsrika människor - däribland Bill Gates - tillhörde livets förlorare tills de upptäckte någonting som de verkligen brann för. Men hur hittar man sin passion? I den första delen av Motivation.se:s artikelserie om vägen till framgång utforskar vi vad passion är och hur man når dit.

  • HR

Lagarbete, kostnadsjakt, ansvar och resultatinriktning är de värderingar som väger tyngst på svenska arbetsplatser idag. Detta enligt årets upplaga av Sverigestudien, där ett Sverige i miniatyr har fått välja ut de värdeord som de anser präglar dagens samhälle. Listan över önskade värderingar på arbetsplatsen toppas istället av anställdas hälsa, humor/glädje och erkännande av anställda.

  • Ledarskap

Gäster i avsnitt tre av Pratbart är Marie Dahllöf, vd på GodEl och Fredrik Palmgren, en av grundarna av Centigo – det chefslösa företaget. Tillsammans med Marie Alani och Helena Timander samtalar de kring kraften i det värderingsstyrda ledarskapet. Vad innebär det att jobba med värderingar som en aktiv del i organisationen? Hur påverkar det vardagen och medarbetarna? Och lönsamheten – blir den bättre? Här - några korta citat från samtalet.

  • Ledarskap

Den bästa motivationen är självmotivationen. Faktum är att inte många människor lyckas i livet utan en självgenererad drivkraft. Om du är beroende av andra för att vitalisera dig, tvekar tills rätt humör infinner sig eller dröjer tills förhållandena är idealiska - då kommer du att tillbringa större delen av ditt liv i väntan på något. Ledare motiveras inifrån och är inte beroende av yttre incitament.

  • HR

På dagens arbetsmarknad råder det hård konkurrens om kompetensen. För att lyckas som företag räcker det därför inte att knyta till sig nya talanger - man måste också se till att behålla dem man redan har. En ny undersökning från karriärnätverket LinkedIn visar att löner och förmåner inte är det viktigaste - för att få anställda att stanna bör man satsa på karriärutveckling.

  • Ledarskap

Allt fler ledare idag inser vikten av att förstå sig själv på djupet innan man leder andra. På en del företag går hela ledningsgrupper i terapi och ofta handlar det om att lära av erfarenheterna och undvika att upprepa sina misstag. Många ledare vi träffar säger att de inte börjat leda på riktigt förrän de insett var de brister, när de behöver stöd eller var de excellerar och bör agera föredöme. Borde inte varje ledare med jämna mellanrum reflektera över varför man reagerar som man gör? Vilka mönster triggar stress? Varför blir du frustrerad på en medarbetare men inte på en annan? När blir du påmind om dina svagheter?

  • Ledarskap

Den andra delen i serien handlar om vd-rollens utveckling och ledarskapets betydelse för långsiktigt hållbarhetsarbete. Helena Timander och Marie Alani på Vision Takeoff , samtalar med Sarah McPhee, vd på SPP och Karin Ruiz på superinnovativa PeePoople. Hur ser kraven på vd-rollen ut idag? Två ledare från skilda branscher tänker kring sina uppdrag: idag och för framtiden. Här är några citat från samtalet.

  • Motivationsbloggen

Du säger att du är trött, att du inte orkar mer. Du har träningsvärk. Du har fölorat. Du känner dig sjuk. Du har prestationsångest. Rösten i ditt huvud säger att du inte orkar mer. Du känner dig som en förlorare. Du hittar på ursäkter som ska få dig att må bättre. Du vill ge upp. Men i själva verket att det är nu det börjar. Det är nu du utvecklas – på riktigt!

Partners

Litteraturtips