Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Den gamla satsningen "Vänliga Veckan" från 1946 återupplivas och moderniseras. Under vecka sju uppmanas vi att göra världen, och även cybervärlden, till en trevligare plats. Läkarmissionen tycker att världen gott skulle kunna bli lite vä...

Åtta hemligheter för framgång, del 2: Hårt arbete. Talang är överskattat. Visst kan medfödd begåvning vara en...

Visa att du som ledare är öppen för att lära nytt. Hur ska man veta hur man uppfattas, om man aldrig får höra det fr...

Max Söderpalm: "Läs färdigt så ska du få ett klockrent tips för att lyckas med din säljhöst!". Det är den 23 december 2013. Och du ska precis plocka ihop dina saker...

Evelina Wahlqvist - forskare, föreläsare och flanör med fokus på kreativa miljöer. Evelina Wahlqvist är kreativitetsforskare och flitigt anlitad förel...

Lotta Bengtsson på FlowPartner tipsar om hur du tar dig ur negativa tankespiraler och vidgar dina vyer. Har du en massa viljor, men stoppar dig själv från att följa...

Evelina Wahlqvist: "Här och nu och samtidigt på väg. Kan man vara det?" Min kropp är rak i en planka. På en inandning går jag ö...

Fotbollsspelaren Jesper Blomqvist berättar om sin väg från Tavelsjö till storklubbarna Milan och Manchester United. Är det någon som förstår vikten av att sätta upp...

Mikael Sollenberg, Celavi: ”En medarbetare som är omotiverad, en kund som är missnöjd eller ett datasystem som ingen hittar i är ”osynliga” kostnader som är lätta att nonchalera” Vi tenderar att främst mäta det som är mätbart – int...

”Värdet är något som måste definieras av mottagaren - inte av den som påstår sig tillföra detta, eller hur?” Att tillföra värde är det många som pratar om nu. Fr...

  • Motivationsbloggen

Vi skulle behöva hjälp från er läsare… Vi genomför just nu en liten studie kring interna event och företagskultur. Därför önskar vi samla på oss mer kunskap om hur den här typen av aktiveten används. Vad betyder interna event för medarbetarna i organisationen? Vad ger det för effekt att regelbundet satsa på gemensamma aktiviteter? Hur ofta bör man ha dem och vad får det kosta? En enkel enkät, tre minuter… Utöver att din medverkan uppskattas mycket - får du också en användbar present.

  • Hälsa

Enkelt är vackert. Och skönt. Det är dessutom oerhört effektivt och lönsamt. Låt mig få visa hur! I en komplex värld är enkelhet många gånger en bristvara. Ofta tappar vi bort det enkla när livet blir allt mer komplicerat. Det är lätt att fastna i tankar om att det mesta är svårt, som till exempel att påverka arbetsmiljön.

  • HR

Är du röd, gul, grön eller blå? Ett populärt sätt att beskriva människors grundläggande  beteenden och drivkrafter är ta hjälp av så kallade personlighetsfärger. I den här artikelserien ska vi titta närmare på fyra färger som representerar fyra olika personlighetstyper. Först ut är de Röda, som är dominanta, resultatinriktade och lite otåliga - egenskaper som inte är helt ovanliga bland chefer.

  • Motivera

”Egentligen tror vi inte på lyckan”. Så inleds förordet till boken Lycka på fullt allvar och påståendet väcker onekligen en del frågor. I ett samtal med författarna - psykologen Katarina Blom och journalisten Sara Hammarkrantz – får jag svar på många av dem. Vi pratar bland annat om hur positiv psykologi kan öppna upp våra psyken och ge oss tillgång till en större del av oss själva. Och det slitna ordet ”lycka” fylls med en ny definition som gör det lättare att förhålla sig till tillståndet – och ta det på allvar.

  • Kommunicera

Vi får den uppmärksamhet vi förtjänar. Om du är intressant så kommer folk att lyssna. Så enkelt -  och så svårt - är det. Gå till dig själv. När du ska lyssna på någon som inte direkt faller dig i smaken, eller där ämnet inte känns topprioriterat just nu, så börjar du direkt tänka på annat. Eller hur? Tankarna flyger iväg och det är en kort väg till att ta upp mobilen för att kolla mejlen och utnyttja tiden på bättre sätt. Samma sak är det när andra ska lyssna på dig.

  • Coacha

Vi lever i en tid av ständiga förändringar inom alla områden. Förändringen är närvarande överallt - i teknik, globalisering, politik och samhällsutveckling. Vi har idag också tuffare krav på lönsamhet i företagsvärlden och konkurrensen är stenhård. Parallellt med detta går vi även kontinuerligt igenom privata förändringar. Livet drabbar oss - oavsett hur snabbt världen snurrar eller hur stora externa krav vi har på oss. Den privata sfären är fylld med massor av utmaningar -  förluster av nära och kära, fysiska och psykiska sjukdomar, separationer, arbetslöshet, eller ekonomiska bekymmer. Ingen människa är förskonad. Men hur hanterar vi dessa kriser ?

  • Ledarskap

Stort politiskt ledarskap kan vara att inta positioner som inte alltid är populära. Ett aktuellt exempel: Att varken allianspartierna eller Socialdemokraterna vill samarbeta med Sverigedemokraterna är huvudanledningen till Decemberöverenskommelsen. Genom att alliansens partier förbinder sig att inte rösta på sin egen ekonomiska politik i Riksdagen kan minoritetsregeringen fortsätta styra. Detta har partieliterna bestämt. På andra håll är DÖ både impopulär och obegriplig.

  • Ledning

På eventet Årets VD i höstas presenterade Motivation.se, i samarbete med Ledarskaparna, resultatet av undersökningen VD Barometern 2014. 90 tillfrågade vd:ar hade besvarat ett antal frågor om hållbarhet, lönsamhet och arbetsbelastning i vardagen. Bland annat visade svaren ett intressant glapp i relationen mellan tillväxt och medarbetarengagemang, men också att många inte tycker sig se en given koppling mellan hållbarhet och lönsamhet. Mats Frid, en av initiativtagarna bakom undersökningen, ville veta mer: hur kan man hitta goda exempel på vd:ar som jobbar framgångsrikt med hållbarhet på ett konstruktivt sätt? Han djupintervjuade ett antal vd:ar från skilda branscher, men som har en gemensam nämnare: alla var nominerade till Årets VD 2014. Hans intressanta slutsats är att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och kreativitet…

  • Ledarskap

De senaste 20 åren har handlat mest om nedskärningar, system och kontroll. Men nu ska det bli en ändring. Kontrollsamhället ifrågasätts alltmer av inflytelserika politiker och forskare. Och lösningen är att återupprätta statusen hos en kuvad skara - de yrkeskunniga.

  • Kommunicera

Ditt professionella rykte är på många sätt det viktigaste du har i karriären. Trots det är få människor medvetna om hur deras eget rykte ser ut och hur de själva kan utveckla det.
Per Frykman driver företaget Your Professional Reputation tillsammans med Karin Sandin och samarbetspartners. Han menar att fler borde tänka på hur deras rykte påverkar deras professionella liv, vare sig du är anställd eller entreprenör. "Ditt rykte går ju alltid före dig", säger han till Motivation.se.

  • HR

Är det bara jag, eller har du läst något positivt om chefskapet på senaste? Är det bara jag, eller har du sett någon rapport om fördelarna om att vara chef? Är det bara jag, eller har du sett någon artikel om en glad, välmående chef nyligen. Anyone? Är det inte dags att vända på den trenden? För det speglar ju inte verkligheten.

  • Ledarskap

Hur får du andra att göra som du vill? Ja, det är sannolikt en fråga som många skulle vilja ha svaret på. Det är nog till och med en och annan som gärna skulle vilja gå just den kursen. Tänk vad mycket enklare livet skulle bli om vi visste vad vi skulle göra för att få andra dit vi själva vill. Samtidigt är det en rätt provocerande fråga och det ligger nära till hands att tycka att bara tanken, på att vilja få andra människor dit vi själva vill, synes vara rätt manipulativ.

  • Projektleda

Att få möjligheten att gå utbildningar på jobbet är inspirerande och givande. Men hur lyckas man förförlytta sina nyvunna kunskaper, insikter och redskap in i en arbetsvardag? Det är lätt att den energin läcker ut mellan alla måsten och möten. Maria Forsgren och Annika Strömsten har många goda råd kring hur du kan jobba med träning och uthållighet – och få dina nya ledarskapstankar att bli till verklighet.

  • HR

Lönesättning är i allra högsta grad en fråga om psykologi. Sambandet mellan lön och motivation är komplicerat - det viktigaste är inte den faktiska lönenivån, utan hur medarbetaren upplever lönen och löneprocessen. Som lönesättande chef har man därför ett stort ansvar som kräver att man har en policy och tydliga kriter att utgå ifrån. "En medarbetare kan uppleva samma lön som rättvis eller orättvis beroende på hur processen har sett ut", säger Karin Karlström, psykolog och utredare på Saco.

  • Kommunicera

Att vara pirrig när du ska tala inför större grupper är bra, att vara förlamad av nervositet är riktigt dåligt. Känner du igen dig? Det är det många som gör... Men det finns metoder för att minska stresspåslaget och bli kompis med rampljuset. Första delen i Anna Bellmans serie om presentationsteknik foksuerar på det som drabbar så många: nervositet. Anna delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Ledarskap

Gott ledarskap, medvetet hållbarhetstänk, ansvarsfullt företagande - det har blivit dags att nominera till Årets VD 2015. Den 9 november kommer utmärkelsen att delas ut på Berns Salonger i Stockholm och för fjärde året i rad uppmärksammas därmed goda exempel på vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt. Nu kan du nominera din vd-kandidat i kategorierna mindre, mellanstora, stora bolag samt Årets Unga VD. Vinnarna kommer att utses av en namnkunnig jury och presenteras på eventet på Berns i höst.