BLI MEDLEM IDAG

Bli medlem nu och höj din jobbvardag med ny kunskap kring ledarskap, motivation och prestationer!

Bli medlem nu!

Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Gästskribent Stefan Thorberg, Inspiration Company: ”Den lojala kunden har till skillnad från den nöjda kunden, en känslomässig koppling till ert företags produkter, tjänster och varumärken." Är era kunder nöjda? Jättebra! Är era kunder lojala?...

Oliver Lopez: "Låt mig ta ett exempel. Hur många av er läsare som har någon typ av säljande relation till era kunder brukar inleda med en företagspresentation som pratar om era kundreferenser, er omsättning, var ni finns runt om i världen och vilken er historik är?" Jag skrev i min förra krönika att mitt mål under året...

Ideella organisationen Mentor Sverige letar nya ledare bland joggare. På lördag är det dags för världens största...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du Daniel H. Pinks bok "Det är mänskligt att sälja" i koncentrerad form. För inte alls länge sedan levde vi i en värld där bara n...

Öka din servicenivå, motivera medarbetarna. Nyckeln till att göra service lönsamt är att skapa en...

Claes Wallin, Hammer & Hanborg: "Viktigt att hitta ledare som är rätt för det uppdrag man har och den grupp man ska leda". Att hitta rätt person till rätt plats är rekryteringsfirman...

Oliver Lopez drar en relevant grönsaksparallell. Nej, detta är inte ett inlägg om matlagning, inte heller handlar det...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du boken "Klick – plötsligt händer det" i koncentrerad form. Berättelser om framgångsrika företag innehåller ofta ett...

Lönar det sig att vara snäll i arbetslivet? Vad betyder det egentligen att vara snäll i sitt ledarskap? Tillhör...

Fotbollsspelaren Jesper Blomqvist berättar om sin väg från Tavelsjö till storklubbarna Milan och Manchester United. Är det någon som förstår vikten av att sätta upp...

  • Motivationsbloggen

En viktig sak med jämställdhet är att den rör både kvinnor och män. Det blir svårt att arbeta med jämställdhet med bara ett kön. Därför är det viktigt att också lyfta män. Ett bra exempel just nu tycker jag är webbsidan "Hur gör man?" där män delar med sig av berättelser från vardagen hur det är att vara man och förhålla sig till rådande normer för hur män förväntas vara och agera.

  • Kommunicera

Kommunikation är grundläggande för all typ av ledarskap. En otydlig chef som inte lyckas förmedla sitt budskap står inför stora utmaningar. Hur lyckas man då få med sig medarbetarna? Elisabeth Ahremark-Fredrikson och Jenny Leister jobbar med talarskap och coachar ledare som vill slipa sin förmåga att tala inför människor. De har sett processen på nära håll och är övertygade: människor har alltid större potential än de själva tror. Och det händer något i gränslandet mellan ledarskapsutveckling och skådespeleri…

  • Ledarskap

Moderaterna faller tillbaka till tiden före Fredrik Reinfeldt – bildligt talat – och blir på nytt ett 20-procentsparti. Socialdemokraterna stoppar visserligen sin nedgång, men växer inte med Stefan Löfven. Samtliga etablerade partier – från Vänsterpartiet till Kristdemokraterna - tappar mark. Miljöpartiets försök att bli tredje största parti med ökat inflytande i riksdagen, en stark position i en ny regering och brett folkligt stöd inte bara misslyckas, det krossas. Det är bara Sverigedemokraterna som rusar framåt. Därmed har svensk politiks mardrömsscenario inträffat.

  • HR

Svenskarnas syn på status har förändrats. Gamla statussymboler som snygga bilar och sommarhus utomlands har ersatts av nya, mjukare värden, exempelvis balans i arbetslivet. Det visar en ny undersökning från Manpower Group, som också konstaterar att drygt var tredje svensk tycker att det är ganska eller mycket viktigt med status.

  • HR

Att jobba hemifrån blir allt populärare - såväl arbetsgivare som medarbetare blir mer och mer positiva till distansjobb. Fördelarna är många. Med hemmet som arbetsplats blir du mer kreativ, får större frihet och bättre möjligheter att kombinera arbete med familjeliv. Men det finns också nackdelar med att välja hemmet framför kontoret, exempelvis ensamhet, distraktioner och förlorade rutiner.

  • Ledarskap

Folk frågar mig hela tiden hur jag får så mycket gjort. Först berättar jag för dem att mycket av det är tack vare hög energi i kombination med låg IQ. Jag vet helt enkelt inte bättre. Men det är inte nyckeln till min framgång och anledningen till att jag uppnår en mängd olika mål. Hemligheten är istället något jag har tränat på i många år, men inte riktigt lärt ut så mycket: 10-80-10-principen.

  • Motivera

Det spelar egentligen ingen roll hur talangfull och begåvad du är - för att bli framgångsrik måste du också kunna erbjuda andra människor någonting av värde. Det behöver inte vara kommersiellt gångbart - beroende på hur du själv definierar framgång - men du måste kunna ge människor någonting de vill ha eller behöver.

  • Planera

Hur ska man planera sin arbetsdag för att få ut maximalt av sin tid och bli så produktiv som möjligt? Det är naturligtvis individuellt - men den forskning som finns om exempelvis sömn, produktivitet och kreativitet ger ändå en hint om vad som kan vara bra att tänka på. Låt oss därför titta närmare på några generella riktlinjer för att uppnå "den perfekta arbetsdagen".

  • Ledarskap

Vissa kallar det affärsinnovation. Andra kallar det förändring eller förbättring. Förmåga till kontinuerlig förnyelse betraktas av styrelser och företagsledningar som det viktigaste området att fokusera på för långsiktig överlevnad och framgång. Innovation och förmåga till förnyelse är inte fristående områden utan är naturliga delar av företagets kontinuerliga strategiarbete. Låt oss titta in på några påståenden och frågeställningar som ofta kommer fram i mina dialoger med styrelser och företagsledningar. Det gäller strategi, strategigenomförande, innovation och ledarskap.

  • Ledarskap

Jag har sedan många år tillbaka bestämt mig för epitetet ”frilansjournalist” på visitkortet. Möjligen skribent, copywriter eller andra fräsiga synonymer beroende på sammanhang. Det är det jag har gjort varje dag och det jag har identifierat mig med. Skrivandet är och har alltid varit en stor passion för mig. Sedan jag stolt håvade hem första priset i femteklassarnas novelltävling på Rössparksskolans mellanstadieskola på 90-talet har jag haft mitt kall. Men det bästa är ju att man faktiskt får ändra sig. Och sen ändra sig igen.

  • Uppleva

Ibland undrar man varför lägger folk ut så mycket pengar på simpla viner på krogen, men inte unnar sig något godare hemma för samma pengar? Krogarna använder nästan alltid benämningen ”husets vin” för att tjäna pengar, vilket är helt ok om man vet det. Alla måste leva och tjäna pengar. Men vet du vad du får i glaset? Och vad kostar det egentligen?

  • Hållbarhet

Temat i sjätte avsnittet av Pratbart är riskkapital och värderingsdrivet företagande. Vad är riskkapital? Hur tänker man som investerare och riskkapitalist när det gäller just värderingar och hållbarhet? Riskkaptialbolagen har dåligt rykte men är bilden ensidig och vinklad? Behöver det finnas en konflikt mellan långsiktigt hållbarhet och kortsiktig vinst? Hör Lotta Engzell-Larsson, ekonomijournalist och författare till boken Finansfurstarna och Anette Nordvall, entreprenör och affärsängel på Stockholms affärsänglar samtala med våra expertskribenter Marie Alani och Helena Timander. 

  • Kommunicera

Forskning visar att svenska företag ständigt går miste om värdefulla affärsmöjligheter för att de anställda inte kan andra språk än svenska och engelska. Att lära sig ett främmande språk kan därför vara ett bra val, både för karriären och för den personliga utvecklingen. Men vilket språk ska man välja, hur börjar man - och hur gör man språkinlärningen till ett nöje?

  • Motivera

Framgångsrika människor jobbar ständigt för att bli bättre och utvecklas i sitt arbete. Men hur blir man bättre? Genom att öva, öva och åter öva. För att uppnå önskat resultat är det dock viktigt att använda rätt metoder. I del 6 av artikelserien om framgång ska vi därför titta närmare på fyra grundläggande principer för effektiv och långsiktig inlärning.

  • Sälja

En säljprocess består normalt sett av fyra till fem olika steg. Dessa steg har oftast olika namn men de som är frekvent förekommande är till exempel: prospektering, kvalificering, presentation och avslut – för att nämna några. Under det steget som vi kan kalla prospektering, finns en av nycklarna till en effektiv säljprocess och i slutändan en lönsam affär. Denna lilla pusselbit är det vi kallar för kvalificeringen.

  • Kommunicera

Svenska valaffischer är i regel unika i sin förmåga att väcka väljarnas ointresse. Men det finns undantag; vissa affischer har skapat debatt, andra har lockat till skratt, åter andra har genom åren fått kultstatus. Så, vilka var det egentligen som ville få oss att "Rösta på Gösta"? Vem har velat framstå som landsfader, vilka har försökt skämta till det - och varför går det inte att locka väljare med "ett mänskligare Sverige"? Men framför allt: Vem var egentligen Lennart?

Partners

Litteraturtips