Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Delmål längs vägen och en genomtänkt reservplan får kunden att acceptera dina förslag. En säljares arbete handlar delvis om att överföra och sälja...

Mellan ytterligheterna: att lära sig att spendera tiden väl Frasen "att spendera tid" är inte en metafor. Var och en av oss...

John Maxwell: "Tydligheten i din vision relaterar direkt till din nivå av motivation." Den bästa motivationen är självmotivationen. Faktum är att...

Oliver Lopez drar en relevant grönsaksparallell. Nej, detta är inte ett inlägg om matlagning, inte heller handlar det...

Stefan Thorberg, Inspiration company: ”Implementering av belöningssystem leder till ökad motivation”. Det finns en rad metoder för att öka motivationen hos medarbetarna p...

Martin Ström, Senior Trainer, The Potential Project: ”Precis som vi blir vassa på en utvald labyrint vi följer gång på gång, kan vi bli grymma på vissa förhållningssätt – om vi tränar”. 100-timmars arbetsveckor var Martin Ströms vardag i den heta IT-branschen...

Hur startar du dina återkommande möten? För att få ihop teamet eller arbetsgruppen får du tips p...

Öka dina chanser till en framgångsrik webbförsäljning. Webbprestandaexperten Sven Hammar ger dig tio användbara tekniska tips f...

Lennart Lindberg, Omnia: ”Ofta vet inte uppdragsgivaren vad han eller hon vill. Då måste projektledaren ifrågasätta uppdraget”. (Del 2 av 2). - Finns det många frågetecken kring projektarbetet, är det...

I 1.352 dagar satt Karin Volo fängslad för ett brott hon inte begått. Hon lyckades vända mardrömmen till ett användbart mentalt verktyg. Har du någon gång stått vid gaten på en flygplats n...

  • HR

För att uppnå ett mål i livet måste du visualisera framgången; om du kan se dig själv lyckas så kommer du också att göra det. Åtminstone är det vad vi ofta får lära oss i självhjälpsböcker. Men vad säger egentligen forskningen? Sanningen är att visualisering kan leda till antingen framgång eller totalt misslyckande - beroende på vad du visualiserar.

  • Motivera

Att vara människa på denna jord innebär att leva med naturens olika element. Både bildligt och bokstavligt. Jord, luft, vind och vatten. Alla naturfolk vet det och har relationerna till elementen inbäddade i sina livsfilosofier. Naturfolken vet att elementen orkestrerar jordelivets mest grundläggande lagar. Därför har de lärt sig att leva med elementen istället för att kämpa emot dem.

  • Motivera

Graden av extraversion-introversion har en grundläggande inverkan på vår personlighet. Extroverta människor är lyckligare än introverta, menar forskarna. Men vad är egentligen lycka, och vem bestämmer om och i så fall när du är lycklig? Och hur kan introverta ta sig fram i en värld dominerad av extroverta - utan att svika sin sanna natur?

  • Sälja

För att lyckas med det mesta vi gör här i livet är det en bra förutsättning att vara förberedd. Att ha en tydlig plan för vart vi vill ta oss, varför vi vill ta oss just dit och även hur, brukar vara en bra start. I vår marknadsföring idag jobbar de flesta av oss i flera olika kanaler, både analogt och digitalt. Vi kommunicerar på olika sätt med olika mottagare och använder olika typer av content (läs innehåll) för att nå våra mål med kommunikationen. För du har väl en målsättning med allt du kommunicerar? När det gäller content så är det kanske viktigare än någonsin att ha en plan för hur vi bör kommunicera, gärna för ett helt år framöver.

  • Ledarskap

Kan konflikter vara trevliga? Förmodligen svarar du nej. Däremot kan vi öka kompetensen kring hur vi hanterar dem – och därmed ta kommando över situationen och de beteenden den väcker i oss. Vi kan öka vår ”Relationsship Awareness”. Thomas Erdös och Catarina Dehlin på Personal Strengths arbetar dagligen med att öka människors konfliktkompetens. ”Det är som vilken annan skill som helst – och går givetvis att träna upp”, säger Thomas. Have a Nice Conflict är möjligt – och det angår oss alla.

  • Hälsa

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

  • Motivera

Av Big Five-teorins fem personlighetsfaktorer är samvetsgrannhet den som är tydligast förknippad med framgång i karriären och i livet. Samvetsgranna människor är pålitliga, välorganiserade och duktiga på att planera. Visst kan deras brist på spontanitet få dem att framstå som lite tråkiga - men deras självdisciplin är ändå både imponerande och väl värd att försöka efterlikna.

  • Kommunicera

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Påståendet är taget från en undersökning som gjordes i USA 1977. Men jag tror inte att den stämmer. Inte då. Inte nu. För om man konkret skulle sätta en revolver mot tinningen i utbyte mot en mikrofon på en scen, borde valet vara givet. Men det jag vet stämmer, är att väldigt många känner sig oerhört nervösa när de ska göra ett framträdande inför andra. Något som kan vara enormt begränsande och förlamande. Men det finns sätt att hantera sin nervositet.

  • Motivera

Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? Ditt svar på den frågan kan vara avgörande för hur väl du lyckas i livet. Forskning visar att människor med ett dynamiskt tänkesätt (Growth Mindset) är bättre på att kämpa sig igenom utmaningar, medan personer med ett statiskt tänkesätt (Fixed Mindset) stannar i komfortzonen och skyller på bristande talang. Men det är aldrig försent att anamma ett tänkesätt som tillåter dig att växa som människa.  

  • Ledarskap

Om vi tror på idén om att vi lär oss mest av det vi gör bäst och att det är mer konstruktivt att utforska goda erfarenheter och framgångar, snarare än att grotta i problemen, hur ska vi då gå tillväga för att starta upp och genomföra en kreativ och utvecklande förändringsprocess i organisationen? Med inspiration från den chilenske neurobiologen Humberto Maturana finns det några centrala ingredienser i all förändring som förtjänar uppmärksamhet och en påminnelse.

  • Motivera

Öppenhet för nya erfarenheter är ett av de fem personlighetsdragen i den så kallade Femfaktorteorin. Personer med en hög grad av öppenhet är fantasirika och intellektuellt nyfikna - vilket gör att de har mycket goda möjligheter att lyckas inom kreativt arbete. Men hur vet man att man är en öppen människa?

  • Projektleda

Det finns två grupper av människor: de som förstår hur en Rubiks kub fungerar, och de som frustrerat kliar sig i huvudet. I somras tog jag beslutet: jag skulle byta grupp – något jag velat göra sen jag var barn. Det gick sådär. Men det förde tankarna till varför det är bättre att jobba agilt än att jobba enligt de så kallade vattenfallsmetoderna. Och till hur hjärnan lär sig. Att jobba agilt är att acceptera att sann insikt kommer inifrån.

  • HR

Att avsluta dagen på rätt sätt är viktigt av flera orsaker. Det påverkar både din upplevelse av dagens arbete och dina förutsättningar att få en bra start på morgondagen. Dessutom minskar risken för arbetsrelaterad stress om du lär dig att avsluta din arbetsdag ordentligt. Här kommer några tips på vägen.

  • Motivera

Har du några förebilder? Det borde du ha. Inte bara för att det är bra att lära sig av de bästa, utan också för att andra människors exempel kan hjälpa dig att förstå vilka möjligheter som verkligen finns i livet. Förebilder är en viktig källa till motivation och självförtroende - när människor som liknar oss själva gör någonting bra så inser vi att vi kan göra samma sak.

  • Ledarskap

Jennie Jerome, Winston Churchills mor, var högaktad och beundrad och gled genom de mest upphöjda sociala kretsarna i Storbritannien. Vid ett par tillfällen åt hon middag med två av Englands främsta politiker: premiärminister Benjamin Disraeli och hans störste konkurrent, William Gladstone. När frågan ställdes om hennes intryck av de två männen gjorde hon följande iakttagelse…

  • Ledarskap

1492 seglade Columbus ut från Spanien för att hitta en ny sjöväg till Indien. Han kom aldrig dit, men upptäckte istället Amerika. Att vara trendanalytiker är ibland som att vara upptäcktsresande. Man ger sig ut för att utforska en sak, men finner något helt annat. Jag håller just nu på att kartlägga den nästan explosionsartade ökningen av produktion av robotar. Men i min studie av robotarnas intåg på arbetsplatser och i hemmet, så finner jag tecken på att vi är på väg att anamma ett nytt ekonomiskt system. Marknadsekonomi håller på att spela ut sin roll och ersättas av någonting annat. Låt mig ta er med på min upptäcktsresa…