Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

En säljanekdot och några väl valda sommartips att reflektera över. Max Söderpalm skickar några kraftfulla sommartankar att klura p...

Vilka är teamets spelregler? Ta reda på det och utvecklas som grupp. Att regelbundet reflektera över och diskutera kring teamets arbetssä...

Anna Raftheim, personalchef på SATS, ser tydligt hur mål och motivation hänger ihop på en av Sveriges bästa arbetsplatser. När Great Place To Work Institute utnämnde Sveriges bästa f...

På C&M projekt är medarbetarnas trivsel central. C&M projekt jobbar med projektledning inom byggbranschen och blev 2010...

Kaj Hattenhauer, AchieveGlobal: "Enligt Self Determination-Theory drivs den interna motivationen av att få tre psykologiska behov tillgodosedda - kompetens, självständighet och samhörighet." Arne har just haft en offertpresentation för en viktig kund. Han tycker...

Moment Projektkonsult rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser: "Motivation och engagemang extra viktigt i konsultbranschen." Efter en målmedveten satsning på motivation och...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du Daniel H. Pinks bok "Det är mänskligt att sälja" i koncentrerad form. För inte alls länge sedan levde vi i en värld där bara n...

Kaj Hattenhauer, AchieveGlobal: ”Vi valde att flytta en hel del av makten från ledningen till medarbetarna. Det skapade en enorm aktivitet, och även en del förvirring. Den största förvirringen kom från ledarna”. Det du gör som ledare har stor påverkan på dina medarbetares...

Claudia Lindström: En ledare förstår att deras egen och verksamhetens framgång består av medarbetarnas samlade prestationer. När infaller medarbetarnas bäst-före-datum? Den unge mannen,...

Stefan Thorberg, Inspiration Company: Spelet som drivkraft – gamification för ökad motivation. Mixa affärsnytta med ”glimten i ögat”. En spännande trend just nu är det relativt nya fenomenet gamification...

  • Kommunicera

Det talas ofta om att ledarskap primärt handlar om kommunikation och kommunikativa förmågor. Som en konsekvens har det under de senaste tio åren publicerats en uppsjö böcker på temat kommunikativt ledarskap. Organisationer utvärderar sitt ledarskap genom att medarbetarna får skatta chefens och ledningens kommunikativa förmågor och vid tillsättandet av nya chefer efterfrågas allt oftare personer med goda kommunikativa färdigheter. Detta är intet nytt och det synes uppenbart vad vi menar. Men är det egentligen så självklart vad vi menar med ”kommunikativa förmågor”? Vad innebär ett kommunikativt ledarskap i praktiken och vilket mervärde skapas i verksamheten och för kunderna genom dess utövande?

  • Ledarskap

Johanna Frelin, vd för Hyper Island fick själv utmärkelsen Årets vd 2013. Nu sitter hon i juryn för Årets Unga VD och vi fick byta några ord med henne om hur det är att vara vd. Åldern – spelar den egentligen någon roll?

  • Ledarskap

Fredrik Reinfeldts eftermäle kommer inte att handla om honom som person, utan om den politik han förde. Under sina åtta år vid makten har den avgående moderatledaren framträtt som en ansvarskännande visionär som lyckats förändra både borgerligheten och Sverige som land. Samtidigt har också svagheterna i hans ledarskap varit tydliga ända från början.

  • Ledarskap

De 18 slutkandidaterna till utmärkelsen Årets vd har nu valts ut av en sakkunnig jury. Det betyder att sex kandidater i varje kategori små, mellanstora och stora företag har gått vidare till final. Totalt har över 100 inkomna nomineringar bedömts. Årets vd delas i år ut för tredje gången och vinnaren i respektive kategori kommer att presenteras den 10 november i samband med en stor festlighet på Berns Salonger. Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda exempel på vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt.

  • Innovation

"Oftast finns ingen färdig lösning eller specification när ett utvecklingsarbete börjar, men det finns en tanke om vad vi vill åstadkomma och tillsammans skapar vi en lösning som inte var given på förhand." Eric Näf är innovationsledare på The Absolut Company och jobbar med Packaging Development - där kreativa samarbeten med bland annat musiker och konstnärer hör till vardagen. Motivation.se ställde några frågor om innovationsledarrollens betydelse för företaget - och Eric själv.

  • Hälsa

Stress är ett allvarligt problem i dagens arbetsliv. Men det är också ett begrepp som omgärdas av missförstånd. Stress beror inte alltid på för mycket jobb - i själva verket kan det vara precis tvärtom. Dessutom är det en myt att stress alltid skulle vara dåligt, skriver New York Times.

  • Motivationsbloggen

På min Att göra- lista står det den här veckan: Skruv Em. Efter en stunds funderande minns jag att jag i måndags, i all hast, skrev ner en påminnelse till mig själv om att skruva fast en skruv för att hänga upp en blå sommarklänning på min dotters vägg. Hon har länge bett mig göra det.

  • Motivera

Thomas Rakar, Försäljningschef på Tele2 Business, blev den 4000:e medlemmen på Motivation.se. Vi gillar att fira och grattar genom att ge honom ett års Silvermedlemskap hos oss. Vi ställde några frågor till Thomas och svaren innebar att även hans sparringpartner på Tele 2's HR-avdelning kan känna sig lite extra glad...

  • Hälsa

Varje morgon serverar min sambo mig en citrondrink. Fantastisk lyx… En härlig antioxidantchock för kroppen och man blir verkligen piggare och friskare. Eftersom jag sett de positiva effekterna på nära håll vill jag gärna dela med mig av lite inspiration till recept som är enkla att göra. Idag är det också lätt att få tag i fina ekologiska citroner som hjälper dig att slippa förkylningar i höst.

  • Ledarskap

Vad hindrar dig från att komma vidare? Vad hindrar dina medarbetare från att utvecklas? Känner du dig som en bluff? Har du en medarbetare som inte gärna tar sig an nya uppgifter? Då kanske det handlar om bristande självkänsla eller självförtroende. Vad har du för självbild?  Vem är du? Ser du positivt eller negativt på dig själv? Hindrar eller hjälper din bild dig i karriären, i din ledarroll och ditt liv generellt? En låg självkänsla kan hindra oss i vår karriärutveckling och påverkar både yrkesliv och vår livskvalité negativt. Men myntet har också en annan sida - en god självkänsla och självförtroende kan hjälpa oss att åstadkomma stora positiva förändringar i livet.

  • Ledarskap

Göran Persson tycker inte om plakatpolitiker och har aldrig backat för att fatta och genomföra de tuffa besluten. Det var dessa kvaliteter som gjorde honom till finansminister och så småningom statsminister i ett välfärdssverige präglat av 90-talskrisen. Persson uppvisade betydande ledaregenskaper och politisk slughet - men fick också rykte om sig att vara bufflig och dominant.

  • Planera

Att aldrig ta sig tid att fundera över arbetsvardagen kan bli dyrt i längden. Om du inte regelbundet stannar upp och reflekterar kan du heller aldrig vara säker på att du faktiskt ägnar din tid åt rätt saker. Risken är istället stor att du konstant jobbar med saker som inte tar dig mot ditt mål. Har du verkligen tid att strunta i pauserna som ger dig en meningsfull vardag? Att vara effektiv är inte detsamma som att beta av en to-do-lista: för tänk om den är full av fel saker? Att pausa ofta kan leda till en mer effektiv och meningsfull dag.

  • Motivationsbloggen

Att jämställdhet och lönsamhet förstärker varandra vet vi från forskning, men vi vet inte helt hur de förhåller sig till varandra. Efter att ha arbetat som jämställdhetsentreprenörer i flera år börjar jag bli otålig. Jag vill förstå kopplingen, jag vill se nya tjänster och innovationer kring jämställdhet och lönsamhet. Både för att utveckla vårt samhälle men också för företagens skull.

  • Hälsa

Hur står det till med det svenska arbetslivet? Inte så bra, av den senaste Jobbhälsobarometern att döma. Svenskarna känner sig allt mindre motiverade på jobbet, samtidigt som sjukfrånvaron ökar. Många upplever att deras kompetens inte tillvaratas och att det saknas utvecklingsmöjligheter.

  • Motivationsbloggen

Du är 100 meter från målet, det är nu det avgörs. Vinner du loppet och får äntligen ta emot äran att stå högst upp på prispallen med guldmedaljen runt din hals. Med uppsträckta armar mot luften får du ta emot publikens jubel som aldrig slutar. Får du din belöning för alltid och engeri du uppoffrat för att bli bäst och för att vara en vinnare. Eller blir du istället omsprungen innan målsnöret och kommer in som ”tvåan” ingen kommer ihåg som med gråten i halsen ser på hur motståndaren firar som en vinnare medans du snopet suckar och tänker – det kunde varit jag, det var ju så nära.

  • Ledarskap

Jag knatar in genom mitt nya bokförlags huvudentré och ser mig omkring samtidigt som min förläggare berättar för mig att detta är ett av tre våningsplan och att de är omkring etthundra medarbetare som arbetar på företaget. Hoppsan, tänker jag, och hoppas att jag ser mer författarmässig ut än vad jag känner mig när jag passerar det öppna kontorslandskapet.