Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Motivationsgurun Daniel H. Pink är tillbaka med en ny bok - Det är mänskligt att sälja. Motivation.se fick en intervju. Hans bok Drivkraft skakade om gamla synsätt på motivation. Daniel H...

Evelina Wahlqvist: ”Därför bygger den uppriktiga lyckan på att vara mindre hård mot sig själv. På att bejaka barnet inom sig. Och på att ha förmågan att skrynkla ihop sin hjärna och rulla in den i hjärtat om hjärnan blir för dömande.” Tänk om vi är ämnade att vara lyckliga? Jo, jag menar på...

Oliver Lopez om vikten av att arbeta analytiskt med försäljning: "Att ta lättvindigt på detta är som att kasta affärsmöjligheter i sjön, tyvärr." Hur många av er som läser detta gör en konkret analys av f...

Magnus Widgren, vd ONE Stockholm, aktuell med ny bok: “Det är många som pratar om att tänka ”utanför boxen” men det är få som lyckas göra det”. Vad har en frisör gemensamt med en politiker? Hur kommer det sig att man...

Magnus Bornäs, produktivitetskonsult; ”Att vara produktiv är inte alltid samma sak som att vara effektiv”. Tid. En ständig kamp att få den att räcka. En strid med livet...

Medarbetare som får förtroende ger detsamma i retur. Människor växer med utmaningar. När du som ledare delar med dig...

Henrik Larsson, världsmästare i biljard: "Jag accepterar inte att saker inte går." Hinder är till för att övervinnas. Henrik Larsson vet det b...

Kaj Hattenhauer om motiverande kommunikation: "Fortsätt gärna att ha utvecklingssamtal då och då, men ha utvecklande samtal så ofta du kan." Många ledare har varje år ett utvecklingssamtal med sina...

"Wrapping is everything"- vad kan du erbjuda dina kunder? En professionell och genomtänkt paketering av företagets erbjudande...

Caroline Eriksson, skönlitterär författare, berättar om vägen från idé till bokhandlarnas skyltfönster. Som skönlitterär författare är man helt utlämnad...

  • HR

Under sommaren är det vanligt att medarbetare bestämmer sig för att säga upp sig och byta jobb. Som personalansvarig eller linjechef är det därför klokt att börja förbereda rekryteringshösten redan nu. Se det som en möjlighet till nystart – om det uppstår en öppning i teamet så har ni chansen att öka mångfalden på arbetsplatsen och på så vis vända utmaningen till någonting positivt. Det finns mängder av forskning som visar att mångfald i arbetsgruppen gynnar kreativitet och innovation och därmed leder till en ökad lönsamhet.

  • Hälsa

I föregående artikel gav jag en bakgrund till vad hälsa är samt började belysa detta område för företag. Nu går vi vidare och pratar om vinster med hälsoarbetet, omvärldsanalys samt lite tankar kring sättet att arbeta med frågan. De största ohälsofrågorna för företag idag är stress och psykosocialt relaterade tillstånd. Ett konkret faktum är att sjukskrivningstalen ökar lavinartat – men det finns också en dold utveckling i våra organisationer. Stora förluster görs dagligen i form av ineffektivitet, brist på individuell motivation och energilöshet hos människor. Människor som mår dåligt blir inte alltid sjukskrivna.

  • Ledarskap

Det har kommit ett nytt regelverk (AFS 2015:4) som inskärper vikten att kunna förebygga och hantera mobbning. Det innebär att du ska ha en skriftlig plan för hur rutinerna ser ut och för vem som ska informeras då kränkande särbehandling förekommer. Det ska också finnas nedskrivna rutiner för hur denna information ska hanteras och vad mottagaren ska göra med informationen. Det ska också framgå hur och var de utsatta ska få hjälp. Slutligen ska alla arbetstagare känna till dessa rutiner.

  • Ledarskap

Jonas Elgquist, vd på B3IT Connexions, utsågs tidigare i år till Sveriges mest inspirerande ledare 2016. Priset delades ut av Great Place to Work, och i nomineringen nämns bland annat Elgquists sunda värderingar och entreprenörsanda. Motivation.se passade på att göra en intervju med vinnaren, som bland annat förklarar varför han ställde in företagets resa till Italien och gav pengarna till välgörenhet istället. Han berättar också om den hårda satsningen på Ironman - och om vikten av att våga vara sig själv i sitt ledarskap.

  • Projektleda

I del 2 av artikelserien om beteendemönster ska vi titta närmare på tre motivationsskapande mönstren. Är du proaktiv eller reaktiv? Vilka kriterier/värderingar styrs du av? Och i vilken riktning strävar du – till eller från? Oavsett hur ditt beteendemönster ser ut så kan du vara säker på att det medför såväl fördelar som nackdelar. I ett arbetsteam eller en projektgrupp är det därför viktigt att flera olika beteendetyper finns representerade – så att de kan komplettera varandra.

  • Ledarskap

Pernilla Dahlman, VD på Screen Interaction AB och utsedd till Årets VD i kategorin mindre företag 2015, kommer att hålla föredrag vid Motivation.se:s frukostseminarium den 14 juni. Där tänker hon bland annat berätta om hur organisationer kan skapa innovation med människan och kunden i centrum. Med anledning av detta passade vi på att göra en kort intervju med Pernilla om kultur, värderingar, mångfald och ledarskap.

  • Ledarskap

”Ledarskap är inflytande - varken mer eller mindre.” Ju mer jag talar med ledare av alla slag, desto mer påminns jag om sanningen i detta uttryck. Oavsett vem du är, oavsett i vilket sammanhang - om du utövar ett inflytande på människor så kan du leda dem.
Så frågan blir, hur kan jag få inflytande?
I själva verket får jag den frågan ganska ofta. Och jag ska berätta hemligheten till att kunna påverka här idag. Den är inte svår att förstå, och när du väl har fått den, kommer du att kunna få inflytande nästan överallt.

  • Hälsa

Tillsammans med Hälsostrategerna satsar Motivation.se nu ännu mer fördjupat på området hälsa. Lars-Göran Kjellin, läkare, strategisk hälsorådgivare och entreprenör samt Anders Wahlberg, leg. psykolog och expert på arbetsmiljö är våra nya experter som kommer att publicera högaktuella artiklar på temat strategisk hälsa, hållbara människor och lönsamhet för företag och individer inom näringsliv och offentlig sektor. Först ut är Lars-Göran Kjellin som skriver om varför hälsostrategier är avgörande för företags framtid och vilka enorma vinster som ligger i att ta ett helhetsgrepp kring hälsoomårdet med en målmedveten och mätbar strategi.

  • Hälsa

Detta är den första artikeln i en serie som har till syfte att skapa nyfikenhet och öka förståelsen för arbetsmiljöfrågor. En god arbetsmiljö är en investering för alla företag och bidrar både till ökad trivsel, ökad hälsa och högre effektivitet. Med lite mer kunskap kommer du att upptäcka att arbetsmiljön är en del som är lätt att påverka. Den första artikeln berör ett dagsaktuellt ämne kring ett nytt regelverk som är väldigt viktigt för ditt företag och din organisation.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Självkännedom är att förstå sin personlighet och motivation, sina beteenden, vanor, känslomässiga reaktioner och tankeprocesser. Större självinsikt och mer självkännedom kan också hjälpa oss att göra bättre val, och framför allt att förstå våra beteendemässiga reaktioner. Att lära känna sig själv och sina egna känslor är därför en viktig nyckel till framgång – både privat och i arbetslivet.

  • Ledarskap

Envirotainer utvecklar, tillverkar och hyr ut kylcontainers för flygfrakt av temperaturkänsliga läkemedel och de samarbetar med 95% av världens alla läkemedelsföretag. Simon Angeldorff, vd på Envirotainer och Årets VD 2015, gästade vårt frukostseminarium och berättade hur företaget gått från att vara ett litet familjeföretag till att bli ett stort världsomspännande bolag där till exempel flytt och utbyggnad av fabriken i Rosersberg varit ett av de mest utmanande projekten.

  • Motivera

Att ge människor vad de vill ha tycks vara högsta mode nuförtiden. Genom vår frekventa användning av sökmotorer och sociala medier lämnar vi ständigt ifrån oss information om vad vi tycker om och önskar oss – sedan är det bara för företagen att mata oss med det vi efterfrågar. Samma sak sker ofta i nöjesindustrin; Melodifestivalen och liknande tillställningar förser oss med den ena musikaliska sockerchocken efter den andra, och kvaliteten tycks vara mindre viktig så länge folk får vad de vill ha. Men en sak som vi kan lära oss av kulturens värld – inte minst av rockmusiken – är att de största kreativa genierna ogärna stryker folk medhårs. Istället erbjuder de någonting bättre och mer revolutionerande – för den som har tålamod nog att lyssna.

  • Ledarskap

Pål Burman stod med fötterna i ett hav av effektivitet, storslagna projekt och framtidsplaner när det small. Tempot han höll var omänskligt högt dygnets alla tjugofyra timmar och han sprang - utan att förstå att han var på väg mot ett stup. Tills en dag när tvärniten var ett oundvikligt faktum. Precis innan han nådde stupet drog kroppen i handbromsen. Han hade fått en stroke. Nu har han en förändrad syn på livet, ledarskapet och vad som är den viktigaste parametern när ett bolags framgång mäts: lycka.

  • Hållbarhet

”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju kommunicerat att vi vill ha en högre innovation och kreativitet på företaget men ändå så kommer det inga nya idéer.” Känner du igen frustrationen av att vilja få igenom ett nytt beteende men att det inte sker? Detta är ett vanligt scenario som vi genom vårt arbete ofta möter hos ledningsgrupper.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.