Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Motivationsgurun Daniel H. Pink är tillbaka med en ny bok - Det är mänskligt att sälja. Motivation.se fick en intervju. Hans bok Drivkraft skakade om gamla synsätt på motivation. Daniel H...

Användbara tips i snabbformat: som Silver och Guldmedlem får du Max Söderpalms säljbok ”Tvärtom” i koncentrerad form. Vill du utveckla dig som säljare och ta nya oväntade steg?  Vill...

Motivation.se har pratat kreativitet med en av de största. Är det någon på det här jordklotet som vet något om...

Många fördelar för den som väljer att jobba vidare efter 65. I takt med att medellivslängden ökar och vi blir allt friskare p...

Sveriges främsta tränare inom ridsporten har samlats för att utveckla sig som ledare, motivatörer och kreatörer. Många har någon gång börjat rida och nästan lika m...

"Tidningen Forbes har sammanfattat det på följande vis: 'Annorlunda är inte alltid bättre. Men det som är bättre är alltid annorlunda'." Likriktning, konformism och normalitet brukar sällan frambringa genidrag...

"Livet har alltid något nytt att erbjuda. Det bästa återstår alltid." Det finns en oskriven lag - "lagen om livets väsentligheter."...

Magnus Widgren, vd ONE Stockholm, aktuell med ny bok: “Det är många som pratar om att tänka ”utanför boxen” men det är få som lyckas göra det”. Vad har en frisör gemensamt med en politiker? Hur kommer det sig att man...

"I en tid som alltid och oavsett bara flyter på, blir årsskiftet en markör och kan fungera både som ett avslut och att avstamp. För vad? Det bestämmer förstås bara du..." ”En elefant balanserade på en liten, liten spindeltråd. Det...

Niclas Schüler på Curt Design: "Att vara kreativ handlar mycket om hur man är som person". Oavsett om du har ett skapande yrke eller ej kan kreativitet och fritt tä...

  • Kommunicera

Jag skulle vilja påstå att det finns en önskan och vilja hos de flesta av oss att vara perfekta, att bli omtyckta och respekterade. Inte bara för det vi är, utan också för det vi gör. Det kanske är därför det är så många av oss som lider av förlamande nervositet när vi ska framföra något inför andra.
För tänk om det inte är perfekt? Tänk om jag säger något som uppfattas fel och att de som lyssnar inte tycker om mig?

  • Sälja

Är det dags att sluta prata content som om det vore någonting digitalt kanske? Jag brukar under mina föreläsningar ofta ta upp content som ett exempel på hur allting idag ska kläs i nya kläder. Vi pratar om social selling som enligt mig är värdebaserad försäljning i nya kläder, kejsarens nya kläder faktiskt. På samma sätt är Content Marketing någonting som stora bolag som Coca Cola gjorde för över hundra år sedan. Vart vill jag komma med detta? Jo, att egentligen har det inte hänt så mycket inom försäljning och marknadsföring alls. Det som har hänt är att vi har fått nya förutsättningar, nya verktyg och en helt ny spelplan.

  • Motivera

Företag som inte fanns förra veckan, som skymtades igår, springer förbi idag! Snabbare än en swishöverföring kan man tappa marknadsandelar till en betydligt mer snabbfotad konkurrent. För att de vågat släppa på de mentala säkerhetsbältena om hur saker och ting alltid varit i branschen – och utmanat strukturerna.

  • Kommunicera

Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten, mingel eller anställningsintervjuer - avgörs inte bara av vad du säger, utan också av hur du säger det och vilka verbala och icke-verbala signaler du sänder ut. Att bli omtyckt, skapa förtroende och framstå som intressant handlar förstås om att faktiskt vara trevlig, ansvarsfull och genuin. Men du måste också veta hur du ska förmedla dessa egenskaper och hur du undviker att sända ut fel signaler till den du pratar med.

  • Ledarskap

Utan att vi riktigt märkt det, har kravet på koordination ökat. Så mycket att dagens chefer är närmast dränkta av all administration som koordinationen genererar. Och som kommer att bli allt viktigare. Det finns en rad anledningar till den här utvecklingen - här är några trender inom området.

  • Teambuilda

Att hitta på bra aktiviteter för teambuilding är inte alltid det lättaste. Risken är stor att övningen får motsatt effekt och att någon eller några i teamet känner sig exkluderade. Lyckad teambuilding bygger på att man respekterar de individuella olikheterna i gruppen - det är trots allt dessa som gör er dynamiska och kreativa.

  • HR

Framför mig står en märkbart nöjd man med pigga ögon och ett brett leende. Vi kan kalla honom Johan och vi möttes för första gången för drygt sex månader sedan i ett ledarprogram jag höll i. Johan är en framgångsrik projektledare i teknikbranschen och utvald som talang och ledarämne på sitt företag. På dessa månader har det skett en tydlig förändring hos honom. Men vägen dit har kantats av träning, träning och träning...

  • Ledarskap

Om vi kokar ner allt som ledarskap handlar om, så finner vi kommunikation som kärnan i ledarskapet. En ledare som inte kan kommunicera får det svårt – frågan är om det överhuvudtaget går att leda andra utan god kommunikation. Men vad menar vi då med denna kommunikativa förmåga? Vad innebär den i praktiken? Låt oss fortsätta långkoket… Om vi kokar ner kommunikation så kommer vi på botten av kastrullen finna resonans.

  • Kommunicera

Sju sekunder. Så lång tid tar det för en människa att fastställa sina första elva omdömen om en annan människa. Det kan kännas hemskt att det allra första intrycket har så stor betydelse - men att sticka huvudet i sanden gör inte saken bättre. Det bästa du kan göra är att ta makten över situationen och lära dig hur man gör ett gott första intryck. "Det vanligaste misstaget är att över huvud taget inte ha koll på hur människor fungerar", säger doktor i psykologi och föreläsare Angela Ahola.

  • HR

EQ påverkar din karriär. Det påverkar ditt ledarskap, hälsan, relationerna - och din känsla av tillfredsställelse och lycka. Det är också en bra buffert mot stress - sammantaget har EQ en stor betydelse för din framgång i arbetet och livet i övrigt. Allt detta visar studier gällande emotionell intelligens.

  • Motivera

Vissa sprutar ur sig idéer, medan andra begränsar sig själva. Men det finns inga genetiska förutsättningar som avgör om en människa är kreativ eller inte. Det finns många sätt att jobba upp sin kreativitet med motivation och nya tankesätt. Här kommer några enkla knep som hjälper hjärnan att skapa nya tankevägar - som leder till kreativiteten.

  • Motivera

Jag har under årens lopp haft som hobby att samla citat och aforismer. Ett citat är en upprepning av någonting klokt eller kvickt som någon sagt eller nedtecknat i det förflutna. En aforism är ett visdomsord, ofta en litterärt och elegant formulerad tanke. De bästa citaten har en oerhörd genomslagskraft och kan fortsätta att flyga genom århundraden. Redan Homeros kallade dem épea pteróenta, flygande ord.

  • Hälsa

Att få klarhet i att det är skillnad på utmattningsdepression och depression är stort. Inte minst på en personlig nivå. För 10 år sedan ville man ”bota” mig med ”lyckopiller” (en otroligt missvisande benämning) när jag själv kände att jag behövde hjälpa min splittrade hjärna på traven. Det är skönt att få belagt att det behövs olika ”behandlingar”. Depression till följd av utmattning kan vi till stor del påverka själva. Bland annat genom att ta vara på kunskap från neurovetenskapliga studier.

  • Motivationsbloggen

Det hade varit en härlig kväll med god mat, bra musik och många skratt när hela gänget till slut hade samlats framför den öppna spisen hemma hos Jack. Det blev tyst medan Jack lyfte upp sitt glas högt upp i luften. Han log genuint mot oss alla och sade: Jag vill skåla för er mina kära vänner och för alla våra drömmar som blivit sanna. Vi lyfte alla upp våra glas, skålade och drack av den goda drycken. Jack fortsatte: Låt mig berätta en historia om en ung pojke vars stora passion i livet var hästar.

  • Motivera

Hur är det, tror du på telepati mellan människor och råttor? Nej, inte jag heller. Icke desto mindre har forskningen visat att våra tankar kan påverka råttans prestation när den springer genom labyrinten. Förväntningarnas makt är stor - större än vi kan föreställa oss. Om till och med en råtta presterar bättre eller sämre beroende på vad vi förväntar oss av den, hur stor inverkan har då inte förväntningarna på människor?

  • Motivera

Det bästa sättet att förändra sitt liv och sin karriär till det bättre är att förändra sina vanor. De flesta av oss vet nog på ett ungefär vilka vanor vi borde ha. Men hur får man dem att fastna och bli ihållande? En lösning kan vara att göra det så enkelt som möjligt att hålla fast vid de nya vanorna - genom att länka samman dem med redan befintliga rutiner samt anpassa sin miljö efter det man vill uppnå.