Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Lönar det sig att vara snäll i arbetslivet? Vad betyder det egentligen att vara snäll i sitt ledarskap? Tillhör...

”Hur vore det om vi började kommunicera mellan avdelningarna? Tänk om vi tog vara på all kunskap som finns i båda lägren. Jag jobbar så med mina kunder, när ska även ni börja?”. Idag är det 2013, det har hänt ganska mycket under de senaste å...

Användbara tips i snabbformat: som Silver och Guldmedlem får du Max Söderpalms säljbok ”Tvärtom” i koncentrerad form. Vill du utveckla dig som säljare och ta nya oväntade steg?  Vill...

Johannes Hansen: ”Du vill uppleva känslan när din bröstkorg fylls med kolsyra, pulsen slår basgång mot dina trumhinnor, gåshud sprider sig över underarmarna och saltvatten pressas ur dina tårkanaler.” Du är född med potentialen - gjord för att vinna, med celler...

Gästskribent Stefan Thorberg: "Svarta eller röda siffor – motivationsgraden hos medarbetarna kan vara helt avgörande för hela organisationens välmående och framtid." Det kan verka självklart, men ofta glöms det bort att en välm...

Visar du uppskattning för dina medarbetare? Veckans motivationstips är enkelt och något du kan börja med...

Självförtroendet spelar en avgörande roll i karriären och i livet. Ett gott självförtroende kan rent av vara viktigare för karri...

Vad skiljer högpresterande människor från alla andra?

 De flesta av oss har drömmar och mål som vi vill uppnå i livet...

Delmål längs vägen och en genomtänkt reservplan får kunden att acceptera dina förslag. En säljares arbete handlar delvis om att överföra och sälja...

Caroline Eriksson, skönlitterär författare, berättar om vägen från idé till bokhandlarnas skyltfönster. Som skönlitterär författare är man helt utlämnad...

  • HR

Vad skulle du förvänta dig om du som nybliven entreprenör sökte stöd hos ett riskkapitalbolag? Ja, riskkapital förstås. Men många hoppas också på att få möta människor som är intresserade av mer än bara vinster och skatteminimering. När Fredrik Nillenstedt och hans kollegor sökte investerare till sitt konsultbolag blev de dock besvikna – till den grad att de tackade nej till miljonerna. 15 år senare har de bestämt sig för att bli det riskkapitalbolag som de själva hade velat möta.

  • Ledarskap

I början av min karriär tog jag över en volontärorganisation som hade letts av samma man i 27 år. Jag respekterade den tidigare ledaren och beundrade en hel del av de saker som han gjorde. Men jag visste att jag var en annan sorts person och behövde göra vissa saker på mitt eget sätt. Jag insåg att organisationen hade fastnat på en platå och att jag var den nya killen som skulle frigöra den, och det skulle inte bli en lätt uppgift. Jag började omedelbart genomföra förändringar. Men inte alla i teamet var med ombord. Efter ungefär tre månader kom en volontärledare som hette Chuck och drog mig åt sidan och sa, "John, du har ändrat allt. Allt”. Han var ganska upprörd.

  • Ledarskap

Vad innebär det i praktiken att driva företag utifrån värderingar? Idag säger sig de flesta jobba med värderingar och kärnvärden, men hur? Och vad använder vi värderingarna till i våra verksamheter? Det satsas mycket på PR och jippon kring värdeorden när det egentligen handlar mer om beteenden och handlingar och vad vi gör i vår vardag. Värderingar fungerar både som karta och kompass - men hur får vi medarbetarna att se samma karta och följa kompassnålen i samma riktning? Marie Alani och Helena Timander samtalar med Johanna Frelin, vd på Hyper Island och Louise Ring, HR-direktör i Axfood-koncernen.

  • Motivationsbloggen

Med en del skräck, två delar spänning och en ansenlig mängd nyfikenhet gav vi oss iväg till Almedalen för allra första gången. Förväntningarna var många, oerfarenheten stor. Men någonstans måste man ju börja. Jag fyllde min väska med anteckningsblock, dator, laddarsladdar, en bunt visitkort och telefon och klev ut på Visbys kullerstenar. Så välkända för mig - men den här gången helt nya. Och jag var knappast ensam om att beträda dem…

  • Motivera

Vad det blir för spin-off i våra hjärnor när världen snurrar snabbare än ett turbotrimmat roulett-hjul? Hur skall du förhålla dig till en värld som är ”V U C A” och centrifugerar den dagliga världsbilden till en snurrig kompott av möjligheter och tankeriktningar? Var att börja? Var att sluta?

  • Ledarskap

Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som aldrig har varit här skulle jag nog säga att det är som en musikfestival, fast utan musik och om demokrati istället. Jag älskar Almedalen! Här möts många av oss som är intresserade av samhälls- och framtidsfrågor. Jag ränner Hästgatan upp och ned och möter alla möjliga inspirerande människor: politiker, opinionsbildare, lobbyister, mediapersoner, näringslivsrepresentanter, studenter och en och annan semesterfirare.

  • Motivera

Många av oss har ett stort problem som vi ständigt brottas med: Koncentrationssvårigheter. De yttre distraktionerna kan man förvisso komma undan ganska enkelt genom att logga ut från sociala medier och stänga av ljudet på telefonen. Annat är det med de inre distraktionerna - de oemotståndliga idéerna och tankarna om allt mellan himmel och jord som väller över oss när vi försöker fokusera på jobbet. Vad ska vi stackars tänkare ta oss till när vi helt enkelt inte kan sluta...tänka?

  • Kommunicera

Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen? 

  • Ledning

Efter att ha jobbat med fler än 200 ledningsgrupper har min kollega Per Malmberg och jag sett flera ”röda-trådar”. Dessa har vi delat med oss av i ett antal VD-seminarier med temat ”Den dolda potentialen i ledningsgruppen”. Vid vårt senaste seminarie fick jag en intressant fråga som jag grubblat på sedan dess och som jag tänkte utveckla. 

  • Ledarskap

Människan som resurs i arbetslivet har under de senaste åren fått allt sämre rykte. Människor skapar osäkerhet genom att vabba, gå med i facket eller ha åsikter i största allmänhet. Det skapar förutsättningar för att robotarna kommer att ta över allt arbete, säger förståsigpåarna. Inget blir kvar utom präster, tydligen. Men då glömmer man en grundläggande fråga - människosynen.

  • Motivera

Vissa dagar känns det som att hela världen jobbar emot dig. Det är bilkö till jobbet, datorn krånglar, den inkompetenta kollegan gör dig galen. Dessutom borde du vara mycket mer framgångsrik än vad du är, eller hur? Kort sagt: Du är frustrerad. Frustration är en känsla som kostar enorma mängder energi - helt i onödan. Men med lite träning kan du lära dig att aldrig mer bli frustrerad igen, lovar tidningen Time.

  • Ledarskap

I en tidigare artikel – Pratar vi om samma sak? – förde jag ett resonemang om ”resonans” som en grundläggande ingrediens i ledarskapet. Det handlar om att vi som ledare behöver vi skapa förutsättningar för att få andra – och då inte minst medarbetarna – med på tåget. Det handlar om att tona in den andre så att vi säkerställer ett konstruktivt samtal vari vi pratar om samma sak inom samma ramar och spelplan. 

  • HR

Human Growth Award är en nyinrättad utmärkelse som ska delas ut till Årets HR-chef. Syftet med priset är att sätta HR i rampljuset och uppmärksamma nytänkande personalchefer som har förmågan att lyfta människor och organisationer så att de når sin fulla potential. Juryn står nu beredda att ta emot nomineringar till utmärkelsen, som ska delas ut den 3 november.

  • Projektleda

Ulf Bengtsson arbetar med ledarutveckling och är själv chef på Wenell Management. Här framtidsspanar han om vad vi egentligen behöver lära oss för att utvecklas om ledare. Tänk om vi hittills tänkt helt fel? ”I dagens ledarutveckling ingår för lite träning. Istället är det mycket fokus på kunskap, och väldigt få tillfällen till att öva.”

  • Motivationsbloggen

Alexandra Thomas, Move Management: Livet bjuder på knepiga situationer när det känns som om reservtanken skvalpar ihåligt i själen. Det är trögt när bagaget blivit bortslarvat, planet försenat, man landar på fel terminal, springer i Berlin, landar i en tysk stad vid midnatt och möts av ett 14- gradigt hotellrum där man sover i jeans för att hålla värmen. Det är i de situationerna som två perspektiv måste mötas för att du ska kunna vända situationen: kämpande och möjlighetstänk. Det är också i de situationerna som du inte klarar dig utan hjälp från människor som faktiskt ser och hör.

 

  • HR

Blåa personer är analytiska, noggranna och intresserade av detaljer. De vill gärna ha tydliga ramar för sitt arbete och tycker om fakta, logik och sakliga argument. Många människor med blå personlighetsfärg arbetar som specialister av olika slag och uppskattas för sin förmåga till analys och djupdykning. Samtidigt kan de också framstå som reserverade, skeptiska och rädda för förändring.