Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Många fördelar för den som väljer att jobba vidare efter 65. I takt med att medellivslängden ökar och vi blir allt friskare p...

Filosofen och författaren Kristoffer Ahlstrom-Vij: ”Det är svårt att tänka rätt. Men det är ännu svårare för oss att inse att vi ofta tänker fel.” Hur fungerar vi när vi fattar beslut? Det vi tror är rationellt...

Kaj Hattenhauer, AchieveGlobal: "Enligt Self Determination-Theory drivs den interna motivationen av att få tre psykologiska behov tillgodosedda - kompetens, självständighet och samhörighet." Arne har just haft en offertpresentation för en viktig kund. Han tycker...

Gästskribent Stefan Thorberg, Inspiration Company: ”Den lojala kunden har till skillnad från den nöjda kunden, en känslomässig koppling till ert företags produkter, tjänster och varumärken." Är era kunder nöjda? Jättebra! Är era kunder lojala?...

Oliver Lopez: "Vem skulle du anlita för att bygga om badrummet? Någon som har gjort det för 500 personer innan, eller någon som säger att de kan göra det?". Insiktsförsäljning handlar om att bearbeta kunder på ett...

Vilka är teamets spelregler? Ta reda på det och utvecklas som grupp. Att regelbundet reflektera över och diskutera kring teamets arbetssä...

"Var försiktig med vad du önskar dig, har jag ofta hört sägas. Det är inte mitt budskap här. Mitt budskap är istället: Var medveten om vad du önskar dig och betrakta sedan hur din önskan träder i kraft." Att vara människa på denna jord innebär att leva med naturens...

Oliver Lopez: "Genom att värdera olika aktiviteter, kommer vi mycket närmare sanningen än genom att slicka på fingret och sträcka upp det i luften för att senare sätta 50% sannolikhet till affär, för att 'det känns bra'." Vi har de senaste åren haft ett par finanskriser som har vänt upp...

Peter Nilsson, kommunikolog och författare: "Mycket av utvecklingen som sker runt oss startas av personer som vågar kliva utanför gängse ramar". Vad är det egentligen som gör att vissa lyckas och andra inte? Ä...

Fokusera mindre på vad medarbetarna gör fel och mer på vad de gör rätt. Många chefer är väldigt bra på att säga till...

  • Ledarskap

Varför tycks en del människor alltid ligga steget före?
Hur har det där äldre paret lyckats hålla magin i deras äktenskap levande alla dessa år?
Vad vet fitnessinstruktören på gymmet, hon med de perfekta bicepsen, som du inte vet?
Det är enkelt: hemligheten bakom din framgång bestäms av din dagliga agenda.
Den där killen som alltid blir befordrad vet att han behöver fatta ett beslut varje dag att växa och bli bättre i sitt jobb. Det par som firar sitt 50 års äktenskap vet att de måste välja varje dag att älska och hedra sin relation. Och fitnessinstruktören på gymmet, med de perfekta bicepsen, hon vet att man måste vara disciplinerad i sina dagliga val för hålla sig i form.

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

  • Coacha

Att det har kommit en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket är det nog ingen som har missat. Inte heller att fokusområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, där tre områden är belysta; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstid. Föreskriften som gäller sedan 31 mars har väckt mycket intresse ute hos företagen och den har medfört en massa frågor. Främst handlar det om vad det är som nu behöver göras. Här ska jag lägga fokus på ett av de tre områden som lyfts fram i föreskriften; kränkande särbehandling, och belysa vad din organisation kan göra för att förebygga och hantera detta på arbetsplatsen.

  • Motivera

Vad är det som får människan att jobba? En del av oss har arbeten som är roliga, utvecklande och intellektuellt stimulerande – men merparten av jordens befolkning har jobb som upplevs som monotona och tråkiga, med lönen som enda motivator. Hur har det kunnat bli så? Barry Schwartz, psykolog och författare – bland annat till boken ”Why We Work” – menar att människans felaktiga idéer och uppfattningar om samhället tenderar att bli självuppfyllande. I ett kort men spännande TED-talk förklarar han hur den industriella revolutionens människosyn har lett till att flertalet löntagare än idag är fast i arbeten som upplevs som meningslösa.

  • Hälsa

Det är en häftig resa jag har förmånen att få följa. Den resa där mindfulness gått från att betraktas som något flummigt och oansvarigt till obligatorisk träning för chefer och ledare högt upp i hierarkierna. Tack och lov finns det företag där man inser att chefer behöver närvaro för att ta ansvar och fatta kloka beslut samt för att kunna interagera empatiskt.