Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Mikael Sollenberg, Celavi: ”En medarbetare som är omotiverad, en kund som är missnöjd eller ett datasystem som ingen hittar i är ”osynliga” kostnader som är lätta att nonchalera” Vi tenderar att främst mäta det som är mätbart – int...

Långsiktighet och förtroende är nyckeln till medarbetarengagemang, säger Richard Berglund. Stora organisationer har svårt att engagera sina medarbetare, enligt en...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du boken "Farliga idéer" i koncentrerad form.   Vi har en föreställning om att kreativitet är trevligt,...

Johannes Hansen: "Men bäst är väl att du slutar hitta på ursäkter för att vara stenhårt sysselsatt och lita på att hela julprojektet inte alltid behöver kretsa kring dig. Du kanske rentav ska släppa idén om att du måste ha full kontroll för att det ska bli bra." Svinga en bägare, lossa en kork, höj glaset. Fyll två glas med...

Gästskribent Stefan Thorberg, Inspiration Company, om hur vår strävan efter gemenskap skapar starka produkter. Tänk på ditt favoritvarumärke. Kommer du ihåg varför...

"För som jag ser det är du värd att lägga märke till som du är." Att tro på att du själv kan lyckas är en av grunderna som du m...

Åtta hemligheter för framgång, del 1: Passion. Passion förvandlar underpresterare till superpresterare. Många framg...

Åtta hemligheter för framgång, del 6: Bli bättre. Framgångsrika människor jobbar ständigt för att bli b...

Hur startar du dina återkommande möten? För att få ihop teamet eller arbetsgruppen får du tips p...

Gästskribent Gunnar Holmen, Celavi Verksamhetsutveckling: ”En viktig del i det strategiska arbetet är, som vi alla vet, konsten att välja bort. Men man ska välja bort med omsorg…". Är det viktigt med strategiska kunder och vad är egentligen en...

  • Motivera

Veronica Olderin är världsmästare i offshore racing. Det innebär att hon kör motorbåt i hög hastighet och ofta i hög sjö - och hon vinner. Hon är utan tvivel en modig människa, det tycker nog alla. Men hur ser hon på sitt eget mod, på vilket sätt är det en styrka och hur hänger ledarskap och mod ihop?

  • Ledarskap

Hur skulle du beskriva ditt liv? Håller du på att uppnå vad du önskar? Är du på väg att förverkliga de saker som är viktiga för dig? Anser du dig själv vara en framgång? Hur ser dina framtidsutsikter ut? Om jag kunde tillbringa en dag med dig, skulle jag kunna berätta om du kommer att lyckas. Du kan välja vilken dag du vill. Om jag gick upp med dig på morgonen och spenderade hela dagen med dig, om jag iakttog dig i 24 timmar, skulle jag kunna berätta i vilken riktning ditt liv är på väg.

  • Planera

Har du problem med prokrastinering? Det kan bero på att du kategoriserar tiden på fel sätt. En ny studie visar att vi är mer benägna att genomföra en uppgift om vi kategoriserar deadline som en del av nutiden, än om vi ser den som en framtida händelse. Och vår uppfattning om vad som är nutid respektive framtid följer sin egen, skruvade logik.

  • Motivera

Naturen gav oss den fantastiska möjligheten att tänka och skapa våra virtuella tankevärldar med hjärnan. Denna härligt röriga och smarta kombo av 100 miljarder neuroner där alla våra kalkyleringar, planeringar och livsfunderingar bor. Ett med tiden alltmer personligt inrett huvudkontor där vi kan bygga scenarier om framtiden och relatera till dåtiden. Och där allt annat som kommunikation, överlevnadsstrategier, statusmarkörer och personligt ledarskap knådas och bearbetas. Rädslor, glädje och eufori. Ditt eget du!

  • Kommunicera

Oavsett om du har titeln säljare på ditt visitkort eller inte -så är du säljare. Varje dag försöker du få någon att köpa dina idéer, förbättringsförslag, tjänster, produkter eller middagstips. Om du lyckas sälja in det du vill till den du vill handlar mycket om din trovärdighet och om du lyckas sälja in dig själv.

  • Motivera

Har du ett mål som du vill uppnå? Funderar du på hur man hittar motivation och disciplin nog för att verkligen nå hela vägen fram? Att vara hängiven och dedikerad är inte detsamma som att jobba ihjäl sig. Det viktiga är att du gör någonting varje dag – om det så bara är ett enda spadtag. Unna dig gärna vilodagar, men inte nolldagar – se till att ditt liv blir en obruten kedja av positiva åtgärder som till slut ger resultat.

  • HR

Att Sverige ofta används som testland för nya trender är inte så konstigt. Vi anpassar oss efter händelser i omvärlden och tar lätt till oss förändringar. Det gäller även på arbetsmarknaden. Världen förändras i snabbare takt än någonsin. Den stora utmaningen idag för företagen är att säkerställa arbetsglädje, ledarskapskvalitet och lärande i en tid när förändring är normen. Kan vi hitta en magisk formel för att säkra detta? Och finns det en universalformel?

  • Motivera

Nyfikenhet är inte bara nyckeln till kreativitet – det är också ett sätt att leva sitt liv till fullo som intellektuell varelse. Forskningen visar att nyfikenhet under vissa omständigheter kan fylla igen gapet mellan de normalbegåvade och de superbegåvade. Att vara nyfiken är alltid ett val – och kan lätt förvandlas till en god vana som man har glädje av både i yrkeslivet och privat.

  • Motivera

Detta är min hyllning till ensamheten. Räds den inte, min vän. Ty den är en gåva. Liksom du. Och om du vill fortsätta att vara en gåva för världen, så behöver du behandla dig själv värdigt och ärligt. Det mest grundläggande steget i denna goda självbehandling är att ge dig själv den stillsamma typ av egentid som gör att du kan höra din inre röst; din bästa vän, din inre doktor, ditt eget orakel.

  • Motivationsbloggen

Har ni hört berättelsen om grodorna som ordnade en tävling i vem som först kunde ta sig upp i vattentornet? Alla grodorna kastade sig upp för väggarna på vattentornet men när de hörde publiken ropa att det var för högt eller för svårt så ramlade de en efter en ner från tornet. Då ropade publiken mer och skrek till grodorna att det var för högt, att det var vansinne och att de skulle ge upp vilket alla grodor också gjorde. Alla utom en. Den groda som tog sig hela vägen upp var döv och kunde inte höra publikens vrål.

  • HR

Social kompetens är en egenskap som ofta efterfrågas i jobbannonser. Men vad innebär det egentligen att vara socialt kompetent? Är det att vara festens medelpunkt och ständigt ha ett bländande vitt leende? Är det att snacka mer, högre och självsäkrare än alla andra? Eller är det någonting helt annat?

  • Teambuilda

Jämställdhet är en fråga som ständigt är på tapeten i Sverige, och de flesta företagare och chefer vill nog dra sitt strå till stacken. Att sätta ihop mixade arbetsteam är dock inte alltid lika lätt som det låter, bland annat för att vissa branscher är väldigt homogena. Är det värt ”besväret” att skapa en könsmixad arbetsplats? Och är politisk korrekthet verkligen bra för verksamheten?

  • Hälsa

Jag har många gånger reflekterat över begreppet ”less is more” och undrat. Vad innebär det egentligen? Hur hänger det samman? Har haft svårt att hitta en verklighetsförankring i uttrycket och ofta avfärdat det som ett rent talesätt. Men i sommar har jag verkligen upplevt hur mindre kan vara mer. Och ge mer.

  • Projektleda

Allt fler är överens om att vi står inför en förändring i sättet att se på och arbeta i projekt och organisationer. Trender kommer och går men det finns några som kommer att bestå och förstärkas i framtiden. Exempel på sådana är globaliseringen, den instabila ekonomin, den allt snabbare förändringstakten och den virtuella verkligheten. Som någon sa “Så långsamt som allt går idag, så långsamt kommer det inte att gå i morgon och aldrig mer i framtiden!”

  • HR

Meditation, det är väl ingenting för dig? Du är ju varken hippie, New Age-flummare eller buddhist. Nej, meditation har inte världens bästa rykte. Men det finns en fördel med att meditera: Det fungerar. Forskningen visar att meditation hjälper mot ångest och depression, samt stärker vår förmåga att fatta beslut och känna medlidande. Men vad är meditation egentligen, och hur går det till?

  • Ledarskap

När min son fyllde sex år fick han en bok – med titeln ”Meningen med livet” – av en kär vän. Strålande, tänkte jag, den där boken är nog minst lika mycket till mig som till min son… och nu kanske svaret kommer på den stora frågan: Vad är meningen med livet! Innan vi började läsa frågade jag sonen: Vad är meningen med livet? Vad menar du? frågade han tillbaka. Jag förklarade vad jag menade med ”mening” och landade i en ny fråga: Varför lever vi? Han blev tyst en stund, varpå han svarade: Men, mamma det är ju enkelt, meningen med livet är att uppleva livet.