Menu

Motivera dig själv och hantera svackor som säljare

Susanna Udvardi, vd på Multi-Support Sverige: "Fastna inte vid dina misslyckanden"

Som säljare är förmågan att kunna motivera sig själv i såväl mot- som medgång en avgörande framgångsfaktor. Säljare arbetar ofta självständigt utifrån individuella mål, även om de jobbar i team. För att kunna hantera kunder som tackar nej och svackor i säljarbetet krävs en mental styrka och en drivkraft som kommer inifrån.


Det menar Susanna Udvardi, som inledde sin säljarkarriär för femton år sedan och numera är vd på Multi-Support Sverige.

Ett vanligt misstag bland säljare är att släppa kunden när kontraktet är undertecknat och affären är i hamn. Genom att ta hand om kunden efteråt och ge de den respekt och hantering de förtjänar kan man nå framgång. Om du slarvar med att serva kunden efter det att kontraktet är påskrivet så riskerar du att förlora kundens anseende och respekt för dig som säljare och det företag du representerar.

Ha respekt för din och kundens tid

- Ha respekt för kunder som tackar nej, men ta vara på möjligheten att fråga varför han eller hon valde att tacka nej till erbjudandet.  Det är ofta många faktorer som gör att kunden tackar nej. Det är inte alls säkert att det har något med dig som säljare att göra. Däremot kan du lära dig mycket av den feedback kunden ger, säger Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, ett företag som levererar flexibla dokumenthanteringslösningar.

För att hitta sin inre drivkraft och motivation som säljare är en grundläggande tävlingsinstinkt till stor hjälp. Framgångsrik försäljning handlar till stor del om att överträffa sina egna prestationer och att ständigt sträva mot nästa mål, nästa nivå. För Susanna Udvardi är kicken i att kunna hjälpa en kund med den lösning man levererar och så småningom nå fram till ett signerat kontrakt ofta en tillräckligt hög motivationsfaktor för att kunna hantera många nej på vägen fram mot målet.

- Fastna inte vid dina misslyckanden, de är i princip aldrig personrelaterade. Gör en reflektion över vad som gick fel och fundera på vad du kan ta med dig från en misslyckad situation för att kunna finslipa din säljteknik, men gå sedan vidare och betrakta varje dag som en ny möjlighet, ett vitt blad där du själv avgör resultatet, säger Susanna Udvardi.

Älta inte, det är inte ditt fel, samla kraft och arbeta dig ur en svacka

Det bästa sättet att ta sig ur en svacka är, enligt Susanna Udvardi, att ta tjuren vid hornen och fortsätta sälja. I slutänden är det bara konkreta resultat och nya försäljningsframgångar som kan hjälpa dig att vända den negativa trenden. Att vänta ut svackan och hoppas att ditt tillstånd ska vända sig av sig självt hjälper sällan. Samla istället dina krafter och lägg i en extra växel, även om det tar emot.

- När du ringer upp en kund så är det oerhört viktigt att din röst signalerar energi och engagemang. Om du känner dig ledsen eller nedstämd eller bara har en allmänt dålig dag kan det bästa alternativet vara att ägna dig åt något annat eller gå hem för dagen och komma igen med ny kraft nästa dag istället, annars riskerar din negativa sinnesstämning smitta av sig på kunderna. Jag brukar säga att försäljning är matematik, när du ringt tillräckligt många samtal eller gjort ett visst antal kundbesök ger det i princip alltid utdelning, säger Susanna Udvardi.

Använd restiden

- Livet som fältsäljare är visserligen relativt ensamt, men mötena med kunderna gör att man känner sig betydligt mindre ensam. För att orka vara närvarande, entusiastisk, glad och energisk när man möter kunder så gäller det att ta vara på de stunder av stillhet och reflektion som erbjuds under dagen. Själv använder jag mig av min restid. Medan jag sitter i bilen planerar jag och laddar inför nästa möte eller säljsamtal. Balansen är oerhört viktig, varje säljare måste hitta sitt eget sätt att tanka energi inför kontakten med kund, säger Susanna Udvardi.

Många säljare är typiska ”Hunters”, de fokuserar på nykundsbearbetning och har sin starkaste drivkraft i att nå så många avslut som möjligt. Andra är mer relationsbyggare, ”Farmers”, som tar hand om kontakterna på ett bättre sätt.

Framgången ligger mitt i mellan enligt Susanna. Efter att ha arbetat ett par år som säljare väljer många att trappa ner och gå in i en mer förvaltande roll som i större utsträckning baseras på lagarbete och att vårda befintliga kundkontakter. En säljare som inte längre har tillräcklig motivation för att jaga nya kunder kan byta roll och istället fokusera på att ta hand om befintliga kunder, tipsar Susanna Udvardi.


Du kanske även gillar

Max Söderpalm: "Om kunden känner att du bryr dig om honom eller henne som person ökar dina möjligheter att ha täta kontakter". Jag får allt fler frågor från säljare om det här...

Charlotte Hågård: "Alla har talang! Hitta och utveckla din och andras potential". Ingen människa föds framgångsrik. Vi bär alla på en...

Oliver Lopez om vikten av att arbeta analytiskt med försäljning: "Att ta lättvindigt på detta är som att kasta affärsmöjligheter i sjön, tyvärr." Hur många av er som läser detta gör en konkret analys av f...

Claudia Lindström: En ledare förstår att deras egen och verksamhetens framgång består av medarbetarnas samlade prestationer. När infaller medarbetarnas bäst-före-datum? Den unge mannen,...

Stefan Thorberg, Inspiration Company: Spelet som drivkraft – gamification för ökad motivation. Mixa affärsnytta med ”glimten i ögat”. En spännande trend just nu är det relativt nya fenomenet gamification...

Lennart Lindberg, Omnia: ”Ofta vet inte uppdragsgivaren vad han eller hon vill. Då måste projektledaren ifrågasätta uppdraget”. (Del 2 av 2). - Finns det många frågetecken kring projektarbetet, är det...

Nya tankar utifrån bidrar till utveckling internt. Känslan av gemenskap och en positiv företagskultur internt, kan...

Kreativitetsföreläsaren Teo Härén pratar om kreativitet över hela världen. Motivation.se har träffat honom. Teo Härén och hans bror Fredrik har föreläst om...

Thomas Rakar Försäljningschef på Tele2 Business, är vår 4000:e medlem: "Jag tror att om medarbetaren känner en genuin välvilja och omtanke från sin chef så underlättas även tuffa beslut ibland." Thomas Rakar, Försäljningschef på Tele2 Business, blev den 4000...

Tipsen som hjälper dig att undvika säljarens vanligaste tabbar. Det finns många presumtiva fällor att akta sig för som sä...

  • Kommunicera

Småprat. Small talk. Prat om väder och vind och semestern och bilen. Det kan kännas banalt, men är i själva verket en mycket viktig del av att bygga långsiktiga relationer. När man träffat Allie Edwardsson så förstår man på vilket sätt small talk utgör det vardagliga kittet, det som håller ihop oss människor och vårt sätt att kommunicera. Såväl privat som i yrkesmässiga sammanhang.

  • Ledarskap

Du har förmodligen fått lära dig att det viktigaste för att lyckas med någonting i livet är att sätta upp tydliga mål. Problemet är bara att ingen av oss kan förutse framtiden eller kontrollera yttervärlden. Att hänga upp sin lycka och sitt värde som människa på ett mål är därför ett väldigt riskabelt projekt. Särskilt långsiktigt är det inte heller, vid närmare eftertanke. Kanske är det dags att vi slutar dumstirra på Målet och istället börjar fokusera mer på systemet och processen?

  • Motivera

Hajen gör allt för att vinna men delfinen vill bara ha roligt. Den kramgoa valen lever för att hjälpa andra, allt medan sjöborren gräver ner sig i livets alla detaljer... Det låter som en Disneyfilm, men de fyra personlighetstyperna - delfinen, sjöborren, valen och hajen - är ett välkänt och spännande sätt att beskriva våra olikheter när det gäller drivkrafter, motivation och mentalitet. Vilket av havets djur är du?

  • Ledarskap

Som ledare är det din skyldighet att ge medarbetarna relevant och meningsfull feedback, vilket innefattar såväl beröm som konstruktiv kritik. Visst kan det kännas lättare att bara säga ”bra jobbat!”, men som chef har du en viktigare uppgift än så – din respons på utfört arbete ska leda till att medarbetaren korrigerar eventuella misstag och gör arbetet ännu lite bättre nästa gång.

  • Motivera

Zlatan Ibrahimovic är på många sätt ett unikum. Med en vinnarmentalitet som kan få vilken säljcoach som helst att blekna har Zlatan tagit sig hela vägen från Rosengård till Paris. Han är idag en av världens bästa fotbollsspelare. Hur gjorde han - och vad kan vi andra lära oss av den gode "Ibra"? Motivation.se vaskar fram sju lärdomar ur Zlatans karriär - och några sköna citat som förklarar vad det handlar om.

  • Coacha

Det är mer fokus på ledarskapsroller än på uppgiften att lösa själva uppdraget i verksamheten. En verksamhet som matchas i riktning mot individers upplevda prestation gör att medarbetarna också upplever ett lustfyllt arbete. Centralt är det mänskliga samspelet, att göra något tillsammans, och att få äga sin arbetsuppgift. Det menar Pär Pettersson Fil dr psykologi, forskare Kristianstad högskola och coach till hockeylaget Tre Kronor.

  • Ledarskap

Martin Geijer beskriver sig själv som en ”teatermaskin”. Han regisserar, skriver, utbildar, spelar, coachar. Och mycket genomsyras av ledarskapet – både av sig själv och av andra. Motivation.se träffade honom och pratade kreativt ledarskap, improvisation och den gränslösa fantasin som tillsammans skapar något nytt – K-ledarskap. Kom ihåg var du hörde det först…

  • HR

Det må vara sant att det bara finns en av dig och en av mig, men det finns många sätt vi kan leva våra liv på – och det är aldrig försent att välja en ny väg i livet. Att återuppfinna sig själv med jämna mellanrum är en nödvändighet för att behålla sin livskraft och motivation. Men hur går det till egentligen? Här kommer några tips på vägen.

  • Hållbarhet

Människor, motivation, beteenden, drivkrafter och ledarskap – allt är en del av företagskulturen. Men hur går vi från de flummiga orden till de konkreta värdeskapande handlingar i vardagen? Marie Alani och Helena Timander på Vision Takeoff pratar om företagskultur och värderingsarbete i praktiken. ”Vi vill bevisa en tes, avliva en myt och starta ett samtal”. Hör och se författarna till boken Lycklig lönsamhet prata om hållbarhetsarbete som en affärsmässig investering.

  • Ledarskap

Tänk dig att följande händer när du faciliterar ett möte. Sara, senior chef i organisationen, hjälper dig att hänga upp ett blädderblocksblad och viskar mycket bestämt till dig: ”Du måste få gruppen att sluta prata om det här nu!”. Sara återvänder till sin plats innan du hinner svara och gruppen väntar på nästa steg. Vad gör du?

  • Ledarskap

Jag har tidigare berättat om hur jag i slutet av december alltid gör en utvärdering av det gångna året och planerar för nästa. För mig är det en perfekt tid för eftertanke och en strategi som jag sätter högt varje år. En praxis som har tjänat mig väl. Men december är inte den enda gången som jag reflekterar strategiskt. Jag tror att det är viktigt att göra en bedömning av våra mål och prioriteringar ofta.

  • Motivera

Under sin tid som forskare på toxiner och bakterier började Marie Ryd, chefredaktör på tidskriften Holone, på allvar aktivt jobba med uppmärksamhetsträning och meditation. Till slut fick hon så många insikter kring hur hjärnans potential påverkas av växlingen mellan olika tillstånd, att hon nu ägnar sig på heltid åt att sprida den kunskapen. Tiden är förbi då vi tänkte på kroppens och känslornas samhörighet som något flummigt. Den nya forskningen är hardcore – vi kan bygga om både hjärnor och organisationer med hjälp av de nya rönen. Och till vår hjälp finns en mental tallriksmodell.

  • HR

Vem har störst chans att bli framgångsrik - den som armbågar sig fram och sätter sig själv i första rummet, eller den som tvärtom generöst delar med sig av sin kompetens utan att förvänta sig någonting tillbaka? Svaret är långt ifrån självklart, men enligt psykologen Adam Grants teori om Givers, Takers och Matchers är det faktiskt de generösa och osjälviska givarna som har bäst möjlighet att nå toppen.

  • Coacha

Under min första tid som psykolog hade jag en kvinnlig mentor som var 10 år äldre än jag. Vi träffades varje månad under fyra års tid. Vi satt hemma  i hennes soffa och drack thé från Harrods och åt små smörgåsar. Bilden och känslan har etsat sig fast hos mig och nu - 24 år senare - är jag vän och kollega med min före detta mentor. Hon har betytt otroligt mycket för mig både professionellt och privat. Jag känner stor tacksamhet för att jag fick möjlighet att samtala öppet om allt, ta del av hennes erfarenheter och bli lyssnad på. Hon lotsade mig rätt och lärde mig att utvecklas, gav mig stöd och inspiration och lät mig bli en del av hennes stora nätverk.

  • Planera

Jag tror knappast att jag är ensam i känslan att tiden inte räcker till. Det är omöjligt att lyckas vara framgångsrik i karriären , den perfekta föräldern, en underbar partner och socialt kompetent  - samtidigt.  Det gäller att hitta balansen, göra en kompromiss. Och då behöver du Getting Things Done (GTD).

  • Motivera

Ibland är livet så fullt av motgångar att man tappar tron på sig själv. Om du är arbetslös, eller om karriären står och stampar, så kanske du börjar undra om du över huvud taget kan åstadkomma någonting. I dessa lägen kan det vara bra att erinra sig tidigare framgångar för att återvinna motivationen; dra dig till minnes din högstanivå innan du stämplar dig själv som värdelös. Och kom ihåg att livskraften alltid finns kvar inom dig - det gäller bara att hitta den.