Menu

Vågar du mäta vad du gör på jobbet?

"Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder?"

Att försäljning går ut att göra så mycket nytta du kan på så kort tid som möjligt, håller du säkert med om. Och att då själv ha bra kontroll på vad du gör borde ju vara en självklarhet, eller hur?


Ändå beror nästan alla säljdippar på att man arbetar för långsamt. När jag då ber säljare att de ska mäta sin aktivitet blir de oförstående och på dåligt humör. Vilket självklart gör säljdippen ännu djupare.

Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder, som att vara på kundmöte eller prata med kunder i telefon

Därför frågar jag dig: Hur gör du för att utnyttja säljtiden på bästa sätt?

Som jag ser det ingår det i ditt säljjobb att hålla ordning på hur snabbt eller långsamt du arbetar. Inte för chefens skull, utan för din egen skull. För att du ska kunna veta om du gör bra eller dåligt ifrån dig KRÄVS att du håller ordning på dina siffror.

- Varför då, undrar du? Mäter sig gör man väl bara under när man är helt ny säljare?

Därför får du tre bra anledningar till varför du HELA TIDEN ska mäta din aktivitet, anledningar som inte alls har något med vad chefen vill att göra:

  1. Enda sättet att få reda på om du har arbetat bra under en säljdag, vecka eller månad, är att veta hur många kontakter du har tagit, hur många besök eller telefonpresentationer du har gjort och hur många offerter du har skickat ut. Självklart också antal avslut.
  2. Vet du din aktivitet kan du jämföra vecka för vecka och genom att sätta realistiska och utmanande säljmål och trigga dig själv att bli bättre och bättre. Och att öka försäljningen långsiktigt.
  3. Kan du hitta ett knep som gör att du får fler kunder och gör fler affärer, som bara handlar om att i förväg bestämma hur många besök eller telefonpresentationer du ska göra och sedan se till att göra dom vore väl det bra, eller hur? Särskilt nu när tiderna är hårda?


Det finns bara fördelar med att hålla koll vad du faktiskt gör på jobbet. Även om du är en erfaren säljare. Mät varje dag. Om du inte gör det är risken stor att den närmaste tiden inte blir vad du tänkt dig.

Du kanske även gillar

Max Söderpalm, vår nya expert inom Försäljning, skriver om oanade utmaningar. Att byta jobb är inte alltid den enda vägen till nya utmaningar. Vad...

”I dagens stressiga affärsvärld finns det ingen plats för säljare som inte orkar göra sin hemläxa.” Jag pratar ofta om hur viktigt det är att ifrågasätta och...

Oliver Lopez: "Våra powerpoints är precis lika värdelösa som sättet vi kommunicerar på via våra hemsidor. Våra powerpoints trycker produkterna i ansiktet på de stackars kunderna." Är det dags att sluta prata content som om det vore någonting...

Öka dina chanser till en framgångsrik webbförsäljning. Webbprestandaexperten Sven Hammar ger dig tio användbara tekniska tips f...

"Wrapping is everything"- vad kan du erbjuda dina kunder? En professionell och genomtänkt paketering av företagets erbjudande...

Oliver Lopez drar en relevant grönsaksparallell. Nej, detta är inte ett inlägg om matlagning, inte heller handlar det...

Gästskribent Gunnar Holmen, Celavi Verksamhetsutveckling: ”En viktig del i det strategiska arbetet är, som vi alla vet, konsten att välja bort. Men man ska välja bort med omsorg…". Är det viktigt med strategiska kunder och vad är egentligen en...

Oliver Lopez: ”Jag vill helst benämna denna process affärsprocess eftersom den handlar lika mycket om hur kunden köper, som om hur vi säljer.” Jag jobbar med komplex försäljning. När jag nu går in p...

Vilka personliga egenskaper gör sig bäst i försäljningsprocessen? Oliver Lopez har tankar om att "lagom är bäst"... Det är spännande tider för oss som jobbar med sälj och...

Förtroende skapar lojalitet. Det finns lika många sätt att sälja som det finns säljare...

  • Ledarskap

Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det på tok för högt för Åsa Lundborg, som en morgon vaknade döv på ena örat och förstod att en förändring måste till. Hon var chef för en avdelning i ett kaotiskt läge, med en otrygg stämning, underbemanning och hög sjukfrånvaro. På några månader lyckades hon skifta klimatet med hjälp av samarbetscoaching.

  • Innovation

Social innovation handlar om att hitta nya lösningar på samhällets utmaningar. Anna Landeborg arbetar på Mötesplats Social Innovation (MSI) och säger att det finns ett stort intresse för innovativt arbete – men det ställer också större krav på samverkan mellan olika sektorer i samhället. ”Det finns idag ingen sektor som på egen hand kan lösa de utmaningar vi står inför”, säger hon till Motivation.se.

  • Coacha

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

  • Ledarskap

”Älta inte i det förflutna."
Hur många av oss har inte hört den rekommendationen - särskilt efter att något dåligt har hänt oss? Många gånger skulle det vara klokt att följa det och flytta fokus till nuvarande och kommande mål. När allt kommer omkring kan en ohälsosam relation med tidigare misslyckanden förlama oss.
Men precis som med alla goda råd, bör det inte tas till ytterligheter. Jag är ett stort fan av att välja att gå vidare, men jag vet samtidigt det stora värdet av att ha tillbringat en kort tid åt att reflektera över tidigare fel på ett produktivt sätt. Varför? Eftersom det är det enda sättet att lära sig av dem.

  • Ledarskap

Ett gott självledarskap bygger på förståelse för oss själva. För att förstå oss själva behöver vi förstå vårt eget känsloliv. Vi blir alltså klokare som människor om vi förstår hur våra känslor fungerar - det handlar om emotionell självförståelse. Med en större emotionell självförståelse utvecklas vår emotionella intelligens (EQ) som i sin tur gör oss till bättre medmänniskor och ledare.
Och hur kan vi då utveckla vår emotionella självförståelse? Testa strategin – artig och kall med korten nära kroppen.

  • Ledarskap

Måste en bra ledare matcha företagets kultur? De flesta skulle nog svara ja på den frågan. Det känns ju så självklart att exempelvis handlingskraftiga ledare passar i väldigt resultatinriktade organisationer, medan ledare som är socialt skickliga gör sig bättre i mer relationsorienterade verksamheter, och så vidare.
Men en ny forskningsstudie visar att det faktiskt kan vara tvärtom – en ledare som går på tvären med organisationskulturen kan vara precis vad ett företag behöver.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • HR

Har du funderat på vad som gör att vissa människor lyckas skapa sig ett liv de är nöjda med, medan andra tycks kämpa och kämpa med en växande frustration över att aldrig nå ända fram? Vissa personer verkar ha förmågan att ta sig fram leende och småvisslande, även under de mest knepiga omständigheter, medan andra möter motstånd även i vad som verkar vara en gynnsam eller trevlig miljö. De här frågorna har engagerat forskare över hela världen och kan idag summeras under begreppet emotionell intelligens, eller EQ som vi brukar säga till vardags.

  • Hälsa

”Jag var nära att bli sjukskriven när jag i allt för stor utsträckning gjorda andra människors jobb och fick sitta sent på kvällarna med mina egna arbetsuppgifter. Jag blev ständigt avbruten och hade ingen stödjande chef som såg min situation. Det var svårt att tala öppet om detta på företaget. Till slut bad jag om hjälp och fick träffa en coach som hjälpte mig att jobba på ett effektivare sätt. Förutom samtalen vi hade, tränade jag på att införa mental ergonomi i min arbetsvardag.

Till mitt stöd hade jag ett digitalt verktyg där jag fick konkret hjälp med vad och hur jag skulle lägga upp mitt arbete. Jag övade på att planera min dag bättre, fokusera oftare på en sak i taget och säga nej till att lägga allt för mycket tid på att hjälpa andra. I takt med att min medvetenhet och tydlighet ökade blev jag mindre hård mot mig själv och det blev lättare att koncentrera mig, jobba effektivt och till och med prioritera de viktiga pauserna ibland.

Jag tar med mig viktig lärdom från min coaching och träning i mental ergonomi och idag arbetar jag mycket effektivare. Jag har lärt mig att min hälsa är viktig och att jag ska värna min tid för att fortsätta att kunna prestera på topp.”

  • Ledarskap

Chefernas arbetssituation har varit en ständig källa till bekymmer de senaste åren. Men nu ser vi en trend som kan vara räddningen för en plågad  och utsatt grupp, nämligen sekreterarnas återkomst!

  • Ledarskap

Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på många sätt turbulent och konstant föränderlig miljö. För att bibehålla konkurrensfördelar - och bara för att överleva - måste de flesta ständigt förändra sig genom ny teknik och såväl strategisk som strukturell förändring. Men varje förändring sker på bekostnad av de anställdas fokus och uppmärksamhet. Varje omorganisation skapar oro och känslor. Och oro gör omedelbart att vi tappar fokus på vår uppgift – det är inget vi styr över själva. Det sker ändå.

  • Coacha

Människan har ett djupt känt behov av samhörighet och gemenskap. Samtidigt finns det starka krafter i vårt inre – skammen och rädslan för att bli avvisad eller utstött – som hindrar oss från att nå ut till andra människor och leva våra liv fullt ut. I ett uppmärksammat TED-talk förklarar forskaren och författaren Brené Brown varför livet kräver att vi är autentiska – och vågar visa vår sårbarhet.

  • Kommunicera

Det är en del diskussioner om skärmtid för barn just nu. Hur mycket är lagom och är det bra eller dåligt att låta barn spendera tid vid skärmar? Jag låter det vara osagt men tänkte ta upp en relaterad företeelse.

  • Projektleda

Betraktar du dig som en lycklig människa? Det kan i så fall hjälpa dig att prestera och må bättre. Forskning visar att de som ser ljust på tillvaron, och som har en god förmåga att hantera svängningar - i projektet såväl som i känslolivet - lever ett bättre liv.
Men vad är egentligen lycka? En tanke som genererar en skön känsla i kroppen? Eller? Och vad beror det på, om vi är lyckliga eller olyckliga? Omgivningen? Eller mig själv, eller både och?

  • Ledarskap

Vi människor gör saker som vi inte borde i rollen som ledare. Ofta är vi inte medvetna om vilken effekt vårt agerande får eller vilken roll vi själva spelar i hur en given situation utvecklar sig. Det går så snabbt att fälla en värderande kommentar vid fel tillfälle - i stället för att ställa en nyfiken fråga som uppmuntrar till nya förslag. Men det är också enkelt att lära sig hur du undviker ledarskapsfällorna. Det är förstås omöjligt att välja ut det mest ändamålsenliga beteendet i varje situation. Ofta litar vi till sunt förnuft och erfarenhet och tänker att det vi gör brukar fungera. Tyvärr finns väl riggade fällor som många av oss trampar i och vi ska här gå igenom några som du säkert känner igen. För om vi förstår systematiken i hur vårt beteende påverkar andra, kan vi lära oss att ta ett steg åt sidan och hitta nya vägar som stämmer bättre överens med hur vi vill påverka människor i vår omgivning. Ofta är det ganska enkla beteenden det handlar om, men att ändra vanor är - som ni vet - alltid en utmaning.