Menu

Vågar du mäta vad du gör på jobbet?

"Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder?"

Att försäljning går ut att göra så mycket nytta du kan på så kort tid som möjligt, håller du säkert med om. Och att då själv ha bra kontroll på vad du gör borde ju vara en självklarhet, eller hur?


Ändå beror nästan alla säljdippar på att man arbetar för långsamt. När jag då ber säljare att de ska mäta sin aktivitet blir de oförstående och på dåligt humör. Vilket självklart gör säljdippen ännu djupare.

Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder, som att vara på kundmöte eller prata med kunder i telefon

Därför frågar jag dig: Hur gör du för att utnyttja säljtiden på bästa sätt?

Som jag ser det ingår det i ditt säljjobb att hålla ordning på hur snabbt eller långsamt du arbetar. Inte för chefens skull, utan för din egen skull. För att du ska kunna veta om du gör bra eller dåligt ifrån dig KRÄVS att du håller ordning på dina siffror.

- Varför då, undrar du? Mäter sig gör man väl bara under när man är helt ny säljare?

Därför får du tre bra anledningar till varför du HELA TIDEN ska mäta din aktivitet, anledningar som inte alls har något med vad chefen vill att göra:

  1. Enda sättet att få reda på om du har arbetat bra under en säljdag, vecka eller månad, är att veta hur många kontakter du har tagit, hur många besök eller telefonpresentationer du har gjort och hur många offerter du har skickat ut. Självklart också antal avslut.
  2. Vet du din aktivitet kan du jämföra vecka för vecka och genom att sätta realistiska och utmanande säljmål och trigga dig själv att bli bättre och bättre. Och att öka försäljningen långsiktigt.
  3. Kan du hitta ett knep som gör att du får fler kunder och gör fler affärer, som bara handlar om att i förväg bestämma hur många besök eller telefonpresentationer du ska göra och sedan se till att göra dom vore väl det bra, eller hur? Särskilt nu när tiderna är hårda?


Det finns bara fördelar med att hålla koll vad du faktiskt gör på jobbet. Även om du är en erfaren säljare. Mät varje dag. Om du inte gör det är risken stor att den närmaste tiden inte blir vad du tänkt dig.

Du kanske även gillar

Max Söderpalm: "Tänk vilket extra tryck du skulle få i ditt sälj om du fick bort alla inte.". Det ord som framkallar mest negativa tankar av alla är ordet INTE. Om du...

Max Söderpalm: "Om kunden känner att du bryr dig om honom eller henne som person ökar dina möjligheter att ha täta kontakter". Jag får allt fler frågor från säljare om det här...

Magnus Widgren, vd ONE Stockholm, aktuell med ny bok: “Det är många som pratar om att tänka ”utanför boxen” men det är få som lyckas göra det”. Vad har en frisör gemensamt med en politiker? Hur kommer det sig att man...

Att sälja är lika mycket hjärta som hjärna. Vi är styrda av våra känslor, inte bara men till stor del. I en...

Lös kundens problem och gör affär. Behovet av olika typer av säljprocesser är stort på en marknad...

Max Söderpalm rekommenderar en egen utvecklingsplan. Ett säljår är långt. Det är tufft att orka ge allt...

Några tips om vad du bör tänka på i en säljprocess. Säljteknik är en hel vetenskap. Valet av metod är ofta beroende...

Oliver Lopez: "Våra powerpoints är precis lika värdelösa som sättet vi kommunicerar på via våra hemsidor. Våra powerpoints trycker produkterna i ansiktet på de stackars kunderna." Är det dags att sluta prata content som om det vore någonting...

Oliver Lopez reder ut begreppen och berättar hur du får ett flöde i kommunikationen med potentiella och befintliga kunder. Marknadsföring och försäljning hänger ihop. Det vet vi...

Contentkalendern - hur använder vi den och varför är den viktig? Oliver Lopez om hur du jobbar med och planerar innehåll för dina kunder. För att lyckas med det mesta vi gör här i livet är det en...

  • Motivationsbloggen

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

  • Ledarskap

I föregående artikel resonerade vi kring hur hjärnan påverkar vårt beteende när förändring är på agendan. Hjärnan gillar belöning och skyr obehag. Att hjärnan dessutom likställer osäkerhet med obehag, gör det än mer begripligt att vi kan upplevas förändringsobenägna utan att egentligen vara ovilliga till förändring. Vi är – via amygdala, hjärnans känslostruktur tillika del av reptilhjärnan – helt enkelt programmerade att undvika det som är jobbigt, besvärligt och osäkert till förmån för det som är roligt, känt och ger kortsiktig belöning.

  • Ledarskap

Internet har med tiden utvecklats från att vara något för några få forskargrupper till att bli något av en livsnödvändighet för de flesta. Men nu kommer motreaktioner. Står hela webben inför en ny fas?

  • Kommunicera

Har du tänkt på hur du ser ut på bild? Ger din bild rätt intryck av dig och får folk nyfikna på dig?
Att bygga sitt nätverk som ledare och företagare är viktigt och kan ge fler kontakter, fler kunder och ökad lönsamhet. Nätverk bara ökar i betydelse. Exempelvis så förmedlas 8 av 10 jobb via nätverk. Det är mycket.

  • Hälsa

Konkret och relevant återkoppling är livsviktigt för hjärnan. Mottagaren belönas med en härlig dopamindusch som ger energi och välmående. Men det finns fallgropar! Så, ge akt på vad och hur du berömmer – hjärnan kommer att sträva efter mer nämligen.

  • Hälsa

Med denna artikel vill jag sticka ut hakan i en fråga som har blivit en ”het potatis” i arbetslivet – det handlar om hälsoundersökningar.
Det är en tradition, inte bara i Sverige utan även internationellt, att regelbundet genomgå medicinska hälsoundersökningar.
I Sverige är det även sedan länge tradition att företag står för denna kostnad för sina anställda, och det finns uttalade eller outtalade krav på detta från såväl anställda som fack.
Det har under senare år diskuterats en hel del gällande hälsoundersökningarnas värde, och de har blivit alltmer ifrågasatta. Kritikerna menar att undersökningarna är olönsamma, medan andra anser att de är strategiskt viktiga för företagen.

  • Innovation

Att jobba med innovation i byggbranschen medför vissa speciella utmaningar, säger Hans Säll, som jobbar som affärsutvecklingschef inom NCC Infra Services. Man gör hellre mer av det man alltid gjort än att hitta nya affärer och marknader. Samtidigt finns det mycket kreativitet bland medarbetarna, och en stor del av Hans Sälls arbete handlar om att identifiera, konceptualisera och lyfta sådant som redan görs på lokal nivå. Han gillar konkretion, och ser en risk att innovationsledarskap i alltför hög grad blir ett ”buzz word” som fylls med för mycket innehåll och därmed blir luddigt.

  • Motivationsbloggen

För några veckor sedan föreläste jag om jämställdhet och jämställdhetsintegrering för en kommun i Sverige, för att publiken skulle engagera sig och inte somna fick de flera gånger under mina en och en halv timmes framförande chansen att prata med den bredvid i bikupor. När jag bad dem att prata upptäckte jag att jag uppmanade dem att prata om vad de kände kring den fakta jag presenterade. Några gånger sa jag tänkte men fler än en gång sa jag kände. Vid fjärde eller femte bikupan bröt en av cheferna in och sa: ”säg inte vad känner ni, säg vad tänker ni!”

  • Ledarskap

De flesta av oss förväntar oss en viss grad av självständighet eller autonomi i vårt arbete. Men vad innebär det egentligen, sett från såväl arbetstagarens som företagets och ledarens perspektiv? Vanligtvis beskriver vi autonomi som frihet att utveckla de arbetsuppgifter och ansvarsområden vi är anställda för att utföra. Autonomi på jobbet handlar också om när och hur vi utför våra arbetsuppgifter, samt om graden av beslut och ansvar som krävs. Känslan av autonomi kan uppfattas på många olika sätt beroende på vem du frågar, vilket gör att det inte finns någon konkret definition – men i generella ordalag betyder det att en anställd kan utöva fri vilja och självkontroll på jobbet. För de flesta individer är det viktigt att de uppfattar och tror att de har valmöjligheter och att det de gör är av egen fri vilja, samt att de äger sina egna handlingar.

  • Ledarskap

Erik Ringertz är VD på Netlight, ett IT-konsultföretag med 800 anställda. Företaget har verksamhet i Stockholm, Berlin, München, Hamburg, Oslo, Helsingfors och London. I dagarna blev han utsedd till Årets VD 2016 i kategorin Stora företag.

  • Ledarskap

Consid AB är ett företag i IT-branschen som startades år 2000. VD, och tillika en av grundarna är Peter Hellgren som just i dagarna utnämnts till Årets VD 2016 i kategorin mellanstora företag. Här kan du läsa om Peters syn på ledarskap och ta del av hans bästa tips.

  • Ledarskap
  • Ledning
  • Innovation
  • Hållbarhet

Tillsammans med Läkarmissionen har vi på Motivation.se tagit fram en film som visar hur tre företag i tre olika branscher jobbar strategiskt med FN’s globala mål i fokus. Vi har alla ansvar för att förflytta oss framåt på ett hållbart sätt och de globala målen fungerar som en bra kompass för företag som lever och verkar i en föränderlig värld. Att inte uppnå målen är inte ett alternativ – så låt oss tillsammans göra det till ett mission possible!

  • Ledarskap

Liza Jonson har varit VD på SPP Fonder i knappt sex år. Under den tiden har hon och hennes medarbetare fått företaget att blomstra och växa. Här berättar hon om sin syn på ledarskap.

  • Ledarskap

Eventet Årets VD 2016 blev en kväll full av intressanta samtal kring FN’s globala klimatmål och ledarskapet som ska ta oss in i en hållbar framtid. På scenen hölls en rad intressanta föredrag och priser till Årets VD i stora, mellanstora och små företag samt Årets Unga VD delades ut. Konferencier var Anna Bellman som ledde gästerna genom en festlig kväll. Se ett reportage av innehållet under galakvällen och ta del av stämningen på  Grand Hôtel den 14 november 2016 när Årets VD firades för femte året i rad.

  • Ledarskap

Mikael Lezdins, 30 år och VD på Energi Funktion Komfort AB, jobbar på som vanligt, dagen efter prisutdelning och Årets VD-galan. Här berättar han vad ett modernt ledarskap innebär för honom och hur framtidens ledare behöver vara.

  • HR

Nyutexaminerade är för unga och oerfarna, och kandidater över 40 har redan passerat sitt bäst före-datum. Trenden på arbetsmarknaden gör att åldersspannet då en arbetssökande är attraktiv, blir allt smalare. En absurd situation som innebär att företag går miste om massa potential.