Menu

Vågar du mäta vad du gör på jobbet?

"Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder?"

Att försäljning går ut att göra så mycket nytta du kan på så kort tid som möjligt, håller du säkert med om. Och att då själv ha bra kontroll på vad du gör borde ju vara en självklarhet, eller hur?


Ändå beror nästan alla säljdippar på att man arbetar för långsamt. När jag då ber säljare att de ska mäta sin aktivitet blir de oförstående och på dåligt humör. Vilket självklart gör säljdippen ännu djupare.

Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder, som att vara på kundmöte eller prata med kunder i telefon

Därför frågar jag dig: Hur gör du för att utnyttja säljtiden på bästa sätt?

Som jag ser det ingår det i ditt säljjobb att hålla ordning på hur snabbt eller långsamt du arbetar. Inte för chefens skull, utan för din egen skull. För att du ska kunna veta om du gör bra eller dåligt ifrån dig KRÄVS att du håller ordning på dina siffror.

- Varför då, undrar du? Mäter sig gör man väl bara under när man är helt ny säljare?

Därför får du tre bra anledningar till varför du HELA TIDEN ska mäta din aktivitet, anledningar som inte alls har något med vad chefen vill att göra:

  1. Enda sättet att få reda på om du har arbetat bra under en säljdag, vecka eller månad, är att veta hur många kontakter du har tagit, hur många besök eller telefonpresentationer du har gjort och hur många offerter du har skickat ut. Självklart också antal avslut.
  2. Vet du din aktivitet kan du jämföra vecka för vecka och genom att sätta realistiska och utmanande säljmål och trigga dig själv att bli bättre och bättre. Och att öka försäljningen långsiktigt.
  3. Kan du hitta ett knep som gör att du får fler kunder och gör fler affärer, som bara handlar om att i förväg bestämma hur många besök eller telefonpresentationer du ska göra och sedan se till att göra dom vore väl det bra, eller hur? Särskilt nu när tiderna är hårda?


Det finns bara fördelar med att hålla koll vad du faktiskt gör på jobbet. Även om du är en erfaren säljare. Mät varje dag. Om du inte gör det är risken stor att den närmaste tiden inte blir vad du tänkt dig.

Du kanske även gillar

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du Daniel H. Pinks bok "Det är mänskligt att sälja" i koncentrerad form. För inte alls länge sedan levde vi i en värld där bara n...

"Kom ihåg att det viktigaste är: Om du börjar bli orolig. Gör något!" Hur ser det ut i din bransch? Just nu, om en månad eller om ett år...

Oliver Lopez: ”Det är ett oerhört slöseri med tid och resurser när säljteamet springer på fel affärsmöjligheter.” En säljprocess består normalt sett av fyra till fem olika steg....

Ny undersökning kartlägger användarens syn på annonsering i surfplattorna. KTH-studenterna Tora Jansson och Anna Kvernplassen har undersökt hur surf...

Oliver Lopez: "Våra powerpoints är precis lika värdelösa som sättet vi kommunicerar på via våra hemsidor. Våra powerpoints trycker produkterna i ansiktet på de stackars kunderna." Är det dags att sluta prata content som om det vore någonting...

Oliver Lopez analyserar säljrollens förändringsprocess: Gartner och 80/20 - kommer du försvinna till år 2020? För ett tag sedan gick Gartner ut med en undersökning som visade att...

Max Söderpalm: "Om kunden känner att du bryr dig om honom eller henne som person ökar dina möjligheter att ha täta kontakter". Jag får allt fler frågor från säljare om det här...

Förtroende skapar lojalitet. Det finns lika många sätt att sälja som det finns säljare...

Oliver Lopez: ”Jag vill helst benämna denna process affärsprocess eftersom den handlar lika mycket om hur kunden köper, som om hur vi säljer.” Jag jobbar med komplex försäljning. När jag nu går in p...

Oliver Lopez: "Genom att värdera olika aktiviteter, kommer vi mycket närmare sanningen än genom att slicka på fingret och sträcka upp det i luften för att senare sätta 50% sannolikhet till affär, för att 'det känns bra'." Vi har de senaste åren haft ett par finanskriser som har vänt upp...

  • Projektleda

- Jag vill bli som du när jag blir stor!
När vi är små är det inga problem, då gör vi det hela tiden; vi kopierar för att lära oss att gå. Vi faller, vi provar igen, och om igen. Något gör vi annorlunda för till slut lyckas vi, vare sig det handlar om att stå på ett ben eller att hålla i en penna och föra den på rätt sätt över papperet.
Senare i livet händer det något som får oss att göra själv, att uppfinna hjulet själva istället för att se hur andra gör. Ibland gäller det i allt, att vi till varje pris vill visa vår unika förmåga. I yrkeslivet skulle vi dock tjäna på att oftare ta efter barnens exempel – och kopiera dem som redan kan det vi vill lära oss.

  • Motivera

För att lyckas med det man vill i livet måste man ha en fantastiskt god självkänsla. Åtminstone är det vad vi har fått lära av självhjälpsindustrin de senaste decennierna. Problemet är att det vi tror är självkänsla ofta förvandlas till någonting helt annat – exempelvis narcissism, självupptagenhet och perfektionism. Detta kan i slutändan leda till att vi blir extremt självkritiska och känner oss otillräckliga.
På senare år har dock flera forskare föreslagit ett alternativ: Självmedkänsla.

  • Innovation

Inom hälso- och sjukvården finns det en stor potential för innovation – både tjänster, processer och organisation kan förbättras med hjälp av idéer från patienter, anhöriga och medarbetare. Men att stödja innovation inom offentlig förvaltning innebär också stora utmaningar, berättar Isis Amer-Wåhlin, innovationsledare vid Stockholms läns landsting, SLL. ”Ju mer man trycker på förändringen desto större blir motkraften”, förklarar hon.

  • Coacha

Stress är ett tidstypiskt problem – tempot är högre såväl på arbetet som privat. Många organisationer genomför förändringar i en takt vi inte skådat tidigare, och den nya tekniken gör oss tillgängliga för andra dygnet runt. Alla dessa faktorer sammantagna bidrar till en hög stressnivå hos många av oss, och stress är nu den vanligaste orsaken till sjukskrivning. I dagarna presenterades en ny undersökning av United Minds om stress, baserat på 4000 personer i Norden. Där framkommer att svenskarna upplever mest stress, följt av norrmännen. Varannan svensk känner arbetsrelaterad stress minst några gånger i veckan. Vi har sedan länge matats med tips och råd om hur vi bör hantera stressen, ändå tycks den öka. Vad beror det på?

  • Ledarskap

”Oavsett om vi pratar om individer eller om en hel grupp så är principen för att komma vidare densamma: lyssna, förklara och kommunicera så att alla förstår. Då skapar du en grund för god motivation.” Det säger Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare för Volvo, som här förklarar hur man motiverar en medarbetare, vad som krävs av en god ledare – och hur han helst njuter av en ledig dag…

  • Ledarskap

I början präglades Internet av frihet och öppenhet. Men på senare år har någonting förändrats – totalitära stater, Big Data och ”Haters” har tagit över utvecklingen allt mer. Idag är nätet på väg att bli begränsat, slutet och kontrollerat. Hur länge till kan den trenden fortsätta innan vi tröttnar på alltihop?

  • Ledarskap

Som barn lekte jag med mina kompisar. Vi var ute, cyklade, byggde kojor, letade efter vackra porslinsbitar på åkern. I tonåren pratade vi. Jag minns särskilt de timslånga telefonsamtalen efter skolans slut, innan det var dags för träning. Mobiltelefoner, datorer, iPads eller appar fanns inte. Idag kan jag stilla undra hur vi klarade oss utan uppkoppling. Vanans makt är stor. Om jag mot förmodan skulle glömma mobiltelefonen när jag åker till jobbet skulle jag bildligt sett känna mig naken. Något skulle fattas mig.

  • Motivera

Alla vill bli lyckliga. Rätten att sträva efter lycka är till och med inskriven i Förenta staternas konstitution. Men vad är det vi jagar egentligen? Och hur vet vi att det vi jagar, vad den nu må vara, är värt all denna ansträngning, alla dessa våndor? Kanske är det så att lycka är en illusion och att vi istället borde sträva efter livet som sådant, att få känna oss levande.

  • Ledarskap

Både erfarenhet och forskning visar att människan är en kreativ och skapande varelse. Varje människa bär på en potential och vill bidra med sin kompetens, förmåga och sin kreativitet tillsammans med andra. Det är denna kraft som tagit hela mänskligheten från att bo i grottor till att både kunna resa runt jorden, ja till och med till månen och tillbaka, bota dödliga sjukdomar och skapa ett högt utvecklat samhälle med allt vad det innebär.
Alla människor kan alltså bli kreativa – om de får rätt förutsättningar.

  • Ledarskap

I responsen jag fick från er läsare efter förra artikeln är nyttan av att prioritera medarbetare och att vara nära dem, ett återkommande inslag. Tack för er input och för att ni delar med er av era ledarerfarenheter! Era viktiga synpunkter tar mig till ämnet i dagens artikel.
Vi har de senaste åren sett en tydlig och skrämmande utveckling - den psykiska ohälsan ökar lavinartat på våra arbetsplatser. Problemet lyfts gång på gång på arbetsplatserna och i media men vad görs konkret för att åstadkomma förändring?  Nu kommer nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket – de är till för att hjälpa dig! Särskilt betydelsefulla är de för dig som är mellanchef.

  • HR

Vem är du? Försök att besvara den frågan utan att samtidigt inordna dig själv i en kategori. Omöjligt, eller hur? Det är just det som är dilemmat – å ena sidan vill vi bli fria från fördomar och diskriminering, å andra sidan kan vi inte sluta dela in oss själva och andra i kategorier. Helt enkelt för att vi måste kategorisera tillvaron för att kunna förstå den.

  • Motivationsbloggen

Nu kommer vi skriva konstiga sexor i våra årtal i några månader när vi försöker revidera våra femmor och ännu ett år har gått till historien. Men vad lärde vi oss 2015? Vad hände när det kommer till jämställdhet?

  • Kommunicera

Bara meter från toppen kom tårarna. Oklart om det var av trötthet eller av ren glädje. Troligt en kombination. Efter 8,5 timmars vandring, först i totalt mörker under en stjärnklar himmel i pannlampornas sken, sedan i ljuset av en magisk soluppgång, så nådde vi i TeamAronKilimanjaro till slut toppen på morgonen den 14e januari. Tillsammans.

  • Motivera

Att människor som följer sitt ”kall” i livet tenderar att vara lyckligare än andra visste du kanske redan. Men ny forskning visar att detta är ännu viktigare än man tidigare trott; människor som inte följer sitt kall är rent av mer olyckliga än dem som upplever att de inte har något kall alls. Exakt hur sambandet ser ut mellan lycka och ”kallelse” är dock inte klarlagt. En sak är emellertid säker; det finns mer än ett sätt att leda in ditt liv på den väg du var menad att gå.

  • Hälsa

Ja, du läste rätt! Jag utnämner året som vi just inlett till ett mäktigt stressår. Året då vi lär oss att bemästra stressen. Mitt i allt annat som vi behöver förhålla oss till med flyktingsituationen, de globala miljöhoten och en svajande ekonomi för många (fast Sverige går bra!). Och kanske just därför. Vi behöver lugn och tillit för att hantera de riktigt stora frågorna klokt. Och faktiskt, stressen är ett relativt litet problem och något som vi absolut själva kan påverka. Jag ska göra allt vad jag kan för att bidra med kunskap i mina artiklar. Jag hoppas att alla som behöver bemästra sin stress är beredda att göra jobbet.

  • Ledarskap

"Jag tycker mitt jobb är väldigt roligt och är passionerad i det jag gör. Bara genom att visa det, att vara passionerad och motiverad kommer man ganska långt. Men om en enskild individ inte är motiverad måste man verkligen gå till botten med varför." Läs ledarskapsintervjun med Ann Krumlinde, VD, Danske Bank Sverige - om motivation, vikten av tydliga målsättningar och vad som ger henne kickarna i vardagen.