Menu

Vågar du mäta vad du gör på jobbet?

"Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder?"

Att försäljning går ut att göra så mycket nytta du kan på så kort tid som möjligt, håller du säkert med om. Och att då själv ha bra kontroll på vad du gör borde ju vara en självklarhet, eller hur?


Ändå beror nästan alla säljdippar på att man arbetar för långsamt. När jag då ber säljare att de ska mäta sin aktivitet blir de oförstående och på dåligt humör. Vilket självklart gör säljdippen ännu djupare.

Visste du att bara 17-25 procent av en säljares arbetstid används till direkt säljande åtgärder, som att vara på kundmöte eller prata med kunder i telefon

Därför frågar jag dig: Hur gör du för att utnyttja säljtiden på bästa sätt?

Som jag ser det ingår det i ditt säljjobb att hålla ordning på hur snabbt eller långsamt du arbetar. Inte för chefens skull, utan för din egen skull. För att du ska kunna veta om du gör bra eller dåligt ifrån dig KRÄVS att du håller ordning på dina siffror.

- Varför då, undrar du? Mäter sig gör man väl bara under när man är helt ny säljare?

Därför får du tre bra anledningar till varför du HELA TIDEN ska mäta din aktivitet, anledningar som inte alls har något med vad chefen vill att göra:

  1. Enda sättet att få reda på om du har arbetat bra under en säljdag, vecka eller månad, är att veta hur många kontakter du har tagit, hur många besök eller telefonpresentationer du har gjort och hur många offerter du har skickat ut. Självklart också antal avslut.
  2. Vet du din aktivitet kan du jämföra vecka för vecka och genom att sätta realistiska och utmanande säljmål och trigga dig själv att bli bättre och bättre. Och att öka försäljningen långsiktigt.
  3. Kan du hitta ett knep som gör att du får fler kunder och gör fler affärer, som bara handlar om att i förväg bestämma hur många besök eller telefonpresentationer du ska göra och sedan se till att göra dom vore väl det bra, eller hur? Särskilt nu när tiderna är hårda?


Det finns bara fördelar med att hålla koll vad du faktiskt gör på jobbet. Även om du är en erfaren säljare. Mät varje dag. Om du inte gör det är risken stor att den närmaste tiden inte blir vad du tänkt dig.

Du kanske även gillar

Vår expert på Sälj, Max Söderpalm, tipsar om hur du bokar lyckade säljmöten. Många har hört av sig och vill ha hjälp med tips om hur man...

”I dagens stressiga affärsvärld finns det ingen plats för säljare som inte orkar göra sin hemläxa.” Jag pratar ofta om hur viktigt det är att ifrågasätta och...

"Kom ihåg att det viktigaste är: Om du börjar bli orolig. Gör något!" Hur ser det ut i din bransch? Just nu, om en månad eller om ett år...

Öka dina chanser till en framgångsrik webbförsäljning. Webbprestandaexperten Sven Hammar ger dig tio användbara tekniska tips f...

Magnus Widgren, vd ONE Stockholm, aktuell med ny bok: “Det är många som pratar om att tänka ”utanför boxen” men det är få som lyckas göra det”. Vad har en frisör gemensamt med en politiker? Hur kommer det sig att man...

Leif Israelsson, Celavi: ”Min tes är egentligen att om vi, nästan till besatthet, intresserar oss för att på olika sätt bidra till våra kunders framgång så blir vi långsiktigt framgångsrika själva." Den gamla fabeln om Haren och Sköldpaddan fungerar som en bra metafor i m...

Företagare som vågar jacka upp priset blir framtidens vinnare - fastna inte i ”Porters säck”. Som företagare är det lätt att fastna i en lågprisfä...

Föränderlig marknad och modiga kunder kräver nytänkande säljmetoder. En marknad där förutsättningarna hela tiden förändras...

Oliver Lopez sticker ut hakan och utmanar dig som jobbar med försäljning. En artikelserie i tre delar om affärsmöjligheter. En hel del företag runtom i landet är aktiva inom Business to...

En säljanekdot och några väl valda sommartips att reflektera över. Max Söderpalm skickar några kraftfulla sommartankar att klura p...

  • Ledarskap

”Jag är handelsresande i ångest, elände och depressioner.”  Så brukar vd:n Anders Gustafsson, resursfabrikör, inleda när han är ute och föreläser och tar upp frågor som ”Vad är bra ledarskap för en sådan som mig”? Och hur kan ni använda och tjäna pengar på ”en sådan som mig”? Han rör om i grytan, utmanar och ger tankeställare i storyn om sin resa från långtidssjukskriven till vd för Resursfabriken. 

  • HR

Den gula personlighetstypen kännetecknas av sin förmåga att inspirera andra. De Gula är utåtriktade och styrs mer av sina känslor än av rationella överväganden. De är positiva och passionerade energiknippen som gärna kommer med egna idéer - men kan också vara flummiga, dåligt organiserade och ha svårt att låta andra komma till tals.

  • Ledarskap

”Fröken, du har fullständigt gått på grund.” Den arabiska skomakaren ser bekymrat på mina skor vars klack är sliten ner till obefintlighet. ”Sprungit på grund”, svarar jag och berättar om några flygplatser och rullstensgator, gränder och terminaler som skorna klapprat över det senaste halvåret. Skomakaren smackar med läpparna. ”Den här sköra klacken är inte gjord för sånt.” I ett ögonblick viner livet genom sinnet och jag blir förälskad i hela situationen. Den här lille mannen är min skomakare. Han tar sig tid att prata och får mig att glömma både mobil, bekymmer och eftermiddagens middagsköp. Jag är fullständigt där, hos en skomakare i västra Göteborg. 

  • Motivationsbloggen

Vi skulle behöva hjälp från er läsare… Vi genomför just nu en liten studie kring interna event och företagskultur. Därför önskar vi samla på oss mer kunskap om hur den här typen av aktiveten används. Vad betyder interna event för medarbetarna i organisationen? Vad ger det för effekt att regelbundet satsa på gemensamma aktiviteter? Hur ofta bör man ha dem och vad får det kosta? En enkel enkät, tre minuter… Utöver att din medverkan uppskattas mycket - får du också en användbar present.

  • Hälsa

Enkelt är vackert. Och skönt. Det är dessutom oerhört effektivt och lönsamt. Låt mig få visa hur! I en komplex värld är enkelhet många gånger en bristvara. Ofta tappar vi bort det enkla när livet blir allt mer komplicerat. Det är lätt att fastna i tankar om att det mesta är svårt, som till exempel att påverka arbetsmiljön.

  • HR

Är du röd, gul, grön eller blå? Ett populärt sätt att beskriva människors grundläggande  beteenden och drivkrafter är ta hjälp av så kallade personlighetsfärger. I den här artikelserien ska vi titta närmare på fyra färger som representerar fyra olika personlighetstyper. Först ut är de Röda, som är dominanta, resultatinriktade och lite otåliga - egenskaper som inte är helt ovanliga bland chefer.

  • Motivera

”Egentligen tror vi inte på lyckan”. Så inleds förordet till boken Lycka på fullt allvar och påståendet väcker onekligen en del frågor. I ett samtal med författarna - psykologen Katarina Blom och journalisten Sara Hammarkrantz – får jag svar på många av dem. Vi pratar bland annat om hur positiv psykologi kan öppna upp våra psyken och ge oss tillgång till en större del av oss själva. Och det slitna ordet ”lycka” fylls med en ny definition som gör det lättare att förhålla sig till tillståndet – och ta det på allvar.

  • Kommunicera

Vi får den uppmärksamhet vi förtjänar. Om du är intressant så kommer folk att lyssna. Så enkelt -  och så svårt - är det. Gå till dig själv. När du ska lyssna på någon som inte direkt faller dig i smaken, eller där ämnet inte känns topprioriterat just nu, så börjar du direkt tänka på annat. Eller hur? Tankarna flyger iväg och det är en kort väg till att ta upp mobilen för att kolla mejlen och utnyttja tiden på bättre sätt. Samma sak är det när andra ska lyssna på dig.

  • Coacha

Vi lever i en tid av ständiga förändringar inom alla områden. Förändringen är närvarande överallt - i teknik, globalisering, politik och samhällsutveckling. Vi har idag också tuffare krav på lönsamhet i företagsvärlden och konkurrensen är stenhård. Parallellt med detta går vi även kontinuerligt igenom privata förändringar. Livet drabbar oss - oavsett hur snabbt världen snurrar eller hur stora externa krav vi har på oss. Den privata sfären är fylld med massor av utmaningar -  förluster av nära och kära, fysiska och psykiska sjukdomar, separationer, arbetslöshet, eller ekonomiska bekymmer. Ingen människa är förskonad. Men hur hanterar vi dessa kriser ?

  • Ledarskap

Stort politiskt ledarskap kan vara att inta positioner som inte alltid är populära. Ett aktuellt exempel: Att varken allianspartierna eller Socialdemokraterna vill samarbeta med Sverigedemokraterna är huvudanledningen till Decemberöverenskommelsen. Genom att alliansens partier förbinder sig att inte rösta på sin egen ekonomiska politik i Riksdagen kan minoritetsregeringen fortsätta styra. Detta har partieliterna bestämt. På andra håll är DÖ både impopulär och obegriplig.

  • Ledning

På eventet Årets VD i höstas presenterade Motivation.se, i samarbete med Ledarskaparna, resultatet av undersökningen VD Barometern 2014. 90 tillfrågade vd:ar hade besvarat ett antal frågor om hållbarhet, lönsamhet och arbetsbelastning i vardagen. Bland annat visade svaren ett intressant glapp i relationen mellan tillväxt och medarbetarengagemang, men också att många inte tycker sig se en given koppling mellan hållbarhet och lönsamhet. Mats Frid, en av initiativtagarna bakom undersökningen, ville veta mer: hur kan man hitta goda exempel på vd:ar som jobbar framgångsrikt med hållbarhet på ett konstruktivt sätt? Han djupintervjuade ett antal vd:ar från skilda branscher, men som har en gemensam nämnare: alla var nominerade till Årets VD 2014. Hans intressanta slutsats är att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och kreativitet…

  • Ledarskap

De senaste 20 åren har handlat mest om nedskärningar, system och kontroll. Men nu ska det bli en ändring. Kontrollsamhället ifrågasätts alltmer av inflytelserika politiker och forskare. Och lösningen är att återupprätta statusen hos en kuvad skara - de yrkeskunniga.

  • Kommunicera

Ditt professionella rykte är på många sätt det viktigaste du har i karriären. Trots det är få människor medvetna om hur deras eget rykte ser ut och hur de själva kan utveckla det.
Per Frykman driver företaget Your Professional Reputation tillsammans med Karin Sandin och samarbetspartners. Han menar att fler borde tänka på hur deras rykte påverkar deras professionella liv, vare sig du är anställd eller entreprenör. "Ditt rykte går ju alltid före dig", säger han till Motivation.se.

  • HR

Är det bara jag, eller har du läst något positivt om chefskapet på senaste? Är det bara jag, eller har du sett någon rapport om fördelarna om att vara chef? Är det bara jag, eller har du sett någon artikel om en glad, välmående chef nyligen. Anyone? Är det inte dags att vända på den trenden? För det speglar ju inte verkligheten.

  • Ledarskap

Hur får du andra att göra som du vill? Ja, det är sannolikt en fråga som många skulle vilja ha svaret på. Det är nog till och med en och annan som gärna skulle vilja gå just den kursen. Tänk vad mycket enklare livet skulle bli om vi visste vad vi skulle göra för att få andra dit vi själva vill. Samtidigt är det en rätt provocerande fråga och det ligger nära till hands att tycka att bara tanken, på att vilja få andra människor dit vi själva vill, synes vara rätt manipulativ.

  • Projektleda

Att få möjligheten att gå utbildningar på jobbet är inspirerande och givande. Men hur lyckas man förförlytta sina nyvunna kunskaper, insikter och redskap in i en arbetsvardag? Det är lätt att den energin läcker ut mellan alla måsten och möten. Maria Forsgren och Annika Strömsten har många goda råd kring hur du kan jobba med träning och uthållighet – och få dina nya ledarskapstankar att bli till verklighet.