Menu

Vem är vem i teamet?

Myers-Briggs personlighetstest hjälper dig att få rätt personkemi i jobbgänget.

En arbetsplats behöver många olika människotyper för att skapa dynamik och produktivitet. En grupp medarbetare som tillsammans ska driva ett projekt tjänar på att ha en rad olika personliga egenskaper representerade för att uppnå balans. Visionären med blicken i det blå är precis lika viktig som realisten med punktlistorna under armen.

Vem är vem i gruppen och hur lyckas man som ledare hitta den viktiga bredden av personligheter? Myers-Briggs Type Indicator är ett av världens mest använda hjälpmedel för att hitta rätt vid rekrytering av nya medarbetare, men det är också ett intressant verktyg för den som är intresserad av att få större självinsikt på individnivå ur ett yrkesperspektiv. Vem är jag i min arbetsgrupp? Vilka är mina styrkor och svagheter? Vad bör jag utveckla och hur får jag förutsättningarna att göra det?

Testet, som är baserat på den schweiziske psykiatern Carl Jungs teorier om psykologiska typer, innehåller ett stort antal frågor. Utifrån individens svar ges en profil som underlättar bedömningen av exempelvis ledaregenskaper, drivkrafter och metoder för problemlösning.

Instrumentet kan tyckas en smula trubbigt, vilket det också är - ingen människa låter sig beskrivas med hjälp av svaret på ett antal utvalda frågor. Men det ger riktlinjer som kan vara till stor hjälp när en arbetsgrupp ska formas.

OCI – Organizational Character Index – är en vidareutveckling av MBTI och som ger indikationer på en hel organisations sammansättning. Här handlar det om att hitta ett teams effektivitet och optimala plats i en organisation för att skapa ett produktivt arbetsklimat. 

En variant av testet hittar du på www.humanmetrics.com

Om du tar dig tid att besvara frågorna ärligt kommer du upptäcka att utfallet är träffsäkert och användbart i arbetet att bilda nya team och ge bättre förutsättningar för de som redan jobbar ihop.

Du kanske även gillar

Lena Mangell hjälper dig att börja slappna av och sänka stressnivåerna redan innan ledigheten drar igång. ”Var slö, byt miljö, umgås och rör sen på dig!” Semester! Nästan alla längtar efter ledighet just nu. Vi är lite...

Många HR-chefer "extremt oroade" över att förlora sina topptalanger, enligt en ny undersökning. Utveckla ledarskapet, engagera medarbetarna och få talangerna att vilja...

Utvecklingen går långsamt - dags att sluta dalta, skriver AllBright i sin nya rapport. Den goda nyheten är att minst en kvinna i ledningsgruppen nu har blivit...

”If you don’t use it, you lose it” – välj att inte tappa dina förmågor. En mental tallriksmodell baserad på hjärnforskning. Under sin tid som forskare på toxiner och bakterier började Marie...

Ditt humör, kroppsspråk och sätt att prata har stor betydelse för dina möjligheter att vinna andras förtroende. Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten...

Entreprenörskap och innovation är inte riktigt samma sak – här är skillnaden. Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet...

John Maxwell: ”Om du alltid är bäst i klassen, då är du förmodligen i fel klass.” Våren är en årstid som förknippas med förnyelse och...

Olika faktorer påverkar chefslönen, visar Ledarnas statistik. Medianlönen för en svensk chef ligger på 39 500 kronor, visar...

Hållbarhetsexperten Love Lönnroth, aktuell med ny bok, berättar om hur värderevolutionen påverkar företagen. De senaste decenniernas globalisering har i grunden förändrat vä...

Nya arbetsmiljökrav ger stora utmaningar – så lyckas ni. De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental...

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa i form av stress och utbrändhet är ett växande problem i dagens arbetsliv. Vad beror det på? I USA använder man akronymen PAID för att förklara vad det handlar om. PAID står för Pressure, Always on, Information overload och Distractions. Enligt denna teori så beror alltså ohälsan på att vi är pressade, alltid ska vara tillgängliga, har ett överskott av information samt utsätts för alltför många störningar och distraktioner. I den här artikeln ska vi titta närmare på dessa fyra delförklaringar.

  • Ledarskap

De flesta är nog överens om att en positiv arbetskultur är ett eftersträvansvärt mål. Men kan man verkligen ”bestämma” att de anställda ska vara positiva? Frågan har aktualiserats i USA efter att en positivitets-policy på ett företag underkänts för att den bryter mot nationella arbetsrättsregler. Juridiken åsido har beslutet väckt en diskussion om huruvida positivt tänkande kan ”beordras” uppifrån – eller om det snarare har motsatt effekt. Vad får det för konsekvenser när arbetsgivaren försöker styra medarbetarens känslor?

  • Ledarskap

I de två första delarna av den här artikelserien har vi konstaterat att framgång på lång sikt avgörs av det du gör på kort sikt, dag för dag. I den tredje delen ska vi titta närmare på ännu en viktig aspekt i livet som behöver skötas om dagligen: Mänskliga relationer. Genom att etablera och värdesätta goda relationer kan vi uträtta stora saker i livet. Här kommer därför fyra tips på hur du bevarar och utvecklar relationer till familj, vänner, kollegor – och främlingar.