Menu

Facilitator maximerar nyttan med mötet

Håll den röda mötestråden och skapa engagemang hos deltagarna.

Med hjälp av en professionell mötesfacilitator kan ett enskilt möte eller en hel konferens bli mer inspirerande, effektivt och målinriktat. En av facilitatorns viktigaste roller är att agera oberoende mötesledare och att ständigt föra mötet framåt mot ett gemensamt, förutbestämt mål. Facilitatorn hjälper mötesdeltagarna att känna sig delaktiga, hålla motivationen uppe och att behålla mötets röda tråd.


En professionell mötesledare, en facilitator, är en extern resurs som kan vara till stor nytta vid större möten och konferenser. Facilitatorn hjälper bland annat gruppen att konkretisera vägen mot det gemensamma målet.

- En professionell mötesfacilitator har som främsta uppgift att bana väg för ett givande möte som ger utdelning för samtliga inblandade. Facilitatorn fyller en viktig funktion som oberoende extern part som inte tar med sig några värderingar, outtalade förväntningar eller fördomar med sig in i mötet, säger mötesexperten Caroline Dunne, som driver företaget Möteslabbet.

Mötesledare som avlastar chefen

Särskilt på långa konferenser är det lätt att tappa fokus eller halka in på ett sidospår. Då kan en facilitator agera vägvisare genom att få gruppen att fokusera på agendan och återgå till huvudfrågan. Att uppmuntra alla mötesdeltagare till delaktighet och kreativitet och, inte minst, att hålla inspirationen och motivationen uppe bland mötesdeltagarna, är andra viktiga uppgifter för en facilitator.

Facilitatorn fyller en viktig funktion som oberoende extern part som inte tar med sig några värderingar, outtalade förväntningar eller fördomar med sig in i mötet.  Som chef är det naturligt att ta på sig en ledande roll även i en mötessituation. Det finns dock flera fördelar med att luta sig tillbaka och låta en facilitator ta över uppdraget att leda ett möte.

Facilitatorn förhåller sig neutral till de ämnen som diskuteras, kan betrakta sammanhanget ur ett externt perspektiv och har inga egna preferenser eller något egenintresse vad gäller de frågor som tas upp på agendan.  Facilitatorn har förmånen att fullt ut fokusera på att underlätta och främja processen, vilket också tenderar att skapa ett öppet och kreativt mötesklimat där deltagarna vågar dela med sig av sina åsikter utan att riskera att dömas eller kategoriseras. Som chef blir du istället en i gruppen och kan fokusera på att delta i diskussioner och fokusera på sakfrågor snarare än att hålla i agendan.

Håller dialogen levande och bekräftar mötesdeltagare

- En professionell facilitator ska se till att hålla dialogen levande, kunna se och bekräfta alla mötesdeltagare, bland annat genom att fördela ordet jämnt mellan olika individer, tona ner mötesdeltagare som har en benägenhet att ta stort utrymme och uppmuntra andra som sällan gör sin röst hörd, säger Caroline Dunne.

Facilitatorn har en ”verktygslåda” med metoder och tekniker som kan tillämpas i olika typer av möten. Det finns en mängd tekniker som kan användas för att föra vidare dialogen och se till att ett möte verkligen ger resultat. Facilitatorn ska spegla och bekräfta gruppens agerande och kan också bidra till att, på ett pedagogiskt sätt, visualisera och illustrera komplexa sammanhang och processer. De sammanfattar, konkretiserar och hittar kärnan i diskussioner som förs och ger kontinuerlig feedback till mötesdeltagarna, vilket säkerställer att alla är med på spåret och känner sig delaktiga.


Du kanske även gillar

”Facilitatorns förhållningsätt är att tydligt skilja mellan sak- och processfrågor.” I artikeln Inte ett möte till... skrev Alexandra Thomas och Jonas Roth om...

Fem frågor till trendspanaren Göran Adlén – vår nästa Lunch & Learn-föreläsare. ”Glöm bort allt du lärt dig” är trendspanaren G...

Organisationskonsulten Liv Cardell; "Det går inte att beordra, informera eller besluta fram en förändrad företagskultur". Att genomföra större förändring i en verksamheten krä...

En artikel ur vårt arkiv varje dag - fram till jul. Häng med vår julkalender från början. Det är inte bara barn som uppskattar julkalendrar. Nu kan du räkna...

Den evigt turistfyllda staden. Vad vill du göra i Rom? Se alla sevärdheter? Äta gott? Mysa med...

Motivation.se ger dig en guide till Skype-etikett. Möten över Skype blir allt vanligare. Och när tekniken fungerar...

Anna Hermes: "Delaktighet och engagemang kommer genom möten och events" Många företag brister i att involvera sina anställda i fö...

Knepen som hjälper er att arrangera effektiva videokonferenser. Videokonferenser har gått från att vara en teknikfråga till...

… men glöm inte att gömma ikonen för e-post från jobbet… Din smartphone kan vara ett utmärkt redskap för att förhöja...

Åsa Lindell, mötesledare på Meetmarket: "Det är ont om utbildade mötesledare". Företag och organisationer använder minst 25 procent av arbetstiden...

  • Motivationsbloggen

I ett samtal häromdagen kom det fram att den jag pratade med känner sig som en grå mus ibland. Andra gånger är hen en briljant Bagheera som äger hela scenen. Alla rädslor är försvunna och den egna förmågan inspirerar människor till andnöd. Den naturliga följdfrågan blir förstås: vad skapar den tysta musen och när kommer Bagheera?

  • Motivera

Vi lever i en ny tid. Och så plötsligt – en ny tid igen! När drönare flyger in med Amazons bokpaket, pyttesmå innovationer knackar på nanodörren och digitaliseringen sprutar ut nya affärsmodeller på löpande band så ändras allt och hela tiden. Från steg – till steglöst.

  • HR

Medarbetarskap är ett hett ämne som är på tapeten i många organisationer, men vad innebär det egentligen - och visst är det dubbeltydigt? Å ena sidan vill vi att våra medarbetare ska ta ett stort eget ansvar på arbetet och bidra till ett gott arbetsklimat, men å andra sidan betyder det att vi som chefer måste delegera och släppa ifrån oss ansvar.
I den första av två artiklar om medarbetarskap ska vi titta närmare på varför detta begrepp blir allt viktigare i ett alltmer dynamiskt arbetsliv.

  • Projektleda

Har du också funderat vad det är som gör att vissa människor alltid ser så lyckliga och glada ut? Varför de ler och alltid är vänliga? Varför de alltid har ett vänligt ord på vägen till sina medmänniskor? Vad det är som gör att de orkar? Att de inte lika ofta tappar humöret eller verkar håglösa?

  • Planera

Hur skapar vi mer struktur i vårt arbetssätt? Hur prioriterar vi vad som ska göras och varför är det viktigt? David Stiernholm reser land och rike runt och föreläser och undervisar om hur vi bättre kan organisera vår vardag. Han kallar sig struktör, än så länge Sveriges enda sådan. Den 8 septemer kommer han till vårt Lunch & Learn med sin föreläsning Prioritera rätt lätt. "Ju mer vi kan strukturera allt det där som bara måste fungera, desto mer kan vi ägna oss åt kreerandet.", säger han.

  • Planera

Frågan om aktivitetsbaserat arbetssätt kommer allt oftare till oss som jobbar med effektivitet, och det för det mesta med stor oro för hur det kommer att fungera. Ingen egen arbetsplats, ”pappersfritt”, små förvaringsutrymmen, kommer att bli störd, lyssna på musik, mat vid skrivbordet, ”clean desk” och en hel del andra frågor dyker snabbt upp för de som står inför den här förändringen. Några har redan kommit en bit på väg genom att ha jobbat i öppna kontor (med egen arbetsplats) medan andra går direkt från ett eget kontorsrum till att jobba aktivitetsbaserat.

  • Ledarskap

Hösten är i antågande, och med den lär förkylningarna komma som ett brev på posten. Men sjukfrånvarons omfattning beror inte bara på hur mycket handsprit ni använder på arbetsplatsen, utan också på hur sammansvetsat ert team är. En ny undersökning visar nämligen att människor är mer benägna att stanna hemma från jobbet om deras medarbetare ofta gör det. Detta gäller dock inte i team som är tätt sammankopplade och som bygger sina relationer på ömsesidig tillit.

  • Coacha

Känns det trögt och omotiverat att sätta igång igen efter sommarens semester?
Har du varit mobilfri, fri från mailen, fri från att fatta beslut och prestera hela tiden? Kanske har du legat i hängmattan och inte gjort så mycket, kanske har du tagit promenader på stranden eller strosat runt i naturen. Och funderat på dagens viktigaste fråga: ”Vad ska vi ha till middag idag?”
Du har varit i nuet och din hjärna har lugnat ner sig och fått kontroll på tankarna.
Möjligen har du till och med haft lite tråkigt på slutet av semestern och känt behov av att göra någonting.
Du kanske har fått nya idéer och tankar om ditt liv och arbete?

  • Projektleda

Än så länge finns det ingen app som kan hjälpa oss att se in i framtiden. Osäkerhet är något vi måste leva med och vi kan inte avgöra hur saker och ting kommer att förändras över tid – hur mycket vi än kontrollerar, styr och skapar regelverk. Varför är det så svårt för oss att förhålla oss till ovissheten i projektvärlden? Den frågan, och många andra, ställer sig författarna Mats Ragnarsson och Lars Marmgren i boken ”Att leda osäkra och komplexa projekt”. Jag träffade Mats Ragnarsson och pratade ledarskap, leverans, mänskligt välmående – och myror.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa, inte minst i form av stress och utmattningssyndrom, är ett stort problem i vårt arbetsliv. Stressen leder till att vi lätt blir självcentrerade och frustrerade, och i allra värsta fall slår den ut vår förmåga fullständigt. När vi är stressade så luras vi av våra egna tankar till att bli rädda. Vissa människor använder alkohol och droger, eller andra former av missbruk, för att kunna slappna av och få tyst på de påträngande tankarna. Det är ett mycket destruktivt sätt att hantera problemet, och som ledare är det viktigt att man känner till varningssignalerna om en medarbetare skulle drabbas av sådana problem.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • Motivationsbloggen

Under många år arbetade jag som brevbärare i en lokal under Kungliga Tennishallen på Gärdet. Lokalen var stor och vi hade en bastu vilket kändes lyxigt, men det som utmärkte den var att den saknade fönster. Det är konstigt att inte se väder och dygnet skifta. Den fönsterruta jag tar upp här är dock en metafor så det hade fungerat alldeles utmärkt att knalla in där och se hur vår fönsterruta såg ut.

  • Innovation

Philip Engström är innovationsledare på IT-konsultbolaget Cybercom, som hjälper företag att tillvarata den digitala världens möjligheter. Han arbetar både strategiskt och operativt, och tycker om såväl tekniska som ledarskapsrelaterade utmaningar. Mindre roligt är det när innovationsarbetet inte får den uppmärksamhet och det mandat det förtjänar i organisationen – men nu börjar allt fler företag förstå hur viktigt innovation är och att ordet måste omsättas i handling. Det är då man kan utveckla nya lösningar – som ibland förefaller som ren magi.

  • Hälsa

Jag har funderat en hel del över ordet lagom. Det är ett ord som fått onödigt negativ klang. I betydelsen lagom ligger att det är den mängd som det ska vara, till skillnad från motsatsen när något är i olag och det råder obalans. Det är mycket som är i olag och inte som det ska vara i dagens arbets- och livssituation. Tänk om det är så att stressen och den psykiska ohälsan ökade samtidigt som vi började smutskasta ordet lagom?

  • Coacha

Stress är ett tidstypiskt problem – tempot är högre såväl på arbetet som privat. Många organisationer genomför förändringar i en takt vi inte skådat tidigare, och den nya tekniken gör oss tillgängliga för andra dygnet runt. Alla dessa faktorer sammantagna bidrar till en hög stressnivå hos många av oss, och stress är nu den vanligaste orsaken till sjukskrivning. I dagarna presenterades en ny undersökning av United Minds om stress, baserat på 4000 personer i Norden. Där framkommer att svenskarna upplever mest stress, följt av norrmännen. Varannan svensk känner arbetsrelaterad stress minst några gånger i veckan. Vi har sedan länge matats med tips och råd om hur vi bör hantera stressen, ändå tycks den öka. Vad beror det på?

  • Planera

Effektivitet är ett ord som i stort sett används dagligen i arbetslivet, men vad betyder det egentligen? Forskaren och författaren Niklas Modig menar att de allra flesta organisationer har missförstått begreppet. De lägger fullt fokus på individuell och funktionell effektivitet – som om verksamheten bestod av olika ”öar”. Detta leder till att nya problem uppstår, vilket kallas för ”Effektivitetsparadoxen”. I den här föreläsningen förklarar Niklas Modig vad det här fenomenet beror på, och hur vi bör förändra vår syn på effektivitet.