Menu

Facilitator maximerar nyttan med mötet

Håll den röda mötestråden och skapa engagemang hos deltagarna.

Med hjälp av en professionell mötesfacilitator kan ett enskilt möte eller en hel konferens bli mer inspirerande, effektivt och målinriktat. En av facilitatorns viktigaste roller är att agera oberoende mötesledare och att ständigt föra mötet framåt mot ett gemensamt, förutbestämt mål. Facilitatorn hjälper mötesdeltagarna att känna sig delaktiga, hålla motivationen uppe och att behålla mötets röda tråd.


En professionell mötesledare, en facilitator, är en extern resurs som kan vara till stor nytta vid större möten och konferenser. Facilitatorn hjälper bland annat gruppen att konkretisera vägen mot det gemensamma målet.

- En professionell mötesfacilitator har som främsta uppgift att bana väg för ett givande möte som ger utdelning för samtliga inblandade. Facilitatorn fyller en viktig funktion som oberoende extern part som inte tar med sig några värderingar, outtalade förväntningar eller fördomar med sig in i mötet, säger mötesexperten Caroline Dunne, som driver företaget Möteslabbet.

Mötesledare som avlastar chefen

Särskilt på långa konferenser är det lätt att tappa fokus eller halka in på ett sidospår. Då kan en facilitator agera vägvisare genom att få gruppen att fokusera på agendan och återgå till huvudfrågan. Att uppmuntra alla mötesdeltagare till delaktighet och kreativitet och, inte minst, att hålla inspirationen och motivationen uppe bland mötesdeltagarna, är andra viktiga uppgifter för en facilitator.

Facilitatorn fyller en viktig funktion som oberoende extern part som inte tar med sig några värderingar, outtalade förväntningar eller fördomar med sig in i mötet.  Som chef är det naturligt att ta på sig en ledande roll även i en mötessituation. Det finns dock flera fördelar med att luta sig tillbaka och låta en facilitator ta över uppdraget att leda ett möte.

Facilitatorn förhåller sig neutral till de ämnen som diskuteras, kan betrakta sammanhanget ur ett externt perspektiv och har inga egna preferenser eller något egenintresse vad gäller de frågor som tas upp på agendan.  Facilitatorn har förmånen att fullt ut fokusera på att underlätta och främja processen, vilket också tenderar att skapa ett öppet och kreativt mötesklimat där deltagarna vågar dela med sig av sina åsikter utan att riskera att dömas eller kategoriseras. Som chef blir du istället en i gruppen och kan fokusera på att delta i diskussioner och fokusera på sakfrågor snarare än att hålla i agendan.

Håller dialogen levande och bekräftar mötesdeltagare

- En professionell facilitator ska se till att hålla dialogen levande, kunna se och bekräfta alla mötesdeltagare, bland annat genom att fördela ordet jämnt mellan olika individer, tona ner mötesdeltagare som har en benägenhet att ta stort utrymme och uppmuntra andra som sällan gör sin röst hörd, säger Caroline Dunne.

Facilitatorn har en ”verktygslåda” med metoder och tekniker som kan tillämpas i olika typer av möten. Det finns en mängd tekniker som kan användas för att föra vidare dialogen och se till att ett möte verkligen ger resultat. Facilitatorn ska spegla och bekräfta gruppens agerande och kan också bidra till att, på ett pedagogiskt sätt, visualisera och illustrera komplexa sammanhang och processer. De sammanfattar, konkretiserar och hittar kärnan i diskussioner som förs och ger kontinuerlig feedback till mötesdeltagarna, vilket säkerställer att alla är med på spåret och känner sig delaktiga.


Du kanske även gillar

Hur gör man - fixar själv eller tar hjälp? Att göra något festligt tillsammans i arbetsgruppen, på...

Här kommer några annorlunda tips kring ett drömresmål för många... Är du sugen på att åka till Japan? Varför inte göra...

Mötesteknologier i tiden lyfter mötena till nästa nivå. Det finns en mängd intressanta och användbara tekniska verktyg som...

Mässor en utmärkt plats att knyta nya kontakter. Snart är det semestertider och inte många av oss tänker p...

Mötesexperten Micke Darmell: "Prioritera interna möten högre upp på agendan". När det är dags för konferens lägger företag ofta...

Vår expert på Sälj, Max Söderpalm, tipsar om hur du bokar lyckade säljmöten. Många har hört av sig och vill ha hjälp med tips om hur man...

Eventbarometern spår att företagskonferenser och event ökar i år. Över tvåhundra vd:ar, marknadschefer samt event- och...

Bli mätt på mat och upplevelser. Paris behöver ju inte någon närmare presentation. Alla har nog...

Tips och tekniker för att variera mötesmetoderna. Den som vill anta utmaningen att arrangera framgångsrika möten beh...

Organisationskonsulten Liv Cardell; "Det går inte att beordra, informera eller besluta fram en förändrad företagskultur". Att genomföra större förändring i en verksamheten krä...

  • Motivera

Om vi vill bli lyckliga så måste vi först bli framgångsrika, och för att nå det målet så måste vi offra vår personliga lycka och istället slita ut oss till bristningsgränsen – så att vi eventuellt kan bli lyckliga i framtiden. Ungefär så ser det traditionella västerländska framgångsreceptet ut. Men faktum är att receptet är totalt fel och uppochnervänt. Den forskning som finns tyder på att det är lycka som gör oss framgångsrika, inte tvärtom. Om man vill lyckas i livet bör man därför först och främst fråga sig vad som gör en lycklig – vilket kan vara betydligt mindre och enklare saker än man tror.

  • HR

I del 1 tittade vi närmare på medarbetarskap som teoretiskt begrepp. Vi konstaterade att denna nya och moderna syn på medarbetaren är affärskritisk och kommer att bli allt viktigare i ett arbets- och affärsliv som präglas av snabb förändring. Slutligen såg vi att medarbetarens grundläggande drivkrafter kan sammanfattas i den så kallade SCARF-modellen.
I den andra och sista delen ska vi istället se vad du som chef kan göra i det praktiska arbetet för att främja ett gott medarbetarskap. Det är bland annat en fråga om effektiv delegering, dialog och konstruktiv feedback.

  • Innovation

Helena Karlberg är innovationsledare på SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), men börjar snart sitt nya jobb som VD på Piteå Science Park. I sitt arbete har hon bland annat engagerat sig i social innovation och platsinnovation, som handlar om att skapa attraktiva miljöer som främjar exempelvis integration, jämställdhet och hälsa. Design spelar en central roll i denna utveckling, men hon använder sig också av ”Appreciative Inquiry” – ett förhållningssätt där man utgår ifrån det som fungerar istället för att fokusera på problem.

  • Ledarskap

Möten har blivit en stor stressfaktor i vår arbetsmiljö. En bidragande orsak till det är att vi alltför sällan får någon klar uppfattning om vad syftet med mötet är och varför vi behöver närvara. Utan en tydlig agenda och ett uttalat mål riskerar sammankomsten att bli föga mer än ett utdraget slöseri av tid och energi.
Känner du igen känslan av att komma oförberedd till ett möte efter att precis ha lämnat ett annat? Hur många möten har du suttit på där tiden bara rusar iväg – och när du går där ifrån vet du inte vad ni har beslutat?
Problemet är inte mötena i sig – att träffas regelbundet och konversera är tvärtom ett absolut måste i det moderna kunskapssamhället. Kruxet är istället att folk måste vara införstådda med varför de ska gå på mötet, och hur man håller ett möte som faktiskt ger konkreta resultat.

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.